استقلال - آزادی - عدالت اجتماعی (جمهوری ایرانی)
به سایت خبری جبهه ملی ایران ،پرببنده ترین سایت نیروهای ملی خوش آمدید
این سایت خبری مستقل است و به انعکاس اخبار تشکلهای جبهه ملی ایران و نیروهای ملی در سراسر جهان اختصاص دارد
از دیگر صفحات این تارنما در زیر این پیام با کلیک روی صفحه دیدن کنید
 
¤ اخبار دانشجویی
¤ صدور حکم زندان برای ۲۰ نفر از بازداشت شدگان زلزله آذربايجان
¤ دیدار اعضای جبهه ملی ایران با فرید طاهری
¤ روز دانشجو در مزار کیانوش آسا/ بیانیه دفتر تحکیم وحدت
¤ احضار مجدد پیمان عارف به دادگاه
¤ پیمان عارف بار دیگر از تحصیل محروم گردید.
¤ دفتر تحکیم وحدت و سازمان دانش آموختگان ایران در بیانیه ای مشترک: «صدای دانشجویان دربند باشیم»
¤ بیانیه‌ دانشجویان و دانش‌آموختگان لیبرال; «تشکیل جبهه‌ دموکراسی‌خواهان برای صیانت از منافع ملت ایران در مقابل استبداد داخلی»
¤ ممانعت از آزادی پیمان عارف، فعال سابق دانشجویی
¤ پیمان عارف، دانشجوی زندانی، پس از اعتصاب غذا به بیمارستان منتقل شد
¤ پیمان عارف برای سومین بار بازداشت شد
سایتهای دیگر
 
نشریات
¤ صفحه اول  ¤ اخبار ايران  ¤ اخبار جبهه ملی  ¤ بیانیه های جبهه ملی  ¤ کورش زعيم  ¤ جبهه ملی اروپا  ¤  واشنگتن  ¤ اخبار دانشجویی  ¤ خارج از کشور  ¤ دکتر ورجاوند  ¤ زنان  ¤ نشریات  ¤ دیدگاه  ¤ دریادار مدنی  ¤ رضا آذرخش  ¤ اندیشگاه ملی/ آریان پور  ¤ کنگره ملی/ امیرانتظام  ¤ مقالات  ¤  عضويت  ¤ نهضت آزادی/حزب ملت ایران  ¤ کارگران  ¤  اسناد جبهه ملی  ¤ جوانان جبهه ملی  ¤ دکتر باوند  ¤ كانون انديشه و سخن.  ¤ بیژن مهر  ¤  سمينار جبهه ملی  ¤  فرهنگ  ¤ همبستگی برای دمکراسی و حقوق بشر در ایران  ¤ دفتر پژوهش های جبهه  ¤ اخبار زندانیان سیاسی  ¤ برنامه تلوزیون  ¤ اقتصاد  ¤ آلبوم عکسها  ¤ تماس با ما ¤ آرشیو خبرها
رمان " بچه های اعماق " آخرین اثر دکتر مسعود نقره کار منتشر شد

* آخرین اثر دکتر مسعود نقره کار رمان " بچه های اعماق " در دو جلد توسط انتشارات فروغ در آلمان منتشر شد.مسعود نقره کار، نویسنده و پژوهشگر، تا کنون 27 کتاب در چهارعرصه منتشر کرده است:
تاریخ جنبش روشنفکری و کانون نویسندگان ایران ( 6 کتاب)، برای نمونه : مجموعه ی 5 جلدی"بخشی از تاریخ جنبش روشنفکری ایران ، بررسی تاریخی – تحلیلی کانون نویسندگان ایران " .
دگراندیشی و کشتاردگراندیشان در ایران ( 5 کتاب)، برای نمونه: کتاب مقدمه ای بر کشتار دگراندیشان در ایران
پزشکی و روانشناسی ( 8 کتاب)، برای نمونه :" مقدمه ای بر روانشناسی علمی – پاولوف گرایی" و " تراژی بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در ایران" .
*چند اظهار نظر در باره ی جلد اول "بچه های اعماق"
*مقاله جاهل ها ولات ها،

 ادامه مطلب
نقدکتاب "فرايند اشاعه دموکراسی در ايران"/اردشير لطفعليان
این کتاب که نویسندۀ آن یکی ازرهبران و عوامل تبلیغاتی سرشناس حزب الله لبنان است از استدلال های سفسطه آمیز فراوانی برای اثبات این که دموکراسی به گونه رایج در غرب هدفی جز آماده ساختن جوامع برای جریان بهتر سرمایه و در اساس برای برقراری سلطۀ کشورهای پیشرفتۀ غربی بر دیگر کشورها دنبال نمی کند، سرشار است. فکر دیگری را که نویسنده با گستاخی می کوشد جا بیندازد این است که ولایت فقیه، نظامی که زیربنایش احکام شرع است و در آن یک پیشوای مذهبی به تنهایی از اختیارات نامحدود در همۀ شئون اجرایی و قضایی و تقینینی، بدون الزام به هیچگونه پاسخگویی به خاطر اعمال و تصمیمات خود برخوردار است، نه یک نظام مطلقۀ استبدادی، بلکه نوعی از دموکراسی است.
 ادامه مطلب
نقدی بر کتاب، "در دامگه حادثه" /بخش هجدهم: ناکارآمدی اداره سوم امنیت داخلی وتدابیر احمقانه پرویزثابتی
دردستگاههای امنیتی " نفوذ اطلاعاتی" یعنی بکاربردن راهكارها وفنونی ،که دست نیافتنی ها را، برای دستگاه امنیتی یافتنی کند.هدف ازنفوذاطلاعاتی ، وقوف بر ذهن و فكر و شناخت فعالیتهای پنهانی وآگاهی ازتهدیدات ناپیدای امنیتی، وکشف مجهولاتِ عملکردهای آشکارِ عوامل فعال وظاهراًغیرفعال براندازی است. اما ثابتی درتوجیه دستاوردهای اداره تحت مدیریتش ،گزارشات گماشتگان بیسوادش را از اعمال آشکار آخوندان ،"نفوذ" می داند ومی گوید:"اگرنفوذی نبود چگونه اینهمه وعاظ وروحانیون مخالف وافراطی دستگیر،زندانی ویاتبعید وحتی ممنوع المنبر می شدند؟"(118) . او چگونگي كاربرد " نفوذاطلاعاتی " رانمی دانست هرچند خودوآقای پرفسورانتصار به غلط وی را "انیشتن اطلاعاتی " بدانند.
حضور منابع یامأمورین شناخته یاناشناخته درزندگی فردی وشغلی آخوند ، آنهم بطور آشکاردرمساجدومنابر وروضه و ختم وفاتحه سرقبرها و انعکاس آنچه وعاظ وامامان جمعه بابلندگوهای گوشخراش ولی شمرده وواضح بیان می کردند تا خبرچینهای ساواک ، سرهم کردن درست وغلط آیه های قران وخرکردن جماعت وگریزبه صحرای کربلای آنها را لغت به لغت یادداشت یاصدابرداری وتحویل مقام امنیتی بدهند درهیچیک از سازمانهای اطلاعاتی ، عمل "نفوذ پنهانی" تلقی نمی شود جز سازمان خراب شده اطلاعاتی پرویزثابتی!!.
به يكي از اسناد بخش روحانیون ساواک که حکایت از گزارش سخنرانی عیان ومردم خرکردن آخوند که گاندی هندو رامُریدامام حسین می خواند نگاهی می کنیم:  ادامه مطلب
بخش هفدهم نقدی بر حادثه/پرویز انصاری،
بخشی از هیئت موتلفه امروزی ، بازار را در دست دارد و به نام موتلفه بازار یا بخش اصناف جمعیت موتلفه در بازار تهران شناخته می‌شود که عمومادر فعالیتهای تجاری شرکت دارند و قوی‌ترین شاخه موتلفه‌است.موتلفه بازار درایجاد صندوق های قرض الحسنه پیشقدم ،و رسیدگی به امورخانواده های زندانیان سیاسی و خانواده های گروههای مبارز اسلامی رابصورت مدیریت جمعی هدایت می کرد. حزب موتلفه اسلامی در حال حاضر گسترده ترین و با سابقه ترین حزب در سطح کشور است این حزب امروز در 30 استان کشور و حدود180شهر دفتر یا هسته تشکیلاتی دارد وگفته میشود با انقلابیون الجزائر، فلسطین، اخوان المسلمین و گروه جماعت پاکستان درجهت مبارزه با سیک ها و هندوها ی هندوستان درارتباط تنگاتنگ است .
 ادامه مطلب
نقدی بر کتاب، "در دامگه حادثه" /بخش شانزدهم
اما نکته مهم ودرخورتوجه اینستکه ، شیوه مبارزه خمینی ودیگرروحانیون ارشد در جریان انجمن های ایالتی و ولایتی و حتی پس از آن ، جداکردن حساب شاه ازدولتها ومبتنی بر قانون اساسی مشروطیت بود.خمینی ، ناهنجاریهای مملکتی و سوء اعمال را به "دستگاه ها" منتسب می کرد ودرسخنرانی اردیبهشت سال42 ، بعدازوقایع فیضیه می گوید:" اشكال بزرگ آن است كه به هر دستگاهى كه رجوع مى شود، مى گويند: اينها كه شده است به امر اعليحضرت!! است و چاره اى نيست، از نخست وزير تا رئيس شهربانى و فرماندار قم همه گويند: فرمان مبارك !! است!!، پس چرا ايشان از خود دفاع نمى كنند تا تكليف مردم با دولت روشن شود و در موقع مناسب به سزاى اعمال خود برسانند؟! " (پيام خمينى به ملت ايران به مناسبت چهلم فاجعه تاريخ 12/2/42)ویامی گوید: "اینجانب به حکم خیرخواهی برای ملت اسلام، اعلیحضرت را متوجه می کنم به اینکه اطمینان نفرمائید به عناصری که با چاپلوسی و اظهار چاکری و خانه زادی می خواهند تمام کارهای خلاف دین و قانون را کرده و به اعلیحضرت نسبت دهند و قانون اساسی را که ضامن اساسی ملیت و سلطنت است، با تصویب نامه های خائنانه و غلط از اعتبار بیاندازند " . (صحیفه نور، جلد 1، ص 36)
وآیت الله رضاگلپایگانی می گوید:"اکنون که مجلسین تعطیل و مرجع رسیدگی به عملیات دولت، منحصر به اعلیحضرت است، اگر آن مقام هم دست دولت را در بعضی اقدامات بازگذارند موجب یاس و ناراحتی خواهد شد" . (تلگرام آیت سید محمد رضا گلپایگانی به شاه درباره تصویب نامه انجمن های ایالتی و ولایتی، 16/8/1341)
 ادامه مطلب
بخش پانزدهم نقدی بر کتاب " در دامگه حادثه"/چگونه ده آخوند ساواک را ببازی گرفته بودند.
گماشتگان پرویزثابتی هم بطورشبانه روز ، مشغول جمع آوری "شوخی کنندگان با ثابتی " بودند.بااین تفاوت که شوخی کنندگانِ با مدیرامنیت داخلی ساواک ، " فکاهی نویس "نبودند .آنان مردان وزنان جوان تحصیلکرده ای بودند که ازپُرکردن اردوگاههای ثابتی هراس نداشتند وبقول او، هم سیانورونارنجک واسلحه وبُمب داشتند (306) ، وهم داوطلبانه بابرتری اندیشه ازگماشتگان ثابتی و شعورکامل ، خودرادرمعرض دستگیریها قرارمی دادندتابتوانند سُفلگان کُمیته واوین راشناسائی وآنهارادرتیررأس رگبار دیگرهمرزمانشان درخیابانها قراردهند.شوخی کنندگان باثابتی ، كثیرآخوندانی بودند که با حیله وتزویر خاصِ خودشان ، اورابه بازی گرفته بودند ومشهورترینشان محمودطالقانی می گفت :" عظمت يك ملت از زندانى بودن رجال و مبارزان آن پيداست و متاسفانه زندان هاى ما خيلى پُر نيستند."
