استقلال - آزادی - عدالت اجتماعی (جمهوری ایرانی)
به سایت خبری جبهه ملی ایران ،پرببنده ترین سایت نیروهای ملی خوش آمدید
این سایت خبری مستقل است و به انعکاس اخبار تشکلهای جبهه ملی ایران و نیروهای ملی در سراسر جهان اختصاص دارد
از دیگر صفحات این تارنما در زیر این پیام با کلیک روی صفحه دیدن کنید
 
¤ اخبار دانشجویی
¤ صدور حکم زندان برای ۲۰ نفر از بازداشت شدگان زلزله آذربايجان
¤ دیدار اعضای جبهه ملی ایران با فرید طاهری
¤ روز دانشجو در مزار کیانوش آسا/ بیانیه دفتر تحکیم وحدت
¤ احضار مجدد پیمان عارف به دادگاه
¤ پیمان عارف بار دیگر از تحصیل محروم گردید.
¤ دفتر تحکیم وحدت و سازمان دانش آموختگان ایران در بیانیه ای مشترک: «صدای دانشجویان دربند باشیم»
¤ بیانیه‌ دانشجویان و دانش‌آموختگان لیبرال; «تشکیل جبهه‌ دموکراسی‌خواهان برای صیانت از منافع ملت ایران در مقابل استبداد داخلی»
¤ ممانعت از آزادی پیمان عارف، فعال سابق دانشجویی
¤ پیمان عارف، دانشجوی زندانی، پس از اعتصاب غذا به بیمارستان منتقل شد
¤ پیمان عارف برای سومین بار بازداشت شد
سایتهای دیگر
 
فرهنگ
¤ صفحه اول  ¤ اخبار ايران  ¤ اخبار جبهه ملی  ¤ بیانیه های جبهه ملی  ¤ کورش زعيم  ¤ جبهه ملی اروپا  ¤  واشنگتن  ¤ اخبار دانشجویی  ¤ خارج از کشور  ¤ دکتر ورجاوند  ¤ زنان  ¤ نشریات  ¤ دیدگاه  ¤ دریادار مدنی  ¤ رضا آذرخش  ¤ اندیشگاه ملی/ آریان پور  ¤ کنگره ملی/ امیرانتظام  ¤ مقالات  ¤  عضويت  ¤ نهضت آزادی/حزب ملت ایران  ¤ کارگران  ¤  اسناد جبهه ملی  ¤ جوانان جبهه ملی  ¤ دکتر باوند  ¤ كانون انديشه و سخن.  ¤ بیژن مهر  ¤  سمينار جبهه ملی  ¤  فرهنگ  ¤ همبستگی برای دمکراسی و حقوق بشر در ایران  ¤ دفتر پژوهش های جبهه  ¤ اخبار زندانیان سیاسی  ¤ برنامه تلوزیون  ¤ اقتصاد  ¤ آلبوم عکسها  ¤ تماس با ما ¤ آرشیو خبرها
با آخرین نفس‌های دریاچه‌های ایران : لیست دریاچه های که آخرین نفس هایشان را میکشند
3 آبان 1390       بازگشت به صفحه قبل 
با آخرین نفس‌های دریاچه‌های ایران : لیست دریاچه های که آخرین نفس هایشان را میکشند


