استقلال - آزادی - عدالت اجتماعی (جمهوری ایرانی)
به سایت خبری جبهه ملی ایران ،پرببنده ترین سایت نیروهای ملی خوش آمدید
این سایت خبری مستقل است و به انعکاس اخبار تشکلهای جبهه ملی ایران و نیروهای ملی در سراسر جهان اختصاص دارد
از دیگر صفحات این تارنما در زیر این پیام با کلیک روی صفحه دیدن کنید
 
¤ اخبار دانشجویی
¤ صدور حکم زندان برای ۲۰ نفر از بازداشت شدگان زلزله آذربايجان
¤ دیدار اعضای جبهه ملی ایران با فرید طاهری
¤ روز دانشجو در مزار کیانوش آسا/ بیانیه دفتر تحکیم وحدت
¤ احضار مجدد پیمان عارف به دادگاه
¤ پیمان عارف بار دیگر از تحصیل محروم گردید.
¤ دفتر تحکیم وحدت و سازمان دانش آموختگان ایران در بیانیه ای مشترک: «صدای دانشجویان دربند باشیم»
¤ بیانیه‌ دانشجویان و دانش‌آموختگان لیبرال; «تشکیل جبهه‌ دموکراسی‌خواهان برای صیانت از منافع ملت ایران در مقابل استبداد داخلی»
¤ ممانعت از آزادی پیمان عارف، فعال سابق دانشجویی
¤ پیمان عارف، دانشجوی زندانی، پس از اعتصاب غذا به بیمارستان منتقل شد
¤ پیمان عارف برای سومین بار بازداشت شد
سایتهای دیگر
 
کورش زعيم
¤ صفحه اول  ¤ اخبار ايران  ¤ اخبار جبهه ملی  ¤ بیانیه های جبهه ملی  ¤ کورش زعيم  ¤ جبهه ملی اروپا  ¤  واشنگتن  ¤ اخبار دانشجویی  ¤ خارج از کشور  ¤ دکتر ورجاوند  ¤ زنان  ¤ نشریات  ¤ دیدگاه  ¤ دریادار مدنی  ¤ رضا آذرخش  ¤ اندیشگاه ملی/ آریان پور  ¤ کنگره ملی/ امیرانتظام  ¤ مقالات  ¤  عضويت  ¤ نهضت آزادی/حزب ملت ایران  ¤ کارگران  ¤  اسناد جبهه ملی  ¤ جوانان جبهه ملی  ¤ دکتر باوند  ¤ كانون انديشه و سخن.  ¤ بیژن مهر  ¤  سمينار جبهه ملی  ¤  فرهنگ  ¤ همبستگی برای دمکراسی و حقوق بشر در ایران  ¤ دفتر پژوهش های جبهه  ¤ اخبار زندانیان سیاسی  ¤ برنامه تلوزیون  ¤ اقتصاد  ¤ آلبوم عکسها  ¤ تماس با ما ¤ آرشیو خبرها
دولت در سایه؟/گفت‌وگو با کوروش زعیم، از رهبران جبهه ملی
21 دی 1388       بازگشت به صفحه قبل 
گفت‌وگو با کوروش زعیم، از رهبران جبهه ملی

دولت در سایه؟

مریم محمدی




با مهندس کوروش زعیم، از رهبران جبهه ملی در باره‏ی شرایط سیاسی جاری، موقعیت جبهه‏ی ملی ایران، نگاه این جبهه به مشکلات و مسائل جاری و راه‏های برون‏رفت از آن که پیش از این توسط جبهه‏ی ملی اعلام شده است، گفت‏وگو کرده‏ام.