 ادامه مطلب
بخش چهاردهم نقدی بر کتاب" در دامگه حادثه" /پرویز انصاری،
ثابتی درمورد تیرباران وپَرپَرزدن 9 جوان تحصیلکرده نخبه مملکت ، یکجا میگوید پس ازاینکه متهمی محکوم قطعی می شد ،بکلی ازحوزه عمل بازجویان امنیت داخلی ،خارج می شدوغالباً اززندان اوین بزندانهای دیگرمنتقل میگردید.9نفر موردبحث محکومیت قطعی داشتند ودیگر امنیت داخلی مسئولیتی درباره آنهانداشت(256) اما نمی گوید اگر :"متهمی محکوم قطعی ، و ازحوزه عمل امنیت داخلی ،خارج بود" ، هدف من ازتشکیل "کمیسون عفو" صفحه( 295) چه بود؟.همچنین روشن نمی کند که باوجود مخالفت ارتشبد نصیری، چرااوباحیله وطی کردن راه غیرقانونی اصراربرتشکیل آن داشته وحتی نیّت پلیدخودرا ازحاضرین دردفترارتشبدعظیمی وزیرجنگ پنهان نموده است؟ اگراونیات پلیدی نداشت ،مجرای قانونی" کمسیون عفو و تخفيف مجازات محكومين دیوان عالی کشور" بسته نبود . امامن درجریان افسران بروجرد فهمیدم که هدف کمیسیون ،" مرگ بودونه عفو" .واصراراو برتشکیل آن ، فقط وفقط فراهم کردن کاغذی بی اعتباربرای فرودآوردن رگبارمسلسل بربدن 9 نفردرتپه های اوین و سربه نیست کردن سروان مجید فرودنیا (بدون ذکرموقعیت نظامی او) ودیگران درناکجا آبادها بود، تابتواند درگزارش شرفعرضی ونشریات توجیه کند که آنها درحال فرار مورداصابت تیر قرارگرفته اند. علم درجمعه 12/2/54 می نویسد:"عرض کردم بی جهت این وجهه عالی در بین مردم و دنیا با ندانم کاریها لکه دار می شود. فرمودند، چاره نبود  ادامه مطلب
بخش سیزدهم نقدی بر کتاب "در دامگه حادثه"/پرویز انصاری
عرفان قانعی‌فرد ، فراهم آورنده کتاب کتاب "دردامگه حادثه" ، بعدازبازگشتش ازامریکا به ایران ، درنشست نقد کتاب" در دامگه حادثه"، که در محل موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران ، درتهران برگزارشد حاضر ، و سخنرانان و حاضران به نقدِ سخنان پرویز ثابتی و نقدِ روش قانعی فرد پرداختند. مرتضی رسولی‌پور کارشناس تاریخ شفاهی موسسه مطالعات تاریخ معاصر، ازاینکه قانعی فرد اعتماد ثابتی راجلب و پس از 33 سال مقام امنیتی رابه حرف آورده، به اوتبریک و نفس فراهم‌کردن امکان مصاحبه با ثابتی رابسیار مهم توجیه ، اما تهمت‌هایی را که از جانب ثابتی به برخی افراد زده شده ،تقبیح کرده و دکتر موسی فقیه حقانی، مدیر موسسه مطالعات تاریخ معاصر معتقد بوده که روش قانعی‌فرد چالشی نبوده و ثابتی کل گفت‌وگو و کتاب را مدیریت کرده است. اما خودقانعی فرد درموضع دفاع ازمأموریتش می گوید :"گفت‌وگو باپرویزثابتی را مثل هنر مرصع‌کاری، قطعه‌قطعه شکل داده و کنار هم گذاشته و به چالش‌کشیدن آدمی مثل ثابتی برای اوکار ساده‌ای نبوده، که با گُرز و کتک نمی‌توانسته به خانه ثابتی برود  ادامه مطلب
برنامه هفتگی تلوزیون جبهه ملی ایران ;کودتای 28 مرداد و پیامد های آن برای غرب
 ادامه مطلب
بخش دوازدهم نقدی بر کتاب" در دامگه حادثه" پرویز ثابتی/نهضت آزادی ایران درخارج وتشکیل انجمنهای اسلامی دانشجوئی


پرویز انصاری، نویسنده این مقاله. متولد 1319 شمسی است. او علاوه بر تحصیلات نظامی، دارای لیسانس علوم سیاسی و فوق لیسانس حقوق جزا از دانشگاه تهران است و در دوران قبل از انقلاب ابتدا در مناصب مختلف قضائی ارتش، خدمت کرده است. وی در مهر ماه سال 1356 به عنوان وابسته ویژه نظامی مستقل (بدون وابستگی به سفارت ایران) به پاکستان اعزام می شود .او در آبان ماه 1357 به تهران احضار و به پیشنهاد ارتشبد ازهاری، ازارتش به نخست وزیری مامور و با موافقت پادشاه ،تحقیقات از دولتمردان رژیم گذشته راعهده دار و ماموریت اودردولت شاپوربختیار نیزادامه می یابد.انتخاب او درآنروزهایِ آشفته ، به سابقه خدمتی وی درسالهای قبل از انقلاب ، پیوندداشت که مسئولیت رسیدگی به پرونده های فسادمالی واداری وتحقیق از فرماندهان کل ژاندارمری ، نیروی دریائی ، لجستیکی نیروی زمینی ، لشگرزرهی قزوین ، و...راعهده داربوده و . تکرار وتداوم واگذاری این نوع ماموریتها وارزیابی مثبتِ کاهش فساددرنیروهای مسلح ، وتجربه اندوزی او درشناخت تنوع حیله های مُفسدین، بود ه است.  ادامه مطلب
بخش یازدهم نقدی بر "دامگه حادثه"/جشن خون(2)
اسنادی که تاکنون پیرامون فعالیت و عملکرد ساواک منتشر شده، به کارنامه همین اداره کل سوم مربوط می‌شود. و هنوز هم که بیش از سه دهه از پایان فعالیت ساواک سپری می‌شود ، مرکز مطالعات تاریخ معاصرایران که خود سازمانی نیمه اطلاعاتی رژیم جمهوری اسلامی است ، درتوجیه مندرجات اسناد،ومعرفی 130 کتاب الکترونیکی این اسناد که بصورت CD وباقیمت نازل دراختیار عامه قرارداده، توجه مخاطبانش را بدین نکته جلب میکند که :"خبرچینان و جاسوسان ساواک به دلایل "حب و بغضهای شخصی و گروهی" ، گزارشات نه چندان صحیح برای مقامات مافوق ارسال می‌کردند و به دلایل "سطح نازل فهم و درک گزارشهای ارسالی"، برداشتهای متفاوتی داشته اند.". به دونمونه ازگزارشات اداره سوم ساواک که برگرفته ازکتاب " رجال عصر پهلوی به روایت اسناد ساواک " وبه منوچهر آزمون " مربوط واولی مصداق " حُب " ودیگری بیانگر"بغض" است اشاره میکنم :  ادامه مطلب
بخش دهم نقدی بر کتاب" در دامگه حادثه" پرویز ثابتی/"جشن خون"
عملکرد امنیت داخلی ساواک وجبهه ملی (جبهه یعنی اتحاد چند حزب حول محور یک خواست یا ایده مشترک) ، سازمان سیاسی ملی‌گرای فعال در ایران ، در جریان نهضت ملی شدن نفت تاسیس ، و هیات مؤسس آن محمد مصدق وهمراهان وهمفکران اوبودند. بعدها با پیوستن حزب ایران و حزب پان ایرانیست و حزب ملت ایران به صورت یک سازمان سیاسی ملی‌گرای مطرح در آمد.اماپس از وقایع ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ و دستگیری رهبران وفادار به دکتر مصدق، فعالیت این جبهه متوقف ، وبرخی از فعالان آن در نهضت مقاومت ملی به مبارزه با حکومت ادامه دادند.بنا برگفته ثابتی : از1342-1343به بعد هیچکس ازجبهه ملی زندانی نشد بجزداریوش فروهر که بعلت صدوراعلامیه علیه استقلال بحرین (338) که آنهم بعلت داشتن نسبت فامیلی باجابرانصاری وزیرآبادانی ومسکن هویدا، وسفارش مخصوص نخست وزیر13ساله ، مقام امنیتی مقدمات آزادی اورافراهم وحتی بااتومبیل خودش وی را به منزلش رسانده(336)
خود دکتر مصدق معروف‌ترین چهره این جریان سیاسی بود که حتی در زمان تبعید هم با اعضای جبهه در ارتباط بود. در جبهه ملی همگی حول حمایت از مصدق ،دور هم جمع شده بودند و گروه متنوعی ،از آیت الله طالقانی مفسر قرآن تا حسن نزیه "بی‌علاقه به مذهب" را شامل می‌شد. در دوره نخست وزیری اسدالله علم ،رهبران و اعضای جبهه ملی دوباره فعالیت سیاسی را از سر گرفتند و دومین کنگره جبهه ملی در تیر 1341 برگزار شد. در مرداد 1343 مهندس بازرگان و دوستانش قصد برگزاری کنگره سوم را داشتند که پیش از برگزاری مراسم، دستگیر شدند. این آخرین فعالیت علنی جبهه ملی بود.
 ادامه مطلب
بخش نهم نقدی بر کتاب" در دامگه حادثه" پرویز ثابتی/اختفای مجرمین درخانه امن ساواک
چون سیستم کاری اداره دوم انسانی وقانونی بود وهیچگونه تشابهی بااقدامات رذیلانه "اداره امنیت داخلی ساواک " که برای بازداشت فردموردنظر ، خانواده آنهارا بگروگان میگرفت، نداشت،ضمن ادامه تلاش و پیگیری ،دستگیری "بیژن" را به گذشت زمان واگذارکرده بودیم.درتحقیقات ازافسران و"نجات" و"یعقوب " ، مشخص گردید شبکه وسیعترازآن چیزی است که دربدوامرتصورمی شد!
درآنزمان معمول براین بودکه فرزندان ذکورخانواده ، پس ازاخذدیپلم متوسطه ، چنانچه درکنکوردانشگاهها پذیرفته نمی شدند، موظف به گذراندن دوره خدمت وظیفه بودند وبرخی ازخانواده های متوسط به بالا ویامتمکن ، با توسل به راههای گوناگون درصدد اعزام فرزندان خودبه کشورهای خارج بودند.
 ادامه مطلب
بخش هشتم نقدی بر کتاب "در دامگه حادثه"/روانشناختی مردی که یاردارابودولی دل باسکندرداشت(2)
میتروخین میگوید: " در دنیای پر رمز و راز جاسوسی منابع اطلاعاتی دارای ارزش ویژه میباشند بخصوص اگر این منابع مبتنی بر اسناد و مدارکی باشند که توسط سرویس جاسوسی کشور هدف تهیه و تنظیم می گردند".
درصفحه ( 293 )کتاب ، ویراستارجوان ،عرفان قانعی فرد، با اذعان بر اين واقعيت میپرسد:"آقای ثابتی ، بعضی ازتحلیلگران حکومت فعلی وشاید هم به اصطلاح منتقدان معتقدند که خالق مجاهدین خلق وچریکهای فدائی خلق وعامل رشد آنها خودپرویز ثابتی بوده " وثابتی پاسخ میدهد : "درمورد این ادعای تحلیلگران ومنتقدین که قطعاً اسنادومدارک لازم رادراختیاردارند ، انکار بیفایده است .چون آنها ممکنست این اسنادرا منتشر ومن را بی اعتبارکنند.
قطعاً پشتوانه سئوال خودِ قانعی فرد ، اسنادومدارکی است که دراختیلر تحلیگران "مسئولین امنیتی امروزی "قراردارد، وهرچند ثابتی درپاسخ، به آشفتگي روان مبتلا میشودو باتوسل به حیله گریهای سابق ، توجیه منطقی را بشوخی ومزاح میکشاند ، اما من که بعلت ضرورتهای قضائی وتحقیقاتی درگذران مسائل امنیتی واطلاعاتی ( بولتنهای اطلاعاتی واصله ازدفترفردوست ،گزارشات تحلیلی روزانه ضداطلاعات اداره دوم ، شرکت درکمیسیونهای قضائی مشورتی دادرسی ارتش، کمسیونهای ویژه بررسی امنیت درنیروهای مسلح ) مشارکت مستمرداشتم ، از زاويه ديگری به اين مسئله مینگرم ،ومعتقد هستم که آنها نه تنها "مقام امنیتی دیروز" را بی اعتبارنمیکنند ، بلکه ازاوسپاسگزارهم هستند .  ادامه مطلب
بخش هفتم نقدی بر کتاب "در دامگه حادثه"/روانشناختی مردی که یاردارابودولی دل باسکندرداشت(1)
ثابتی بر مفاد اسناد واطلاعات‌ طبقه‌بندي‌ شده‌، اسرارنظامي‌،سياسي‌، حتی اقتصادي‌ بطورمستقیم دسترسی نداشت ،اما یک نفوذگر هوشمند بود وباروشهای فریفتن دیگران واستفاده از "حقه اعتماد " . واتکا به آرمانهاي انساني و خيرخواهانه و بهبود و اصلاح جامعه ، در مديريت سياسي کشوراخلال و با صدمه زدن به زمامداري كشور، مهندسی اجتماعی کشور راناممکن ساخته بود . گماردن افراد را در موقعیتها ی سیاسی، اجتماعی ،فرهنگی ، اقتصادی برنمی تابید. اطلاعات امنيتي‌ او، تحت تاثير اغراض شخصي و احساسات غير انساني و انتقام و حسادت ،ازمحدوده تفحّص و خبر جُستن از امور پنهان خصوصی مردم، هم تجاوز ، وهم در جایگاه، دهنده اطلاعات وارونه ،آگاهانه‌ و عمدي‌ و پيشنهادهاي ترديدآميزی که عموماً به‌ نفع‌ يك‌ قدرت‌ خارجي‌ و به‌ زيان‌ مملكت‌ بود"مهندسی اجتماعی معکوس" میکرد.  ادامه مطلب
بخش ششم نقد سرگرد پرویز انصاری بر کتاب در دامگه حادثه /گزارش های دروغ پرویزثابتی به پادشاه ودروغگوئی اززبان پادشاه
"مقام امنیتی " ، درصفحه 392 و393کتاب " دردامگه حادثه" ، ودرمبحث : "آغاز بحران " میگوید :" شاه اولین قدم برای عقب نشینی وتسلیم شدن بخواسته امریکائیهارا پس از ملاقات با" مارتین آنالز" ، رئیس سازمان عفوبین الملل بادعوت ازصلیب سرخ جهانی بزای بازرسی اززندانها برداشت.اواخر دی ماه 1355بود ، روزی نصیری بمن گفت :" دردفترنصیرعصار، معاون سیاسی وزارت خارجه ، کمیسیونی برای دعوت ازصلیب سرخ بین المللی برای بازرسی زندانها ، تشکیل میشود.خودشمایانماینده ای ازشمادرآن شرکت کند".من معاون خودم رابه کمیسیون فرستادم وبه اوآموزش دادم که درکمیسیون بگوید: " دعوت ازیک سازمان بین المللی برای بازرسی زندانها ، برخلاف حاکمیت ملی است.صلیب سرخ بین المللی بجائی میرودکه زندانیان خارجی وجنگی وجوددارند.اگرقرارست بازرسی اززندانها صورت گیردبایدازطرف دادرسی ارتش یابازرسی شاهنشاهی انجام شودنه یک سازمان خارجی".
نماینده مااین نظر رادرکمیسیون مطرح وهمگی باآن موافقت کرده بودند، ولی پس از یکماه نصیری گفت :" اعلیحضرت فرموده اند، بازرسان صلیب سرخ بین المللی خواهندآمد، باآنها همکاری کنید!".  ادامه مطلب
برنامه تلوزیون جبهه ملی ایران ; گفتگو با پرستو فروهر
 ادامه مطلب
اقامه دعوی و تشکیل پرونده در دیوان کیفری بین الملل برعلیه پرویزثابتی
قابل توجه پرسنل نیروهای مسلح شاهنشاهی ، کارمندان بناحق بدنام شده ساواک، استادان ودانشجویان سابق دانشگاهها ، فرهنگیان ومعلمان ، مردان وزنان وخانواده های داغدیده ومتلاشی شده ناشی ازخشونتهای زهرآگين و شكنجه‌ های وحشتناكِ بی‌قيد وبند اداره كل امنيت داخلي ساواک وثابتی، وهمه آوارگان بیرونی ودرونی ایران که از آزاررساني "پرویزثابتی " درامان نبوده وهمه آنها ئی که دربدری وبه هویتی امروزخودرا ازآثارتبعی اعمال غیرقانونی ضد حقوق انسانی اومیدانند.
