استقلال - آزادی - عدالت اجتماعی (جمهوری ایرانی)
به سایت خبری جبهه ملی ایران ،پرببنده ترین سایت نیروهای ملی خوش آمدید
این سایت خبری مستقل است و به انعکاس اخبار تشکلهای جبهه ملی ایران و نیروهای ملی در سراسر جهان اختصاص دارد
از دیگر صفحات این تارنما در زیر این پیام با کلیک روی صفحه دیدن کنید
 
¤ اخبار دانشجویی
¤ صدور حکم زندان برای ۲۰ نفر از بازداشت شدگان زلزله آذربايجان
¤ دیدار اعضای جبهه ملی ایران با فرید طاهری
¤ روز دانشجو در مزار کیانوش آسا/ بیانیه دفتر تحکیم وحدت
¤ احضار مجدد پیمان عارف به دادگاه
¤ پیمان عارف بار دیگر از تحصیل محروم گردید.
¤ دفتر تحکیم وحدت و سازمان دانش آموختگان ایران در بیانیه ای مشترک: «صدای دانشجویان دربند باشیم»
¤ بیانیه‌ دانشجویان و دانش‌آموختگان لیبرال; «تشکیل جبهه‌ دموکراسی‌خواهان برای صیانت از منافع ملت ایران در مقابل استبداد داخلی»
¤ ممانعت از آزادی پیمان عارف، فعال سابق دانشجویی
¤ پیمان عارف، دانشجوی زندانی، پس از اعتصاب غذا به بیمارستان منتقل شد
¤ پیمان عارف برای سومین بار بازداشت شد
سایتهای دیگر
 
زنان
¤ صفحه اول  ¤ اخبار ايران  ¤ اخبار جبهه ملی  ¤ بیانیه های جبهه ملی  ¤ کورش زعيم  ¤ جبهه ملی اروپا  ¤  واشنگتن  ¤ اخبار دانشجویی  ¤ خارج از کشور  ¤ دکتر ورجاوند  ¤ زنان  ¤ نشریات  ¤ دیدگاه  ¤ دریادار مدنی  ¤ رضا آذرخش  ¤ اندیشگاه ملی/ آریان پور  ¤ کنگره ملی/ امیرانتظام  ¤ مقالات  ¤  عضويت  ¤ نهضت آزادی/حزب ملت ایران  ¤ کارگران  ¤  اسناد جبهه ملی  ¤ جوانان جبهه ملی  ¤ دکتر باوند  ¤ كانون انديشه و سخن.  ¤ بیژن مهر  ¤  سمينار جبهه ملی  ¤  فرهنگ  ¤ همبستگی برای دمکراسی و حقوق بشر در ایران  ¤ دفتر پژوهش های جبهه  ¤ اخبار زندانیان سیاسی  ¤ برنامه تلوزیون  ¤ اقتصاد  ¤ آلبوم عکسها  ¤ تماس با ما ¤ آرشیو خبرها
جلوه جواهری یکی دیگر از اعضای کمپین یک میلیون امضا بازداشت شد
11 آذر 1386       بازگشت به صفحه قبل 
جلوه جواهری یکی دیگر از اعضای کمپین یک میلیون امضا بازداشت شد
شنبه10 آذر 1386
جلوه جواهری، عضو «کمپین یک میلیون امضاء» و از نویسندگان وب سایت «تغییر برای برابری»، ظهر امروز، شنبه دهم آذرماه 1386 در دادگاه انقلاب بازداشت شد.
این فعال جنبش زنان، صبح روز شنبه در پی احضار کتبی به دادگاه انقلاب مراجعه کرده و پس از چند ساعت بازجویی در دادسرای ویژه امنیت، به اتهام تشویش اذهان عمومی، تبلیغ علیه نظام، نشر اکاذیب از طریق انتشار اخبار کذب در سایت «تغییر برای برابری» بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.
جلوه جواهری که دانشجوی کارشناسی ارشد رشته جامعه شناسی است، سال هاست در انجمن‌های زنان فعالیت می‌كند و ترجمه ها، مقالات خود را از منظر جامعه شناسی در سایت‌ها و نشریات مختلف زنان منعکس می کند.
بازداشت جلوه جواهری در حالی اتفاق افتاده است که وی در پی بازداشت اش (به همراه 32 تن دیگر از فعالان جنبش زنان) در 13 اسفند سال گذشته در مقابل دادگاه انقلاب، قرار است روز 27 آذر ماه در رابطه به پرونده 13 اسفند خود محاکمه شود.
