استقلال - آزادی - عدالت اجتماعی (جمهوری ایرانی)
به سایت خبری جبهه ملی ایران ،پرببنده ترین سایت نیروهای ملی خوش آمدید
این سایت خبری مستقل است و به انعکاس اخبار تشکلهای جبهه ملی ایران و نیروهای ملی در سراسر جهان اختصاص دارد
از دیگر صفحات این تارنما در زیر این پیام با کلیک روی صفحه دیدن کنید
 
¤ اخبار دانشجویی
¤ صدور حکم زندان برای ۲۰ نفر از بازداشت شدگان زلزله آذربايجان
¤ دیدار اعضای جبهه ملی ایران با فرید طاهری
¤ روز دانشجو در مزار کیانوش آسا/ بیانیه دفتر تحکیم وحدت
¤ احضار مجدد پیمان عارف به دادگاه
¤ پیمان عارف بار دیگر از تحصیل محروم گردید.
¤ دفتر تحکیم وحدت و سازمان دانش آموختگان ایران در بیانیه ای مشترک: «صدای دانشجویان دربند باشیم»
¤ بیانیه‌ دانشجویان و دانش‌آموختگان لیبرال; «تشکیل جبهه‌ دموکراسی‌خواهان برای صیانت از منافع ملت ایران در مقابل استبداد داخلی»
¤ ممانعت از آزادی پیمان عارف، فعال سابق دانشجویی
¤ پیمان عارف، دانشجوی زندانی، پس از اعتصاب غذا به بیمارستان منتقل شد
¤ پیمان عارف برای سومین بار بازداشت شد
سایتهای دیگر
 
دکتر ورجاوند
¤ صفحه اول  ¤ اخبار ايران  ¤ اخبار جبهه ملی  ¤ بیانیه های جبهه ملی  ¤ کورش زعيم  ¤ جبهه ملی اروپا  ¤  واشنگتن  ¤ اخبار دانشجویی  ¤ خارج از کشور  ¤ دکتر ورجاوند  ¤ زنان  ¤ نشریات  ¤ دیدگاه  ¤ دریادار مدنی  ¤ رضا آذرخش  ¤ اندیشگاه ملی/ آریان پور  ¤ کنگره ملی/ امیرانتظام  ¤ مقالات  ¤  عضويت  ¤ نهضت آزادی/حزب ملت ایران  ¤ کارگران  ¤  اسناد جبهه ملی  ¤ جوانان جبهه ملی  ¤ دکتر باوند  ¤ كانون انديشه و سخن.  ¤ بیژن مهر  ¤  سمينار جبهه ملی  ¤  فرهنگ  ¤ همبستگی برای دمکراسی و حقوق بشر در ایران  ¤ دفتر پژوهش های جبهه  ¤ اخبار زندانیان سیاسی  ¤ برنامه تلوزیون  ¤ اقتصاد  ¤ آلبوم عکسها  ¤ تماس با ما ¤ آرشیو خبرها
ابراهيم يزدى:مذاكره فعلى با آمريكا مقدمه‌ مذاكرات بعدى
7 فروردین 1385       بازگشت به صفحه قبل 
مذاكره فعلى با آمريكا مقدمه‌ مذاكرات بعدى / گفتگو با دكتر ابراهيم يزدى

دكتر ابراهيم يزدى، دبيركل نهضت آزادى ايران


پيرامون خطاى استراتژيك آمريكا در عراق، شيوه‌ى آمريكايى دمكراتيزه كردن كشورهاى منطقه و چرايى نياز ايران و آمريكا به مذاكره و امكان مذاكرات آتى ميان دو كشور در گفتگويى با دكتر ابراهيم يزدى، دبيركل نهضت آزادى ايران.

