استقلال - آزادی - عدالت اجتماعی (جمهوری ایرانی)
به سایت خبری جبهه ملی ایران ،پرببنده ترین سایت نیروهای ملی خوش آمدید
این سایت خبری مستقل است و به انعکاس اخبار تشکلهای جبهه ملی ایران و نیروهای ملی در سراسر جهان اختصاص دارد
از دیگر صفحات این تارنما در زیر این پیام با کلیک روی صفحه دیدن کنید
 
¤ اخبار دانشجویی
¤ صدور حکم زندان برای ۲۰ نفر از بازداشت شدگان زلزله آذربايجان
¤ دیدار اعضای جبهه ملی ایران با فرید طاهری
¤ روز دانشجو در مزار کیانوش آسا/ بیانیه دفتر تحکیم وحدت
¤ احضار مجدد پیمان عارف به دادگاه
¤ پیمان عارف بار دیگر از تحصیل محروم گردید.
¤ دفتر تحکیم وحدت و سازمان دانش آموختگان ایران در بیانیه ای مشترک: «صدای دانشجویان دربند باشیم»
¤ بیانیه‌ دانشجویان و دانش‌آموختگان لیبرال; «تشکیل جبهه‌ دموکراسی‌خواهان برای صیانت از منافع ملت ایران در مقابل استبداد داخلی»
¤ ممانعت از آزادی پیمان عارف، فعال سابق دانشجویی
¤ پیمان عارف، دانشجوی زندانی، پس از اعتصاب غذا به بیمارستان منتقل شد
¤ پیمان عارف برای سومین بار بازداشت شد
سایتهای دیگر
 
اخبار دانشجویی
¤ صفحه اول  ¤ اخبار ايران  ¤ اخبار جبهه ملی  ¤ بیانیه های جبهه ملی  ¤ کورش زعيم  ¤ جبهه ملی اروپا  ¤  واشنگتن  ¤ اخبار دانشجویی  ¤ خارج از کشور  ¤ دکتر ورجاوند  ¤ زنان  ¤ نشریات  ¤ دیدگاه  ¤ دریادار مدنی  ¤ رضا آذرخش  ¤ اندیشگاه ملی/ آریان پور  ¤ کنگره ملی/ امیرانتظام  ¤ مقالات  ¤  عضويت  ¤ نهضت آزادی/حزب ملت ایران  ¤ کارگران  ¤  اسناد جبهه ملی  ¤ جوانان جبهه ملی  ¤ دکتر باوند  ¤ كانون انديشه و سخن.  ¤ بیژن مهر  ¤  سمينار جبهه ملی  ¤  فرهنگ  ¤ همبستگی برای دمکراسی و حقوق بشر در ایران  ¤ دفتر پژوهش های جبهه  ¤ اخبار زندانیان سیاسی  ¤ برنامه تلوزیون  ¤ اقتصاد  ¤ آلبوم عکسها  ¤ تماس با ما ¤ آرشیو خبرها
کمیته حقوق بشر انجمن اسلامی امیرکبیر: شکنجه ۹ دانشجوی دربند پلی تکنیک نقض کرامت بشری است
10 فروردین 1388       بازگشت به صفحه قبل 
خبرنامه امیرکبیر: کمیته حقوق بشر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنتعی امیرکبیر با انتشار بیانیه ای نسبت به وضعیت سلامت دانشجویان بازداشت شده این دانشگاه هشدار داد. تماس چند نفر از دانشجویان بازداشت شده با خانواده هایشان و اطلاع از فشارهای غیرانسانی بر دانشجویان بازداشت شده، باعث نگرانی شدید نسبت به وضعیت سلامت دانشجویان شده است. این کمیته از تمامی از تمامی افراد و سازمان های مدافع حقوق بشر خواسته است تا به نقض حقوق انسانی دانشجویان بازداشت شده رسیدگی کنند.