لایحه «حمایت از خانواده» و آینده زندگی دخترانمان
جلوه جواهری
جمعه9 آذر 1386
اولین طرحی كه در جهت تغییر قوانین مربوط به خانواده در چارچوب قوانین مدنی ایران ارائه شد، طرح قانون خانواده توسط دکتر "مهرانگیز منوچهریان" بود كه ابتدا در اسفند 1342 به عنوان ضمیمه كتاب "وضع حقوقی زن در جهان" توسط اتحادیه زنان حقوقدان ایران به چاپ رسید. این طرح مجدداً در 1343 به صورت جزوه ای مستقل با عنوان "طرح قانون خانواده بر مبنای اصل تساوی حقوق زن و مرد" به چاپ رسید و سپس در مجله هفتگی "اطلاعات بانوان" در چهار شماره پیاپی منتشر شد. با این حال، در آن سال به دلیل واكنش های فقهی مراجع مذهبی و مخالفت وزیر دادگستری وقت (باقر عاملی)؛ منوچهریان موفق نشد نظر مثبت حداقل 15 نفر از نمایندگان را برای ارائه طرح در مجلس سنا جلب كند. وزیر دادگستری در آن زمان اعلام كرد كه قوانین مدنی ایران تغییر نمی كند و طرح پیشنهادی منوچهریان را حاصل مطالعه شخصی وی دانسته و اظهار كرد كه در دادگستری هیچ لایحه پیشنهادی كه تشخیص داده شود مغایر دین مبین اسلام است مورد توجه قرار نخواهد گرفت. منوچهریان نیز به جرم پاسخی که به وزیر دادگستری داد به مدت سه ماه به تفرش تبعید شد.
پس از وتو شدن طرح پیشهادی منوچهریان که زیر تاثیر موضع گیری وزیر دادگستری صورت گرفت، بحث قوانین مربوط به خانواده مسکوت ماند؛ تا سرانجام در اواخر سال 1344 مسایل حقوقی زنان برای بار دیگر بویژه در نشریات زنان مطرح شد. منوچهریان نیز با تمام مشکلات و مسائلی كه پیش آمده بود برای ایجاد زمینه های لازم برای طرح مجددِ قانون خانواده در سنا دست به كار شد و در 2 آبان 1345 در نطق پیش از دستور در مجلس سنا طرح قانون خانواده را ارائه داد. در پی طرح قانون خانواده، برخی نشریات به انتشار اخبار مربوط به آن پرداختند. یکی از آنها، نشریه "پیغام امروز" بود که خبر بردن طرح به مجلس سنا را منتشر کرد و درباره لغو چند همسری و ازدواج موقت (صیغه) مطلب نوشت. اما متاسفانه بسیاری از نشریات از جمله مجلات زنان سکوت کردند و برخی هم آن را زودهنگام و رادیکال دانستند.
طرح پیشنهادی منوچهریان با وجود آنکه باب تازه ای را درباره مباحث مربوط به خانواده و حقوق زن در مجلات و جامعه فراهم آورد، بالاخره راه به جایی نبرد و به گفته شریف امامی، طبق موازین بررسی نشد؛ اما به یکباره در اسفند ماه 1345 لایحه ای با عنوان لایحه "قانون خانواده" با جنجال فراوان در مطبوعات دولتی انعکاس یافت. در این طرح نه نامی از مهرانگیز منوچهریان بود، و نه اشاره ای به کوشش های او در طرح بحث قوانین مربوط به خانواده. به عکس از طرح منوچهریان به عنوان طرحی شتاب زده و غیر معتدل نام برده شد. "زن روز" خبر تصویب لایحه توسط مجلس شورا در 6 خرداد 1346 را منتشر کرد و به تشریح مفاد آن پرداخت. در نهایت، لایحة قانون حمایت از خانواده در مجلس شورای ملی تصویب و به مجلس سنا فرستاده شد، و سرانجام در 27 خرداد 1346، مجله زن روز خبر از تصویب و قانونی شدن لایحه داد.
