استقلال - آزادی - عدالت اجتماعی (جمهوری ایرانی)
به سایت خبری جبهه ملی ایران ،پرببنده ترین سایت نیروهای ملی خوش آمدید
این سایت خبری مستقل است و به انعکاس اخبار تشکلهای جبهه ملی ایران و نیروهای ملی در سراسر جهان اختصاص دارد
از دیگر صفحات این تارنما در زیر این پیام با کلیک روی صفحه دیدن کنید
 
¤ اخبار دانشجویی
¤ صدور حکم زندان برای ۲۰ نفر از بازداشت شدگان زلزله آذربايجان
¤ دیدار اعضای جبهه ملی ایران با فرید طاهری
¤ روز دانشجو در مزار کیانوش آسا/ بیانیه دفتر تحکیم وحدت
¤ احضار مجدد پیمان عارف به دادگاه
¤ پیمان عارف بار دیگر از تحصیل محروم گردید.
¤ دفتر تحکیم وحدت و سازمان دانش آموختگان ایران در بیانیه ای مشترک: «صدای دانشجویان دربند باشیم»
¤ بیانیه‌ دانشجویان و دانش‌آموختگان لیبرال; «تشکیل جبهه‌ دموکراسی‌خواهان برای صیانت از منافع ملت ایران در مقابل استبداد داخلی»
¤ ممانعت از آزادی پیمان عارف، فعال سابق دانشجویی
¤ پیمان عارف، دانشجوی زندانی، پس از اعتصاب غذا به بیمارستان منتقل شد
¤ پیمان عارف برای سومین بار بازداشت شد
سایتهای دیگر
 
مقالات
¤ صفحه اول  ¤ اخبار ايران  ¤ اخبار جبهه ملی  ¤ بیانیه های جبهه ملی  ¤ کورش زعيم  ¤ جبهه ملی اروپا  ¤  واشنگتن  ¤ اخبار دانشجویی  ¤ خارج از کشور  ¤ دکتر ورجاوند  ¤ زنان  ¤ نشریات  ¤ دیدگاه  ¤ دریادار مدنی  ¤ رضا آذرخش  ¤ اندیشگاه ملی/ آریان پور  ¤ کنگره ملی/ امیرانتظام  ¤ مقالات  ¤  عضويت  ¤ نهضت آزادی/حزب ملت ایران  ¤ کارگران  ¤  اسناد جبهه ملی  ¤ جوانان جبهه ملی  ¤ دکتر باوند  ¤ كانون انديشه و سخن.  ¤ بیژن مهر  ¤  سمينار جبهه ملی  ¤  فرهنگ  ¤ همبستگی برای دمکراسی و حقوق بشر در ایران  ¤ دفتر پژوهش های جبهه  ¤ اخبار زندانیان سیاسی  ¤ برنامه تلوزیون  ¤ اقتصاد  ¤ آلبوم عکسها  ¤ تماس با ما ¤ آرشیو خبرها
کارتن خواب هاي شهرما؛آن ها که مي ميرند و آن ها که مي بينند
8 دی 1384   روز آن لاین   بازگشت به صفحه قبل 
بابک مهديزاده
۷ دی ۱۳۸۴


هوا آن چنان سرد است که لحظه اي بيرون آمدن و قدم زدن ناممکن است، اما هستند کساني که زير پتوهايي کهنه و پاره، در حالي که چشمانشان به روشنايي پنجره خانه اي است که گرما و استکاني چاي داغ را يادآوري مي کند، خيره است. آنها در انتظار مرگ نشسته اند، که هر چه باشد از اين سرماي جان سوز، بهتر است.

اين ها زائدات دنياي صنعتي هستند، شهره به کارتن خواب ها. زمستان اگر براي همه نشان از آمدن ننه سرما و وعده رسيدن بهار دارد، براي اينان پيام آور مرگ است. عمر اينان از اين زمستان است تا آن زمستان. حتي پرنده ها هم از شر اين سرما کوچ مي کنند، اما اينان جايي جز کارتن هاي خيس و گوشه يخ زده کوچه اي، براي مردن نمي يابند.

