استقلال - آزادی - عدالت اجتماعی (جمهوری ایرانی)
به سایت خبری جبهه ملی ایران ،پرببنده ترین سایت نیروهای ملی خوش آمدید
این سایت خبری مستقل است و به انعکاس اخبار تشکلهای جبهه ملی ایران و نیروهای ملی در سراسر جهان اختصاص دارد
از دیگر صفحات این تارنما در زیر این پیام با کلیک روی صفحه دیدن کنید
 
¤ اخبار دانشجویی
¤ صدور حکم زندان برای ۲۰ نفر از بازداشت شدگان زلزله آذربايجان
¤ دیدار اعضای جبهه ملی ایران با فرید طاهری
¤ روز دانشجو در مزار کیانوش آسا/ بیانیه دفتر تحکیم وحدت
¤ احضار مجدد پیمان عارف به دادگاه
¤ پیمان عارف بار دیگر از تحصیل محروم گردید.
¤ دفتر تحکیم وحدت و سازمان دانش آموختگان ایران در بیانیه ای مشترک: «صدای دانشجویان دربند باشیم»
¤ بیانیه‌ دانشجویان و دانش‌آموختگان لیبرال; «تشکیل جبهه‌ دموکراسی‌خواهان برای صیانت از منافع ملت ایران در مقابل استبداد داخلی»
¤ ممانعت از آزادی پیمان عارف، فعال سابق دانشجویی
¤ پیمان عارف، دانشجوی زندانی، پس از اعتصاب غذا به بیمارستان منتقل شد
¤ پیمان عارف برای سومین بار بازداشت شد
سایتهای دیگر
 
دفتر پژوهش های جبهه
¤ صفحه اول  ¤ اخبار ايران  ¤ اخبار جبهه ملی  ¤ بیانیه های جبهه ملی  ¤ کورش زعيم  ¤ جبهه ملی اروپا  ¤  واشنگتن  ¤ اخبار دانشجویی  ¤ خارج از کشور  ¤ دکتر ورجاوند  ¤ زنان  ¤ نشریات  ¤ دیدگاه  ¤ دریادار مدنی  ¤ رضا آذرخش  ¤ اندیشگاه ملی/ آریان پور  ¤ کنگره ملی/ امیرانتظام  ¤ مقالات  ¤  عضويت  ¤ نهضت آزادی/حزب ملت ایران  ¤ کارگران  ¤  اسناد جبهه ملی  ¤ جوانان جبهه ملی  ¤ دکتر باوند  ¤ كانون انديشه و سخن.  ¤ بیژن مهر  ¤  سمينار جبهه ملی  ¤  فرهنگ  ¤ همبستگی برای دمکراسی و حقوق بشر در ایران  ¤ دفتر پژوهش های جبهه  ¤ اخبار زندانیان سیاسی  ¤ برنامه تلوزیون  ¤ اقتصاد  ¤ آلبوم عکسها  ¤ تماس با ما ¤ آرشیو خبرها
اعتیاد بلای خانمانسوز در بین جوانان
24 آبان 1390       بازگشت به صفحه قبل 
قزوین: اعتیاد بلای خانمانسوز در بین جوانان

پدیده اعتیاد یکی از معضلات جامعه امروزی بشر و پدیده شوم و خطرناکی است که همه ساله گروهی از انسانها را به کام مرگ می‌کشاند.

اعتیاد بلای خانمانسوز در بین جوانان


پدیده اعتیاد یکی از معضلات جامعه امروزی بشر و پدیده شوم و خطرناکی است که همه ساله گروهی از انسانها را به کام مرگ می‌کشاند.

گروههایی از نسل جوان به زعم خویش،برای رسیدن به استقلال، خروج از کنترل والدین و فراموشی مسایل و بحرانها، مصرف مواد افیونی را تجربه می‌کنند.