ابتدا از ایشان می‏پرسم که با توجه به محدودیت‏های سیاسی موجود برای سازمان‏ها و احزاب، جبهه‏ی ملی ایران در چه موقعیتی قرار دارد؟

البته جبهه‏ی ملی الان زیر فشار بسیار شدید قرار دارد. پنج نفر از اعضای فعال ما در اوین هستند و بقیه نیز زیر فشار قرار دارند. به برخی نیز اخطار داده شده است. بنابراین وضع ما بسیار حساس است. ما هم تلاش می‏کنیم بی‏جهت حساسیتی را که نتیجه نخواهد داشت، برنیانگیزیم و زمان مناسب را برای ابراز عقایدمان برگزینیم.

بنابراین، می‏شود امیدوار بود خطری که متوجه نهضت آزادی ایران شد و مجبور شدند فعالیت‏های حزبی خود را متوقف کنند، برای جبهه‏ی ملی ایران اتفاق نیفتد؟

البته فرقی نمی‏کند؛ هر فشاری که روی نهضت آزادی یا سازمان‏های ملی دیگر باشد، انگار بر روی ما هم هست. البته جبهه‏ی ملی هیچ‏وقت فعالیت‏هایش را متوقف نخواهد کرد، ولی مناسب زمان فعالیت خواهد کرد. چون ما به اندازه‏ی نهضت آزادی به ماجرای انتخابات و اصلاح‏طلبان نزدیک نبودیم.

ما انتخابات را کاملا بیهوده اعلام کرده بودیم و پیش‏بینی کرده بودیم که نتیجه‏ای که مردم فکر می‏کنند، به هیچ‏وجه از این انتخابات برنخواهد آمد. شرایطی را هم که الان به وجود آمده، تا حدود زیادی پیش‏بینی و ابراز کرده بودیم. بنابراین راه ما کاملا متفاوت بوده است.

در همین ارتباط، با توجه به آن‏چه در نتیجه‏ی این انتخابات اتفاق افتاد، آیا شما هنوز فکر می‏کنید تحلیل‏تان از انتخابات که مبتنی بر عدم شرکت بود، صحیح بوده است؟

این موضع‏گیری فقط در باره‏ی این انتخابات نبوده است. اگر به بایگانی‏تان و یا به بایگانی مطالبی که از جبهه‏ی ملی و شخص من از سال ۸۴ منتشر شده مراجعه کنید، ما آن موقع روندی را پیش‏بینی کردیم و نتایج انتخابات آن زمان را نیز پیش از برگزاری، غیرقابل انتظار اعلام کردیم.

در آن زمان ما اعلام کرده بودیم، روندی که آغاز شده، ما را به سوی انتخاباتی از پیش تعیین شده و به سوی نارضایتی مردمی، تظاهرات خیابانی، خشونت و احتمالا آسیب‏های انسانی خواهد برد.

این چیز تازه‏ای نیست؛ جریانی که امروز اتفاق افتاده است، برای ما اصلا شگفت‏آور نبود و ما پنج سال پیش نسبت به آن هشدار داده بودیم. حتی پیش از این انتخابات، گفته بودیم که احتمالا چه رخ خواهد داد، چه تلفاتی ممکن است داده شود و چه خشونت‏هایی ممکن است پیش بیاید. بنابراین از نظر ما چیز شگفت‏انگیزی رخ نداده است.

این سؤال را از آن نظر پرسیدم که این فکر وجود دارد که اگر این شرکت وسیع مردم در انتخابات نبود، ما شاهد شکل گرفتن چنین جنبش بزرگی نبودیم.

من با این دیدگاه موافق نیستم. چون این جنبش به عقیده‏ی ما از سال ۷۸، یعنی درست هنگامی که مردم از رییس جمهور وقت، آقای خاتمی ناراضی شدند، شکل گرفت. این‏گونه جنبش ها نیز سال‏ها طول می‏کشد تا قوام بیاید، پخته شود و راه بیفتد.

به همین دلیل، تحلیل‏های ما تمام در این مسیر بوده و این جنبش هیچ ارتباطی به این انتخابات نداشته است. انتخابات تاثیری در این جنبش نداشت و در هر حال جنبش منتظر جرقه‏ای بود تا به شکل کنونی‏اش آغاز شود. این جرقه را هم این انتخابات زد.

