استقلال - آزادی - عدالت اجتماعی (جمهوری ایرانی)
به سایت خبری جبهه ملی ایران ،پرببنده ترین سایت نیروهای ملی خوش آمدید
این سایت خبری مستقل است و به انعکاس اخبار تشکلهای جبهه ملی ایران و نیروهای ملی در سراسر جهان اختصاص دارد
از دیگر صفحات این تارنما در زیر این پیام با کلیک روی صفحه دیدن کنید
 
¤ اخبار دانشجویی
¤ صدور حکم زندان برای ۲۰ نفر از بازداشت شدگان زلزله آذربايجان
¤ دیدار اعضای جبهه ملی ایران با فرید طاهری
¤ روز دانشجو در مزار کیانوش آسا/ بیانیه دفتر تحکیم وحدت
¤ احضار مجدد پیمان عارف به دادگاه
¤ پیمان عارف بار دیگر از تحصیل محروم گردید.
¤ دفتر تحکیم وحدت و سازمان دانش آموختگان ایران در بیانیه ای مشترک: «صدای دانشجویان دربند باشیم»
¤ بیانیه‌ دانشجویان و دانش‌آموختگان لیبرال; «تشکیل جبهه‌ دموکراسی‌خواهان برای صیانت از منافع ملت ایران در مقابل استبداد داخلی»
¤ ممانعت از آزادی پیمان عارف، فعال سابق دانشجویی
¤ پیمان عارف، دانشجوی زندانی، پس از اعتصاب غذا به بیمارستان منتقل شد
¤ پیمان عارف برای سومین بار بازداشت شد
سایتهای دیگر
 
کنگره ملی/ امیرانتظام
¤ صفحه اول  ¤ اخبار ايران  ¤ اخبار جبهه ملی  ¤ بیانیه های جبهه ملی  ¤ کورش زعيم  ¤ جبهه ملی اروپا  ¤  واشنگتن  ¤ اخبار دانشجویی  ¤ خارج از کشور  ¤ دکتر ورجاوند  ¤ زنان  ¤ نشریات  ¤ دیدگاه  ¤ دریادار مدنی  ¤ رضا آذرخش  ¤ اندیشگاه ملی/ آریان پور  ¤ کنگره ملی/ امیرانتظام  ¤ مقالات  ¤  عضويت  ¤ نهضت آزادی/حزب ملت ایران  ¤ کارگران  ¤  اسناد جبهه ملی  ¤ جوانان جبهه ملی  ¤ دکتر باوند  ¤ كانون انديشه و سخن.  ¤ بیژن مهر  ¤  سمينار جبهه ملی  ¤  فرهنگ  ¤ همبستگی برای دمکراسی و حقوق بشر در ایران  ¤ دفتر پژوهش های جبهه  ¤ اخبار زندانیان سیاسی  ¤ برنامه تلوزیون  ¤ اقتصاد  ¤ آلبوم عکسها  ¤ تماس با ما ¤ آرشیو خبرها
اظهار ندامت سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت) از جفاٰء به امیر انتظام
19 خرداد 1388       بازگشت به صفحه قبل 
http://www.kar-online.com/yaddasht/yaddasht_15.html
بمنابست سالگرد بازداشت اميرانتظام
ربع قرن ايستادگی سرفرازانه در مقابل حاکميت فقها

اشغال سفارت امريکا در سال 1358، هم برای کشور ما و هم برای امير انتظام فلاکت آفرين بود. او که معاون مهندس مهدی بازرگان و سخنگوی دولت موقت بود، نخستين قربانی اشغال سفارت امريکا گرديد. در سال 1358امير انتظام با استناد به اسناد بدست آمده از سفارت امريکا در تهران، دستگير گرديد و پس از 550 روز بازداشت به محاکمه کشيده شد. دادگاه او بدون وکيل و بدون دسترسی او به اسناد و مدارک مرتبط با اتهاماتش برگزار گرديد.

