استقلال - آزادی - عدالت اجتماعی (جمهوری ایرانی)
به سایت خبری جبهه ملی ایران ،پرببنده ترین سایت نیروهای ملی خوش آمدید
این سایت خبری مستقل است و به انعکاس اخبار تشکلهای جبهه ملی ایران و نیروهای ملی در سراسر جهان اختصاص دارد
از دیگر صفحات این تارنما در زیر این پیام با کلیک روی صفحه دیدن کنید
 
¤ اخبار دانشجویی
¤ صدور حکم زندان برای ۲۰ نفر از بازداشت شدگان زلزله آذربايجان
¤ دیدار اعضای جبهه ملی ایران با فرید طاهری
¤ روز دانشجو در مزار کیانوش آسا/ بیانیه دفتر تحکیم وحدت
¤ احضار مجدد پیمان عارف به دادگاه
¤ پیمان عارف بار دیگر از تحصیل محروم گردید.
¤ دفتر تحکیم وحدت و سازمان دانش آموختگان ایران در بیانیه ای مشترک: «صدای دانشجویان دربند باشیم»
¤ بیانیه‌ دانشجویان و دانش‌آموختگان لیبرال; «تشکیل جبهه‌ دموکراسی‌خواهان برای صیانت از منافع ملت ایران در مقابل استبداد داخلی»
¤ ممانعت از آزادی پیمان عارف، فعال سابق دانشجویی
¤ پیمان عارف، دانشجوی زندانی، پس از اعتصاب غذا به بیمارستان منتقل شد
¤ پیمان عارف برای سومین بار بازداشت شد
سایتهای دیگر
 
اندیشگاه ملی/ آریان پور
¤ صفحه اول  ¤ اخبار ايران  ¤ اخبار جبهه ملی  ¤ بیانیه های جبهه ملی  ¤ کورش زعيم  ¤ جبهه ملی اروپا  ¤  واشنگتن  ¤ اخبار دانشجویی  ¤ خارج از کشور  ¤ دکتر ورجاوند  ¤ زنان  ¤ نشریات  ¤ دیدگاه  ¤ دریادار مدنی  ¤ رضا آذرخش  ¤ اندیشگاه ملی/ آریان پور  ¤ کنگره ملی/ امیرانتظام  ¤ مقالات  ¤  عضويت  ¤ نهضت آزادی/حزب ملت ایران  ¤ کارگران  ¤  اسناد جبهه ملی  ¤ جوانان جبهه ملی  ¤ دکتر باوند  ¤ كانون انديشه و سخن.  ¤ بیژن مهر  ¤  سمينار جبهه ملی  ¤  فرهنگ  ¤ همبستگی برای دمکراسی و حقوق بشر در ایران  ¤ دفتر پژوهش های جبهه  ¤ اخبار زندانیان سیاسی  ¤ برنامه تلوزیون  ¤ اقتصاد  ¤ آلبوم عکسها  ¤ تماس با ما ¤ آرشیو خبرها
نفت در رگه های بلند تاریخ(10)/امیر هوشنگ آریان پور
7 فروردین 1386       بازگشت به صفحه قبل 
نفت در رگه های بلند تاریخ
نقشه های شوم برای دلارهای نفتی
در تیرماه 1354 وزارت اموراقتصاد و دارایی اعلام داشت که به علت کاهش در آمد نفت، وام و اعتبارات تازه ای به کشورهای خارج داده نخواهد شد. (نوشدارو پس از مرگ به سهراب می رسد، و یا پس از انداختن سنگ در چاه تازه بفکر خارج کردنش می افتیم!؟ چه کسی از ما خواست که با چندر قاز درآمد نفتی که در مقابل درآمد کشورهای صنعتی آن زمان ناچیز بود، یکشبه حاتم طاعی شده و از کیسه ملت فقیر ایران شروع به بذل و بخشش کنیم؟!
در آمد نفتی93 سال ایران
با نگاهی به کل در آمد نفتی کشورمان از سال 1913 الی 1979 حقایق را می توان به وضوح مشاهده نمود.
از سال 1913 الی 1950 یعنی تا زمان ملی کردن صنعت نفت کل در آمد کشور بالغ بر 273,160,000 دلار.
