استقلال - آزادی - عدالت اجتماعی (جمهوری ایرانی)
به سایت خبری جبهه ملی ایران ،پرببنده ترین سایت نیروهای ملی خوش آمدید
این سایت خبری مستقل است و به انعکاس اخبار تشکلهای جبهه ملی ایران و نیروهای ملی در سراسر جهان اختصاص دارد
از دیگر صفحات این تارنما در زیر این پیام با کلیک روی صفحه دیدن کنید
 
¤ اخبار دانشجویی
¤ صدور حکم زندان برای ۲۰ نفر از بازداشت شدگان زلزله آذربايجان
¤ دیدار اعضای جبهه ملی ایران با فرید طاهری
¤ روز دانشجو در مزار کیانوش آسا/ بیانیه دفتر تحکیم وحدت
¤ احضار مجدد پیمان عارف به دادگاه
¤ پیمان عارف بار دیگر از تحصیل محروم گردید.
¤ دفتر تحکیم وحدت و سازمان دانش آموختگان ایران در بیانیه ای مشترک: «صدای دانشجویان دربند باشیم»
¤ بیانیه‌ دانشجویان و دانش‌آموختگان لیبرال; «تشکیل جبهه‌ دموکراسی‌خواهان برای صیانت از منافع ملت ایران در مقابل استبداد داخلی»
¤ ممانعت از آزادی پیمان عارف، فعال سابق دانشجویی
¤ پیمان عارف، دانشجوی زندانی، پس از اعتصاب غذا به بیمارستان منتقل شد
¤ پیمان عارف برای سومین بار بازداشت شد
سایتهای دیگر
 
مقالات
¤ صفحه اول  ¤ اخبار ايران  ¤ اخبار جبهه ملی  ¤ بیانیه های جبهه ملی  ¤ کورش زعيم  ¤ جبهه ملی اروپا  ¤  واشنگتن  ¤ اخبار دانشجویی  ¤ خارج از کشور  ¤ دکتر ورجاوند  ¤ زنان  ¤ نشریات  ¤ دیدگاه  ¤ دریادار مدنی  ¤ رضا آذرخش  ¤ اندیشگاه ملی/ آریان پور  ¤ کنگره ملی/ امیرانتظام  ¤ مقالات  ¤  عضويت  ¤ نهضت آزادی/حزب ملت ایران  ¤ کارگران  ¤  اسناد جبهه ملی  ¤ جوانان جبهه ملی  ¤ دکتر باوند  ¤ كانون انديشه و سخن.  ¤ بیژن مهر  ¤  سمينار جبهه ملی  ¤  فرهنگ  ¤ همبستگی برای دمکراسی و حقوق بشر در ایران  ¤ دفتر پژوهش های جبهه  ¤ اخبار زندانیان سیاسی  ¤ برنامه تلوزیون  ¤ اقتصاد  ¤ آلبوم عکسها  ¤ تماس با ما ¤ آرشیو خبرها
چرا از اتحاد نیروها حول جنبش رفراندم ملی می‌هراسید؟-دکتر احمد پناهنده
7 آذر 1384       بازگشت به صفحه قبل 
چرا از اتحاد نیروها حول جنبش رفراندم ملی می‌هراسید؟

دکتر احمد پناهنده

جنبش رفراندم ايران: www.60000000.info
شنبه ٥ آذر ١٣٨۴ – ٢٦ نوامبر ٢٠٠۵

این روزها پس از"نشست برلین" و نزدیک شدن کنگره جهانی "جنبش رفراندم" اینجا و آنجا صداهایی شنیده می‌شود که بر طبل تفرقه و تخریب می‌کوبند و با تمامی نیرو و جان در صدد آشفته کردن اذهان مردم و تقلیل دان آنها به پاسیویسم و بی حرکتی و تسلیم و نظاره کردن مرگ آلود به شرایط امروز جامعه طاعون زده ایران هستند. با خود می‌گویم که این نیروها به چه حقی خود را نیروی مخالف جمهوری اسلامی قلمداد می‌کنند، اما در پراتیک روزانه‌شان در جهت ابقای رژیم گام بر می‌دارند؟

بر من معلوم نیست که این نیروها آیا به جدّ مخالف جمهوری اسلامی هستند یا خیر؟ اگر هستند، پس چرا در مبارزه با جمهوری اسلامی، تضاد درون گروهی اپوزیسیون را عمده می‌نمایند و در مقابل ِ نیروهای طیف مشروطه خواه پادشاهی صف آرایی می‌کنند؟ آیا می‌دانند که عمده کردن چنین تضادی در این شرایط شکننده همگرایی، نفعش در جیب جمهوری اسلامی می‌رود که در کمین نشسته است تا در یک ماراتون نفس گیر جدال بین نیروها، حاکمیت جنایتکارانه خودشان را بیمه کنند؟ آیا می‌دانند که گذشتن از سد جمهوری اسلامی که بر انبانی از جهل و خرافات در سطح عامه مردم و حتی متأسفانه " روشنفکران" و " گروهای سیاسی" سوار است، هیچ نیروی به تنهایی قادر نیست از این سد بگذرد؟ آیا می‌دانند همه نیروهایی که زیر ستم این رژیم واپسگرا در ایران زندگی می‌کنند و یا در دیار غربت غریب آواره هستند، در کنار مردم ایران قربانی این رژیم ستمگر هستند؟ آیا می‌دانند که ایران برای همه ایرانیان است و کسی را بر کسی دیگر فرق و تبعیضی نیست و همگی از حقوق برابر نسبت به نیاخاکمان برخوردار هستند؟ آیا و صد آیای دیگر...

