استقلال - آزادی - عدالت اجتماعی (جمهوری ایرانی)
به سایت خبری جبهه ملی ایران ،پرببنده ترین سایت نیروهای ملی خوش آمدید
این سایت خبری مستقل است و به انعکاس اخبار تشکلهای جبهه ملی ایران و نیروهای ملی در سراسر جهان اختصاص دارد
از دیگر صفحات این تارنما در زیر این پیام با کلیک روی صفحه دیدن کنید
 
¤ اخبار دانشجویی
¤ صدور حکم زندان برای ۲۰ نفر از بازداشت شدگان زلزله آذربايجان
¤ دیدار اعضای جبهه ملی ایران با فرید طاهری
¤ روز دانشجو در مزار کیانوش آسا/ بیانیه دفتر تحکیم وحدت
¤ احضار مجدد پیمان عارف به دادگاه
¤ پیمان عارف بار دیگر از تحصیل محروم گردید.
¤ دفتر تحکیم وحدت و سازمان دانش آموختگان ایران در بیانیه ای مشترک: «صدای دانشجویان دربند باشیم»
¤ بیانیه‌ دانشجویان و دانش‌آموختگان لیبرال; «تشکیل جبهه‌ دموکراسی‌خواهان برای صیانت از منافع ملت ایران در مقابل استبداد داخلی»
¤ ممانعت از آزادی پیمان عارف، فعال سابق دانشجویی
¤ پیمان عارف، دانشجوی زندانی، پس از اعتصاب غذا به بیمارستان منتقل شد
¤ پیمان عارف برای سومین بار بازداشت شد
سایتهای دیگر
 
دکتر ورجاوند
¤ صفحه اول  ¤ اخبار ايران  ¤ اخبار جبهه ملی  ¤ بیانیه های جبهه ملی  ¤ کورش زعيم  ¤ جبهه ملی اروپا  ¤  واشنگتن  ¤ اخبار دانشجویی  ¤ خارج از کشور  ¤ دکتر ورجاوند  ¤ زنان  ¤ نشریات  ¤ دیدگاه  ¤ دریادار مدنی  ¤ رضا آذرخش  ¤ اندیشگاه ملی/ آریان پور  ¤ کنگره ملی/ امیرانتظام  ¤ مقالات  ¤  عضويت  ¤ نهضت آزادی/حزب ملت ایران  ¤ کارگران  ¤  اسناد جبهه ملی  ¤ جوانان جبهه ملی  ¤ دکتر باوند  ¤ كانون انديشه و سخن.  ¤ بیژن مهر  ¤  سمينار جبهه ملی  ¤  فرهنگ  ¤ همبستگی برای دمکراسی و حقوق بشر در ایران  ¤ دفتر پژوهش های جبهه  ¤ اخبار زندانیان سیاسی  ¤ برنامه تلوزیون  ¤ اقتصاد  ¤ آلبوم عکسها  ¤ تماس با ما ¤ آرشیو خبرها
كالبد شكافي حوادث اهواز/ گفتگو با پرويز ورجاوند كارشناس مسايل سياسي
14 بهمن 1384   iranema-online.org   بازگشت به صفحه قبل 
گفتگو با پرويز ورجاوند كارشناس مسايل سياسي -
ايران ما - پرويز ورجاوند كارشناس مسايل سياسي در گفت وگو باخبرگزاري ايرانيوز با بيان اين مطلب كه آنچه اكنون از مصاحبه مشترك وزير خارجه آمريكا و ايتاليا برمي‌آيد اين است كه استان‌هايي مانند خوزستان و بوشهر و هرمزگان بايد به تسخير آنان درآيد تا آنهااز منابع نفت و امكانات عظيم انرژي و تاسيسات آنجا بهره‌برداري كننداظهار داشت: بدون شك حوادث خوزستان و اهواز يك پديده تازه و جديد نيست. اگر بخواهيم ابعاد اين پرونده را بررسي كنيم بايد به دوران قاجار و به چهره اي به نام«خزعل»; كه با حمايت انگليس قصد جداسازي خوزستان از ايرا ن را داشت باز گرديم.

وي افزود: اما شرايط به گونه‌اي ديگر پيش رفت؛ حكومت مركزي در ايران بر سر كار آمد و به تحركات و آشوب‌هاي مختلف در گوشه و كنار ايران پايان بخشيد، انگلستان نيز نفع خود را در حمايت از اين جريان ديد.