متن این بیانیه به شرح زیر است:



مجید توکلی، حسین ترکاشوند، کوروش دانشیار و اسماعیل سلمان پور در روز هفدهم بهمن ماه توسط نیروهای امنیتی، پیش از برگزاری مراسم سالگرد مهندس بازرگان، به شیوه ای غیرقانونی، بازداشت شدند. روز ششم اسفندماه و درست یک روز پس از دفن شهدا در دانشگاه پلی تکنیک نیز چهار دانشجوی ديگر دانشگاه پلی تکنیک، احمد قصابان، عباس حكيم زاده و نريمان مصطفوي و مهدي مشايخي، با تهاجم همزمان نیروهای امنیتی به غیرقانونی ترین شیوه بازداشت شده و در بند امنیتی ۲۰۹ اوین بسر می برند. روز ۲۲ اسفند ماه نیز یسر ترکمن دیگر عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با همکاری نیروهای حراست و مدیریت دانشگاه امیرکبیر، همراه با ضرب و شتم بسیار به نیروهای امنیتی تحویل داده شد.



گذشته از آن که نفس بازداشت این دانشجویان، چگونگی بازداشت آنان (یعنی تمامی اقدامات صورت گرفته در حین بازداشت دانشجویان، از ضرب و شتم تا تفتیش و بهم ریختگی کامل منازل این دانشجویان) غیرقانونی است، اما انچه در این مجال بررسی ان ضروری تر بنظر می رسد شکنجه ی روحی و جسمی دانشجویان دربند است که با توجه به تجربه تلخ شکنجه های وحشیانه دانشجویان دربند در پرونده جعل نشریات دانشجوئی، توجه به آن اهمیتی دوچندان می یابد.



لازم به ذکر است که در اردیبهشت ۱۳۸۵، پس از وقوع سناریوی جعل نشریات دانشجوئی توسط نهادهای بسیجی و امنیتی، هشت دانشجوی دانشگاه امیرکبیر باز داشت شدند. در اواسط مردادماه با آزادی ۵ دانشجو اخباری تلخ از چگونگی شکنجه و جزئیات شکنجه دانشجویان دربند پلی تکنیک و بویژه سه تن از آنان یعنی مجید توکلی، احمد قصابان و احسان منصوری، منتشر شد. سرانجام شرح جزئیات تکان دهنده این شکنجه های روحی و جسمی دانشجوین بازداشت شده، با اقدام شجاعانه سه خانواده ی دانشجویان دربند یعنی مجید توکلی، احمد قصابان و احسان منصوری، در طی نامه ای سرگشاده به رئیس قوه قضائیه، فاش شد. این نامه سرگشاده که توسط خانواده ی دانشجویان دربند منتشر شد تنها گوشه ای از ابعاد تکان دهنده نقض حقوق انسانی موجود در سیستم قضائی و امنیتی کشور بود.



اکنون بیش از ۵۰ روز از بازداشت غیرقانونی مجید توکلی، حسین ترکاشوند، کوروش دانشیار و اسماعیل سلمان پور، و بیش از یک ماه از بازداشت غیرقانونی احمد قصابان، عباس حكيم زاده و نريمان مصطفوي و مهدي مشايخي، و بیش از ۲۰ روز از بازداشت غیرقانونی یاسر ترکمن می گذرد. در این مدت تنها ارتباط دانشجویان بازداشت شده، ۱ یا ۲ بار تماس و آن هم با حضور بازجویان است. هم چنین لازم به ذکر است که عباس حکیم زاده و یاسر ترکمن نیز دو دانشجوئی هستند که تا بحال هیچ تماسی با خانوداه خود نداشته اند. این در حالی است که با توجه به بیماری مزمن عباس حکیم زاده، نگرانی های فراوانی در مورد سلامتی جسمانی وی وجود دارد.



دانشجویان بازداشت شده در تماس های کوتاه مدت خود، با حضور بازجویان وزارت اطلاعات بطور مبهم از سلامتی خود خبر داده اند اما نحوه صحبت کردن آنها، که به گواهی خانواده های آنان، که بصورت بریده و همراه با اضطراب و ترس شدید بوده، حکایت از وضعیت نامناسب دانشجویان دربند داشته است. بنا به گفته های خانواده های دانشجویان، صدای بازجویان که به دانشجویان حکم می کرده اند که بگویند “ما حالمان خوب است” و “ما در اعتصاب غذا نیستیم” براحتی قابل شنیدن بوده است. هم چنین یکی از دانشجویان از تداوم بازجوئی ها در تمامی ساعات شبانه روز همراه با آزارهای متعدد جسمی و روحی اطلاع داده است.



