استقلال - آزادی - عدالت اجتماعی (جمهوری ایرانی)
به سایت خبری جبهه ملی ایران ،پرببنده ترین سایت نیروهای ملی خوش آمدید
این سایت خبری مستقل است و به انعکاس اخبار تشکلهای جبهه ملی ایران و نیروهای ملی در سراسر جهان اختصاص دارد
از دیگر صفحات این تارنما در زیر این پیام با کلیک روی صفحه دیدن کنید
 
¤ اخبار دانشجویی
¤ صدور حکم زندان برای ۲۰ نفر از بازداشت شدگان زلزله آذربايجان
¤ دیدار اعضای جبهه ملی ایران با فرید طاهری
¤ روز دانشجو در مزار کیانوش آسا/ بیانیه دفتر تحکیم وحدت
¤ احضار مجدد پیمان عارف به دادگاه
¤ پیمان عارف بار دیگر از تحصیل محروم گردید.
¤ دفتر تحکیم وحدت و سازمان دانش آموختگان ایران در بیانیه ای مشترک: «صدای دانشجویان دربند باشیم»
¤ بیانیه‌ دانشجویان و دانش‌آموختگان لیبرال; «تشکیل جبهه‌ دموکراسی‌خواهان برای صیانت از منافع ملت ایران در مقابل استبداد داخلی»
¤ ممانعت از آزادی پیمان عارف، فعال سابق دانشجویی
¤ پیمان عارف، دانشجوی زندانی، پس از اعتصاب غذا به بیمارستان منتقل شد
¤ پیمان عارف برای سومین بار بازداشت شد
سایتهای دیگر
 
اخبار ايران
¤ صفحه اول  ¤ اخبار ايران  ¤ اخبار جبهه ملی  ¤ بیانیه های جبهه ملی  ¤ کورش زعيم  ¤ جبهه ملی اروپا  ¤  واشنگتن  ¤ اخبار دانشجویی  ¤ خارج از کشور  ¤ دکتر ورجاوند  ¤ زنان  ¤ نشریات  ¤ دیدگاه  ¤ دریادار مدنی  ¤ رضا آذرخش  ¤ اندیشگاه ملی/ آریان پور  ¤ کنگره ملی/ امیرانتظام  ¤ مقالات  ¤  عضويت  ¤ نهضت آزادی/حزب ملت ایران  ¤ کارگران  ¤  اسناد جبهه ملی  ¤ جوانان جبهه ملی  ¤ دکتر باوند  ¤ كانون انديشه و سخن.  ¤ بیژن مهر  ¤  سمينار جبهه ملی  ¤  فرهنگ  ¤ همبستگی برای دمکراسی و حقوق بشر در ایران  ¤ دفتر پژوهش های جبهه  ¤ اخبار زندانیان سیاسی  ¤ برنامه تلوزیون  ¤ اقتصاد  ¤ آلبوم عکسها  ¤ تماس با ما ¤ آرشیو خبرها
هشدار کشورهای گروه 8 به جمهوری اسلامی در پی شکست مذاکرات آلماتی
25 فروردین 1392       بازگشت به صفحه قبل 


کشورهای گروه ۸: گفت‌وگو با ایران نمی‌تواند بی‌پایان باشد
وزیران خارجه هفت کشور مهم صنعتی جهان و روسیه در مذاکراتی که در لندن داشتند، به مسائلی در رابطه با برنامه اتمی ایران، لفاظی‌‌های جنگ‌طلبانه رهبران کره شمالی و خشونت جنسی علیه زنان در مناطق جنگ‌زده پرداختند.
وزیران خارجه هفت کشور مهم صنعتی جهان متشکل از آمریکا، کانادا، آلمان، بریتانیا، فرانسه، ژاپن و ایتالیا به علاوه کشور روسیه، در بیانیه پایانی نشست خود در لندن روز پنجشنبه (۱۱ آوریل/۲۲ فروردین) از ایران خواستند که در رابطه با برنامه اتمی‌اش نرمش نشان دهد.

