استقلال - آزادی - عدالت اجتماعی (جمهوری ایرانی)
به سایت خبری جبهه ملی ایران ،پرببنده ترین سایت نیروهای ملی خوش آمدید
این سایت خبری مستقل است و به انعکاس اخبار تشکلهای جبهه ملی ایران و نیروهای ملی در سراسر جهان اختصاص دارد
از دیگر صفحات این تارنما در زیر این پیام با کلیک روی صفحه دیدن کنید
 
¤ اخبار دانشجویی
¤ صدور حکم زندان برای ۲۰ نفر از بازداشت شدگان زلزله آذربايجان
¤ دیدار اعضای جبهه ملی ایران با فرید طاهری
¤ روز دانشجو در مزار کیانوش آسا/ بیانیه دفتر تحکیم وحدت
¤ احضار مجدد پیمان عارف به دادگاه
¤ پیمان عارف بار دیگر از تحصیل محروم گردید.
¤ دفتر تحکیم وحدت و سازمان دانش آموختگان ایران در بیانیه ای مشترک: «صدای دانشجویان دربند باشیم»
¤ بیانیه‌ دانشجویان و دانش‌آموختگان لیبرال; «تشکیل جبهه‌ دموکراسی‌خواهان برای صیانت از منافع ملت ایران در مقابل استبداد داخلی»
¤ ممانعت از آزادی پیمان عارف، فعال سابق دانشجویی
¤ پیمان عارف، دانشجوی زندانی، پس از اعتصاب غذا به بیمارستان منتقل شد
¤ پیمان عارف برای سومین بار بازداشت شد
سایتهای دیگر
 
کورش زعيم
¤ صفحه اول  ¤ اخبار ايران  ¤ اخبار جبهه ملی  ¤ بیانیه های جبهه ملی  ¤ کورش زعيم  ¤ جبهه ملی اروپا  ¤  واشنگتن  ¤ اخبار دانشجویی  ¤ خارج از کشور  ¤ دکتر ورجاوند  ¤ زنان  ¤ نشریات  ¤ دیدگاه  ¤ دریادار مدنی  ¤ رضا آذرخش  ¤ اندیشگاه ملی/ آریان پور  ¤ کنگره ملی/ امیرانتظام  ¤ مقالات  ¤  عضويت  ¤ نهضت آزادی/حزب ملت ایران  ¤ کارگران  ¤  اسناد جبهه ملی  ¤ جوانان جبهه ملی  ¤ دکتر باوند  ¤ كانون انديشه و سخن.  ¤ بیژن مهر  ¤  سمينار جبهه ملی  ¤  فرهنگ  ¤ همبستگی برای دمکراسی و حقوق بشر در ایران  ¤ دفتر پژوهش های جبهه  ¤ اخبار زندانیان سیاسی  ¤ برنامه تلوزیون  ¤ اقتصاد  ¤ آلبوم عکسها  ¤ تماس با ما ¤ آرشیو خبرها
کوروش زعیم;شرکت کردن در انتخابات، امکان‌‏پذیر نیست.
9 اسفند 1387       بازگشت به صفحه قبل 
رادیو زمانه
تاریخ انتشار مطلب: ۷ اسفند ۱۳۸۷
رویکرد «جبهه‌‏‏ی ملی داخل» به انتخابات در گفت و گو با کوروش زعیم
«استفاده از روزنه‌های کوچک برای برقراری دموکراسی»
مریم محمدی
[email protected]

به نظر می‌‏رسد دوره‌‏ی دهم انتخابات ریاست جمهوری در ایران، گذشته از دشواری‏‌های طبیعی گزینش یک رییس جمهور، به علت بحران‏‌های آشکار سیاسی، اقتصادی و اجتماعی که کشور با آن مواجه است، تأمل و درنگ بیشتری را ایجاب کرده است.

این تأمل در جبهه‌‏ی اصول‌‏گرایان، به ویژه پس از آن‌که با دو نامزد قطعی اصلاح‏‌طلبان مواجه شده‏‌اند، چشم‌‏گیرتر است. اما در جبهه‏ی اصلاح‌طلبان نیز، گذشته از آن‌که اجماع کلی و وسیعی به دست نیامده است، برخی احزاب و جریانات درون این جبهه نیز هنوز نظر نهایی خود را اعلام نکرده‌‏اند.