در آن زمان، با وجود اجرایی شدن قانون حمایت از خانواده، اما بسیاری از قوانین قدیمی همچنان رایج بودند، مگر آنکه در تعارض با این قانون قرار می گرفتند. برای مثال، در این مواقع دادگاه مجبور بود بر اساس قانون حمایت از خانواده عمل کند. اگر چه این قانون نسبت به شرایط قبل دارای ویژگی های مثبت به نفع زنان بود، اما اشکالاتی نیز داشت. یعنی با توجه به طرح قانون خانواده منوچهریان، محافظه کارانه جلوه می کرد. در قانون حمایت خانواده تنها اصلاحاتی در قوانین اتفاق افتاده بود، در حالی که طرح منوچهریان به تغییرات عمیق تری نظر داشت. برای مثال، در طرح منوچهریان "تعدد زوجات" به طور کلی ممنوع شده بود ولی در قانون تصویب شده، همچنان تعدد زوجات بدون تغییر باقی مانده بود. هرچند که، بعد از تصویب لایحه، "زن روز" می نویسد که با توجه به کسب حقوقی هر چند اندک توسط زنان، مردان به این مساله واکنش نشان می دادند و مساله مهریه را مطرح می ساختند. برخی از آقایان نامه هایی داده و گفته بودند که با وجود قانون حمایت از خانواده و دادن حق طلاق به زن، دیگر مهریه، سنتی و کهنه است.
مهرانگیز منوچهریان نیز در نقد این قانون و مواردی كه در آن در نظر گرفته نشده بود كتابی با عنوان "نابرابری های حقوق زن و مرد در ایران و راه اصلاح آن" توسط اتحادیه زنان حقوقدان ایران به چاپ رسانید. در این كتاب به مواردی چون حق مسكن، حق طلاق، اجازه خروج از كشور، تابعیت، حضانت، ولایت، قیمومیت، ارث، دیه، حق اشتغال، تعدد زوجات، نكاح منقطع و موارد نابرابر دیگر در قوانین كه با قانون حمایت از خانواده 1353 هم هیچ كدام بر طرف نشده بود، اشاره می كند و قوانینی برابر در مقابل آنها پیشنهاد می دهد. از چاپ كتاب منوچهریان و نقد او به قانون حمایت از خانواده و قانون مدنی چندی نگذشته بود كه با وقوع انقلاب 1357 قانون حمایت خانواده به كلی تعطیل شد. بدین ترتیب، حداقل حقوقی كه پس از مدت ها توانسته بود در میانِ همة تنگ نظری های قدرتمندان نسبت به وضعیت زنان، نصیب آنان شود؛ مدت كوتاهی بیش دوام نیاورد.
از آن زمان تاكنون حدود سه دهه می گذرد. در این سالها برخی از قوانین به صورت جزئی تغییر كردند، اما همچنان به هیچ كدام از آسیب هایی كه به زنان در طول این سال ها به واسطه قوانین یك سو نگرانه وارد می شود، نگاه جدی نشده است و همچنان كودكان در آتش نگاه تنگ نظرانه ای كه جامعه به مادرانشان دارد می سوزند. اگر روزی كه "قانون حمایت خانواده برابر" به مجلس اعطا می شد، زنان یك صدا از طرح دفاع می كردند تا قانونی عادلانه تر را به دست آورند؛ و اگر زمانی كه به راحتی قانون حمایت خانواده لغو شد، همه زنان در هر جناح و از هر مرام و مسلكی برای برجای ماندن آن همصدا می شدند، بعد از گذشت سی سال شاهد این همه بی عدالتی در حق دختران معصومی نبودیم كه به خواست پدرانشان در نوباوگی زندگی شان و رویاهای كودكانه شان به مسلخ می رود. حال، پس از سه دهه بار دیگر لایحه ای به نام حمایت از خانواده به مجلس می رود. لایحه ای كه نه تنها تعدد زوجات را ملغا و یا حتی محدود نكرده است بلكه تنها مانع جزئی (اجازه همسر) را نیز از سر راه آن بر می دارد. وضع کنونی ما، سی سال پیش است كه قانون حمایت از خانواده لغو شد، یا 40 سال پیش كه قانونی ضعیف با وجود طرحی قوی در مجلس تصویب شد. اكنون است كه باید بدانیم چه داریم بر سر فرزندانمان می آوریم. چگونه رویای زنان فردایمان را در آتش ندانم كاری های امروزمان می سوزانیم.
لایحه ای که امروز مجدداً برخی تلاش می کنند آن را از تصویب مجلس بگذرانند، لایحه ای است به بهای زندگی زنان امروز و فرداهای میهن عزیزمان. به بهای فردای به همریخته كودكانی است كه در آتش چند همسری پدرانشان می سوزند، و از شرم و خجلت، سر بلند نمی كنند تا نگاه ترس خورده و بی گناهشان در نگاه دیگری گره بخورد. كودكانی كه حتی زندگی شان در لهیب آتشی خاکستر می شود كه به آزمندی و شهوت پدرانشان و به یمن قانون تعدد زوجات به مویی از حسادت و كینه بند است.