از سال 1952 الی 1972 درآمد نفتی 6,439,912,000 دلار.
از سال 1973 الی 1979 سال انقلاب اسلامی درآمد نفتی 101,406,673,000 دلار.
درآمد نفتی از روز اول صادرات نفت تا سال 1979 مجموعاً108,406,745,000 دلار.
{ ماخذ گاهنامه شاهنشاهی پهلوی)
( در آمد نفتی رژیم جمهوری اسلامی از سال 1979 الی 2006 جمعاً بالغ بر 550 میلیارد دلار یعنی پنج برابر و نیم کل در آمد نفتی 66 سال قبل از آن بوده است. ماخذ سایتهای دولتی جمهوری اسلامی)
دوران اضمحلال شاهنشاهی پهلوی شروع می شود
در یادداشتهای علم مربوط به تاریخ 15/4/54 می خوانیم: " . . . دولت آن قدر گشاد بازی کرد و عدم پیش بینی به خرج داد که با تقلیل حدود هشتصد هزار بشکه در روز از تولید نفت، تمام چرخهای کشور خوابید و کار کشوری که هزارها میلیون دلار به کشورهای خارجی قرض داده است به جائی رسید که بودجه خودش را نمی تواند تامین کند. خیلی مضحک است. البته این گرفتاری موقتی و تا خاتمه امسال بیشتر نمیتواند باشد. به این جهت می گویم مضحک است و نمی گویم تراژیک است. با وصف این شاهنشاه بزرگ با سعه صدر آنها را تحمل می کنند. واقعاً مرد بسیار بزرگی است که بعد ها باید تاریخ در باره او قضاوت نماید. . . (کشور در حال ورشکستگی است! آرزوهای بزرگ و رویائی شاه در حال بر باد رفتن است! محرم اسرار و تنها مشاورنزدیک شاه و کسی که از او انتظار میرفت با پیشنهادات وراهنمائی هایش شاه را در برطرف کردن مشکلات فراوان کشور کمک و همراهی دهد؛ به آینده نامعلوم و قضاوت تاریخ درمورد سرورش فکر می کند و منتظر معجزه ای از جانب شاه است.!؟)
در یادداشت 24/11/54، علم به مطلب بسایر مهم و حساسی اشاره کرده است:
" . . .به عرض رساندم، تنها خودخواهی اعلیحضرت همایونی اعتلاء ایران و عظمت ایران است. این را همه می فهمیده اند و می دانند. به این جهت فرمایش شما را قلباً می پذیرند. و این را خارجیها هم دریافته اند و به این جهت به نظر من با ایادی مختلف سعی در خراب کردن چهره اعلیحضرت دارند و از لحاظ منافع خودشان حق هم دارند. فرمودند ممکن است این سعی را بکنند ولی نمی توانند.(!) من دیگر خجالت کشیدم به بعضی موارد اشاره کنم، منجمله همین برباد رفتن پول هنگفت باد آورده ما. به علاوه یقین دارم که خود شاهنشاه این توجه را دارند، تنها هزار جور گرفتاری دارند که من یکی از آنها را نمی دانم."
آقای علینقی عالیخانی در یاد داشت توضیحی جلد پنجم " یادداشتهای علم" در صفحه 12 نوشته اند:
" ریشه ی گرفتاری ایران در این هنگام، نبود انضباط مالی بود. همین که درآمد پیش بینی نشده ای می رسید، بی درنگ، بی هیچ گونه توجهی به طرحهای در دست و محدودیتهای قدرت جذب اقتصاد ایران، ترتیب هزینه ی آن در امور دفاعی یا طرحهای بزرگ داده می شد. دلالان داخلی و خارجی نیز بی کار نمی نشستند و هر روز طرح دلفریب تازه ای را از راه تماس های درون دستگاه به شاه یا اطرافیان او ارائه می دادند.