گفتگو: داود خدابخش

دويچه وله: آقاى دكتر يزدى، مقامات ايران و آمريكا قصد دارند بر سر بحران عراق پاى ميز مذاكرات بنشينند. پرسش نخست من اين است كه مشكل اصلى ايالات متحده‌امريكا در عراق چيست كه به توافق‌هايى با ايران نياز دارد؟

ابراهيم يزدى: آمريكايى‌ها در مورد عراق يك اشتباهات استراتژيك كرده‌اند. اولين اشتباه بزرگ آنها اين بود كه بجاى ادامه فشار بر صدام براى استعفاى او و خروج از كشور كه روس‌ها هم دنبالش بودند، ترجيح دادند كه حمله نظامى ‌بكنند. اين اشتباه ‌اول آنها بود. اشتباه دوم اينكه ‌ارتش عراق را منحل كردند. ما در انقلاب اسلامى ‌ايران اين تجربه را داريم و در اول انقلاب هم به ما خيلى فشار مى‌آوردند كه ‌ارتش را منحل كنيد، اما ما نكرديم. آمريكايى‌ها اشتباه كردند، براى اينكه يك ارتش ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزارنفرى را كه‌ از دولت عراق حقوق‌هاى خيلى خوبى دريافت مى‌كردند و جزو طبقه‌ى مرفه بودند، اينها را وقتى منحل كردند، اينها تبديل شدند به ‌ارتش شورشگر. در حالى كه مى‌توانستند ارتش را حفظ بكنند و فقط كادر و افسران را تسويه بكنند آنهم از يك درجه به بالا. نكردند و از همان ابتدا وقتى كه ‌امريكايى‌ها با ارتش متفقين وارد بصره شدند و ملاحظاتى در آنجا بود و مشاهداتى بود كه صدام تمام ارتش خودش را تبديل به گروه‌هاى كوچك چريكى و مجهز كرده و آنها را در خانه‌ها جا داده بود و مشخص بود كه چه برنامه‌اى دارند. ولى آمريكايى‌ها اشتباه كردند. بنابراين اكنون آمريكايى‌ها با يك جنگ تمام عيار شورشگرى روبرو هستند. خوب، طبيعى‌ست كه در يك چنين جنگ شورشگرى، شورشگر كه در يك كشورى مثل عراق دست به يك كارهايى عليه ‌ارتش خارجى مى‌زند، هم از داخل حمايت مى‌شود و هم از كشورهاى همسايه‌اى كه بهرحال با آمريكا درگيرند، سوريه‌ از جمله ‌اين كشورهايى‌ست كه شديدا باآمريكا بر سر مسئله‌ى لبنان و جاهاى ديگر درگير است و بنابراين بيشتر اين اتفاق در شهرهاى مرزى سوريه با عراق رخ مى‌دهد. بنابراين، از اين نظر آمريكايى‌ها براى اينكه بتوانند اين شورشگرى را به جايى برسانند، نياز دارند با كشورهاى همسايه به توافق‌هايى برسند. وضع ايران در عراق بكلى با سوريه متفاوت است. ۶۰ درصد جمعيت شيعه ‌است و اين شيعيان يك سابقه‌ى هزارساله با ايران دارند. در طول جنگ هم، جنگ عراق با ايران، ايران از مجلس اعلاى انقلاب اسلامى ‌عراق حمايت كرده، ارتش بدر داشته ‌است. بنابراين، هنوز هم ايران قادر است در عراق در فعل و انفعالات اثرگذار باشد. از طرف ديگر ايران هم مشكلات خودش را دارد، براى اينكه علماى عراق در جريانات اخير به‌اين نتيجه رسيده‌اند كه ‌اشتباه دهه‌ى ۱۹۳۰ را با انگليس‌ها نكنند. هنگاميكه ‌انگلستان به قيموميت خودش در عراق پايان داد و خواست انتخاباتى را برگزار بكند شيعيان امتناع كردند و با انگلستان درگير شدند و بنابراين على‌رغم اكثريتى كه در عراق دارند، يك اقليت سنى بر سركار آمد. اما علماى عراق بحق مى‌گويند ما اين اشتباه را ديگر تكرار نمى‌كنيم و با آمريكايى‌ها دارند كار مى‌كنند و كنار مى‌آيند، براى اينكه بتوانند حق خودشان را بعنوان اكثريت داشته باشند. اين سياست علماى عراق با سياست‌هاى ضدآمريكايى ايران در تعارض است. بنابراين، هم ايران مسايل و مشكلاتى دارد و هم آمريكايى‌ها در آنجا مسايل و مشكلاتى دارند. بنابراين، هر دو در يك شرايطى هستند كه نياز دارند بنشينند با هم يك توافق هايى را بكنند.