جمعی از شهروندان قزوینی در گفت وگو باایرنا نسبت به خطر اعتیاد هشدار داده و از مصرف بی‌رویه مواد مخدر که لطمات سنگینی در ابعاد اجتماعی و اقتصادی به جامعه وارد می‌کند به عنوان چالشی بزرگ یاد کردند.

این عده معتقدند، دوری از مدرسه و دانشگاه، نبود سرگرمی و تفریحات سالم و مشغله زیاد والدین باعث شده غول اعتیاد در تعطیلات تابستانی جوانان را بیش از گذشته تهدید کند.

این شهروندان می‌افزایند، مسوولان نیروی انتظامی گاهی خبر دستگیری تعدادی از قاچاقچیان و توزیع‌کنندگان مواد مخدر و جمع آوری و معدوم کردن مقداری مواد افیونی رااعلام می‌کنند امابرای مبارزه بااعتیاد باید راهکارهای بهتری را به کار برد.

به‌گفته این عده، شاید این گونه اخبار اندکی از نگرانی و دلشوره والدینی که فرزندانشان درسنین حساس قرار دارند، بکاهد اما آنان با مشاهده افراد معتاد، توزیع مواد مخدر در بوستان‌ها، یافتن سرنگ‌های آلوده و حتی مشاهده جوانانی که بی‌واهمه وارد داروخانه شده و تقاضای سرنگ می‌کنند، بر میزان نگرانی‌هایشان می‌افزاید.

جلیل رجبی کارمند یکی از شرکتهای دولتی دراین‌باره گفت: برخی جوانان به سبب میل به دستیابی به آنچه که آنان استقلال و خارج شدن از کنترل والدین ، فراموش کردن مسایل و تجربه احساسات جدید می‌نامند به مصرف مواد مخدر روی می‌آورند.

وی افزود: شکی دراین نیست که یکی ازراهکارهای استکبار ودشمنان این نظام تسلط بر جوانان از راههای گوناگون از جمله معتاد کردن آنهاست اما نباید فراموش کرد که همه افراد در این زمینه مسوولیت دارند.

یکی دیگر از شهروندان قزوینی که بازنشسته است و اغلب اوقات خود را در پارکهای قزوین سپری می‌کند، گفت: درطول روز تعداد زیادی از جوانان بی‌هدف و از بیکاری در بوستانها و اماکن پرتردد درحال پرسه زدن و آماده جذب شدن به رفتارها واعمالی هستند که والدین از اینگونه تفریحات بشدت هراس دارند.

یک دانشجوی رشته روانشناسی نیز گفت: گاه تضعیف اعتقادات، نبود هویت کامل و حس مسوولیت و وجود دوستان ناباب به روی آوردن جوانان به اعتیاد دامن می‌زند.

مینا ثابتی افزود: جوانان سرمایه اصلی سازندگی کشور محسوب می‌شوند، اما برخی پدران و مادران ایرانی فقط دراین اندیشه‌اند که چگونه فرزندانشان را از آلوده شدن به معضلات خطرناکی مثل اعتیاد و گرفتاری در دام ناهنجاریها نجات دهند.

شهروند دیگری گفت: در هفته مبارزه با مواد مخدر و بهزیستی شایسته است ادارات بهزیستی و مددجویان اهتمام بیشتری به مبارزه با معضل اعتیاد داشته باشند.

حمیدرضا ترابی افزود: بهترین اقدام برای کمک به خانواده‌ها در این زمینه آگاه کردن جوانان ازمضرات اعتیاد با کمک رسانه‌های جمعی و تلاش بیشتر نیروی انتظامی در مبارزه با قاچاقچیان و توزیع‌کنندگان مواد مخدر است.

سعید حاج کریمی دانشجوی رشته معماری گفت: متاسفانه معضل اعتیاد دربین برخی دانشجویان دختر و پسر نیز به چشم می‌خورد.

این دانشجو خاطرنشان کرد: برخی استفاده از مواد مخدر را مد و پرستیژ دانسته و در میهمانی‌ها مواد مخدر و الکل مصرف می‌کنند.

