استقلال - آزادی - عدالت اجتماعی (جمهوری ایرانی)
به سایت خبری جبهه ملی ایران ،پرببنده ترین سایت نیروهای ملی خوش آمدید
این سایت خبری مستقل است و به انعکاس اخبار تشکلهای جبهه ملی ایران و نیروهای ملی در سراسر جهان اختصاص دارد
از دیگر صفحات این تارنما در زیر این پیام با کلیک روی صفحه دیدن کنید
 
¤ اخبار دانشجویی
¤ صدور حکم زندان برای ۲۰ نفر از بازداشت شدگان زلزله آذربايجان
¤ دیدار اعضای جبهه ملی ایران با فرید طاهری
¤ روز دانشجو در مزار کیانوش آسا/ بیانیه دفتر تحکیم وحدت
¤ احضار مجدد پیمان عارف به دادگاه
¤ پیمان عارف بار دیگر از تحصیل محروم گردید.
¤ دفتر تحکیم وحدت و سازمان دانش آموختگان ایران در بیانیه ای مشترک: «صدای دانشجویان دربند باشیم»
¤ بیانیه‌ دانشجویان و دانش‌آموختگان لیبرال; «تشکیل جبهه‌ دموکراسی‌خواهان برای صیانت از منافع ملت ایران در مقابل استبداد داخلی»
¤ ممانعت از آزادی پیمان عارف، فعال سابق دانشجویی
¤ پیمان عارف، دانشجوی زندانی، پس از اعتصاب غذا به بیمارستان منتقل شد
¤ پیمان عارف برای سومین بار بازداشت شد
سایتهای دیگر
 
واشنگتن
¤ صفحه اول  ¤ اخبار ايران  ¤ اخبار جبهه ملی  ¤ بیانیه های جبهه ملی  ¤ کورش زعيم  ¤ جبهه ملی اروپا  ¤  واشنگتن  ¤ اخبار دانشجویی  ¤ خارج از کشور  ¤ دکتر ورجاوند  ¤ زنان  ¤ نشریات  ¤ دیدگاه  ¤ دریادار مدنی  ¤ رضا آذرخش  ¤ اندیشگاه ملی/ آریان پور  ¤ کنگره ملی/ امیرانتظام  ¤ مقالات  ¤  عضويت  ¤ نهضت آزادی/حزب ملت ایران  ¤ کارگران  ¤  اسناد جبهه ملی  ¤ جوانان جبهه ملی  ¤ دکتر باوند  ¤ كانون انديشه و سخن.  ¤ بیژن مهر  ¤  سمينار جبهه ملی  ¤  فرهنگ  ¤ همبستگی برای دمکراسی و حقوق بشر در ایران  ¤ دفتر پژوهش های جبهه  ¤ اخبار زندانیان سیاسی  ¤ برنامه تلوزیون  ¤ اقتصاد  ¤ آلبوم عکسها  ¤ تماس با ما ¤ آرشیو خبرها
مراسم خاکسپاری و مراسم ختم شاد روان نصرت الله امینی/جبهۀ ملی ایران-آمریکا
4 اردیبهشت 1388       بازگشت به صفحه قبل 





نام نیکو گر بماند زادمی

به کزو ماند سرای زرنگار



نصرت الله امینی، یکی از نزدیکترین یاران بازماندۀ دکتر مصدق پیشوای فقید ملت ایران، روز دوشنبه 31 فروردین ماه 1388 دیده از جهان فروبست. شادروان امینی نمونۀ بارز میهن پرستی، دلبستگی به آزادی و دموکراسی و حاکمیت ملی بود. وی با تمام وجود به فرهنگ بزرگ و انسان ساز ایران عشق می ورزید و تسلط او به شعر و ادب فارسی و آگاهیش از تاریخ معاصر و باستان ایران زبانزد بود. زنده یاد امینی ازسنین جوانی بشدت تحت تأثیر مبارزات خستگی ناپذیر دکتر مصدق در راه استقرار آزادی و مردمسالاری در ایران و استیفای حقوق و حاکمیت ملی کشور ما قرار گرفت. هنگامی که نهضت ملی شدن نفت به رهبری مصدق به راه افتاد او از نخستین کسانی بود که با شور و اشتیاق به آن پیوست و همۀ توان خود را در راه پیروزی نهضت صرف کرد. شاد روان امینی که برای هرگونه خدمتی در راه تحقق آرمانهای ملی آماده بود از جانب دکتر مصدق مدتی به شهرداری تهران منصوب شد و در این سمت به خدمات شایسته ای توفیق یافت. در دوران زمامداری دکتر مصدق در حلقۀ یاران نزدیک او قرار گرفت و پس از کودتای خائنانۀ 28 مرداد نیز پیوند نزدیک خود را با پیشوای فقید همچنان همچنان کرد به طوری که غیر از اعضای نزدیک خانوادۀ مصدق، او شاید تنها کسی بود که تا آخرین روزهای حیات آن مرد بزرگ با وی در ارتباط نزدیک قرارداشت و وظیفۀ دشوار وکالت شخصی او را نیز عهده دار بود.