مقاومت امير انتظام 25 ساله شد. ربع قرن ايستادگی سرفرازانه در مقابل جمهوری اسلامی. جمهوری اسلامی 25 سال انسانی را به غل و زنجير کشيده است تا او را بزانو در آورد. اما تازيانه ها و سلولها نتوانسته است اراده قوی او را درهم شکند.
اشغال سفارت امريکا در سال 1358، هم برای کشور ما و هم برای امير انتظام فلاکت آفرين بود. او که معاون مهندس مهدی بازرگان و سخنگوی دولت موقت بود، نخستين قربانی اشغال سفارت امريکا گرديد. در سال 1358امير انتظام با استناد به اسناد بدست آمده از سفارت امريکا در تهران، دستگير گرديد و پس از 550 روز بازداشت به محاکمه کشيده شد. دادگاه او بدون وکيل و بدون دسترسی او به اسناد و مدارک مرتبط با اتهاماتش برگزار گرديد. برای او پرونده سنگينی ساخته شده بود. او متهم بود به: ١- «شركت در توطئه انحلال مجلس خبرگان و مقابله با ولايت فقيه» ٢- تمهيد و تفريق بين مسلمين و جدا كردن برادران انقلابی فلسطين و ليبی ٣- فراری دادن سران رژيم فاسد گذشته و انجام ملاقاتها و تماسهای سری و دادن اطلاعات به دشمنان انقلاب.»
امير انتظام در دادگاه دربسته محاکمه و به جرم گناهان ناکرده به حبس ابد محکوم گرديد. او با اراده ای قوی شرايط طاقت فرسای زندانهای جمهوری اسلامی در دهه 60 را تحمل کرد و با چشمان خود جنايات رژيم فقها را در حق دگرانديشان مشاهده نمود. سالهائی که هزاران انسان آزاديخواه در تاريکخانه های جمهوری اسلامی در زير شکنجه ها جان باختند و يا به جوخه اعدام سپرده شدند. امير انتظام از جمله از شاهدين زنده جنايات رژيم جمهوری اسلامی در دهه 60 در زندانها است.
ايستادگی امير انتظام رژيم را مجبور کرد که آزادی او را در سال 1370 بپذيرد. اما او اين پيشنهاد را نپذيرفت و در فرمهای تقاضای عفو كه بين زندانيان توزيع شده بود نوشت: "من به هيچ كس و هيچ مقامی اجازه نمیدهم تا مرا مورد عفو قرار دهد اين مقامات نظام هستند كه بايد تقاضای عفو كنند". و درخواست هميشگی خود مبنی بر اعاده دادرسی را مجداً تكرار کرد. او در سومين سفر گالندوپل، عضو كميسيون حقوق بشر و نماينده دبير كل سازمان ملل متحد به ايران در سال 1370، عليه جمهوری اسلامی اعلام جرم نمود.
امير انتظام در آذر ماه ١٣٧٥ پس از گذراندن 17 سال از زندگی خود در سياهچالهای رژيم فقها، بخاطر بيماری اش بدون هيچ حكم يا قرار قضائی از زندان آزاد شد ولی دوباره بخاطر مصاحبه با راديو آمريكا و افشای گوشه ای از جنايات جلادان اوين، روانه زندان گرديد. شرايط زندان برای او بعد از حمله مهاجمين به كوی دانشگاه تهران سخت تر شد و ممنوع الملاقات گرديد.
بار ديگر او سال ١٣٧9 برای معالجه از زندان آزاد ولی با انتشار مقاله های پيرامون رفراندوم، برای چندمين بار روانه اوين شد و بالاخره پس از پيگيریهای زياد وکيل مدافع او دکتر يوسف مولائی، به او در مهرماه سال 82 برای انجام معالجات پزشكی مرخصی استعلاجی داده شد که اين مرخصی تا به امروز بر پايه مدارك پزشكی تمديد شده است.
امير انتظام در زمان مرخصی همچنان بر مواضع خود استوار مانده و بمبارزه خود عليه حکومت فقها ادامه ميدهد. ايستادگی امير انتظام در برابر استبداد، آوازه او را به فراسوی مرزها برد و جهانيان را به تحسين واداشت.
بنياد دكتر برونو كرايسكی جايزه حقوق بشر را به او اعطا نمود. اما بگفته وکيلش : "با وجود اينکه امير انتظام او و همسرش خانم الهه امير انتظام مجوز رسمی خروج از كشور را جهت دريافت جايزه، بدست میآورند ولی آقای امير انتظام به خاطر عشق به وطن و اينكه ممكن است بعد از خروج از كشور اجازه ورود به وطن را دريافت نكند ايران را ترك نمیكند و اين در شرايطی است كه دريافت جايزه آبرومندانه ترين بهانه برای رهايی از زندان و درمان دردهای ناشی ازحبس طويل المدت بود، اودر پيام خود به مناسبت دريافت جايزه برای تحكيم پايه های حاكميت ملی پيشنهاد برگزاری رفراندوم میكند."
در زمان محمد رضا شاه، اين صفر قهرمان بود که به سمبل ايستادگی عليه استبداد فردی شاه در ميان مردم و نيروهای سياسی کشور تبديل شده بود. در دوره حاکميت فقها، امير انتظام چنين جايگاهی را کسب کرده است. با وجود اينکه کسان ديگری همچون عموئی در مجموع در دو رژيم، سالهای طولانی تر را نسبت به امير انتظام در زندان بسر برده اند.