اگر جواب سئوالات بالا مثبت است و رژیم جمهوری اسلامی باید سرنگون شود و هیچ نیرویی به تنهایی قادر نیست این رژیم را سرنگون کند و همگی ما قربانی این رژیم ددمنش هستیم و...، بنابراین اولین و پایه‌ای‌ترین اصل برای سرنگونی رژیم، اتحاد نیروها است. واضح است که برای زمینه سازی چنین اتحادی بایستی هر نیرو و یا شخصیتی با مباحثات تئوریک در تریبونهای مختلف بر سر مسئله اصلی که درد مشترک همه نیروها و شخصیتهای آگاه است، نقاط افتراق و جدایی ساز را با انعطاف دموکراتیک حول نجات ایران به حداقل برسانیم و در عوض نقاط اشتراک فی مابین را برجسته‌تر کنیم تا به جایی برسیم که همه در آن نقطه به اشتراک مواضع دست پیدا کنیم و دست یکدیگر را برای رهایی از این معضل مبتلا به ایلغار آخوندی بفشاریم. فراموش نکنیم که دشمن همه ما علی رغم اختلافات سلیقه‌ای در بین خود، آنجا که به حفظ جمهوری اسلامی برمی‌گردد، اختلافات را کنار می‌گذارند و چون یک تن واحد از " خیمه و عمود نظام " دفاع می‌کنند.

با این توضیحات حال پرسش اینجا است که چرا نیروهای مخالف رژیم جمهوری اسلامی، در امر مسئله مهم ملی َ ملت ایران در تمامیتش که اینچنین مورد تجاوز ایلغار از گور گریختگان جمهوری اسلامی قرار گرفته است و می‌رود که " نه از تاک نشان ماند و نه ازتاک‌نشان "، کنار هم قرار نمی‌گیرند تا با مشت به سرو صورت این رژیم ضد ایرانی بکوبند؟ نه اینکه تا کنون قرار نگرفتند بلکه فقط در فکر " شمردن گردوهای " خودشان هستند و در این میان آواز خوانان تفرقه و تخریب و جدایی و واگرایی، آنانی را که بدور از این هیاهو و سمفونی تخریب، دامن همت به تن کردند و اینجا و آنجا برای همگرایی، از زندگی و جان و خرد خود مایه گذاشتند تا نیروهای پراکنده در دیار یار و غربت غریب را تحت یک پلاتفرم مشترک جمع کنند، با ناجوانمردانه‌ترین الفاظ به زیر ضرب گرفتند و شخصیت آنها را تخریب می‌کنند. زیرا صدای پای اتحاد نیروها را شنیدند و این زنگ خطری است برای آنهائیکه دوست دارند در تنهایی آواز بخوانند و قامت خود را در خلوت در آئینه ببینند و برای خود دسته گل پخش کنند.

در این باره اخیراً مقالاتی خوانده‌ام که بنظر می‌رسد، نویسندگان مقاله " دعایشان " را گم کرده‌اند و آنچنان بند را آب داده‌اند که ترسیدم، نکند دیگر علاج پذیر نباشند. زیرا موضع گیری و برخوردهای جنون آمیزشان مرا به دوران کودکی و نوجوانی برد و برخوردهای غیر متعارف افرادی را که اصطلاحاً به آنها " سید " می‌گفتند و بدلیل تند بودن " جدشان "، مرتکب رفتاری می‌شدند که از نرم و عرف جامعه خارج بود و به اصطلاح امروزی " پنچری " داشتند، جلوی چشمانم تداعی کرد. در آن زمان اولیای چنین افرادی برای گرفتن " پنچری " ، پیش دعانویسی می‌رفتند تا برای فرزندشان " سرکتاب " باز کند و بعد دعایی بنویسد و آن را به بازوی فرزندشان ببندند تا در محیط اجتماعی دچار چنین حرکت غیر معقولی نشود و به اصطلاح قدری آرام و رام شود. و اگر از این طریق شفا پیدا نمی کردند ناچاراً آنها را با طناب و یا زنجیر به امامزاده‌ای دخیل می‌بستند. چنین حرکتی در آن روز در جامعه مرسوم شده بود که هر کس یک حرکت غیر عادی انجام می‌داد ، بلافاصله می‌گفتند که طرف حتماً دعایش را گم کرده است.