 ادامه مطلب
بخش پنجم نقد سرگرد پرویز انصاری بر کتاب در دامگه حادثه / اقداماتِ ساواک بر علیه استادان و دانشجویان خارج کشور
دررژیم گذشته ،دستگاههایي كه به "دفاتر سرپرستي دانشجويان" معروف بودند، ظاهراً زیرمجموعه معاون امور فرهنگي وزارت امورخارجه قلمداد محسوب میشدند. وظيفه اين دفاتر راهنمایي دانشجويان از نظر تحصيلي و كمك به آنان براي نام نويسي در دانشگاهها و بطوركلي تمام امور تحصيلي و دانشجویي بود.اما ساواک اين دفاتر را كاملاً درحیطه اقتدار خوددرآورده بودوسرپرستان این دفاتر منتخبین ساواک بودند.بتدریج نقش آنهارا به دفاتر " امنیتی " تبدیل وروسای آنها موظف به شناسایي ونظارتِ دانشجویان درپیوند با گروههاي مختلف دانشجویي (کنفدراسیون ویا انجمنهای اسلامی دانشجویان ) و یا احزاب سياسي کشور میزبان ،و گزارش به تهران بودند. شعبه ژنو اين دفاتر مسئولیت دانشجويان اروپا و آسيا و افريقا و شعبه واشنگتن آن عهده دارامور دانشجويان در تمام ايالات متحده امريكا بود. ساواك براي این دفاتر بودجه عظيمي داشت و از طريق آنها شبكه وسيعي ايجاد وعلاوه بردانشجویان مقیم، آمد و رفت خانواده های آنان رابه خارج را هم ،تحت كنترل داشت.گزارشات روسای این نمایندگیها ، مبنائی برای بسیاری ازاتفاقات ناگوار درداخل وخارج ایران شدکه شرح آنها ازحوصله این نوشتارخارج است.وبه اصل مطلب میپردازم.  ادامه مطلب
بخش چهارم نقد سرگرد پرویز انصاری بر کتاب در دامگه حادثه /دزدیهای مقام امنیتی وتردیدپادشاه به جاسوسی پرویزثابتی
پرویزثابتی در کتابش میگوید: " طرزفکربنده بانصیری، یکی نبود.مثلاًدرزمینه فسادمالی، اصلاًمن بانصیری دردوجبهه کاملاً متفاوت بودیم.واضافه میکند :"حالادرجای خودش برای شماچندنمونه راخواهم گفت".( صفحه 320 ) ،شاید اودلیل خاصی برای "جای خودش" دارد که من نمیدانم ، اما این سئوال پیش میاید که چرا ثابتی ، دراشاره به فساداداری ومالی واخلاقی دیگران ، سخاوتمندانه وباگشاده دستی ، حرافانه سخن میگوید.وبرای توجیه تقاضای کتبی وعلنی 700 هزارتومان پاداش محمدسام وزیرکشور هویدا 10 صفحه کتاب را(از555 تا564 ) مطلب می بافد ، ولی درمورد "سر قت میلیونها تومان بودجه سری" خودش ،دچارخمیازه وخستگی! میشود و به "محقق تاریخ " میگوید "درجای خودش" (320).ولی من ازصفه 1 تا670 کتاب هرجا گشتم "جای خودش"راپیدانکردم. البته "مقام امنیتی " ، درجای جای کتاب برای توجیه وپاسخ هرسئوال جّدی ، هم ،محقّق تاریخ وهم خوانندگان کتاب را بجای" نامعلوم دیگر" حوالت میدهد.من به ثابتی حق میدهم ، زیرا باآنکه پادشاه ، درگذشته است ودیگرتهدیدی از جانب او "برای محاکمه نظامی نیست".(صفحه 18)وازطرف دیگراو باحیله های همیشگی" تحت عناوین پاداش ملوکانه "برخی ازپرسنل محاکم نظامی راتطمیع ، واگرشاه هم او رامحاکمه نظامی میکرد رای دادگاه راپیش خریدکرده بود.معذالک اومیداند "محاکمه ملی " اوپابرجا و امیدمن آنست که ثابتی بماند و عدالت را تجربه کند.  ادامه مطلب
بخش سوم نقد سرگرد پرویز انصاری بر کتاب "در دامگه حادثه" پرویز ثابتی/عملیات ساختگی ساواک
فردوست گفت :ثابتی چندنفر ازپرقیچی های خودش را میفرستد شهرام پهلوی نیا ( پسر اشرف پهلوی )رابگیرند بیاندازند توی ماشین ، ودو تا خیابان آنطرفتر، یک عده دیگر ازمامورین خودش بطور نمایشی با اولیها درگیر ومثلاً نشان بدهند شهرام را نجات داده اند ،گویا یکی ازمامورین ساواک ، همدوره درجه دارگاردمحافظ شهرام بوده وهمدیگررا میشناختند، ازصحنه فرارمیکند ودیگرانهم همینطور ".فردوست ادامه داد :"چون اعلیحضرت بگزارش ساواک که محتوائی بچه گانه واحمقانه داشت شک برده بودند ، اول شهرام رااحضار وازاوپرسشهائی کردند ، بعد مراخواستند .ایشان گفتند : فردوست ! این چریکها که یک پاسبان بیچاره ای رامیکشند وبعد اینهمه تبلیغ میکنند ، چراقبل ازفرار، شهرام رانکشتند که اهمیت تبلیغش به مراتب بیشتر باشد، ساواک که میگوید چریکها کارکشته ومجهزبه مسلسل ونارنجک هستند ،ودرکجا وکجا دوره دیده اند و...بهرجهت تحقیق کنید ببینیداین نصیری میخواهد مارابترساند
فردوست ادامه داد ،" امینی افشاررا احضارکردم وبه اوگفتم ازساواک نپرسیدید که ازکجا فهمیده تعدادافرادمسلح چهارنفربوده اند- وقتی کسی دستگیرنشده ، نپرسیدیدچطورفهمیده اندآدم ربایان میخواستند باگروگانشان واردباندفرودگاه شوند وهواپیمابگیرند ، بفرض هم که چنین باشد مگر برای رفتن بداخل هواپیما ، پلکان لازم نیست؟-وخیلی سئوالات دیگر...امینی افشارپاسخ داد : چرا تیمسار من هرچه شمامیگوئید سئوال کردم ، ثابتی درابتدای هرجوابش میگوید : "لابُد ، لابُد، لابُد".منهم به اوگفتم آقای ثابتی " لابد " که جواب یکدستگاه اطلاعاتی نیست شما چگونه بااطمینان به شاهنشاه گزارش داده اید ، آدم ربایان میخواستند چنین وچنان کنند ، ثابتی جواب داد : ما برمبنای شناختی که از نحوه کار خرابکاران وکارهای چریکها داریم ، مطمئنیم که آنها هدفی جزآنچه درگزارش آمده است ، نداشته اند.  ادامه مطلب
بخش دوم نقد سرگرد پرویز انصاری بر کتاب "در دامگه حادثه" پرویز ثابتی/تیرباران و شکنجه افسران ارتش شاهنشاهی توسط ساواک
هنگامیکه به تهران بازگشتم ،معاونم سرگردشجاعی ، بمن اطلاع داد ، " سروان مجید فرودنیا " ، تیرباران شده است !!! ، ازاوپرسیدم : " نامه ای کتبی دراینمورد رسیده ؟ " ، گفت خیر.پرسیدم : " پس برچه مبنائی شما اطلاع پیدا کرده ید؟ ، گفت : "سرلشگر قاجار اورا احضار وبه وی گفته است " ، مستقیم بدفترقاجاررفتم وچگونگی را پرسیدم ، اوخبرراتائیدکرد ولی ازچگونگی بی خبربود وگفت : " ازتیمسارمقدم بپرسید ( آنروزها بین مقدم وقاجاربه اصطلاح عوام شکرآب شده بود) . من بدفتر تیمسارمقدم رفتم وبدون ارائه گزارش ماموریت کرمانشاه ، ازاوپرسیدم : " تیمسارمسئله اعدام سروان فرودنیا صحت دارد ؟ ، اوگفت متاسفانه بلی ، " کمیسیون سه نفره ثابتی، سپهبدجعفری وسرلشگربهزادی " ، نام فرودنیارابدون اشاره به نظامی بودن او ، درردیف خرابکاران محکوم به اعلیحضرت ارائه داده اند .بدون ادامه گفتگو ازدفتر مقدم خارج ومتنی را باخط وبدون خطاب به مقامی نوشتم : " من ازامروز قادربه ادامه خدمت درسازمانی که درآن نه شرافت انسانی ونه وجدان حرفه ای ونه عدالت قضائی معنا ندارد، نیستم.متن راامضاء وتسلیم معاونم سرگردشجاعی کرده واداره راترک نمودم.  ادامه مطلب
برنامه تلوزیون جبهه ملی ایران ; یادبود عزت الله و هاله سحابی
 ادامه مطلب
نقدی بر کتاب " دردامگه حادثه " /پرویزانصاری –افسرسابق رژیم شاهنشاهی
درواپسین روزهای دگرگونی درایران ، به پیشهاد ارتشبدازهاری وتصویب پادشاه فقید ، ازارتش منفک ، ودرقامت فردی غیرنظامی ، بعنوان "بازپرس قانونی" ، ماموریت تحقیق ازدولتمردان رژیم گذشته راعهده دار، واین مسئولیت درزمان حکومت آقای شاپوربختیار هم تجدید وتا آخرین لحظه واژگونی رژیم پادشاهی ادامه داشت .( صفحات 658 -593-592 جلد اول کتاب خاطرات فردوست )توجیه انتخاب من درآنروزهایِ آشفته ، برای انجام ماموریت آنچنان حساسی ، به سابقه خدمتی من درسالهای قبل از انقلاب ، پیوندداشت که مسئولیت رسیدگی به پرونده های فسادمالی واداری وتحقیق از فرماندهان کل ژاندارمری ، نیروی دریائی ، لجستیکی نیروی زمینی ، لشگرزرهی قزوین ،وتبانیهای هژبریزدانی درتامین گوشت مصرفی ارتش ، وشایعات مربوط بخریدهای تسلیحاتی ارتشبدطوفانیان و...راعهده داربودم . تکرار وتداوم واگذاری این نوع ماموریتها وارزیابی مثبتِ کاهش فساددرنیروهای مسلح ، وتجربه اندوزی من درشناخت تنوع حیله های مُفسدین، انگیزه ارتشبدازهاری نخست وزیر نظامی دراین تصمیم بود.
 ادامه مطلب
برنامه تلوزیون جبهه ملی ایران ; "خلیج فارس "در اسناد و نشان های ارتش آمریکا
 ادامه مطلب
نامه مادر شهيد اصغر شعله سعدی به اعلا‌حضرت همايونی علی خامنه‌ای
اعلی‌حضرتا شايد تعجب کنيد که چرا می‌گويم اعلی‌حضرت، اين نامه خود گويای اين مفهوم خواهد شد. چرا که اين نامه از طرف مادری دلسوخته و داغدار ۸۶ ساله است که هم داغ فرزندی شهيد را برخود دارد، شهيد اصغر شعله سعدی و هم دلسوخته فرزند اسيری است که ظالمانه و غيرقانونی هم‌اکنون در کشوری که شما در راس آن قرار داريد توسط عوامل شما اسير گشته است، دکتر قاسم شعله سعدی. آری اعلی‌حضرتا آن زمانی‌که مجتبی‌ای شما به درس و مشق می‌پرداخت، اصغر نوجوان من که دانش‌آموزی بيش نبود و آن هم دانش‌آموز ممتاز دبيرستان، دانشگاه شيراز، درس و مشق را رها و به جبهه‌ها پيوست، شما بايد حافظه خوبی داشته باشيد؛ آيا يادتان هست در آن زمان که اصغر نوجوان من، هدف آر‌پی‌جی قرار گرفت خواهر محترم شما به کدام دشمن پيوسته بود و صدای داماد محترم شما از کدام راديو پخش می‌شد؟
 ادامه مطلب
بخوان به نام ایران/گفتگو با پرستو فروهر درباره کتابش
 ادامه مطلب
بخوان به نام ایران/زندگینامه داریوش و پروانه فروهر به روایت پرستو فروهر

به یاد آوردن راه دشواری بوده است. در این مسیر خود را به جریان سیال ذهن سپرده‌ام و تلاش کرده‌ام تا بیش از هرچیز فضای زندگی آنان را آنگونه که بود به تصویر بکشم؛ با جسارت‌ها و شادی هایش، با کلنجارها و تلخی هایش. همانگونه که روال زندگی در خانه ما بود در این کتاب نیز مرزی میان تلاش سیاسی و روزمرۀ‌ زندگی نکشیده‌ام. مادرم دریکی از آخرین مصاحبه هایش کنار پدرم ایستاده و از پیوندشان می‌گوید، که عاشقانه و سیاسی آغاز شده و در فراز و نشیب زندگی و مبارزۀ‌ مشترک امتداد یافته است. مادرم با شوقی کودکانه جمله‌ای از دکتر مصدق را در تبریک ازدواجشان نقل می‌کند که نوشته بود خداوند نجار نیست اما در و تخته را خوب به هم جور می کند و پدرم با لبخندی پرمهر و شرم از زیر چشم او را تماشا می کند. تلاش من بازگویی این پیوند بوده است.  ادامه مطلب
مرور یک کتاب؛ محمد مصدق٬ پاتریوت ایرانی


به اعتقاد کریستوفر دوبلیگ نقشهٔ سرنگونی‌ مصدق خالی از خرد بود و در بلندمدت ضربهٔ ای بزرگ به منافع غرب زد. «این آغاز سیاست آمریکا در حمایت از مستبدان حقیر خاورمیانه بود، سیاستی که نخستین شکستش را در ۱۹۷۹ خورد که انقلاب اسلامی آیت‌الله خمینی، شاه را سرنگون کرد و بعد‌تر از درپی بهار عربی سال ۲۰۱۱ کامل از هم پاشید و نقش بر آب شد. منطق ناگفتهٔ چنین سیاستی این بود: نمی‌شود در خاورمیانه به کشورهای صاحب استقلال و آزادی اعتماد کرد، قلدرهای طرفدار آمریکا بهترین امید به حفظ ثبات در منطقه‌اند.».کتاب مصدق میهن پرست ایرانی حاصل زندگی نویسنده در ایران است. «من در طول مدت زندگی‌ام در کشوری که انگلیسی هراسی ریشه‌هایی عمیق دارد، هر از گاه حس می‌کردم دارم صلیب گناهان نیاکانم را به دوش می‌کشم. گاهی ناگزیر از پناه بردن به موضع دفاعی می‌شدم، و گاهی هم حسابی مرعوب. فقط یک بار از روی عمد از رعب و نفرتی که بریتانیا به جان ایرانی ها می‌اندازد استفاده کردم.»
 ادامه مطلب
نامه گروهی از فعالان سياسی، اجتماعی و فرهنگی به صدای آمريکا در مورد مصاحبه با پرويز ثابتی
چهره آقای ثابتی به عنوان «مقام امنیّتی» بر روی تلويزيون ايران هنوز از خاطره ها نرفته است. پرويز ثابتی آن زمان هم در توجيه سياست سرکوب، قتل و شکنجه زندانيان سياسی صحنه گردان آن نمايش های ضّدبشری بود.
ما امضاکنندگان اين نامه، که همگی مان طعم شکنجه های دستگاه تحت مديريت آقای ثابتی را چشيده و شاهد ضجه های دائمی بازداشت شدگان در اثر شکنجه در اطاق های بازجويی آن دوران بوده ايم، گواه وجود شکنجه به عنوان واقعيتی سيستماتيک، جاری و رايج در زمان مديريت آقای ثابتی بر اداره سوم ساواک هستيم و اظهارات او در مصاحبه مذکور را کتمان آگاهانه حقيقت تلقی می کنيم.
 ادامه مطلب
نامه ای از دکتر محمد مصدق که برای اولین بار منتشر میشود


تلگراف جنابعالی عز وصول ارزانی بخشید و موجب نهایت امتنان گردید از اینکه سلامت هستید و در خارج از مملکت بکار اشتغال دارید بسیار خوشوقتم چونکه در این کشور نه طبق سلیقه نوعی اشخاص کار است و نه اطمینان بر دوام کار. و کاری که دائمی است و تعطیل نمیشود، همان حبس بنده در احمد آباد است که اطمینان دارم تا ساعت آخر عمر از این کار خلاص نمیشوم
 ادامه مطلب
راه مصدق و راه تختی , راه صفا و انسانیت

جهان پهلوانا صفای تو باد
دل مهر ورزان سرای تو باد

« سیاوش کسرائی »
~~~~~~~~~~~~~
"به نظرمن تاریخ تولد و مرگ یک انسان،همه ی زندگی او را تشکیل نمی دهند ، آنچه که زندگی یک مرد را ازلحظه ی آغاز ، از روز تولد تا لحظه ی مرگ می سازد ، شخصیت ، روحیه ، جوانمردی ، صفا ، انسانیت و اخلاقیات اوست ."

جهان پهلوان تختی
 ادامه مطلب
مادرم مال هیچ کس نبود: روایتی به مناسبت انتشار کتاب پرستو فروهر

"مادرم مال هیچکس نبود، او مال رؤیاها و آرزوهایش بود، مال قول و قراری که روزگاری با زندگی اش گذاشته بود...."