سایت قانون : در ایران دریاچه‌های شور و شیرین زیادی وجود دارد. برخی از آنها دائمی و بعضی از آنها در بیش‌تر روزهای سال خشک و بی‌آب هستند. وسعت دریاچه‌های شور نسبت به دریاچه‌های شیرین بیشتر است. دریاچه‎هاى دائمى بیشتر در مناطق پرباران شمال‌غربی و جنوب‌غربی قرار دارند. از مهم‌ترین این دریاچه‌ها خزر، ارومیه، بختگان، جازموریان، پریشان، مهارلو، زریوار و هامون است. به گزارش قانون، در این مطلب اشاره‌ای کوتاه به دریاچه‌هایی که در معرض خطر هستند و دریاچه‌هایی که نیاز به توجه ویژه‌ای دارند تا به سرنوشت دریاچه‌های دسته اول دچار نشوند،کرده‌ایم.
البته در این نگاه اجمالی، طبقه‌بندی با کمی اغماض انجام شده است. شاید بهتر بود برخی از دریاچه‌های دسته دوم را عملاً خشک‌شده فرض کرده و چشم امید را از آسمان و زمین می‌بریدیم تا خیال خودمان و مسئولان هم راحت می‌‌شد. اما دریاچه‌های زیبای این سرزمین جزیی از میراث طبیعی آن هستند و نمی‌توان به همین سادگی از نبودن و نیستی آن‌ها گفت. طبقه‌بندی «در معرض خطر» می‎تواند برای دریاچه‎ای چون ارومیه و یا هامون «در معرض نابودی همیشگی» تغییر کند اما بنا به همان دلیلی که آمد کمی اغماض شده تا حداقل روی کاغذ فرصت برای نجات آنها باقی مانده باشد.

دریاچه‌های خشک‌شده:
دریاچه‌های بختگان و طَشک - نیریز
دریاچه بختگان در غرب نیریز قرار دارد و به صورت یک فروافتادگی کشیده به طول تقریبی 70 تا 100 کیلومتر است و سطح زیر پوشش آن حدود 2000 کیلومترمربع است. دریاچه طَشک با وسعت تقریبی 800 کیلومترمربع در شمال غربی دریاچه بختگان و 160 کیلومتری شرق شیراز قرار دارد.
دریاچه ارژن
وسعت تقریبی این دریاچه در حدود 2000 هکتار و از جمله دریاچه‌های آب شیرین کشور است. این دریاچه بخشی از منطقه حفاظت شده ارژن و پریشان است که در فاصله 60 کیلومتری شیراز و در مجاورت جاده اصلی شیراز- بوشهر قرار دارد.
دریاچه ارژن یکی از زیستگاه‌های مهم پرندگان مهاجر است که در حدود نیمی‌از سال، میزبان هزاران پرنده مهاجر است. این منطقه، تابستان‌های خنک و زمستان‌های سرد دارد که معمولاً در فصل زمستان با بارش برف همراه است.

دریاچه مهارلو - شیراز
دریاچه مهارلو در حدود 18 کیلومتری جنوب شیراز قرار دارد. این دریاچه در جنوب شرقى شیراز قرار گرفته و توسط سه رودخانه نوبه‌اى خشک، حمزه و سروستان و همچنین روان آب هاى کوه‌هاى مجاور تغذیه مى‌شود.
ارتفاع این دریاچه، 1460 متر از سطح دریا و بیشینه ژرفای آن 3 متر است. به همین دلیل میزان تبخیر بالاست و بخشی از بستر آن را لایه‎ای از نمک می‎پوشاند و فقط در بخش‎های شمالی و مرکزی آن، آن هم با ژرفای خیلی کم و شوری زیاد،آب وجود دارد.

دریاچه جازموریان

هامون جازموریان در 150 کیلومتری غرب ایرانشهر است .وسعت این دریاچه در فصول پرباران 3300 کیلومترمربع و به دلیل شرایط اقلیمی ویژه در بیشتر مواقع سال، بخش زیادی از آن به کفه‌های نمکی و رسی تبدیل می‎شود.

دریاچه های در معرض خطر:

دریاچه هامون - سیستان
دریاچه هامون سومین دریاچه بزرگ ایران پس از دریاچه خزر و دریاچه ارومیه است. دریاچه هامون با حدود 1800 کیلومترمربع وسعت، بزرگ‎ترین حوضه دریاچه‎ای شرق ایران است که از سه حوضچه اصلی یوزک، صابری و هیرمند تشکیل شده است.
رودها و آبراهه‎های زیادی به این دریاچه و باتلاق‎های اطراف ریخته می‎شود که از میان آنها، رود هیرمند بیشترین آبدهی را دارد. هیرمند در ایران و بخشی از صابری در افغانستان است.