یک روانشناس نیز با بیان اینکه بهترین راه حل برای جلوگیری از اعتیاد پیشگیری است، گفت: با شناسایی و معرفی عوارض منفی مواد مخدر توسط کارشناسان، می‌توان جامعه را از مضرات آن آگاه کرد.

الهام صمدی افزود: افزایش امید به آینده دربین جوانان از عوامل مهم در دوری آنها از اعتیاد و مسایل و مشکلات مربوط به آن است.

رییس سازمان تبلیغات اسلامی استان قزوین نیز گفت: در برخی مجالس و محافل مثل عروسی‌ها، مواد مخدر و مشروبات الکلی به میهمانان تعارف می‌شود که تاثیر نامطلوبی بر افراد برجای می‌گذارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر حاج عزیزخانی افزود: باید فضا برای کسانیکه به انجام تخلفات ازجمله اعتیاد روی می‌آورند تنگ شده تا از گسترش اعتیاد جلوگیری شود.

معاون دارویی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین نیز گفت: به دلیل قرار گرفتن استان قزوین در مسیر محورهای مواصلاتی اصلی کشور، این استان همواره در معرض شدیدترین ناهنجاریها از جمله مواد مخدر قرار دارد.

دکتر فرزاد پیرویان افزود: در سالهای اخیر علاوه براشکال سنتی مصرف مواد مخدر، با جنبه‌های جدیدی از این پدیده خانمانسوز مواجه شده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: یکی ازاین اشکال وجود داروهای مخدر است که بسیاری از خانواده‌ها به این داروها به دلیل شکل ظاهری توجه چندانی نمی‌کنند و آن را نوعی داروی معمولی می‌پندارند.

پیرویان گفت: این مواد بانامهایی نظیر "تمجیزک"، "تی دی جزیک" و "جس نور" برای مصرف معتادان عرضه می‌شود.

وی یادآور شد: مسوولان مبارزه با مواد مخدر باید با فرهنگ‌سازی و دادن آگاهی لازم در این زمینه و با همکاری دستگاه‌های ذیربط مانند آموزش وپرورش و دانشگاهها جامعه راازخطرات این داروها آگاه کنند وخانواده‌ها نیز نظارت کافی بر فرزندان خود داشته باشند.

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر فرماندهی نیروی انتظامی استان قزوین نیز گفت: نیروی انتظامی استان قزوین تلاش زیادی برای جلوگیری از توزیع مواد مخدر به کار بسته است.

سرهنگ عباس زارع افزود: پیشگیری بهترین راه مبارزه با اعتیاد بوده و شایسته است دستگاه‌های ذیربط و مسوول در امور جوانان این نسل را از گرفتار شدن در دام اعتیاد آگاهی بخشند.

وی اظهار داشت: مواد مخدر یک سم مهلک و خانمانسوز و یکی از توطئه‌های استکبار جهانی برای نابود کردن نسل جوان است.

زارع افزود: یکی از مشکلات عمده ایران در مبارزه با مواد مخدر همسایگی با افغانستان و پاکستان به‌عنوان اولین و دومین تولیدکننده مواد مخدر در جهان است که باعث شده مواد مخدر به راحتی دراختیار افراد قرار گیرد.

«اظهارات افراد خارج از دبیرخانه ستاد، مندرج در سایت الزاماً به معنای موضع رسمی ستاد مبارزه با موادمخدر نمی باشد.»