تجربه بازداشت دانشجویان دانشگاه پلی تکنیک در ادوار متعدد نشان داده است که در این دوران تمامی دانشجویان برای مدت طولانی در سلول انفردای بسر می برند. آنها در تمامی ساعات شبانه روز تحت بازجوئی های مداوم و حتی برای بیش از ۱۰ ساعت و تحت شدیدترین و غیرانسانی ترین شکنجه های روحی و جسمی و شدید ترین توهین ها از سوی بازجویان قرار می گیرند. میزان این شکنجه ها و ضرب و شتم های فیزیکی گاه به حدی است که دانشجویان در طول بازجوئی از حال رفته و بیهوش می شوند.



همه این اقدامات در حالی که قانون اساسی ایران در ماده ۳۸ و ۳۹، بر عدم هتك حرمت و حيثيت فرد بازداشت شده، و در ماده ۵ اعلاميه جهاني حقوق بشر و ماده ۷ ميثاق بين المللي حقوق مدني و سياسي، بر ممنوعيت شكنجه و هرگونه رفتار غيرانساني و توهين آميز و آزارهاي روحي و جسمي تاکید شده است. تمامی اسناد بین المللی که دولت ایران عضو آن است، شکنجه را اقدامی در مغایرت آشکار با حیثیت و کرامت بشری عنوان کرده و در هر شکلی آنرا ممنوع و قابل مجازات دانسته اند.



سازمان های غیردولتی مدافع حقوق بشر مانند دیده بانی حقوق بشر و عفو بین الملل نیز تاکنون با صدور بیانیه های متعدد نگرانی عمیق خود را نسبت به شکنجه و آزار و اذیت روحی و جسمی دانشجویان دربند ابراز کرده و خواهان پایان دادن به این اقدامات ضد بشری شده اند.



امروز دوباره تاریخ در حال تکرار است. اکنون تمامی شواهد حاکی از آن است که ۹ دانشجوی دربند پلی تکنیک، مجید توکلی، حسین ترکاشوند، کوروش دانشیار، اسماعیل سلمان پور، نریمان مصطفوی، احمد قصابان، مهدی مشایخی، عباس حکیم زاده و یاسر ترکمن، كه هم اكنون در بازداشت بسر مي برند، تحت شدیدترین و غیرانسانی ترین شکنجه ها و آزارهای روحی و جسمی قرار دارند.



اینک بر تمامی سازمان های مدافع حقوق بشر در ایران و در سراسر دنیاست که در راستای وظایف تعریف شده و آرمان ها و اهداف خود، در قالب اقدامات متعدد حمایتی و تبلیغی توجه تمامی انسان های آزادیخواه و بشر دوست را به نقض های متعدد و سیستماتیک حقوق بشر در مورد دانشجویان در بند دانشگاه پلی تکنیک و همه دیگر دانشجویان دربند ایران، معطوف دارند و از این طریق دولت ایران را بعنوان دولت مرتکب نقض حقوق بشر، به رعایت کامل و دقیق مفاد میثاق های بین المللی مطابق با تعهدات خود وادار سازند.



کمیته حقوق بشر انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک تهران)
۹ فروردین ۱۳۸۸
بازگشت به صفحه قبل   نسخه قابل چاپ   لینک دائمی به این خبر 
 
