استقلال - آزادی - عدالت اجتماعی (جمهوری ایرانی)
به سایت خبری جبهه ملی ایران ،پرببنده ترین سایت نیروهای ملی خوش آمدید
این سایت خبری مستقل است و به انعکاس اخبار تشکلهای جبهه ملی ایران و نیروهای ملی در سراسر جهان اختصاص دارد
از دیگر صفحات این تارنما در زیر این پیام با کلیک روی صفحه دیدن کنید
 
¤ اخبار دانشجویی
¤ صدور حکم زندان برای ۲۰ نفر از بازداشت شدگان زلزله آذربايجان
¤ دیدار اعضای جبهه ملی ایران با فرید طاهری
¤ روز دانشجو در مزار کیانوش آسا/ بیانیه دفتر تحکیم وحدت
¤ احضار مجدد پیمان عارف به دادگاه
¤ پیمان عارف بار دیگر از تحصیل محروم گردید.
¤ دفتر تحکیم وحدت و سازمان دانش آموختگان ایران در بیانیه ای مشترک: «صدای دانشجویان دربند باشیم»
¤ بیانیه‌ دانشجویان و دانش‌آموختگان لیبرال; «تشکیل جبهه‌ دموکراسی‌خواهان برای صیانت از منافع ملت ایران در مقابل استبداد داخلی»
¤ ممانعت از آزادی پیمان عارف، فعال سابق دانشجویی
¤ پیمان عارف، دانشجوی زندانی، پس از اعتصاب غذا به بیمارستان منتقل شد
¤ پیمان عارف برای سومین بار بازداشت شد
سایتهای دیگر
 
اخبار ايران
¤ صفحه اول  ¤ اخبار ايران  ¤ اخبار جبهه ملی  ¤ بیانیه های جبهه ملی  ¤ کورش زعيم  ¤ جبهه ملی اروپا  ¤  واشنگتن  ¤ اخبار دانشجویی  ¤ خارج از کشور  ¤ دکتر ورجاوند  ¤ زنان  ¤ نشریات  ¤ دیدگاه  ¤ دریادار مدنی  ¤ رضا آذرخش  ¤ اندیشگاه ملی/ آریان پور  ¤ کنگره ملی/ امیرانتظام  ¤ مقالات  ¤  عضويت  ¤ نهضت آزادی/حزب ملت ایران  ¤ کارگران  ¤  اسناد جبهه ملی  ¤ جوانان جبهه ملی  ¤ دکتر باوند  ¤ كانون انديشه و سخن.  ¤ بیژن مهر  ¤  سمينار جبهه ملی  ¤  فرهنگ  ¤ همبستگی برای دمکراسی و حقوق بشر در ایران  ¤ دفتر پژوهش های جبهه  ¤ اخبار زندانیان سیاسی  ¤ برنامه تلوزیون  ¤ اقتصاد  ¤ آلبوم عکسها  ¤ تماس با ما ¤ آرشیو خبرها
حمله ماموران امنیتی به کمپ نیروهای مردمی و بازداشت ۳۵ نفر در مناطق زلزله زده /بازداشت حمیدرضا مسیبیان
2 شهریور 1391       بازگشت به صفحه قبل 
هرانا؛ حمله ماموران امنیتی به کمپ نیروهای مردمی و بازداشت ۳۵ نفر در مناطق زلزله زده
چهارشنبه 01 شهریور 1391 ساعت 23:43 |
خبرگزاری هرانا - بنا بر اخبار رسیده از مناطق زلزله زده شمال غرب کشور، نیروهای امنیتی ساعاتی پیش با حمله به کمپ‌های کمک رسانی مردمی اقدام به بازداشت ۳۵ نفر از نیروهای مردمی کرده‌اند که به قصد امداد در منطقه به سر می‌برند.


بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در طی چند ساعتِ گذشته وضعیت کمپِ سرند به کلی تغییر کرده است.

از ابتدای امروز دو ماشین پیکان پلیس با حکم قضایی مخدوش تلاش داشتند کمپ کمک‌های مردمی را پلمب کنند که با ممانعت نیروهای مردمی و حاضرین مواجه شدند.