دويچه وله: به نظر شما ايران بطور مشخص چه كارهايى مى‌تواند در ثبات حكومت جديد آنجا بكند، حكومتى كه با يك انتخابات دمكراتيك حقانيت و مشروعيت پيدا كرده ‌است؟

ابراهيم يزدى: اينكه ‌ايران چكار مى‌تواند در آنجا بكند محل بحث است. من دقيقا نمى‌توانم بگويم كه ‌ايران چكار مى‌تواند در آنجا به نفع آمريكايى‌ها بكند كه ‌آمريكايى‌ها حالا بگويند برويم با ايران مذاكره بكنيم. ولى قطعا مى‌توانم بگويم كه ثبات در آينده عراق بدون همكارى ايران ميسر نيست. البته ‌آمريكايى‌ها هم در مناطق و استان‌هاى مرزى ما اهرم‌هاى فشار خودشان را دارند ، بهمين دليل ايران هم قبول كرد كه با آمريكايى‌ها بنشيند و سخن بگويد.

دويچه وله: همانطور كه شما گفتيد و اينطور كه من متوجه شدم، ورود نظامى ‌ايالات متحده آمريكا به عراق با هدف سرنگونى صدام حسين را اشتباه‌ ارزيابى مى‌كنيد. اين بنوعى منطبق است با نظر برخى نظريه پردازان نومحافظه‌كار آمريكايى از قبيل فرانسيس فوكوياما كه معتقدند پروژه‌ى دمكراتيزه كردن عراق با شكست مواجه شده و اين يك اشتباه محاسبه‌ى نومحافظه‌كاران كاخ سفيد بوده ‌است. حالا به نظر شما براى دمكراتيزه كردن منطقه پس چكار بايد كرد، به‌گونه‌اى كه‌ از دل رژيم‌هاى سنتى و خودكامه بنيادگرايى خشونت‌گرا سر بيرون نياورد؟

