استقلال - آزادی - عدالت اجتماعی (جمهوری ایرانی)
به سایت خبری جبهه ملی ایران ،پرببنده ترین سایت نیروهای ملی خوش آمدید
این سایت خبری مستقل است و به انعکاس اخبار تشکلهای جبهه ملی ایران و نیروهای ملی در سراسر جهان اختصاص دارد
از دیگر صفحات این تارنما در زیر این پیام با کلیک روی صفحه دیدن کنید
 
¤ اخبار دانشجویی
¤ صدور حکم زندان برای ۲۰ نفر از بازداشت شدگان زلزله آذربايجان
¤ دیدار اعضای جبهه ملی ایران با فرید طاهری
¤ روز دانشجو در مزار کیانوش آسا/ بیانیه دفتر تحکیم وحدت
¤ احضار مجدد پیمان عارف به دادگاه
¤ پیمان عارف بار دیگر از تحصیل محروم گردید.
¤ دفتر تحکیم وحدت و سازمان دانش آموختگان ایران در بیانیه ای مشترک: «صدای دانشجویان دربند باشیم»
¤ بیانیه‌ دانشجویان و دانش‌آموختگان لیبرال; «تشکیل جبهه‌ دموکراسی‌خواهان برای صیانت از منافع ملت ایران در مقابل استبداد داخلی»
¤ ممانعت از آزادی پیمان عارف، فعال سابق دانشجویی
¤ پیمان عارف، دانشجوی زندانی، پس از اعتصاب غذا به بیمارستان منتقل شد
¤ پیمان عارف برای سومین بار بازداشت شد
سایتهای دیگر
 
نهضت آزادی/حزب ملت ایران
¤ صفحه اول  ¤ اخبار ايران  ¤ اخبار جبهه ملی  ¤ بیانیه های جبهه ملی  ¤ کورش زعيم  ¤ جبهه ملی اروپا  ¤  واشنگتن  ¤ اخبار دانشجویی  ¤ خارج از کشور  ¤ دکتر ورجاوند  ¤ زنان  ¤ نشریات  ¤ دیدگاه  ¤ دریادار مدنی  ¤ رضا آذرخش  ¤ اندیشگاه ملی/ آریان پور  ¤ کنگره ملی/ امیرانتظام  ¤ مقالات  ¤  عضويت  ¤ نهضت آزادی/حزب ملت ایران  ¤ کارگران  ¤  اسناد جبهه ملی  ¤ جوانان جبهه ملی  ¤ دکتر باوند  ¤ كانون انديشه و سخن.  ¤ بیژن مهر  ¤  سمينار جبهه ملی  ¤  فرهنگ  ¤ همبستگی برای دمکراسی و حقوق بشر در ایران  ¤ دفتر پژوهش های جبهه  ¤ اخبار زندانیان سیاسی  ¤ برنامه تلوزیون  ¤ اقتصاد  ¤ آلبوم عکسها  ¤ تماس با ما ¤ آرشیو خبرها
بیانیه حزب ملت ایران"به مناسبت 15 شهریور روز بنیانگذاری مکتب "پان ایرانیسم"
14 شهریور 1388       بازگشت به صفحه قبل 
بیانیه حزب ملت ایران"به مناسبت 15 شهریور روز بنیانگذاری مکتب "پان ایرانیسم"




پاینده ایران ای آفریدگار پاک"

ترا پرستش می کنیم و از تو یاری می جوییم





"پانزدهم شهریور روز بنیاد خجسته باد"





مردمی شناسا که در زمان ها و نسل های پیاپی در میهنی مشخص و مشترک و در گذر تاریخ نسبت به سر زمین،میراث های تاریخی،مادی و معنوی و دست آفرید ها و اندیشه آفریدها ی مشترک از جمله هنجارها، تاریخ،زبان،ارزش ها،دین،ادبیات،اسطوره ها،آداب و رسوم و هنر خود تعلق خاطر عمیق پیدا کنند به گونه ای که موجب همبستگی پایدار و پویا در بین خود شوند و خود را باز شناسند و ازدیگران متمایز کنندو حکومت ودولت خودرابرپادارند و رو به سوی آینده و سر نوشت مشترکی که موجب استمرار هویت ملی گردد،داشته باشند "ملت " را پدیدآورده اند.

ملت یک همبستگی بزرگ مبتنی برآگاهی ازفداکاری های گذشته و آمادگی برای فداکاری های بیشتر درآینده است و هویت ملی عبارت است از مجموعه ویژگی ها،وابستگی هاوپیوندهای جغرافیایی،تاریخی وفرهنگی که زندگی انسان ها رادربرمی گیرد و عضو جامعه به آن می بالد و افتخار می کند و صاحب هویت ملی احساس همبستگی،وابستگی و وفاداری نسبت به ملت خود دارد.