اما دیگر فکر نمی‌کردم که در عرصه سیاسی که " عاقلان " در آن دست بالا را دارند، کسانی پیدا شوند که به اصطلاح آن روز دعایشان را گم کرده باشند و سخنانی بگویند که دور از شأن و مرتبه یک فرد مبارز و سیاسی است و یا اندیشه‌ای را نشر دهند که برخواسته از مکتب مالیخولیا باشد. آخر عمو جان! مگر درد امروز جامعه ما و استمرار بقای حکومت ننگین جمهوری اسلامی در پراکندگی نیروهای مخالف رژیم نیست؟ اگر قبول دارید، پس چرا هر حرکتی را که می‌خواهد به اتحاد نیروها رهنمون شود، افسار گسیخته یورش می‌برید و به سر و صورت نیروهای خواهان اتحاد چنگال فرو می‌کنید و می‌خواهید هر گونه نزدیکی را به دوری بکشانید و هر بار برای این عمل تفرقه افکنانه و تخریب شخصیت‌ها، با یک بهانه به میدان می‌آئید؟ تا دیروز سخن می‌راندید که طرح رفراندم ملی از طرف رژیم انتشار یافته و محسن سازگارا مأمور رژیم است و می‌خواهند از این طریق نیروهای مخالف را سرگرم کنند و در داخل آنها نفوذ نمایند و موجب تخریب نیروهای مخالف رژیم گردند. چندی بعد با این حملات تخریب گرایانه مدعی شده‌اید که طرح رفراندم شکست خورده است و سپس با کمال بی شرمی مرگ آن را اعلام کرده‌اید و فاتحانه، فاتحهء این طرح را هم خوانده بودید. امروز همینکه جمع شدن شخصیت‌ها و گروها را جهت پایه ریزی و سازماندهی اتحاد در " نشست برلین " و اعلان برگزاری کنگره جهانی رفراندم را شنیدید، از نهانگاه خود بیرون جستید و تیر زهرآگین را به سمت نیروهای خواهان"‌اتحاد" نشانه رفتید و تا آنجا پیش رفتید که حتی آنهائیکه مدت زمان طولانی پس از "‌دولت اصلاحات‌" دچار جنون و افسردگی شده بودند، سراسیمه به میدان شتافتند و علَم انقلابی گری را بلند کردند که وا مصیبتا! چطور ممکن است ما اینجا ساکت بنشینیم و نظاره گر باشیم که اتحادی صورت گیرد و رژیم سرنگون شود؟ وای بر ما که بینیم رژیم سرنگون شده است و ما از "‌کندم ری‌" نخورده‌ایم. آخر ما هم در استوار نگه داشتن این رژیم شریک هستیم. بنابراین سقوط این رژیم، سقوط فکری و ایدئولوژی ما هم است. پس بهتر که آنروز ناید. به همین منظور هر کدام از این افراد با این ترفند جلو آمدند که آری ما رفراندم را قبول داریم، منتها رفراندومی که صد درصد به "‌جمهوری خواهان‌" حق بدهد و مشروطه خواهان هیچ حقی نداشته باشند. به عبارت دیگر رفراندم حول "‌فقط جمهوری آری‌" باشد. به عبارت ساده‌تر و قابل فهم‌تر یعنی همین جمهوری اسلامی باشد و اصلاً نبایستی این رژیم سرنگون شود.

حال برای روشن شدن مواضح تخریب و تفرقه گرایانه آنها، قسمتی از نوشته‌هایشان را به عنوان نمونه با هم می‌خوانیم. "... منتها این هموطنان، علاوه بر نعل وارونهای که می‌زنند، از یک نکتهی بدیهی غافل ماندهاند و آن این است که شرکت در یک همهپرسی با آراستن و پیراستن و نمایش در رقابتهای صحنهی سیاست کشور بسیار متفاوت است. این سخن که ما بر روال دموکراسی خواهی باید حق تمام اندیشههای گوناگون را پذیرا بوده و برای هر دگراندیشی قائل به ابراز وجود باشیم، از الزامات مردمسالاری در تمام کشورهای دموکرات و مردمسالار است و باید صحنهی سیاست هرکشور دموکرات در گزینشهای گوناگون به آن مزین باشد. اما رفراندم روشی دیگر و راهکاری دیگر را می‌طلبد. آری گوناگونی ایده، تنوع دیدگاه و دگرخواهی، در هر گزینشی شایستهی پذیرش است مگر در همهپرسی. در گزینش رئیس جمهوری، نمایندگان مجلس، شهرداریها و دیگر انتخابهای شهری و کشوری، هر ده نفر هم می‌توانند دیدگاه خود را بنمایانند و حتا نامزد خود را پیشنهاد کنند. و در نهایت این مردماناند که به آنها گرایش نشان میدهند و یا ناخوشنودی ابراز میدارند. اما در همه پرسی در برابر ملت، همواره یا یک خواسته مطرح است که به پاسخ «آری یا نه» نیاز دارد و یا ملت بین دو خواسته باید یکی را برگزیند."

