استقلال - آزادی - عدالت اجتماعی (جمهوری ایرانی)
به سایت خبری جبهه ملی ایران ،پرببنده ترین سایت نیروهای ملی خوش آمدید
این سایت خبری مستقل است و به انعکاس اخبار تشکلهای جبهه ملی ایران و نیروهای ملی در سراسر جهان اختصاص دارد
از دیگر صفحات این تارنما در زیر این پیام با کلیک روی صفحه دیدن کنید
 
¤ اخبار دانشجویی
¤ صدور حکم زندان برای ۲۰ نفر از بازداشت شدگان زلزله آذربايجان
¤ دیدار اعضای جبهه ملی ایران با فرید طاهری
¤ روز دانشجو در مزار کیانوش آسا/ بیانیه دفتر تحکیم وحدت
¤ احضار مجدد پیمان عارف به دادگاه
¤ پیمان عارف بار دیگر از تحصیل محروم گردید.
¤ دفتر تحکیم وحدت و سازمان دانش آموختگان ایران در بیانیه ای مشترک: «صدای دانشجویان دربند باشیم»
¤ بیانیه‌ دانشجویان و دانش‌آموختگان لیبرال; «تشکیل جبهه‌ دموکراسی‌خواهان برای صیانت از منافع ملت ایران در مقابل استبداد داخلی»
¤ ممانعت از آزادی پیمان عارف، فعال سابق دانشجویی
¤ پیمان عارف، دانشجوی زندانی، پس از اعتصاب غذا به بیمارستان منتقل شد
¤ پیمان عارف برای سومین بار بازداشت شد
سایتهای دیگر
 
زنان
¤ صفحه اول  ¤ اخبار ايران  ¤ اخبار جبهه ملی  ¤ بیانیه های جبهه ملی  ¤ کورش زعيم  ¤ جبهه ملی اروپا  ¤  واشنگتن  ¤ اخبار دانشجویی  ¤ خارج از کشور  ¤ دکتر ورجاوند  ¤ زنان  ¤ نشریات  ¤ دیدگاه  ¤ دریادار مدنی  ¤ رضا آذرخش  ¤ اندیشگاه ملی/ آریان پور  ¤ کنگره ملی/ امیرانتظام  ¤ مقالات  ¤  عضويت  ¤ نهضت آزادی/حزب ملت ایران  ¤ کارگران  ¤  اسناد جبهه ملی  ¤ جوانان جبهه ملی  ¤ دکتر باوند  ¤ كانون انديشه و سخن.  ¤ بیژن مهر  ¤  سمينار جبهه ملی  ¤  فرهنگ  ¤ همبستگی برای دمکراسی و حقوق بشر در ایران  ¤ دفتر پژوهش های جبهه  ¤ اخبار زندانیان سیاسی  ¤ برنامه تلوزیون  ¤ اقتصاد  ¤ آلبوم عکسها  ¤ تماس با ما ¤ آرشیو خبرها
روز جهانی زن خجسته باد
بیانیه جبهه ملی ایران- آمریکا و اروپا:روز زن، هشتم ماه مارس، بر همه زنان ایران، بویژه زنان زندانی خجسته باد!

سيمين بهبهانی: «من پيام استقامت برای زنان ايرانی دارم. دلم می خواهد آنها برای کشور مفيد باشند.زنان ما الان چندين سال است که لياقت خودشان را نشان داده اند و نشان داده اند که کاری و موثرند.

كورش زعيم:روز جهانی زن، جام زهر نامردان

 ادامه مطلب
کمپین نه به حجاب اجباری
در اعلامیه اعلام موجودیت وآغاز فعالیت این کمپین که نسخه ای از آن در اختیار ملی-مذهبی قرار گرفته آمده است : “جمهوری اسلامی از آغاز پیروزی‌اش، اندک اندک گستره‌ی سیطره‌ی خود را بر تمامی شئونات زندگی فردی و اجتماعی شهروندان ایرانی اعمال کرده است.حق انتخاب سبْک زندگی و از جمله انتخاب آزادانه‌ی نوع و شکل پوشش هیچ‌گاه از این سلطه مصون نمانده است؛ و در این میان زنان و دختران متحمل ظلمی مضاعف شده‌اند.حجاب اجباری و اعمال آن توسط حاکمیت، زنان را از حقوق حقّه‌ی خود محروم ساخت. حکومت با صرف هزینه‌های مادی و معنوی بسیار و نشاندن داروغه‌های سیّار بر کوی و برزن راه بر زن بست و با بزن و ببند تلاش کرد تا آن‌ها یا خود را بر اساس موازین و معیارهای تنگ و کور نظام هماهنگ کنند و یا طعم تلخ محرومیت و آزار را بچشند. در این میان هر چند حکومت هم‌واره با پایداری و نافرمانی زنان ایران مواجه بوده است اما تجربه نیاندوخته است و هر ساله با آغاز فصل گرما بیش از پیش بر سختگیری‌های بی منطق خود افزوده است.”  ادامه مطلب
روز جهانی زن، روز جهانی وجدان/كورش زعیم
فهرست زنان نامدار در تاریخ ایران زمین از آغاز تاریخ تا كنون آنقدر گسترده است که توان نام بردن از همه آنان نیست. زنان بزرگ تاریخ معاصر ایران را هم که همگان می شناسند و برخی شهرت جهانی یافته اند. ولی آنچه اثبات شده این واقعیت است که همیشه در شرایط برابر، زنان بهتر از مردان عمل کرده اند. اكنون این ما هستیم که در برابر زنان ایران زمین احساس حقارت می کنیم و از رقابت با آنان واهمه داریم و بهمین دلیل است كه زنان برجسته جامعه را آزار می دهیم، به زندان می اندازیم، فراری می دهیم، و برابری زن و بطور كلی انسانیت او را انكار می كنیم  ادامه مطلب
کسب اولین مدل طلای دومیدانی بانوان در آسیا توسط مریم طوسی
مریم طوسی نماینده کشورمان موفق شد دقایقی قبل به مدال طلای مسابقات داخل سالن آسیا در چین دست پیدا کند و طبق قوانین با توجه به کسب عنوان قهرمانی آسیا، جواز حضور در مسابقات قهرمانی جهان را بدست آورد.


طوسی با کسب زمان ۵۳٫۸۵ موفق شد گردن آویز طلا را به دست آورد. پس از او نیز ورزشکاران چین مدال های نقره و برنز را از آن خود کردند.

جبهه ملی ایران این پیروزی بزرگ را به ملت ایران و بویژه زنان کشور که با وجود محدودیت ها به چنین پیروزهای ارزشمند نائل میشوند ,شادباش میگوید  ادامه مطلب
آنها قهرمانان دوران ما هستند/شیوا نظرآهاری

امسال در شرایطی به روز دانشجو نزدیک می‌شویم که بعد از گذشت بیش از ٢ سال از انتخابات ریاست جمهوری سال ٨٨ همچنان شمار بسیاری از فعالان و منتقدان دانشجوئی در زندان به سر می‌برند، نگاهی اجمالی به اسامی و احکام صادره برای دانشجویان زندانی نشان دهندۀ این است که در سال‌های گذشته اعتراضات دانشجوئی بیش از هر جریان دیگری سیستم حاکم در ایران را برآشفته کرده بود! صدور احکام ده و پانزده سال زندان برای کسانی که در قامت دانشجو و در انتقاد از سیاست‌های موجود به اعتراضات و تجمع‌های صنفی در محیط دانشگاه دست زده‌اند اوج کم تحملی سیستم را در برابر انتقادات نشان می‌دهد، در این میان بیشترین هجمه‌ها بر دو تشکل” دفتر تحکیم وحدت” و ” شورای دفاع از حق تحصیل” وارد شد که به سبب فعالیت‌های افشاگرانۀ خود در سال‌های گذشته با برخوردهای سنگین قضائی مواجه شدند، از این میان می توان به صدور حکم ده سال حبس برای بهاره هدایت عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت اشاره کرد و یا به نام‌هائی چون ضیاء نبوی و مجید دری و مهدیه گلرو پرداخت.

 ادامه مطلب
با حذف ماده 23 چند همسری از قانون حذف نمی شود
تغییر برای برابری: اولین قانون مدون در باره ازدواج سال 1310 به نام قانون ازدواج در 19 ماده به تصویب رسید، در قانون یاد شده ماده 61 مرد را مکلف کرد، که موظف است به عاقد و زن اطلاع دهد که "زن دیگری دارد یا نه؟" با این عبارت کاملا مشخص است که قانونگذار تعدد زوجات را قبول کرده است، اما در این قانون مشخص نشده است که مرد چند همسرمی تواند داشته باشد.
 ادامه مطلب
مرضیه وفامهر، همسر ناصر تقوایی، بازداشت شد./انتقال پگاه آهنگرانی به زندان اوین،
یکی از منابع نزدیک به خانوادهٔ پگاه آهنگرانی، به کمیته گزارشگران حقوق بشر گفت: «پگاه، دیروز در حالی که وضعیت روحی مناسبی نداشته در تماس تلفنی کوتاه با خانوادهٔ خود گفته است که او را به زندان اوین منتقل کرده‌اند.» این در حالی است که به گفتهٔ این منبع آگاه «منیژه حکمت مادر پگاه آهنگرانی و جمشید آهنگرانی، پدر او، در نگرانی شدید از وضعیت فرزند خود به سر می‌برند.»مقامات امنیتی و قضایی تا کنون در خصوص علت بازداشت پگاه آهنگرانی سکوت کرده‌اند و هنوز از اتهامات او اطلاعی در دست نیست.
@مرضیه وفامهر، همسر ناصر تقوایی و بازیگر سینما، بیش از دو هفته هست که در بازداشت نیروهای امنیتی به سر میبرد.تا کنون دلیل این بازداشت به خانواده و یا نزدیکان وی اعلام نشده است، اما به نظر می رسد، دلیل بازداشت وی پخش فیلم “تهران من حراج” ساخته گرناز موسوی است، که وی در سکانسی از این فیلم بدون حجاب در فیلم نشان داده شده است.

 ادامه مطلب
حذف دردناک تیم ملی بانوان ایران در بازیهای مقدماتی الیمپیک لندن بدلیل پوشش اسلامی

تیم ایران در دور مقدماتی صدر نشین گروه خود شده و به مرحله دوم رسیده بود اما به دلیل مخالفت فیفا با پوشش زنان ایرانی، اردن با نتیجه سه بر صفر برنده اعلام شد.ایرنا خبرگزاری دولتی ایران گزارش داده که بازیکنان تیم ملی فوتبال زنان ایران پس از حضور در زمین و با تشویق تماشاگران "وزرشگاه را با چشمانی اشک آلود ترک کردند."در پی این اتفاق، علی کفاشیان رئیس فدراسیون فوتبال ایران گفته است که "این فدراسیون از مسئول برگزار کننده این رقابت ها به فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا) شکایت می کند."به گفته آقای کفاشیان، فدراسیون فوتبال ایران مکاتباتی با سپ بلاتر رئیس فیفا در خصوص حضور زنان فوتبالیست ایرانی با پوشش اسلامی انجام داده بود و موافقت وی را کسب کرده بود.

 ادامه مطلب
برنامه تلوزیونی جبهه ملی2011/ 16/May/پایدار باد مبارزات زنان ایران
 ادامه مطلب
برنامه تلوزیونی جبهه ملی ایران Apr/21/2011
 ادامه مطلب
کمپین آزادی بهاره هدایت
تغییر برای برابری : به همت تعدادی از فعالین دانشجویی و زنان، کمپینی برای درخواست آزادی بهاره هدایت و هم زمان با روز تولد او آغاز شده است. بهاره هدایت در 8 دی ماه سال 88 بازداشت شد و سپس به 7 سال زندان محکوم شد. دو سال و نیم دیگر نیز به دلیل شرکت در تجمع مسالمت آمیز زنان در میدان هفت تیر و در اعتراض به قوانین تبعیض آمیز علیه زنان که پیش از این در مورد او به حالت تعلیق درآمده بود به اجرا گذاشته شد.  ادامه مطلب
شیوا نظرآهاری برنده جایزه "تئودور هکر" شد
شیوا نظرآهاری، فعال حقوق بشر، برنده جایزه شهر اسلینگن آلمان به نام جایزه "تئودور هکر، برای صداقت و شجاعت سیاسی" شد. یورگن تسیگر، شهردار شهر اسلینگن آلمان روز جمعه (۱۹ اسفند / ۱۱ مارس) اعلام کرد که شیوا نظرآهاری به خاطر فعالیت و شجاعت‌اش در نوشتن گزارش‌هایی در اینترنت در باره نقض حقوق بشر در ایران، این جایزه را دریافت خواهد کرد. خانم نظرآهاری که اکنون به خاطر فعالیت‌های حقوق بشری خود در زندان به سر می‌برد نمی‌تواند این جایزه را که در تاریخ ۱۷ آوریل اهدا می‌شود، شخصا دریافت کند. شهرداری شهر اسلینگن اعلام کرد که این جایزه در غیاب خانم نظرآهاری، به همکار او خانم پریسا کاکایی اهدا خواهد شد.