بنابه تعریف فوق،ملتی که درفلات ایران درگستره ای از" پامیر تا دجله "و از فراز"اران تا بحرین" وسواحل جنوبی خلیج فارس برپاایستاده است "ملت ایران" نامبردار گردیده است به سبب دست اندازی های بیگانگان به میهن ایرانیان،بخش هایی از "ایران زمین" جدا شده است،اما به دلیل ماندگاری فرهنگ ایرانی،مردم بخش های جدا شده با احساس تعلق خاطرگسترده ،تلاش خودرابرای یگانگی و همگرایی با میهن یکپارچه ی خود ادامه می دهند و "پان ایرانیسم"را به عنوان "ملت گرایی تاریخی ایرانی"فرا راه خود قرار داده اند.

در ملت ایران،احساس ملیت حتی پیش از تشکیل کشور پدیدار شده است و هویت منسجم و یکپارچه ملی ایرانی به گونه ای طبیعی و در طول زمان به وسیله اقوامی که نسبت به یکدیگر احساس همبستگی، وفادارای،فداکاری و هم سر نوشتی داشته اند پدیدآمده است.

به گواه تاریخ در دوران هخامنشی و ساسانی ملت،هویت،کشورو دولت بزرگ ایران شکل گرفته است.ملت ایران توانست سازمان های حکومتی برای اداره سرزمین های وسیعی از" آمودریا تا رود نیل" را بر پا دارد. با توجه به این واقعیت هاست که تئوری معروف "دولت – ملت " که در اروپای قرن نوزدهم توجیه کننده ملت سازی و پدید آمدن دولت های جدید اروپایی است در مورد ایران صدق نمی کند. در روزگار معاصر نخست دولت را ایجاد می کنند، پس آنگاه برای احساس ملیت،به تلاش های سیاسی روی می آورند.

یک ملت نمی تواند با دید تقلیل گرایانه و فقط با تکیه بر یکی ازعناصرنژاد، زبان، جغرافیا، دین و سنت مشترک و حکومت تشکیل شود.



با توجه به تعریفی که از "ملت " شد "ملت گرایی" اندیشه ای است که با تکیه بر نیروی بزرگ ملت به پاسداشت استقلال ملت و میهن و تامین آزادی و عدالت اجتماعی برای مردم می پردازد." ملت گرایی ایرانی" سالیان بسیار است که از درون ملت ایران سر بر آورده است و به هیچ وجه قصد خروج از صحنه زندگی ملی ایرانیان را ندارد زیرا به صورت طبیعی و فقط به خواست ملت ایران ظهور کرده است و از هیچ قدرت منطقه ای و جهانی پیروی نمی کند بلکه آنان هستند که بایداین واقعیت تاریخی و اجتماعی را بپذیرند وسیاست های خودرا با هدف های ملت بزرگ ایران هماهنگ سازند.



مکتب هایی که هر یک از دیدگاه خود "جهان گرایی"را تبلیغ می کردند از کاپیتالیسم گرفته تا مارکسیسم ملت گرایی را دشمن خود یافتند و به گونه های مختلف در بر اندازی آن تلاش کردند،اما در نهایت یاتسلیم آن شدند و یا به نا چار با آن کنارآمدند . بزرگترین توهین به یک انسان آزاده آن است که پیوند او را با ملتش نادیده انگارند،زیرا انسانی که به یک ملت تعلق نداشته باشد چونان غباری گرفتار در مسیر تند باد،به هر سو سرگردان است .

در بسیاری از نقاط جهان مشاهده می کنیم آنگاه که استعماردر پی سرکوب ملت گرایان برآمد،حاصلی متفاوت به دست آورد،زیراظلم وستم استعمارگران ،موجب بر افروخته تر شدن آتش ملت گرایی انسان های ستمدیده گردید.

نژاد پرستی و توسعه طلبی هیچ رابطه ای با ملت گرایی ندارد،بلکه بر عکس دشمن آن است.دولت های نژادگرا و توسعه طلب هم ملت های مظلوم را به قربانگاه می برند و هم ملت خود را به انحطاط و تباهی می کشانند.