ديگر عادت کرده ايم به شنيدن اخباري تکراري مرگ اين کارتن خواب ها. تيتر خبرها جانکاه است: 92 کارتن خواب از ميان شعله هاي آتش نجات يافتند. مرگ 2 کارتن خواب در حادثه عمدي آتش سوزي گرمخانه المهدي. جسد يک مرد 60 ساله در خيابان صادقيه تهران کشف شد. اين خبرها را بگذاريد در کنار ديگر خبرهاي از اين دست تا عمق فاجعه را دريابيد. فقط جسد 230 کارتن خواب تنها در ارديبهشت ماه امسال که هواي سردي هم نداشت در ويرانه ها جمع آوري شدند.

بر اساس آمارهاي موجود بين 1500تا 2000 کارتن خواب بي خانمان با مشخصات کامل در تهران وجود دارد، که اگر بي خانمان هاي بي نام را هم بر آنان بيفزاييم، و شهرستاني ها را، آمار به ده ها هزار نفر مي رسد؛ و از بين اينان به گفته موسي الرضا ثوروتي يکي از اعضاي کميسيون اجتماعي مجلس، فقط در شهر تهران هر شب 15 نفر مي ميرند. البته اين آمار رسمي است و آمار غيررسمي هميشه چندين برابر است.

گرمخانه و مردم ناراضي

وقتي اين آمار رو به ازدياد نهاد، مسئولين امر برآن شدند تا جايي براي اينان در نظر گيرند. اولين اقدام احداث چادرهايي براي اسکان آن ها بود که البته نتوانست جلوي مرگ و مير اينان را بگيرد. بعد مسئولين گرمخانه هاي ثابتي را تاسيس کردند که البته تبعات زيادي هم داشت؛ که مهم ترين آن اعتراض ساکنين آن مناطق بود. به طوري که وقتي گرمخانه المهدي آتش گرفت و 2 نفر به کام مرگ فرستاده شدند و 92 نفر هم به تصادف جان سالم به در بردند، شايعاتي پيرامون عمدي بودن اين حادثه و دخالت اهالي محل شنيده شد. حتي يکي از نگهبانان شب که در محل حضور داشت در مورد علت وقوع حادثه گفت: يک شئي آتشين را ديدم که به طرف مرکز المهدي پرتاب شد و پس از مدتي شعله هاي آتش از اين مرکز شعله ور شد.

مديرعامل سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهر تهران نيز در گفت و گو با خبرگزاري مهر، با اشاره به اينکه در بررسي هاي اوليه رد پايي از عمدي بودن اين حادثه به چشم مي خورد، افزود: ساعت 2 و 9 دقيقه بامداد وقوع حريق در گرمخانه المهدي را به سازمان اعلام کردند و در پي آن نيروهاي آتش نشان در محل حاضر شدند و با کمک مددکاران و پرسنل اين مرکز جان 94 تن از حادثه ديدگان را نجات دادند. البته 2 نفر در اين حادثه جان باختند.

اما اين اولين بار نبود که اين حادثه اتفاق مي افتاد. سال گذشته نيز به گزارش شهرداري تهران 2 گرمخانه توسط برخي از معترضان به آتش کشيده شد.

خانم ر– الف يکي از اهالي پارک الهمدي نبش بلوار آيت الله سعيدي که يکي از گرمخانه هاي تهران درآنجا واقع است، نارضايتي خود را اينگونه ابراز مي کند: "اکثر اين بي خانمان ها معتاد هستند و بي پول. پس شروع مي کنند به زورگيري. اينجا فرزندانمان امنيت ندارند. حتي يکي دوبار جلوي خود مرا هم گرفتند." علي پسرش نيز مي گويد: "از موقعي که اين ها اينجا آمدند يک بازار خوب فروش جنس ايجاد شده است و تبديل به پاتق معتادان و قاچاقچيان شده است."

اينها اغلب مهاجران شهرستاني و کارگران فصلي هستند که مجردند و البته معتاد و اين خود خطر بزرگي براي اهالي هر منطقه است. همچنين شمار مبتلايان به ايدز و هپاتيت بين اين افراد زياد است. رسول خادم عضو شوراي شهر تهران، تعداد کارتن خواب هاي مبتلا به ايدز و هپاتيت را بالغ بر 80 نفر مي داند که اکثرا در مراکز بهزيستي و مرکز نگهداري موقت اسلام شهر نگهداري مي شوند و اين موجب نگراني اهالي اسلام شهر شده است. اما کار موقعي سخت مي شود که برخي از کارتن خواب ها زنان هستند و از آنجا که تعدادشان کم است، نمي توان برايشان ساختماني جدا تاسيس کرد.