ابراهيم يزدى: ببينيد، يك اشتباه ‌اساسى و استراتژيكى كه آمريكايى‌ها مى‌كنند اين است كه تصور مى‌كنند در كوله پشتى‌هاى سربازان آمريكايى بسته‌هاى دمكراسى وجود دارد و دمكراسى كالايى‌ست كه مى‌توانند به هر كشورى كه بخواهند توسط سربازانشان صادر بكنند. دمكراسى كالاى صادراتى و وارداتى نيست، دمكراسى ياد گرفتنى‌ست. آمريكايى‌ها يك مثلى دارند. مى‌گويند، شما اسب را به زور مى‌توانيد كنار چشمه ببريد، ولى نمى‌توانيد وادارش كنيد آب بخورد. دمكراسى را مردم عراق، مردم ايران، مردم افغانستان و مردم هر كشورى بايد ياد بگيرند. با زور و فشار و از بيرون نمى‌شود. كمااينكه ما مى‌بينيم، فرض كنيد در افغانستان، چه مشكلاتى هست و در عراق هم الان چه مشكلاتى الان ميان گروه‌هاى مختلف وجود دارد. بنابراين، عوامل بيرونى يك جامعه براى استقرار يا دمكراتيزه شدن و نهادينه شدن دمكراسى در يك كشور بخشى از آن مربوط است به شرايط و تأثيرات بيرونى، ولى بخش عمده‌اش از درون جامعه بايد بيايد. در اينكه آيا جامعه‌ى عراق آمادگى دارد و يا اينكه گروه‌هاى مختلف براى دمكراسى آمادگى دارند، محل ترديدهاى جدى وجود دارد. در هند و پاكستان بحث كشتار شيعه و سنى كه سنى‌هاى وهابى، سنى‌هاى بسيار افراطى كه شيعيان را رافضى و بى‌دين مى‌دانند و در ايام عاشورا به گروه‌هاى آنها حمله مى‌كنند، كشتار مى‌كنند حالا اين بروز و ظهورش را شما در عراق مى‌بينيد. اين فقط مربوط به حضور ارتش آمريكا در آنجا نيست، اين يك سلسله رسوبات متعصبانه‌ى مذهبى‌ست كه در قشرهاى افراطى متعصب مذهبى وجود دارد و اين را با يك روز و دو روز و يكسال نمى‌شود حل كرد. يك تلاش همه جانبه ‌از طرف تمام نيروها، مخصوصا علماى سنى و شيعه نياز است به ‌اينكه بتوانند افراد را به آنجايى برسانند كه در كنار هم تحمل بكنند. بحث اول و درس اول دمكراسى پذيرفتن تكثر در جامعه بشرى‌ست كه من بپذيرم كه ‌انسان گوناگون است، همانجور كه شكل‌ها و نژادها متفاوت‌اند، افكار و انديشه‌ها هم متفاوت‌اند. دوم اينكه من بپذيرم كه همه حق حيات داريم و سوم اينكه من ديگرى را تحمل بكنم و چهارم اينكه با ديگران سازگارى و مدارا داشته باشم. اين چيزى نيست كه يك شبه بشود بوجود آورد. در اروپا هم آنقدر با هم جنگيدند تا توانستند به يك جمعبندى‌هايى برسند. در كشورهاى ما هم همينطور است، منتها عامل خارجى گاهى اوقات مى‌آيد اين فرايند طبيعى تغيير و تحولات را كه بايد در درون جامعه صورت بگيرد، به عنوان يك عامل برتر خارجى مى‌آيد اينها را برهم مى‌زند و همين مسايلى‌ست كه‌الان بوجود آمده‌است. الان مهمترين مسئله براى عراق اين است كه يك، چگونه مى‌توان شرايطى فراهم كرد كه ‌ارتش‌هاى خارجى از عراق بيرون بروند. دو، چگونه مى‌توان نيروهاى موثر، منظورم از نيروهاى موثر فقط آمريكا نيست، عربستان سعودى، كويت، مصر چگونه ‌اين كشورهايى كه علما در آنجا نقش كليدى دارند مى‌توانند جمع بشوند و يك فكرى براى اين نسل‌كشى ميان مذاهب بكنند. اينها مسايلى‌ست كه بايد قبل از آنكه بخواهيم يك نقشه‌ى راهى براى عراق داشته باشيم مورد بحث قرار بگيرد و بتوانيم روى راه‌حل‌ها كار بكنيم.

دويچه وله: برگرديم به مذاكراتى كه قرار است ميان نمايندگان جمهورى اسلامى‌ايران و ايالات متحده آمريكا صورت بگيرد. آيا فكر مى‌كنيد ‌اين ملاقات بايد خودش را به بحران عراق محدود بكند؟