ساعتی پیش، نیروهای پلیس کمپ را محاصره کردند و از نیروهای کمپ خواستند که محل را تخلیه کنند. مقامات محلی (فرماندار اهر، نمایندگان اهر و تبریز و دادستان هریس و تبریز) نیز به سمت کمپ حرکت کردند تا با نیروهای امنیتی همراهی کنند.

در ساعات گذشته برخورد با کمپ سرند آغاز شد و تمامی ۳۵ نیروی مردمی که برای امداد و کمک به مناطق زلزله زده رفته بودند بازداشت شدند.

بنا بر این گزارش در این منطقه ۳۵ نفر از نیروهای مدنی از جمله دانشجویان که به قصد کمک به منطقه رفته‌اند حضورداشتند که همگی بازداشت شدند.
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
بازداشت‌شدگان مناطق زلزله‌زده به اطلاعات تبریز منتقل شده‌اند

تعدادی از داوطلبانی که توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند

در بم هم با نیروهای داوطلب برخورد امنیتی شد

دویچه وله : ۳۵ نفر از فعالان مدنی و سیاسی که برای امدادرسانی به مناطق زلزله‌زده آذربایجان رفته بودند توسط نهادهای امنیتی بازداشت شدند. امیر کلهر آخرین کسی است که با این افراد تماس داشته. او از نحوه بازداشت این گروه می‌گوید.

۳۵ نفر از افرادی که برای کمک به مردم مناطق زلزله‌زده به آذربایجان رفته بودند، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. حسین رونقی ملکی، زندانی سیاسی که به تازگی از زندان آزاد شده، به همراه پدرش و نوید خانجانی یکی دیگر از زندانیان آزادشده‌از جمله افراد دستگیرشده هستند.

امیر کلهر یکی از کسانی است که همراه این گروه برای امدادرسانی به مناطق زلزله‌زده رفته بوده اما زودتر از بقیه بر می‌گردد و به همین دلیل دستگیر نشده است. وی درگفت و گو با دویچه‌وله شرح داد که نیروهای لباس شخصی از اولین روز حضور این افراد در مناطق زلزله‌زده مدام از آنها می‌خواستند که منطقه را ترک کنند و می‌گفتند نیازی به وجود شما نیست.

به گفته‌ی وی روز بعد نیز افرادی با خودروی سپاه به محل استقرار این نیروها می‌روند و باز از آنها می‌خواهند که منطقه را ترک کنند. این افراد گفته‌اند که کمک‌های جمع‌آوری‌شده را به ما بدهید ما خودمان پخش می‌کنیم.

آقای کلهر می‌گوید: «این رفت و آمدها تا روز چهارشنبه ادامه داشت و بالاخره چهارشنبه خشونت آمیز شد و عده‌ای در حالی که فرماندار هریس هم حضور داشته به محل کمپ می‌روند و به همراه نیروهای انتظامی به انبار هجوم می‌آورند ولی با مقاومت بچه‌ها روبرو می‌شوند».

او می‌گوید محل کمپ، سوله یک کارخانه‌دار در روستای سرند از توابع زرقان بوده و او آن را در اختیار امدادگران گذاشته بود. این سوله به مدت ۷ ساعت در محاصره نیروهای امنیتی بوده و بعد از آن با ورود خودروهای ضدشورش، امدادرسانان دستگیر می‌شوند.

به گفته‌ی امیر کلهر بازداشت‌شدگان به اداره اطلاعات تبریز منتقل شده‌اند ولی پدر حسین رونقی ملکی که جزو بازداشت‌شدگان بوده به دلیل فشار خون بالا و ناراحتی قلبی به بیمارستان منتقل شده است.

حسین رونقی ملکی نویسنده وبلاگ بابک خرمدین است که پس از دو سال و نیم زندانی به تازگی به دلیل جراحی کلیه به مرخصی آمده بود.

آقای کلهر درباره حسین رونقی ملکی می‌گوید: «این پسر اینقدر پاک و رئوف بود و اینقدر مخلصانه کار می‌کرد که با اینکه کلیه‌اش را عمل کرده بود و در مرخصی زندان بود به محض وقوع زلزله به مناطق آسیب‌دیده رفته بود تا به هم وطنانش کمک کند».

به گفته‌ی وی مرخصی آقای رونقی روز چهارشنبه به اتمام رسیده و او می‌بایست خودش را معرفی می‌کرد.