اكنون چه می خواهیم؟ آیا هم چنان به دنبال آن هستیم تا با اختلافات سیاسی و فرقه ای، و قرار دادن این لایحه در فضای قطبی و متخاصم، فروپاشی زندگی زنان و كودكان را نوید دهیم. مساله ای كه بر سر آن معامله می كنیم ساده نیست. زندگی و سرنوشت زنی است كه بعد از سی سال از مرگ همسر هنوز وقتی كه به یاد می آورد چگونه شوهرش هوو و كمربندی به وسعت بدن رنجورش به او هدیه کرد به پهنای صورت اشك می ریزد. سرنوشت این لایحه، سرنوشت زندگی كودكی بی پناهی است كه توسط زنِ دیگر پدرش، كشته می شود و بدن تكه تكه شده اش در لابه لای رختخواب ها باقی می ماند. بحث این لایحه، بحث زندگی دختری است كه با ازدواج دوباره شوهرش آب جوش بر خود می ریزد و می سوزد؛ هرچند ازدواج اجباری و نداشتن حق طلاق، روح و روان او را پیشاپیش سوزانده بود. سوختن و ساختن، سوختن و تحمل کردن زیر لوای قانونی كه نوشته اند برایش که: «هیچ حقی جز سكوت نداری».
آری، این لایحه، در واقع سرنوشت زندگی هزاران زنی است كه پای اجاق ها می سوزند و تحمل می کنند و رنج می کشند و از ته دل، نفرین می کنند، اما مردشان، مغرور و سرافراز، هر روز كسی مثل آنان را كه در كنار اجاق های دیگر می سوزند، با جاری کردن صیغه ای، به یكباره آتش می كشند.
اكنون بیاییم به هزاران پرونده ای كه در دادگاه های خانواده مفتوح است نگاهی دوباره بیاندازیم؛ نگاهی مسئولانه و موشکاف تا مشاهده کنیم که قوانین خانواده حتی زبان وكلا، قضات، مددكاران و ... را بسته است تا آنها نیز نتوانند به موجب قانونی كه محرز است و ملزم به اجرا، حكمی عادلانه صادر كنند، یا دفاعی انسانی ارائه دهند، یا حتی کورسویی از امید بگشایند. کورسویی به روی چشمان پر التماس زنانی كه دیگر نای بالارفتن از پله های دادگاه را هم ندارند. بیاییم به دادخواهی زنانی بنشینیم كه فردا روزی باید به آنها پاسخگو باشیم.
كنار هم بایستیم، از هر مسلك و جناح؛ اگر كه نماینده مجلس هستیم، اگر عضو کمیسیون زنان قوه قضائیه هستیم، اگر فعال حقوق زنان هستیم، یا حتی رهگذری؛ چراكه می دانیم تصویب این لایحه چگونه می تواند زندگی و امنیت خاطر میلیون ها خانواده هموطن مان را به چالش بگیرد. بیاییم دست به دست هم دهیم و در فضای خردمندانه و آرام، به اصلاح این لایحه و قوانین مربوط به خانواده همت گماریم، تا زندگی خود و میلیون ها زن را از موهبت قانونی عادلانه بهره مند سازیم.

  منبع: احمدی خراسانی، نوشین، و پروین اردلان (1382) "سناتور" تهران: نشر توسعه.