 ادامه مطلب
دفاع از حقوق زنان /هرمز مميزي
بدون حضور و مشاركت فعال زنان ،هرگز نه مردمسالاري معنا و مفهومي پيدا ميكند و نه توسعه و يا عدالت اجتماعي بجائي ميرسد زيرا در جوامع مرد سالار اين توان و قدرت فيزيكي است كه حرف آخر را ميزندنه بحث و گفتگو و ظرافت انديشه كه بسيار بيش از مردان ، متعلق به عرصه هاي زنانه است .زنان در كشورهاي دموكراتيك در ايجاد ساختارهاي اجتماعي و مدني نقش مهمي دارند زيرا خود را اسير مناسبات تبعيض آميز و غالبا خشن مردانه نديده و ميتوانند با امنيت خاطر به ايفاي نقش انساني خود بپردازند .بر عكس در جوامع اقتدار گرا كه مناسبات اجتماعي حاكم ،زنان را شكننده و آسيب پذير ساخته نه فقط نيمي از افراد جامعه يعني زنان را به حاشيه ميراند كه امنيت مردان نيز متعاقبا تهديد شده و عملا شاهديم كه استبداد براحتي جايگزين مردمسالاري شده است  ادامه مطلب
شیرین عبادی: ۸ مارس برای حقوق برابر به خیابان‌ها می‌رویم
برنده نوبل صلح روز ۸ مارس امسال (۱۳۸۹) را روز ویژه ای دانسته و اعلام کرده است که این ٨ مارس نیز زنان و مردان برابری خواه برای بیان خواسته هایشان به خیابان ها خواهند آمد.در سال‌های اخیر فعالان حقوق زنان اجازه برگزاری تجمع خیابانی در روز جهانی زن را نداشته‌اند و اعتراضات خیابانی آنها با سرکوب گسترده نیروهای امنیتی مواجه شده است. شیرین عبادی در این بیانیه که امروز ١١ اسفند ماه نسخه‌ای از آن بدست رادیو زمانه رسیده، خطاب به زنان ایرانی نوشته است: «مبادا که در گیر و دار حوادث سیاسی، خواسته بر حق و همیشگی خود را که «تساوی حقوق» است فراموش کنید! در این روز همگام و هم دوش با برادران هم وطن خود به خیابان‌ها آمده و از خواست همگانی حمایت می‌کنیم زیرا که دسترسی به «حقوق برابر» جز در یک حکومت دموکراتیک امکان پذیر نیست.»
 ادامه مطلب
نامه فعالان جنبش زنان به نسرین ستوده/محمد اولیایی فرد موضوع اخباری متفاوت
نسرین جان،
ما امروز اینجا، در آشیانه پُر مهرت که دو جوجه خردسال را در آن به ناز پرورانده ای ، گرد هم آمده ایم، تا بگوییم نه به خاطر خودت که به خاطر رنج ما، لب هایت را بگشا و اعتصاب غذایت را بشکن.
آری ما اینجا گرد هم آمده ایم که در عین ابراز احترام به تصمیمی که از قرار تنها راه گشاده پیش روی تو بوده است، بگوییم می دانیم ایمان ات به اجرای قانون انسانی و برابر، چون کوه، استوار است اما، ما یاران ات در جنبش زنان تحمل قطره قطره تحلیل رفتن تن رنجورت را نداریم.  ادامه مطلب
مرضیه، خواننده ایرانی، در پاریس درگذشت
اشرف‌السادات مرتضایی با نام هنری مرضیه، از معروف‌ترین خوانندگان زن ایرانی، روز چهارشنبه، ۲۱ مهرماه ۱۳۸۹، در ۸۵ سالگی در اثر بیماری سرطان درگذشت. مرضیه که از ابتدای دهه ۱۳۷۰ از ایران خارج شده و در فرانسه پناهندگی گرفته بود چندی بود که از بیماری پیشرفته سرطان رنج می‌برد. مرضیه با نام اصلی اشرف‌السادات مرتضایی در سال ۱۳۰۴ شمسی در شهر تهران در خانواده‌ای هنردوست به دنیا آمد و به تشویق مادر خود به تمرین آوازخوانی پرداخت. ترانه جاودانه رفتم که رفتم با صدای جادویی مرضیه click here  ادامه مطلب
در ستایش یک امضاء از یک میلیون امضاء/ناهید میرحاج
مجموعه ی کمپین از نگاهی دیگر : اگر قرار باشد، در ستایش زندگی چیزی بگویم، دوست دارم، فقط بگویم زندگی ستایش انگیزترین چیزی است که تاکنون دیده ام. روییدن و بالیدن، سرشار از نیروی ساختن. زندگی این است. اما نه آن زندگی روزمره که همه ما را به دام خود فرا می خواند. که نه روییدنی در آن است و نه بالیدنی. اگر قرار باشد زندگی همه ما آدمها را جمع کنند، بیشترمان چنان درگیر خوردن و خوابیدن شده ایم که روییدن و بالیدن از زندگیمان حذف شده است  ادامه مطلب
زمانی برای قتل عام آزادگی
@اعدام شيوا نظرآهاری لذتی برای سربازان رئيس جمهور، محمد مصطفايی
@بيانيه‌ رضا ولی‌زاده و ليلا ملک‌محمدی، نخستين ناشران خبر شهادت ترانه موسوی درباره‌ راستی اين رويداد، وبلاگ‌های دو روزنامه‌نگار
 ادامه مطلب
نظرات دکتر مصدق در مورد بانوان / حمید رضا مسیبیان
دیدگاه دکتر مصدق در مورد حجاب زنان;دکتر مصدق با قاطعیت تمام مخالف کشف حجاب اجباری و زورگوئی به مردم بوده است. چنانکه به اقدام رضاخان اعتراض کرده و گفته بود:
"هیچکس با کشف حجاب مخالف نبود ولی من مخالف بودم." [20]که این مساله نشانگر دید آزاداندیشانه اوست. اما همو به لحاظ شخصی به حجاب اعتقادی نداشته و به همراه خانواده¬اش حتی قبل از کشف حجاب رضاخان، اقدام به کشف حجاب کرده بودند. چنانکه در این مورد می¬گوید:"... قبل از آنکه بانوان محترم کشف حجاب کنند من در اروپا با خانواده خودم کشف حجاب کردم" [21] و در عین حال او معتقد بود که این مسائل باید با کار فکری و آرام و بدون زورگوئی صورت گیرد. و باز هم در این مورد گفته بود:"... کشف حجاب باید به واسطۀ اولسیون و به واسطۀ تکامل اهل مملکت باشد نه به واسطۀ یک کسی که یک قدرتی پیدا کرده." [22]و یا:"اگر به تدریج که دختران از مدارس خارج می¬شدند حجاب رفع می¬شد چه می¬شد؟ رفع حجاب از زنان پیر و بی تدبیر چه نفعی برای ما داشت؟"
تقدیم به همه مبارزان راه آزادی و حقوق زنان و به خصوص خانم¬ها «بهاره هدایت» و «شیوا نظرآهاری  ادامه مطلب
فیلمی کوتاه از شیرزن ایرانی شیوا نظرآهاری
این فیلم پس از آزادی شیوا در مهرماه سال 1388 توسط فعال جنبش زنان محبوبه عباس قلی نژاد درباره زندگی ٬دیدگاه و فعالیت های این ایران دخت شجاع تهیه شده است .  ادامه مطلب
نگرانی شدید دکتر شریف در باره اتهام محاربه برای شیوا نظرآهاری
به گزارش تا آزادی روزنامه نگاران زندانی به گفته دکتر شریف پرونده شیوا نظرآهاری در همان شعبه ای است که پرونده بدرالسادات مفیدی در جریان است . رای صادره در رابطه با پرونده خانم مفیدی غیرقانونی است. لذا از آنجا که محاربه در وهله نخست اتهامات مطرح شده به شیوا نظرآهاری است، من به شدت درباره رای احتمالی دادگاه نگران هستم.به گفته شریف یکی از دلایل نگرانی وی این است که رییس شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی شخص معینی است اما در پرونده خانم مفیدی دادرس دیگری حاضر شده بود. محمد شریف در خصوص اتهامات موکلش گفت: «به ایشان سه اتهام تفهیم شده است. یکی محاربه است، موضوع ماده ۱۸۶. دیگری اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرم است، موضوع ماده ۶۱۰ و در نهایت تبلیغ علیه نظام است، موضوع ماده ۵۰۰.» وی افزود: «من پرونده شیوا نظرآهاری را خوانده و لایحه را نوشته و ثبت کرده ام.».
مادر این زندانی سیاسی در خصوص تفهیم اتهام محاربه به شیوا گفت:” شاید به دکتر شریف ابلاغ کرده باشند، ولی من اطلاعی ندارم، حکم محاربه خرداد پارسال تفهیم شد، ولی ما فکر نمی کردیم در پرونده موجود باشد تا این که به خاطر ۲ خرداد که وقت دادگاه بود دکتر شریف پرونده را خواند، متوجه شدیم وقتی شیوا سال ۸۸ بازداشت شده بود جزو ۴ موارد اتهامی که بازپرس در پرونده گذاشته بود محاربه بوده است ولی وقتی مجددا در تاریخ ۲۹ / ۹ بازداشت شد جزو موارد اتهامی محاربه نبود.»  ادامه مطلب
احتمال قطع نخاع دختر ورزشکار خراسانی
دبیر هیات دوومیدانی استان خراسان رضوی گفت: بنا بر اعلام پزشکان به احتمال 90 درصد، "لونا پسانین" قطع نخاع شده است.محمد رضا خوش‌باطن در پی واژگونی یکی از درب‌های ورزشگاه آزادی بر روی یک دوومیدانی‌کار خراسانی خاطرنشان کرد: متاسفانه کوچکترین عضو تیم استان، دچار چنین مشکلی شده است  ادامه مطلب
طالبان یک زن باردار را به اتهام زنا اعدام کردند
پلیس افغانستان می گویند شورشیان طالبان زن بیوه بارداری را به اتهام ارتکاب به زنا، در حضور مردم، در روز یکشنبه، شلاق زده و سپس اعدام کردند.مقامات می گویند شبه نظامیان طالبان، این زن را پیش از اعدام سه روز در منطقه ای دورافتاده در استان بادقیس در شمال غربی کشور، زندانی کردند. آنان می گویند طالبان ابتدا او را ۲۰۰ ضربه شلاق زدند و سپس به ضرب سه گلوله به سرش او را کشتند.مسئولان افغانی می گویند یک دادگاه طالبان، زن را به داشتن «ارتباط نامشروعی» که طی آن باردار شده بود، متهم کرد و او را گناهکار شناخت.  ادامه مطلب
74ضربه شلاق یا دو ماه حبس جریمه بدحجابی
به گزارش خبرنگار مهر، ساعت 9 صبح یکی از روزهای گرم تیرماه، جمع زیادی از خانواده های محکومان کیفری و جزایی پشت درب اتاق دادستان کل کشور انتظار ملاقات با حجت الاسلام محسنی اژه ای را داشتند. قرار بود دادستان یک روز کاری خود را به بررسی درخواستهای قضائی مردم اختصاص دهد.قرار مصاحبه با دادستان کل کشور ساعت 14 پس از پایان ملاقات مردمی بود. ولی حضور خبرنگار مهر در طول جلسه ملاقات مردمی و استماع مشکلات قضائی مردم و پاسخهای دادستان کشور نقاط تاریک و روشنی را از چالشهای دستگاه قضائی روشن کرد. از ساعت 9 صبح تا ساعت 14 عصر بیش از 108 ارباب رجوع در قالب گروههای 10 نفره وارد اتاق 50 متری محسنی اژه ای شدند. در میان مراجعین خانواده های محکومان به اعدام، حبس ابد، قصاص و پرونده های کلاهبرداری به چشم می خوردند. مادران و همسرانی که از اول تا آخر وقت ملاقات قرآن جیبی خود را می بوسیدند و با چشمانی گریان از دادستان کل کشور درخواست عفو فرزندانشان را داشتند.پاسخ محسنی اژه ای به تقاضای اولین و دومین گروه ملاقاتهای مردمی که درخواست عفو، بخشش اعدام و مجازات حبس ابد وابستگان خود را داشتند این بود که بر اساس قانون تنها مرجعی که می تواند حکم عفو صادرکند مقام معظم رهبری است و این مستلزم یک سلسله مراتب قانونی و قضائی است .  ادامه مطلب
اوج گیری دوباره سیاست حجاب جمهوری اسلامی
گروهی از دانش‌آموزان و فرهنگیان بسیجی، در حمایت از اجرای طرح «عفاف ‌و‌ حجاب» در میدان تجریش تهران دست به راهپیمایی زدند.