آنچه که در اروپا و امریکا از قرن هیجدم به این سو و به پیروی از تئوری "دولت – ملت"در مسیر "ملت سازی" رخ نمود،ظاهر فریبنده امپریالیسم بود که درپشت ماسک دلفریب ملت گرایی اروپایی و آمریکایی چهره کریه خود را پنهان کرده بود و بدین وسیله در حقیقت به جان ملت گرایان آزادیخواه و استقلال طلب جهان افتادند و اکنون نیز به شیوه ی دیرینه خود ادامه می دهند . این وضع نمی تواندبرای همیشه ادامه داشته باشد زیرا به ضرورت تاریخ،درمقابل این فشارها نیروهای آگاه رهایی بخش ملت ها سر بر خواهند آورد و بساط زور و سلطه را در خواهند نوردید.

پایه ی دوم ملت گرایی "آزادی" است.حاکمیت مردم به عنوان بخشی از روند شکل گیری حاکمیت ملی هنگامی واقعا عملی خواهدبود که مردم خود را به عنوان یک توده انبوه از انسان های معلق در فضا تلقی نکنند،بلکه پیوند خود را با مردم گذشته و نیز مردم آینده و حقوق تاریخی ملت در نظر بگیرند. در این صورت است که تسلیم آزادانه و بدون قیدوشرط "آزادی و آزادگی"در پای حکومت هایی که هوس می کنند در جهت خلاف منافع و مصالح ملی حرکت و ترس را در عرصه جامعه حاکم کنند امکان پذیر نخواهد بود.

انسانی که باترس زندگی می کند،از زندگی نیز خواهد ترسید.چنین انسانی از انسانیت تهی می شود و آزادی وآزادگی را چونان جامه ای عاریتی به دور می افکندو خودرا به امواج بلا می سپارد تاآن گاه که جان به جان آفرین تسلیم کند. چنین است سر نوشت انسان هایی که خود را هیچ می پندارند و از هویت ملی خویش آگاهی ندارندو قدرت ملت خود را نمی شناسند . چنانچه فاصله ساختار"سیاسی – حکومتی"با ساختار"اجتماعی – مردمی"روز افزون شود و حکومت ها به وظایف و مسئولیت های خویش عمل نکنند و مردم نیز نسبت به اعمال حکومت ها بی اعتنا شوند، هویت ملی آسیب می بیند وحکومت ها نیز دچار بحران می شوند . حکومت مبتنی بر قانون حکومتی است که می داند آن که قدرت داردمسئولیت نیز دارد و قدرت سیاسی، محدودیت قدرت است . چنین حکومتی در اثر انتخاب آزادانه و نظارت مستمر مردم به روی کار می آید و مشروعیت خود را از مردم می گیرد.

بدون عدالت اجتماعی،نه استقلال دوام می آورد و نه آزادی فضایی برای نفس کشیدن می یابد. آنگاه که آزادانه کارهای حکومت نقد و بررسی شود، عدالت اجتماعی به عنوان نخستین خواست حیاتی مردم مطرح می شود و حکومت ملزم به رعایت آن می گردد. اتفاقی نیست که هویت ملی ایرانیان به عدالت خواهی این ملت در جریان تاریخ وابسته است.جریان های سیاسی و حکومت هایی که فاصله های عظیم طبقاتی را نادیده می گیرند و مردم را فقط برای فداکاری در راه هدف های خویش می خواهند دروغگویانی هستند که جز به منافع حقیر و ضد مردمی خود نمی اندیشند. اگر میهن متعلق به تمامی ملت است که چنین است و اگر تمامی فرزندان این ملت حق دارند به گونه ای برابر از همه امکانات میهن جهت شکوفایی استعداد های خود بهره گیرندوبه اندازه نیازشان ازدستاوردهای ملت سهم مطالبه کنند که این نیز بایسته و شایسته است، پس چگونه و بر اساس چه حقی در هردوره طبقه ای جدید چونان انگل هایی بر جان ملت می افتند و رمق از انسان ها باز می ستانند؟

در مکتب "ملت گرایی"عدالت اجتماعی به عنوان"ملت گرایی اجتماعی" ،مطرح می شود.





"هم میهنان"



در زمان جنگ جهانی دوم با اینکه ایران بی طرفی خود را اعلام کرده بود مورد یورش دولتهای بیگانه قرار گرفت و سراسر ایران کنونی به اشغال لشگریان امپریالیستهای شرق و غرب درآمد درچنین اوضاع و احوال شماری از جوانان خود ساخته میهن پرست با دریافت درست و مترقی به پایه نیاز ملی و رهایی میهن از اشغال بیگانه و استبداد حاکم نخست در انجمن گرد آمدند و سپس در شامگاه پانزدهم شهریور یکهزارو سیصد و بیست و شش خورشیدی سازمانی متشکل و پویایی را پایه گذاری کردند که نام "مکتب پان ایرانیسم" بر آن نهاده شد و این روز خجسته "روز بنیاد" نام گرفت.