DW.DE

اختلاف کشورهای گروه ۸ پیرامون بحران سوریه
جنگ داخلی سوریه یکی از موضوعات اصلی بحث در نشست گروه ۸ در لندن است. مساله مسلح کردن اپوزیسیون سوریه مورد اختلاف اعضای این گروه است. دیدار دیگری نیز برای روزهای آتی در استانبول ترتیب داده شده است.
سوریه و کره شمالی موضوع بحث وزیران خارجه گروه ۸
در این بیانیه خطاب به جمهوری اسلامی آمده است که مذاکرات نمی‌توانند بی‌پایان ادامه داشته باشند و ایران تنها در صورتی می‌تواند از انزوای بین‌المللی خود جلوگیری کند که به نگرانی جامعه‌ی بین‌المللی در مورد برنامه‌ی اتمی خود توجه کند.

محکومیت کره شمالی

به گفته گیدو وستروله، وزیر خارجه آلمان، نشست وزیران خارجه کشورهای گروه هشت همچنین فشار بر رهبران کره شمالی را افزایش می‌دهد. وی خاطر نشان ساخت که پیونگ‌یانگ باید به لفاظی‌های جنگ‌طلبانه خود پایان دهد و در صورت لزوم تحریم‌های جدیدی علیه این کشور وضع خواهد شد.

وزیر خارجه آلمان افزود: «مهم این است که این لفاظی‌ها به جنگ داغ نینجامد. چنین سیاستی نه تنها خطری برای شبه جزیره کره و دیگر همسایگان است، بلکه حتی تهدیدی برای ثبات و ساختار امنیتی جهان به شمار می‌‌رود».

کشورهای گروه هشت در بیانیه پایانی خود لفاظی‌های پرخاشجویانه پیونگ‌یانگ و توسعه برنامه هسته‌ای و موشکی این کشور را "به شدیدترین صورت" محکوم کردند. در این بیانیه آمده است که سیاست کره شمالی نقض صریح قطعنامه‌های ۱۷۱۸، ۱۸۷۴، ۲۰۸۷ و ۲۰۹۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز با محکومیت کره شمالی موافقت کرده است. لاوروف روز چهارشنبه با جان کری همتای آمریکایی خود در لندن دیدار و گفت‌وگو کرده بود. به گفته هیئت نمایندگی آمریکا، لاوروف پس از این دیدار گفته است که "میان روسیه و آمریکا در مورد کره شمالی اختلاف‌نظری وجود ندارد".

وزیران خارجه هشت کشور یاد شده شامگاه چهارشنبه در مراسمی غیررسمی برای ضیافت شام گردآمده بودند تا درباره بحران سوریه نیز گفت‌وگو کنند. ولی این دیدار به نزدیکی مواضع غرب و روسیه در مورد سوریه منجر نگردید.

روسیه همچنان خواهان حفظ رژیم بشار اسد است ولی کشورهای غربی در این میان دولت مرحله گذار اپوزیسیون را به عنوان نماینده قانونی مردم سوریه به رسمیت می‌شناسند.
آنجلینا جولی فرستاده ویژه سازمان ملل در نشست گروه هشت در لندن در کنار ویلیام هیگ وزیر خارجه بریتانیا

اعلام جنگ به خشونت جنسی علیه زنان

وزیران خارجه کشورهای گروه هشت همچنین خواهان مبارزه با خشونت جنسی علیه زنان در مناطق جنگ‌زده شدند. ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا، در ماه مارس به کنگو سفر کرده بود تا از نزدیک تصویری از اوضاع این کشور به دست آورد.

گفته می‌شود که از سال ۱۹۹۶ تا کنون فقط در جمهوری دمکراتیک کنگو صدها هزار زن قربانی تجاوز جنسی شده‌اند. هیگ گفت: «تجاوز و خشونت جنسی نقض آشکار کنوانسیون ژنو و جنایت جنگی به شمار می‌روند».

آنجلینا جولی، هنرپیشه نامدار هالیوود و فرستاده ویژه سازمان ملل، برای تاکید بر روی این معضل روز پنجشنبه وارد لندن شده بود. وی گفت که موضعگیری گروه هشت در این رابطه حتا "دیرکرد" داشته است.