به گزارش امروز چهارشنبه خبرگزاری ایلنا، این راهپیمایان که تعداد آنها ۱۵۰۰ نفر اعلام شده، گروهی از دانش‌آموزان مقطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان و فرهنگیان بسیجی بودند.این دانش‌آموزان، شعارهایی همچون «ما دختران عاشورایی سپاهیان زهرائیم، با حجاب زهرائی، شکوه و فخر ایرانیم» و «پیش به سوی حجاب، زیبایی بی‌پایان» سر می‌دادند.  ادامه مطلب
کانادا عضویت ایران در کمیسیون مقام زنان سازمان ملل را محکوم کرد
لارنس کانن، وزیر امور خارجه دولت محافظه کار کانادا با انتشار بیانیه ای عضویت ایران در این کمیسیون را تاسف آور خوانده و نسبت به این امر ابراز نگرانی شدید کرده است. آقای کانن در بیانیه خود تاکید کرده است: «کانادا از عضویت ایران در کمیسیون مقام زنان سازمان ملل بهره جسته تا مقامات تهران را نسبت به نقض سازمان دهی شده حقوق بشر در این کشور پاسخگو کند و در مجمع عمومی سازمان ملل نیز چنین کرده است. ما در شورای حقوق بشر سازمان ملل و هر فرصت ممکن بهره جسته ایم تا از وضعیت حقوق بشر در ایران به طور علنی ابراز نگرانی کنیم.»  ادامه مطلب
چه فرقی است بین امام‌جمعه تهران و سایر مردان ایرانی؟ /شادی صدر
چگونه می‌توانیم به گشت ارشاد، به طرح گسترش فرهنگ عفاف و حجاب، به سخنان امام جمعه تهران که برای گشت‌های ارشاد پشتوانه ایدئولوژیک می‌سازد و این قبیل نقد داشته باشیم، بی آنکه از خودمان بپرسیم چند بار نقش گشت ارشاد را در کنترل ذهن و بدن زنان زندگی‌مان بازی کرده‌ایم؟ چند بار با آزار جنسی زنان، با ساده‌پنداشتن عمل متداول متلک‌گویی، به بازتولید این تفکر که زن، یک سوژه جنسی است که اگر چون مرواریدی در صدف حفظ نشود، به یغما خواهد رفت کمک کرده‌ایم؟
می‌بینید؟ این ما فمینیست‌ها نیستیم که دنیا را به زن و مرد تقسیم می‌کنیم: دنیای ما کاملا و از قبل از این‌که به دنیا بیاییم، تقسیم شده است: شما متلک می‌گویید، ما متلک می‌شنویم؛ شما ما را در حجاب می‌کنید، ما در حجاب می‌رویم.  ادامه مطلب
شادی صدر جایزه بین‌المللی «شجاعت زنان» را به شیوا نظرآهاری تقدیم کرد
شادی صدر طی پیامی اعلام کرد که جایزه سالانه «شجاعت زنان» که به وی تعلق گرفته بود را به شیوا نظرآهاری، فعال جنبش زنان و مدافع حقوق بشر که هم اکنون در زندان است تقدیم می‌کند.وی برای ابراز همبستگی با شیوا نظرآهاری اعلام کرد که به واشنگتن، برای شرکت در مراسم اهدای جایزه نخواهد رفت «تا جای خالی شیوا، در آن مراسم و تمام جلسه‌ها و کنفرانس‌های رسمی پس از آن به چشم بیاید، تا همه جهانیان ببینند و بدانند آنچه بر شیوا و بر سایر مدافعان حقوق بشر، فعالان جنبش زنان و روزنامه‌نگاران دربند می‌رود.»  ادامه مطلب
هشت مارس روز جهانی زن
تاریخچه هشتم مارس به سالهای میانی قرن نوزدهم بر می گردد. در هشتم مارس 1857، زنان کارگر پارچه باف در آمریکا به مبارزه برخاستند. شرایط کار و زیست کارگران زن وحشتناک بود: ساعات کار طولانی و کشنده، استثمار شدید، دستمزد اندک و محرومیت از هر گونه امکانات رفاهی. بعلاوه آنها بار نگهداری و بزرگ کردن فرزندان و کار بردگی خانگی در خدمت شوهران و مردان خانواده را هم بدوش می کشیدند. پس به خیابانها ریختند و خواهان افزایش دستمزد، کاهش ساعات کار و بهبود شرایط کار شدند. این مبارزه، نقطه سرخی در تاریخ مبارزه زنان و کارگران در گوشه ای از دنیا بود. 8 مارس 1857، مقاومت زنانی را بازتاب می داد که با حرکت پرشتاب سرمایه داری به عرصه تولید و کار خارج از خانه کشیده می شدند.  ادامه مطلب
بیانیه پنج ماده ای زنان برای برون رفت از "بحران"
1. لغو کلیه قوانین تبعیض آمیز و ضد زن موجود از جمله: قوانین مربوط به ازدواج، طلاق، چند همسری، حضانت، ارث، شهادت و...
2. به رسمیت شناخته شدن حق زن بر بدن و ذهن خویش؛ شامل لغو حجاب اجباری و برقراری آزادی پوشش، آزادی انتخاب همسر و آزادی انتخاب گرایش جنسی
3. رفع خشونت علیه زنان در کلیه عرصه های خصوصی و اجتماعی و جرم شناختن آزار جنسی دختران، قتل و خشونت "ناموسی"
4. جدایی دین از دولت
5. محاکمه کلیه دست اندرکاران، عاملان و آمران جنایات سه دهه گذشته  ادامه مطلب
جایزه لخ والسا در سال 2009 به شادی صدر، لادن برومند و رویا برومند اعطا شد.
در عصر روز مراسم اعطای جایزه سمیناری از جوانان کشورهای مختلف برگزار شد که در آن نیز شادی صدر، لادن برومند و رویا برومند تجربه خود از نقش جوانان در زنده نگه داشتن حافظه تاریخی مبارزات مردمی و ضرورت مستند سازی، نگاه به تاریخ و استفاده از تجربیات جوانان در کشورهای دیگر پرداختند. این سخنان با استقبال بیش از 400 جوان شرکت کننده در این سمینار روبه رو شد.  ادامه مطلب
شیوا نظر آهاری آزاد شد
شيوا نظرآهاري، عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر ظهر روز يک شنبه، ٢٤ خرداد ماه، توسط نيروهاي اطلاعاتي در محل کار خود بازداشت شد. شب پيش از آن نيز، حدود ساعت ١ بامداد، ماموران وزارت اطلاعات بدون اعلام قبلي با ورود به منزل وی، اقدام به تفتيش خانه نموده و وسايل شخصي او را با خود بردند. وی مدت زمان بازداشت خود را در سلول انفرادی و سپس بند عمومی 209 زندان اوین سپری نمود و تحت این مدت برای عدم پیگیری فعالیتهای انسان دوستانه خود تحت فشار و بازجویی بود. شیوا نظر آهاری همچنین عضو جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان، شورای دفاع از حق تحصیل و کمپین یک میلیون امضا است.  ادامه مطلب
"شیوا نظرآهاری" در دفاع از انسان‌ها خط قرمز نمی‌شناسد
نشست کمیته پیگیری بازداشت‌های خودسرانه در منزل شیوا نظرآهاری
مادر شیوا نظر آهاری: با گذشت ۸۰ روز همچنان بازجویی از دخترم ادامه دارد
اسدی زیدآبادی; «نکته برجسته در فعالیت‌های خانم نظرآهاری تمرکز در حوزه‌های تخصصی حقوق بشر در کنار هماهنگی با کل جنبش حقوق بشر در ایران بود به طوریکه گرچه طی یکی دو سال گذشته بیشتر فعالیتهای خود را در زمینه کودکان کار و زنان بی‌سرپرست ادامه می‌داد اما همزمان به طور جدی وقتی مسایلی مانند نحوه برخورد با متهمان و یا موج اعدام گسترده افراد زیر ۱۸ سال مطرح می‌شد در این گونه مسایل نیز فعال می‌شد».
سید عسگری : «در مورد بازداشتگاه کهریزک که این روزها جنایات اتفاق افتاده در آن در کانون اخبار جهانی قرار گرفته است، از دو سال پیش و در زمان اجرای طرح برخورد با اراذل و اوباش خانم نظرآهاری بارها و بارها اطلاع رسانی کرده و با صدور بیانیه‌های متعدد و مصاحبه به اطلاع رسانی در خصوص وضعیت فاجعه بار این محل پرداخته بود اما متاسفانه توجه لازم به این اقدامات نشد».
 ادامه مطلب
دختر جواد امام , رئیس ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی , ربوده شد
سایت رسمی جبهه مشارکت، نوروز خبر داد که ساعاتی پیش چند نفر مرد نا شناس، عاطفه امام فرزند 18 ساله جواد امام عضو زندانی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی را با هتاکی و در حالیکه چادر از سر وی کشیده بودند بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل نمودند.پس از این بازداشت وی در تماس کوتاهی به مادرش گفته است که با چشم بسته به محلی نامعلوم برده شده است و با این عنوان که لیاقت چادر ندارد چادر را از سرش کشیده اند.از محل نگهداری و نهاد بازداشت کننده عاطفه امام اطلاعی در دست نیست.محمد جواد امام در جریان انتخابات ریاست ستاد انتخاباتی میر حسین موسوی را در تهران بزرگ بر عهده داشت.او همچنین عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب است و معاون امور مجلس و پشتیبانی وزارت نیرو در دوره ریاست جمهوری خاتمی بود.محمد جواد امام از سه شنبه 26 خرداد در منزلش بازداشت شده و تاکنون در بازداشت به سر می برد.  ادامه مطلب
سلامتی هاله سحابی و عبدالله مومنی به شدت تهدید می‌شود.
یکی از شاهدان بازداشت خانم سحابی ; چد نفر لباس شخصی او را با ضرب و شتم سوار یک اتوموبیل شخصی کرده و به مکان نامشخصی منتقل کرده اند.
شورای فعالان ملی مذهبی در پایان بیانیه خود "از روندی که حاکمیت و دولت را بیش از پیش در برابر مردم قرار داده" اظهار تاسف کرده و "برخوردهای خشونت‌بار توسط نیروهای غیررسمی و رسمی با شهروندانی که منتقد و معترض به انتخابات «و دولت ۲۳ خردادی» هستند" را محکوم کرده است.
در پایان این بیانیه آمده است که با توجه به بیماری دیابت هاله سحابی ۵۴ ساله و زخمی شدن او در هنگام دستگیری، سلامتی خانم سحابی به شدت تهدید می‌شود.

*همسر، برادر و فرزندان عبدالله مومنی روز گذشته در زندان اوین با او در حالی دیدار کردند که این فعال دانشجویی نه قدرت تکلم داشت و نه قدرت راه رفتن.  ادامه مطلب
اعتراض چرا؟ تجاوز به «ترانه» مانع شرعی نداشته! /شکوه ميرزادگی
اگر، همين جمعه ی گذشته، خانم شادی صدر، حقوقدان و يکی از زنان با ارزش جنبش زنان ايران را، در مقابل چشم همگان و آن گونه وحشيانه و بربر وار، آن هم در خيابانی نزديک به مراسم نماز جمعه، ندزديده بودند، و اگر زنان همراه ايشان آن همه شجاع نبودند و جريان دزدی را برملا نمی کردند، و اگر خانم صدر زن شناخته شده ای نبود و اعتراض به ربودن ايشان گسترش پيدا نمی کرد، کسی از ماموران امنيتی و لباس شخصی های رباينده ايشان به کاری که کرده بودند اعتراف نمی کردند. آن ها به ناچار اعلام کردند که خانم صدر در زندان آن هاست.اما اين اعتراف يک نکته را اثبات کرد و آن واقعيت هراس انگيز و جاری ربودن زنان و مردان کشورمان است در طول يک ماهه اخير و به وسيله ی همين ماموران امنيتی و لباس شخصی؛ آن هم زنان و مردانی که بيشتر شان سرشناس نيستند و خانواده ها ی پريشان حال شان مجبورند به تنهایی دربدر به دنبال آن ها بگردند و بيشترشان هم، از ترس لطمه ديدن عزيزان شان، صداشان در نيآيد. اما اين اعتراف يک نکته را اثبات کرد و آن واقعيت هراس انگيز و جاری ربودن زنان و مردان کشورمان است در طول يک ماهه اخير و به وسيله ی همين ماموران امنيتی و لباس شخصی؛ آن هم زنان و مردانی که بيشتر شان سرشناس نيستند و خانواده ها ی پريشان حال شان مجبورند به تنهایی دربدر به دنبال آن ها بگردند و بيشترشان هم، از ترس لطمه ديدن عزيزان شان، صداشان در نيآيد.  ادامه مطلب
جنایت هولناک دیگری از جمهوری اسلامی
دوستان ترانه موسوی، از بازداشت‌شدگان هفتم تیر در درگیری‌های مسجد قبا، گفته اند كه خانواده‌ی وی از یافتن جنازه‌ی سوخته‌ی ترانه در حومه‌ی قزوین خبرداده‌اند.
یكی از دوستان ترانه موسوی دیروز برای پیگیری وضع ترانه با منزل پدری او تماس گرفت و با خبر مرگ ترانه و یافتن جنازه سوخته‌اش ـ بین كرج و قزوین ـ مواجه شد. خانواده ترانه از بازگویی مكان و زمان تشییع جنازه وی خودداری كردند و گفتند نمی توانند توضیحات بیشتری دهند. پس از پیگیری ها و تماس های مكرر دوستان ترانه با منزل وی، خانواده موسوی از آنان خواستند كه دیگر تماس نگیرند و در برابر سخن یكی از دوستان ترانه كه گفته بود خانواده او باید نوع مرگش را به جامعه اطلاع دهند و به رسانه ها بگویند كه ترانه دستگیر شده و پس از دستگیری به این سرنوشت دچار شده است شنیده بودند كه ما صلاح كار خود را بهتر از شما می دانیم و نمی خواهیم در تشییع جنازه اش كسی حضور داشته باشد.ترانه موسوی به گفته یكی از دوستانش - كه نمی خواهد نامش فاش شود - روز هفتم تیر در حوالی تقاطع میرداماد و خیابان شریعتی كلاس آرایشگری داشته است. او اتومبیل خود را در یكی از خیابان های فرعی بین حسینه ارشاد و میرداماد، پارك می كند و پس از دیدن تجمع مردم در خیابان قبا و اطراف حسینه ارشاد با یكی از دوستان خود تماس می گیرد و به او می گوید كه پیش از رفتن به آرایشگاه بهتر است سری به مسجد قبا بزنند و با دوست خود در نزدیكی مسجد قبا قرار می‌گذارد. وی كه به گفته دوستش مانتوی سبز به تن و شالی سبز به سر داشته است درحالیكه در خیابان شریعتی منتظر یكی از دوستان خود بوده است از سوی مأموران حكومتی دستگیر می شود و در هنگام دستگیری، دوست وی كه به محل قرار نزدیك می‌شده از دور وی را می بیند. ترانه را سوار به ونی می‌برند.