«جبهه‌‏‏ی ملی داخل»، یکی از این نیروها است. در این برنامه ‏و در گفت و ‏گو با دکتر کوروش زعیم، عضو شورای مرکزی این جبهه، با علت عدم موضع‌‏گیری، استدلال‌‏ها و آرایی که در مرکزیت این جبهه موجود است، آشنا می‏‌شویم.

Download it Here!

به نظر می‌‏آید در نیروهای متعلق به طیف اصلاح‏‌طلب یا بطور کلی نیروهای بیرون از حاکمیت، جبهه‏ی ملی از جمله معدود نیروهایی است که در مورد پشتیبانی از هر نامزدی، تاکنون سکوت کرده است.

سکوت نکرده. جبهه‏ی ملی در حال مطالعه و نظاره‌‏ی تحولاتی است که در جریان است. انتظار داریم این تحولات شدت بیشتری بگیرد؛ هم تحولات داخل کشور و هم تحولات بین‌‏المللی که ممکن است در سیاست ما و روند انتخابات تأثیرگذار باشد.

می‏توان گفت، علت سکوت شما مطالعه‌‏ی شرایط است. می‌‏توان این برداشت را کرد که جبهه‌‏ی ملی هنوز هیچ گزینه‌‏ای را برای انتخاب خود محتمل نمی‌‏داند؟ یا گزینه‏‌های محتملی هست ولی قطعی نشده است؟

ما هیچ گزینه‌‏ای را از روی میز برنداشته‏‌ایم. ولی شرایطی که امروز بر انتخابات حاکم است، با شرایط انتخابات گذشته تفاوتی ندارد. یعنی همان جریان گزینشی هم وزارت کشور، هم شورای نگهبان و همان محدود و بسته بودن دسترسی به رسانه‏‌ها، گردهمایی، حتا زمان لازم برای تبلیغات و شناسایی نامزدها برقرار است. حتا اگر از همه‏‌ی این محدودیت‏‌ها هم گذر کنیم، امروز هیچ کنترلی بر صداقت در رأی‏گیری و شمارش آرا نداریم. بنابراین، ما همه‌‏ی این موارد را درنظر داریم و مطالعه می‌‏کنیم که آیا روند تحولاتی که شاهد آن هستیم، روزنه‏ای باز خواهد کرد؟

آیا اصل را بر شرکت در انتخابات می‌‏گذارید؟ یا این‌که به همین نسبت محتمل است که در انتخابات شرکت نکنید؟ یعنی اعلام عدم شرکت بکنید؟

جبهه‌‏ی ملی، اکنون شرایط را برای موضع‌‏‌گیری مساعد نمی‌‏‌داند. ولی هیچ گزینه‌‌‏‏‏ای را محدود نکرده است. جبهه‌‌‏ی ملی به‌هیچ‌وجه رسالت خود را در مخالفت، فقط به خاطر این‌که اپوزیسیون تلقی شود یا فقط در عدم مشارکت، صرفاً به خاطر مخالفت کردن، نمی‌‏داند. هدف ما تغییر شرایط به شرایط دمکراتیک است و اگر زمانی کوچک‌‏ترین روزنه‌‏ای را برای تغییر شرایط و برقراری دمکراسی ببینیم، از آن بهره‌‏برداری خواهیم کرد. چون در غیر این صورت به آرمان‏های خودمان خیانت کرده‏‌ایم. ما هم امیدواریم که این روزنه در آینده‏‌ی نزدیک باز شود و بتوانیم تصمیم مثبت بگیریم. ولی فعلاً همه چیز منفی به نظر می‌‏رسد.

با توجه به این‌که همه‏ چیز ناامید کننده است، می‌‏توان نتیجه گرفت، رویکرد مثبت شما به انتخابات، کمی غیرممکن است؟

نه، هیچ چیزی غیرممکن نیست. همان‌‏طوری که گفتم، تصور می‌‏کنیم، تحولات جاری ممکن است به جایی برسد که شرایط مشارکت سازمان‏‌های بیرون از حاکمیت ایجاد شود. فعلاً غیر ممکن است، ولی تحولات ممکن است شرایط را تغییر بدهد.

