استقلال - آزادی - عدالت اجتماعی (جمهوری ایرانی)
به سایت خبری جبهه ملی ایران ،پرببنده ترین سایت نیروهای ملی خوش آمدید
این سایت خبری مستقل است و به انعکاس اخبار تشکلهای جبهه ملی ایران و نیروهای ملی در سراسر جهان اختصاص دارد
از دیگر صفحات این تارنما در زیر این پیام با کلیک روی صفحه دیدن کنید
 
¤ اخبار دانشجویی
¤ صدور حکم زندان برای ۲۰ نفر از بازداشت شدگان زلزله آذربايجان
¤ دیدار اعضای جبهه ملی ایران با فرید طاهری
¤ روز دانشجو در مزار کیانوش آسا/ بیانیه دفتر تحکیم وحدت
¤ احضار مجدد پیمان عارف به دادگاه
¤ پیمان عارف بار دیگر از تحصیل محروم گردید.
¤ دفتر تحکیم وحدت و سازمان دانش آموختگان ایران در بیانیه ای مشترک: «صدای دانشجویان دربند باشیم»
¤ بیانیه‌ دانشجویان و دانش‌آموختگان لیبرال; «تشکیل جبهه‌ دموکراسی‌خواهان برای صیانت از منافع ملت ایران در مقابل استبداد داخلی»
¤ ممانعت از آزادی پیمان عارف، فعال سابق دانشجویی
¤ پیمان عارف، دانشجوی زندانی، پس از اعتصاب غذا به بیمارستان منتقل شد
¤ پیمان عارف برای سومین بار بازداشت شد
سایتهای دیگر
 
جبهه ملی اروپا
¤ صفحه اول  ¤ اخبار ايران  ¤ اخبار جبهه ملی  ¤ بیانیه های جبهه ملی  ¤ کورش زعيم  ¤ جبهه ملی اروپا  ¤  واشنگتن  ¤ اخبار دانشجویی  ¤ خارج از کشور  ¤ دکتر ورجاوند  ¤ زنان  ¤ نشریات  ¤ دیدگاه  ¤ دریادار مدنی  ¤ رضا آذرخش  ¤ اندیشگاه ملی/ آریان پور  ¤ کنگره ملی/ امیرانتظام  ¤ مقالات  ¤  عضويت  ¤ نهضت آزادی/حزب ملت ایران  ¤ کارگران  ¤  اسناد جبهه ملی  ¤ جوانان جبهه ملی  ¤ دکتر باوند  ¤ كانون انديشه و سخن.  ¤ بیژن مهر  ¤  سمينار جبهه ملی  ¤  فرهنگ  ¤ همبستگی برای دمکراسی و حقوق بشر در ایران  ¤ دفتر پژوهش های جبهه  ¤ اخبار زندانیان سیاسی  ¤ برنامه تلوزیون  ¤ اقتصاد  ¤ آلبوم عکسها  ¤ تماس با ما ¤ آرشیو خبرها
به مناسبت بیست و نهمین سالگرد انقلاب بهمن 1357/بیانیه جبهه ملی ایران- اروپا
25 بهمن 1386       بازگشت به صفحه قبل 
بیانیه جبهه ملی ایران- اروپا

به مناسبت بیست و نهمین سالگرد انقلاب بهمن 1357



ملت شریف ایران!

بیست و نه سال پیش، در بهمن ماه 1357، ایرانیان توانستند در پیامد یک انقلاب مردمی استبداد پنجاه و سه ساله پهلوی را درهم شکنند و "بهار آزادی" را برای مدت کوتاهی بیازمایند. اما این خیزش در بطن خود هسته ای بهمراه داشت که خیلی زود روند سرآغازین انقلاب را تحت تاثیر قرار داد و راه را برای برآمدن استبداد دیگری هموارساخت. این گردش بروشنی نشان داد که از هر قیام مردمی نباید ناگزیر دموکراسی فراروید. تا زمینه اجتماعی- فرهنگی لازم دموکراسی موجود نباشد، استبداد در چهره جدیدی باز تولید میشود و نیروی بزرگی که برای دگرگونی آن بکارگرفته شده بود، پاک به هدر میرود.