چه بايد کرد؟

اما چگونه مي توان با اين معضل بزرگ مبارزه کرد، تا ديگر شهرهاي ما شاهد جنازه هاي انسان هاي بي سرپناهي نباشد که از سرما و از بيماري هاي گوناگون تلف مي شوند؟ براي يافتن راه حل، ستادي به رياست استانداري با عضويت چندين دستگاه عريض و طويل اعم از دادگستري، سازمان زندان ها، کميته امداد، شهرداري، هلال‌ احمر، بهزيستي‌، وزارت‌ رفاه‌، وزارت‌ بهداشت‌ و درمان‌، نيروي‌ انتظامي‌ و... تشکيل‌ شده که بودجه اي 2 ميليارد توماني نيز در اختيار دارد. اين بودجه توسط دولت قبلي در اختيارش تامين شده، و به اين نيت که شايد اين زشتي از چهره شهر بزرگ تهران زودوده شود.

شهرداري تهران نيز ابتدا چادرهايي موسوم به گرمخانه برپا کرد و سپس اقامتگاه هاي دائمي را به راه انداخت. محمدرضا فردين‌، مدير امور آسيب‌هاي‌ اجتماعي‌ شهرداري‌ تهران‌ در اين رابطه به‌ خبرگزاري‌ ايسنا گفته‌ است‌ که‌ 4 مرکز جديد براي‌ نگهداري‌ از يک‌ هزار کارتن‌ خواب‌ فعال‌ خواهند شد. چندي‌ پيش‌ ايسنا به‌ نقل‌ از ‌ فردين‌ گزارش‌ کرده‌ بود که‌ در بيش‌ از يک‌ سال‌ گذشته‌ حدود 77 هزار و پانصد نفر بي‌ خانمان‌ به‌ گرمخانه‌ هاي‌ تهران‌ مراجعه‌ کرده‌ اند که‌ حدود 44 هزار نفر از آنها بي‌خانمان‌ هايي‌ هستند که‌ امسال‌ [1384] از خدمات‌ گرمخانه‌ استفاده‌ کرده‌ اند.

رسول‌ خادم‌ رييس‌ کميسيون‌ فرهنگي‌ اجتماعي‌شوراي‌ اسلامي‌ شهر تهران‌ هم درباره اقدامات شهرداري تهران در اين باره مي گويد: شهرداري‌ تهران‌ ازاول‌ آبان‌ ماه‌ امسال‌ با ايجاد سه‌ گرمخانه‌ جديد نسبت‌ به‌ جمع‌آوري‌ خيابان‌ خواب‌ ها اقدام‌ کرده‌ است‌.

وي ضمن اعلام اين خبر که نخستين گرمخانه داراي "سازه ثابت" کارتن خواب ها افتتاح شد،
مي افزايد: اولين گرمخانه با سازه ثابت با ظرفيت بيش از ۲۵۰ نفر در منطقه ۱۶ شهرداري تهران افتتاح شد. بدين ترتيب با دو گرمخانه موجود ارائه خدمات شبانه به کارتن خواب ها و بي خانمان ها به بيش از ۴۵۰ نفر افزايش مي يابد.

مديرکل‌ آسيب‌ هاي‌ اجتماعي‌ شهرداري‌ تهران‌ نيز با تاکيد بر اينکه‌ زمستان‌ امسال‌ هيچ‌ کارتن‌ خوابي‌ در سطح‌ خيابان‌ ها نمي‌ خوابد، مي گويد: بزودي‌ شهرداري‌ تهران‌ چندين‌ مرکز نگهداري‌ موقت ‌و گرمخانه‌ با سازه‌ ثابت‌ ايجاد مي کند‌ و به‌ عنوان‌ مديريت‌ شهر با همکاري‌ ديگر دستگاه ها و نهادها، امر ساماندهي‌ کارتن‌ خواب‌ ها را سرعت‌ خواهد بخشيد.