ممکن است، منظورتان از سازمان‏‌های بیرون از حاکمیت را روشن‌‏تر توضیح دهید؟ آیا اپوزیسیون خارج از کشور هم مورد نظر شما هست؟

نه، ما فقط سازمان‏‌های فعال ملی درون کشور را که بیرون از حاکمیت فعالیت می‏‌کنند در نظر داریم.

تحلیل شما از سکوتی که اصول‏‌گرایان در انتخاب کاندیدای خود کرده‏‌اند، با توجه به تحولاتی که در جبهه‌‏ی اصلاح‏‌طلبان به وجود آمده است، چیست؟ چرا این سکوت در اردوی اصول‏‌گرایان به‏چشم می‌‏خورد؟

آن‌‏ها در هر حال سازمان‌‏های سیاسی درون حاکمیت هستند و اکنون در حال رقابت بین خود هستند. چون اصول‏‌گرایانی که حاکم هستند، وضعیت چنان را منفی و ناخوشایند کرده‌‏اند که دیگرانشان نظام را درخطر می‌‏بینند و برای نجات نظام با یک‏دیگر در حال رقابت هستند. آن‌‏ها الان در موضع انفعالی هستند، چون وضعیت بد کنونی بیشتر به خاطر عملکرد آن‌‏ها است. در درون خودشان هم هنوز به اجماع نرسیده‌‏اند که آیا شرکت کنند و اگر قرار است شرکت کنند، کدام شخصیت‏ باید این کار را بکند.

البته‏‏‏‏، جناح آقای احمدی‌‏نژاد حق خود می‌‏داند در انتخابات شرکت کند. جناح رقیب (در درون اصول‌‏گرایان) هم که فکر می‏‌کند آقای احمدی‏‌نژاد امتحان خود را داده و دیگر نباید به ایشان اجازه داده شود در انتخابات شرکت کند و شانسی داشته باشد، هنوز نتوانسته‏ است به اجماعی برسد که چه کسی را جانشین ایشان کند.

هیچ احتمالی وجود دارد که جبهه‏‌ی ملی از یکی از نامزدهای اصول‏‏‌گرا پشتیبانی کند؟

ابداً. جبهه‏‌ی ملی به‌هیچ‌وجه تصورش را هم نمی‌‏کند که از اصول‏‌گراها که وضعیت کنونی کشور نتیجه‏‌ی عملکرد آن‏‌ها است، حمایت کند. ما حتا حمایت از گروه‏‌های دیگر درون حاکمیت را هم در شرایط کنونی، در برنامه‏ نمی‏‌بینیم.

چرا جبهه‏‌ی ملی داخل سعی نمی‌‏کند با گروه‌‏های خارج از حاکمیت، به اجماعی برسد؟ آیا شما یا آن‏ها (نیروهای دیگر خارج از حاکمیت) چنین تلاشی را کرده‌‏اید؟

ما مشکل زیادی با گروه‌‏های سیاسی خارج از حاکمیت نداریم. منتها در شرایط کنونی حاکم بر انتخابات کشور، اصلاً شرکت کردن در انتخابات، امکان‌‏پذیر نیست. شرایط حاکم بر انتخابات، اجازه نمی‌‏دهد ما به این موضع برسیم که باید شرکت کنیم. چون در شرایط کنونی و قوانین حاکم، شرکت در انتخابات، اساساً برای سازمان‌‏های خارج از حاکمیت امکان ندارد و فقط خودشان را بازیچه‌‏ی حاکمیت قرار خواهند داد.

ممکن است دلایل این عدم امکان را بیشتر توضیح بدهید؟

این پرسش زیاد مطرح می‏‌شود که آیا جبهه‌‏ی ملی و یا سازمان‌‏های ملی بیرون از حاکمیت، کاندیدا معرفی خواهند کرد یا نه. زمانی معرفی کاندیدا و پشتیبانی از کاندیدای به خصوصی معنی دارد که از این حرکت دستاوردی متصور باشد. اگر نامزدی را بدون هیچ برنامه‌‏ی حساب شده‏ و قابل تداوم در مسیر انتخابات، معرفی کنیم که ردصلاحیت شود، یکی از شخصیت‏‌های ملی را چه از در درون جبهه‌‏ی ملی چه از بیرون آن، بازیچه قرار داده‌‏ایم.