و هم بدین نقل از پرستو فروهر ، مادرش پروانه، زن مبارز ملی گرای ایرانی ، طبق قول و قراری که با زندگی اش گذاشته بود در تاریخ اول آذرماه 1377، در جدالی نابرابر، با جوهرخون خویش حکایتی دیگر برصفحه تاریخ مبارزات ایران نوشت و پا به پای همسر و همرزمش داریوش فروهر به سوی قول و قراری دیگر شتافت.
 ادامه مطلب
ريشه هيچ فسادي قطع نمي‌شود مگر به تيشه «آزادي»/سرمقاله پیام جبهه ملی ایران شماره 186
امروز نسل جوان اين مرز و بوم به حق اين پرسش را مطرح مي‌كنند كه چرا بايد بازارهاي اين كشور از كالاهاي بنجل چين، مواد غذائي و ميوه‌جات خارجي، انواع پوشاك وارداتي و صدها محصول غالباً غير ضروري انباشته گردد؛ در حالي‌كه كارگاه‌ها و كارخانجات داخلي يكي پس از ديگري با ورشكستگي و تعطيلي روبرو شوند و كشاورزان و باغداران ايراني نتوانند محصولات خود را آنطور كه باعث جبران هزينه‌ها و تامين‌شان شود به فروش برسانند. آيا اتخاذ اين سياست اقتصادي ويرانگر جز باج دادن به چين به منظور جلب پشتيباني اين كشور از حاكميت منزوي جمهوري اسلامي و در ضمن پر كردن جيب واردكنندگاني كه اصلي‌ترين آنها وارداتچي‌هاي وابسته به حاكميت هستند چه هدفي را دنبال مي‌كند؟
پیام جبهه ملی ایران186# Click Here .  ادامه مطلب
حزب توده در آینه تاریخ /همایون کاتوزیان
اعتراض اصلی انتقادکنندگان داخل حزب بر دو محور قرار داشت: يکی ديکتاتوری رهبری در داخل حزب، ديگری اطاعت همان رهبری از دستورهای سفارت شوروی، چنانکه به زودی انتقادکنندگان در ميان خودشان از اعضای رهبری به عنوان «نوکران سفارت»‌ ياد می کردند. اين انتقاد کنندگان گروه بزرگی از سازمان ايالتی تهران (و بعضا جاهای ديگر) بودند- مانند خليل ملکی، دکتر اپريم، احمد آرام،‌ انور خامه ای، جلال آل احمد،‌ فريدون توللی و غيره ـ که به اصلاح طلبان شهرت يافتند يعنی کسانی که می خواهند رهبری حزب را اصلاح کنند. احسان طبری،‌ نورالدين کيانوری،‌ احمد قاسمی و غيره نيز در ابتدا با اين ها بودند ولی سر بزنگاه به آن سو رفتند و به دشمن ترين دشمنان اصلاح طلبان بدل شدند.  ادامه مطلب
چرائی کودتای 28 مرداد/سیروس بنه گزی

پیروزی سی تیر وحکم دادگاه لاهه به نفع حقوق حقه مردم ایران در دعوای نفتی ایران وانگلیس ؛ همراه با محبوبیت بیش از بیش دکتر محمد مصدق در بین مردم به خاطر موفقیت وپایمردی در پیشبرد سیاستهای استقلال طلبانه وآزادیخواهانه وکسب منافع ملی در هماوردی با استعمار انگلیس ؛ سراغاز جوانه زدن کینه ونفاق و بخل وحسدی در میان برخی از مبارزان ویاران نیمه راه وفرصت طلبان وسهم خواهانی گردید که از سوی دولت انگلیس هدایت میشد و سرانجام آن به کودتای 28 مرداد 32 وسقوط دولت ملی دکتر مصدق ختم گردید.  ادامه مطلب
روزی که قرار بود مصدق، فاطمی و ریاحی اعدام شوند

در ساعت یک بعد از نیمه شب نیز سرهنگ نصیری رییس گارد شاهنشاهی با چهار کامیون نظامی مسلح و دو جیپ ارتشی و یک زره‌پوش به منزل آقای نخست‌وزیر آمده به عنوان اینکه می‌خواهد نامه‌ای بدهد قصد اشغال خانه را داشته است ولی چون محافظین منزل آقای نخست‌وزیر مراقب‌ کار خود بودند بلافاصله سرهنگ مزبور را توقیف کردند. توطئه‌کنندگان قبل از توقیف اشخاص تلفن‌های منازل آنان را قطع کردند. همچنین ارتباط تلفنی ستاد ارتش را با پادگان گارد شاهنشاهی باغشاه قطع و تلفن‌خانه بازار را به وسیله سرهنگ آزموده و همراهان مسلحش اشغال کرده بودند و معاون ستاد ارتش را که برای سرکشی به باغشاه رفته بود در همان جا توقیف نمودند.
وزیر خارجه و وزیر راه و مهندس زیرک‌زاده را از توقیف‌گاه سعدآباد به وسیله چهار کامیون مسلح به شهر آورده و به ستاد ارتش - به تصور اینکه همکارانش قبلا آنجا را اشغال کرده‌اند - بردند ولی چون در آنجا وضع را مساعد ندیدند آنان را مجددا به سعدآباد بردند و در توقیفگاه گارد شاهنشاهی تا ساعت پنج صبح نگاه داشتند. در این ساعت که نقشه کودتا بلااثر شده بود تیمسار سرتیپ کیانی معاون ستاد ارتش که از توقیف باغشاه رهایی یافته بود به سعدآباد رفته آنان را به منازلشان برگردانید. مامورین انتظامی از این ساعت ابتکار عملیات را به دست گرفتند و تاکنون چند تن از توطئه‌کنندگان را دستگیر کرده‌اند. جریان این واقعه به طور تفصیل بعدا به استحضار ملت ایران خواهد رسید.  ادامه مطلب
خیزش ملت ایران در 30 تیر1331 و وضعیت امروز ما
ملت قهرمان ایران اراده خود را در انقلاب مشروطیت برای سرنگونی یك نظام فاسد و ضد ایرانی نشان داد. نظامی كه نخبه كشی می كرد، دست گداییش به سوی غرب دراز بود، انگیزه دفاع از مرزها را نداشت و كشور را به ورشكستی و تجزیه كشاند. ناتوانی و بی خردی نظام استبدادی حاكم باعث شد كه در جنگ اول جهانی اول با وجود بیطرفی، چهل درصد جمعیت كشور تلف شوند. در انقلاب مشروطیت، ملت ایران برای رهایی از فساد و بی فرهنگی حاكم، به ارزشهای كهن خود بازگشت كرد و نیز نشان داد كه می خواهد جزو ملتهای پیشرو جهان سرنوشت خود را به دست خود بگیرد. ملت در خیزش خود پیروز و نظام وادار به تسلیم در برابر خواسته ملت شد. می رفت كه نظام اداری كشور همپای كشورهای پیشرو جهان تبدیل به جمهوری شود كه روحانیت محافظه كار از تغییر نظام اداری به جمهوری جلوگیری كرد. كنار آمدن برای حفظ منافع شخصی و صنفی با یك نظام تك صدایی آسانتر از نظامی است كه متكی به رای مردم باشد.  ادامه مطلب
سرمقاله نشریه پیام جبهه ملی شماره 184
ملت ایران به دلیل استبداد ودیکتانوری وفساد ونقض حقوق انسانی خود توسط رژیم سلطنتی گذشته در سال 1357 بی نظیر ترین انقلاب تاریخ خودرا رقم زد وبا آن انقلاب امیدداشت که به حکومتی پایبند به دموکراسی وحقوق بشر دست یابد. ولی از همان آغاز پیروزی انقلاب حکومت جمهوری اسلامی عدم پایبندی به رعایت حقوق بشر وزیر پا نهادن حقوق انسانی و امنیت قضائی مردم ایران را ازخود نشان داد . در ابتدا برخوردهای خشونت بار، بااعدام های بدون محاکمه یا با محاکمات چند دقیقه ای وبدون رعایت موازین قانونی در مورد مقامات لشگری وکشوری رژیم سابق آغاز شد . وسپس همین رویه ها درمورد سایر متهمین ومخالفین در گروه های مختلف به اجرا در آمد . گروه های سیاسی با هرنوع طرز تفکری غیراز تفکر گروه حاکم یکی پس ازدیگری مورد هجوم قرارگرفته واز صحنه سیاسی کشور کنار زده شدند  ادامه مطلب
نقد کتاب عباس میلانی "شاه"/دکتر اردشیر لطفعلیان
"شاه"، کتابی که عباس میلانی، نویسنده و پژوهشگر سرشناس به گفتۀ خود ده سال صرف نگارش آن کرده است، ماه گذشته سرانجام از چاپ خارج شد و بااستقبال خوانندگان و منقدان روبرو گردید.
میلانی در این کتاب می کوشد تا تصویری واقع گرایانه و خالی از جانبداری و غرض ورزی از زندگی و روزگار شاه بپردازد و شخصیت او را بر مبنای محیط پرورش، تأثیر پدر و مادر و اطرافیان و نیز رفتار و کرداری که در عمل از وی سر زده است تحلیل کند. میلانی سرشت ناتوان و خالی از توانایی و جسارت شاه را با قلمی گیرا بروشنی تشریح می کند و نشان می دهد که او "به معنای سنتی یک چهرۀ فاجعه بار بود- خرگوشی بود که به غریدن مانند شیر تظاهر می کرد."
میلانی در این کتاب زندگی شاه را از لحظۀ تولد در خانه ای در یکی از محلات تهران، تا لحظۀ مرگ با ذکر برخی جزئیات تازه و در خور توجه دنبال می کند.  ادامه مطلب
فحش در اینترنت فقط با یک کلیک!/هادی خرسندی
یک روزگاری بود که فحش دادن هم جرأت و جربزه میخواست. این روز ها به مدد تکنولژی و علم سایبر، کافی است که یک انگشت داشته باشی. فحش دادن حالا کلیکی شده. ميتواني فحش به يک آدم گنده بدهي و اسم خودت را گنده کني، يا خودت را پشت یک اسم ساختگی پنهان کنی و مشکلات خودت را با فحش دادن حل کنی. هرچه طرفی که فحشش میدهی آدم گنده تری باشد، مشکلات بیشتری از تو حل میشود!
 ادامه مطلب
برنامه تلوزیونی جبهه ملی11 /8/May
 ادامه مطلب
سرمقاله نشریه پیام جبهه ملی ایران شماره 183 به تاریخ 4/2/90
امواج بلند اقیانوس متلاطم خیزش های آزادیخواهانه ملت ها در کشورهای خاورمیانه و قیام علیه حکومت های استبدادی وحکام دیکتاتور سرانجام سوریه راهم درهم نوردید . کشوری که سالهاست درآن از آزادیهای سیاسی مثل آزادی احزاب واجتماعات و آزادی انتخابات خبری نیست و سالهاست که حکومت در اختیار تنها حزب مجاز یعنی حزب بعث است . ودرحقیقت به نام « جمهوری » یک حکومت مادام العمر وموروثی با خشونت تمام در این کشور مستقراست . سوریه کشوری است با تمدن وفرهنگ درخشان با بیش از پنج هزار سال تاریخ که در قلب خاورمیانه و تقریبا درمحل تلاقی سه قاره آسیا ، اروپا وآفریقا قرار گرفته است .  ادامه مطلب
دكتر مصدق و بحرين
‏@درگيري دكتر مصدق و دولت لندن برسر بحرين(17 آوريل 1952)
@اعتراض تاريخي ايران به دولت انگلستان درباره بحرين (دوم ژوئن 1952)
@جدا شدن بحرين از ايران ( 14 اوت 1971 )
 ادامه مطلب
انتشار کتاب افسانه آفرینش و اساطیر شاهنامه فردوسی
در آستانه نوروز ۱۳۹۰ کتاب افسانه آفرینش و اساطیر شاهنامه فردوسی تالیف نویسنده و روزنامه نگار شهیر سحاوت علیزاده انتشار یافت.
بهای این کتاب وزین ۲۵ دلار و نشانی ناشر به شرح زیر است:  ادامه مطلب
درخاورمیانه چه میگذرد ؟/سر مقاله پیام جبهه ملی ایران شماره182
خاورمیانه ازنظر جغرافیائی منطقه ایست حساس و استراتژیک که حاوی بخش عظیمی ازمنابع انرژی جهان است در نتیجه منطقه ایست ثروتمند که میتواند بازار بسیار جذابی برای کشورهای صنعتی وقدرت های اقتصادی دنیا تلقی شود. به همین دلیل است که جای پای این قدرت ها از دیرباز در کشورهای منطقه خاورمیانه قابل ردیابی است . درراس این قدرت های استعماری باید ازانگلیس و فرانسه نام برد که اندک زمانی پس ازجنگ بین المللی اول واضمحلال امپرا طوری عثمانی در پشت میز مذاکره یا بهتراست گفته شود پشت میزمعامله ، نقشه منطقه خاورمیانه را پهن کرده و منطقه را به دو حوزه نفوذ بین خود تقسیم کردند .  ادامه مطلب
سقوط ارزش پول ملی /برنامه تلوزیونی جبهه ملی ایران Feb/17/2011
گفتگو با دکتر علی رشیدی کارشناس اقتصاد و از رهبران جبهه ملی ایران  ادامه مطلب
یک روزنامه نگار دیگر راهی زندان می شود
عیسی خان حاتمی روزنامه نگار،مدیر مجله لغو امتیاز شده ایرانمهر،دبیر اجرائی همبستگی برایدموکراسی وحقوق بشر در ایران،هموند شورای مرکزی جبهه ملی ایران که در سال 1388 حدود دو ماه در زندان اوین بازداشت و با وثیقه آزادشده بود. ایشان در شعبه 28 دادگاه انقلاب اسلامی محاکمه و دوسال زندان محکوم شده بود  ادامه مطلب
یازدهمین سالگرد در گذشت دکتر علی اردلان - جمال درودی عضو شورای مرکزی جبهه ملی ایران
او در طول حیات سیاسی خود بارها و بارها طعم تلخ زندان را چشید، شکنجه ها ی روحی و جسمی و زندانهای انفرادی برای اعتراف گرفتن به جا سوسی و مجبور کردن برای مصاحبه تلوزیونی، اگر چه کالبد سخیف او را بیش از بیش رنجورو نا توان می کرد ولی هر گز نتوانست بر اراده آهنین و استوار او کوچکترین خللی واردآورد و او را لحظه ای از رسیدن بهدف باز دارد او با روحی سر شار از نشاط و امید براه خود که همانا آزادی واستقرار حاکمیت ملی بود گام بر میداشت و ره می جوئید و یار می طلبید.
 ادامه مطلب
برنامه تلوزیونی جبهه ملی ایران Feb/6/2011
 ادامه مطلب
برنامه تلوزیونی جبهه ملی ایران Feb/5/2011
 ادامه مطلب
گفت‌وگو با حسین لاجوردی،جامعه‌شناس، درباره کتاب تازه
«دلم شور می‌‏زند»، عنوان کتابی‌‌ست تازه از حسین لاجوردی، جامعه‏‌شناس و رئیس «انجمن پژوهشگران ایران» در فرانسه. این کتاب که به زبان پارسی و توسط انتشارات انجمن به چاپ رسیده، در ده بخش تنظیم شده و مهم‏‌ترین مشکلات امروز ایران، به‏‌ویژه در حوزه‏‌های اجتماعی را پوشش می‌‌دهد.