"بی تردید در یک همهپرسی توجه به تمام اندیشههای گوناگون و بها دادن به تمام دیدگاههای متفاوت به انگیزهی احترام به دگراندیشی، دقیقاً سر از برهوتی درمی‌آورد که آغاز و پایانی ندارد. اصولاً آیا ممکن است که ما از مردم بپرسیم که شما کدام یک از این ده تا بیست گزینه را می‌خواهید؟ در اینجا پرسش من از آنهائی که واژهی دموکراسی را جنگافزار بحثها کرده و مرتب آن را بر روی ما نشانه می‌روند این است که، در فردای تاریک و ناپیدای موعود، دریک همهپرسی چه ارمغانی را برای گزینش در پیشروی ملت می‌نهید و از مردم بی سواد و اندک سواد و باسواد چه پاسخی را می‌طلبید؟ آیا برآنید که یک لیست از تمام اندیشهها و دیدگاهها و خواستهی تمام گروههای سیاسی را در برابر مردم بگذارید تا برحسب شمار هواداران هر گروه و نظریه، تعدادی رأی به دست آید و برای چنین رفراندمی خنده و تمسخر جهانیان را سبب شوید؟ یا خیر این ترفندی است تا به این وسیله علم پادشاهیی مرده و سلطنت برافتادهی خانوادهی پهلوی را دو باره برافرازید و به جای نجات، کشور را باز هم به فلاکت اعصار گذشته دراندازید؟"

"‌کسانی که در کنگرهی بروکسل شرکت خواهند کرد، اگر سلطنت طلبند برآنان حرجی نیست زیرا آنها برابر آرزو و خواستهی خویش گام برداشتهاند و اصولاً مبدّع اینگونه همایشها همان عاشقان خاندان پهلویاند؛ اما اگر ادعای جمهوریخواهی دارند و نظام مورد پسندشان جمهوری لائیک است، خواسته و ناخواسته، آگاه و ناآگاه، خودرا در دامچالهی سلطنت می‌اندازند؛ و دولا دولا به شتر سواری پرداختهاند. پوستکنده بگویم، در این میان جمهوریخواهان آگاه به ماوقع که علیرغم آگاهی به راز و رمزها در این سناریو شریک می‌شوند از هر طیف و گروهی که باشند، به گفتهی «برشت» خائناند."

ملاحظه می‌کنید که اینگونه افراد از همه پرسی، خود پرسی و خود طلبی می‌فهمند و هیچ حقی برای دیگر اندیشه‌ها قایل نیستند. آنها معتقد هستند که همین جمهوری را به رفراندم بگذارند تا مردم بدون انتخاب دیگری همین جمهوری را انتخاب کنند. اگر چنین است، پس چرا دیگر می‌خواهید رفراندم کنید؟ ایا بهتر نیست مثل سالهای گذشته در کنار این رژیم قرار بگیرد و صدای هر آزادیخواهی را در گلو خفه کنید؟

اما به نظر می‌رسد مسئله فراتر از اینها است و مردم با کسب آگاهی و شناحتن ماهیت نیروها به این نتیجه رسیده‌اند که در یک محیط دموکراتیک نوع نظام دلخواه خودشان را به رفراندم بگذارند. شما به خوبی می‌دانید که گرایش غالب در جامعه امروز، مشروطه طلبی است و این همان و حشتی است که خواب را بر چشمان تان حرام کرده و روزگار را برحالتان سیاه: و به همین منظور هر آنچه در توان دارید روی سر مشروطه خواهان خالی می‌کنید.