ابراهيم يزدى: ببينيد، براى دو كشورى كه بيست سال است با هم حرف نمى‌زدند و ترك ارتباط داشتند، طبيعى‌ست كه وقتى بخواهند شروع بكنند، بهرحال بايد از يك جايى شروع بكنند. به نظر مى‌رسد كه هم آمريكا به ‌اين نتيجه رسيده‌است كه در هيچ برنامه‌ى كلانى در خاورميانه نمى‌تواند موفق بشود، اگر ايران بعنوان يك كشور استراتژيك همكارى، هماهنگى يا همراهى نكند. از آنطرف هم ايران به ‌اين نتيجه دارد مى‌رسد كه چه در بحران انرژى و چه در جاهاى ديگر مى‌بايد بنوعى با آمريكا تفاهم بكند. متأسفانه در ايران هنوز به‌اين مسايل ظريف ديپلماسى توجه ندارند كه مذاكره به معناى برقرارى روابط نيست، مذاكره به معناى آشتى كردن نيست. مهم اين است كه‌اگر ما با آمريكا اختلاف داريم بايد با آمريكا بنشينيم صحبت بكنيم. با روس‌ها كه نمى‌توانيم برويم صحبت بكنيم كه‌اختلاف‌مان را با آمريكا حل بكنيم. به نظر مى‌رسد كه در ايران هم به‌اين نقطه رسيده‌اند كه بدون چنين گفتگويى با آمريكا نمى‌توانند بحران‌ها را پشت سر بگذارند. آمريكا هم به‌ اين نتيجه رسيده ‌است. حالا كه به ‌اينجا رسيده‌اند، بايد يك بهانه‌اى پيدا بكنند. خوب طبيعى‌ست كه باتوجه به آنچه در مورد نيوكان‌ها (نومحافظه‌كاران) در آمريكا مطرح است و مواضع بسيار تندى كه دولت بوش مى‌گيرد از اين طرف با مواضع بسيار راديكال و تندى كه مسئولان ايران اعلام مى‌كنند، يكدفعه نمى‌توانند بگويند از حالا همه چيز را فراموش بكنيم و بنشينيم باهم حرف بزنيم. بايد يكجايى بهانه‌اى باشد. مسئله‌ى عراق مى‌تواند نقطه‌ى آغازى باشد، ولى ضرورتا اينطور نيست كه بايد حتما محدود باشد به همين عراق و بعد ازاينكه ‌اگر در عراق به تفاهم‌هايى رسيدند، ديگر ارتباط را قطع كنند. به نظر من نقطه‌ى شروعى‌ست كه بايد اميدوار باشيم كه بتوانند به يك جايى برسند.

دويچه وله: آقاى دكتر يزدى، خيلى متشكرم از اينكه وقت‌تان را در اختيار ما گذاشتيد.