قرار شد کشورهای گروه هشت ۲۷ میلیون یورو به مبارزه برضد خشونت جنسی در مورد زنان اختصاص دهند.

کشورهای گروه ۸ همچنین در بیانیه پایانی خود از طرفین منازعه در بحران خاورمیانه خواسته‌اند که مذاکرات مستقیم برای احیای روند صلح را از سرگیرند.


!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
بازتاب‌ شكست مذاکرات هسته‌ای
تعیین ضرب‌الاجل برای جمهوری اسلامی

آرش بهمنی
a.bahmani(at)roozonline.com

با بی‌نتیجه ماندن مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵، واکنش‌ها نسبت به موضع‌گیری دو طرف در این مذاکرات آغاز شده است. اسراییل بار دیگر بر بی‌نتیجه بودن مذاکرات با ایران تاکید کرده و نماینده ولی‌فقیه در روزنامه کیهان، دلیل این شکست را خواست آمریکا دانسته است. غربى‌ها اما تأکید مى کنند که مذاکره، همیشگى نیست و باید برای جمهوری اسلامی ضرب‌الاجل تعیین شود.

جدید‌ترین دور مذاکرات میان جمهوری اسلامی و اعضای گروه ۱+۵ در آلماتی قزاقستان، بدون رسیدن به نتیجه روشنى به کار خود پایان داد و دو طرف حتی تاریخی برای دور بعدی مذاکرات نیز تعیین نکردند. پس از پایان گفت‌وگوها کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفته بود که مواضع دو طرف فاصله زیادی از هم دارد.

در واکنش به این مساله روزنامه کیهان، نتیجه این دور از مذاکرات را "باخت غرب در آزمون صداقت" توصیف کرد. حسین شریعتمداری، نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در موسسه کیهان، نیز در سرمقاله این روزنامه، نوشت: "آمريكا به چند علت مايل به پذيرش حق قانوني جمهوري اسلامي ايران و پايان دادن به چالش هسته اي نيست... ادامه چالش هسته اي آمريكا با ايران، خط ترسيم شده اي بود كه به موازات خط تحريم ها مي توانست آمريكا را به اهداف از قبل تعيين شده خود برساند ولي اكنون اين دو خط موازي برخلاف تمام خطوط موازي كه در علم هندسه تعريف شده است، يكديگر را قطع كرده اند و هر دو خط به سوي اهداف متضاد - و يا دستكم متفاوت- با اهداف از پيش تعريف شده تغيير مسير داده و ديگر بازدارنده ايران اسلامي از پيشرفت نيستند... نتيجه آن كه تنها راه پيش روي آمريكا تلاش براي خروج آبرومندانه از بن بست ياد شده است و از اين روي با جرأت مي توان گفت؛ در پايان مذاكرات بي نتيجه آلماتي ۲، كفه اقتدار باز هم به سود ايران اسلامي سنگيني كرده است".

شریعتمداری پیش از این خواستار خروج ایران از مذاکرات و یا شرط‌گذاری در این زمینه شده بود: "اگر توقف مذاکرات را به مصلحت نمی‌دانیم و ادامه آن را برای اثبات حقانیت خود و بی‌اساس بودن ادعاهای حریف ضروری تشخیص می‌دهیم، دستکم، مذاکرات را با سه شرط زیر که همه آن‌ها قانونی است و در برخی از مذاکرات نمونه‌های مشابهی داشته است، دنبال کنیم؛ جلسات و نشست‌های ایران و ۱+۵ پشت درهای بسته تشکیل نشود، بلکه این مذاکرات با حضور رسانه‌ها صورت پذیرفته و متن مکتوب و صوتی و تصویری آن برای اطلاع جهانیان منتشر شود علاوه بر نمایندگان کشورهای ۱+۵، نمایندگانی از چند کشور بی‌طرف دیگر نيز به عنوان ناظر در مذاكرات حضور داشته باشند. مثلا برخي از اعضاي جنبش عدم تعهد- NAM- و يا شخصيت هاي شناخته شده و مرضي الطرفين جهاني... در تمامي مذاكرات، تعيين بستر و چارچوب مذاكره - MODALITY- يك اصل پذيرفته شده است. با اين توضيح كه هر يك از طرفين مذاكره در قبال فلان گام يكي از طرفين، چه گامي برخواهد داشت".