خانمها و آقایان! شما مگر اعلان نکردید که طرح رفراندم مرده است و کسی از آن پشتیبانی نمی‌کند؟ پس چرا امروز، همینکه فعالین و آزادیخواهانی که دل در گرو ایران دارند و خواهان سرنگونی تمامیت رژیم جمهوری اسلامی هستند و دور هم جمع شدند تا اتحادی بدور از کینه و عداوت بچگانه و ایدئولوژی واگرایانه، حول جنبش رفراندم انجام دهند، شیون و ناله شما در آمده است و چشم دیدن نزدیک شدن نیروها را ندارید؟ چرا از اتحاد و همگرایی می‌ترسید؟ چرا نمی‌خواهید نیروها به هم نزدیک شوند تا این رژیم ضد بشری را سرنگون کنند؟ چه خطری در اتحاد نیروها می‌بینید؟ آیا می‌دانید که چنین حملات ناجوانمردانه به این نیروها‌ی خواهان اتحاد حول جنبش رفراندم ملی، فقط می‌تواند رژیم ملاها را دلشاد کند؟ اگر می‌دانید، می‌توانیم بگوئیم که شماها هم از جنس رژیم هستید و آینده خودتان را در بقای این رژیم می‌دانید؟ آیا حق داریم با این موضع گیری غیرمنصفانه گفته "‌برشت‌" را به پیشانی شما بچسبانیم و در بازار "‌شام‌" بگردانیم؟ اگر نه پس چه دردی دارید و چرا وقتی خبر نزدیک شدن نیروها را برای خروج از این معضل اجتماعی می‌شنوید، سراسر تن و جان و ذهن و خردتان " کهیر " می‌زند و به خارش می‌افتید؟ چرا نمی‌خواهید بپذیرید که مشروطه خواهان واقعیت دارند و در کنار این واقعیت عینی و قابل لمس و احساس، همچنین یک نیروی منسجم، با برنامه و منطبق با جامعه امروزی هستند؟ چرا نمی‌خواهید بپذیرید که بدون این نیروی دموکراتیک مشروطه خواه، هرگونه حرکتی که رو به جلو و رها شونده و آزاد کننده داشته باشد، محال و ابتر است؟ چرا از یک همه پرسی در فردای سرنگونی این رژیم منحوس جمهوری اسلامی وحشت دارید؟ مگر شما به عقیده، سلیقه و رأی مردم معتقد و وفادار نیستید و به آن احترام نمی‌گذارید؟ اگر معتقد هستید، پس چرا جویده جویده حرف می‌زنید و با لکنت زبان صحبت می‌کنید و در این امر مهم پای خودتان را عقب می‌کشید و آن ذات غیر دموکراتیک که سرشار از کینه و خشم و نفی‌دیگران است را نشان می‌دهید؟ مگر نمی‌گوئید که مردم نظام پادشاهی را به زیر کشیدند و آنها دیگر جایگاهی در میان مردم ندارند؟ اگر چنین است پس ترس و هراستان از همه پرسی برای تعیین نوع نظام از کجا ناشی می‌شود؟

فراموش نکنیم که در رفراندم کذایی که در ١۲ فروردین ماه ١۳۵٨ برگزار شد و شماها که امروز بر طبل تفرقه و تخریب می‌کوبید، در آن روز با طیب خاطر شرکت کردید و جمهوری اسلامی را بر جان و مُلک ایران زمین حاکم کردید و به شکرانه این پیروزی "‌فرشته بر دیو‌" با آخوندهای واپسگرا نماز "‌جمهوری‌" خواندید، از هیچ گونه مشروعیتی برخوردار نیست. زیرا در آن رفراندم کذایی مردم را در مقابل فقط یک انتخاب گذاشته بودند و آن "‌جمهوری اسلامی آری یا نه‌" بود. بنابراین نظام پادشاهی به لحاظ حقوقی و قانون اساسی مشروطه به قوت خود باقی است. و مردم حق دارند در یک شرایط آزاد و دموکراتیک نوع نظام دلخواه خودشان را انتخاب کنند. زیرا در آن رفراندم کذایی چنین فضایی حاکم نشده بود تا مردم و نیروها در یک شرایط آزاد بدور از هیاهوی انقلابی‌گری کور، نمایندگان واقعی خود را انتخاب کنند تا بتوانند با تشکیل مجلس مؤسسان قانون اساسی را منطبق با نوع نظام تدوین و به رأی بگذارند. امروز همان نیروهایی که تا پایان دولت به اصطلاح اصلاحات از این رژیم حمایت نموده و به عنوان چوب زیر بغل ِ این رژیم انجام وظیفه کرده بودند، حق دارند آن رفراندم کذایی را از دستاوردهای " انقلاب شکوهمند " بدانند.