زنده یاد نصرت الله امینی در دوران زندگی همواره به اصول اعتقادی خود وفادار ماند و تحت هیچ شرایطی از آن اصول عدول نورزید. در دورۀ کوتاه بهار آزادی از سوی دولت بازرگان به استانداری فارس منصوب شد اما پس از شروع دخالتهای ناروای روحانی نمایان در امورکشور و آغاز محاکمات فرمایشی و کشتار دگر اندیشان به فرمان آیت الله خمینی، از سمت خود استعفا داد. خدمت برجسته و به یاد ماندنی وی در این مدت نجات تخت جمشید از ویران شدن به دست خشک اندیشان متحجری بود که در نخستین روزهای پس از پیروزی انقلاب کمر به تخریب همۀ یادگارهای و آثار به جا مانده از تمدن درخشان ایران بسته بودند.زندگی برای همۀ انسانها در نقطه ای پایان می پذیرد، اما خاطرۀ کسانی که مانند شادروان امینی که زندگی خود را با پایبندی به اصول اخلاق و مروت، میهن پرستی و مردم دوستی به پایان برند همواره در یاد نسلهای آینده زنده خواهد ماند.

روز وفات تربت ما در زمین مجوی در سینه های مردم دانا مزار ماست

جبهۀ ملی ایران-آمریکا بدینوسیله تسلیت های اندوهگینانۀ خود را به اعضای خاندان گرامی امینی تقدیم می دارد و از هم میهنان ارجمند ناحیۀ واشنگتن دعوت می کند تا در مراسم ترحیم آن شادروان که از ساعت 3 تا 6 بعد از ظهر روز یکشنبه 26 آوریل در هتل "Western" در Tyson’s Cornerبرگزار خواهد شد شرکت جویند.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
دوستان گرامی‌

مراسم خاک سپاری شاد روان نصرت الله امینی فردا جمعه ۲۴ آوریل در ساعت ۲ بعد از ظهردرمموریال پارک لی هاوی Memorial Park/Lee HWY. Falls Church, VA برگزار میشود.
مراسم ختم آن شاد روان روز یکشنبه ۲۶ آوریل از ساعت ۳ تا ۶ بعد از ظهر در هتل (Westin Hotel/Tyson Corner (formerly Double Treeبرگزار خواهد شد. شرکت دوستان گرامی‌ در این مراسم مغتنم میباشد.
جبهه ملی‌- واشنگتن
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Related news
با نهایت تاسف درگذشت نصرت الله امینی شهردار تهران در زمان زمامداری دکتر محمد مصدق را به آگاهی میرسانیم. نصرت الله امینی مردی امین و پاکدامن بود و تا واپسین لحظات عمر پر بار خود از عشق به ایران و آزادی غافل نماند.جبهه ملی ایران در آمریکا درگذشت این یار مصدق را به خانواده محترم امینی و خانواده بزرگ ملیون ایران تسلیت میگوید.روانش شاد.
روابط عمومی جبهه ملی ایران-آمریکا
1 اردیبهشت 1388
________________
درگذشت زنده نام نصرت الله امینی



جبهه ملی ایران درگذشت زنده یاد نصرت الله امینی، یک از چهره های برجسته نهضت ملی ایران و از یاران نزدیک و مورد اعتماد مصدق بزرگ را به ملت ایران و خانواده گرانقدر ایشان تسلیت می گوید.

زنده یاد نصرت الله امینی در دولت مصدق، نخست به سمت بازرس نخست وزیری و سپس به عنوان شهردار تهران برگزیده شد، و هنوز به علت خدمات ارزنده و ماندگارش بهترین شهردار تاریخ معاصر ایران بشمار می آید. وی همچنین وکیل خصوصی دکتر مصدق و یکی از وصی های او بود. نصرت الله امینی عضو شورای مرکزی جبهه ملی ایران بود که در کنگره جبهه ملی ایران در سال 1341، دوباره به عضویت شورای مرکزی انتخاب شد.