بنابراین این ایده که اساساً انتخابات تاثیری داشت یا اشخاصی که در این انتخابات کاندیدا شدند و انتخاب شدند یا نشدند، در این جنبش تاثیری داشته‏اند، برای ما قابل قبول نیست.

آقای زعیم، بیم و نگرانی در جامعه‏ی سیاسی ایران موج می‏زند. با توجه به اتفاقات چند روزه‏ی اخیر و اقدامات و تلاش‏هایی که بیشتر از جانب رهبران جنبش سبز می‏شود، فکر می‏کنید اراده‏ای که متوجه حل این مساله است، امکان موفقیتی دارد؟

افراد هوشمندتر حاکمیت، الان به دنبال چاره هستند و کم‌کم بدون این که بدانند ما چه پیش‏بینی‏ای کرده‏ بودیم، دارند به همین نتیجه می‏رسند که این راه ممکن است بسیار خطرناک باشد. آن‏ها دنبال راه چاره و راه برون رفت از بحرانی که به عقیده‏ی ما بسیار سرنوشت‏ساز و خطرناک است، هستند و با حسن نیت دارند تلاش می‏کنند این راه را پیدا کنند.

ولی هنوز پی نبرده‏اند که با روش‏هایی که با دستپاچگی پیشنهاد می‏کنند، راه به جایی نخواهند برد. البته این عقیده‏ی ماست. اشکال کار این‏جاست که همه‏ی آن‏هایی که واقعا با حسن نیت در درون حاکمیت و در کمپ‏های کاندیداهای انتخاباتی در پی حل مساله هستند، مثل همیشه در درون گود فکر می‏کنند و وقایع را از درون گود می‏نگرند و ارزیابی می‏کنند.

آن‏ها آن نگاه کلان برونی را ندارند. فقط در باره‏ی آن‏چه به چشم می‏بینند و لمس می‏کنند تحلیل می‏کنند. در صورتی که در جهان سیاست، باید آن‏چه را که حتی نمی‏شود لمس کرد و مشاهده کرد، دید و در محاسبات خود وارد کرد.

اشاره کردید که گویا در حکومت نیز اراده‏ا‏ی معطوف به حل بحران وجود دارد؟

حاکمیت الان یک‏پارچه نیست. در درون حاکمیت هم گروه‏ها و جناح‏های هوشمند‏تری هستند که آن‏ها نیز به دنبال چاره هستند. ولی به هرحال بخشی که خشونت‏گرایی را اداره می‏کند، مانند گربه‏ای است که مستأصل در کنج اتاق گیر کرده و راه فرار را فقط چنگ انداختن می‏بیند.

در صورتی که به عقیده‏ی من راه نجات دیگری هم وجود دارد. بدون این که خشونت بیشتری اعمال شود، بدون این که خطری که فکر می‏کنند تهدید‏شان می‏کند، وجود داشته باشد و بدون این که حتی حقوق مردم و خواسته‏های آنان ندیده گرفته شود.

آن هم راه حل جبهه‏ی ملی ایران است که البته منتشر شده، ممکن است در مورد آن توضیحاتی بدهید؟

بخشی از آن راه حل را من حتی پیش از انتخابات اعلام و راه نجاتی پیشنهاد کرده بودم و در آن پیش‏بینی کرده بودم انتخابات راه به جایی نخواهد برد و چه اتفاق‏هایی خواهد افتاد. این پیش‏بینی متاسفانه درست درآمد، اما این همه‏ی راه‏حل نیست.

چرا همه‏ی راه‏حل نیست؟

راه‏حل اگر زودهنگام ابراز شود، مثل توپ فوتبال شروع می‏کنند آن را پاس دادن، نفی کردن و خورد کردن. ولی موقعی که طرف‏های این ماجرا آماده شوند که بنشینند و برای رسیدن به یک راه‏حل نتیجه‏بخش و پایدار کلان‏نگری‏ کنند، آن وقت می‏توان بقیه‏ی حرف‏ها را هم زد. ولی الان من حاضر نیستم که زودهنگام ایده‏های خودم را توپ فوتبال کنم.