منبع خبر: قزوین ، خبرگزاری جمهوری اسلامی ‪۸۷/۰۴/۱۱‬
تعداد بازدید: ۲۵۷۲
آرشیو: اخبار






افزایش نگران کننده اعتیاد در بین جوانان
تا کی باید در مقابل گرا یش جوانان به مواد مخدر بی تفاوت بود!؟

یکی از مشکلات بزرگی که سالهاست در منطقه حضور داشته و امروز باعث نگرانی بسیاری از خانواده ها شده اعتیاد و خطر گرایش فرزندان و اعضای خانواده شان به مواد مخدر است . آخرین آمارهای رسمی ارائه شده که در سال 86 توسط دکتر حسن رفیعی ، رئیس مرکز تحقیقات سو مصرف و وابستگی به مواد مخدر «موسسه داریوش» و یکی از مجریان طرح ارزیابی وضعیت اعتیاد در کشور منشتر شده است حاکی از جمعیت یک میلیون 700 هزار نفری معتادان در کشور دارد، البته در اینکه این آمار چقدر صحیح است و چقدر باید به آن استناد کرد جای تأمل و تفکر دارد چون بسیاری از معتادان یا به صورت مخفیانه اقدام به مصرف مواد مخدر می کنند و یا هیچ وقت به مراکز بازپروری و دیگر مراکز مربوطه مراجعه نمی کنند تا آماری از آنها در جایی ثبت شود.


امروزه اعتیاد به مواد مخدر با ورود مواد مخدر شیمیایی و تجزیه شده ای مثل کراک ، شیشه ، کریستال و ... شکل جدیدی به خود گرفته است و باعث شده آثارش نسبت به قبل مخرب تر و غیر قابل برگشت باشد ، به طوری که بسیاری از خانواده ها حاضرند فرزند معتاد آنها تریاک و حشیش مصرف کند اما سراغ مواد مخدر شیمیایی نرود .

پیشگیری بهتر از درمان است؛ جمله ای که شاید بارها و از رسانه های مختلف و یا در مراسم و برنامه های مختلف عنوان شده است ، ولی در این پیشگیری چه ارگانها و نهادهایی نقش مهمتری دارند و چگونه باید انجام گیرد ، بحث های بسیار شده ، اما هیچ وقت به طور جدی در بحث پیشگیری از گرایش به اعتیاد کار نشده است ، آنچه مسلم است اعتیاد در جهان امروز به عنوان یک بیماری و فرد معتاد به عنوان یک بیمار شناخته می شود، نه به عنوان یک مجرم که مستحق مجازات هایی مثل شلاق و زندان است.

اعتیاد در معنای کلمه به معنی وابستگی به چیزی از نظر روحی و عاطفی است و فرد در نبود آن رنج می برد ، گاهی هم ممکن است این وابستگی فرد را به کام مرگ بکشاند و یک خانواده را داغدار نماید و باعث فروپاشی آن شود ، اعتیاد آن چیزی است که امروزه مردم را نگران و آینده را تا حدی در خانواده ها دچار اختلال نموده است. خیلی اتفاق می افتد جوانانی در اطراف مان بینیم که به این مصیبت گرفتار شده اند ، جوانی که ما او را از کودکی می شناسیم و در دوران مدرسه برای بسیاری الگو بود ، خیلی ها در مدرسه به تیزهوشی او غبطه می خوردند و آرزو داشتند مثل او باشند و آن آرزو امروز مبدل به شکر شده و خدا را سپاس می گویند امروز مثل او نیستند. بسیار ناراحت کننده است استعدادها نابود می شوند و هنوز اقدام خوب و شایسته ای برای مقابله با اعتیاد انجام نمی گیرد و برنامه ریزان ، برنامه ای برای پیشگیری از اعتیاد در جامعه بخصوص برای جوانان ندارند!

گرایش به اعتیاد و مواد مخدر می تواند علل گوناگونی مثل فقر، بیکاری ، اختلافات خانوادگی ، مشکلات روحی روانی و ... داشته باشد ، و حال علاوه بر دلایل گذشته دلیلی دیگر هم اضافه شده و آن نبود انگیزه برای زندگی و احساس پوچی و بیهودگی در بین جوانان است ، جوانی که باید آینده ساز مملکت باشد از زندگی خود لذت نمی برد و طراوت و شادابی در او دیده نمی شود.