با این توضیحات واضحات به نظر می‌رسد که مشروطه خواهان را نمیشود انکار و حذف کرد. زیرا وجود دارند و هر روز در دل و جان جامعه نفوذ بیشتری می‌کنند. بطوریکه امروز وحشتی در همه نیروهای واگرا و از خود ممنون ایجاد کرده است که مبادا در فردا آزادی قدرت را در یک همه پرسی کسب کنند. زیرا از فحوای کلام و موضع گیریشان اینگونه استنباط می‌شود. و گرنه لزومی ندارد که در نوشته‌هایشان مشروطه خواهان را غیر منصفانه به زهر کلام هیستریک مورد حمله قرار دهند. هر چند چنین منظری جالب است. جالب به این دلیل که شماها یکبار فاتحه این طرز تفکر و نگاه را خوانده بودید و شادمان بودید که از طریق همدستی با عقب افتاده‌ترین قشر ایران‌زمین و رجّاله‌های حاکم، دنیا و زمان به کامتان خواهد گشت. به همین سبب در برهه‌ای از سرنوشت‌سازترین دوران تاریخ ایران، آنجا که بین انتخاب " هستی و نیستی " قرار گرفته بودید، به طرف "‌نیستی‌"‌ شتابان گام گذاشتید و "‌هستی" ایران را فدای امیال پست گروهی خود کردید و به جای اینکه در پشت یار و رفیق و همرزم و سازمان و جبهه‌تان قرار بگیرید، بطور ناجوانمردانه به او پشت کردید و رهبرتان سجده کنان به پای "درخت سیب" شتافت و آن بیانیه کذایی اتحاد را با دیو ارتجاع به امضاء رساند. زیرا معتقد بودید که چون "دیو بیرون رود، فرشته در آید". هر چند این "فرشته" کریه منظر و جنایت کردار برای بالا رفتن از پله قدرت و رسیدن به مقام "ولایت" از اجساد شماها استفاده کرد، اما سبب ساز آلاف و الوف در دولت "امام زمان" را برای شما فراهم کرد. ولی در مدت کوتاهی پس از استفاده از شماها، چون دستمالی که با آن دماغ را پاک می‌کنند، دماغش را پاک کرد و بدور انداخت. امروز اما وقتی که مشاهده می‌کنید مردم ایران با مطالعه تاریخی از اوضاع آن زمان و این زمان و عملکرد شماها به این نتیجه رسیده‌اند، که نبایستی مسایل و عملکرد نیروها را از پشت عینک کبود نگاه کرد بلکه باید با تمامی نیروهایی را که دارای پتانسیل روز هستند و ظرفیت انطباق با شرایط را دارند، همکاری کرد، برافروخته می‌شوید و رگ گردن برجسته می‌نمایید و مردم را " بی سواد " ارزیابی می‌کنید.

می‌بینید با این طرز تلقی از خواسته‌ها و میزان فهم مردم در انجام تصمیم گیری برای سرنوشت آینده خودشان ارزشی قائل نیستید. آیا میتوانیم از شما سئوال کنیم، چرا؟

همانطوری که امروز شاهد هستیم مردم ایران تصمیم گرفته‌اند که از چه نیروهایی حمایت کنند و چه نیروهایی را پشت پرانتز بگذارند و مطمئن باشیم که دیگر از دست من و تو و ما شما خارج است و مردم برای این هارت و پورتها و مظلوم نمائیها برای شما دیگر"تره" خرد نمی‌کنند. من و تو و ما فقط می‌توانیم نسبت به مسایل روز روشنگری کنیم در این باره بخوانیم و بیاموزیم و بیاموزانیم و بدانیم که اولین آموزش، بیرون کردن کینه، عداوت و خشم کور از سینه‌مان است که سالها در تن و جان و ذهن و فکر و خردمان نهادینه شده است و صد البته با بیرون کردن این عناصر تخریب کننده و هرز برنده، جایش را باید با آشتی و عشق و دوستی و مهر پر کنیم. و این مهر و دوستی و عشق است که راه گشای مسیر اتحاد و همگرایی را فراهم می‌کند. و گرنه دشمنی و خشم و کینه فقط می‌تواند صداها را بالا ببرد و رگ کردن را برجسته نماید و کف در دهان جمع و چشمان را کور کند و روز را شب و سفید را سیاه ببیند. حال بیائید هر چه در دل تنگتان دارید بر روی کاغذ جاری کنید و آواز جدایی و تفرقه و تخریب بخوانید و از اینکه بر عمر رژیم می‌افزایید جشن بگیرید. اما باید بدانید که اینگونه حربه‌ها و داد و قالها ممکن است افراد و یا کسانی را دلشاد کند که از جنس شماها هستند، ولی همینکه با تابیدن نور و روشنایی در نهانگاه نمور گرفته و ذهن رسوب کرده در زنگار واگرایی و کینه و خشم و تفرقه، دیوارهای ذهنیشان تَرَک بر می‌دارد و موانع گچ گرفته ذهن فرو می‌ریزد، دنیای نوین و جدیدی جلوی دیدگانشان باز می‌شود که پر از امید و حرکت است. این امید به فردای روشن، آنها را آنچنان بی تاب می‌کند که حتی یک غفلت لحظه‌ای اندک را بر خود روا نمی‌دارند و به همین منظور دست دوستی به سمت همه آنهائیکه دل در گرو ایرانی یکپارچه، آزاد ، آباد و رها دارند، دراز می‌کنند و دستشان را می‌فشارند تا بتوانند در کنار یکدیگر با سرنگون کردن این رژیم، فردای آزادی ایران را جشن بگیرند و مطمئناً برایشان فرق نخواهد کرد که این دوست، جمهوری خواه است یا مشروطه خواه.

زیرا در این شرایط تفرقه نیروها آنچه که برای آنها مهم است، اتحاد نیروها حول منشور حقوق بشر است و تعیین نوع نظام در فردای سرنگونی رژیم جمهوری اسلامی با یک همه پرسی انجام می‌گیرد.