این مهم در زمانه ای بود که عده ای از روشنفکر نمایان چپ و راست که به قدرت های جهانی سلطه گر وابسته بودند (موازنه مثبت)شماری از مردم ساده دل را بدنبال خود کشانده و برای درمان همه آفت های به هستی ملی رسیده،به بیگانه چشم دوخته بودند تا اینکه زنان و مردان بیدار دل با وفاداری کامل به ناوابستگی (موازنه منفی)به پیشوایی مصدق بزرگ با برداشتی صحیح از آرمانهای نهضت ملی مشروطیت به پا خواستند و دشمن را به عقب وا داشتند و جنبش ملی کردن صنعت نفت را به ثمر رساندند. در آن روزهای سر نوشت ساز شماری از پرورش یافتگان "مکتب پان ایرانیسم" که در همه پیکارهای رهایی بخش کوشا بودند با برخورداری از شرایط زمان و درک درست تاریخی و اجتماعی در یکم آبان ماه یکهزاروسیصد و سی" حزب ملت ایران" را پدیدآوردند که در مسیر زمان به گونه یکی از پایگاههای اصلی نهضت ملی ایران در آمد. از آن پس این حزب آرمانخواه با تکیه بر جهان بینی پر ارج خود به مبارزه در جهت پاسداری از وحدت جامعه گسترده ایران و استقلال و آزادی و حقوق مردمی آن پرداخت و برغم گسستی که کودتای ننگین بیست و هشتم امرداد یکهزاروسیصدوسی ودو در روند استحکام سلطه و استبداد پدید آورد،این حزب ملت گرا در سراسر سالهای اختناق با نگهداشت هستی سازمانی،رزم بی امان خود را در راه استقلال و آزادی ایران ادامه داد.



"هم میهن"



در ایران کنونی حاکمان با نادیده گرفتن حقوق انسانی و ارزش های ملی و آزادیهای فردی و اجتماعی عرصه را در همه زمینه ها به سختی تنگ کرده اند،دگر اندیشی بمانند زمینه ساز هر پیشروندگی ملی در حصار واپسگرایی افتاده است،عصر حاضر زمان استقلال و آزادی ملت ها است و راه دیگری در پیش نیست در غیر این صورت محکوم به پرداخت هزینه های سنگین تری خواهیم شد بهوش باشیم که زمان در گذر و حادثه در کمین است.



"زنان و مردان ایران زمین"



در چنین برهه ای حزب ملت ایران که پیوسته در همه فراز و فرودها "درفش ملت گرایی را همچو رهبران شهید خود داریوش و پروانه فروهر"پر امید بر افراشته است.

در شصت ودومین سالگرد روز بنیاد آغاز حرکت رهایی بخش ملی ایران بار دگر بر پیمان خود با شما پای می فشارد،ما بر این باوریم استقلال ملی،آزادی فردی و اجتماعی و عدالت همگانی جز با برقراری سامانی مردم سالارانه دست یافتنی نیست،برای دست یابی به آن میبایست به مبارزات آزادیخواهانه با همبستگی کامل و خود سازی های فکری و اخلاقی و آرمانی بدور از هر گونه خشونت تا پیروزی ادامه داد.



باشد تا در پرتو آن ایرانزمین یکپارچگی را باز یابد و جاودانه ،آزاد و آباد گردد.



پاسخگویی کاربدستان حکومت به مطالبات مردم ایران خواست همگانی است.



خجسته باد روز بنیاد

در اهتزاز باد درفش ملت گرایی

آزادی زندانیان سیاسی خواست ملت ایران است







دبیرخانه حزب ملت ایران



تهران - یکشنبه پانزدهم شهریور یکهزارو سیصدوهشتادوهشت
بازگشت به صفحه قبل   نسخه قابل چاپ   لینک دائمی به این خبر 
 