پس از انقلاب 57، امینی برای مدت کوتاهی استاندار فارس شد و در همان زمان بود که در برابر اقدام خلخالی که قصد داشت با بولدوزر تخت جمشید را ویران کند، ایستاد و به نیروهای نظامی فارس آماده باش داد تا از این اقدام ضد بشری جلوگیری کنند.

تهران - یکم اردیبهشت 1388



شورای مرکزی جبهه ملی ایران:

ادیب برومند، دکتر مه لقا اردلان، مهندس عباس امیرانتظام، بانوفرشید افشار، دکتر داود هرمیداس باوند، مهندس مرتضی بدیعی، دکتر جهانشاه برومند، عیسی خان حاتمی، مهندس اسماعیل حاج قاسمعلی، دکتر پرویز دبیری، جمال درودی، حسین راضی، غلامرضا رحیم، دکتر علی رشیدی، مهندس کورش زعیم، دکتر خسرو سعیدی، حسین شاه حسینی، حسن شهیدی، مهندس حسین عزت زاده، سرلشگر بازنشسته ناصر فربد، دکتر محسن فرشاد، اصغر فنی پور، حسن قدیانی، دکتر باقر قدیری اصلی، پریچهر مبشری، منوچهر ملک قاسمی، هرمز ممیزی، دکتر سید حسین موسویان، دکتر مهدی مویدزاده، دکتر علی اکبر نقی پور، ابوالفضل نیماوری
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

پیام خسرو سیف دبیر حزب ملت ایران به مناسبت در گذشت نصرت اللّه امینی
یکی دیگر از یاران مصدق بزرگ نیز به وی پیوست،خبر کوتاه بود و دردناک.نصرت اللّه امینی از اعضای تیم وکلای شادروان دکتر مصدق و شهردار تهران در زمان نخست وزیری وی در سکوت و دور از میهن جان به جان آفرین تسلیم نمود.
بدینوسیله مراتب تاسف و تاثر عمیق خویش را اعلام نموده ،ضمن عرض تسلیت و دل آرامی برای خانواده و هم رزمان وی صبر آرزومندم.
خسرو سیف
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


گفت یکی خواجه سنایی بمرد

مرگ چنین خواجه نه کاریست خرد



بدینوسیله درگذشت" نصرت الله امینی " آخرین بازمانده کابینه دکتر محمد مصدق بزرگ را به آگاهی هم میهنان گرانقدر می رسانیم.



نصرت الله امینی حقوقدانی عدالت گرا،انسانی شریف،میهن دوستی مصدقی و آزادیخواهی راستین بود که در تمام زندگانی پر بارش به آرمانهای نهضت ملی ایران به رهبری دکتر محمد مصدق وفا دار ماندو در زمان دولت ملی دکتر مصدق در شهرداری تهران ودر سمت ریاست سازمان تامین اجتماعی خدمات شایانی به ملت ایران ارائه داد.



در زمانیکه دکتر محمد مصدق به حکم دادگاه فرمایشی در تبعید به سر می برد، او از معدود کسانی بود که پیوسته به دیدارش می شتافت و در حد توان خویش او را یاری کرده و در شمار افراد مورد اعتماد او بود که وی را به وصایت خویش بر گزید .



شادروان نصرت الله امینی با بسیاری از شخصیتهای بزرگ هم عصرش از جمله زنده یاد"علی اکبرخان دهخدا، میرزا طاهر خان تنکابنی و بسیاری دیگر از شخصیتهای علمی و سیاسی خوش نام و مورد اعتماد ملت همراه و همنشین بود.



پس از انقلاب 57 ،کوتاه زمانی استاندار فارس بود ولی در اعتراض به مداخله های غیر قانونی کمیته ها و روحانیون و نهادهای فرا قانونی استعفا داد. وی در همان زمان کوتاه قاطعانه به پشتیبانی مردم غیور استان فارس از جمله کسانی بودکه در برابر تصمیم "خلخالی"و نیروهای تندروی مذهبی برای تخریب تخت جمشید ایستاد و گفت برای این کار باید از پیکر بی جان من بگذرند.



وی در زندگانی شخصی خود نیز انسانی درستکار و مقید به اصول والای اخلاقی بودو پیوسته در پی گره گشایی از کارهای فروبسته هم میهنانش می کوشید.



باری از مرگ گریزی نیست اما خوشا بر او که نام نیک و یادمانی نامیرا از فضایل اخلاقی برای نسل ما به جای گذاشت تا بدانیم که پیروان راستین دکتر محمد مصدق چگونه می زیند و چگونه در می گذرند.