و راستی گناه مردم ایران چیست که امروز به سمت مشروطه خواهی گرایش پیدا کرده‌اند؟ بد نیست بدانید که این مردم امروز شامل قشرهای مختلف هستند که از رهبران سیاسی گرفته تا مردم عادی را در بر می‌گیرد. یعنی همین مردم و الیت‌های سیاسی جامعه که تا دیروز کور کورانه و کلیشه‌ای فحش چاروداری نثار مشروطه خواهان می‌کردند، امروز اما با مطالعه همه جانبه از تاریخ و عملکرد به غایت انحرافی خود به این نتیجه رسیده‌اند که مواضع مشروطه خواهان منطبق‌تر با جامعه امروزی است. به همین سبب است که هر روز اینجا و آنجا می‌شنویم و یا می‌بینیم که عناصر سرشناس نیروهای سیاسی به این سمت یعنی اتحاد با مشروطه خواهان کشیده می‌شوند. حال شما بیائید هر چه دلتان می‌خواهد و یا در توان دارید به آنهاییکه به سمت اتحاد فراگیر نیروها می‌آیند، فحش بدهید و آنها را خائن خطاب کنید. ولی بدانید که عاقبت کف در جریان خروشان دریا به کناری می‌رود و زلالیت دریا رخ می‌نماید و در این راستا تاریخ به راه خود می‌رود و عملکرد انحرافی و ناجوانمردانه را در فردا آزادی ایران جلوی چشمان همگی چون پرده سینما به نمایش می‌گذارد. در پایان این قلم ناچار است که در پیشگاه مردم ایران اعتراف کند که با این روشنگریها، هم مورد تشویق مردم قدر شناس ایران قرار گرفته است و هم مورد توهین و تهدید نیروهایی که این روشنگری را برنمی‌تابند. به عنوان مشت نمونه خروار یکی از این تهدیدها و یا توهین‌ها را در اینجا به عرض ملت ایران می‌رسانم و قضاوت را به عهده وجدان هر فرد واگذار می‌کنم.

"جناب آقای پناهنده بد نیست که شما و آقای میر فطروس جواب مقالات خود را از لابلای مصاحبه شوندگان رادیو آزادگان دریافت نمایید و این خیال که رژیم گذشته را سرخ ، سفید آب کرده و به هجله آورده از سر بدر کنید ، که این بار سفیدی دستمال دلیل باگره نبودن و بی آبرویست"

در پایان به اطلاع آندسته از هموطنانم که از طریق ایمیل ابهاماتی که در مورد منشور" نشست برلین" بویژه بند 3 برایشان ایجاد کرده بود و می‌خواستند نظرم را بدانند. بایستی بگویم که این بند ربطی به انتخاب نوع نظام دلخواه در یک همه پرسی را ندارد. زیرا بند 3 به صراحت می‌گوید.

3 ـــ ما خواهان استقرار نظام سیاسی‌ای هستیم كه در آن دولت (= ستیت = اتا) فقط ناشی از اراده مردم باشد. این اصل به این معنا ست كه حقانیت حاكمیت نه موروثی است، نه الاهی و نه برخاسته از هیچ مكتب و مسلك یا جباریتی بیرون از اراده شهروندان جامعه. حاكمیت فقط برخاسته از خواست و اراده ملت ایران است.

همانطوریکه ملاحظه می کنید، این بند می‌گویدکه "حقانیت حاکمیت نه موروثی است، نه الاهی و نه برخاسته از هیچ مکتب و مسلک یا جباریتی بیرون از اراده شهروندان جامعه" معنی‌اش این است که قوانین و حاکمیت ناشی از اراده مردم است و حتی تعیین نوع نظام در یک همه پرسی بر اساس رأی مردم تعیین می‌شود. و همانطوریکه در قوانین مشروطه آمده است، در آنجا قید شده است که سلطنت موهبتی است الاهی که بوسیله مردم به شخص پادشاه اعطاء می‌شود. ( نقل به مضمون )

در بند 15 چنین ابهامی برای آندسته که در بند 3 ایجاد شده بود با کمال صراحت رفع می‌کند. با هم می‌خوانیم.

15 ــ ما برآنیم كه اصول یاد شده در بندهای 2 تا 13 این منشور مبنا و اساس تدوین قانون اساسی آینده ایران قرار گیرد؛ پیش نویس چنین قانونی كه در مجلس موسسان تدوین خواهد شد، در یك همه پرسی آزاد و نظارت شده از سوی ارگانهای بی طرف داخلی و بین المللی به آرای عمومی شهروندان ایران گذارده می شود. در همین همه‌پرسی است كه شكل نظام آینده كشور نیز با آرای عمومی مردم تعیین خواهد شد.

تأکید از من است.