انقلاب57 در جامعه ای رخداد که در نتیجه سالها سرکوب ِهرگونه ندای آزادی و مردمسالاری، بر صحنه سیاست، جو و فرهنگی چیره شده بود که در آن بیشتر تفکر زورگویی و خشونت حکم میراند تا قانونمداری روزآمد. آزادی بیان، قلم و تحزب وجود نداشت و از مبارزات سیاسی آزاد و مسالمت آمیز شدیدا ممانعت بعمل میامد. ساواک به نماد حکومتی جبار،آزادی کش و آدمکش تبدیل گشته بود و بر تمام وجوه زندگی اجتماعی تسلط داشت. خود گویاست که در چنان محیطی بیشترین مردم ایران فرصت آموختن و آزمودن آنچنان تفکر و منش اجتماعی را بدست نیاورده بودند که بتوانند با سنجش عاقلانه و فرهنگ مسامحه در پی رفع و دفع مشکلات جامعه باشند. آنان بدون داشتن تصوری روشن وهمگانی از آنچه که باید باشد فقط به نفی آنچه که هست پرداختند. دخالت بیگانگان نیز بسهم خود کار را دشوار تر میکرد. آنها که از دیرباز حفظ منافع خود را بهتر در معامله با یک مستبد وابسته ای مانند محمد رضا پهلوی میدیدند تا در چالش با برگزیده ملی و مستقلی چون محمد مصدق، حال خودبزرگ بینی های محمد رضاشاه را پذیرا نبودند و دیگر حاضر نشدند بهرقیمتی از وی حمایت کنند.

در انقلاب مردمی 57 نیروهای سازمانیافته ای فعالیت میکردند که هرکدام تصور ویژه خویش را از آزادی داشت. و سرانجام آن نیرویی رهبری انقلاب و قدرت را بدست گرفت که به بیشترین مردم از دیگران نزدیکتر بود، زبان و باورهای مذهبی آنان را بهتر میفهمید و چندان توجهی به دیگر مشکلات آنها هم نداشت. اقتصاد را از آن خر میدانست، قانون قصاص را به قوانین مدنی ترجیح میداد و تصورش از انسانیت و مدنیت چنان بود و هست که، حقوق زن را نیمی از حقوق مرد بشمار می آورد و بسیاری از حقوق شهروندی ایرانیان غیر شیعه را رسما نادیده میگرفت. متاسفانه در اوضاع حساس و خطیر آنزمان نه تنها عوام که بسیاری از خواص هم، چنان مجذوب حرکت توده ها گشته بودند که هشدارهای معدودی چون نامه سرگشاده مصطفی رحیمی را به حساب بدبینی و دوری از مردم گذاشته و یا پاک نادیده میگرفتند.

نیروهای ملی- مذهبی در پیدایش و استقرار سیاسی جریان مذهبی غالب در انقلاب بهمن، نقش موثری بعهده داشتند. در حالیکه در داخل کشور رجل مذهبی لیبرال- دموکراتی چون مهندس مهدی بازرگان و مسلمان انقلابی مانند علی شریعتی سالها پیش از انقلاب با انتشار و تبلیغ حضوری نوشته هایشان زمینه فرهنگی- اسلامی انقلاب را آماده ساختند، در خارج از کشور ابوالحسن بنی صدر و ابراهیم یزدی در امر تبلیغ و سازماندهی رهبری آیت الله خمینی بسیار فعال بودند. انقلاب 1357را بدانگونه که رخداد نمیتوان بدون در نظر گرفتن کوششها؛ معاملات و زدوبندهای پشت پرده فعالینی چون صادق قطب زاده، ابراهیم یزدی و حسن حبیبی بدرستی ارزیابی کرد. جلب موافقت آمریکا و بطور کلی دنیای غرب برای جابجایی قدرت در ایران بعهده این طیف از انقلابیون بود.