 ادامه مطلب
آخرین ملاقات حبیب الله لطیفی با خانواده اش انجام شد
خواهر حبیب الله لطیفی در گفتگوی کوتاهی با گزارشگر "هرانا" با اعلام این خبر افزود که مسئولان زندان به ایشان یادآور شدند که با توجه به قرار بر اجرای حکم اعدام این زندانی سیاسی در ساعت 6:30 صبح یکشنبه، این آخرین ملاقات ایشان با وی بوده است. خانم لطیفی با بیان اینکه حبیب الله از اینکه قرار است حکم اعدام وی به اجرا در بیاید بی خبر بوده و ایشان در این ملاقات وی را از این مهم با خبر کرده اند گفت: روحیه ی برادرم پس از شنیدن این خبر بسیار خوب بود و با اشاره به این نکته که هر کسی سرنوشتی دارد، ما را دلداری می داد.وی افزود: برادرم با شنیدن این خبر از بوفه ی زندان بسته ای شکلات خرید تا به گفته ی خودش آخرین هدیه اش، قبل از اجرای حکم، به سایر هم بندیان اش را آماده کرده باشد.
 ادامه مطلب
نشريه پيام جبهه ملی ايران شماره 181
*نشريه پيام جبهه ملی ايران شماره 181(Click Here)

 ادامه مطلب
فصلنامه سیاووشان
شماره جدید فصلنامه سیاووشان به مدیر مسئولی دکتر حسین مجتهدی و سردبیری دکتر علی حاج قاسمعلی منتشر شد

در این شماره پرونده ویژه به دکتر پرویز ورجاوند اختصاص دارد .
قیمت این شماره 6000 تومان میباشد.
مهندس آرش رحمانی دبیر اجرایی مجله و علی عظیمی نژادان دبیر تحریریه می باشند .  ادامه مطلب
بنی صدر:آقاى خمينى رفته بود برای کودتا فتوا بگیرد
بنی صدر: بنابر گزارش سی آی ای در شب ۲۶ مرداد، يعنى غروب روز ۲۵، اين كودتا شكست مى‌خورد. در روز ۲۸ مرداد دو آيت الله يكى آيت الله بهبهانى و ديگرى آيت الله كاشانى با راه انداختن گروه هاى چماق‌دار، كه گروه‌هايى از ارتشيان نيز به آنها پيوسته بودند، كودتاى شكست خورده را به موفقيت رساندند. / آقاى خمينى رفته بود پیش آیت‌الله بروجردى فتوا بگيرد تا آن فتوا براى كودتا مبنا بشود.  ادامه مطلب
پنجاه سال پس از کودتا اسناد سخن می گویند/ معرفی یک کتاب
" چون که قاضی شرافتمند کسی است که رای به حق بدهد و غیر از حق و عدالت چیزی در نظر نگیرد و هیچ فردی در هر مقام نتواند او را آلت فعل قرار دهد و از عقیده و ایمانی که دارد منحرف سازد.حتی " سر آرنولد مک نابر" قاضی انگلیسی و رئیس دیوان (دادرسی جهانی) بر علیه دولت خود رای داد و مورد تحسین و تقدیر جهانیان قرار گرفت.
دکتر محمد مصدق(خاطرات و تالمات صفحه 306)/
به منظور بزرگداشت و ابراز سپاس به برجسته ترین فضات میهن ما که مسئولیت های خطیری نیز در دوران سرنوشت ساز نهضت ملی ایران بعهده داشته اند، این مجموعه به آنان تقدیم می گردد. زنده یادان جناب آقای محمد سروری عضو هیات مختلط نفت و سپس برگزیده از سوی رهبر نهضت ملی ایران به سمت ریاست دیوان عالی کشور- جناب آقای دکتر عبدالحسین علی آبادی عضو هیات مدیره موفت شرکت ملی نفت ایران و مامور خلع ید از شرکت سابق نفت و دادستان کشور.
 ادامه مطلب
مصدق: برای من مسلمان و بهایی فرقی ندارد!همه از یک ملت و ایرانی هستند!
شبکه (حکومتی) ایران-گروه تاریخ: دکتر مصدق بعد از تمام شدن صحبت من به گونه تمسخر آمیزی، قاه قاه و با صدای بلند خندید. گفت: "آقای فلسفی از نظر من مسلمان و بهایی فرقی ندارند؛ همه از یک ملت و ایرانی هستند"!
این پاسخ برای من بسیار شگفت آور بود زیرا اگر سؤال می کرد فرق بین بهایی و مسلمان چیست، برای او توضیح می دادم. اما با آن خنده تمسخر آمیز و موهن دیگر جایی برای صجبت کردن و توضیح دادن باقی نماند. لذا سکوت کردم و موقعی که به محضر آیت الله بروجردی رسیدم و این جمله را گفتم ایشان نیز به حالت بهت و تحیّر پیام وی را اسماع کرد.»
(خاطرات و مبارزات حجت الاسلام فلسفی، چاپ مرکز اسناد انقلاب اسلامی، صفحات 137 تا 139)
JMI News:درود بر مصدق که مفهوم حق شهروندی را میدانست . ملاها فکر می کنند با کاهگل می توانند روی ماه را بپوشانند .  ادامه مطلب
مصاحبه VOA با دختر شاپور بختیار بمناسبت نوزدهمین سالگرد قتل دکتر بختیار
 ادامه مطلب
نگاهی به اسناد تاریخی
*بیانیه جبهه ملی در تجزیه بحرین، توقیف و اعتصاب غذای "داریوش فروهر" دبیر حزب ملت ایران-خبرنامه جبهه ملی ایران/27 فروردین ماه 1349
*حق رای زنان موجب نگرانی علماء اعلام و سایر طبقات مسلمین است-تلگراف خمینی به شاه /۱۷ مهر ۱۳۴۱
*همدوش با مصدق -حزب پان ایرانیست/روزنامه ندای پان ایرانیسم – شماره ۲۷ – مرداد ۱۳۳۱  ادامه مطلب
سالروز درگذشت دکتر خليل ملكى،
خليل ملكى، نظريه پرداز سوسياليست و سياستمدار سرشناس ايرانى، روز ۲۱ تير ۱۳۴۸ درگذشت. او كه هنگام تحصيل در آلمان با دكتر تقى ارانى آشنا شده بود، بعدها در ايران به جمع ياران او درآمد و جزء ۵۳ نفر بازداشت شد. ملكى مدتى پس از تشكيل حزب توده ايران به آن پيوست اما چند سال بعد به همراه عده اى ديگر انشعاب كرد. او با دكتر مظفر بقايى حزب زحمتكشان ملت ايران را تاسيس كرد. كمى بعد نيروى سوم را شكل داد و پس از كودتاى ۲۸ مرداد به زندان فلك الافلاك افتاد. ملكى بعداً جامعه سوسياليست هاى جبهه ملى را تشكيل داد، در ۱۳۴۴ محاكمه شد و در ۱۳۴۸ بدرود حيات گفت.  ادامه مطلب
خاطرات سیاسی سرهنگ صادق محمودی عضو دیرین جبهه ملی‌ ایران
سرهنگ صادق محمودی ,افسری ملی و آزادیخواه که سالهاست برای حاکمیت ملی مبارزه میکند
بخش اول;شبکه افسران جبهه ملی ایران
بخش دوم:کودتای ۲۸ مرداد٬افشارطوس
 ادامه مطلب
باز هم حمله حاکمیت اسلامی به جبهه ملی ایران
شبکه حکومتی ایران:سرنوشت اعضای نهضت‌آزادی و جبهه‌ملی برای سران اصلاحات هم رقم خورد
امام در ابتدا هیچ گاه جبهه ملی و فعالیت آنان را نفی یا محکوم نکردند. اما در شرایطی که مقابله جبهه ملی با انقلاب اسلامی آشکارتر شد، امام نیز ناگزیر به اتخاذ مواضع صریح تری شدند و البته در عین اینکه هشدار می دادند، زبان به نصیحت می گشودند: "ما آنها را نصیحت می کنیم و اگر به نصیحت گوش نکنند، کار دیگر می شود."
 ادامه مطلب
مساله شناسایی قتل عام ارامنه / آرسن نظریان
ارمنستان کشوری باستانی ودارای تاریخ سه هزارساله است. مورخین امپراطوری اورارتو را سلف دولت وکشور وملتی می دانند که بعدا به ارمنستان معروف گردید . ارامنه ، عمد تا ازنژاد آریایی می باشند . زبان ارمنی شاخه ای مستقل اززبانهای هند واروپایی است که با زبان پهلوی قدیم وجوه اشتراک داشته است ، ازجمله لغات مشترکی که بسیاری ازآنها درفارسی امروزفراموش شده ولی درزبان ارمنی همچنان به کارمیرود . به طور کلی، خطه ارمنستان درطول تاریخ پرتلاطم وخونین خود بارها وبارها شاهد تهاجمات ویرانسازوخونبارازجانب همسایگان ونیز فاتحین جهانخواربوده است . درزمان هخامنشیان، ارمنستان یک واحد بزرگ از امپراطوری را با درجه بالایی از استقلال تشکیل می داده وتا زمان تاسیس سلسله ساسانیان که قدرت مرکزی نیرومندی را به وجود آورده وباهرگونه گرایش استقلال طلبی به شدت مقابله می کردند، این موقعیت را حفظ کرد .  ادامه مطلب
روزنامه‌نگاران نه امنیت شغلی، که دیگر امنیت جانی هم ندارند/روزبه میرابراهیمی
هر روزنامه ‏ای هرقدر بیشتر بتواند دوام پیدا کند، جدا از این که یک معبر رسانه ‏ای و اطلاع ‏رسانی است، بنگاهی است که بخش وسیعی از نیروهای عرصه‏ی روزنامه‏نگاری در ایران می‏توانند در آن‏جا کار کنند و به لحاظ معیشتی هم مکانی خواهد بود که بخشی از نیروهای بیکار شده حداقل نیازهای معیشتی خود را تامین کنند. از این جهت می‏توان گفت که خوب است که یک روزنامه به هر قیمتی بماند. اما اگر روزنامه نتواند آن انتظارات را برآورده کند، طبیعتاً مخاطب‏اش کاهش پیدا خواهد کرد و تاثیرگذاری‏ آن محدودتر می‏شود.  ادامه مطلب
پیام تبریک جبهه ملی ایران به آقای ایاد علاوی
پیروزی احزاب و تشکیلات فرادینی (سکولار) تحت رهبری آن جناب در انتخابات پارلمانی عراق رویداد خارق العاده وبسیار با اهمیتی است که توجه جهانیان را به خود جلب کرده است. جبهۀ ملی ایران که بیش از شش دهه پیش با رهنمون های دکتر محمد مصدق برای استقرار یک نظام دموکرات فرادینی در کشور همسایۀ شما ایران در تلاش و مبارزه بوده است ٬ این پیروزی درخشان را صمیمانه به جنابعالی و ملت عراق تبریک می گوید و امیدوار است در آیندۀ نزدیکی در کشور شما شاهد تشکیل یک دولت منسجم ملی باشیم که در مراوده و دوستی دو ملت ایران و عراق بیش از پیش کوشا باشد .
دستیابی به این پیروزی بزرگ علیرغم تلاشهای بی وقفۀ استبداد مذهبی مستقر در تهران برای اعمال نفوذ در صحنۀ سیاسی عراق و بیرون آوردن عوامل دست نشاندۀ خود از صندوقهای رأی، از بیداری و رشد سیاسی مردم عراق خبر می دهد و موجبات دلگرمی همۀ نیروهایی را که از راه مسالمت آمیز برای جایگزین ساختن استبداد مطلقۀ جمهوری اسلامی با یک نظام مردم سالار فرادینی در ایران مبارزه می کنند، فراهم آورده است.  ادامه مطلب
به مناسبت چهل و دومین سالگرد در گذشت پیشوای آزادی دکتر محمد مصدق(1258-1345)


چهاردهم(14)اسفندماه سالروز درگذشت "دکتر محمد مصدق" استاد دانشگاه، سیاستمدار، دولتمرد و ایراندوست نامدار، رهبر جنبش ملی کردن صنعت نفت ایران و رئیس دولت در سالهای 1330، 1331 و پنج ماه اول سال 1332 و بی شک یکی از وطن پرست ترین ایرانیان در قرن اخیر میباشد. وی همچنین به عنوان معمار ملی شدن صنعت نفت ایران که زیر نفوذ بریتانیا (شرکت نفت ایران و انگلیس بعدها بریتیش پترولیوم بی پی) بود شناخته می‌شود. در سالهای حکومت او، ایران که پرچم مبارزه با استعمار را به دوش گرفته بود تحت فشار و تحریم اقتصادی و تهدید نظامی انگلستان بود که یکی از سه قدرت آن زمان بشمار می رفت. دکتر مصدق در تمامی طول عمر سیاسی خود به دمکراسی، حقوق بشر و آزادیهای مرتبط با آن عمیقا وفادار بود. مطالب زیر سرگذشت فداکاریهای این مرد بزرگ وطن پرست و همچنین سرگذشت آقایانی است که سنگ دین و اسلام در خطر است را به سینه زده و میزنند که چگونه سد راه دموکراسی و آزادی ایران و ایرانیان شدند و باعث شدند تا استبداد همواره و به هر شکلی باز هم بر ایران سایه بیفکند و راه سیطره استبدادی فرزندان و نوادگانشان بر ایران و ایرانی را هموار کردند و این استبداد از نوع دیگر و خطرناکتر آن بنیان نهاده شد و ادامه دار هم خواهد بود.  ادامه مطلب
قهرماني كه پهلوان ماند / جهان پهلوانا صفای تو باد
امروز چهل‌ودومين سالگرد درگذشت جهان پهلوان تختي است. تاريخ ايران زمين، تاريخ پهلواني است و آئين آن خردورزي، رادمردي و فتوت ، راستي و مردم داري و البته ولايت و محبت پيامبر خدا(ص. ) ابعاد شخصيتي جهان پهلوان تختي تنها به ميدان ورزش و تشك كشتي محدود نمي شد. رفتارهاي بجاي مانده از اين پهلوان، در اردو، محله، زورخانه، بازار و اجتماع هر يك حكايت هاي روح بزرگي است كه پرداختن به آنها داراي ارزش هاي خاص خود است. تختي همان‌گونه كه در ورزش استثنايي است در زندگي و پاسداري از ارزش‌هايش كم نظير است. تختي قبل از آنكه در روي تشك با حريفان دست و پنجه نرم كند، با نفس خود به مبارزه پرداخته بود. تختي، قهرمان مردم است، مردم چرا قهرمان خود را دوست دارند؟ در طول ساليان دراز مردم ما، قهرمان المپيك و جهان و آسيا بسيار ديدند اما چرا تختي را جهان پهلوان مي نامند؟  ادامه مطلب
آخرین وضعیت اعضای جبهه ملی ایران در سیاه چالهای رژیم اسلامی

دکتر حسین موسویان; در زندان انفرادی بسر میبرد.به سبب بیماری قلبی نیاز به مراقبت پزشکی دارد.