کارهایی که داوطلبان قادر به انجامش هستند و نیروهای دولتی نه

امیر کلهر می‌گوید این گروه از داوطلبان به صورت کاملا خودجوش و از طریق یک قرار فیس‌بوکی شکل گرفت. آنها روز اول در یکی از خرابه‌های مناطق زلزله‌زده اسکان می‌گیرند اما به تدریج که تعداد آنها و اقلام جمع‌آوری‌شده توسط آنها زیاد می‌شود یک کارخانه‌دار، سوله خود را در اختیار آنها قرار می‌دهد.

او می‌گوید این گروه حتی مجوز سازمان‌های غیردولتی را هم همراه خود داشته‌اند و هیچ گونه کار خلاف قانونی انجام نمی‌دادند.

آقای کلهر می‌گوید: «در یک بیمارستان صحرایی بعد از یک پس لرزه کوچک یک نفر کشته شده و ۳۰ تا ۴۰ نفر زخمی شده‌اند و فقط دو پزشک وجود داشت در حالی که تیم ما با خود پزشک به همراه داشت و ما گشت چادر به چادر داشتیم. آیا هلال احمر که می‌خواهد همه خدمات را در انحصار خود بگیرد توانست این کار را بکند؟».

او ادامه می‌دهد که مردان روستا شبها از ترس حمله حیوانات وحشی بغل دامهایشان می‌خوابیده‌اند اما این تیم با کمک‌های مردمی حصار فلزی خریده و دور دام‌های آنها حصار کشیده است.

به گفته‌ی آقای کلهر بیشتر روستاهای مناطق زلزله‌زده در حال حاضر مشکوک به شیوع وبا هستند. تیم کمک‌رسانی‌ای که الان ۳۵ نفرشان در بازداشت هستند آهک خریده ومنطقه را آهک‌پاشی کردند تا از شیوع وبا جلوگیری بکنند.

در بم هم با نیروهای داوطلب برخورد امنیتی شد

این اولین بار نیست که مقامات امنیتی جمهوری اسلامی نسبت به داوطلبان کمک به مردم حساسیت نشان می‌دهند.
سال ۱۳۸۲ پس از وقوع زلزله در شهر بم نیز برخی از نیروهای داوطلب مردمی مورد بازجویی امنیتی قرار گرفتند.

پیمان مجیدزاده یکی از این افراد است. او که در زمان وقوع زلزله بم، دانشجوی زبان انگلیسی در دانشگاه کرمان بوده، از دومین روز وقوع زلزله به عنوان مترجم برای نهادهای خارجی حاضر در بم و بروات کار می‌کرده و به همین دلیل بارها و بارها مورد بازجویی قرار گرفت.

مجیدزاده به دویچه‌وله می‌گوید این بازجویی‌ها ابتدا سوالات معمولی بوده مثل اینکه از کجا آمده‌ای و چگونه با گروه‌های خارجی در ارتباط قرار گرفتی و بهانه‌اشان هم همیشه این بوده که آنها مسئول تأمین امنیت جانی خارجی‌ها هستند.

اما وی می‌گوید زمانی که متوجه شدند گروهی که با آنها کار می‌کند، خبرنگار هم دارند نوع برخورد تغییرکرد.

آقای مجیدزاده می‌گوید: «به من می‌گفتند تو حق نداری با هر کسی که خبرنگارها می‌خواهند مصاحبه کنند، برای‌شان ترجمه کنی. باید به ما بگویی، تأیید کنیم، که البته من هیچ وقت هم این کار را نکردم. حتی یکبار تیم خبرنگاری با خود من مصاحبه کرد، به‌عنوان کسی که از روز دوم آنجا بوده و این را در یک روزنامه‌ی مالزی چاپ کردند. باز من را مورد بازخواست قرار دادند که تو به اصلاً چه حقی آمدی این کار را کردی، فکر می‌کنی کی هستی که آمدی مصاحبه کردی و نظرت را گفتی».

مجیدزاده می‌گوید بازجویان همیشه اطلاعات می‌خواستند و یک جور تهدید کلامی هم داشتند که می‌خواستند به داوطلبان بفهمانند که همه چیز را درباره خانواده آنها می‌دانند و هرکاری بکنند آن را گزارش می‌کنند.