وي تاكيد كرد: در زمان حكومت احمدشاه هر كس در گوشه وكنار ايران قدرت خاصي داشت در خوزستان نيز فردي به نام خزعل كه خودش را حكمران منصوب از سوي حكومت ايران مي دانست با حمايت انگلستان تلاش مي كرد كه خوزستان را از ايران جدا كند تا انگلستان بتواند براي هميشه بر منابع عظيم نفت خوزستان سلطه داشته باشد. اما با شرايطي كه در منطقه بوجود آمد، انگلستان با حمايت از سردار سپه سعي خود را به ايجاد يك حكومت متمركز معطوف كرد و در نتيجه دست از حمايت خزعل برداشت و زماني‌كه نيروهاي دولت مركزي به سمت جنوب در حركت بود بارها خزعل با انگليسي‌ها تماس گرفت اما انگليسي ها از وي حمايت نكردند.
بنابراين پديده اي به نام جداسازي خوزستان از ايران تحت شعاع شكل گيري يك نظام مقتدر مركزي در ايران قرار گرفت.

وي در ادامه خاطرنشان كرد: اما از آن زمان به بعد انگلستان در چهارچوب قراردادهاي نفتي كه با ايران امضا كرد توانست از منابع عظيم نفت ايران به صورت غير قابل تصوري بهره برداري كند به طوري كه توانست ناوگان عظيم دريايي خود را به مدد منابع نفت ايران و از جيب ملت ايران گسترش دهد.

ورجاوند با بيان اينكه انگليسي ها در جريان جنگ دوم جهاني توانستند حضورشان را با اشغال ايران تثبيت كنند گفت: همه تلاش هاي انگلستان با ملي شدن صنعت نفت به رهبري دكتر مصدق نقش بر آب شد و با بيرون كردن انگليسي‌‌ها از ايران، انگلستان بر تثبيت موقعيت خويش در عراق و شيخ‌نشين‌ها تاكيد ورزيد تا قدرت مانور و اعمال نفوذش را در ايران از دست ندهد.

وي افزود: زماني كه انگلستان تصميم گرفت تا نيروهاي خود را از خليج فارس بيرون ببرد و به ظاهر به شيخ نشينان تحت سلطه خود استقلال ببخشد، زمينه‌هاي اختلاف را ميان آنان از يكسو و ميان آنها و ايران از سوي ديگر فراهم آورد شرايطي ايجاد كرد كه همواره به گونه‌اي در منطقه اختلاف وجود داشته باشد.

اين كارشناس سياست خارجي بااشاره به دوران حكومت صدام و ادعاي صدام براي مالكيت خوزستان اظهار داشت: در دوران حكومت بعث ، صدام با وقاحت تمام خوزستان را سرزمين عربستان اعلام كرد و به خوزستان به عنوان سرزمين عرب ها مي نگريست، همانگونه كه ادعاي مالكيت كويت را داشت. در نتيجه به ياري دستگاه جاسوسي استخبارات عراق جريان‌هايي را چون حزب الاهواز و مانند آن در خوزستان شكل داد و با كمك‌هاي فراوان مالي و در اختيار گذاردن اسلحه آنها را به ايجاد تحريكات در منطقه خوزستان به‌ويژه بعد از انقلاب واداشت.

ورجاوند در ادامه گفت: اما چهره اي به نام تيمسار مدني مانع از اعمال نفوذ عراق درخوزستان شد واگر اين مرد در خوزستان در برابر گروههاي حمايت شده صدام ايستادگي نكرده بود و كمر اين جريان را نشكسته بود اكنون خوزستان براي ما به يك موضوع فاجعه بار بدل شده بود.

وي افزود: انگلستان و وابستگانش همواره اين ذهنيت را دارند كه بايد درخوزستان حالت نابه سامان وجود داشته باشد امااز طرفي بعد از انقلاب نيز برخي واقعيت‌ها به خوبي درك نشد و با كمال تاسف اختلافات مذهب شيعه و سني اين احساس را در بين شماري از باشندگان ايراني بوجود آورد كه به عنوان يك شهروند درجه 2 مطرح هستند، همانطور كه ايراني‌ترين ايرانيان يعني هموطنان عزيز كردستاني هم به دليل سني بودن شهروند درجه 1 محسوب نمي‌شوند، همانطور كه هموطنان عزيز بلوچستاني نيز شهروند درجه 1 به حساب نمي‌آيند.

ورجاوند تاكيد كرد: بنابراين نحوه برخورد حاكميت شرايطي را بوجود‌آورد كه هميشه در بخش هايي از ايران جريان هاي ناراضي وجود داشته باشند و در نتيجه جريان‌هاي زيرزميني كه در اهواز حضور داشتند با بهره گيري از جريان هاي فراسوي مرزهاي ايران امكان حيات پيدا كردند. بدون هيچ ترديدي تا زماني كه صدام در قدرت بود اين جريان ها به انواع مختلف توسط صدام حمايت مي شدند و اكنون نيز با استقرار نيروهاي انگليسي و آمريكايي در عراق اين جريان ادامه يافته است.