 
¤ اخبار جبهه ملی
¤ درگذشت مهندس اسماعیل حاج قاسمعلی
¤ بازداشت پیمان عارف عضو جبهه ملی ایران
¤ ادیب برومند: انحلال مجلس استیضاح مصدق را منتفی کرد
¤ نامه سخنگوی جبهه ملی ایران به بی بی سی
¤ پیام های نوروزی
¤ خورشیدی که هر روز فروزان تر از روز پیش میدرخشد/بیانیه جبـــهه ملــــی ایــــران
¤ سنگر نشین بی مدعای آزادی هوشنگ کشاورز صدر رفت
¤ تجزیه طلبی محکوم است/رئیس هیئت رهبری جبهه ملی ایران
¤ متن پیام های رهبران جبهه ملی به مناسبت پنجاهمین سال تاسیس کنفدراسیون
¤ تحلیل جبهه ملی ایران ازرویدادهای مصر
¤ دکتر علی رشیدی عضو هیئت رهبری جبهه ملی ایران به دو سال زندان و 5 سال محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم شد
¤ بازداشت اعضاي جبهه ملي ايران در اسفراين خراسان شمالي
¤ بزرگداشت دکتر مصدق در واشنگتن/2 گزارش
¤ بزرگداشت دکتر محمد مصدق در باشگاه ملی خبرنگاران در واشنگتن دی سی شنبه 10 نوامبر 2012
¤ مشروح سومین گزارش احمد شهید در رابطه با حقوق بشر در ایران
¤ جبهه ملي ايران , نيروي هوايي و خلبانان قهرمان دفاع مقدس را گراميداشت
¤ تکدیب امضا
¤ جبهه ملی ایران: به یاری زلزله زدگان بشتابیم
¤ درگذشت رادمرد میهن دوست آقای دکترخسروسعیدی عضو حزب ایران و جبهه ملی ایران
¤ ننگ ونفرین بربیست وهشتم مرداد
¤ اسطوره مقاومت مهندس عباس اميرانتظام در بيمارستان بستري شد
¤ بیانیه ادیب برومند و جبهه ملی ایران- اروپا و آمریکا در اظهار تاثر و همدردی با هموطنان داغدیده آذربایجانی
¤ احضار كورش زعيم
¤ درود بر چهاردهم مرداد / ادیب بـرومـند- رهبر جبهه ملی ایــران
¤ جبهه ملی ایران نسل کشی مسلمانان در میانمار را محکوم میکند
¤ بیانیه ادیب بـــرومند رئیس شورای مرکزی جبهه ملی ایران به مناسبت بزرگداشت ۳۰ تیر 1331
¤ نامه سرگشاده جبهه ملی ایران به رئیس جمهور آمریکا درمورد ادعای واهی مالکیت امارات بر جزایر ایرانی
¤ عمل جراحی قلب دکتر حسین موسویان، رییس هیئت اجرایی جبهه ملی ایران
¤ گرامیداشت یکصدوسی امین زادروز دکتر محمد مصدق در پاریس و کلن
¤ یادداشت اعتراض جبهه ملی ایران به موسسه گوگل
¤ تکذیب مذاکرات جبهه ملی ایران با آقای رضا پهلوی و نزدیکان ایشان
¤ جبهه ملی ایران مهیای ستیزه گری در باره حفظ تمامیت کشور است/ادیـب بـرومـند رئیس شورای مرکزی جبهه ملی ایران
¤ پیام های نوروزی استاد ادیـب بـرومـنـد , دکتر حسین موسویان ,اقاي حسن لباسچی و مهندس كورش زعيم
¤ پیام نوروزی ادیـب بـرومـنـد
¤ دیدارسخنگو و اعضای جبهه ملی ایران با دکتر علی رشیدی
¤ بیانیه ادیـب بـــــرومــند رئیس شورای مرکزی جبهه ملی ایران درباره انتخابات اسفند ۱۳۹۰
¤ جبهه ملی ايران در انتخابات شرکت نمی کند
¤ آخرین وضعیت جبهه ملی ایران
¤ وضعیت نا مساعد جسمی حمید رضا خادم، زندانی سیاسی در بند ۳۵۰ اوین
¤ آیا جبهه ملی ایران منحل میشود؟
¤ بازجویی و بازداشت فعالان و اعضای جبهه ملی ایران
¤ ادامه بازداشتها و احضار اعضای جبهه ملی ایران به وزارت اطلاعات
¤ برگزاری جلسات شورای جبهه ملی ایران ممنوع شد
¤ احضارعیسی خان حاتمی عضو شورای مرکزی جبهه ملی ایران/ بازداشت مهندس محمد توسلی
¤ بازداشت دکتر علی رشیدی
¤ احضار ملیون به وزارت اطلاعات
¤ نشست مهرماه شوراي مركزي جبهه ملي ايران
¤ جلسه شورای مرکزی جبهه ملی ایران پنج شنبه در تهران برگزار شد
¤ جبهه ملی ایران در خارج از کشور نماینده ندارد
¤ @نامه پیمان عارف به احمدی نژاد@دیدار از پیمان عارف
© 2004 - 2011 - خبرگزاری جبهه ملی ایران - J M I N e w s . c o m - تماس با ما