دریاچه ارومیه
دریاچه ارومیه که در گذشته چی‎چست و کبودان نام داشته، بزرگ‎ترین و شورترین دریاچه دائمی ایران و یکی از دریاچه‎های فوق اشباع از نمک دنیا است. دریاچه ارومیه در شمال غربی ایران قرار دارد و در میان دو استان آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی واقع است.
دریاچه گاوخونی
تالاب گاوخونی در فاصله 40کیلومتری جنوب شرق اصفهان و 30کیلومتری شهر ورزنه قرار دارد .این تالاب به صورت دریاچه کوچک در یک منطقه فرو رفته کویری در حوزه مرکزی فلات ایران قرار دارد و وسعت آن بالغ بر 47000هکتار بر آورد شده است.
دریاچه زریوار - مریوان
تالاب آب شیرین زریوار در فاصله 3 کیلومتری غرب شهر مریوان، در استان کردستان قرار دارد. دریاچه زریوار در 8 کیلومتری غرب مریوان قرار دارد. تالاب زریوار یکی از منحصر به فردترین دریاچه‌های آب شیرین در جهان به شمار می‌رود.

دریاچه اوان - قزوین
دریاچه زیبای اوان در نیمه شمالی الموت در دامنه کوه خشچال در فاصله 75 کیلومتری قزوین قرار دارد. این دریاچه که بیش از 70 هزار متر مربع مساحت دارد.
غلیان دایمی آن باعث صافی و زلالی آب دریاچه شده است.
دریاچه گَهَر – لرستان
دریاچه گَهَر در دره‎ای به همین نام در دامنه جنوبی اشتران‎کوه و در منطقه حفاظت‌شده‌ای به همین نام واقع شده است. دریاچه در میان دو شهر دورود و الیگودرز است که بیشترین خطری که این دریاچه را در حال حاضر تهدید می‌کند پایین آمدن آب آن و آلودگی ناشی از حضور گردشگران است.

دریاچه حوض‎سلطان - قم
دریاچه حوض‎سلطان در 40 کیلومتری شمال شهرستان قم و 85 کیلومتری جنوب تهران و در حاشیه بزرگراه تهران- قم قرار دارد.این دریاچه در شمال شرق شهرستان قم واقع شده‌است و رشته کوه‌های البرز در شمال آن قرار دارد. وسعت و شکل دریاچه متناسب با ورود آب و میزان بارندگی آن در فصول مختلف سال متفاوت است.
این دریاچه شامل دو چاله جدا از هم یکی به نام حوض‎سلطان و دیگری به نام حوض‎مره است که با آبراهه باریکی به هم وصل می‎شوند. در فصول پر آب ابتدا چاله مره پر می‌شود و سپس آب اضافی وارد حوض سلطان می‌شود.

دریاچه کیو - لرستان
دریاچه کیو در شهر خرم‌آباد قرار دارد و یکی از منحصر به ‌فردترین و زیباترین دریاچه‌های استان لرستان به شمار می‌آید. آب این دریاچه از چشمه‌ای که در زیر آن قرار دارد تامین می‌شود. مساحت دریاچه کیو 7 هکتار و عمق آن بین 3 تا 7 متر است.
دریاچه پریشان (فامور) - کازرون
دریاچه پریشان یا فامور، در 15 کیلومتری جنوب شرق شهرستان کازرون قرار داد. دریاچه پریشان یکی از زیباترین دریاچه‌های آب شیرین ایران است. این دریاچه به نام‌های مور، پریشان، شور، کازرون، یون، موز، توز، پریشم، فزشویه و فامور نیز شناخته شده‌ است.
نام این دریاچه از کوه فامور، در شمال خاوری آن گرفته شده است. آب دریاچه شیرین است و بخش بیشتر آن، از آبراهه‎هایی است که از کوه فامور سرچشمه می‎گیرند و بخشی نیز از منابع زیرزمینی تأمین می‎شود.