امير انتظام و سازمان ما
تاسف بار است که سازمان ما در سال 1358 با دانشجويان خط امام در زمينه افشاگری و اتهام جاسوسی به امير انتظام همصدا شد و مدارکی را دال بر مبادله اطلاعات در تماس او با عناصری از دولت امريکا، در ميتنگی که بهمين مناسب تدارک ديده شده بود، منتشر کرد. در موضع گيري هائی که در آنزمان توسط کميته مرکزی وقت صورت گرفت، امير انتظام بعنوان "مجری سياستهای امپرياليسم" قلمداد گرديد و مهندس مهدی بازرگان بخاطر حمايت از امير انتظام زير ضرب قرار گرفت. در حاليکه نه مستند بودن آن مدارک مدلل شده بود و نه غير قانونی بودن تماسها و مبادله اطلاعات مشخص گشته بود. ريشه اين برخورد به تجربه اندک در مبارزه سياسی، رايج بودن فرهنگ اتهام زنی و به ديدگاههای سازمان نسبت به مقوله دمکراسی، نيروهای ليبرال دمکرات و صف بنديهای جهانی و مقدم شمردن مبارزه عليه دولت امريکا و متحدين وی در آنزمان برميگردد. آنموقع در سازمان اين ديدگاه وجود داشت که برای تداوم و تعميق انقلاب بسود اقشار زحمتکش جامعه و برای تثبيت سمتگيری انقلاب عليه امريکا، بايد عملکرد نيروهای ليبرال را افشا کرد و زمينه را برای طرد آنها از قدرت فراهم آورد. افشا و طرد ليبرال ـ دمکراتها بمثابه تضمينی برای تداوم و تعميق انقلاب بحساب میآمد. اما در عمل ديديم که کنار گذاشتن دولت بازرگان و بزندان انداختن امير انتظام، راه را برای سرکوب ديگر نيروهای و تثبيت حاکميت فقها باز کرد.
اکنون که بيست و پنجمين سالگرد مقاومت امير انتظام در مقابل رژيم جموری اسلامی است، لازم است دوباره بر خطای جدی سازمان نسبت به امير انتظام و بی پايه بودن اتهام " جاسوسی" و "مجری سياستهای امپرياليسم" نسبت به او تاکيد شود.

اعاده حيثيت از امير انتظام
جمهوری اسلامی تا کنون از اعاده دادرسی و اعاده حيثيت از امير انتظام خودداری ورزيده است. با اين وجود او در دادگاه مردم نه تنها از اتهامات وارده تبرئه شده، بلکه عنوان سمبل مقاومت را در بين مردم و نيروهای سياسی کسب نموده است. او در چالش سنگين با حاکميت فقها، پيروز بيرون آمده است. با اين وجود لازم است رژيم حاکم را وادار ساخت که از امير انتظام اعاده حيثيت نمايد.

شورای سردبيری کار آن‌لاين
http://www.kar-online.com/yaddasht/yaddasht_15.html
بازگشت به صفحه قبل   نسخه قابل چاپ   لینک دائمی به این خبر 
 