اگر هم نامزدی را معرفی کنیم که جمهوری اسلامی به هر دلیلی او را تائید کند یا به خاطر این‌که تنور انتخابات را گرم نگاه دارند ولی هیچ امکان تبلیغ نداشته باشد، یا کنترلی بر اخذ و شمارش رأی نداشته باشد، این وسیله‏‌ی تبلیغاتی را به جمهوری اسلامی داده‏ایم که ادعا کند انتخابات آن‌قدر آزاد بود که همه توانستند در آن شرکت کنند، منتها رأی نیاوردند.

بنابراین، ما منتظریم ببینیم آیا حاکمیت جمهوری اسلامی به آن خردورزی می‏‌رسد که روزنه را برای آزاد شدن انتخابات و کنترل مردمی بر رأی‏گیری و حتا نظارت بین‌‏المللی باز کند؟ یا آیا بعضی از فیلترها مانند شورای نگهبان، کنار گذاشته خواهد شد؟ هم‌‏چنین محدودیت زمانی که کاندیداها برای تبلیغات و شناساندن خود و عرضه‌‏ی یک برنامه برای کشور دارند؟

چون ما فکر می‏‌کنیم که کشور ما در سال آینده باید منتظر یک توفان سهمگین اقتصادی باشیم و جریانی که در آینده اداره‏ی کشور را بر عهده می‌‏گیرد، بسیار کار دشوار و گرانی در پیش خواهد داشت که از هر کسی برنمی‌‏آید.

بنابراین، برنامه‌‏ای مدون برای اداره‌‏ی کشور و نجات آن از این توفان در راه، اولین چیزی است که یک کاندیدا باید عرضه و از آن دفاع کند. برای عرضه‌‏ی این برنامه هم نیاز به زمان، دسترسی به رسانه‏‌ها و اجازه‏‌ی برگزاری گردهما‏یی و تبلیغات آزاد دارد.

تأکید شما در برنامه‏‌های انتخاباتی روی چیست؟ در حال حاضر، مشکل بیشتر برنامه‏‌ی سیاسی رییس جمهور آینده است یا برنامه‌‏های اقتصادی او؟

در هر دوره‌‏ی زمانی، اولویت‌‏ها تغییر می‏‌کند. اولویت موجود این دوره، اصلاح خراب‏‌کاری‌‏هایی است که دولت آقای احمدی‌نژاد طی سه سال و نیم گذشته انجام داده و کشور را به سوی سقوط اقتصادی هدایت کرده‏ است. بنابراین، بزرگ‌‏ترین مسئولیت و دغدغه‏‌ی رییس جمهور آینده جلوگیری از سقوط اقتصادی کشور و بهبود وضعیت اقتصادی است. برای این منظور هم باید برنامه‌‏ای داشته باشد، این برنامه را اعلام کند و کارشناسان ارزیابی کنند که آیا برنامه‏‌ی ایشان عملی است، راه به جایی می‌‏برد یا نه. فعلاً، اولویت نجات اقتصادی کشور است.
بازگشت به صفحه قبل   نسخه قابل چاپ   لینک دائمی به این خبر 
 