هزینه ی نظامی ایران در این سال ها در حدود 12 درصد تولید خالص داخلی تخمین زده می شد که چند برابر در صدی بود که انگلستان یا فرانسه به امور دفاعی تخصیص می دادند.( با توجه به اینکه در انگلستان و فرانسه و سایر کشورهای صنعتی کلیه بودجه های مربوط به امور نظامی در داخل کشورشان هزینه می گردید، در حالیکه اکثر بودجه ی نظامی ایران به خارج کشور سرازیر می گردید. چون خود قادر به ساخت و تولید آن تجهیزات نبودیم.) . . . بسیاری از طرحهای ارتش، پیرو برنامه های حساب شده و منضبطی نبود و به دنبال هر افزایش در آمد نفت، ناگهان به دولت عرضه می شد و کسی را نیز یارای مخالفت با آن نبود. این آشفتگی طرحهای نظامی، گذشته از لطمه زدن به توسعه ی اقتصادی و اجتماعی کشور، دو اثر مالی منفی داشت. از یک سو مسئولان این طرحها می توانستند به بهانه ی فوریت اجرا، به جای مناقصه از راه مذاکره با فروشنده دلخواه خود، هرگونه زد و بندی را که می خواستند بکنند. از سوی دیگر فروشندگان سخت افزار نظامی، با کمک دلالان خود، قیمتها را به طرز وهشتناکی بالا می بردند. ( در بخش های پیشین به چند مورد اشاره کرده شد)
عامل اصلی این وضع ناگوار و آشفته، علاقه ی خاص شاه به ارتش و اعتقاد به این بود که ارتش، تنها به او به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح پاسخگوست و دولت حق نظارت در خرید و هزینه های نظامی را ندارد. بدین سان هیچگاه، هیچ گونه حسابرسی درستی از عملیات ارتش و اصولاً نیروهای انتظامی صورت نمی گرفت.
برنامه تسلیحاتی ایران، از نظر تامین منابع مالی و نیروی انسانی نیز عجولانه و نسنجیده بود. گذشته از این که فراهم آوری سخت افزار و زیر ساخت مرتبط با آن، به مقیاس بزرگ و بهای گزاف، بودجه ی جاری و عمرانی کشور را بی اندازه زیر فشار قرار داده بود، توجهی به محدودیت امکانات مالی و انسانی لازم برای نگهداری و به کار بردن این انبوه اسلحه نمی شد. به زبان دیگر، خرید جنگ افزار و فراهم آوردن زیر ساخت، تازه آغاز کار بود و می بایست از آن پس در بودجه ی عادی مبلغ متنا سبی برای نگهداری و بهره برداری این وسایل منظور شود و روشن نبود بودجه ی عادی دولت چگونه می توانست از عهده این کار برآید. گرفتاری دیگر نداشتن کادر فنی ورزیده ای برای اداره پاره ای از اقلام خریداری شده بود
هیئت اعزامی سنای آمریکا به ایران
در پایان سال 1354 هیئتی از سوی سنای آمریکا برای بررسی سیاست تسلیحاتی ایران، به تهران آمد. این هیئت در اوت 1976 گزارش خود را به سو کمیسیون روابط خارجی سنای آمریکا کرد. در این گزارش آمده بود که افزایش خریدهای نظامی ایران بیشتر ناشی از بازاریابی موفقیت آمیز اسلحه سازان آمریکائی و دلالان آنان است تا نیازمندیهای راستین ارتش ایران و پاره ای از اقلام خریداری شده چون هواپیمای اف- 14 بیشتر جنبه پرستیژی دارد. وانگهی ایرانیان دانش فنی لازم برای به کار بردن این جنگ افزارها را ندارند و ناچار به استخدام 50-60 هزار کارشناس آمریکایی خواهند بود. در این شرائط اگر ایران وارد جنگی شود، یا باید آمریکایی ها به این کشور کمک کنند، یا پرسنل آمریکایی در خطر اسارت قرار گیرد.