*اين خبر از سوی منبع موثقی تائيد و يا تکذيب نشده است  ادامه مطلب
برای دخترم شیوا / شهرزاد کریمان
>شیوای عزیزم در این یک ماه و چند روزی که نبودی جای جای خانه را دنبال تو می گردم و تمام خاطرات کودکی ات را در ذهنم مرور می کنم. زمان تولدت و زمانی که در بیمارستانی در میدان تجریش با مرگ مبارزه می کردی را به خاطر می آورم. نمی دانم در این همه مدت که از نظر من قرنی گذشته چه می خوری و چگونه روی زمین سختی که تنها پوشش یک پتوی نازک است بدون داشتن کوچکترین امکانات می خوابی. باز هم از خودم می پرسم آیا کسانی که تو و بقیه را از مادرانشان جدا کردند و با گفتن دروغ با خود بردند فرزند دارند یا نه؟ یقیناّ دارند ولی مادر نیستند.تنها دلخوشی من در این مدت این بود که تنها نبودم. وقتی به مراجعی از قبیل دادگاه انقلاب، ستاد پیگیری، زندان اوین و جاهای دیگر مراجعه می کنم سیل مادرانی را می بینم که همگی به دنبال فرزندانشان هستند و کماکان هیچ پاسخ روشنی نیست.  ادامه مطلب
زنان کودتا , از اشرف تا فاطمه رجبی
JMINews:خانم فاطمه رجبی در کودتای خرداد ۸۸ ایفای نقش تاریخی اشرف پهلوی را در کودتای مرداد ۳۲ به عهده دارد و از تمام امکانات قانونی, شبه قانونی و غیر قانونی برای ابقای سرباز کوچولوی خامنه ای استفاده میکند.
تاریخ ۲ بار تکرار میشود بار اول تراژدی ٬این بار هم تراژدی ؟
Gooyanews: فاطمه رجبی به عنوان همسر سخنگوی دولت ،لاريجانی و باهنر را فتنه گر و خاتمی ،هاشمی موسوی را دجال‌ها و سفيانی‌ها ناميده و احمدی نزاد را تشبه به علی کرده که شميشير عدالت خواهی حضرتش را برای برقراری عدالت ازنيام کشيده است:
همسر الهام در انصار نيوز نوشت:
شاهد تکرار مظلوميت علی در انتخابات رياست‌جمهوری هستيم. ده روز از انتخابات می‌گذرد. احمدی‌نژاد با ۵/۲۴ ميليون رای پيروزی شگفت‌آوری کسب کرده است، و البته مشارکت ۴۰ ميليونی مردم، بی‌سابقه‌ترين رای اعتماد به يک دولت در جمهوری اسلامی بوده است.  ادامه مطلب
مهمترين زن روشنفکر کشور آقای موسوی؟ / شکوه میرزادگی
هر کدام از مسئولين دولتی، از رييس جمهورها گرفته تا امام جمعه ها و شهرداران حتی شهرهای کوچک، وقتی می خواهند مردم را مورد خطاب قرار دهند می گويند: «ملت مسلمان ايران» يا وقتی می خواهند از انرژی هسته ای سخن بگويند اينگونه بيان می کنند که: «انرژی هسته ای حق ملت مسلمان ايران است»، و يا وقتی می خواهند مخالفت يا موافقت خود را با کشوری بيان کنند باز پای «ملت مسلمان ايران» را به کار می کشند. به اين ترتيب، اين «ملت مسلمان ايران» کليتی است که بقيه ی مردمان ساکن در جغرافيای بزرگ ايران و آنها که به خارج از ايران رفته اند در آن جایی ندارند و نه تنها در حقوق و امتيازات انسانی و شهروندی خود با مسلمانان مورد خطاب حکمرانان مساوی نيستند، بلکه حتی مورد اشاره ی دولتمردان اين حکومت قرار می نمی گيرند و، در واقع، بود و نبودشان اهميتی ندارد.  ادامه مطلب
بازداشت های گسترده در تهران
امروز پنج شنبه، قرار بود جمعی از اعضای کمپین و چند نفر از مادران صلح برای عرض تبریک سال نو به دیدن خانواده برخی از زندانیان و همچنین خانواده دکتر زهرا بنی یعقوب به منزل آنان بروند. به این منظوردقایقی بعد از ساعت 2 و نیم بعد از ظهرهنگامی که همگی سر قرار، ابتدای خیابان سهرودی جنب پل سید خندان، حاضر شدند و قصد حرکت داشتند توسط ماموران نیروی انتظامی بازداشت و به کلانتری نیلوفر منتقل شدند.  ادامه مطلب
روز جهانی زن
قوانین قرون وسطایی حاکم بر ایران ٬ حقوق زنان ٬نیمی از جمعیت ایران را بشدت نقض میکند .زنان ایران در یک مبارزه بی امان و قهرمانانه با استبداد در پی احقاق حقوق خود و در نهایت حقوق ملت ایران میباشند.دفاع همه جانبه از جنبش زنان ایران وظیفه هر فرد ٬گروه٬سازمان و حزب میباشد.تا زنان ایران آزاد نشوند ٬ایران آزاد نمیشود.
پیروز باد جنبش زنان ایران
روابط عمومی جبهه ملی ایران(آمریکا)
۸ مارس ۲۰۰۹
~~~~~~~~
*بیانیه جبهه ملی ایران- اروپا
*بیانیه نهضت مقاومت ملی ایران
*بیانیه ائتلاف دانشجویان آزادیخواه ملی
 ادامه مطلب
جنبش زنان و پيوند آن با حرکت های فرهنگی / شکوه ميرزادگی
بار ديگر ۸ مارس، روز جهانی زن، از راه می رسد و، همانگونه که در زمينه های نظری اين روز درج شده lست، فرصتی برای همه ی کوشندگان راه آزادی و برابری زنان در سراسر دنيا فراهم می آيد تا در مورد مسايل جاری و آينده ی کوشش های خود سخن بگويند.اما، در اين ميان، برخورد با روز جهانی زن شکل های مختلفی بخود می گيرد. مثلاً، برخی از ما سالگشت های جهانی را تنها در ارتباط با نام های ظاهری شان می شناسيم و گاهی هم از آنها فقط به عنوان وسيله ای برای تبليغات سياسی يا ايدئولوژيک استفاده می کنيم. و گاه هم گروه هايی می کوشند تا با ارائه ی دلايل تاريخی معنا و اشاره های آن را به امری خاص منحصر کنند. برخی معتقدند که اين روز سالگشت اولين جلسه ی رسمی گروهی از زنان جهان است که به پيشنهاد اليزابت کدی استنتون، و برای طلب حقوق برابر اجتماعی در مارچ ۱۸۴۸ در گردهمآئی زنان نيويورک گرد آمده بودند؛ عده ای هم معتقدند که اين روز متعلق به زنان کارگری است که برای خواستاری حقوق صنفی خود در شيکاگو تظاهرات کرده و در درگيری با پليس مجروح و يا زندانی شدند؛ برخی هم آن را مربوط به پيشنهادی می دانند که کلارا زتکين، در کنگره ی ۱۹۱۰ سوسياليست ها در کپنهاک مطرح کرد. گروهی نيز می گويند اين روز مربوط به هشتم ماه ۱۹۷۵ است که در سازمان ملل متحد به عنوان روز جهانی زن رسميت پيدا کرد.  ادامه مطلب
مادراني که مرگ مي‌‏زايند/گزارشی تکان دهنده از سقط جنین های غیرقانونی در ایران
سقط جنين چالش زن‌‏هاست. مشکلي که مردان اگر چه علت اصلي‌‏اش هستند اما هيچ‌گاه خود را درگير آن نمي‌‏کنند. يا مي‌‏گريزند و يا زنشان را به دستان مامايي پير يا پزشکي مي‌‏سپارند که چيزي را از هويت زن مي‌‏دزدد که هيچگاه به او برنمي‌‏گردد. نعمت مادر شدن اگر چه در سال‌‏هاي دور مايه سربلندي زنان بود اما امروزه با نهادينه نشدن فرهنگ جلوگيري از بارداري ناخواسته و يا آموزش نداشتن مردان و زنان جوان در خصوص پيشگري از حاملگي معضل مادران جوان است.اگر چه آمار رسمي از ميزان حاملگي ناخواسته و يا سقط جنين غير قانوني در ايران وجود ندارد اما بر اساس برآوردهاي جهاني در هشت سال گذشته از هر 10 مورد بارداري حدود 20 درصد از آن ناخواسته بوده‌‏ است. بيشتر اين بارداري‌‏هاي ناخواسته هم در کشورهاي جهان سوم اتفاق مي‌‏افتد که هنوز با بحث پيشگيري از حاملگي به خوبي آشنا نيستند.بر اساس آمارهاي غير رسمي منتشره در مطبوعات اکنون با توجه به منع شرعي براي سقط جنين در ايران بيشتر سقط‌‏ها در مراکز غير بهداشتي و غير قانوني انجام مي‌‏مي‌‏شوندگيرد و تنها 10 تا 20 درصد اين سقط جنين‌‏ها موفق است. بر اين اساس عموما 20 تا 30 درصد از سقط‌‏هاي اينگونه به مرگ مادر منجر مي شود و بيشتر اين افراد نيز دختران 16 تا 30 ساله هستند.  ادامه مطلب
افزایش زنان قربانی خشونت در ایران
تعداد زنان قربانی خشونت های خانگی در سه سال گذشته افزایش یافته و برخلاف گذشته مراجعه آنها به پزشکی قانونی نیز اضافه شده است. این نکته ای است که میرمحمد صادقی عضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی در نشست تخصصی دوروزه «بررسی تدابیر حقوقی کاهش خشونت مبتنی بر جنسیت» که روز گذشته در محل سازمان دفاع از قربانیان خشونت برگزار شده بود، به آن اشاره کرد و گفت: «زنان به دلیل جنسیت شان مورد خشونت و تبعیض های مختلفی قرار دارند. در عین حال اعمال خشونت تنها جسمی و فیزیکی نیست بلکه حتی انجام عملی که حس مادون بودن را در فرد ایجاد کند هم به معنای خشونت است.»  ادامه مطلب
مردان سياسي ما کجا هستند؟/فريبا داودي مهاجر‏
فاطمه حقيقت پژوه در دفاع از دختر نوجوانش که در معرض تجاوز ناپدري قرار گرفته بود مرتکب قتل وي شد و ‏به همين دليل نيز سربه دار شد. در روزهائي که وي در انتظار اجراي حکم به سر مي برد و ساعت به ساعت به ‏مرگ نزديک تر مي شد، فعالين حقوق بشر براي توقف اعدام وي تلاش بسيار کردند. همه امکانات رسانه اي را ‏بکار گرفته و با سازمانهاي حقوق بشر تماس برقرار کردند. اما هيچکدام از اين تماس ها مثمر ثمر واقع نشد و ‏حکم اعدام در مورد فاطمه اجرا شد.‏نکته در اينجا است که در تمام روزهاي پر تکاپوي قبل از اعدام هيچ يک از رجل سياسي مدعي، کوچکترين ‏اعتراض، فعاليت و يا حتي حساسيتي در دفاع از اين مادر که در حفاظت از دخترش دستش به خون متعرض آلوده ‏شده بود نشان ندادند.  ادامه مطلب
رشد زنان خود فروش تحصیلکرده و متاهل
در مورد ترکيب سنی زنان تن فروش هم اکنون وضعيت کاملا تغيير کرده است، بيش از 90 درصد زنان تن فروش در حال حاضر با سواد هستند و ما با زنانی مواجه شدیم که از تحصیلات دانشگاهی نیز برخوردار بودند، حتی بالاتر از کارشناسی هم در میان ایشان بود.جالب اینکه این جابجایی سرعت بالایی هم داشته والبته هم راستا با تغییرات سواد در سطح کلی جامعه است. نکته دیگری که جای تامل دارد این است که حدود 70 درصد زنان مورد بررسی در این پژوهش یا در تهران متولد شده اند و یا اینکه مدت زیادی است که در تهران زندگی می کنند. این روند نیز تقریبا عکس نتایج سال 1347 و پزوهش خانم فرمانفرما است در آن دوره اکثريت زنان تن فروش کسانی بودند که به تهران مهاجرت کرده بودند.  ادامه مطلب
۲۵ نوامبر روز جهانی رفع خشونت از زنان
بان کی مون، دبيرکل سازمان ملل، @.روز سه شنبه (۲۵ نوامبر)، در سخنانی به مناسب روز جهانی ريشه کنی خشونت عليه زنان گفت در حالی که بسياری از کشورها تعهدات قانونی خود عليه خشونت عليه زنان را به اجرا درآورده اند، بايد در اين ارتباط گام های راسخ تری بردارند.آقای بان در سخنانی به مناسبت اين روز گفته خواستار اقدامات بيشتری برای حمايت از زنان در برابر خشونت شده است.دبيرکل سازمان ملل وعده داده است رهبری تلاش تازه ای برای مبارزه با خشونت عليه زنان را در دست بگيرد و گفته است که ناکامی در اين تلاش می تواند مانعی جدی در برابر صلح و توسعه جوامع شود.