 
¤ اخبار جبهه ملی
¤ درگذشت مهندس اسماعیل حاج قاسمعلی
¤ بازداشت پیمان عارف عضو جبهه ملی ایران
¤ ادیب برومند: انحلال مجلس استیضاح مصدق را منتفی کرد
¤ نامه سخنگوی جبهه ملی ایران به بی بی سی
¤ پیام های نوروزی
¤ خورشیدی که هر روز فروزان تر از روز پیش میدرخشد/بیانیه جبـــهه ملــــی ایــــران
¤ سنگر نشین بی مدعای آزادی هوشنگ کشاورز صدر رفت
¤ تجزیه طلبی محکوم است/رئیس هیئت رهبری جبهه ملی ایران
¤ متن پیام های رهبران جبهه ملی به مناسبت پنجاهمین سال تاسیس کنفدراسیون
¤ تحلیل جبهه ملی ایران ازرویدادهای مصر
¤ دکتر علی رشیدی عضو هیئت رهبری جبهه ملی ایران به دو سال زندان و 5 سال محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم شد
¤ بازداشت اعضاي جبهه ملي ايران در اسفراين خراسان شمالي
¤ بزرگداشت دکتر مصدق در واشنگتن/2 گزارش
¤ بزرگداشت دکتر محمد مصدق در باشگاه ملی خبرنگاران در واشنگتن دی سی شنبه 10 نوامبر 2012
¤ مشروح سومین گزارش احمد شهید در رابطه با حقوق بشر در ایران
¤ جبهه ملي ايران , نيروي هوايي و خلبانان قهرمان دفاع مقدس را گراميداشت
¤ تکدیب امضا
¤ جبهه ملی ایران: به یاری زلزله زدگان بشتابیم
¤ درگذشت رادمرد میهن دوست آقای دکترخسروسعیدی عضو حزب ایران و جبهه ملی ایران
¤ ننگ ونفرین بربیست وهشتم مرداد
¤ اسطوره مقاومت مهندس عباس اميرانتظام در بيمارستان بستري شد
¤ بیانیه ادیب برومند و جبهه ملی ایران- اروپا و آمریکا در اظهار تاثر و همدردی با هموطنان داغدیده آذربایجانی
¤ احضار كورش زعيم
¤ درود بر چهاردهم مرداد / ادیب بـرومـند- رهبر جبهه ملی ایــران
¤ جبهه ملی ایران نسل کشی مسلمانان در میانمار را محکوم میکند
¤ بیانیه ادیب بـــرومند رئیس شورای مرکزی جبهه ملی ایران به مناسبت بزرگداشت ۳۰ تیر 1331
¤ نامه سرگشاده جبهه ملی ایران به رئیس جمهور آمریکا درمورد ادعای واهی مالکیت امارات بر جزایر ایرانی
¤ عمل جراحی قلب دکتر حسین موسویان، رییس هیئت اجرایی جبهه ملی ایران
¤ گرامیداشت یکصدوسی امین زادروز دکتر محمد مصدق در پاریس و کلن
¤ یادداشت اعتراض جبهه ملی ایران به موسسه گوگل
¤ تکذیب مذاکرات جبهه ملی ایران با آقای رضا پهلوی و نزدیکان ایشان
¤ جبهه ملی ایران مهیای ستیزه گری در باره حفظ تمامیت کشور است/ادیـب بـرومـند رئیس شورای مرکزی جبهه ملی ایران
¤ پیام های نوروزی استاد ادیـب بـرومـنـد , دکتر حسین موسویان ,اقاي حسن لباسچی و مهندس كورش زعيم
¤ پیام نوروزی ادیـب بـرومـنـد
¤ دیدارسخنگو و اعضای جبهه ملی ایران با دکتر علی رشیدی
¤ بیانیه ادیـب بـــــرومــند رئیس شورای مرکزی جبهه ملی ایران درباره انتخابات اسفند ۱۳۹۰
¤ جبهه ملی ايران در انتخابات شرکت نمی کند
¤ آخرین وضعیت جبهه ملی ایران
¤ وضعیت نا مساعد جسمی حمید رضا خادم، زندانی سیاسی در بند ۳۵۰ اوین
¤ آیا جبهه ملی ایران منحل میشود؟
¤ بازجویی و بازداشت فعالان و اعضای جبهه ملی ایران
¤ ادامه بازداشتها و احضار اعضای جبهه ملی ایران به وزارت اطلاعات
¤ برگزاری جلسات شورای جبهه ملی ایران ممنوع شد
¤ احضارعیسی خان حاتمی عضو شورای مرکزی جبهه ملی ایران/ بازداشت مهندس محمد توسلی
¤ بازداشت دکتر علی رشیدی
¤ احضار ملیون به وزارت اطلاعات
¤ نشست مهرماه شوراي مركزي جبهه ملي ايران
¤ جلسه شورای مرکزی جبهه ملی ایران پنج شنبه در تهران برگزار شد
¤ جبهه ملی ایران در خارج از کشور نماینده ندارد
¤ @نامه پیمان عارف به احمدی نژاد@دیدار از پیمان عارف
© 2004 - 2011 - خبرگزاری جبهه ملی ایران - J M I N e w s . c o m - تماس با ما