از شمار دو چشم یک تن کم

واز شمار خرد هزاران بیش



یادش پایا و راهش پویا باد







دفتر پژوهشهای جبهه ملی ایران



دکتر علی حاج قاسمعلی ،دکتر حسین مجتهدی،مهندس, اشکان رضوی ، مهندس حمید رضا خادم،مهندس آرش رحمانی
______________________________________________________________________________________________
نصرت الله امينی يکی از نجات دهندگان تخت جمشيد درگذشت



کسی که در اوج انقلاب برای جلوگيری از ويرانی تخت جمشيد به نيروی انتظامی فارس آماده باش داد و مقابل حجت الاسلام خلخالی و تندروهای ديگرايستاد و گفت:

برای چنین اقدام خائنانه ای، باید از روی جنازه ی من عبور کنند.

نصرت الله امينی، يکی از شخصيت های سياسی و از حقوقدانان خوشنام ايران در سن 94 سالگی زندگی را وداع گفت او در سال 1915 ميلادی در اراک به دنيا آمد، در نوجوانی به تهران رفت، در دارالفنون ادبیات و زبان فرانسوی را آموخت، و سپس به دانشگاه نوبنیاد تهران رفت. در سال ۱٩٣٨ (۱٣۱٧) از دانشکده ی حقوق این دانشگاه فارغ التحصیل شد. وی از زمان دانشجویی کار خود را به عنوان نخستین کتابدار کتابخانه ی وزارت دادگستری آغار کرد، و بعدها به عنوان بازرس این وزارتخانه به کار خود ادامه داد. او مدتی نيز شهردار تهران بود و همچنين در کابينه دکتر مصدق رييس سازمان تامين اجتماعی بود. در سال 1970 همراه با همسر و فرزندانش ايران را ترک گفت و ساکن حومه واشنگتن در آمريکا شد. همزمان با انقلاب اسلامی به ايران رفت و در کابينه مهندس بازرگان به سمت استاندار فارس منصوب شد. ولی تنها يک ماه توانست در اين سمت بماند به اعتراض و نسبت به عملکرد انقلابيون استعفا داد و اندکی پس از آن دوباره به آمريکا بازگشت و تا پايان عمر در اين سرزمين ماندگار شد. در يک ماهی که او در فارس بود مصادف با تصميم حجت السلام خلخالی و انقلابيون تندروی اسلامی برای ويران کردن آثار باستانی و به ويژه تخت جمشيد شد. دکتر پرويز ورجاوند از تهران و ايشان در فارس به شدت مقابل اين ايران ستيزی ايستادند. نصرت الله امينی در حالی که مردم شيراز و مرودشت همراهی اش می کردند به نيروی انتظامی برای جلوگيری از ورود آن ها به تخت جمشيد آماده باش داد. و رسما اعلام کرد که مانع آن ها خواهدشد. و به اين ترتيب نام زنده ياد نصرالله امينی اکنون به عنوان کسی که از تخريب تخت جمشيد جلوگيری کرد در تاريخ ما ثبت خواهد شد. شرح اين واقعه را از زبان خودشان و در مصاحبه ای که دو سال قبل با خانم فريبا امينی داشتند، اين گونه می شنويم: « خلخالی قاضی بدنام صادر کننده ی حکم اعدام ها و اوباش هایش، اعلام کردند برای ویران کردن تخت جمشید می آیند. من در عکس العمل به این گفته، در یک نطق رادیویی اعلام کردم برای چنین اقدام خائنانه ای، باید از روی جنازه ی من عبور کنند. به نظامیان هم دستور دادم، که برای ورود آنها به شیراز آماده باشند. اما پیش از اجرای مأموریت کثیفشان، به آنها دستور داده شد که به تهران باز گردند.»