ورجاوند با ذكر اين پرسش اساسي كه چرا هم اكنون انگليسي‌ها در جنوب عراق مستقر شده‌اند و چرا در شمال عراق مستقر نيستند، خاطرنشان كرد: چرا انگليسي‌ها در جنوب عراق مستقر شده‌اند؟ بخش جنوبي عراق يك حوزه سياسي گره خورده با منافع انگليسي ها به حساب مي آيد و انگليس قصد دارد تا با استقرار در اين منطقه اثرگذاري بيشتري را در تمام سرزمين‌هاي شمالي و جنوبي خليج فارس داشته باشند و همچنين امكان اعمال فشار و نفوذ درخوزستان را براي خود حفظ كند و صحبت‌هايي هم كه از جانب مقامات انگليسي بيان مي شود خود بيان گر و تاييد كننده اين موضوع است.

وي افزود: نكته بسيار مهمي كه درمورد خوزستان وجود دارد اين است كه مردم خوزستان در دوران جنگ با وجود تمامي دسيسه‌ها و تلاش‌هاي صدام، در برابر عراق پايداري و مقاومت كردند و اجازه ندادند كه عراق خوزستان را به حياط خلوت خود تبديل كند.

اما متاسفانه پس از جنگ به دليل عدم وجود يك تدبير مناسب براي پاك سازي مين هايي كه عراقي ها وجب به وجب در سرزمين خوزستان كاشته بودند سبب شد تا مردمي كه از طريق زراعت و نخل داري امرار معاش مي‌كردند فرصت بهره‌برداري از زمين هاي خود را از دست بدهند و به حاشيه نشيني و مهاجرت به شهرها روي آورند و در نتيجه بسياري از روستاها متروك شد و سطح زندگي مردم تنزل پيدا كرد. مردم خوزستان نيز احساس كردند كه در پي 8 سال مقاومت در برابر قدرت خارجي و پاسداري از ايران، حاكميت هيچ توجهي به شرايط آنها ندارد.

اين كارشناس سياسي تاكيد كرد: تا كنون هيچ تلاشي براي شيرين كردن آب منطقه انجام نشده و مردم خوزستان در حالي كه در كنار رودخانه كارون و بهمن شير زندگي مي كنند نمي‌توانند از آب شيرين مناسب استفاده كنند. هنوز بخش زيادي از شهرهاي خوزستان بدون گاز زندگي مي‌كنند. بنابراين تمام اين شرايط اين فرصت را بوجود آورده كه جريان‌هاي كوچك زيرزميني كه ساليان سال با جريان‌هاي عراق و انگلستان گره خورده بودند بتوانند تحركات جديدي انجام دهند و بستري بوجود آمد تا آنها دست به تحركاتي بزنند.

ورجاوند تاكيد كرد: بنا بر اين دليل حوادث اخير در اهواز آن است كه در خوزستان يك برنامه درست و توانا درجهت عمران و آبادي منطقه و ساماندهي مناسب براي مردم آنجا صورت نگرفته و مردم احساس مي كنند كه مورد بي توجهي قرار گرفته‌اند.

وي خاطرنشان كرد: آنچه اكنون از مصاحبه مشترك وزير خارجه آمريكا و ايتاليا برمي‌آيد اين است كه استان‌هايي مانند خوزستان و بوشهر و هرمزگان بايد به تسخير آنان درآيد تا آنهااز منابع نفت و امكانات عظيم انرژي و تاسيسات آنجا بهره‌برداري كنند.

امكاناتي كه از نقطه نظر مبادلات بازرگاني ايران براي ايران حايز اهميت حياتي است، چرا كه 80 درصد از واردات و صادرات ايران از طريق كرانه خليج فارس و درياي عمان صورت مي گيرد اگر چنين كاري صورت بگيرد ابعاد فاجعه باري براي ايران به همراه خواهد داشت، بنابراين سياست استراتژيك قدرت‌هاي بزرگ در آشفته ساختن اوضاع منطقه مهم و حساس خوزستان و نابخردي و ناتواني‌ها در ساماندهي و توجه به خواست‌هاي معقول مردم منطقه، دلايل اصلي حوادث اخير اهواز است.