@تسليم يا ايستادگی در برابر خشونت/شکوه ميرزادگی  ادامه مطلب
منشور کورش و مساله ی زن ايرانی/شکوه ميرزادگی

در تعريف واژه ی فرهنگ در بيشتر واژه نامه ها اين گونه آمده است: «دانش، ادب، معرفت، (شناخت) تعليم و تربيت، آثار علمی، ادبی و هنری و نيز باورهای جهان شناختی و دينی و مذهبی يک قوم يا ملت». به اين معنی که فرهنگ هم تک تک اين امور است و هم مجموعه ی آن ها؛ و اين دومی است که «روح معنوی يک جامعه» محسوب می شود، و «تمدن» نام جسميت مادی آن است. حتی متن هاي ديگری هم هستند که امور بيشتری را جزو مفهوم فرهنگ می دانند، اما اصل و اساس اين مفهوم در نزد مردمان جهان مجموع همين ها ست که ذکر شد. فرهنگ به جوامع گوناگون هويت و تشخص می بخشد و مردمان گوناگون بر اساس فرهنگ شان قابل شناخت و تفکيک از ديگران می شوند. به همين دليل هم هست که، در طول تاريخ بشری، فرهنگ های مختلفی آمده و رفته اند.  ادامه مطلب
300 هزار دختر روستایی بازمانده از تحصیل , افسرده و نياز به روانشناس دارند
فارس : معاون فرهنگي كميته امداد امام خميني كشور از شناسايي ‌٣٠٠ هزار دختر محروم بازمانده از تحصيل در روستاهاي كشور خبر داد.به گزارش فارس به نقل از كميته امداد امام خراسان رضوي، حميدرضا ترقي در نخستين دوره آموزشي مربيان كانون‌هاي جوانان پيرو ولايت در مشهد افزود: اين افراد كه بين ‌١٥ تا ‌٣٠ سال سن دارند، هنوز شرايط ازدواج براي آنان مهيا نشده و زيرپوشش خدمات كميته امداد امام قرار گرفتند.وي گفت: براساس بررسي‌هاي انجام شده ميزان افسردگي در بين اين دختران در بالاترين سطح قرار دارد و همگي نياز به مراجعه به مشاوره و روانشناس دارند.ترقي بيان كرد: كار در منزل و مزرعه، كمك به اقتصاد خانواده و شرايط سخت معيشتي از جمله دلايل بازماندن دختران از تحصيل است.  ادامه مطلب
جمهوری اسلامی اتومبیل زنانه می سازد!!!
روزنامه بریتانیایی گاردین در شماره روز سه شنبه، 7 اکتبر (16 مهر)، گزارشی در مورد تصمیم یک شرکت اتومبیل سازی ایران برای ساخت خودرو خاص زنان چاپ کرده است. این گزارش با عنوان "طراحی خودرو مخصوص زنان در ایران حساس به مسایل جنسیتی" و به قلم رابرت تیت و نوشین حسینی چاپ شده و در آن آمده است که بزرگترین سازنده خودرو در ایران با ساخت یک اتومبیل ویژه زنان، حساسیت جنسیتی این کشور را وارد مرحله جدیدی کرده است. گاردین می نویسد که خودرو مورد نظر دارای بسیاری از خصوصیات رایج در بازارهای جهانی است اما به عنوان یک اتومبیل زنانه در فرهنگ مرد سالار ایران عرضه می شود. خصوصیات این اتومبیل، به نوشته گاردین، عبارتست از دنده اتوماتیک، دستگاه الکترونیکی کمک به پارک اتومبیل، سیستم رهیابی و ابزار خاصی برای تعویض چرخ، ظاهرا با این نظر که رانندگان زن فاقد مهارت فنی همتایان مذکر خود هستند.  ادامه مطلب
روز بین المللی کودک و سرنوشت امروز و فردای بچه هایمان/ انجمن پژوهشگران ایران
امروز روز کودک است، 54 سال پس از نامگذاری این روز در سازمان ملل متحد (1954)، بنام "روز کودک"، شاید بهانه ای باشد که به سرنوشت بچه هایمان بیشتر بیاندیشیم !.دیروز با فتوای مذهبی و بدون کوچکترین فکر و اندیشیدنی تنها برای تبعیت از این گفته، "که اسلام به سرباز نیاز دارد" و چون از زبان امام خمینی بیرون آمده بود به رشد جمعیتی متجاوز از 4% درصد رسیدیم. بچه ها بدنیا آمدند، چون برای رفتن روی "مین" مورد نیاز بودند. نتیجه آن شد که در طی زمانی 8 ساله متجاوز از یک میلیون و دویست هزار نفر کشته و معلول جنگ برایمان باقی ماند و بدون اینکه کوچکترین مسئولیتی در قبالشان احساس کنیم.امروز بر اساس داده های آخرین سرشماری کل کشور در سال 1385 نزدیک به حدود بیست و سه میلیون نفر از آنان یعنی 32% درصد کل جمعیت ایران را کودکان 18 ساله و کمتر تشکیل می دهند، متاسفانه مسائل و مشکلات بچه هایمان یکی دو تا نیست : نمی توانیم شکم آنها را سیر کنیم (چهارده میلیون زیر خط فقر هستند و بگفته مسئولین بیشترشان شب گرسنه میخوابند). امکان تعلیم و تربیت حتی با آموزش های ارتجاعی جمهوری اسلامی نیز برایشان وجود ندارد. حدود 5/3 میلیون کودک و نوجوان خارج از چرخه تحصیل قرار دارند که و از این تعداد یک میلیون و 700 هزار نفر کودک کار هستند.(روزنامه سرمایه مهرماه 1387) .بر اساس آمار سرشماری سال 1385 کل کشور، 260339 کودک کمتر از 14 سال در ایران مشغول بکار هائی هستند که بیشترینش سنگین و طاقت فرسا نامیده شده است و این در حالی است که در قانون کار جمهوری اسلامی کار کودکان در این سنین ممنوع است و مقامات رژیم از این مسئله نیز ناآگاه نیستند که آنان را در آمار به حساب می آورند و بسیاری از آنان نان آور و سرپرست خانواده هم می باشند.با تبعیضی بیشتر، دختران خردسالمان را بدلیل دختر بودن از بازی های دسته جمعی و ورزش های میدانی محروم می کنیم که باعث گردیده است بدلیل فقر حرکتی دچار بسیاری از ناهنجاری ها و مشکلات فیزیکی نیز بشوند.
بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی و فتوای شرعی، آنها را مجبور به ازدواج می کنیم که براساس نتایج آخرین سرشماری در میان همین دختر بچه ها و پسر بچه های کمتر از چهارده ساله تعداد 15621 نفر طلاق گرفته و بیوه و اظهار نشده اعلام شده است.

 ادامه مطلب
گفت‌وگو با دبيركل جديد حزب پان‌ايرانيست خانم غلامي پور
خانم غلامي پور ;بعد از اينکه ما لازم ديديم کنگره را تشکيل ندهيم، شوراي عالي رهبري حزب پان‌ايرانيست بر آن شد که تصميمات ‏جديدي را براي مديريت حزب اتخاذ کند و از آنجايي که خود من بيش از 45 سال و از دوران کودکي با حزب ‏پان‌ايرانيست آشنا بودم، با علاقمندي به سرزمينم، اين انديشه در من چنان رسوخ کرد که احساس کردم که به عنوان يک ‏زن ايراني مي‌توانم مؤثر واقع شوم. با توجه به شناختي که از حزب پان‌ايرانيست داشتم و مي دانستم اين حزب هميشه ‏به دنبال شايسته‌سالاري است و از آنجايي که وقتي در فرهنگ و نظام فرهنگي جامعه‌ي خودمان و تاريخ گذشته‌مان ‏مطالعه مي‌کنيم مي‌بينيم که زن هميشه چه از نظر فرهنگي، چه از نظر اجتماعي نقش مؤثري داشته، ومسلماً حضورش ‏در عرصه‌ي سياست هم مفيد است؛ بخصوص اينکه در اين سي سال اخير جامعه‌ي زنان ثابت کردند بيش از هر قشر ‏ديگري براي گرفتن حقوقشان فعاليت و پافشاري و در صحنه‌ي مبارزات مدني ملت ايران حضور پررنگ‌تري دارند. ‏من هم به عنوان يک زن پان‌ايرانيست، يک ايراني عاشق سرزمين بزرگ ايران و معتقد به تماميت ارضي مملکتم ‏احساس مي‌کنم در شرايطي قرار گرفتم که بايدخودم را به عنوان کانديداي دبيرکلي حزب پان‌ايرانيست به اعضاي ‏شوراي عالي رهبري اين حزب معرفي کنم. حال خوشحالم که اعضاي شورا با حداکثر آرا مرا انتخاب کردند و آرزو ‏مي‌کنم که لياقت اين مسئوليت بزرگ را داشته‌باشم؛ هرچند مي‌دانم ممکن است با خطراتي هم روبه‌رو شوم ولي با تمام ‏اين‌ها به خاطر عشقي که به وطنم دارم وبه خاطر شناختي که از انديشه‌ي پان‌ايرانيسم دارم اين خطر را هم به جان ‏مي‌خرم.‏  ادامه مطلب
جایزه کمیته بین المللی حقوق بشر ایتالیا به نسرین ستوده تعلق گرفت
کمیته بین المللی حقوق بشر ایتالیا که یک سازمان غیر دولتی و فعال در زمینه حقوق بشر است اولین جایزه این کمیته را به نسرین ستوده وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر اهدا کرده است و نسرین ستوده نیز با ارسال نامه ای به این کمیته تشکر کرده است. مراسم اهدای جایزه به نسرین ستوده در دسامبر 2008 در ایتالیا برگزار می شود.  ادامه مطلب
پیروزی جنبش زنان و حذف مواد ۲۳ و ۲۵ لایحه خانواده
@شادباش جبهه ملی ایران به جنبش زنان ایران
بخشی از اعتراض ها و نگرانی های فعالان جنبش زنان و حقوقدانان و کارشناسان درباره لایحه حمایت از خانواده نتیجه داد و صبح دیروز مواد ۲۳ و ۲۵ این لایحه در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس حذف و نیز ماده ۵۳ آن اصلاح شد.براساس ماده ۲۳ لایحه حمایت از خانواده مرد می توانست بدون اجازه همسر اول با دارا بودن شرط تمکن مالی و اجرای عدالت با اجازه دادگاه ازدواج مجدد داشته باشد. ماده ۲۵ همین لایحه مالیات بر مهریه را مطرح می کرد که براساس آن زن موظف بود در بدو ازدواج مالیات مهریه خود را بپردازد.
 ادامه مطلب
لوس آنجلس تايمز ;پيروزي براي زنان/پروين اردلان، ناهيد کشاورز، جلوه جواهري و مريم حسين خواه در مصاحبه با روز
فعالان حقوق زنان ايراني امروز يک پيروزي کم نظير اما چشمگير را جشن مي گيرند. اين پيروزي پس از ‏تصميم مجلس در به تعويق انداختن بخشي از لايحه اي به دست آمد که حقوق آنان را در از دواج زير پا مي ‏گذارد.‏
محافظه کاران در ماه ژوئيه تغييرات متعددي را براي گنجاندن در قانون خانواده پيشنهاد کردند که بر اساس ‏آن به شوهر اجازه ازدواج هاي موقت و يا اختيار کردن همسران ديگر بدون کسب رضايت زن اولش داده مي ‏شد. ضمناًبه موجب اين تغييرات، به مبلغ نفقه اي که شوهر مي بايست در صورت طلاق همسرش بپردازد، ‏ماليات تعلق مي گرفت. ‏پيشنهاد اين تغييرات که براي هر دست اندرکار سياسي در واشنگتن تکان دهنده است، در قالب "لايحه حمايت ‏از خانواده" صورت گرفته بود. ‏اما پس از فشارهاي فراوان از سوي فعالان حقوق زنان و چهره هاي مشهور در ايران، نمايندگان مجلس ‏مجبور شدند بررسي اين لايحه را به زمان ديگري موکول کنند.‏

 ادامه مطلب
پیروزی بزرگ جنبش زنان ایران/ لايحه حمايت از خانواده از دستور كار مجلس خارج شد
شادباش به جنبش زنان ایران
در پی تلاش گسترده جنبش زنان ایران برای خروج فوری لایحه ضد بشری " حمايت از خانواده " از دستور کار مجلس شورای اسلامی ٬ هيات رييسه مجلس شوراي اسلامي اعلام کرد که این لایحه برای برر سی بیشتر و بدون نظر دولت ٬ از دستور کار مجلس خارج شد و به این ترتیب پیروزی بزرگی را برای جنبش زنان ایران رقم زد.
جبهه ملی ایران ضمن شادباش این پیروزی بزرگ به جنبش زنان ایران , ایمان راسخ دارد که همبستگی وتداوم این جنبش , عامل نابودی کامل این لایحه ضد بشری و دیگر قوانین زن ستیز در ایران خواهد شد .جبهه ملی ایران همواره پشتیبان جنبش زنان ایران و خواستار برقراری حقوق حقه آنان است.
پاینده ایران , زنده باد جنبش زنان ایران
روابط عمومی جبهه ملی ایران ـآمریکا  ادامه مطلب
تلاش گسترده جنبش زنان برای خروج فوری " لایحه حمایت از خانواده " از دستور کار مجلس
کانون زنان ایرانی: تعدادی از فعالان جنبش زنان به همراه برخی از هنرمندان، نویسندگان، معلمان، دانشجویان، وکلای دادگستری، پزشکان، برخی از فعالان کمپین یک میلیون امضا، میدان زنان، مدرسه فمنیستی، کانون زنان ایرانی، روزنامه نگاران، ورزشکاران، زنان خانه دار، مادران صلح و زنانی از هیئت های مذهبی ظهر یکشنبه دهم شهریور ماه -با تعدادی از نمایندگان مجلس در حال دیدار کردند و ضمن اعلام اعتراض خود نسبت به در دستور قرار گرفتن لایحه حمایت از خانواده خواهان خروج فوری آن از دستور کار مجلس نهم شدند.در میان این زنان کسانی چون شیرین عبادی، حقوقدان وبرنده جایزه صلح نوبل، سیمین بهبهانی شاعر و نویسنده، اعظم طالقانی، دبیر جامعه زنان انقلاب اسلامی، الهه کولایی نماینده مجلس ششم، فریده غیرت، زهره ارزنی، شادی صدر، گیتی پورفاضل، مریم کیان ارثی و رزا قراچورلو وکلای فعالی که تا کنون دفاع از بسیاری از زنان، دانشجویان، خبرنگاران و فعالان اجتماعی را در دادگاه ها بر عهده داشته اند، دیده می شوند.