کلن 23 نوامبر 2005 برابر با 2 آذر 1384
[email protected]
بازگشت به صفحه قبل   نسخه قابل چاپ   لینک دائمی به این خبر 
 
 
¤ اخبار جبهه ملی
¤ درگذشت مهندس اسماعیل حاج قاسمعلی
¤ بازداشت پیمان عارف عضو جبهه ملی ایران
¤ ادیب برومند: انحلال مجلس استیضاح مصدق را منتفی کرد
¤ نامه سخنگوی جبهه ملی ایران به بی بی سی
¤ پیام های نوروزی
¤ خورشیدی که هر روز فروزان تر از روز پیش میدرخشد/بیانیه جبـــهه ملــــی ایــــران
¤ سنگر نشین بی مدعای آزادی هوشنگ کشاورز صدر رفت
¤ تجزیه طلبی محکوم است/رئیس هیئت رهبری جبهه ملی ایران
¤ متن پیام های رهبران جبهه ملی به مناسبت پنجاهمین سال تاسیس کنفدراسیون
¤ تحلیل جبهه ملی ایران ازرویدادهای مصر
¤ دکتر علی رشیدی عضو هیئت رهبری جبهه ملی ایران به دو سال زندان و 5 سال محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم شد
¤ بازداشت اعضاي جبهه ملي ايران در اسفراين خراسان شمالي
¤ بزرگداشت دکتر مصدق در واشنگتن/2 گزارش
¤ بزرگداشت دکتر محمد مصدق در باشگاه ملی خبرنگاران در واشنگتن دی سی شنبه 10 نوامبر 2012
¤ مشروح سومین گزارش احمد شهید در رابطه با حقوق بشر در ایران
¤ جبهه ملي ايران , نيروي هوايي و خلبانان قهرمان دفاع مقدس را گراميداشت
¤ تکدیب امضا
¤ جبهه ملی ایران: به یاری زلزله زدگان بشتابیم
¤ درگذشت رادمرد میهن دوست آقای دکترخسروسعیدی عضو حزب ایران و جبهه ملی ایران
¤ ننگ ونفرین بربیست وهشتم مرداد
¤ اسطوره مقاومت مهندس عباس اميرانتظام در بيمارستان بستري شد
¤ بیانیه ادیب برومند و جبهه ملی ایران- اروپا و آمریکا در اظهار تاثر و همدردی با هموطنان داغدیده آذربایجانی
¤ احضار كورش زعيم
¤ درود بر چهاردهم مرداد / ادیب بـرومـند- رهبر جبهه ملی ایــران
¤ جبهه ملی ایران نسل کشی مسلمانان در میانمار را محکوم میکند
¤ بیانیه ادیب بـــرومند رئیس شورای مرکزی جبهه ملی ایران به مناسبت بزرگداشت ۳۰ تیر 1331
¤ نامه سرگشاده جبهه ملی ایران به رئیس جمهور آمریکا درمورد ادعای واهی مالکیت امارات بر جزایر ایرانی
¤ عمل جراحی قلب دکتر حسین موسویان، رییس هیئت اجرایی جبهه ملی ایران
¤ گرامیداشت یکصدوسی امین زادروز دکتر محمد مصدق در پاریس و کلن
¤ یادداشت اعتراض جبهه ملی ایران به موسسه گوگل
¤ تکذیب مذاکرات جبهه ملی ایران با آقای رضا پهلوی و نزدیکان ایشان
¤ جبهه ملی ایران مهیای ستیزه گری در باره حفظ تمامیت کشور است/ادیـب بـرومـند رئیس شورای مرکزی جبهه ملی ایران
¤ پیام های نوروزی استاد ادیـب بـرومـنـد , دکتر حسین موسویان ,اقاي حسن لباسچی و مهندس كورش زعيم
¤ پیام نوروزی ادیـب بـرومـنـد
¤ دیدارسخنگو و اعضای جبهه ملی ایران با دکتر علی رشیدی
¤ بیانیه ادیـب بـــــرومــند رئیس شورای مرکزی جبهه ملی ایران درباره انتخابات اسفند ۱۳۹۰
¤ جبهه ملی ايران در انتخابات شرکت نمی کند
¤ آخرین وضعیت جبهه ملی ایران
¤ وضعیت نا مساعد جسمی حمید رضا خادم، زندانی سیاسی در بند ۳۵۰ اوین
¤ آیا جبهه ملی ایران منحل میشود؟
¤ بازجویی و بازداشت فعالان و اعضای جبهه ملی ایران
¤ ادامه بازداشتها و احضار اعضای جبهه ملی ایران به وزارت اطلاعات
¤ برگزاری جلسات شورای جبهه ملی ایران ممنوع شد
¤ احضارعیسی خان حاتمی عضو شورای مرکزی جبهه ملی ایران/ بازداشت مهندس محمد توسلی
¤ بازداشت دکتر علی رشیدی
¤ احضار ملیون به وزارت اطلاعات
¤ نشست مهرماه شوراي مركزي جبهه ملي ايران
¤ جلسه شورای مرکزی جبهه ملی ایران پنج شنبه در تهران برگزار شد
¤ جبهه ملی ایران در خارج از کشور نماینده ندارد
¤ @نامه پیمان عارف به احمدی نژاد@دیدار از پیمان عارف
© 2004 - 2011 - خبرگزاری جبهه ملی ایران - J M I N e w s . c o m - تماس با ما