بازگشت به صفحه قبل   نسخه قابل چاپ   لینک دائمی به این خبر 
 
 
¤ اخبار جبهه ملی
¤ درگذشت مهندس اسماعیل حاج قاسمعلی
¤ بازداشت پیمان عارف عضو جبهه ملی ایران
¤ ادیب برومند: انحلال مجلس استیضاح مصدق را منتفی کرد
¤ نامه سخنگوی جبهه ملی ایران به بی بی سی
¤ پیام های نوروزی
¤ خورشیدی که هر روز فروزان تر از روز پیش میدرخشد/بیانیه جبـــهه ملــــی ایــــران
¤ سنگر نشین بی مدعای آزادی هوشنگ کشاورز صدر رفت
¤ تجزیه طلبی محکوم است/رئیس هیئت رهبری جبهه ملی ایران
¤ متن پیام های رهبران جبهه ملی به مناسبت پنجاهمین سال تاسیس کنفدراسیون
¤ تحلیل جبهه ملی ایران ازرویدادهای مصر
¤ دکتر علی رشیدی عضو هیئت رهبری جبهه ملی ایران به دو سال زندان و 5 سال محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم شد
¤ بازداشت اعضاي جبهه ملي ايران در اسفراين خراسان شمالي
¤ بزرگداشت دکتر مصدق در واشنگتن/2 گزارش
¤ بزرگداشت دکتر محمد مصدق در باشگاه ملی خبرنگاران در واشنگتن دی سی شنبه 10 نوامبر 2012
¤ مشروح سومین گزارش احمد شهید در رابطه با حقوق بشر در ایران
¤ جبهه ملي ايران , نيروي هوايي و خلبانان قهرمان دفاع مقدس را گراميداشت
¤ تکدیب امضا
¤ جبهه ملی ایران: به یاری زلزله زدگان بشتابیم
¤ درگذشت رادمرد میهن دوست آقای دکترخسروسعیدی عضو حزب ایران و جبهه ملی ایران
¤ ننگ ونفرین بربیست وهشتم مرداد
¤ اسطوره مقاومت مهندس عباس اميرانتظام در بيمارستان بستري شد
¤ بیانیه ادیب برومند و جبهه ملی ایران- اروپا و آمریکا در اظهار تاثر و همدردی با هموطنان داغدیده آذربایجانی
¤ احضار كورش زعيم
¤ درود بر چهاردهم مرداد / ادیب بـرومـند- رهبر جبهه ملی ایــران
¤ جبهه ملی ایران نسل کشی مسلمانان در میانمار را محکوم میکند
¤ بیانیه ادیب بـــرومند رئیس شورای مرکزی جبهه ملی ایران به مناسبت بزرگداشت ۳۰ تیر 1331
¤ نامه سرگشاده جبهه ملی ایران به رئیس جمهور آمریکا درمورد ادعای واهی مالکیت امارات بر جزایر ایرانی
¤ عمل جراحی قلب دکتر حسین موسویان، رییس هیئت اجرایی جبهه ملی ایران
¤ گرامیداشت یکصدوسی امین زادروز دکتر محمد مصدق در پاریس و کلن
¤ یادداشت اعتراض جبهه ملی ایران به موسسه گوگل
¤ تکذیب مذاکرات جبهه ملی ایران با آقای رضا پهلوی و نزدیکان ایشان
¤ جبهه ملی ایران مهیای ستیزه گری در باره حفظ تمامیت کشور است/ادیـب بـرومـند رئیس شورای مرکزی جبهه ملی ایران
¤ پیام های نوروزی استاد ادیـب بـرومـنـد , دکتر حسین موسویان ,اقاي حسن لباسچی و مهندس كورش زعيم
¤ پیام نوروزی ادیـب بـرومـنـد
¤ دیدارسخنگو و اعضای جبهه ملی ایران با دکتر علی رشیدی
¤ بیانیه ادیـب بـــــرومــند رئیس شورای مرکزی جبهه ملی ایران درباره انتخابات اسفند ۱۳۹۰
¤ جبهه ملی ايران در انتخابات شرکت نمی کند
¤ آخرین وضعیت جبهه ملی ایران
¤ وضعیت نا مساعد جسمی حمید رضا خادم، زندانی سیاسی در بند ۳۵۰ اوین
¤ آیا جبهه ملی ایران منحل میشود؟
¤ بازجویی و بازداشت فعالان و اعضای جبهه ملی ایران
¤ ادامه بازداشتها و احضار اعضای جبهه ملی ایران به وزارت اطلاعات
¤ برگزاری جلسات شورای جبهه ملی ایران ممنوع شد
¤ احضارعیسی خان حاتمی عضو شورای مرکزی جبهه ملی ایران/ بازداشت مهندس محمد توسلی
¤ بازداشت دکتر علی رشیدی
¤ احضار ملیون به وزارت اطلاعات
¤ نشست مهرماه شوراي مركزي جبهه ملي ايران
¤ جلسه شورای مرکزی جبهه ملی ایران پنج شنبه در تهران برگزار شد
¤ جبهه ملی ایران در خارج از کشور نماینده ندارد
¤ @نامه پیمان عارف به احمدی نژاد@دیدار از پیمان عارف
© 2004 - 2011 - خبرگزاری جبهه ملی ایران - J M I N e w s . c o m - تماس با ما