قرنها از روزی که انگلیس ها در عصر صفویه راه های کشت خشخاش و استفاده از تریاک را برای اولین بار در کشور رواج دادند ، می گذرد ولی هنوز ما شاهد رشد و افزایش معتادن در کشور هستیم بطوری که میانگین سنی اعتیاد در سالهای گذشته بسیار پائین آمده و حتی بعضی از کودکان که والدینی معتاد دارند را نیز گرفتار کرده است.موضوعی که بهمراه بسیاری از دوستان از نزدیک شاهد آن بودیم. پدر و مادری برای تامین مواد مخدر دو کودک خردسال شان را معتاد و آنان را بجای فرستان به مدرسه وادار به گدایی برای تامین مواد مخدر مصرفی خود کرده بودند.چه بسیاراند از اینگونه مثالها که در اطرافمان زندگی می کنند و شاید روازانه در کوچه، خیابان و شاید هم جلوی در خانه برای گرفتن مقداری پول با آنها برخورد می کنیم و بی اعتنا از کنارشان رد می شویم .

بسیار خوب و شایسته است با توجه به اینکه استان ما با دو کشور تولید کننده و صادر کننده مواد مخدر هم مرز است ، برنامه ای مدون و اجرایی برای ریشه کنی این بیماری خطرناک و همه گیر داشته باشیم ، زیرا تک تک ما در قبال جامعه ای که در آن زندگی می کنیم مسوول هستیم و در این بین نقش نهادهای حمایتی مثل بهزیستی بسیار مهم و تاثیر گذار است ، بهزیستی بهتر و بیشتر می تواند در کشف فرد مبتلا به بیماری اعتیاد عمل کند و این مهم در بهزیستی دیده نمی شود چون همیشه بهزیستی منتظر معتاد است تا بیاید و ترک کردنش را به آنها ثابت کند تا به او کمک کند و شاید اطلاع رسانی بیشتر در مورد خطرات انواع مواد اعتیاد آور می تواند بسیار موثر باشد و نباید از نقش روحانیت در استفاده از تریبون مساجد برای هوشیاری و بیداری در مقابله با این بیماری خطرناک گذشت و چه خوب می شد معضلاتی به این بزرگی در مساجد که تاثیری بسیار در میان مردم دارند پررنگ می شد و عزم جدی برای مقابله با آن ایجاد می شد. همچنین همراهی سایر ارگانها مثل نیروی انتظامی که اقداماتی برای برخورد با قاچاق انجام می دهند، بدون شک با توجه به شرایط موجود کافی نسیت.
بازگشت به صفحه قبل   نسخه قابل چاپ   لینک دائمی به این خبر 
 