هم‌زمان مقامات اسراییلی نیز ادامه مذاکره با جمهوری اسلامی را بدون نتیجه دانسته‌اند. یووال اشتاینیتس، وزیر اطلاعات و امور استراتژیک اسراییل، در این زمینه گفته است: "نه تحریم کافی است نه مذاکره. وقت آن رسیده که برای خطر نظامی ایران خط قرمز تعیین شود، یک خط قرمز کاملا واضح از طرف جامعه جهانی، آمریکا و کشورهای غربی. بدون یک تهدید قابل توجه و ملموس - از جمله یک برنامه زمان بندی کوتاه - محال است که ایران برنامه هسته‌ای اش را کنار بگذارد... ما از اول هم هشدار داده بودیم، از نحوه انجام این مذاکرات معلوم است که این نقشه ای است برای خریدن وقت. ایرانیها در حالیکه اورانیوم غنی می کنند راه خود را با گفتگو و خنده به سمت بمب اتمی باز می‌کنند. ما موضع کاملا روشنی در این باره داشته ایم و دنیا هم به تدریج دارد متوجه آن می‌شود".

پیش از برگزاری این دور از مذاکرات، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل، نیز موضع مشابهی اتخاذ کرده بود: "نباید رفتاری را قبول کرد که رژیمی مانند ایران ضمن آنکه مذاکرات کشدار و بی نتیجه را ادامه می‌دهد، ساخت جنگ‌افزار هسته‌ای را نیز دنبال کرده و تهدید به استفاده از آن هم می‌کند... امروز روشن‌تر از هر زمان دیگر می‌بینیم که نباید گذاشت رژیمی که خواهان نابودی ماست به جنگ‌افزار نابودی جمعی دست یابد؛ باید جلوی این امر را به هر بهایی گرفت".

برخی از مقام‌های اسراییل تاکنون چندین بار خواستار حمله نظامی محدود به تاسیسات هسته‌ای ایران شده‌اند. خواسته‌ای که تاکنون با مخالفت آمریکا روبه‌رو شده و این کشور نسبت به اقدام نظامی یک جانبه علیه ایران هشدار داده است. آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نیز در سخنرانی نخستین روز سال جدید در مشهد در این زمینه گفته بود: "اگر غلطی از سران رژیم صهیونیستی سربزند، ایران تل‌آویو و حیفا را با خاک یکسان خواهد کرد".

در تحولی دیگر جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، در یک نشست خبری در ترکیه، با اشاره به این‌که روند مذاکرات میان ایران و گروه ۱+۵ "یک روند بی‌پایان نیست"، گفت که "نمی‌شود فقط به خاطر این‌که گفت‌وگویی انجام شده‌باشد گفت‌وگو کرد". وزیر امورخارجه آمریکا اما اضافه کرده: "قصد ما رسیدن به یک راه حل دیپلماتیک است اما این گزینه در دست ایرانیان است... دیپلماسی وظیفه‌ای پردردسر است و صبر و حوصله زیادی می‌طلبد".

اوایل ماه جاری باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا، نیز گفته بود راهکار مذاکرات با ایران در اولویت است اما اگر نتیجه‌بخش نباشد، "از نظر آمریکا نیز همه گزینه‌ها روی میز قرار دارد. مهار ایران اتمی کافی نیست زیرا یک ایران هسته‌ای، خطری مهارنشدنی است".