دریاچه‌هایی که در معرض خطر جدی نیستند‌، اما غافل شدن از آن‌ها می‎تواند سرنوشتی مشابه دریاچه‌های دو دسته دیگر را برای آنها در پی داشته باشد:

دریاچه ولشت - چالوس
دریاچه کوهستانی ولشت در جنوب غربی شهر چالوس و در شمال شرقی کلاردشت قرار دارد. در کیلومتر 25 جاده چالوس- کرج، شهر مرزن آباد قراردارد. در بخش‌های شرقی و غربی مرزن آباد، دو منطقه ییلاقی به نامهای کجور و کلاردشت واقع شده‌اند که دارای چشم اندازهای طبیعی و فرهنگی دیدنی و جذابی هستند. دریاچه ولشت یکی از 10 دریاچه آب شیرین کشور است و محیط زیست مناسبی را برای پرندگان و آبزیان است.
دریاچه شورمست - مازندران
دریاچه شورمست در 6 کیلومتری شهر پل‌سفید قرار دارد. این دریاچه، تنها دریاچه طبیعی شهرستان سواد‌کوه با وسعت 15 هزار متر مربع و عمق 5 متر است. روستا و دریاچه شورمست در ناحیه جنوبی استان مازندران و در جنوب غربی شهرستان سوادکوه، شهر پل سفید قرار دارد.

دریاچه نِئور - اردبیل
دریاچه نِئور در حدود 40 کیلومتری شرق شهر اردبیل در قرار دارد. این دریاچه در جنوب شرق اردبیل به طرف شهر خلخال و در یکی از دره‌های کوهسـتانی باغیرو قرار دارد. وسعت دریاچه بیش از 220 هکتار و شامل دو دریاچه کوچک و بزرگ است. این دریاچه‌ها در فصل پر آب به هم می‌پیوندند و یک دریاچه‌ را به وجود می‌آورند.

دریاچه‎های تار و هَویر - دماوند
دریاچه‎های تار و هویر در 30 کیلومتری شرق شهرستان دماوند از جمله دریاچه‌های آب شیرین کوهستانی هستند. این دریاچه‌ها در ارتفاع بیش از 2900 متر از سطح دریا قرار دارند و راه ارتباطی آنها جاده ماشین روی، دماوند - دریاچه تار است.
این دو دریاچه در فاصله حدود 500 متری از یکدیگر قرار دارند. آب‎هایی که به این دریاچه‎ها می‎ریزند، چشمه‎ساران کوه‎های قره‎داغ، سیاه‎چال و شاه‎نشین در شمال و آبراهه‌های فصلی از جنوب است که قسمتی ازآب آنها وارد دریاچه‎ها می‎شود و قسمتی دیگر، آب رود‎های تار و هویر را تأمین می‎کنند.
وجود این ارتفاعات در کنار یکدیگر بدون آنکه دره آن را شکافته باشد موجب پیدایش گودالی شده که دریاچه تار در آن تشکیل شده است.
بازگشت به صفحه قبل   نسخه قابل چاپ   لینک دائمی به این خبر 
 