شروع بمب گذاری ها، ترورها، اعتراضات و زد وخورد های خیابانی
از سال 1354 تظاهرات علیه دولت گسترش یافت. زد و خورد میان ماموران ضد خرابکاری ساواک و گروهک های کوچک انقلابی شروع گردید ( از سال 1350 الی 1357 بالغ بر 45 زد و خورد مسلحانه در سطح کشور بوقوع پیوست. در همین مدت بیش از 50 فقره آتش سوزی عمدی بزرگ در انبارها، سینما ها واماکن عمومی رخ داد. علاوه بر آن بیش از 21 ترور مقامات ایرانی و خارجی اتفاق افتاد. ماخذ روز شمار تاریخ ایران، تنظیم کننده باقر عاملی) شاه نه تنها در درون با مخالفت گروه های گوناگون سیاسی روبرو بود بلکه در خارج کشور نیز هدف انتقاد فزاینده رسانه های گروهی غرب قرا گرفت. مطبوعات غربی، خاصه آمریکایی، به علت خودکامگی، عدم احترام به حقوق بشر و سیاست تسلیحاتی شاه، چهره های منفی از او ترسیم می کردند. شاه با تماس با مقامات اسرائیلی درخواست راهنمایی و کمک برای بهبود وضع کرد. سفیر اسرائیل توصیه کرد ایران فردی بنام دانیل یانکلویچ که یکی از برجسته ترین کارشناسان روابط عمومی آمریکا بود به ایران دعوت کرده و پس از بررسی وضع موجود شاید بتواند راه حلی برای بالا بردن وجهه ی ایران را ارائه نماید.
استخدام کارشناس روابط عمومی
یانکوویچ یهودی تبار در گفت و گو با مقامات مسئول ایران یک رشته سئوال را مطرح کرد. علم در یاداشت 28/10/54 به شاه گزارش می دهد: " . . . اسرائیلیها می آیند که مذاکرات تبلیغاتی را با ما شروع کنند. از ما سئوالات اساسی کرده اند که ما می خواهیم چه نوع تصویری از خود در دنیا بگذاریم و ازچه طرقی، کتاب، جرائد، تلویزیون، دانشگاهها و غیره؟ و این می رساند که کار آنها تا چه اندازه اساسی است و ما به کلی فارغ از این عوالم بوده ایم . فرمودند، من که سالهاست می گویم تبلیغات نداریم، ولی بهر حال آن چه ما هستیم، از خلال هفده ماده انقلاب (سفید) ما روشن است. آنها باید توصیف آنرا تعیین کنند. و اما این که از چه طریقی تا حالا کار کرده ایم، از وزارت اطلاعات بپرس. بعد خنده پرمعنایی فرمودند. عرض کردم، باز هم می پرسند شما می خواهید خود را دموکراتیک معرفی کنید یا طریق دیگر؟ فرمودند، در سئوال و جواب اول نهفته است که ما یک سیستم مخصوص به خود داریم، به "ایسم" هم معتقد نیستیم؛ عرض کردم چرا سیستم های غربی را تخطئه بکنیم؟ اگر اجازه به فرمائید، بگوئیم ما فکر می کنیم رسیدن به دموکراسی حقیقی از راه مشارکت حقیقی افراد در زندگی روزمره و اقتصادی آنها بهتر تامین می شود، تا این که یک اقلیتی به عنوان (سندیکا) به نام دموکراسی، نظرات خود را بر جامعه و به اکثریت تحمیل کند. فرمودند، بسیار خوب، همین خوب است، همین طور جواب بدهید.
آقای عالیخانی در صفحه 17 جلد پنجم یادداشتهای علم پس از ذکر مطالب فوق اضافه کرده است: " در واقع شاه خود می دانست که پاسخ درستی ندارد ولی با این همه، به رغم هشدار سفیر اسرائیل، در انتظار معجزه بود و گمان می کرد با استخدام یک کارشناس روابط عمومی، می تواند رسانه های گروهی آمریکا را به جهت دلخواه خود بکشاند."