در آن‏‏ راه‏حل‏تان طرح دولت در سایه را اعلام کرده بودید. آیا این کلی بود یا بر اساس تعریفی که الان می‏دهید، زودهنگام بود؟

این دولت در سایه را تعبیر کردند؛ ما پیشنهاد کردیم که یک دولت موقت به وجود بیاید. همه‏ی جناح‏های معتدل چپ تا راست در آن شرکت داشته باشند و بنا را دوباره از نو بسازند.

در آخر هم گفتیم، ما چون قدرت و نیرویی برای اعمال این نظر نداریم، این طرح را پیشنهاد می‏کنیم. ولی اگر پذیرفته نشود، چون می‏دانیم این ماجرا به بن‏بست برمی‏خورد و به شرایط بسیار خطرناک، تلفات جانی و انسانی برمی‏خورد، ما مانند یک دولت سایه بر عمل‏کرد دولت نظارت خواهیم داشت، آن‏چه را اشتباه است، گوش‏زد و آن‏چه را درست است، پیشنهاد خواهیم کرد. در نهایت مردم هستند که باید قضاوت کنند.

این جمله را برخی از دوستان به این عنوان گرفتند که ما پیشنهاد تشکیل دولت در سایه را داده‏ایم. این کلیات است، اما آن‏چه مهم است، جزئیات است. چون همه می‏پرسند پس این یا آن ماجرا چه خواهد شد.

ما فقط اعلام کردیم که نیازی به جنگیدن و ترسیدن نیست. هیچ‏کس نباید آسیبی ببیند؛ حتی آن‏‏هایی که آسیب رسانده‏اند. هیچ‏کس نباید زیر فشار باشد و حذف شود؛ حتی آن‏هایی که دیگران را حذف کردند و هیچ‏کس نباید خشونت کند، حتی آن‏هایی که خشونت اعمال کرده‏اند.

یک جا ما باید این خط را بکشیم، جلوی این دایره‏ی باطل را بگیریم و با بخشایش عمومی که من در آن‏جا شرح‏اش را داده‏ام، بدون این که هیچ‏کس مجازات شود - به‏جز استثنائاتی که آورده‏ام - به تشکیل یک دولت همه‏گیر و به ساختن این کشور بپردازیم. البته جزییاتی دارد که آن جزییات باید در موقع خود بحث شود. من کلیات‏اش را ارائه داده‏ام.