بازگشت به صفحه قبل   نسخه قابل چاپ   لینک دائمی به این خبر 
 
 
¤ اخبار جبهه ملی
¤ درگذشت مهندس اسماعیل حاج قاسمعلی
¤ بازداشت پیمان عارف عضو جبهه ملی ایران
¤ ادیب برومند: انحلال مجلس استیضاح مصدق را منتفی کرد
¤ نامه سخنگوی جبهه ملی ایران به بی بی سی
¤ پیام های نوروزی
¤ خورشیدی که هر روز فروزان تر از روز پیش میدرخشد/بیانیه جبـــهه ملــــی ایــــران
¤ سنگر نشین بی مدعای آزادی هوشنگ کشاورز صدر رفت
¤ تجزیه طلبی محکوم است/رئیس هیئت رهبری جبهه ملی ایران
¤ متن پیام های رهبران جبهه ملی به مناسبت پنجاهمین سال تاسیس کنفدراسیون
¤ تحلیل جبهه ملی ایران ازرویدادهای مصر
¤ دکتر علی رشیدی عضو هیئت رهبری جبهه ملی ایران به دو سال زندان و 5 سال محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم شد
¤ بازداشت اعضاي جبهه ملي ايران در اسفراين خراسان شمالي
¤ بزرگداشت دکتر مصدق در واشنگتن/2 گزارش
¤ بزرگداشت دکتر محمد مصدق در باشگاه ملی خبرنگاران در واشنگتن دی سی شنبه 10 نوامبر 2012
¤ مشروح سومین گزارش احمد شهید در رابطه با حقوق بشر در ایران
¤ جبهه ملي ايران , نيروي هوايي و خلبانان قهرمان دفاع مقدس را گراميداشت
¤ تکدیب امضا
¤ جبهه ملی ایران: به یاری زلزله زدگان بشتابیم
¤ درگذشت رادمرد میهن دوست آقای دکترخسروسعیدی عضو حزب ایران و جبهه ملی ایران
¤ ننگ ونفرین بربیست وهشتم مرداد
¤ اسطوره مقاومت مهندس عباس اميرانتظام در بيمارستان بستري شد
¤ بیانیه ادیب برومند و جبهه ملی ایران- اروپا و آمریکا در اظهار تاثر و همدردی با هموطنان داغدیده آذربایجانی
¤ احضار كورش زعيم
¤ درود بر چهاردهم مرداد / ادیب بـرومـند- رهبر جبهه ملی ایــران
¤ جبهه ملی ایران نسل کشی مسلمانان در میانمار را محکوم میکند
¤ بیانیه ادیب بـــرومند رئیس شورای مرکزی جبهه ملی ایران به مناسبت بزرگداشت ۳۰ تیر 1331
¤ نامه سرگشاده جبهه ملی ایران به رئیس جمهور آمریکا درمورد ادعای واهی مالکیت امارات بر جزایر ایرانی
¤ عمل جراحی قلب دکتر حسین موسویان، رییس هیئت اجرایی جبهه ملی ایران
¤ گرامیداشت یکصدوسی امین زادروز دکتر محمد مصدق در پاریس و کلن
¤ یادداشت اعتراض جبهه ملی ایران به موسسه گوگل
¤ تکذیب مذاکرات جبهه ملی ایران با آقای رضا پهلوی و نزدیکان ایشان
¤ جبهه ملی ایران مهیای ستیزه گری در باره حفظ تمامیت کشور است/ادیـب بـرومـند رئیس شورای مرکزی جبهه ملی ایران
¤ پیام های نوروزی استاد ادیـب بـرومـنـد , دکتر حسین موسویان ,اقاي حسن لباسچی و مهندس كورش زعيم
¤ پیام نوروزی ادیـب بـرومـنـد
¤ دیدارسخنگو و اعضای جبهه ملی ایران با دکتر علی رشیدی
¤ بیانیه ادیـب بـــــرومــند رئیس شورای مرکزی جبهه ملی ایران درباره انتخابات اسفند ۱۳۹۰
¤ جبهه ملی ايران در انتخابات شرکت نمی کند
¤ آخرین وضعیت جبهه ملی ایران
¤ وضعیت نا مساعد جسمی حمید رضا خادم، زندانی سیاسی در بند ۳۵۰ اوین
¤ آیا جبهه ملی ایران منحل میشود؟
¤ بازجویی و بازداشت فعالان و اعضای جبهه ملی ایران
¤ ادامه بازداشتها و احضار اعضای جبهه ملی ایران به وزارت اطلاعات
¤ برگزاری جلسات شورای جبهه ملی ایران ممنوع شد
¤ احضارعیسی خان حاتمی عضو شورای مرکزی جبهه ملی ایران/ بازداشت مهندس محمد توسلی
¤ بازداشت دکتر علی رشیدی
¤ احضار ملیون به وزارت اطلاعات
¤ نشست مهرماه شوراي مركزي جبهه ملي ايران
¤ جلسه شورای مرکزی جبهه ملی ایران پنج شنبه در تهران برگزار شد
¤ جبهه ملی ایران در خارج از کشور نماینده ندارد
¤ @نامه پیمان عارف به احمدی نژاد@دیدار از پیمان عارف
© 2004 - 2011 - خبرگزاری جبهه ملی ایران - J M I N e w s . c o m - تماس با ما