او می‌گوید: «یک مدت من مترجم تیم روانشناسی بودم، بازدیدهای چادر به چادر داشتیم در آن منطقه و این برای نیروهای امنیتی خوشایند نبود. می‌خواستند دقیقا بدانند که در آن جلسه ها چه می‌گذرد. گاهی حتا عکس‌هایی که از ما حین این بازدید ها گرفته شده بود را نشون می‌دادند به این بهانه که ما حواسمان هست و همیشه بهانه این بود که ما در قبال امنیت خارجی‌ها مسئولیم».

به نظر پیمان مجیدزاده این میزان از حساسیت نسبت به کمک‌های مردمی از سوی نیروهای امنیتی تنها به این دلیل است که آنها از هرگونه اجتماع مردمی وحشت دارند و بیم آن را دارند که این اجتماع خودجوش پایه‌های ایدئولوژیک یا سیاسی آنها را تضعیف کند.


قابل ذکر است که روز گذشته نیز نیروهای امنیتی به کمپ‌ها حمله کرده بودند و خواستار جمع آوری فوری آن‌ها شدند که با مقاومت مردم و در خواست حکم قضایی مواجه شدند. آن‌ها با تهیه احکامی مخدوش امروز عملیات خود را ادامه دادند و به این نیروهای امدادی حمله کرده‌اند. این نگرانی وجود دارد که با جمع آوری این کمپ‌ها کالا‌ها و اشیای اهدایی مردم که توسط کامیون‌ها در راه منطقه است به صورت مطمئن به دست مردم نرسد.

بنا بر آماری که از حاضرین در کمپ بدست مارسید اسامی بازداشت شدگان عبارت است از: احمد رونقی ملکی، حسین رونقی ملکی، حسن رونقی ملکی، امیر روناسی، ریحانه حسامی، واحد خلوصی، بهرام شجاعی، نوید خانجانی، شیما قوشه، میثاق افشار، فرید روحانی، مرتضی اسماعیل‌پور، حمید رضا مسیبیان، علی محمودی، محسن صامعی، مسعود وفابخش، هومن طاهری، دانیال حسینی، جعفر نظامی، فرناز احمدزاده، نفیسه سعیدی فرد، محمد ارجمندی راد، اسماعیل سلمان‌پور، مهری باغبان باشی، نرگس خیر اللهی، محمد امین صالحی، بهروز علومی، میلاد پناهی‌پور، سپهرداد صاحبان، اسماعیل رفعتی، امیر رونقی ملکی، زهرا صیادی، کیانا کریم‌پور و آرتمیس ورزنده.

پیش از این نیز در نقاط دیگری از کشور نیروهای مدنی که قصد کمک به زلزله زدگان با جمع آوری کمک، اهدای خون و افتتاح حساب برای جمع آوری کمک‌های نقدی را داشتند با تهدید نیروهای امنیتی اطلاعاتی مواجه شده بودند. از جمله در شهرستان گرگان، اداره اطلاعات ۳ تن از فعالان جنبش سبز را در همین رابطه بازداشت کرده بود. در نقاط دیگر نیز خبر از انسداد حساب‌های بانکی رسید که به قصد جمع آوری کمک‌های نقدی توسط نیروهای مدنی و اصلاح طلب برقرار شده بود.