[email protected]
بازگشت به صفحه قبل   نسخه قابل چاپ   لینک دائمی به این خبر 
 
 
¤ اخبار جبهه ملی
¤ درگذشت مهندس اسماعیل حاج قاسمعلی
¤ بازداشت پیمان عارف عضو جبهه ملی ایران
¤ ادیب برومند: انحلال مجلس استیضاح مصدق را منتفی کرد
¤ نامه سخنگوی جبهه ملی ایران به بی بی سی
¤ پیام های نوروزی
¤ خورشیدی که هر روز فروزان تر از روز پیش میدرخشد/بیانیه جبـــهه ملــــی ایــــران
¤ سنگر نشین بی مدعای آزادی هوشنگ کشاورز صدر رفت
¤ تجزیه طلبی محکوم است/رئیس هیئت رهبری جبهه ملی ایران
¤ متن پیام های رهبران جبهه ملی به مناسبت پنجاهمین سال تاسیس کنفدراسیون
¤ تحلیل جبهه ملی ایران ازرویدادهای مصر
¤ دکتر علی رشیدی عضو هیئت رهبری جبهه ملی ایران به دو سال زندان و 5 سال محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم شد
¤ بازداشت اعضاي جبهه ملي ايران در اسفراين خراسان شمالي
¤ بزرگداشت دکتر مصدق در واشنگتن/2 گزارش
¤ بزرگداشت دکتر محمد مصدق در باشگاه ملی خبرنگاران در واشنگتن دی سی شنبه 10 نوامبر 2012
¤ مشروح سومین گزارش احمد شهید در رابطه با حقوق بشر در ایران
¤ جبهه ملي ايران , نيروي هوايي و خلبانان قهرمان دفاع مقدس را گراميداشت
¤ تکدیب امضا
¤ جبهه ملی ایران: به یاری زلزله زدگان بشتابیم
¤ درگذشت رادمرد میهن دوست آقای دکترخسروسعیدی عضو حزب ایران و جبهه ملی ایران
¤ ننگ ونفرین بربیست وهشتم مرداد
¤ اسطوره مقاومت مهندس عباس اميرانتظام در بيمارستان بستري شد
¤ بیانیه ادیب برومند و جبهه ملی ایران- اروپا و آمریکا در اظهار تاثر و همدردی با هموطنان داغدیده آذربایجانی
¤ احضار كورش زعيم
¤ درود بر چهاردهم مرداد / ادیب بـرومـند- رهبر جبهه ملی ایــران
¤ جبهه ملی ایران نسل کشی مسلمانان در میانمار را محکوم میکند
¤ بیانیه ادیب بـــرومند رئیس شورای مرکزی جبهه ملی ایران به مناسبت بزرگداشت ۳۰ تیر 1331
¤ نامه سرگشاده جبهه ملی ایران به رئیس جمهور آمریکا درمورد ادعای واهی مالکیت امارات بر جزایر ایرانی
¤ عمل جراحی قلب دکتر حسین موسویان، رییس هیئت اجرایی جبهه ملی ایران
¤ گرامیداشت یکصدوسی امین زادروز دکتر محمد مصدق در پاریس و کلن
¤ یادداشت اعتراض جبهه ملی ایران به موسسه گوگل
¤ تکذیب مذاکرات جبهه ملی ایران با آقای رضا پهلوی و نزدیکان ایشان
¤ جبهه ملی ایران مهیای ستیزه گری در باره حفظ تمامیت کشور است/ادیـب بـرومـند رئیس شورای مرکزی جبهه ملی ایران
¤ پیام های نوروزی استاد ادیـب بـرومـنـد , دکتر حسین موسویان ,اقاي حسن لباسچی و مهندس كورش زعيم
¤ پیام نوروزی ادیـب بـرومـنـد
¤ دیدارسخنگو و اعضای جبهه ملی ایران با دکتر علی رشیدی
¤ بیانیه ادیـب بـــــرومــند رئیس شورای مرکزی جبهه ملی ایران درباره انتخابات اسفند ۱۳۹۰
¤ جبهه ملی ايران در انتخابات شرکت نمی کند
¤ آخرین وضعیت جبهه ملی ایران
¤ وضعیت نا مساعد جسمی حمید رضا خادم، زندانی سیاسی در بند ۳۵۰ اوین
¤ آیا جبهه ملی ایران منحل میشود؟
¤ بازجویی و بازداشت فعالان و اعضای جبهه ملی ایران
¤ ادامه بازداشتها و احضار اعضای جبهه ملی ایران به وزارت اطلاعات
¤ برگزاری جلسات شورای جبهه ملی ایران ممنوع شد
¤ احضارعیسی خان حاتمی عضو شورای مرکزی جبهه ملی ایران/ بازداشت مهندس محمد توسلی
¤ بازداشت دکتر علی رشیدی
¤ احضار ملیون به وزارت اطلاعات
¤ نشست مهرماه شوراي مركزي جبهه ملي ايران
¤ جلسه شورای مرکزی جبهه ملی ایران پنج شنبه در تهران برگزار شد
¤ جبهه ملی ایران در خارج از کشور نماینده ندارد
¤ @نامه پیمان عارف به احمدی نژاد@دیدار از پیمان عارف
© 2004 - 2011 - خبرگزاری جبهه ملی ایران - J M I N e w s . c o m - تماس با ما