سازمان بهزيستي بودجه ندارد

اما شهرداري تهران فقط بين 20 تا 25 روز مي تواند کارتن خواب ها را نگه دارد و بعد از آن بايد آن ها را تحويل سازمان بهزيستي، به عنوان متولي اصلي اين امر دهد. اما ظاهرا سازمان بهزيستي با کمبود بودجه [بودجه اين سازمان براي اين امر 60 ميليون تومان است که به گفته صمدي مديرکل بهزيستي تهران اين بودجه فقط توانسته 90کارتن خواب را پوشش دهد] روبرو است و تا کنون حتي نتوانسته آن ها را از مرکز موقت اسلام شهر تحويل بگيرد. مرکزي که متعلق به شهرداري است و 250 بي خانمان را در خود جاي داده است. از بين اينها 207 نفر بايد تحويل سازمان بهزيستي مي شدند، ولي اکنون بيش از 8 ماه است که همچنان در آنجا سکونت دارند. اينگونه بود که وزارت بهداشت نيز به بهانه کمبود نيرو کمک هاي خود را به 72 تن از بي خانمان هايي که مبتلا به ايدز و هپاتيت هستند و در اين مرکز سکونت دارند قطع کرد. چنين است که اکنون اين مرکز در اسلام شهر به عنوان يک خطر محسوب مي شود و نگراني هايي را براي اهالي آنجا موجب شده است.

همچنين به گزارش ايسنا دکتر محمدرضا واعظ مهدوي معاون سياستگزاري و برنامه ريزي وزير رفاه مي گويد: از مجموع ۴ ميليارد تومان اعتبار پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي در تبصره "۱۵" قانون بودجه وزارت رفاه حدود ۵۰۰ ميليون تومان براي ساماندهي گروه هاي بي خانمان اختصاص داده شده است.

البته به اعتقاد وي اين مبلغ جوابگوي نياز کشور نيست و به هر حال مقرر شده که به ازاي هر نفر نگهداري افراد بي خانمان و کارتن خواب حدود ۲۵۰۰ تومان پرداخت شود. معاون سياستگزاري و برنامه ريزي وزير رفاه مي افزايد: طبق برآورد انجام شده و تقاضاي سازمان بهزيستي مبلغ ۶۰۰ ميليون ريال براي پرداخت به بهزيستي استان تهران و تحويل کارتن خواب هاي مستقر در مرکز اسلامشهر تامين اعتبار شده است.

واعظ مهدوي اضافه مي کند: با توجه به حضور شمار زيادي از کارتن خواب هاي در انتظار ساماندهي در مرکز اسلامشهر، با احتساب ۲۵۰۰ تومان براي هر نفر، ماهانه حدود ۱۵ ميليون تومان اعتبار مورد نياز است؛ بنابراين اين اعتبار تنها نياز ۴ ماه را تامين مي کند.

کارتن خواب به جاي دانشجو

حالا، و بعد از به بن بست رسيدن همه برنامه ها، بزرگترين مركز فناوري اطلاعات و ارتباطات تهران [شهيد رجايي] كه با صرف صدها ميليون تومان در پر جمعيت ترين منطقه شهر [منطقه 16] راه اندازي شده بود، چندي است به دستور معاونت اجتماعي شهرداري تهران تخليه شده تا کارتن خواب ها و معتادين و کودکان خياباني جايگزين دانشجويان اين مرکز شوند. کاري که در هر حال، درست ترين راه حل نيست.

به هر تقدير کارتن خواب ها و بي خانمان هاي شهرمان همچنان در بلاتکليفي به سر مي برند. البته آن ها به فلاکت، انگار، عادت کرده اند. آن ها عادت کرده اند صداي شادي خانواده هايي را که کنار شومينه گرم روي مبل هاي مدلي لويي شانزدهم لم داده اند، بشنوند و در انتظار مرگ باشند. اما مرگ نيز، پذيراي اينان، نيست، و حداقل نه بهنگام
بازگشت به صفحه قبل   نسخه قابل چاپ   لینک دائمی به این خبر 
 