مهندس حمید رضا خادم ;هیچ اطلاعی در دست نیست
پیمان عارف;در زندان اوین دوره محکومیت حکم نا عادلانه را میگذراند
عیسی خان حاتمی;در زندان انفرادی بسر میبرد  ادامه مطلب
فقط پهلوانان، نمي ميرند/صادق زيباکلام
ممکن است يک قهرمان براي کسب مدال طلا و اول شدن خيلي کارها کند، يا دست کم چشمانش را روي خيلي از مسائل و واقعيت ها و حق و ناحق هاي جامعه اش ببندد. چنين ورزشکاري البته فقط قهرمان مي شود اما همچون تختي پهلوان نمي شود. تختي مي توانست حداقل وقتي شاهپور غلامرضا برادر شاه وارد استاديوم محمدرضا شاه مي شود از جايش برخيزد اما تختي، تختي بود. کرنش در برابر حکومت برايش افت داشت. در عوض وقتي کنار مزار دکتر حسين فاطمي مي رفت با کت و شلوار به روي خاک زانو مي زد و لبانش را روي سنگ قبر وزير خارجه دکتر مصدق مي گذاشت. نه، تختي مرام داشت و اتفاقاً مردم هم اين را فهميده بودند و عاشقش بودند. به همين خاطر وقتي در سال 1339 در بوئين زهرا زلزله آمد و هزاران تن را از ميان برد و بخشي از منطقه با خاک يکسان شد، غلامرضا تختي به همراه چهار يار ديگر دکتر مصدق، حسين نايب حسيني، مهندس حصيبي، حسين شاه حسيني و حاج محمود مانيان از پيشکسوتان بازار، به تنهايي چندين برابر شير و خورشيد رژيم شاه به مردم بوئين زهرا و آوج کمک رساني کردند.
خيلي هاي ديگر هم مدال طلا برده و قهرمان بودند اما اين تختي بود که وقتي در کوچه ها و خيابان هاي تهران براي زلزله زدگان بوئين زهرا گل ريزان کرد، زلزله ديگري به راه انداخت. در ميان صدها هزار ساکنان پايتخت که هرچه در وسع شان بود براي هم ميهنان زلزله زده شان به تختي مي دادند، زن رختشويي بود که النگوي طلايش را درآورد و به تختي داد.  ادامه مطلب
تقويم تاريخ/ محاکمه دکتر مصدق در دادگاه نظامی
هفدهم آبان سال 1332، دو ماه و 21 روز پس از كودتاي 28 مرداد، محاكمه دكتر مصدق كه در بازداشت بود به اتهام ضديت با سلطنت و قصد بركناركردن شاه و نيز به عنوان مسبب وقايع 25 تا 28 مرداد در محكمه نظامي تهران آغاز شد. دكتر مصدق هنگام معرفي، خود را نخست وزير قانوني ايران اعلام و به صلاحيت محكمه اعتراض كرد و گفت كه تنها ديوان عالي كشور مي تواند رئيس دولت را بازخواست قضايي كند. با بيان اين مطلب، جلسه محاكمه به مدت يك هفته تعطيل شد تا اعضاي محكمه كه چند افسر ارشد بودند به صلاحيت خود رسيدگي كنند.

تصاوير محاکمه دکتر مصدق در دادگاه نظامی/click here  ادامه مطلب
رتبه ۱۷۲ در میان ۱۷۵ کشور برای ایران در زمینه آزادی مطبوعات
در هشتمین رده‌بندی جهانی آزادی مطبوعات که از سوی سازمان گزارشگران بدون مرز منتشر شده است، ایران در میان ۱۷۵ کشور، در رده ۱۷۲ قرار گرفته است.در این گزارش که امروز سه‌شنبه منتشر شده، آزادی مطبوعات در ایران تنها از سه کشور ترکمنستان، کره‌شمالی و اریتره در وضعیت بهتری قرار دارد.ترکمنستان، کره شمالی و اریتره از سوی سازمان گزارشگران بدون مرز به عنوان «کشور‌های جهنمی» برای آزادی مطبوعات معرفی شده‌اند.  ادامه مطلب
در چنين روزي،دكتر مصدق در سازمان ملل و در واشنگتن انگلستان را عامل همه بد بختي هاي ايران اعلام كرد
دين آچسن وزير امور خارجه وقت آمريکا که جداگانه با دکتر مصدق ملاقات و مذاکره کرده بود در خاطرات خود نوشته است : دکتر مصدق در حالي که سرش را بر بازوي پسرش دکتر غلامحسين که با او به آمريکا آمده بود تکيه داده بود به آهستگي قدم بر مي داشت ، ولي به محض اين که متوجه شد که ما براي استقبال از او رفته بوديم سر از بازوي پسر برداشت و بمانند يک جوان با گامهاي استوار به سوي ما آمد و در اينجا بود که فهميدم که ما با چگونه سياستمداري رو به رو هستيم.
مصدق 30 مهر براي ديدار با ترومن رئيس جمهوري وقت آمريكا از حزب دمكرات وارد واشنگتن شد و با رفتار و بيانات خود نظر مردم امريكا نسبت ايران روشن ساخت. استقبال مردم نيويورك و واشنگتن از دكتر مصدق كه گاهي بربدبختي ايرانيان گريه وزماني كه مصلحت ايجاب مي كرد غش مي كرد كم سابقه بود.  ادامه مطلب
دانشجویان مسوولند!/ دکتر علی شایگان
مرحوم دکتر سید علی شایگان نماینده مجلس و از یاران نزدیک دکتر مصدق و از بنیانگذران اصلی جبهه ملی ایران است. شایگان به دنبال کودتای 28 مرداد 32 به همراه دکتر مصدق بازداشت می شود و یک سال بعد به همراه دکتر حسین فاطمی محاکمه و به 10 سال حبس محکوم می گردد. شایگان تا سال 1336 در زندان شاه باقی مانده و بعد از آزادی مجبور به خروج از ایران و اقامت در آمریکا می شود. در سال های 39 و 40 سازمان های دانشجویی ایرانی در آمریکا و اروپا شروع به تحرکاتی بر علیه رژیم شاه می کنند که در این میان شایگان تلاش های زیادی برای روشنگری دانشجویان ایرانی انجام می دهد. آنچه در پی می آید متن سخنرانی دکتر شایگان در جمع دانشجویان ایرانی در شهر واشنگتن در بهمن ماه 1340 و به دنبال اعتراضات دانشجویی در دانشگاه های تهران و شیراز بر علیه رژیم شاه است که تشابه فراوان آن با روزگار امروز ایران علیرغم گذشت نزدیک به 50 سال خواندنی است:  ادامه مطلب
کودتای 28 مرداد /گفت و گوی دکتر شاهین سپنتا با استاد ادیب برومند


استاد ادیب برومند;آیا مصیبتی بالاتر از این ممکن است در کشوری صورت بندد که در روزگار فقر و بدبختی یک سرزمین، مردی خوشنام و خوش سابقه به نخست وزیری برسد و برای احیای حقوق از دست رفته ملتش با یک کشور قوی دست، پنجه در اندازد تا باقی مانده ذخایر زیرزمینی ملت را از چنگش به در آورد، شرکتش را منحل، کارکنانش را بیرون و با دولتش قطع رابطه سیاسی کند و تحسین جهانیان را به این کار وطن پرستانه خود جلب نماید. آن وقت شاه مملکت به جای تائید او و قدرشناسی از خدماتش و با یاری جستن از همان استعمارگران و با توطئه ای خائنانه رهبر این نهضت ملی را در معرض کودتا قرار دهد و سپس او را محاکمه و زندانی نماید و سال ها بدون ملاقات تبعید کند.

 ادامه مطلب
اگر اعتراف کردم... از زنده یاد مهدی بازرگان


"... تا دو روز دیگر عمر نخستین مجلس شورای اسلامی که این‌جانب عضو آن بودم و از مزایای این عضویّت، از جمله مصونیّت پارلمانی برخوردار بودم به پایان می‌رسد. از پس‌فردا من نیز مانند بقیّه موکّلینم قابل تعقیب و بازداشت و تأدیب هستم. به همین دلیل نیز با استفاده از فرصتی که رئیس مجلس در اختیار بنده گذاشته‌اند می‌خواهم به اطّلاع برسانم که اگر در روزهای بعد شاهد گردیدید که بنده را بازداشت کردند و بعد با تبلیغات و سر و صدا اعلام نمودند که بنده جهت بعضی توضیحات و روشن نمودن حقایق در تلویزیون ظاهر خواهم شد و در صورتی که دیدید آن شخص حرف‌هایی غیر از سخنان دیروز و امروز می‌زند و مثل طوطی مطالبی را تکرار می‌کند، بدانید و آگاه باشید که آن فرد مهدی بازرگان نیست."
مهندس مهدی بازرگان در آخرین جلسه‌ی دوره‌ی اوّل مجلس شورای اسلامی

روزنامه جمهوری اسلامی ۱۰ اردیبهشت 1363  ادامه مطلب
هجدهمین سالروز قتل دکتر بختیار/زندگینامة شاپور بختیار به نوشتة خود او
درسال1354 با گروهی از همرزمان دیرین گرد آمدیم و سازمان امنیت و دربار در نهایت سنگدلی و بی رحمی این سازمان را كه برای بر پا داشتن آن تلاش میكردیم در هم می كوفت تا آن كه درسال 1356 نامه ای سرگشاده كه به امضاء من و دو تن از یارانم بود به شاه فرستادیم. این نامه مؤدبانه نوشته شده بود ولی در نهایت استواری، شاه را از بی پروائی به قانون اساسی كه در وفاداری به آن سوگند یاد كرده بود، برحذر میداشت. ما از شاه خواسته بودیم كه سلطنت خود را بر پایه قانون اساسی استوار كند و از حكومت چشم بپوشد تا مگر فساد روز افزون دستگاه حكومتی بهبود یابد و بی رحمی های دستگاه ساواك برای نگاهداشتن چنان حكومتهائی از میان برود. ما به شاه بر قراری انتخابات آزاد را پیشنهاد كرده بودیم، اما شاه براه خود میرفت و ما را گروهی منفی باف، مزدور بیگانه و مرتجع می شناخت. اما تاریخ نشان داد كه راه او چگونه كشور ما را به سقوط كشانید و به چه سرنوشت شومی دچار شد درحالیكه از آرامش بین المللی و امكانات وافر مالی برخوردار بود و حتی كمونیست ها نیز شعاری جز آزادی نداشتند. شاه به دنبال اتلاف چنان وقت گرانبهائی سر انجام هنگامی به پذیرش خواسته های ماگرائید كه دیگر بسی دیر شده بود. من درشانزدهم دیماه 1357 به نخست وزیری آمدم با این شرایط كه وزیران را خود برگزینم، زندانیان سیاسی همگی آزاد شوند، دستگاه ساواك برچیده شود، بنیاد پهلوی به دولت واگذار شود، كمیسیون شاهنشاهی منحل و تكالیف آن به دادگستری محوّل شود و از همه مهمتر شاه ایران را ترك گوید.
 ادامه مطلب
گفتگوی شبکه های ABC,CBC &NBC با تورج زعیم فرزند کوروش زعیم در تظاهرات سان فرانسیسکو
abc گزارش شبکه ای بی سی /تظاهرات سان فرانسیسکو click here

گفتگوی شبکه سی بی اس cbs با تورج زعیم /۲ دقیقه زمان برای دانلود/ click here

گفتگوی شبکه ktvu با تورج زعیم /click here


 ادامه مطلب
بابک امیرخسروی:از اینکه ما(توده ای ها) به دکتر مصدق "فحش رکیک "دادیم ٬شرمنده ام

Click Here
گفت وگو ی بابک امیرخسروی با عنایت فانی bbc

*از اینکه ما(توده ای ها) به دکتر مصدق "فحش رکیک "دادیم ٬شرمنده ام*از عضویت در حزب توده متاسفم*نگاه شوروی به حزب ٬نگاه به یک روسپی بود*اتحاد جمهوری خواهان هم بجایی نرسید.  
ادامه مطلب
معرفی کتب احمد خليل الله مقدم
احمد خلیل الله مقدم در سال1307 خورشیدی در تهران به دنیا آمد. در سال های آغازین دهه بیست خورشیدی و به هنگام اشغال ایران توسط متفقین ، در اثر تمایلات ملی وجهت مبارزه با سلطه ی بیگانگان با عضویت در حزب ایران به تلاشهای سیاسی روی آورد. در سال 1328 خورشیدی به جبهه ی ملی ایران که به رهبری دکتر مصدق تشکیل یافته بود پیوست.
 ادامه مطلب
دموکراسي و مصدق: قربانيان کودتاي CIA
به‌تازگي ترجمه‌ي کتابي درباره‌ي موضوع تغيير رژيم از سوي آمريکا و نقش سازمان‌هاي امنيتي اين کشور منتشر شده است. استفن کينزر، روزنامه‌نگار آمريکايي در اين کتاب خود به نقش ايالات متحده در سرنگوني دولت مصدق مي‌پردازد. در سال‌هاي اخير، در ايالات متحده هيچ واژ‌ه‌اي مانند شعار اوباما، يعني "تغيير"، مردم را به خود جذب نکرده است. هر چند کمتر کسي از درونمايه‌ي اين تغيير آگاهي داشت، اما براي همه آشکار بود که ابتدا جرج بوش و سياست جمهوري‌خواهان بايد از دور خارج شوند تا بتوان به تحولي اساسي دست يافت. واژه‌ي کليدي تغيير پس از زماني کوتاه، تبديل به مترادفي براي مبارزه‌ي انتخاباتي اوباما شد.  ادامه مطلب
تاريخ چهل ساله جبهه ملي به روايت مركز اسناد انقلاب اسلامي
خبرگزاري فارس: جبهه ملي كه خود را پرچمدار ناسيوناليسم مي‌دانست پس از كسب قدرت سياسي با بي توجهي به نقش دين و روحانيت در جامعه ايران پايه‌هاي قدرت خود را هر چه بيشتر تضعيف نمود. عاملي كه در سقوط دكتر مصدق در جريان كودتاي 28 مرداد 1332 ه.ش بسيار مؤثر بود. اشاره: شكل‌گيري افكار و عقايد سياسي نوين در ارتباط با اوضاع و شرايط سياسي اقتصادي حاكم بر هر جامعه و قدرت بسيج و تجهيز سياسي آن و جنبشهاي سياسي ،‌اجتماعي كه براي تحقق آنها شكل مي‌‌گيرند از موضوعات مهم مورد توجه هر جامعه شناس سياسي است در ايران نيز بعنوان كشوري كه محل تلاقي و برخورد سه لايه از تمدن‌هاي متفاوت ايران ، ‌اسلام و غرب است ،‌افكار سياسي اي تكوين يافت كه هر يك به تشكيل سازمانها،‌ احزاب و جبهه‌هاي سياسي منجر شد.هر يك از اين جنبشها و سازمانها در تاريخ معاصر ايران منشأ آثار متفاوتي گشتند. شناخت آنها و تبعات سياسي شان براي كساني كه خواهان كسب آگاهي عميق از اوضاع سياسي ايران هستند امري ضروري است.
 ادامه مطلب
آيت الله خميني : او [دكتر مصدق] مسلم نبود ، اگر مانده بود سيلي بر اسلام ميزد!