 ادامه مطلب
۲۲۰۰ نفر با گرايش های مختلف فکری به فراخوان ائتلاف گروه ها و فعالان جنبش زنان عليه لايحه خانواده پيوستند، کانون زنان ايرانی
کانون زنان ايرانی :بيش از ۲۲۰۰ نفر به فراخوان ائتلاف گروهها و فعالان جنبش زنان عليه لايحه «حمايت از خانواده» پيوستند.در ميان امضا کنندگان ،اسامی شخصيت های برجسته فرهنگی ،سياسی و اجتماعی با گرايش های مختلف فکری، سياسی ديده می شود. امضاکنندگان اوليه اين فراخوان ضمن انتشار اين ۲۲۰۰ امضا اعلام کرده اند که ارسال امضا ها همچنان ادامه دارد و نام امضا کنندگان جديد در گزارش های بعدی اعلام خواهد شد *
متن کامل فراخوان و امضاها به اين شرح است:
امروز سرنوشت خانواده های ايرانی، وارد مرحله حساس و تعيين کننده ای شده است. مجلس هشتم، تصميم دارد تا لايحه ای را به نام «لايحه حمايت از خانواده» (که در ميان فعالان جنبش زنان به «لايحه ضدخانواده« شهرت يافته) در مجلس شورای اسلامی به تصويب برساند. اين لايحه که در شهريورماه سال گذشته (۱۳۸۶) از سوی دولت نهم به مجلس ارائه شد، در ۱۸ تيرماه امسال (۱۳۸۷) به تصويب کميسيون حقوقی و قضايی مجلس رسيد و هر روز بيم آن می رود که در صحن علنی مجلس به تصويب قطعی برسد.  ادامه مطلب
فراخوان ائتلاف فعالان و گروهای مختلف جنبش زنان علیه لایحه حمایت از خانواده
مفاد غیرانسانی «لایحه ضدخانواده» مذکور، درحالی از سوی دولت به طرزی «غیرمسئولانه» به مجلس ارائه شده، که ما هر روز شاهد فجایع انسانی ناشی از حضور قوانین نابرابر موجود بر زندگی میلیون ها خانواده ایرانی، افزایش حیرت انگیز جنایت و «خشونت» علیه زنان و کودکان، و روند تصاعدی افزایش انواع آسیب های اجتماعی (از جمله افزایش همسرکشی به واسطه نبود حق طلاق) در این کشور پهناور هستیم. دادگاه های خانواده مملو از پرونده زندگی های به بست رسیده ای است که اگر قوانین نابرابر موجود، تغییر می یافت، به یقین، رو به کاهش می گذاشت.
از این روست که ما امضاء کنندگان این فراخوان که سال هاست با تعهد و دلسوزی برای جلوگیری و کاهش فجایع انسانی ناشی از این قوانین تلاش کرده ایم، اکنون گرد هم آمده ایم تا در این مقطع سرنوشت ساز زندگی زن ایرانی، با شکل دهی به یک ائتلاف بزرگ بتوانیم با یاری گرفتن از هر روش ممکن و با اتکاء به هر آن چه در توان داریم و به پشتوانه همدلی و نیروی جمعی مان، از تصویب این لایحه ضدخانواده در مجلس جلوگیری به عمل آوریم.
به این سبب، دست یاری به سوی تمامی هموطنانمان دراز می کنیم، به سوی ایرانیان آزاده ای که به سرنوشت زنان کشورشان و نیز به زندگی عادلانه بین زن و مرد در خانواده ای بر مبنای انسانیت و عطوفت می اندیشند، از همه هم وطنان از هر گروه و دسته، و با هر ایدئولوژی و مرام و از هر قوم و مذهب و جنسیتی، در هر کجای عالم که زندگی می کنند تقاضا داریم با پیوستن به این ائتلاف و به کارگیری تجربه و توان شان، برای جلوگیری از تصویب این لایحه، زنان هموطن خود را یاری دهند.  ادامه مطلب
شیرین عبادی : اعتراضمان به لایحه دولت باقی است /مهرانگيز کار:شيرين عبادي در خطر است
@.شیرین عبادی :اگر لایحه در شور اول تصویب شود، در نوبت قرار می گیرد تا تک تک مواد آن از جمله مواد 23 و 25، که معایب ‏فراوان دارد و فتاوی شرعی علیه آن صادر شده، مورد گفت و گو و رای گیری قرار گیرد. در آن هنگام چون نوبت ‏رسیدگی مشخص می شود و مذاکرات از طریق رادیو پخش می شود، بنابراین دقیقا می توان فهمید که چه موقع شروع به ‏بحث و گفت و گو و رای گیری در مورد مواد می شود. آن موقع است که بحث تجمع ، تحقق خواهد پذیرفت. یعنی در ‏صورتی که این لایحه برای "بررسی و تصویب"، به صحن علنی بیاید، تجمع اعتراضی صورت خواهد گرفت.
@.‏مهرانگيز کار:خبرگزاري رسمي ايران (ايرنا) شيرين عبادي را به داشتن گرايش هاي بهائيت متهم کرده و از آن بيش دختر ‏دانشجوي او را بهايي خوانده است. صرف نظر از ديگر اتهاماتي که به اين افترا ضميمه شده، خبر به تنهايي ‏نگران کننده است و نشان مي دهد دامي جدي سر راه شيرين عبادي گسترده اند. به نظر مي رسد مي خواهند چتر ‏حمايتي جايزۀ صلح نوبل را که از سال 2003 ميلادي، شيرين را محافظت کرده، سوراخ کنند.  ادامه مطلب
حقوق زنان /گفت و گو با دکتر ملکی و کورش زعیم

دکتر ملکی; بند ۳ اصل سوم قانون اساسی نه تنها آموزش و پرورش را در تمام سطوح برای همه رایگان اعلام کرده، بلکه دولت را موظف کرده که آموزش عالی را تسهیل کند و تعمیم دهد. در این اصل، تفاوتی میان زن و مرد قایل نشده است. بنابراین، سهمیه بندی جنسیتی دانشگاه ها به روشنی در تضاد با قانون اساسی است.

کورش زعیم;از دیدگاه این جناح، انقلاب فرهنگی ناتمام است. زن باید مهار شود. اگر زنان دانش بیاموزند، دیگر نمی توان زنان را مهار کرد و در خانه حبس کرد، مانند کاری که طالبان انجام میداد و زنان را در خانه با زنجیر می بستند. این اقلیت بسیار کم که باورهایشان با دانش و تجربه امروز هماهنگ نیست. آنها می خواهند که به سمت انقلاب فرهنگی جدیدی پیش بروند.
 ادامه مطلب
نامه مادران صلح به مسئولین نظام: ما جنگ نمی‌خواهیم!
19 سال است که از جنگ هشت‌سالة ايران و عراق مي‌گذرد. هنوز داغ مرگ جوانان وطن قلب‌ها را به درد مي‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آورد. هنوز درد و رنج هزاران مجروح شيميايي، به‌ويژه در مناطق مرزي ميهنمان سينه‌ها را آکنده از اندوه مي‌کند. هنوز تکه‌های پيكر جوانان رشيدمان را روزانه در پارك‌ها و صحن دانشگاه‌ها به‌خاك مي‌‌‌‌‌‌سپاريم و هنوز از آسيب‌هاي اجتماعي و اقتصادي تحريم‌هاي جهاني بر ضد ايران، مانند كمبود كالاهاي اساسي، میزان بالاي تورم، فقر ، بيكاري و فساد ناشي از آن نياسوده‌ايم كه آواي شوم جنگ خانمانسوزي ديگری به گوش مي‌رسد ومسئولان كشورمان نيز، با طرح پاسخ‌هاي تند، گويي به استقبال آن مي‌روند!  ادامه مطلب
محکومیت هانا عبدی؛ از فعالان حقوق زن، به اتهام "بخطر انداختن امنیت ملی" به پنج سال زندان در تبعید
هانا عبدی، دانشجو واز فعالان حقوق زن درشهرستان سنندج از استان کردستان، که از تاریخ 13 آبان ماه 1386 تاکنون همچنان زندانی است، در تاریخ 29 خرداد ماه 1387 توسط قاضی طیاری در شعبه دوم دادگاه انقلاب اسلامی سنندج به اتهام " تجمع و تبانی در بخطر انداختن امنیت ملی" به استناد ماده 610 قانون مجازات اسلامی به 5 سال زندان در شهرستان گرمی در آذربایجان شرقی محکوم شد.  ادامه مطلب
چرا جنبش زنان موفق ( تر) است ؟ رویکردی جامعه شناختی به جنبش زنان/آسمان مقدم

با اتکا به نظریه ی «روند سیاسی» می توان مشخصه ی محوری جنبش زنان ایران از دوران مشروطه تا کنون، یعنی خود جوش بودن و حالت سیالی آن را، توضیح داد. بدان مفهوم که جنبش زنان هر بار به عنوان کنش و حرکت در مقابل محدودیت ها و پدیده های سیاسی و تاریخی پا به عرصه ی وجود می گذارد و بدین ترتیب در طبیعتش و قائم به ذات خویش خود جوش است. جبر و روند پدیده های تاریخی و سیاسی ضمن اینکه باعث افزایش نقاط مشترک زنان می شوند، آنان را ترغیب و وادار به حرکت گروهی نیز می کنند.  ادامه مطلب
کارمندان 'بدحجاب' اخراج می شوند؟
کسانی که سوار خودروهای گشت شده و به مراکز نیروی انتظامی منتقل می شوند باید درباره عدم تکرار تخلف تعهد بدهند استاندار یکی از استانهای شمالی ایران کارمندان بدحجاب را به اخراج تهدید کرده و از مدیران دولتی خواسته نسبت به شناسایی و اخراج آنها سریعا اقدام کنند.به گزارش خبرگزاری مهر، ابوطالب شفقت استاندار مازندران با ابراز تاسف از وضعیت حجاب در این استان گفته است: "زنان بد حجاب کارمند ادارات مازندران اخراج می شوند."  ادامه مطلب
ورزش و زنان
@زهره خالقي بسکتباليست تيم ملي زنان; اماراتي ها من را براي بازي در جام «خليج عربي» مي خواهند. من هم به خاطر اسم اين جام و جعل نام خليج فارس قبول نکردم.
@ناهيد توسلي پژوهشگر امور زنان عدم حضور برابر زن و مرد در فعاليت هاي مختلف جامعه را موجب پديد آمدن خشونت مردانه مي داند. به گفته وي حضور زنان در ورزشگاه ها به عنوان تماشاگر، نشاط را به ميادين ورزشي بازگردانده و با تلطيف، موجب حفظ حرمت ها از سوي حاضران ديگر نيز خواهد شد.
@بعد از سارا خوش جمال فکري که سهميه حضور در رقابت هاي تکواندو المپيک 2008 پکن را به دست آورده بود، اين بار هما حسيني عضو تيم ملي رويينگ قايقراني بانوان ايران دومين مجوز حضور در بازي هاي المپيک را به نام خود ثبت کرد.  ادامه مطلب
بازی انتخابات مجلس هشتم به پایان رسید
آنچه درمتن بازی انتخابات مجلس هشتم توجه را جلب می کرد، تلاش افراد و گروه هایی بود که هر یک با ادعای در دست داشتن برنامه ای راه گشا در انتخابات کوشا شده بودند. در میان مدعیان قدرت هر جناحی تلاش میکرد حتا از طریق حمله به شخصیت افراد، سیاست خود را به عنوان روشی کارآمد به مردم بقبولاند. واقعیت اما این است که نه این و نه آن شیوه هیچ کدام نمی توانستند راه حلی درست و عقلانی برای جامعه ی ایران باشند، به ویژه که مدعیان و موافقان شرکت در انتخابات برای فردای روز انتخابات، بر فرض اینکه کرسی ای در مجلس به دست آورند هیچ گونه برنامه ی راه گشایی نداشتند.  ادامه مطلب
پیام شادباش زنان جبهه ملی ایران-اروپا به خانم پروین اردلان
پروین اردلان که چندین بار به دلیل فعالیت‌های حقوقی‌اش دستگیر، بازداشت و زندانی شده، از اولین همکاران ماهنامه تعطیل‌شده زنان، سردبیر نشریه اینترنتی تعطیل ‌شده «تریبون فمینیستی ایران» و عضو تحریریه مجله اینترنتی تعطیل‌شده «زنستان» بوده و در حال حاضر نیز عضو تحریریه سایت «تغییر برای برابری» است. پروین اردلان این جایزه را در حقیقت از آن تمامی زنانی که در صد سال اخیر برای برابری حقوقی زنان و مردان در ایران تلاش کرده‌اند می دا ند. خانم اردلان کمپین یک میلیون امضا را نمود بارز این تلاشهای صدساله می نامد ، که خواستهای زنان را به حوزه عمومی کشانده و از این روی جایزه اولاف پالمه را متعلق به کمپین می‌داند. زنان جبهه ی ملی ایران – اروپا این موفقیت برجسته و غرور آفرین را به پروین اردلان و تمامی زنانی که در هر گوشه ی ایران بی هراس وبا شهامت هر چه بیشتر به کوشش و مبارزه ی پیگیرعلیه تبعیض و نابرابری ادامه می دهند تبریک می گویند. جایزه «اولاف پالمه» نمودی چشمگیر برای خودباوری هر چه ژرف تر زنان ایران است.  ادامه مطلب
بار دیگر 8 مارس!/آسمان مقدم
دو شخصیت تاثیر گذار و کاریسماتیک تاریخ معاصر ایران ، رضا شاه و روح الله خمینی ، با آگاهی کامل به امکان استفاده ابزاری از "زن" در سیاست ، یکی با "کشف حجاب" و دیگری با انقلابی شمردن و به صحنه کشاندن او از کانال تظاهرات بر علیه استکبار و نماز جمعه ، زن را به ابزاری سیاسی بدل کردند. البته میبایست اذعان داشت ، پس از گذشت 30 سال تجربه ی حجاب تحمیلی و پنهان نمودن زن به زیر چادر ، پوشش آمرانه اما مدرن و اروپایی عصر رضا شاه به کعبه ی آمال زن ایرانی تبدیل گشته است. با این وجود چه تجدد آمرانه رضا شاه و چه تحجب فاتحانه ی روح اللهی راه گشایی اصولی برای احقاق حقوق زنان نبود.