 
¤ اخبار جبهه ملی
¤ درگذشت مهندس اسماعیل حاج قاسمعلی
¤ بازداشت پیمان عارف عضو جبهه ملی ایران
¤ ادیب برومند: انحلال مجلس استیضاح مصدق را منتفی کرد
¤ نامه سخنگوی جبهه ملی ایران به بی بی سی
¤ پیام های نوروزی
¤ خورشیدی که هر روز فروزان تر از روز پیش میدرخشد/بیانیه جبـــهه ملــــی ایــــران
¤ سنگر نشین بی مدعای آزادی هوشنگ کشاورز صدر رفت
¤ تجزیه طلبی محکوم است/رئیس هیئت رهبری جبهه ملی ایران
¤ متن پیام های رهبران جبهه ملی به مناسبت پنجاهمین سال تاسیس کنفدراسیون
¤ تحلیل جبهه ملی ایران ازرویدادهای مصر
¤ دکتر علی رشیدی عضو هیئت رهبری جبهه ملی ایران به دو سال زندان و 5 سال محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم شد
¤ بازداشت اعضاي جبهه ملي ايران در اسفراين خراسان شمالي
¤ بزرگداشت دکتر مصدق در واشنگتن/2 گزارش
¤ بزرگداشت دکتر محمد مصدق در باشگاه ملی خبرنگاران در واشنگتن دی سی شنبه 10 نوامبر 2012
¤ مشروح سومین گزارش احمد شهید در رابطه با حقوق بشر در ایران
¤ جبهه ملي ايران , نيروي هوايي و خلبانان قهرمان دفاع مقدس را گراميداشت
¤ تکدیب امضا
¤ جبهه ملی ایران: به یاری زلزله زدگان بشتابیم
¤ درگذشت رادمرد میهن دوست آقای دکترخسروسعیدی عضو حزب ایران و جبهه ملی ایران
¤ ننگ ونفرین بربیست وهشتم مرداد
¤ اسطوره مقاومت مهندس عباس اميرانتظام در بيمارستان بستري شد
¤ بیانیه ادیب برومند و جبهه ملی ایران- اروپا و آمریکا در اظهار تاثر و همدردی با هموطنان داغدیده آذربایجانی
¤ احضار كورش زعيم
¤ درود بر چهاردهم مرداد / ادیب بـرومـند- رهبر جبهه ملی ایــران
¤ جبهه ملی ایران نسل کشی مسلمانان در میانمار را محکوم میکند
¤ بیانیه ادیب بـــرومند رئیس شورای مرکزی جبهه ملی ایران به مناسبت بزرگداشت ۳۰ تیر 1331
¤ نامه سرگشاده جبهه ملی ایران به رئیس جمهور آمریکا درمورد ادعای واهی مالکیت امارات بر جزایر ایرانی
¤ عمل جراحی قلب دکتر حسین موسویان، رییس هیئت اجرایی جبهه ملی ایران
¤ گرامیداشت یکصدوسی امین زادروز دکتر محمد مصدق در پاریس و کلن
¤ یادداشت اعتراض جبهه ملی ایران به موسسه گوگل
¤ تکذیب مذاکرات جبهه ملی ایران با آقای رضا پهلوی و نزدیکان ایشان
¤ جبهه ملی ایران مهیای ستیزه گری در باره حفظ تمامیت کشور است/ادیـب بـرومـند رئیس شورای مرکزی جبهه ملی ایران
¤ پیام های نوروزی استاد ادیـب بـرومـنـد , دکتر حسین موسویان ,اقاي حسن لباسچی و مهندس كورش زعيم
¤ پیام نوروزی ادیـب بـرومـنـد
¤ دیدارسخنگو و اعضای جبهه ملی ایران با دکتر علی رشیدی
¤ بیانیه ادیـب بـــــرومــند رئیس شورای مرکزی جبهه ملی ایران درباره انتخابات اسفند ۱۳۹۰
¤ جبهه ملی ايران در انتخابات شرکت نمی کند
¤ آخرین وضعیت جبهه ملی ایران
¤ وضعیت نا مساعد جسمی حمید رضا خادم، زندانی سیاسی در بند ۳۵۰ اوین
¤ آیا جبهه ملی ایران منحل میشود؟
¤ بازجویی و بازداشت فعالان و اعضای جبهه ملی ایران
¤ ادامه بازداشتها و احضار اعضای جبهه ملی ایران به وزارت اطلاعات
¤ برگزاری جلسات شورای جبهه ملی ایران ممنوع شد
¤ احضارعیسی خان حاتمی عضو شورای مرکزی جبهه ملی ایران/ بازداشت مهندس محمد توسلی
¤ بازداشت دکتر علی رشیدی
¤ احضار ملیون به وزارت اطلاعات
¤ نشست مهرماه شوراي مركزي جبهه ملي ايران
¤ جلسه شورای مرکزی جبهه ملی ایران پنج شنبه در تهران برگزار شد
¤ جبهه ملی ایران در خارج از کشور نماینده ندارد
¤ @نامه پیمان عارف به احمدی نژاد@دیدار از پیمان عارف
© 2004 - 2011 - خبرگزاری جبهه ملی ایران - J M I N e w s . c o m - تماس با ما