بازگشت به صفحه قبل   نسخه قابل چاپ   لینک دائمی به این خبر 
 
 
¤ اخبار جبهه ملی
¤ درگذشت مهندس اسماعیل حاج قاسمعلی
¤ بازداشت پیمان عارف عضو جبهه ملی ایران
¤ ادیب برومند: انحلال مجلس استیضاح مصدق را منتفی کرد
¤ نامه سخنگوی جبهه ملی ایران به بی بی سی
¤ پیام های نوروزی
¤ خورشیدی که هر روز فروزان تر از روز پیش میدرخشد/بیانیه جبـــهه ملــــی ایــــران
¤ سنگر نشین بی مدعای آزادی هوشنگ کشاورز صدر رفت
¤ تجزیه طلبی محکوم است/رئیس هیئت رهبری جبهه ملی ایران
¤ متن پیام های رهبران جبهه ملی به مناسبت پنجاهمین سال تاسیس کنفدراسیون
¤ تحلیل جبهه ملی ایران ازرویدادهای مصر
¤ دکتر علی رشیدی عضو هیئت رهبری جبهه ملی ایران به دو سال زندان و 5 سال محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم شد
¤ بازداشت اعضاي جبهه ملي ايران در اسفراين خراسان شمالي
¤ بزرگداشت دکتر مصدق در واشنگتن/2 گزارش
¤ بزرگداشت دکتر محمد مصدق در باشگاه ملی خبرنگاران در واشنگتن دی سی شنبه 10 نوامبر 2012
¤ مشروح سومین گزارش احمد شهید در رابطه با حقوق بشر در ایران
¤ جبهه ملي ايران , نيروي هوايي و خلبانان قهرمان دفاع مقدس را گراميداشت
¤ تکدیب امضا
¤ جبهه ملی ایران: به یاری زلزله زدگان بشتابیم
¤ درگذشت رادمرد میهن دوست آقای دکترخسروسعیدی عضو حزب ایران و جبهه ملی ایران
¤ ننگ ونفرین بربیست وهشتم مرداد
¤ اسطوره مقاومت مهندس عباس اميرانتظام در بيمارستان بستري شد
¤ بیانیه ادیب برومند و جبهه ملی ایران- اروپا و آمریکا در اظهار تاثر و همدردی با هموطنان داغدیده آذربایجانی
¤ احضار كورش زعيم
¤ درود بر چهاردهم مرداد / ادیب بـرومـند- رهبر جبهه ملی ایــران
¤ جبهه ملی ایران نسل کشی مسلمانان در میانمار را محکوم میکند
¤ بیانیه ادیب بـــرومند رئیس شورای مرکزی جبهه ملی ایران به مناسبت بزرگداشت ۳۰ تیر 1331
¤ نامه سرگشاده جبهه ملی ایران به رئیس جمهور آمریکا درمورد ادعای واهی مالکیت امارات بر جزایر ایرانی
¤ عمل جراحی قلب دکتر حسین موسویان، رییس هیئت اجرایی جبهه ملی ایران
¤ گرامیداشت یکصدوسی امین زادروز دکتر محمد مصدق در پاریس و کلن
¤ یادداشت اعتراض جبهه ملی ایران به موسسه گوگل
¤ تکذیب مذاکرات جبهه ملی ایران با آقای رضا پهلوی و نزدیکان ایشان
¤ جبهه ملی ایران مهیای ستیزه گری در باره حفظ تمامیت کشور است/ادیـب بـرومـند رئیس شورای مرکزی جبهه ملی ایران
¤ پیام های نوروزی استاد ادیـب بـرومـنـد , دکتر حسین موسویان ,اقاي حسن لباسچی و مهندس كورش زعيم
¤ پیام نوروزی ادیـب بـرومـنـد
¤ دیدارسخنگو و اعضای جبهه ملی ایران با دکتر علی رشیدی
¤ بیانیه ادیـب بـــــرومــند رئیس شورای مرکزی جبهه ملی ایران درباره انتخابات اسفند ۱۳۹۰
¤ جبهه ملی ايران در انتخابات شرکت نمی کند
¤ آخرین وضعیت جبهه ملی ایران
¤ وضعیت نا مساعد جسمی حمید رضا خادم، زندانی سیاسی در بند ۳۵۰ اوین
¤ آیا جبهه ملی ایران منحل میشود؟
¤ بازجویی و بازداشت فعالان و اعضای جبهه ملی ایران
¤ ادامه بازداشتها و احضار اعضای جبهه ملی ایران به وزارت اطلاعات
¤ برگزاری جلسات شورای جبهه ملی ایران ممنوع شد
¤ احضارعیسی خان حاتمی عضو شورای مرکزی جبهه ملی ایران/ بازداشت مهندس محمد توسلی
¤ بازداشت دکتر علی رشیدی
¤ احضار ملیون به وزارت اطلاعات
¤ نشست مهرماه شوراي مركزي جبهه ملي ايران
¤ جلسه شورای مرکزی جبهه ملی ایران پنج شنبه در تهران برگزار شد
¤ جبهه ملی ایران در خارج از کشور نماینده ندارد
¤ @نامه پیمان عارف به احمدی نژاد@دیدار از پیمان عارف
© 2004 - 2011 - خبرگزاری جبهه ملی ایران - J M I N e w s . c o m - تماس با ما