علم انقلاب را پیش بینی می کرد
در پایان سال 1354 بسیاری از مسئولان دلسوز دولت متوجه وخامت وضع مالی کشور بودند. چنانکه علم در یاداشت جمعه 3/11/54 ذکر کرده است: " . . . ولی مطلبی که مرا بیشتر تحت تاثیرداشت مذاکراتی بود که دیشب با مجیدی ( رئیس سازمان برنامه و بودجه) داشتم، . . . مجیدی دیشب به منزل من آمده بود و به صورت وحشتناکی از کمی پول و هدر داده شده پول در گذشته سخن می گفت که بی نهایت ناراحتم کرد. یعنی وضع به طوری است که قاعدتاً باید به انقلاب بیانجامد . اولاً بودجه امسال را با بیست و پنج میلیارد تومان کسری بسته اند. ثانیاً آن قدر پول هدر داده اند، چه در پروژه های بی ثمر، چه در خرید های بی ثمر، از جمله 2000 کامیون که نه راننده و نه راه برای آن موجود است. ( معاون وزارت ترابری آقای موسویان مسئول این خرید بود و چندی بعد تحت تعقیب قرار گرفت) چه در خرید گندم و مواد غذائی، چه در خرید شکر که واقعاً انسان شاخ در می آورد. ( معاون وزارت بازرگانی آقایان علیزاده و صیرفی مسئول این خرید بودند و چندی بعد تحت تعقیب قرار گرفتند) از هم بامزه تر این که می گفت، من که رئیس سازمان برنامه هستم، از اغلب این مخارج تا پس از تهیه آنها هیچ گونه خبری نداشته ام. قرض های به دولت های خارجی که خود فصلی علیحده است و رقمی است در حدود دو میلیارد دلار. من تردید ندارم که این جهان وطنان به شاه و کشورخیانت کرده و ما را به روزی انداخته اند که ناچار باید در جنگ نفت و اضافه قیمت نفت تسلیم شویم. من تردید ندارم که این مسائل را از شاهنشاه مخفی داشته اند و هنوز هم خاطر مبارکش آگاه نمی باشد. . .
من تمام روز در این فکر بودم و به خود می پیچیدم. شاهی که تمام وجود خویش را وقف عظمت این کشور کرده است، در دست یک عده به احتمال قوی خائن و به احتمال دیگر ندانم کارو سمبل کار، به این صورت گرفتار است و خود خیال می فرماید که جبهه ما در نهایت استواری است.(!)
الان مثل آفتاب برای من روشن است که به شاهنشاه خیانت شده و من همین فردا مطلب را به عرض خواهم رساند. در یک جنگ به این عظمت و جبهه بس خطیر، یک پل پشت سرما سالم نیست. وای بر ما!"
سردرگمی شاه
در خاتمه نوشته آقای عالیخانی اضافه شده است: " به رغم همه ی کوتاهیهای سیاسی، اجتماعی، مالی و اداری، شاه خود را مسلط بر اوضاع و آگاه از تحولات کشور می پنداشت و طی گفتگویی به جیمز کالاهان، وزیر امور خارجه وقت انگلیس، می گوید: " من فکرم همیشه متوجه سی سال آینده است."
ادامه دارد گرد آورنده
امیر هوشنگ آریان پور
منابع:
1- " تاریخ ملی شدن صنعت نفت ایران" فواد روحانی
2- " نفت و مسائل حقوقی آن" محمد علی موحد.
3- " 30 سال نفت ایران" قباد فخیمی.
4- "Blood & oil " منوچهر فرمانفرمائیان.
5- " یاد داشت های علم"
6- مطالب موجود پایگاه های اینترنتی در باره نفت از طریق جستجو در گوگل
7- روزشمار تاریخ ایران . گردآورنده باقر عاملی
بازگشت به صفحه قبل   نسخه قابل چاپ   لینک دائمی به این خبر 
 
 
¤ اخبار جبهه ملی
¤ درگذشت مهندس اسماعیل حاج قاسمعلی
¤ بازداشت پیمان عارف عضو جبهه ملی ایران
¤ ادیب برومند: انحلال مجلس استیضاح مصدق را منتفی کرد
¤ نامه سخنگوی جبهه ملی ایران به بی بی سی
¤ پیام های نوروزی