هم‌زمان ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا، در بیانیه‌ای که بعد از دور دوم مذاکرات هسته‌ای در آلماتی منتشر کرده، گفته است: بریتانیا در حالی به قزاقستان رفت که آماده بود همراه با شرکای سیاسی‌اش با خوش‌ظنی با ایران مذاکره کند. مذاکراتی طولانی درباره برخی مسائل صورت گرفت ولی هنوز شکاف بزرگی بین طرفین مذاکرات وجود دارد. موضع فعلی ایران خیلی از آن‌چه برای دست‌یابی به یک راه‌حل دیپلماتیک است، فاصله دارد. ما ایران را زیرنظر داریم تا با دقت ببینیم که آیا می‌خواهد به جهتگیری فعلی‌اش ادامه داد و با فشار فزاینده و انزوا از جامعه بین‌المللی روبه‌رو شود، یا به مذاکرات واقعی رو بیاورد".

اما سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، گفته است که هرچند این مذاکرات نتیجه روشنی در بر نداشته است، اما قطعا یک گام به پیش بوده است: "روسیه مخالف تحریم‌های یک‌جانبه غرب علیه ایران است. اگر ایران بپذیرد که برنامه هسته‌ای‌اش تحت نظارت کامل بازرسان سازمان ملل قرار بگیرد، آن‌وقت باید همه تحریم‌ها علیه آن رفع شود".

این سخنان در حالی بیان شده که منصور حقیقت‌پور، عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، درباره این دور از مذاکرات گفته بود: "ما به تیم مذاکره کننده ۱+۵ پیشنهاد کرده‌ایم که برای مدت شش ماه ۲۰ درصد غنی سازی را که در راکتور تهران به آن دست یافته‌ایم تعلیق می‌کنیم و این حسن نیت ایران را نشان می‌دهدچراکه ایران توانسته برای ۵ سال سوخت غنی سازی خود را تولید کند و این تولید نیز تنها برای ساخت دارو و تجهیزات پزشکی است و نیازی ندارد که بیشتر از این غنی سازی را ادامه دهد. همچنین ایران به تیم مذاکره کننده ۱+۵ پیشنهاد کرده که سایت فردو را به مدت شش ماه متوقف خواهد کرد تا حسن نیت بیشتر نیز نشان دهد".

گفته می‌شود جمهوری اسلامی در ازای این درخواست، خواستار لغو فوری تحریم‌ها بوده است. گرچه هنوز مشخص نیست آیا چنین پیشنهاداتی به نمایندگان ۱+۵ ارائه شده یا خیر، اما در صورت صحت این خبر، به نظر می‌رسد که آن‌ها این شرایط را قبول نکرده‌اند.

اسفندماه گذشته و پس از برگزاری دور نخست مذاکرات در آلماتی، آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، گفته بود که بحث پرونده هسته‌ای ایران یکی از چالش‌های پیش روی "نظام اسلامی" است، اما تأكيد کرده بود که این چالش "به زیان ما نبوده و نخواهد بود".