 ادامه مطلب
2 عضو دیگر کمپین 1 میلیون امضا دستگیر شدند/جایزه اولاف پالمه برای پروین اردلان
@راحله عسگری زاده و نسیم خسروی دو تن دیگر از اعضای کمپین یک میلیون امضا روز پنجشنبه در حال جمع آوری امضا برای بیانیه کمپین در پارک دانشجو دستگیر شدند ...
@جایزه‌ی معتبر بنیاد اولاف پالمه در سال ۲۰۰۷، به ژورنالیست و فعال جنبش زنان ایران، پروین اردلان اهداء شد. اردلان از پایه‌گذاران مرکز فرهنگی زنان و از اعضای اولیه کمپین یک میلیون امضاء برای تغییر قوانین تبعیض‌آمیز است.  ادامه مطلب
جلوه جواهری یکی دیگر از اعضای کمپین یک میلیون امضا بازداشت شد
جلوه جواهری، عضو «کمپین یک میلیون امضاء» و از نویسندگان وب سایت «تغییر برای برابری»، ظهر امروز، شنبه دهم آذرماه 1386 در دادگاه انقلاب بازداشت شد.
این فعال جنبش زنان، صبح روز شنبه در پی احضار کتبی به دادگاه انقلاب مراجعه کرده و پس از چند ساعت بازجویی در دادسرای ویژه امنیت، به اتهام تشویش اذهان عمومی، تبلیغ علیه نظام، نشر اکاذیب از طریق انتشار اخبار کذب در سایت «تغییر برای برابری» بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.
 ادامه مطلب
مصاحبه با دلارام علی پیش از آغاز دوران محکومیتش،
شیرین عبادی;قوانین ایران ۴۲ سال به عقب برگشته اند
برنده جایزه صلح نوبل که تجربه تدوین قانون خانواده را در کارنامه خود دارد، اضافه کرد: «در مجلس ششم نمایندگان عضو فراکسیون مجلس به دیدار من آمدند و خواستار تدوین یک قانون خانواده برای ارائه به مجلس شدند. قانونی که هم مطالبات زنان را تا حدی تامین کند و هم به تصویب شورای نگهبان برسد. این قانون که برای هر بند و ماده اش یک مستند فقهی داشتم و ۷۰ درصد مطالبات زنان را تامین می کرد اما در همان کمسیون قضایی مجلس متوقف شد و با وجود فعالیت نمایندگان زن حتی به صحن مجلس هم نرسید.»
 ادامه مطلب
پروين اردلان و نوشين احمدي خراساني دو تن از متهمان پرونده‌ي تجمع ‌٢٢ خرداد ‌٨٥ زنان در ميدان هفت تير به سه سال حبس محكوم شدند.
نسرين ستوده، وكيل مدافع اردلان و احمدي خراساني با اعلام اين خبر به خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گفت: طبق حكمي كه به من ابلاغ شده، موكلانم از اتهام تبليغ عليه نظام و شركت در تجمع غيرقانوني، تبرئه و در مورد اتهام تباني و اجتماع به‌جهت برهم زدن امنيت كشور با استناد به ماده‌ي ‌٦١٠ قانون مجازات اسلامي به سه سال حبس محكوم شده‌اند كه ‌٥/٢ سال آن به حالت تعليق در مي‌آيد و شش ماه آن تعزيري است.  ادامه مطلب
مو ج جدبد خشونت عليه زنان
@خبرگزاري فارس: زنان بدحجاب ‌با يك دستگاه اتوبوس ناجا به اداره مبارزه با مفاسد اجتماعي در خيابان وزراي تهران منتقل و سپس براي ارايه توضيحات لازم و انجام مشاوره به دايره عمليات پليس مستقر در اين مركز هدايت شدند.
@خبرگزاری مهر ;سرهنگ حسینی با اشاره به شروع اولین روز از طرح ارتقاء امنیت اجتماعی با رویکرد امنیت اخلاقی و مبارزه با بدحجابی اعلام کرد: نیروهای انتظامی و رده های ناجا، در ۲٣نقطه از شهر تهران همچون میدان ونک، میدان هفت حوض نارمک و ... مستقر شده و به اجرای طرح برخورد با بدحجابی می پردازند.
@ روز: امام جمعه مشهدبعد از حمايت از فرمانده نيروي انتظامي و لزوم مبارزه سخت با بدحجاب ها گفت برخي اقدامات در بدنه دولت هست که نه تنها در جهت جاده سازي براي ظهور امام زمان نيست بلکه سنگ اندازي در اين راه است مانند دختران واليباليست که فرستاده شده اند به خارج که جلو مردان هرزه جاهاي ديگر جست و خيز کنند.  ادامه مطلب
دو تن ديگر از فعالان زن به زندان محکوم شدند
برخورد و بازداشت فعالان حقوق زنان در تهران با اعتراض های داخلی و بین المللی مواجه شده است دو تن ديگر از شرکت کنندگان تجمع اعتراض آميز فعالان حقوق زنان که سال گذشته در ميدان هفت تير تهران برگزار شد به مجازات زندان محکوم شدند.اين تجمع دوازدهم ژوئن (22 خرداد) سال گذشته برگزار شد و نیروی انتظامی به این بهانه که شرکت کنندگان مجوزی برای برگزاری اين تجمع کسب نکرده بودند، شماری از شرکت کنندگان را دستگير کرد و در مواردی مورد ضرب و شتم قرار داد.  ادامه مطلب
"جنبش زنان؛ تهديدها و مقاومت ها"‌ /گزارش نشست در سازمان دانش آموختگان
شادی صدر:‌ به نظر می رسد مساله حجاب بيشتر اخلاقی است مانند دروغ که هيچ مجازاتی هم ندارد . وی استدلال برخی از افراد مبنی بر اينکه حجاب امری بيرونی است و با نظم اجتماعی گره خورده است و دولت اين اجازه را دارد که با آن برخورد کند را امری غير منطقی عنوان و تصريح کرد:‌ طبق اجماع فقها تراشيدن ريش حرام است اما در کشور ما هيچ مجازاتی برای اين مساله مقرر نشده است و حرامی هم هست که جنبه اجتماعی دارد.  ادامه مطلب
انگليسي ها رفتند، زنان راهي اوين شدند
آقاي محمود احمدي نژاد با صدايي که"رافت" از آن مي باريد، خطاب به خبرنگار بي بي سي گفت:اين نظاميان و سربازان[انگليسي] مثل بقيه ملت ها، مثل بقيه مردم از منظر انساني براي ما محترمند. ما دنبال برقراري صلح و امنيت پايدار در سايه خداپرستي و عدالت براي همه انسان ها هستيم. ما واقعا ناراحتيم که جوانان انگليسي براي امرار معاش مي پيوندند به ارتش و هزاران کيلومتر دورتر، در يک موضع غيرقانوني و خلاف گرفتار مي شوند. ما از اين ناراحتيم. "  ادامه مطلب
دستگيري زنان به جرم جمع آوري امضا
به گزارش سايت زنستان "ناهيد کشاورز، سارا ايمانيان و همسر وي، محبوبه حسين زاده و سعيده امين بعد از بازداشت ابتدا به اداره مفاسد اجتماعي وزرا انتقال داده شده و بعد به کلانتري صد و چهار ميدان نيلوفر تحويل داده شدند". بازداشت شدگان که "بعد از ساعتي پرسش و پاسخ بار ديگر به اداره مفاسد اجتماعي وزرا انتقال داده شدند، امشب را در بازداشت به سر خواهند برد".دستگيري اين 5 نفر در ادامه برخوردهاي خشونت آميزي است که بعد از تجمع زنان در خرداد ماه 1385 در ميدان هفت تير تهران صورت گرفت. در همين راستا در روز جهاني زن نيز دهها مدافع حقوق زنان بازداشت شدند که گرچه همه آنها بعد از مدتي آزاد شدند، اما هنوز شماري از آنها با اتهام "اقدام عليه امنيت ملي" روبرو هستند. در اين ميان شادي صدر و محبوبه عباسقلي زاده نيز در آخرين روزهاي سال گذشته با وثيقه اي سنگين آزاد شدند که به اعتقاد حقوقدانان مناسبتي با وضعيت آنان ندارد.  ادامه مطلب
قرار وثيقه 200 ميليوني براي آزادي صدر و عباسقلي زاده
شب گذشته همزمان با پلمپ دفاتر کار محبوبه عباسقلي زاده (مرکز کارورزي سازمان هاي جامعه مدني) و شادي صدر (راهي) و پس از روزها بي خبري، سرانجام محبوبه عباسقلي زاده با خانواده اش تماس گرفت و توانست با دخترانش مريم و محيا صحبت کند. او خبر از سلامتي جسماني خود و ملاقاتي با بازپرس پرونده در زمينه تبديل قرار بازداشت به وثيقه را داده است.  ادامه مطلب
جنبش زنان از بند 209 عبور خواهد کرد/مهرانگيز کار
چه کساني به حمله و ضرب و شتم زنان معترض فرمان مي دهند؟ چه کساني اهانت بر زنان معترض را مشروعيت مي بخشند؟ چه کساني مي خواهند آنها را از پيچ توبه زندان اوين به دره بي تفاوتي و بي خيالي پرتاب کنند؟ چه کساني اين زنان را با باتوم هاي خود مي آزارند؟ چه کساني فرمان به ظلم و بيداد مي دهند و چه کساني فرمان مي برند؟ آيا درست است که آنها عموما مسلمانند؟ يعني اين را باور کنيم که آمر و مجري هر دو مسلمانند؟  ادامه مطلب
آخرین اخبار دستگیرشدگان تجمع مسالمت آمیز زنان مقابل دادگاه انقلاب در تهران
بنا بر آخرین اخبار رسیده، جلوه جواهری، زارا امجدیان، پروین اردلان ، ناهید جعفری، نسرین افضلی و آسیه امینی با خانواده های خود تماس گرفته اند و اعلام کرده اند که حال آنها خوب است اما فعلا خبری از آزادی آنها نیست و چند روزی بازداشت خواهند بود.خبرهای دیگر حاکی از آن است که قرار است یازده نفر امروز آزاد شوند که اسامی پرستو دوکوهکی، سارا و ساقی لقایی، نیلوفر گلکار، سارا امینیان، ناهید و فریده انتصاری از این میان اعلام شده است و مقامات با خانواده های آنها تماس گرفته و خواسته اند که شخصی را به عنوان کفیل برای آزادی آنها معرفی کنند.  ادامه مطلب
دستگيري گسترده زنان در آستانه هشتم مارس
نيروهاي پليس تجمع کنندگاني را که براي همراهي پنج تن ازفعالان حوزه زنان به جلوي دادگاه رفته بودند دستگير کردند. اين دادگاه براي رسيدگي به اتهامات سوسن طهماسبي، پروين اردلان، نوشين احمدي خراساني، فريبا داوودي مهاجر وشهلا انتصاري درخصوص شرکت درتجمع مسالمت آميز 22 خرداد ماه گذشته برگزار شد. افراد ياد شده - به جز فريبا داوودي مهاجر که براي ديدارفرزند خود در خارج از کشور به سر مي برد - هم اکنون به بند 209 زندان اوين منتقل شده اند.
 ادامه مطلب
'بازداشت شماری از فعالان جنبش زنان در ایران'
تجمع فعالان جنبش زنان در ایران در موارد مختلف با برخورد نیروهای امنیتی و انتظامی و بازداشت شرکت کنندگان همراه بوده است
بر اساس برخی گزارش ها، در آستانه روز جهانی زن (هشتم مارس) گروهی از فعالان جنبش زنان ایران که مقابل دادگاه انقلاب تهران تجمع کرده بودند، بازداشت شده اند.
 ادامه مطلب
لاله صديق قهرمان دوباره اتومبيلرانی سرعت در ايران

ششمين دوره رقابتهای اتومبيلرانی سرعت قهرمانی ايران روز جمعه در محل پيست اتومبيلرانی مجموعه ورزشی آزادی تهران در ۸ ‬کلاس برگزار شد و لاله صديق راننده زن ايرانی بار ديگر موفق شد در کلاس پرايد B -۶ اختصاصی قهرمان شود.  ادامه مطلب
جعفر پناهي: فيفا همان‌طور که با تبعيض نژادي در ورزشگاه‌ها مخالفت مي‌کند، به وجود تبعيض جنسيتي هم اعتراض کند
جعفر پناهی پيش‌تر، زمانِ اکرانِ فيلمش در فرانسه در مصاحبه‌های خود به نکاتی درباره‌ی فعاليت‌های روسری‌سفيدها اشاره کرده بود مثلاً از فيفا خواسته بود همان‌طور که با تبعيض نژادی در ورزشگاه‌ها مخالفت می‌کند، به وجود تبعيض جنسيتی هم اعتراض کند. و حتی پيشنهاد داده بود زيدان و هانری، بازيکنان معروف تيم ملی فرانسه، از اين حرکتِ اعتراضیِ زنان ايران حمايت کنند.  ادامه مطلب
گراميداشت روز جهاني معلم /انجمن دفاع از حقوق زنان در ايران
زنان معلم، علاوه بر ستم مضاعفي كه بر روي همه زنان جامعه اعمال ميشود ، در اين قشر ، بالاترين فشارها را متحمل شده و حتي در بسياري از موارد آنان را اخراج نموده و يا حقوقشان ، كمتر از حقوق مردان معلم در نظر گرفته شده است. معلمين جامعه ما با حقوق ناچيزي كه به آنان پرداخت ميشود حتي قادر به تامين يك زندگي متوسط هم نيستند و اغلب در زير خط فقر بسر برده و براي تامين زندگي خود و خانواده شان به شغلهاي ديگر مثل دستفروشي، مسافر كشي، خياطي و از اين قبيل مشاغل كاذب روي مي آورند . بر مي خيزيم و مي شتابيم ....با كوله باري و دستي و قلبي بر آن ....ميخواهيم سرودي بسرائيم .........سرود آزادي!  ادامه مطلب
7 زن ایرانی در آستانه سنگسار
عفو بین الملل با انتشار بیانیه ای نسبت به سرنوشت چندین زن ایرانی از جمله پریسا، خیریه، شمامه قربانی، کبرا نجار، صغرا مولایی و فاطمه که در خطر اعدام به وسیله ی سنگسار هستند، ابراز نگرانی کرده است:
 ادامه مطلب
محاکمه انوشه انصاري!