پس از کودتای28 مرداد 32 علیه حکومت قانونی دکتر محمد مصدق، جبهه ملی ایران بمثابه تنها تشکل ملی، دموکراتیک و اصلاحگر اجتماعی شدیدا سرکوب میشد. ضرب و شتم شدید سران جبهه ملی در کاروانسرا سنگی، فقط چند ماه پیش از سقوط رژیم پهلوی، نمادی از خشونت و انجماد سیاسی استبداد حاکم بر ایران بود. تکرار پیام و فراخوان دکتر مصدق به شاه مبنی بر اینکه شاه باید سلطنت کند و نه حکومت، از سوی شاپور بختیار، کریم سنجابی و داریوش فروهر رهنمود وفرصت طلایی بود که شاه بازهم آنرا سوزاند و کار خود را بدست خویش تمام کرد. او با سیاست سرکوب خشن سران یک نیروی مسالمت جو و دموکرات جامعه سیاسی آندوره، راه را بروی تفکر انقلابی و ستیزه جو کاملا گشود و اعتباری برای مدارا و نرمش باقی نگذاشت.

نقش جبهه ملی ایران در انقلاب بهمن 57 بسیار پیچیده و سرنوشت ساز بود. بخشی از این تشکل که همیشه از طریق بازار پای در اعماق اجتماع داشت، نجات ایران را از استبداد، در انقلاب اسلامی میدید و بی پروا از آن حمایت میکرد. دو بخش دیگر جبهه به رهبری روحانیت در انقلاب با چشم تردید مینگریست و با آن مخالفت میکرد. ارزیابی این دو از وضع سیاسی کشور یکسان نبود. دکتر کریم سنجابی و اکثریت رهبری جبهه ملی تمایلی به ماندگاری رژیم پهلوی نشان نمیدادند و میکوشیدند حرکت توده ای را بسمتی هدایت کنند که حاکمیت ملت برقرار شده و شعار استراتژیک و دیرینه جبهه ملی ایران یعنی "آزادی، استقلال و عدالت اجتماعی" متحقق گردد. دکتر شاپور بختیار اما، خطر استبداد مذهبی را بیش از دیگران احساس میکرد و بهمین دلیل در ابتدا نه تنها حاضر به همراهی با جریان مذهبی نشد بلکه پیشنهاد سمت نخست وزیری را از شاه پذیرفت. متاسفانه، علی رغم اصلاحات چشمگیری که وی در طول نخست وزیری کوتاه مدتش انجام داد، باکارشکنی های فراوانی مواجه گردید؛ ازجبهه ملی "اخراج" شد وابراهیم یزدی وصادق قطب زاده کوششهای مهندس بازرگان را برای مصالحه وی با آیت الله خمینی و گذارآرام به حکومت مردمی، نقش برآب ساختند. لیکن،آنطوریکه ادامه حوادث نشانداد هر دو در محاسبات خود اشتباه کرده بودند. دکتر بختیار هنگامی نخست وزیر میشد که کشتی پادشاهی در ایران با رشد نفوذ جناح روحانیت و قرار و مدارهای میان دستیاران آیت الله خمینی و آمریکا درحال غرق شدن بود. دکتر سنجابی و یارانش هم با اینکه در اولین دولت بعد از انقلاب مقامهای مهمی گرفتند و نقش مثبتی در بسیاری از تصمیمات دولت بازرگان داشتند، بزودی به حدود و ثغور حاکمیت واقعی جمهوری اسلامی رسیده و تحت فشار جناح مورد حمایت آیت الله خمینی و با اعتراض به اعدامهای غیرقانونی و قانون قصاص کنار رفتند. درواقع، پراکندگی آرای رهبران جبهه ملی، میدان را برای نیروهایی گشود که راه را برای استقراراستبداد مذهبی هموارساختند. درحالیکه جبهه ملی می توانست با پشتوانه تاریخی که داشت، باحفظ انسجام درونی خود نقشی کارساز و دموکراتیک درآن لحظات حساس تاریخ میهنمان ایفا کند .