بازگشت به صفحه قبل   نسخه قابل چاپ   لینک دائمی به این خبر 
 
 
¤ اخبار جبهه ملی
¤ درگذشت مهندس اسماعیل حاج قاسمعلی
¤ بازداشت پیمان عارف عضو جبهه ملی ایران
¤ ادیب برومند: انحلال مجلس استیضاح مصدق را منتفی کرد
¤ نامه سخنگوی جبهه ملی ایران به بی بی سی
¤ پیام های نوروزی
¤ خورشیدی که هر روز فروزان تر از روز پیش میدرخشد/بیانیه جبـــهه ملــــی ایــــران
¤ سنگر نشین بی مدعای آزادی هوشنگ کشاورز صدر رفت
¤ تجزیه طلبی محکوم است/رئیس هیئت رهبری جبهه ملی ایران
¤ متن پیام های رهبران جبهه ملی به مناسبت پنجاهمین سال تاسیس کنفدراسیون
¤ تحلیل جبهه ملی ایران ازرویدادهای مصر
¤ دکتر علی رشیدی عضو هیئت رهبری جبهه ملی ایران به دو سال زندان و 5 سال محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم شد
¤ بازداشت اعضاي جبهه ملي ايران در اسفراين خراسان شمالي
¤ بزرگداشت دکتر مصدق در واشنگتن/2 گزارش
¤ بزرگداشت دکتر محمد مصدق در باشگاه ملی خبرنگاران در واشنگتن دی سی شنبه 10 نوامبر 2012
¤ مشروح سومین گزارش احمد شهید در رابطه با حقوق بشر در ایران
¤ جبهه ملي ايران , نيروي هوايي و خلبانان قهرمان دفاع مقدس را گراميداشت
¤ تکدیب امضا
¤ جبهه ملی ایران: به یاری زلزله زدگان بشتابیم
¤ درگذشت رادمرد میهن دوست آقای دکترخسروسعیدی عضو حزب ایران و جبهه ملی ایران
¤ ننگ ونفرین بربیست وهشتم مرداد
¤ اسطوره مقاومت مهندس عباس اميرانتظام در بيمارستان بستري شد
¤ بیانیه ادیب برومند و جبهه ملی ایران- اروپا و آمریکا در اظهار تاثر و همدردی با هموطنان داغدیده آذربایجانی
¤ احضار كورش زعيم
¤ درود بر چهاردهم مرداد / ادیب بـرومـند- رهبر جبهه ملی ایــران
¤ جبهه ملی ایران نسل کشی مسلمانان در میانمار را محکوم میکند
¤ بیانیه ادیب بـــرومند رئیس شورای مرکزی جبهه ملی ایران به مناسبت بزرگداشت ۳۰ تیر 1331
¤ نامه سرگشاده جبهه ملی ایران به رئیس جمهور آمریکا درمورد ادعای واهی مالکیت امارات بر جزایر ایرانی
¤ عمل جراحی قلب دکتر حسین موسویان، رییس هیئت اجرایی جبهه ملی ایران
¤ گرامیداشت یکصدوسی امین زادروز دکتر محمد مصدق در پاریس و کلن
¤ یادداشت اعتراض جبهه ملی ایران به موسسه گوگل
¤ تکذیب مذاکرات جبهه ملی ایران با آقای رضا پهلوی و نزدیکان ایشان
¤ جبهه ملی ایران مهیای ستیزه گری در باره حفظ تمامیت کشور است/ادیـب بـرومـند رئیس شورای مرکزی جبهه ملی ایران
¤ پیام های نوروزی استاد ادیـب بـرومـنـد , دکتر حسین موسویان ,اقاي حسن لباسچی و مهندس كورش زعيم
¤ پیام نوروزی ادیـب بـرومـنـد
¤ دیدارسخنگو و اعضای جبهه ملی ایران با دکتر علی رشیدی
¤ بیانیه ادیـب بـــــرومــند رئیس شورای مرکزی جبهه ملی ایران درباره انتخابات اسفند ۱۳۹۰
¤ جبهه ملی ايران در انتخابات شرکت نمی کند
¤ آخرین وضعیت جبهه ملی ایران
¤ وضعیت نا مساعد جسمی حمید رضا خادم، زندانی سیاسی در بند ۳۵۰ اوین
¤ آیا جبهه ملی ایران منحل میشود؟
¤ بازجویی و بازداشت فعالان و اعضای جبهه ملی ایران
¤ ادامه بازداشتها و احضار اعضای جبهه ملی ایران به وزارت اطلاعات
¤ برگزاری جلسات شورای جبهه ملی ایران ممنوع شد
¤ احضارعیسی خان حاتمی عضو شورای مرکزی جبهه ملی ایران/ بازداشت مهندس محمد توسلی
¤ بازداشت دکتر علی رشیدی
¤ احضار ملیون به وزارت اطلاعات
¤ نشست مهرماه شوراي مركزي جبهه ملي ايران
¤ جلسه شورای مرکزی جبهه ملی ایران پنج شنبه در تهران برگزار شد
¤ جبهه ملی ایران در خارج از کشور نماینده ندارد
¤ @نامه پیمان عارف به احمدی نژاد@دیدار از پیمان عارف
© 2004 - 2011 - خبرگزاری جبهه ملی ایران - J M I N e w s . c o m - تماس با ما