بازگشت به صفحه قبل   نسخه قابل چاپ   لینک دائمی به این خبر 
 
 
¤ اخبار جبهه ملی
¤ درگذشت مهندس اسماعیل حاج قاسمعلی
¤ بازداشت پیمان عارف عضو جبهه ملی ایران
¤ ادیب برومند: انحلال مجلس استیضاح مصدق را منتفی کرد
¤ نامه سخنگوی جبهه ملی ایران به بی بی سی
¤ پیام های نوروزی
¤ خورشیدی که هر روز فروزان تر از روز پیش میدرخشد/بیانیه جبـــهه ملــــی ایــــران
¤ سنگر نشین بی مدعای آزادی هوشنگ کشاورز صدر رفت
¤ تجزیه طلبی محکوم است/رئیس هیئت رهبری جبهه ملی ایران
¤ متن پیام های رهبران جبهه ملی به مناسبت پنجاهمین سال تاسیس کنفدراسیون
¤ تحلیل جبهه ملی ایران ازرویدادهای مصر
¤ دکتر علی رشیدی عضو هیئت رهبری جبهه ملی ایران به دو سال زندان و 5 سال محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم شد
¤ بازداشت اعضاي جبهه ملي ايران در اسفراين خراسان شمالي
¤ بزرگداشت دکتر مصدق در واشنگتن/2 گزارش
¤ بزرگداشت دکتر محمد مصدق در باشگاه ملی خبرنگاران در واشنگتن دی سی شنبه 10 نوامبر 2012
¤ مشروح سومین گزارش احمد شهید در رابطه با حقوق بشر در ایران
¤ جبهه ملي ايران , نيروي هوايي و خلبانان قهرمان دفاع مقدس را گراميداشت
¤ تکدیب امضا
¤ جبهه ملی ایران: به یاری زلزله زدگان بشتابیم
¤ درگذشت رادمرد میهن دوست آقای دکترخسروسعیدی عضو حزب ایران و جبهه ملی ایران
¤ ننگ ونفرین بربیست وهشتم مرداد
¤ اسطوره مقاومت مهندس عباس اميرانتظام در بيمارستان بستري شد
¤ بیانیه ادیب برومند و جبهه ملی ایران- اروپا و آمریکا در اظهار تاثر و همدردی با هموطنان داغدیده آذربایجانی
¤ احضار كورش زعيم
¤ درود بر چهاردهم مرداد / ادیب بـرومـند- رهبر جبهه ملی ایــران
¤ جبهه ملی ایران نسل کشی مسلمانان در میانمار را محکوم میکند
¤ بیانیه ادیب بـــرومند رئیس شورای مرکزی جبهه ملی ایران به مناسبت بزرگداشت ۳۰ تیر 1331
¤ نامه سرگشاده جبهه ملی ایران به رئیس جمهور آمریکا درمورد ادعای واهی مالکیت امارات بر جزایر ایرانی
¤ عمل جراحی قلب دکتر حسین موسویان، رییس هیئت اجرایی جبهه ملی ایران
¤ گرامیداشت یکصدوسی امین زادروز دکتر محمد مصدق در پاریس و کلن
¤ یادداشت اعتراض جبهه ملی ایران به موسسه گوگل
¤ تکذیب مذاکرات جبهه ملی ایران با آقای رضا پهلوی و نزدیکان ایشان
¤ جبهه ملی ایران مهیای ستیزه گری در باره حفظ تمامیت کشور است/ادیـب بـرومـند رئیس شورای مرکزی جبهه ملی ایران
¤ پیام های نوروزی استاد ادیـب بـرومـنـد , دکتر حسین موسویان ,اقاي حسن لباسچی و مهندس كورش زعيم
¤ پیام نوروزی ادیـب بـرومـنـد
¤ دیدارسخنگو و اعضای جبهه ملی ایران با دکتر علی رشیدی
¤ بیانیه ادیـب بـــــرومــند رئیس شورای مرکزی جبهه ملی ایران درباره انتخابات اسفند ۱۳۹۰
¤ جبهه ملی ايران در انتخابات شرکت نمی کند
¤ آخرین وضعیت جبهه ملی ایران
¤ وضعیت نا مساعد جسمی حمید رضا خادم، زندانی سیاسی در بند ۳۵۰ اوین
¤ آیا جبهه ملی ایران منحل میشود؟
¤ بازجویی و بازداشت فعالان و اعضای جبهه ملی ایران
¤ ادامه بازداشتها و احضار اعضای جبهه ملی ایران به وزارت اطلاعات
¤ برگزاری جلسات شورای جبهه ملی ایران ممنوع شد
¤ احضارعیسی خان حاتمی عضو شورای مرکزی جبهه ملی ایران/ بازداشت مهندس محمد توسلی
¤ بازداشت دکتر علی رشیدی
¤ احضار ملیون به وزارت اطلاعات
¤ نشست مهرماه شوراي مركزي جبهه ملي ايران
¤ جلسه شورای مرکزی جبهه ملی ایران پنج شنبه در تهران برگزار شد
¤ جبهه ملی ایران در خارج از کشور نماینده ندارد
¤ @نامه پیمان عارف به احمدی نژاد@دیدار از پیمان عارف
© 2004 - 2011 - خبرگزاری جبهه ملی ایران - J M I N e w s . c o m - تماس با ما