چندی پس از آنکه انقلاب آخرین فرزندان خود را هم "بلعید" ؛ قطب زاده اعدام شد و بنی صدر معزول گردید، دیگر کوچکترین مانعی در برابر دیکتاتوری ولایت مطلقه فقیه باقی نماند.

هموطنان عزیز،

29 سال پس از قیام 22بهمن 57 حاکمیت جمهوری اسلامی در بحرانی ترین شرایط بسر میبرد. برای حفظ قدرت و منافع خود در برابر مبارزات زنان، دانشجویان، کارگران، معلمان و دیگر مبارزین جامعه سیاسی و مدنی، استبداد ولایت فقیه دروغ و فریب و سرکوب و کشتار وحشیانه مردم را در دستور روز قرار داده است. کسانیکه روزی دستگاه حکومتی خود را مردمی ترین نظام دنیا میدانستند امروز در انتخابات دوره هشتم مجلس حتی منتقدین درون نظام را هم تحمل نمیکنند. براستی که این نظام تجسم فساد، ناکارآمدی های فجیع اجتماعی - اقتصادی و تباهیست؛ میلیون ها ایرانی بیکار و زیر خط فقر قرار دارند؛ فحشا و اعتیاد بیداد میکند. در سیاست خارجی نیز آنان کشور را به چند قدمی جنگ با دنیای خارج، تجزیه، انزوا و فروپاشی کشانده اند و هر روز از زندگی جمهوری اسلامی آسیب بزرگی به منافع و مصالح ملی ایران میباشد.

هموطنان، میراث خواران انقلاب مدت مدیدیست که حقانیت و مشروعیت مردمی خود را از دست داده اند وباید هرچه زودتر زیر فشار مبارزات آحاد و لایه های اجتماعی بکنار رانده شده و حاکمیت را اینبار به صاحب اصلی آن یعنی ملت ایران بدهند. چنین حکامی شایسته ملت ایران نیستند!

"آزادی، استقلال، عدالت اجتماعی، جدایی دین از حکومت و انتخابات آزاد" اینست شعاری که باید رهنمای مبارزات آینده مردم ایران گردد.