امام خميني: « يك گروهي كه از اولش باطل بودند من از آن ريشه هايش مي دانم يك گروهي كه با اسلام و روحانيت اسلام سرسخت مخالف بودند از اولش هم مخالف بودند اولش هم وقتي كه مرحوم آيت الله كاشاني ديد كه اين ها خلاف دارند مي كنند و صحبت كرد اين ها يك سگي را نزديكي مجلس عينك به آن زدند و اسمش را « آيت الله » گذاشتند! اين در آن زمان بود كه اينها فخر مي كنند به وجود او. او هم مسلم نبود. من در آن روز در منزل يكي از علماي تهران بودم كه اين خبر را شنيدم كه يك سگي را عينك زده اند و به اسم « آيت الله » توي خيابان ها مي گردانند. من به آن آقا عرض كردم كه اين ديگر مخالفت با شخص نيست اين سيلي خواهد خورد. و طولي نكشيد كه سيلي را خورد. و اگر مانده بود سيلي بر اسلام مي زد . » (4 ) .عبارت حضرت امام خميني پس از مطرح كردن جنگ رواني و هتك حرمت و ترور شخصيت آيت الله كاشاني توسط ملي گرايان و طرفداران مصدق و پس از اشاره به مخالفت جبهه ملي با لايحه قرآني قصاص چنين است : « اينها تفاله هاي آن جمعيت هستند كه حالا قصاص را حكم ضروري اسلام را غيرانساني مي خوانند! » (5 )  ادامه مطلب
به مناسبت سالگرد جان باختن فرخی يزدی مدیرروزنامه طوفان وشهید آزادی راه قلم به فرمان رضاشاه
فرخی يزدی، با يک نثر بسيار شيوا و روان، اتوبيوگرافی از خود تهيه نمود که پس از قتل وی ناقص ماند؛ آنرا به هم می خوانيم;
« هنگامی که من به دنيا آمدم ناصرالدين شاه بر ايران حکومت می کرد البته در اين کار دست تنها نبود 85 زن و معشوقه با صدها مادرزن و پدر زن به اضافه مقدار زيادی پسر و دختر و نوه و نتيجه او را دوره کرده بودند. اينان ايران را مثل گوشت قربانی بين خود تقسيم کرده بودند هر گوشه ای از مملکت در دست يکی از شاهزاده ها و نوه ها بود که خون مردم را توی شيشه می کردند.به هر حال از شرح حال خود بگويم، مخلص پس از چند سال خاکبازی در کوچه ها مثل همه بچه ها، رفتم ببخشيد اشتباه کردم همه بچه ها که نمی توانستند به مدرسه بروند، از همان کودکی به کاری مشغول می شدند تا تکه نانی به دست آورند، بله فقط تکه نانی و ديگر هيچ. بچه ها که کاری پيدا نمی کردند پولی هم نداشتند تا به مدرسه بروند.من رفتم مال انگليس ها بود. بيچاره انگليس ها خيلی زحمت می کشيدند آنها هم درس می دادند و هم برای دولت انگليس خبرکشی می کردند. اما انگليس ها در عوض اين زحمت هر کار می خواستند می کردند،هم پول مردم را بالا می کشيدند، هم به مردم گرسنگی می دادند؛ هم مثل سگ هار به جان مردم افتاده بودند، به مردم بد و بيراه می گفتند ، بازهم طلبکار بودند، فکر می کردند از کره مريخ آمده اند يا از دماغ فيل افتاده اند.

 ادامه مطلب
قديمی ترين ناراضی سياسی در فيلم آخرين گروگان
وزارت امور خارجهء آمريکا در گزارش خود در باره حقوق بشر مي نويسد آقای امير انتظام يکبار در سال دو هزار و دو آزاد شد، اما براي دعوت مردم به حمايت از طرح برگزاري همه پرسي براي تعيين حکومت آينده ايران، در سال دو هزار و سه، مجدداً زنداني شد.در فيلم «آخرين گروگان»، گذشته از دختر و همسر عباس اميرانتظام، شخصيت هاي شناخته شده اي از جمله ريچارد کاتن، مايکل مترينکو، يکي از ديپلمات هاي آمريکايي گروگان گرفته شده در تهران، دکتر منصور فرهنگ، سفير ايران در سازمان ملل متحد در دو سال نخست انقلاب پنجاه و هفت، و گروهي از کارشناسان حقوق بشر و مورخين حضور دارند.بخش هاي فيلمبرداري شده در ايران حاصل زحمات فيلمبردار فقيد کاوه گلستان است. فيلم، که به گفته دکتر رامين احمدي بدليل کمبودهاي مالي هنوز در مراحل پاياني توليد قرار دارد، در سفارت لهستان در واشنگتن پايان مي گيرد. الي اميرانتظام، به نيابت از پدرش، براي دريافت جايزه ي شجاعت اخلاقي يان کارسکي از سفير لهستان و خواندن پيام عباس اميرانتظام در سفارت حاضر مي شود.  ادامه مطلب
گفتگوی رادیو صدای ایران با عیسی خان حاتمی عضو شورای مرکزی جبهه ملی ایران
آقای حاتمی در باره نشریه توقیف شده ایران مهر و نظرات جبهه ملی در مورد رویداد های امروز ایران با حسین مهری گفتگو کرده است.

برای شنیدن این گفتگو اینجا را کلیک کنید
سپس رویWednesday Aug, 27 کلیک کنید از ساعت 24;1 به بعد.  ادامه مطلب
ناگفته های انقلاب ۵۷ در گفتگوی روزبه میرابراهیمی با عباس امیر انتظام / رضا اغنمی

مصاحبه گر میپرسد « ... آقای فریدون هویدا میگفت ... ... اواخر سلطنت محمدرضاشاه ... وی به دنبال یک نوع دموکراسی بود. یعنی می خواست فضا را باز کند ... ... هویدا میگفت علتی که باعث انقلاب شد همان نگرش شاه بود و امریکا احساس میکرد که آن فرمانبرداری سابقی که شاه داشته دیگر ندارد ...»
پاسخ منطقی امیرانتظام قابل تآمل است. « من کتاب ایشان را خوانده ام. جمله ای که شما ازایشان نقل کردید درست است ... ایشان که برادرشان ۱٣ سال نخست وزیر ایران بود. خودشان هم نماینده ایران درسازمان ملل بودند، بنا براین با روابطی که داشتند امکانات واحتراماتی که داشتند ضرورتی ایجاب نمیکرد که به خودشان زحمت بدهند و به پشت پرده‍ی حوادث فکر کنند.» ص  ادامه مطلب
شباهت علت های اساسی کودتای سوم تیر ١٢٨٧ با کودتای ٢٨ مرداد /حمید اکبری
پنجاه و پنج سال از کودتای ٢٨ مرداد سپری می شود. آنان که با عقلانیت سیاسی برخاسته از نهضت مشروطیت پیوند ناگسستنی و منطقی دارند، کودتای ٢٨ مرداد را در اساس کودتایی علیه نظام مشروطه ایران، یعنی حکومت مردم بر مردم، تلقی می کنند. جمهور ایرانیان و نیزمصدقی ها که مصدق را نماد حکومت مشروطه و دموکراسی می دانند، ٢٨ مرداد را یادآور روزی می دانند که سرآمد دولت های ملی در ایران واژگون شد. در پی آمد این کودتا، محمد رضا شاه پهلوی شیوه پادشاهی مطلقه پیشه کرد و سرانجام با انقلاب بهمن ٥٧، ملاها و طرفدارانشان به رهبری آقای روح الله خمینی، حکومت ولایت مطلقه فقیه جمهوری اسلامی را برپا کردند. با برپایی جمهوری اسلامی، ملت ایران نه تنها مرتکب اشتباه خانمانسوز دفع فاسد به افسد شد، بلکه از داشتن قانون اساسی پیشرفته مشروطیت محروم گشت و در اسارت قانون اساسی واپسگرای جمهوری اسلامی قرار گرفت. قانون اساسی مشروطیت در بنیادش مردم ایران را ملتی والا و صاحب حقوق می شناسد و در مقابل، قانون اساسی جمهوری اسلامی در بنیادش مردم ایران را امت اسلامی صغیر و بدون قوه تشخیص می شناسد. قانون اساسی مشروطیت اصلاح پذیر بود و قانون اساسی جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و می بایستی جای خود را به قانون اساسی جدیدی برای ایرانی مدرن، جوان و سازگار با جهان بدهد. به نظر این نگارنده، تا روزگاری که دموکراسی مبتنی بر جدایی دین از حکومت و منشور جهانی حقوق بشربنابر قانون اساسی نوینی در ایران استقرار نیافته است، می بایستی از ٢٨ مرداد به عنوان روز تجدید پیمان برای تلاش روزافزون در برپایی چنین دموکراسی در ایران استفاده کرد.
 ادامه مطلب
14 امرداد فرخنده سد و دومين سالگرد مشروطيت - نوشتاري از احمد كسروي
اگر آدميان‌، هم چون‌ شيران‌ و پلنگان‌، در جنگل‌ و كوهستان‌، جدا از هم‌ زيستندي‌ به حكومت‌ يا فرمان‌روايي‌ نياز نيفتادي‌. زيرا نياز به فرمان‌روايي‌ در نتيجه‌ با هم‌ بودن‌ و با هم‌ زيستن‌ خاندان ها پديد آمده‌. چون‌ هزار خانداني‌ در يك جا گرد مي‌ آيند و يك‌ آبادي‌ پديد مي آورند از همين جا يك رشته‌ كارهايي‌ پيدا مي شود. زيرا اين‌ خاندان ها با يكديگر نزاع ها خواهند داشت‌ و يك‌ كسي‌ يا يك‌ دادگاهي‌ مي خواهد كه‌ در ميان‌ ايشان‌ داوري‌ كند، برخي‌ دزدان‌ و راه‌زناني‌ پيدا خواهند شد و پاسباني‌ مي خواهد كه‌ مواظب‌ ايمني‌ باشد، هم چشمي‌ و دشمني‌ با آبادي هاي‌ همسايه‌ خواهند داشت‌ و سپاهي‌ مي خواهد كه‌ از هجوم‌ آنان‌ جلو گيرد، بيماري‌ به خاندان ها رو خواهد آورد و پزشكاني‌ مي خواهد كه‌ با آنها به نبرد كوشد... اين‌ كارها و مانند اين ها كه‌ در نتيجه‌ با هم‌ زيستن‌ پديد مي‌آيد، و ما آن ها را در اين‌ گفتار «كارهاي‌ توده‌اي‌» خواهيم‌ ناميد، يك دسته‌اي‌ يا گروهي‌ را مي خواهد كه‌ آن ها را به عهده‌ گيرند و مجري‌ گردانند. اين‌ دسته‌ يا اين گروه‌ همانند، كه‌ ما حكومت‌ يا «فرمان روايي‌» يا «سر رشته‌داري‌» مي ناميم‌. چنان كه‌ مي دانيم‌ در زمان هاي‌ باستان‌، اين‌ فرمان روايي‌ صورت‌ خودكامگي‌ «يا استبداد» مي داشته‌. به اين‌ معني‌ كه‌ يك‌ كسي‌ چيره‌ مي گرديده‌ و مردم‌ را زير دست‌ مي ساخته‌ و به دل خواه‌، آنان‌ را راه‌ مي برده‌. هر چه‌ هست‌ مردم‌ در آن‌ فرمان روايي‌، زير دست‌ بوده‌، از خود اختياري‌ نداشتند. از آن سوي‌ در برابر كشور هم‌ داراي‌ وظيفه‌اي‌ نبودند و مسئوليتي‌ متوجه‌ آنان‌ نمي شد. پادشاه‌ چه‌ ستمگر و چه‌ دادگر، مردم‌ تنها مي بايست‌ ماليات‌ پردازند، و فرمان‌ برند، و به ستم ها تاب‌ آورند، و به‌ سربازي‌ روند، و هميشه‌ دعاگو باشند، و هيچ گاه‌ گفتگو از كشور و كارهاي‌ آن‌ نكنند (صلاح‌ مملكت‌ خويش‌ خسروان‌ دانند). مي بايست‌ سرهاشان‌ پايين‌ انداخته‌ به كسب‌ و كار خود پردازند و جز در انديشه‌ زندگان‌ خود نباشند  ادامه مطلب
در خلوت مصدق
در خلوت مصدق، نوشته شيرين سميعی، همسر سابق دکتر محمود مصدق، که چاپ اول آن به سرعت ناياب و چاپ دوم آن هفته گذشته منتشر شد، در ژانر خاطره نويسی در ايران اگر نه بی همتا که کم نظير است.
خاطرات دکتر محمد مصدق و خاطرات اغلب همراهان، دوستان و دشنمنان او منتشر شده است اما اغلب اين آثار به روال خاطره نويسی شخصيت های فرهنگی، اجتماعی و سياسی ايرانی تاليف شده اند که در آن کليات، بيان انتراعی مواضع عقيدتی و سياسی و اثبات درستی مواضع و باورهای سياسی و فرهنگی راويان عمده شده و زندگی خصوصی و خانوادگی، مناسبات و روابط انسانی و تصوير روائی شخصيت های تاريخی حذف يا در پرده و ابهام می ماند. گريز از صراحت، هراس ازنقد و شکستن بت های ذهنی خود و خوانندگان، پرهيز از روايت بی پرده زندگی فردی، خانوادگی، عاطفی و انسانی، حذف خلوت ، زندگی درونی و ويژگی های فردی در اغلب خاطرات ايرانی، شخصيت های تاريخی را از ابعاد انسانی خود تهی و به نمونه های نوعی و تيپيک تقليل می دهند.  ادامه مطلب
دفاع از دمکراسی یا توجیه عملیات سیا/رضا فانی یزدی
کودتا، آنچنان که آقای حبیب پرزین صحنه پردازی می‌کند، نه برعلیه یک حکومت اقتدارگرا ‏و توتالیتر است و نه برعلیه کمونیستها و خطر آنها در تسخیر قدرت. کودتا در واقع نقطه ‏پایانی است بر تجربه دمکراسی جوان در ایران. بهانه آن هم چنانکه آقای پرزین می گویند ‏از وحشت قدرت گرفتن کمونیستها نبود. امروز تمام اسناد وزارتخانه امریکا، انگلیس و ‏خاطرات شخص کودتاچیان و مورخین و منتقدین غربی و شرقی همه حکایت از آن است ‏که کودتا صرفا در مقابله با اقدام شجاعانه و ملی دکتر مصدق در رابطه با ملی کردن ‏صنعت نفت ایران بود.‏ جالبتر این است که در زمانی که حتی مقامات رسمی ایالات متحده از جمله خانم مادلین ‏آلبرایت در زمان تصدی وزارت خارجه از مردم ایران در ارتباط با کودتای ضدملی پوزش می ‏خواهند، هنوز دوستان ایرانی ما همچون آقای پرزین اعتراض به کودتای ضدملی را تحت ‏عنوان «روضه خوانی‌های ضد امپریالیستی» تخطئه می کنند.‏
 ادامه مطلب
دستگیری مهرداد لهراسبی/بی خبری از وضعيت دانشجويان بازداشتی در تبريز
@.مهرداد لهراسبی ازدستگیر شدگان کوی دانشگاه در تیر 78 که مدتی پیش از زندان آزاد شده بود در حین شعار نویسی مراسم 18 تیر سالجاری در منطقه گیشا توسط کلانتری دستگیر گردید.
@.چند روز پس از بازداشت شماری از دانشجويان در تبريز، همچنان خبری از سرنوشت آنها در دست نيست و فعالان مدافع حقوق بشر نگران اند که اين بازداشت شدگان با بدرفتاری نيروهای امنيتی جمهوری اسلامی مواجه باشند.بنا به گزارش منابع دانشجويی در ايران، برادر يکی از بازداشت شدگان نيز پس از مراجعه به زندان تبريز برای پيگيری وضعيت برادرش، بازداشت شده است.