خيلي ها معتقدند مروري بر مطالبي که تاکنون در مورد انوشه انصاري در وب سايت ها و وبلاگ هاي غير سياسي ايرانيان و به ويژه دختران وبلاگ نويس منتشر شده، حکايت از آن دارد که وي، احتمالاً در لحظه حاضر، يکي از محبوب ترين چهره هاي ايراني تبار (و حتي شايد محبوب ترين چهره ايراني تبار) جهان است. اما آيا "سياستمداران" ايراني نيز در اين احساس عمومي هموطنان خود شريک هستند؟  ادامه مطلب
بازداشت ۳۰ نفر از تجمع کنندگان مقابل دفتر سازمان ملل
تعدادی از فعالان جنبش زنان و حقوق بشر و همچنین فعالان دانشجویی با تجمع در مقابل دفتر سازمان ملل متحد در تهران به حکم اعدام کبری رحمانپور اعتراض کردند و در پی این اعتراض حدود سی نفر از آنان بازداشت شدند. این افراد بعد ازظهر روز یکشنبه با حضور در مقابل دفتر سازمان ملل متحد در تهران به حکم اعدام کبری رحمانپور اعتراض کردند که با برخورد نیروهای انتظامی و امنیتی روبرو شدند ...
 ادامه مطلب
حكومت اسلامی مانع از حضور لاله‌ صديق در مسابقه رالی شد/ سنگساری ديگر/انوشه انصاری در فضا
صديق : «عصر همان روز كه كارهای مربوط به ثبت‌نام و معاينه را انجام دادم، مسوولان پيست زنگ زدند و پشت تلفن با لحن نابسامانی به من گفتند كه حق نداری در مسابقه شركت كنی. وقتی پرسيدم چرا؟ جواب دادند زمانی كه خانم‌های ديگر آمدند شما می‌توانيد شركت كنيد.». «دوست دارم از فدراسيون بپرسم چرا من نمی‌توانم شركت كنم؟ اين مساله بايد برای يك دفعه حل شود، يا می‌توانيم شركت كنيم يا نمی‌توانيم. اگر نمی‌توانيم ديگر بی‌خود پول ندهيم، تمرين نكنيم. بسياری از زنان اتومبيل‌ران در شرايط فعلی بلاتكليف هستند.»

 ادامه مطلب
انوشه انصاری عازم ايستگاه فضايی شد

بامداد روز دوشنبه، 18 سپتامبر، سفينه روسی سايوز با سه سرنشين شامل انوشه انصاری، تاجر آمريکايی ايرانی تبار که حق سفر به ايستگاه بين المللی به عنوان "توريست فضايی" را خريداری کرده همراه با يک کيهان نورد روسی و يک فضانورد آمريکايی، از پايگاه فضايی بايکونور در قزاقستان به فضا پرتاب شد.
 ادامه مطلب
داستان زن ایرانی: پویایی در داخل ، اوج گیری در خارج

خبر رفتن خانم انوشه انصاری به عنوان اولین ایرانی به فضا برای ایرانیان غرورنگیز است .در میان طوفان خبرهای بد ، این خبر نسیم خوشی است برای ایرانیانی که شرمنده و خجالت زده هستند از حکومتی که تنها دست آوردش برای ملت ایران سرشکستگی ملی بو ده است.

 ادامه مطلب
از رویا به واقعيت
انصاری بر بازوان خود نشانه‌ای شامل 2 پرچم ایران و امریکا را حمل خواهد کرد و خود معتقد است هر دوي این کشورها چیزهایی را در اختیار او قرار داده‌اند تا او تبدیل به انوشه امروز شود.انوشه انصاری از 16 سالگی به امریکا مهاجرت کرده است. اما او مي‌گويد: «من احساس نزدیکی زیادی با مردم و فرهنگ ایرانی دارم»سفر او تاکنون با بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های مكتوب ایران و تلويزيون دولتي اين كشورمواجه نشده است. تنها ماهنامه نجوم، در شماره آگوست خود مقاله (مصاحبه‌ای ) در باره وی چاپ کرد و در آن اشاره نمود که این اتفاق باعث افتخار و غرور است که یك ایرانی به فضا سفر خواهد کرد.  ادامه مطلب
كارزار ”يك ميليون امضاء“ : ”... كوچه به كوچه، كو به كو“/نوشين احمدي خراساني
ما زنان مانند ديگر گروه‎هاي اجتماعي، هويت‎مان از ”مكاني“ خاص نشات نمي‎گيرد و در نتيجه بالقوه فضايي براي تعامل و گفتگو نداريم. بنابراين، قابل فهم است كه بيش از ديگر گروه‎هاي اجتماعي، نيازمند ايجاد نهادها و انجمن‎هاي مدني باشيم، زيرا زنان (در معناي عام كلمه) جزيره‎هايي جدا از هم هستند و فاقد مكان بالفعل و مشخص براي تعامل‎اند درحالي‎كه مثلا دانشگاه به دانشجويان هويت مي‎بخشد و آنان را به‎وجود مي‎آورد، كارگران را كارخانه و محل كارشان هويت مي‎دهد و به‎وجود مي‎آورد، پرستاران را بيمارستان هويت مي‎بخشد و...  ادامه مطلب
پرچم روی یونیفورم خانم انصاری



JMINews ; انوشه انصاری اولین فضانورد ایرانی که تا 2 هفته دیگر به ایستگاه فضایی بین المللی اعزام میشود ، یونیفروم کار خود را مزین به پرچم 3 رنگ ایران کرده است .طرح جالب این پرچم و تشابه آن از دور با طرح پرچم دولت اسلامی ،شبهه ای ایجاد کرده بود که خوشبختانه برطرف شد و نشان قابلیت های فردی افراد در سرزمینهای آزاد با حمایل بی لیاقتی حاکمان مستبد اشتباه نشد .  ادامه مطلب
داستان زن ایرانی: پویایی در داخل ، اوج گیری در خارج/خبرگزاری جبهه ملی


او از سیاره ای خا رج می شود که در بخش هایی از آن از جمله سرزمین خودش, حقوق زن مسلمان نصف مرد مسلمان است ولی زنان ایرانی قهرمانانه خواهان تغییر قوانین زن ستیز و تبعیض آمیز هستند.موفقیت زنانی چون انوشه انصاری در کشور های آزاد, ضمن آنکه موفقیت تمام زنان ایران است این سئوال را مطرح میکند که اگر از زن ایرانی رفع محرومیت و آپارتاید شود چه افتخاراتی برای کشور خود کسب خواهد کرد؟
 ادامه مطلب
نجات سه زن از سنگسار
سه‌ زن‌ محكوم‌ به‌ مرگ‌ كه‌ شمارش‌ معكوس‌ براي‌ پايان‌ زندگي‌شان‌ شروع‌ شده‌ بود، با بخشش‌ رييس‌ قوه‌ قضاييه‌ دوباره‌ به‌ زندگي‌ بازگشتند.اين‌ سه‌ زن‌ كه‌ به‌ جرم‌ زناي‌ محصنه‌ به‌ مرگ‌ محكوم‌ شده‌ بودند، از سوي‌ رييس‌ قوه‌ قضاييه‌ به‌ عنوان‌ حاكم‌ شرع‌ مورد عفو قرار گرفتند و دوباره‌ به‌ زندگي‌ بازگشتند.  ادامه مطلب
جلوگيري از برگزاري همايش «‌يك ميليون امضاء براي تغيير قوانين تبعيض‎آميز»

به دليل لغو مراسم جمعيتي حدود 200 نفر در برابر محل برگزاري همايش تجمع كردند كه در ميان آنان شيرين عبادي برنده جايزه صلح نوبل، دكتر زر افشان ، فعالان جنبش زنان ، اعضاي شوراي مركزي دفتر تحكيم وحدت و دانشجويان عضو اين اتحاديه ديده مي شدند
 ادامه مطلب
 
 
¤ اخبار جبهه ملی
¤ درگذشت مهندس اسماعیل حاج قاسمعلی
¤ بازداشت پیمان عارف عضو جبهه ملی ایران
¤ ادیب برومند: انحلال مجلس استیضاح مصدق را منتفی کرد
¤ نامه سخنگوی جبهه ملی ایران به بی بی سی
¤ پیام های نوروزی
¤ خورشیدی که هر روز فروزان تر از روز پیش میدرخشد/بیانیه جبـــهه ملــــی ایــــران
¤ سنگر نشین بی مدعای آزادی هوشنگ کشاورز صدر رفت
¤ تجزیه طلبی محکوم است/رئیس هیئت رهبری جبهه ملی ایران
¤ متن پیام های رهبران جبهه ملی به مناسبت پنجاهمین سال تاسیس کنفدراسیون
¤ تحلیل جبهه ملی ایران ازرویدادهای مصر
¤ دکتر علی رشیدی عضو هیئت رهبری جبهه ملی ایران به دو سال زندان و 5 سال محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم شد
¤ بازداشت اعضاي جبهه ملي ايران در اسفراين خراسان شمالي
¤ بزرگداشت دکتر مصدق در واشنگتن/2 گزارش
¤ بزرگداشت دکتر محمد مصدق در باشگاه ملی خبرنگاران در واشنگتن دی سی شنبه 10 نوامبر 2012
¤ مشروح سومین گزارش احمد شهید در رابطه با حقوق بشر در ایران
¤ جبهه ملي ايران , نيروي هوايي و خلبانان قهرمان دفاع مقدس را گراميداشت
¤ تکدیب امضا
¤ جبهه ملی ایران: به یاری زلزله زدگان بشتابیم
¤ درگذشت رادمرد میهن دوست آقای دکترخسروسعیدی عضو حزب ایران و جبهه ملی ایران
¤ ننگ ونفرین بربیست وهشتم مرداد
¤ اسطوره مقاومت مهندس عباس اميرانتظام در بيمارستان بستري شد
¤ بیانیه ادیب برومند و جبهه ملی ایران- اروپا و آمریکا در اظهار تاثر و همدردی با هموطنان داغدیده آذربایجانی
¤ احضار كورش زعيم
¤ درود بر چهاردهم مرداد / ادیب بـرومـند- رهبر جبهه ملی ایــران
¤ جبهه ملی ایران نسل کشی مسلمانان در میانمار را محکوم میکند
¤ بیانیه ادیب بـــرومند رئیس شورای مرکزی جبهه ملی ایران به مناسبت بزرگداشت ۳۰ تیر 1331
¤ نامه سرگشاده جبهه ملی ایران به رئیس جمهور آمریکا درمورد ادعای واهی مالکیت امارات بر جزایر ایرانی
¤ عمل جراحی قلب دکتر حسین موسویان، رییس هیئت اجرایی جبهه ملی ایران
¤ گرامیداشت یکصدوسی امین زادروز دکتر محمد مصدق در پاریس و کلن
¤ یادداشت اعتراض جبهه ملی ایران به موسسه گوگل
¤ تکذیب مذاکرات جبهه ملی ایران با آقای رضا پهلوی و نزدیکان ایشان
¤ جبهه ملی ایران مهیای ستیزه گری در باره حفظ تمامیت کشور است/ادیـب بـرومـند رئیس شورای مرکزی جبهه ملی ایران
¤ پیام های نوروزی استاد ادیـب بـرومـنـد , دکتر حسین موسویان ,اقاي حسن لباسچی و مهندس كورش زعيم
¤ پیام نوروزی ادیـب بـرومـنـد
¤ دیدارسخنگو و اعضای جبهه ملی ایران با دکتر علی رشیدی
¤ بیانیه ادیـب بـــــرومــند رئیس شورای مرکزی جبهه ملی ایران درباره انتخابات اسفند ۱۳۹۰
¤ جبهه ملی ايران در انتخابات شرکت نمی کند
¤ آخرین وضعیت جبهه ملی ایران
¤ وضعیت نا مساعد جسمی حمید رضا خادم، زندانی سیاسی در بند ۳۵۰ اوین
¤ آیا جبهه ملی ایران منحل میشود؟
¤ بازجویی و بازداشت فعالان و اعضای جبهه ملی ایران
¤ ادامه بازداشتها و احضار اعضای جبهه ملی ایران به وزارت اطلاعات
¤ برگزاری جلسات شورای جبهه ملی ایران ممنوع شد
¤ احضارعیسی خان حاتمی عضو شورای مرکزی جبهه ملی ایران/ بازداشت مهندس محمد توسلی
¤ بازداشت دکتر علی رشیدی
¤ احضار ملیون به وزارت اطلاعات
¤ نشست مهرماه شوراي مركزي جبهه ملي ايران
¤ جلسه شورای مرکزی جبهه ملی ایران پنج شنبه در تهران برگزار شد
¤ جبهه ملی ایران در خارج از کشور نماینده ندارد
¤ @نامه پیمان عارف به احمدی نژاد@دیدار از پیمان عارف
© 2004 - 2011 - خبرگزاری جبهه ملی ایران - J M I N e w s . c o m - تماس با ما