 
¤ اخبار جبهه ملی
¤ درگذشت مهندس اسماعیل حاج قاسمعلی
¤ بازداشت پیمان عارف عضو جبهه ملی ایران
¤ ادیب برومند: انحلال مجلس استیضاح مصدق را منتفی کرد
¤ نامه سخنگوی جبهه ملی ایران به بی بی سی
¤ پیام های نوروزی
¤ خورشیدی که هر روز فروزان تر از روز پیش میدرخشد/بیانیه جبـــهه ملــــی ایــــران
¤ سنگر نشین بی مدعای آزادی هوشنگ کشاورز صدر رفت
¤ تجزیه طلبی محکوم است/رئیس هیئت رهبری جبهه ملی ایران
¤ متن پیام های رهبران جبهه ملی به مناسبت پنجاهمین سال تاسیس کنفدراسیون
¤ تحلیل جبهه ملی ایران ازرویدادهای مصر
¤ دکتر علی رشیدی عضو هیئت رهبری جبهه ملی ایران به دو سال زندان و 5 سال محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم شد
¤ بازداشت اعضاي جبهه ملي ايران در اسفراين خراسان شمالي
¤ بزرگداشت دکتر مصدق در واشنگتن/2 گزارش
¤ بزرگداشت دکتر محمد مصدق در باشگاه ملی خبرنگاران در واشنگتن دی سی شنبه 10 نوامبر 2012
¤ مشروح سومین گزارش احمد شهید در رابطه با حقوق بشر در ایران
¤ جبهه ملي ايران , نيروي هوايي و خلبانان قهرمان دفاع مقدس را گراميداشت
¤ تکدیب امضا
¤ جبهه ملی ایران: به یاری زلزله زدگان بشتابیم
¤ درگذشت رادمرد میهن دوست آقای دکترخسروسعیدی عضو حزب ایران و جبهه ملی ایران
¤ ننگ ونفرین بربیست وهشتم مرداد
¤ اسطوره مقاومت مهندس عباس اميرانتظام در بيمارستان بستري شد
¤ بیانیه ادیب برومند و جبهه ملی ایران- اروپا و آمریکا در اظهار تاثر و همدردی با هموطنان داغدیده آذربایجانی
¤ احضار كورش زعيم
¤ درود بر چهاردهم مرداد / ادیب بـرومـند- رهبر جبهه ملی ایــران
¤ جبهه ملی ایران نسل کشی مسلمانان در میانمار را محکوم میکند
¤ بیانیه ادیب بـــرومند رئیس شورای مرکزی جبهه ملی ایران به مناسبت بزرگداشت ۳۰ تیر 1331
¤ نامه سرگشاده جبهه ملی ایران به رئیس جمهور آمریکا درمورد ادعای واهی مالکیت امارات بر جزایر ایرانی
¤ عمل جراحی قلب دکتر حسین موسویان، رییس هیئت اجرایی جبهه ملی ایران
¤ گرامیداشت یکصدوسی امین زادروز دکتر محمد مصدق در پاریس و کلن
¤ یادداشت اعتراض جبهه ملی ایران به موسسه گوگل
¤ تکذیب مذاکرات جبهه ملی ایران با آقای رضا پهلوی و نزدیکان ایشان
¤ جبهه ملی ایران مهیای ستیزه گری در باره حفظ تمامیت کشور است/ادیـب بـرومـند رئیس شورای مرکزی جبهه ملی ایران
¤ پیام های نوروزی استاد ادیـب بـرومـنـد , دکتر حسین موسویان ,اقاي حسن لباسچی و مهندس كورش زعيم
¤ پیام نوروزی ادیـب بـرومـنـد
¤ دیدارسخنگو و اعضای جبهه ملی ایران با دکتر علی رشیدی
¤ بیانیه ادیـب بـــــرومــند رئیس شورای مرکزی جبهه ملی ایران درباره انتخابات اسفند ۱۳۹۰
¤ جبهه ملی ايران در انتخابات شرکت نمی کند
¤ آخرین وضعیت جبهه ملی ایران
¤ وضعیت نا مساعد جسمی حمید رضا خادم، زندانی سیاسی در بند ۳۵۰ اوین
¤ آیا جبهه ملی ایران منحل میشود؟
¤ بازجویی و بازداشت فعالان و اعضای جبهه ملی ایران
¤ ادامه بازداشتها و احضار اعضای جبهه ملی ایران به وزارت اطلاعات
¤ برگزاری جلسات شورای جبهه ملی ایران ممنوع شد
¤ احضارعیسی خان حاتمی عضو شورای مرکزی جبهه ملی ایران/ بازداشت مهندس محمد توسلی
¤ بازداشت دکتر علی رشیدی
¤ احضار ملیون به وزارت اطلاعات
¤ نشست مهرماه شوراي مركزي جبهه ملي ايران
¤ جلسه شورای مرکزی جبهه ملی ایران پنج شنبه در تهران برگزار شد
¤ جبهه ملی ایران در خارج از کشور نماینده ندارد
¤ @نامه پیمان عارف به احمدی نژاد@دیدار از پیمان عارف
© 2004 - 2011 - خبرگزاری جبهه ملی ایران - J M I N e w s . c o m - تماس با ما