 
¤ اخبار جبهه ملی
¤ درگذشت مهندس اسماعیل حاج قاسمعلی
¤ بازداشت پیمان عارف عضو جبهه ملی ایران
¤ ادیب برومند: انحلال مجلس استیضاح مصدق را منتفی کرد
¤ نامه سخنگوی جبهه ملی ایران به بی بی سی
¤ پیام های نوروزی
¤ خورشیدی که هر روز فروزان تر از روز پیش میدرخشد/بیانیه جبـــهه ملــــی ایــــران
¤ سنگر نشین بی مدعای آزادی هوشنگ کشاورز صدر رفت
¤ تجزیه طلبی محکوم است/رئیس هیئت رهبری جبهه ملی ایران
¤ متن پیام های رهبران جبهه ملی به مناسبت پنجاهمین سال تاسیس کنفدراسیون
¤ تحلیل جبهه ملی ایران ازرویدادهای مصر
¤ دکتر علی رشیدی عضو هیئت رهبری جبهه ملی ایران به دو سال زندان و 5 سال محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم شد
¤ بازداشت اعضاي جبهه ملي ايران در اسفراين خراسان شمالي
¤ بزرگداشت دکتر مصدق در واشنگتن/2 گزارش
¤ بزرگداشت دکتر محمد مصدق در باشگاه ملی خبرنگاران در واشنگتن دی سی شنبه 10 نوامبر 2012
¤ مشروح سومین گزارش احمد شهید در رابطه با حقوق بشر در ایران
¤ جبهه ملي ايران , نيروي هوايي و خلبانان قهرمان دفاع مقدس را گراميداشت
¤ تکدیب امضا
¤ جبهه ملی ایران: به یاری زلزله زدگان بشتابیم
¤ درگذشت رادمرد میهن دوست آقای دکترخسروسعیدی عضو حزب ایران و جبهه ملی ایران
¤ ننگ ونفرین بربیست وهشتم مرداد
¤ اسطوره مقاومت مهندس عباس اميرانتظام در بيمارستان بستري شد
¤ بیانیه ادیب برومند و جبهه ملی ایران- اروپا و آمریکا در اظهار تاثر و همدردی با هموطنان داغدیده آذربایجانی
¤ احضار كورش زعيم
¤ درود بر چهاردهم مرداد / ادیب بـرومـند- رهبر جبهه ملی ایــران
¤ جبهه ملی ایران نسل کشی مسلمانان در میانمار را محکوم میکند
¤ بیانیه ادیب بـــرومند رئیس شورای مرکزی جبهه ملی ایران به مناسبت بزرگداشت ۳۰ تیر 1331
¤ نامه سرگشاده جبهه ملی ایران به رئیس جمهور آمریکا درمورد ادعای واهی مالکیت امارات بر جزایر ایرانی
¤ عمل جراحی قلب دکتر حسین موسویان، رییس هیئت اجرایی جبهه ملی ایران
¤ گرامیداشت یکصدوسی امین زادروز دکتر محمد مصدق در پاریس و کلن
¤ یادداشت اعتراض جبهه ملی ایران به موسسه گوگل
¤ تکذیب مذاکرات جبهه ملی ایران با آقای رضا پهلوی و نزدیکان ایشان
¤ جبهه ملی ایران مهیای ستیزه گری در باره حفظ تمامیت کشور است/ادیـب بـرومـند رئیس شورای مرکزی جبهه ملی ایران
¤ پیام های نوروزی استاد ادیـب بـرومـنـد , دکتر حسین موسویان ,اقاي حسن لباسچی و مهندس كورش زعيم
¤ پیام نوروزی ادیـب بـرومـنـد
¤ دیدارسخنگو و اعضای جبهه ملی ایران با دکتر علی رشیدی
¤ بیانیه ادیـب بـــــرومــند رئیس شورای مرکزی جبهه ملی ایران درباره انتخابات اسفند ۱۳۹۰
¤ جبهه ملی ايران در انتخابات شرکت نمی کند
¤ آخرین وضعیت جبهه ملی ایران
¤ وضعیت نا مساعد جسمی حمید رضا خادم، زندانی سیاسی در بند ۳۵۰ اوین
¤ آیا جبهه ملی ایران منحل میشود؟
¤ بازجویی و بازداشت فعالان و اعضای جبهه ملی ایران
¤ ادامه بازداشتها و احضار اعضای جبهه ملی ایران به وزارت اطلاعات
¤ برگزاری جلسات شورای جبهه ملی ایران ممنوع شد
¤ احضارعیسی خان حاتمی عضو شورای مرکزی جبهه ملی ایران/ بازداشت مهندس محمد توسلی
¤ بازداشت دکتر علی رشیدی
¤ احضار ملیون به وزارت اطلاعات
¤ نشست مهرماه شوراي مركزي جبهه ملي ايران
¤ جلسه شورای مرکزی جبهه ملی ایران پنج شنبه در تهران برگزار شد
¤ جبهه ملی ایران در خارج از کشور نماینده ندارد
¤ @نامه پیمان عارف به احمدی نژاد@دیدار از پیمان عارف
© 2004 - 2011 - خبرگزاری جبهه ملی ایران - J M I N e w s . c o m - تماس با ما