کميته بين المللی نجات پاسارگاد

www.savepasargad.com
بازگشت به صفحه قبل   نسخه قابل چاپ   لینک دائمی به این خبر 
 
 
¤ اخبار جبهه ملی
¤ درگذشت مهندس اسماعیل حاج قاسمعلی
¤ بازداشت پیمان عارف عضو جبهه ملی ایران
¤ ادیب برومند: انحلال مجلس استیضاح مصدق را منتفی کرد
¤ نامه سخنگوی جبهه ملی ایران به بی بی سی
¤ پیام های نوروزی
¤ خورشیدی که هر روز فروزان تر از روز پیش میدرخشد/بیانیه جبـــهه ملــــی ایــــران
¤ سنگر نشین بی مدعای آزادی هوشنگ کشاورز صدر رفت
¤ تجزیه طلبی محکوم است/رئیس هیئت رهبری جبهه ملی ایران
¤ متن پیام های رهبران جبهه ملی به مناسبت پنجاهمین سال تاسیس کنفدراسیون
¤ تحلیل جبهه ملی ایران ازرویدادهای مصر
¤ دکتر علی رشیدی عضو هیئت رهبری جبهه ملی ایران به دو سال زندان و 5 سال محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم شد
¤ بازداشت اعضاي جبهه ملي ايران در اسفراين خراسان شمالي
¤ بزرگداشت دکتر مصدق در واشنگتن/2 گزارش
¤ بزرگداشت دکتر محمد مصدق در باشگاه ملی خبرنگاران در واشنگتن دی سی شنبه 10 نوامبر 2012
¤ مشروح سومین گزارش احمد شهید در رابطه با حقوق بشر در ایران
¤ جبهه ملي ايران , نيروي هوايي و خلبانان قهرمان دفاع مقدس را گراميداشت
¤ تکدیب امضا
¤ جبهه ملی ایران: به یاری زلزله زدگان بشتابیم
¤ درگذشت رادمرد میهن دوست آقای دکترخسروسعیدی عضو حزب ایران و جبهه ملی ایران
¤ ننگ ونفرین بربیست وهشتم مرداد
¤ اسطوره مقاومت مهندس عباس اميرانتظام در بيمارستان بستري شد
¤ بیانیه ادیب برومند و جبهه ملی ایران- اروپا و آمریکا در اظهار تاثر و همدردی با هموطنان داغدیده آذربایجانی
¤ احضار كورش زعيم
¤ درود بر چهاردهم مرداد / ادیب بـرومـند- رهبر جبهه ملی ایــران
¤ جبهه ملی ایران نسل کشی مسلمانان در میانمار را محکوم میکند
¤ بیانیه ادیب بـــرومند رئیس شورای مرکزی جبهه ملی ایران به مناسبت بزرگداشت ۳۰ تیر 1331
¤ نامه سرگشاده جبهه ملی ایران به رئیس جمهور آمریکا درمورد ادعای واهی مالکیت امارات بر جزایر ایرانی
¤ عمل جراحی قلب دکتر حسین موسویان، رییس هیئت اجرایی جبهه ملی ایران
¤ گرامیداشت یکصدوسی امین زادروز دکتر محمد مصدق در پاریس و کلن
¤ یادداشت اعتراض جبهه ملی ایران به موسسه گوگل
¤ تکذیب مذاکرات جبهه ملی ایران با آقای رضا پهلوی و نزدیکان ایشان
¤ جبهه ملی ایران مهیای ستیزه گری در باره حفظ تمامیت کشور است/ادیـب بـرومـند رئیس شورای مرکزی جبهه ملی ایران
¤ پیام های نوروزی استاد ادیـب بـرومـنـد , دکتر حسین موسویان ,اقاي حسن لباسچی و مهندس كورش زعيم
¤ پیام نوروزی ادیـب بـرومـنـد
¤ دیدارسخنگو و اعضای جبهه ملی ایران با دکتر علی رشیدی
¤ بیانیه ادیـب بـــــرومــند رئیس شورای مرکزی جبهه ملی ایران درباره انتخابات اسفند ۱۳۹۰
¤ جبهه ملی ايران در انتخابات شرکت نمی کند
¤ آخرین وضعیت جبهه ملی ایران
¤ وضعیت نا مساعد جسمی حمید رضا خادم، زندانی سیاسی در بند ۳۵۰ اوین
¤ آیا جبهه ملی ایران منحل میشود؟
¤ بازجویی و بازداشت فعالان و اعضای جبهه ملی ایران
¤ ادامه بازداشتها و احضار اعضای جبهه ملی ایران به وزارت اطلاعات
¤ برگزاری جلسات شورای جبهه ملی ایران ممنوع شد
¤ احضارعیسی خان حاتمی عضو شورای مرکزی جبهه ملی ایران/ بازداشت مهندس محمد توسلی
¤ بازداشت دکتر علی رشیدی
¤ احضار ملیون به وزارت اطلاعات
¤ نشست مهرماه شوراي مركزي جبهه ملي ايران
¤ جلسه شورای مرکزی جبهه ملی ایران پنج شنبه در تهران برگزار شد
¤ جبهه ملی ایران در خارج از کشور نماینده ندارد
¤ @نامه پیمان عارف به احمدی نژاد@دیدار از پیمان عارف
© 2004 - 2011 - خبرگزاری جبهه ملی ایران - J M I N e w s . c o m - تماس با ما