زنده باد آزادی

پاینده باد ایران

جبهه ملی ایران- اروپا

22 بهمن 1386
بازگشت به صفحه قبل   نسخه قابل چاپ   لینک دائمی به این خبر 
 
 
¤ اخبار جبهه ملی
¤ درگذشت مهندس اسماعیل حاج قاسمعلی
¤ بازداشت پیمان عارف عضو جبهه ملی ایران
¤ ادیب برومند: انحلال مجلس استیضاح مصدق را منتفی کرد
¤ نامه سخنگوی جبهه ملی ایران به بی بی سی
¤ پیام های نوروزی
¤ خورشیدی که هر روز فروزان تر از روز پیش میدرخشد/بیانیه جبـــهه ملــــی ایــــران
¤ سنگر نشین بی مدعای آزادی هوشنگ کشاورز صدر رفت
¤ تجزیه طلبی محکوم است/رئیس هیئت رهبری جبهه ملی ایران
¤ متن پیام های رهبران جبهه ملی به مناسبت پنجاهمین سال تاسیس کنفدراسیون
¤ تحلیل جبهه ملی ایران ازرویدادهای مصر
¤ دکتر علی رشیدی عضو هیئت رهبری جبهه ملی ایران به دو سال زندان و 5 سال محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم شد
¤ بازداشت اعضاي جبهه ملي ايران در اسفراين خراسان شمالي
¤ بزرگداشت دکتر مصدق در واشنگتن/2 گزارش
¤ بزرگداشت دکتر محمد مصدق در باشگاه ملی خبرنگاران در واشنگتن دی سی شنبه 10 نوامبر 2012
¤ مشروح سومین گزارش احمد شهید در رابطه با حقوق بشر در ایران
¤ جبهه ملي ايران , نيروي هوايي و خلبانان قهرمان دفاع مقدس را گراميداشت
¤ تکدیب امضا
¤ جبهه ملی ایران: به یاری زلزله زدگان بشتابیم
¤ درگذشت رادمرد میهن دوست آقای دکترخسروسعیدی عضو حزب ایران و جبهه ملی ایران
¤ ننگ ونفرین بربیست وهشتم مرداد
¤ اسطوره مقاومت مهندس عباس اميرانتظام در بيمارستان بستري شد
¤ بیانیه ادیب برومند و جبهه ملی ایران- اروپا و آمریکا در اظهار تاثر و همدردی با هموطنان داغدیده آذربایجانی
¤ احضار كورش زعيم
¤ درود بر چهاردهم مرداد / ادیب بـرومـند- رهبر جبهه ملی ایــران
¤ جبهه ملی ایران نسل کشی مسلمانان در میانمار را محکوم میکند
¤ بیانیه ادیب بـــرومند رئیس شورای مرکزی جبهه ملی ایران به مناسبت بزرگداشت ۳۰ تیر 1331
¤ نامه سرگشاده جبهه ملی ایران به رئیس جمهور آمریکا درمورد ادعای واهی مالکیت امارات بر جزایر ایرانی
¤ عمل جراحی قلب دکتر حسین موسویان، رییس هیئت اجرایی جبهه ملی ایران
¤ گرامیداشت یکصدوسی امین زادروز دکتر محمد مصدق در پاریس و کلن
¤ یادداشت اعتراض جبهه ملی ایران به موسسه گوگل
¤ تکذیب مذاکرات جبهه ملی ایران با آقای رضا پهلوی و نزدیکان ایشان
¤ جبهه ملی ایران مهیای ستیزه گری در باره حفظ تمامیت کشور است/ادیـب بـرومـند رئیس شورای مرکزی جبهه ملی ایران
¤ پیام های نوروزی استاد ادیـب بـرومـنـد , دکتر حسین موسویان ,اقاي حسن لباسچی و مهندس كورش زعيم
¤ پیام نوروزی ادیـب بـرومـنـد
¤ دیدارسخنگو و اعضای جبهه ملی ایران با دکتر علی رشیدی
¤ بیانیه ادیـب بـــــرومــند رئیس شورای مرکزی جبهه ملی ایران درباره انتخابات اسفند ۱۳۹۰
¤ جبهه ملی ايران در انتخابات شرکت نمی کند
¤ آخرین وضعیت جبهه ملی ایران
¤ وضعیت نا مساعد جسمی حمید رضا خادم، زندانی سیاسی در بند ۳۵۰ اوین
¤ آیا جبهه ملی ایران منحل میشود؟
¤ بازجویی و بازداشت فعالان و اعضای جبهه ملی ایران
¤ ادامه بازداشتها و احضار اعضای جبهه ملی ایران به وزارت اطلاعات
¤ برگزاری جلسات شورای جبهه ملی ایران ممنوع شد
¤ احضارعیسی خان حاتمی عضو شورای مرکزی جبهه ملی ایران/ بازداشت مهندس محمد توسلی
¤ بازداشت دکتر علی رشیدی
¤ احضار ملیون به وزارت اطلاعات
¤ نشست مهرماه شوراي مركزي جبهه ملي ايران
¤ جلسه شورای مرکزی جبهه ملی ایران پنج شنبه در تهران برگزار شد
¤ جبهه ملی ایران در خارج از کشور نماینده ندارد
¤ @نامه پیمان عارف به احمدی نژاد@دیدار از پیمان عارف
© 2004 - 2011 - خبرگزاری جبهه ملی ایران - J M I N e w s . c o m - تماس با ما