 
¤ اخبار جبهه ملی
¤ درگذشت مهندس اسماعیل حاج قاسمعلی
¤ بازداشت پیمان عارف عضو جبهه ملی ایران
¤ ادیب برومند: انحلال مجلس استیضاح مصدق را منتفی کرد
¤ نامه سخنگوی جبهه ملی ایران به بی بی سی
¤ پیام های نوروزی
¤ خورشیدی که هر روز فروزان تر از روز پیش میدرخشد/بیانیه جبـــهه ملــــی ایــــران
¤ سنگر نشین بی مدعای آزادی هوشنگ کشاورز صدر رفت
¤ تجزیه طلبی محکوم است/رئیس هیئت رهبری جبهه ملی ایران
¤ متن پیام های رهبران جبهه ملی به مناسبت پنجاهمین سال تاسیس کنفدراسیون
¤ تحلیل جبهه ملی ایران ازرویدادهای مصر
¤ دکتر علی رشیدی عضو هیئت رهبری جبهه ملی ایران به دو سال زندان و 5 سال محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم شد
¤ بازداشت اعضاي جبهه ملي ايران در اسفراين خراسان شمالي
¤ بزرگداشت دکتر مصدق در واشنگتن/2 گزارش
¤ بزرگداشت دکتر محمد مصدق در باشگاه ملی خبرنگاران در واشنگتن دی سی شنبه 10 نوامبر 2012
¤ مشروح سومین گزارش احمد شهید در رابطه با حقوق بشر در ایران
¤ جبهه ملي ايران , نيروي هوايي و خلبانان قهرمان دفاع مقدس را گراميداشت
¤ تکدیب امضا
¤ جبهه ملی ایران: به یاری زلزله زدگان بشتابیم
¤ درگذشت رادمرد میهن دوست آقای دکترخسروسعیدی عضو حزب ایران و جبهه ملی ایران
¤ ننگ ونفرین بربیست وهشتم مرداد
¤ اسطوره مقاومت مهندس عباس اميرانتظام در بيمارستان بستري شد
¤ بیانیه ادیب برومند و جبهه ملی ایران- اروپا و آمریکا در اظهار تاثر و همدردی با هموطنان داغدیده آذربایجانی
¤ احضار كورش زعيم
¤ درود بر چهاردهم مرداد / ادیب بـرومـند- رهبر جبهه ملی ایــران
¤ جبهه ملی ایران نسل کشی مسلمانان در میانمار را محکوم میکند
¤ بیانیه ادیب بـــرومند رئیس شورای مرکزی جبهه ملی ایران به مناسبت بزرگداشت ۳۰ تیر 1331
¤ نامه سرگشاده جبهه ملی ایران به رئیس جمهور آمریکا درمورد ادعای واهی مالکیت امارات بر جزایر ایرانی
¤ عمل جراحی قلب دکتر حسین موسویان، رییس هیئت اجرایی جبهه ملی ایران
¤ گرامیداشت یکصدوسی امین زادروز دکتر محمد مصدق در پاریس و کلن
¤ یادداشت اعتراض جبهه ملی ایران به موسسه گوگل
¤ تکذیب مذاکرات جبهه ملی ایران با آقای رضا پهلوی و نزدیکان ایشان
¤ جبهه ملی ایران مهیای ستیزه گری در باره حفظ تمامیت کشور است/ادیـب بـرومـند رئیس شورای مرکزی جبهه ملی ایران
¤ پیام های نوروزی استاد ادیـب بـرومـنـد , دکتر حسین موسویان ,اقاي حسن لباسچی و مهندس كورش زعيم
¤ پیام نوروزی ادیـب بـرومـنـد
¤ دیدارسخنگو و اعضای جبهه ملی ایران با دکتر علی رشیدی
¤ بیانیه ادیـب بـــــرومــند رئیس شورای مرکزی جبهه ملی ایران درباره انتخابات اسفند ۱۳۹۰
¤ جبهه ملی ايران در انتخابات شرکت نمی کند
¤ آخرین وضعیت جبهه ملی ایران
¤ وضعیت نا مساعد جسمی حمید رضا خادم، زندانی سیاسی در بند ۳۵۰ اوین
¤ آیا جبهه ملی ایران منحل میشود؟
¤ بازجویی و بازداشت فعالان و اعضای جبهه ملی ایران
¤ ادامه بازداشتها و احضار اعضای جبهه ملی ایران به وزارت اطلاعات
¤ برگزاری جلسات شورای جبهه ملی ایران ممنوع شد
¤ احضارعیسی خان حاتمی عضو شورای مرکزی جبهه ملی ایران/ بازداشت مهندس محمد توسلی
¤ بازداشت دکتر علی رشیدی
¤ احضار ملیون به وزارت اطلاعات
¤ نشست مهرماه شوراي مركزي جبهه ملي ايران
¤ جلسه شورای مرکزی جبهه ملی ایران پنج شنبه در تهران برگزار شد
¤ جبهه ملی ایران در خارج از کشور نماینده ندارد
¤ @نامه پیمان عارف به احمدی نژاد@دیدار از پیمان عارف
© 2004 - 2011 - خبرگزاری جبهه ملی ایران - J M I N e w s . c o m - تماس با ما