¤ خورشیدی که هر روز فروزان تر از روز پیش میدرخشد/بیانیه جبـــهه ملــــی ایــــران
¤ سنگر نشین بی مدعای آزادی هوشنگ کشاورز صدر رفت
¤ تجزیه طلبی محکوم است/رئیس هیئت رهبری جبهه ملی ایران
¤ متن پیام های رهبران جبهه ملی به مناسبت پنجاهمین سال تاسیس کنفدراسیون
¤ تحلیل جبهه ملی ایران ازرویدادهای مصر
¤ دکتر علی رشیدی عضو هیئت رهبری جبهه ملی ایران به دو سال زندان و 5 سال محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم شد
¤ بازداشت اعضاي جبهه ملي ايران در اسفراين خراسان شمالي
¤ بزرگداشت دکتر مصدق در واشنگتن/2 گزارش
¤ بزرگداشت دکتر محمد مصدق در باشگاه ملی خبرنگاران در واشنگتن دی سی شنبه 10 نوامبر 2012
¤ مشروح سومین گزارش احمد شهید در رابطه با حقوق بشر در ایران
¤ جبهه ملي ايران , نيروي هوايي و خلبانان قهرمان دفاع مقدس را گراميداشت
¤ تکدیب امضا
¤ جبهه ملی ایران: به یاری زلزله زدگان بشتابیم
¤ درگذشت رادمرد میهن دوست آقای دکترخسروسعیدی عضو حزب ایران و جبهه ملی ایران
¤ ننگ ونفرین بربیست وهشتم مرداد
¤ اسطوره مقاومت مهندس عباس اميرانتظام در بيمارستان بستري شد
¤ بیانیه ادیب برومند و جبهه ملی ایران- اروپا و آمریکا در اظهار تاثر و همدردی با هموطنان داغدیده آذربایجانی
¤ احضار كورش زعيم
¤ درود بر چهاردهم مرداد / ادیب بـرومـند- رهبر جبهه ملی ایــران
¤ جبهه ملی ایران نسل کشی مسلمانان در میانمار را محکوم میکند
¤ بیانیه ادیب بـــرومند رئیس شورای مرکزی جبهه ملی ایران به مناسبت بزرگداشت ۳۰ تیر 1331
¤ نامه سرگشاده جبهه ملی ایران به رئیس جمهور آمریکا درمورد ادعای واهی مالکیت امارات بر جزایر ایرانی
¤ عمل جراحی قلب دکتر حسین موسویان، رییس هیئت اجرایی جبهه ملی ایران
¤ گرامیداشت یکصدوسی امین زادروز دکتر محمد مصدق در پاریس و کلن
¤ یادداشت اعتراض جبهه ملی ایران به موسسه گوگل
¤ تکذیب مذاکرات جبهه ملی ایران با آقای رضا پهلوی و نزدیکان ایشان
¤ جبهه ملی ایران مهیای ستیزه گری در باره حفظ تمامیت کشور است/ادیـب بـرومـند رئیس شورای مرکزی جبهه ملی ایران
¤ پیام های نوروزی استاد ادیـب بـرومـنـد , دکتر حسین موسویان ,اقاي حسن لباسچی و مهندس كورش زعيم
¤ پیام نوروزی ادیـب بـرومـنـد
¤ دیدارسخنگو و اعضای جبهه ملی ایران با دکتر علی رشیدی
¤ بیانیه ادیـب بـــــرومــند رئیس شورای مرکزی جبهه ملی ایران درباره انتخابات اسفند ۱۳۹۰
¤ جبهه ملی ايران در انتخابات شرکت نمی کند
¤ آخرین وضعیت جبهه ملی ایران
¤ وضعیت نا مساعد جسمی حمید رضا خادم، زندانی سیاسی در بند ۳۵۰ اوین
¤ آیا جبهه ملی ایران منحل میشود؟
¤ بازجویی و بازداشت فعالان و اعضای جبهه ملی ایران
¤ ادامه بازداشتها و احضار اعضای جبهه ملی ایران به وزارت اطلاعات
¤ برگزاری جلسات شورای جبهه ملی ایران ممنوع شد
¤ احضارعیسی خان حاتمی عضو شورای مرکزی جبهه ملی ایران/ بازداشت مهندس محمد توسلی
¤ بازداشت دکتر علی رشیدی
¤ احضار ملیون به وزارت اطلاعات
¤ نشست مهرماه شوراي مركزي جبهه ملي ايران
¤ جلسه شورای مرکزی جبهه ملی ایران پنج شنبه در تهران برگزار شد
¤ جبهه ملی ایران در خارج از کشور نماینده ندارد
¤ @نامه پیمان عارف به احمدی نژاد@دیدار از پیمان عارف
© 2004 - 2011 - خبرگزاری جبهه ملی ایران - J M I N e w s . c o m - تماس با ما