 ادامه مطلب
توسعه اقتصادی آمرانه نفت محور (۱۳۳۳-١۳۵۰)/دکترهادی زمانی
همانطور که در فصل پیش نشان داده شد، پس از جنگ جهانی دوم رقابت بر سر رانت نفت ایران در دو جبهه مختلف تشدید و تعمیق شد. نخست، بین کشورهای نیرومند، به ویژه آمریکا، شوروی و بریتانیا. دوم، بین دولت ایران و کشورهای خارجی. این روند به جنبش ملی شدن نفت انجامید که با مبارزه علیه استبداد پیوند خورد و به یک نهضت ملی فرا روئید. این نهضت به دلیل قدرت نیروهای خارجی و داخلی مخالف آن و همچنین، ضعف و اشتباهات رهبری نهضت شکست خورد. با کودتای۲۸مرداد دولت ملی دکتر مصدق سرنگون گشت و کنسرسیوم نفت ایران در سال ١۳۳۳ تاسیس شد. به این ترتیب دور دوم چرخه رقابت بر سر رانت نفت ایران به پایان رسید و ایران وارد دور سوم این سیکل، یعنی توسعه اقتصادی نفت محور گشت. در این روند پایه های اقتصاد سیاسی جدیدی شکل گرفت که تا آستانه انقلاب اسلامی بر ایران حاکم بود.  ادامه مطلب
ياد فريدون آدميت را گرامی ميداريم
او يک روشن انديش ماندگار و آثارش از برجسته ترين نوشتارها درباره تاريخ ايران کنونی می باشد . ما آثار چاپ شده او را خدمتی بزرگ به فرهنگ ايران می دانيم و ياد او را همواره گرامی ميداريم.
اديب برومند ـ مهندس عباس امير انتظام ـ بانو دکتر لقا اردلان ـ بانو فرشيد افشارـ دکترداودهرميداس باوند ـ مهندس مرتضی بديعی ـ دکتر جهانشاه برومند ـ تيرداد بنکدارـ دکتر چنگيز پهلوان-بانو گيتی پورفاضل ـابولحسن پازوکی- سرهنگ بازنشسته نصرالله توکلی ـ بيژن جانفشان ـ عيسی خان حاتمی ـ دکتر علی حاج قاسمعلی-مهندس حميدرضا خادم ـ دکتر پرويز دبيریـ جمال درودیـ آرش رحمانی ـ دکتر علی رشيدی ـ دکتر محسن رهامی-مهندس اشکان رضوی ـ مهندس کورش زعيم ـدکتر احمد ساعی- بانو توران شهرياری ـ مهندس مجيد ضيايی ـ پيمان عارف ـ دکتر محسن فرشاد ـ سرلشکر بازنشسته ناصر فربدـ حسن قديانی ـ دکترباقر قديری اصلی ـدکتر عليقلی محمودی بختياری- هرمز مميزی ـ دکتر مهدی مويدزاده ـ دکتر حسين موسويان ـ دکتر محمد ملکی ـ مهندس محمدرضا مسيبيان ـ مهندس علی اکبر معين فرـ بانو پريچهر مبشری ـ دکترعلی اکبر نقی پور ـ ابوالفضل نيمآوری ـدکتر عبدالرضا هوشنگ مهدوی- مهندس حبيب يکيتاـ  ادامه مطلب
نقدکتاب / یادداشت های علم / اردشیر لطفعلیان
آنچه که در این مجلد توجه خواننده را سخت به خود جلب می کند و موجب سرگرمی او می شود داستان های زنبارگی و شهوترانی لجام گسیخته شاه و علم است که تفریبا در تمامی صفحات کتاب آشکارا از آنها سخن می رود و این کارگاه به ماجراهای خنده آوری می انجامد که شاید به بعضی از آنها به اختصار اشاره شود. در عهدی که هنوز تا کشف داروهای مانند "وایاگرا" راه درازی باقی است، شاه برای تقویت نیروی جنسی به داروهای نامشخصی متوسل می شود که علم از آنها با اصطلاح "ویتامین" یاد می کند. طحال شاه هر از چند گاه بزرگ می شود و این در واقع یکی از عوارض سرطان خون است که چند سال بعد به مرگ وی در تبعید می انجامد، ولی در این هنگام البته هیچ سخنی از سرطان در میان نیست. او زیر نظر دوپزشک فرانسوی که علم معرفی کرده است قرار دارد و آنها داروهایی را که بنا بر پاره ای اقوال خود شاه نیز به درستی نمی داند که چیست به وی می خورانند. علاوه بر علم، دکتر ایادی معروف، طبیب مخصوص و همه جا حاضر،که چندماه قبل از پیروزی انقلاب با پی بردن به انقراض محتوم دودمان پهلوی به فرانسه گریخت، یک پزشک دیگر ایرانی از محارم علم (پروفسور صفویان) در جریان این کار قرار دارد.  ادامه مطلب
محکمه یا مضحکه/گزارش دادگاه متهمان انتشار کتاب "تراژدی دموکراسی در ايران"
جلسه‌ی رسيدگی به اتهامات متهمان پرونده‌ی انتشار کتاب «تراژدی دموکراسی در ايران» صبح امروز در شعبه‌ی ‌١٠٨٣ دادگاه عمومی تهران به رياست قاضی حسينيان برگزار شد. به گزارش خبرنگار حقوقی ايسنا، در اين پرونده، عمادالدين باقی که پيش از اين با اتهام نشر اکاذيب و افترا به سه سال حبس و به عنوان تبليغ عليه نظام به يک سال حبس محکوم شده بود، به عنوان مطلع حضور داشت. هم‌چنين خسرو طالب‌زاده مديرکل وقت کتاب وزارت ارشاد به عنوان مشارکت در افترا و نشر اکاذيب و همايی مدير انتشارات نشر نی به عنوان مباشرت در افترا و نشر اکاذيب، ديگر متهمان اين پرونده هستند.
 ادامه مطلب
ملی گراها و حکومت اسلامی/ احمد خمینی; ملی گراها دل امام راحلمان را خون کرده اند
JMINews:جناح اقتدار گرا توپخانه خود را در صحنه انتخابات به شدت به کار گرفته است .تو گویی شورای ارتجاعی نگهبان قرار است *غیر خودی ها* را تایید صلاحیت کند.چند روز پیش نامه امام در مورد نهضت آزادی انتشار یافت و امروز سایت حکومتی رجا نیوز نامه یادگار امام را در باره ملی گرا ها منتشر میکند تا گوشی را دست شورای انگزاسیون نگهبان بدهد.شورایی که مرتجع تر٬ جاهل تر و آزادی کش تر از دادگاه های تفتیش عقاید قرن ۱۳ میلادی است که بساطشان در قرن هفدهم برچیده شد . ملت ناکام ایران بعد از ۲ انقلاب در یک قرن برای ازادی ٬ در قرن ۲۱ گرفتار شورای نگهبان استبداد است .  ادامه مطلب
کاشت دو نهال در آرامگاه مصدق در بزرگداشت مولانا /سازمان مهندسان جبهه ملی ایران
سعید سعیدی از مشهد، با دوچرخه رکاب می زند و در راه هشتصد درخت در شهرهای میان راه و آرامگاه بزرگان شعر و ادب ایران می کارد و شعر پارسی مولانا را به مراسم بزرگداشت او در قونیه ترکیه می رساند. در تهران مریم بخشایش به او پیوست و در تبریز شش نفر دیگر همراه خواهند شد.سازمان مهندسان جبهه ملی ایران در جلسه روز 16 آبان، ضمن ستایش از این حرکت ملی و غرور آفرین، تصمیم به پشتیبانی از این جوانان برومند ایران زمین گرفت. سازمان به مهندس کورش زعیم ماموریت داد تا به عنوان نشانه این ستایش و پشیبانی، به همراهی نمادین آنان بپردازد. ایشان، در روز دوشنبه 21 آبان ماه، بخشی از راه تهران- کرج را همراه سعید سعیدی و مریم بخشایش رکاب زدند. گروه پس از رسیدن به احمدآباد، دو نهال در باغ آرامگاه مصدق بزرگ کاشتند.  ادامه مطلب
ایران در صدر نا امن ترین و پر حادثه ترین راه های جهان/حمید رضا خادم
حوادث و تصادفات جاده ای در جهان به سرعت رو به افزایش می باشد . سالیانه در جهان بیش از یک میلیون و دویست هزار نفر قربانی این نوع حوادث می گردند . بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی سالانه بیش از پنجاه میلیون نفر در جاده ها دچار سانحه میشوند که سهم ایران از این تلفات بسیار چشم گیر و درد آور میباشد . آمار تصادفات رانندگی در ایران بیش از چهارصد هزار مورد در سال است که نشان از نا امنی وحشتناک جاده های ایران دارد. سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که سوانح جاده ای به یک بحران جهانی قابل مقایسه با بیماری ایدز بدل میشود . خطای انسانی ، اصلی ترین عامل تصادفات جاده ای در جهان می باشد . بنا به گزارش این سازمان کشورهای در حال توسعه بیش از سایر کشورها از نا امنی راه ها آسیب دیده اند به طوری که نود درصد تلفات جاده ای جهان به این کشورها مربوط می شود ، در حالی که به گفته این سازمان اکثر تلفات قابل پیشگیری است  ادامه مطلب
بيست و هشت مرداد به سبک امروز/هادی خرسندی
اين نوشته کاملاً خيالي است:
شاه – کسی از طرف‌های خونه‌ی مصدق رد نمیشه؟
پرون – چرا اتفاقاً. این سرهنگ نصیری خونه‌اش اونطرفاست.
شاه – پیرمرد فکر نکنه منظوری داشتیم که دادیم یک سرهنگ ببره.
پرون – نه چه منظوری! توصیح میده براش که داشتم رد میشدم ....
شاه – وسیله‌ی نقلیه داره؟
پرون – نه بابا. سرهنگ پیاده‌ست. بگو یک تانکی نفربری چیزی ببره بدبختو.
شاه – اگه مصدق بگیره سرهنگو دیلیت کنه چی؟
پرون – دیلیت کنه؟
شاه – چی دارم میگم. اگه ایمیل بزنیم میتونه دیلیت کنه اما اگه سرهنگ بره، ممکنه بگیره بازداشتش کنه.
 ادامه مطلب
 
 
¤ اخبار جبهه ملی
¤ درگذشت مهندس اسماعیل حاج قاسمعلی
¤ بازداشت پیمان عارف عضو جبهه ملی ایران
¤ ادیب برومند: انحلال مجلس استیضاح مصدق را منتفی کرد
¤ نامه سخنگوی جبهه ملی ایران به بی بی سی
¤ پیام های نوروزی
¤ خورشیدی که هر روز فروزان تر از روز پیش میدرخشد/بیانیه جبـــهه ملــــی ایــــران
¤ سنگر نشین بی مدعای آزادی هوشنگ کشاورز صدر رفت
¤ تجزیه طلبی محکوم است/رئیس هیئت رهبری جبهه ملی ایران
¤ متن پیام های رهبران جبهه ملی به مناسبت پنجاهمین سال تاسیس کنفدراسیون
¤ تحلیل جبهه ملی ایران ازرویدادهای مصر
¤ دکتر علی رشیدی عضو هیئت رهبری جبهه ملی ایران به دو سال زندان و 5 سال محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم شد
¤ بازداشت اعضاي جبهه ملي ايران در اسفراين خراسان شمالي
¤ بزرگداشت دکتر مصدق در واشنگتن/2 گزارش
¤ بزرگداشت دکتر محمد مصدق در باشگاه ملی خبرنگاران در واشنگتن دی سی شنبه 10 نوامبر 2012
¤ مشروح سومین گزارش احمد شهید در رابطه با حقوق بشر در ایران
¤ جبهه ملي ايران , نيروي هوايي و خلبانان قهرمان دفاع مقدس را گراميداشت
¤ تکدیب امضا
¤ جبهه ملی ایران: به یاری زلزله زدگان بشتابیم
¤ درگذشت رادمرد میهن دوست آقای دکترخسروسعیدی عضو حزب ایران و جبهه ملی ایران
¤ ننگ ونفرین بربیست وهشتم مرداد
¤ اسطوره مقاومت مهندس عباس اميرانتظام در بيمارستان بستري شد
¤ بیانیه ادیب برومند و جبهه ملی ایران- اروپا و آمریکا در اظهار تاثر و همدردی با هموطنان داغدیده آذربایجانی
¤ احضار كورش زعيم
¤ درود بر چهاردهم مرداد / ادیب بـرومـند- رهبر جبهه ملی ایــران
¤ جبهه ملی ایران نسل کشی مسلمانان در میانمار را محکوم میکند
¤ بیانیه ادیب بـــرومند رئیس شورای مرکزی جبهه ملی ایران به مناسبت بزرگداشت ۳۰ تیر 1331
¤ نامه سرگشاده جبهه ملی ایران به رئیس جمهور آمریکا درمورد ادعای واهی مالکیت امارات بر جزایر ایرانی
¤ عمل جراحی قلب دکتر حسین موسویان، رییس هیئت اجرایی جبهه ملی ایران
¤ گرامیداشت یکصدوسی امین زادروز دکتر محمد مصدق در پاریس و کلن
¤ یادداشت اعتراض جبهه ملی ایران به موسسه گوگل
¤ تکذیب مذاکرات جبهه ملی ایران با آقای رضا پهلوی و نزدیکان ایشان
¤ جبهه ملی ایران مهیای ستیزه گری در باره حفظ تمامیت کشور است/ادیـب بـرومـند رئیس شورای مرکزی جبهه ملی ایران
¤ پیام های نوروزی استاد ادیـب بـرومـنـد , دکتر حسین موسویان ,اقاي حسن لباسچی و مهندس كورش زعيم
¤ پیام نوروزی ادیـب بـرومـنـد
¤ دیدارسخنگو و اعضای جبهه ملی ایران با دکتر علی رشیدی
¤ بیانیه ادیـب بـــــرومــند رئیس شورای مرکزی جبهه ملی ایران درباره انتخابات اسفند ۱۳۹۰
¤ جبهه ملی ايران در انتخابات شرکت نمی کند
¤ آخرین وضعیت جبهه ملی ایران
¤ وضعیت نا مساعد جسمی حمید رضا خادم، زندانی سیاسی در بند ۳۵۰ اوین
¤ آیا جبهه ملی ایران منحل میشود؟
¤ بازجویی و بازداشت فعالان و اعضای جبهه ملی ایران
¤ ادامه بازداشتها و احضار اعضای جبهه ملی ایران به وزارت اطلاعات
¤ برگزاری جلسات شورای جبهه ملی ایران ممنوع شد
¤ احضارعیسی خان حاتمی عضو شورای مرکزی جبهه ملی ایران/ بازداشت مهندس محمد توسلی
¤ بازداشت دکتر علی رشیدی
¤ احضار ملیون به وزارت اطلاعات
¤ نشست مهرماه شوراي مركزي جبهه ملي ايران
¤ جلسه شورای مرکزی جبهه ملی ایران پنج شنبه در تهران برگزار شد
¤ جبهه ملی ایران در خارج از کشور نماینده ندارد
¤ @نامه پیمان عارف به احمدی نژاد@دیدار از پیمان عارف
© 2004 - 2011 - خبرگزاری جبهه ملی ایران - J M I N e w s . c o m - تماس با ما