 
¤ اخبار جبهه ملی
¤ درگذشت مهندس اسماعیل حاج قاسمعلی
¤ بازداشت پیمان عارف عضو جبهه ملی ایران
¤ ادیب برومند: انحلال مجلس استیضاح مصدق را منتفی کرد
¤ نامه سخنگوی جبهه ملی ایران به بی بی سی
¤ پیام های نوروزی
¤ خورشیدی که هر روز فروزان تر از روز پیش میدرخشد/بیانیه جبـــهه ملــــی ایــــران
¤ سنگر نشین بی مدعای آزادی هوشنگ کشاورز صدر رفت
¤ تجزیه طلبی محکوم است/رئیس هیئت رهبری جبهه ملی ایران
¤ متن پیام های رهبران جبهه ملی به مناسبت پنجاهمین سال تاسیس کنفدراسیون
¤ تحلیل جبهه ملی ایران ازرویدادهای مصر
¤ دکتر علی رشیدی عضو هیئت رهبری جبهه ملی ایران به دو سال زندان و 5 سال محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم شد
¤ بازداشت اعضاي جبهه ملي ايران در اسفراين خراسان شمالي
¤ بزرگداشت دکتر مصدق در واشنگتن/2 گزارش
¤ بزرگداشت دکتر محمد مصدق در باشگاه ملی خبرنگاران در واشنگتن دی سی شنبه 10 نوامبر 2012
¤ مشروح سومین گزارش احمد شهید در رابطه با حقوق بشر در ایران
¤ جبهه ملي ايران , نيروي هوايي و خلبانان قهرمان دفاع مقدس را گراميداشت
¤ تکدیب امضا
¤ جبهه ملی ایران: به یاری زلزله زدگان بشتابیم
¤ درگذشت رادمرد میهن دوست آقای دکترخسروسعیدی عضو حزب ایران و جبهه ملی ایران
¤ ننگ ونفرین بربیست وهشتم مرداد
¤ اسطوره مقاومت مهندس عباس اميرانتظام در بيمارستان بستري شد
¤ بیانیه ادیب برومند و جبهه ملی ایران- اروپا و آمریکا در اظهار تاثر و همدردی با هموطنان داغدیده آذربایجانی
¤ احضار كورش زعيم
¤ درود بر چهاردهم مرداد / ادیب بـرومـند- رهبر جبهه ملی ایــران
¤ جبهه ملی ایران نسل کشی مسلمانان در میانمار را محکوم میکند
¤ بیانیه ادیب بـــرومند رئیس شورای مرکزی جبهه ملی ایران به مناسبت بزرگداشت ۳۰ تیر 1331
¤ نامه سرگشاده جبهه ملی ایران به رئیس جمهور آمریکا درمورد ادعای واهی مالکیت امارات بر جزایر ایرانی
¤ عمل جراحی قلب دکتر حسین موسویان، رییس هیئت اجرایی جبهه ملی ایران
¤ گرامیداشت یکصدوسی امین زادروز دکتر محمد مصدق در پاریس و کلن
¤ یادداشت اعتراض جبهه ملی ایران به موسسه گوگل
¤ تکذیب مذاکرات جبهه ملی ایران با آقای رضا پهلوی و نزدیکان ایشان
¤ جبهه ملی ایران مهیای ستیزه گری در باره حفظ تمامیت کشور است/ادیـب بـرومـند رئیس شورای مرکزی جبهه ملی ایران
¤ پیام های نوروزی استاد ادیـب بـرومـنـد , دکتر حسین موسویان ,اقاي حسن لباسچی و مهندس كورش زعيم
¤ پیام نوروزی ادیـب بـرومـنـد
¤ دیدارسخنگو و اعضای جبهه ملی ایران با دکتر علی رشیدی
¤ بیانیه ادیـب بـــــرومــند رئیس شورای مرکزی جبهه ملی ایران درباره انتخابات اسفند ۱۳۹۰
¤ جبهه ملی ايران در انتخابات شرکت نمی کند
¤ آخرین وضعیت جبهه ملی ایران
¤ وضعیت نا مساعد جسمی حمید رضا خادم، زندانی سیاسی در بند ۳۵۰ اوین
¤ آیا جبهه ملی ایران منحل میشود؟
¤ بازجویی و بازداشت فعالان و اعضای جبهه ملی ایران
¤ ادامه بازداشتها و احضار اعضای جبهه ملی ایران به وزارت اطلاعات
¤ برگزاری جلسات شورای جبهه ملی ایران ممنوع شد
¤ احضارعیسی خان حاتمی عضو شورای مرکزی جبهه ملی ایران/ بازداشت مهندس محمد توسلی
¤ بازداشت دکتر علی رشیدی
¤ احضار ملیون به وزارت اطلاعات
¤ نشست مهرماه شوراي مركزي جبهه ملي ايران
¤ جلسه شورای مرکزی جبهه ملی ایران پنج شنبه در تهران برگزار شد
¤ جبهه ملی ایران در خارج از کشور نماینده ندارد
¤ @نامه پیمان عارف به احمدی نژاد@دیدار از پیمان عارف
© 2004 - 2011 - خبرگزاری جبهه ملی ایران - J M I N e w s . c o m - تماس با ما