استقلال - آزادی - عدالت اجتماعی (جمهوری ایرانی)
به سایت خبری جبهه ملی ایران ،پرببنده ترین سایت نیروهای ملی خوش آمدید
این سایت خبری مستقل است و به انعکاس اخبار تشکلهای جبهه ملی ایران و نیروهای ملی در سراسر جهان اختصاص دارد
از دیگر صفحات این تارنما در زیر این پیام با کلیک روی صفحه دیدن کنید
 
¤ اخبار دانشجویی
¤ صدور حکم زندان برای ۲۰ نفر از بازداشت شدگان زلزله آذربايجان
¤ دیدار اعضای جبهه ملی ایران با فرید طاهری
¤ روز دانشجو در مزار کیانوش آسا/ بیانیه دفتر تحکیم وحدت
¤ احضار مجدد پیمان عارف به دادگاه
¤ پیمان عارف بار دیگر از تحصیل محروم گردید.
¤ دفتر تحکیم وحدت و سازمان دانش آموختگان ایران در بیانیه ای مشترک: «صدای دانشجویان دربند باشیم»
¤ بیانیه‌ دانشجویان و دانش‌آموختگان لیبرال; «تشکیل جبهه‌ دموکراسی‌خواهان برای صیانت از منافع ملت ایران در مقابل استبداد داخلی»
¤ ممانعت از آزادی پیمان عارف، فعال سابق دانشجویی
¤ پیمان عارف، دانشجوی زندانی، پس از اعتصاب غذا به بیمارستان منتقل شد
¤ پیمان عارف برای سومین بار بازداشت شد
سایتهای دیگر
 
فرهنگ
¤ صفحه اول  ¤ اخبار ايران  ¤ اخبار جبهه ملی  ¤ بیانیه های جبهه ملی  ¤ کورش زعيم  ¤ جبهه ملی اروپا  ¤  واشنگتن  ¤ اخبار دانشجویی  ¤ خارج از کشور  ¤ دکتر ورجاوند  ¤ زنان  ¤ نشریات  ¤ دیدگاه  ¤ دریادار مدنی  ¤ رضا آذرخش  ¤ اندیشگاه ملی/ آریان پور  ¤ کنگره ملی/ امیرانتظام  ¤ مقالات  ¤  عضويت  ¤ نهضت آزادی/حزب ملت ایران  ¤ کارگران  ¤  اسناد جبهه ملی  ¤ جوانان جبهه ملی  ¤ دکتر باوند  ¤ كانون انديشه و سخن.  ¤ بیژن مهر  ¤  سمينار جبهه ملی  ¤  فرهنگ  ¤ همبستگی برای دمکراسی و حقوق بشر در ایران  ¤ دفتر پژوهش های جبهه  ¤ اخبار زندانیان سیاسی  ¤ برنامه تلوزیون  ¤ اقتصاد  ¤ آلبوم عکسها  ¤ تماس با ما ¤ آرشیو خبرها
يک فاجعه ديگر در ميراث تاريخي /تخريب معدن هخامنشي گنداشلو
14 مهر 1388       بازگشت به صفحه قبل 
معدن هخامنشي گنداشلو تخريب شده است
هسته علمي دانشجويان باستان‌شناسي دانشگاه آزاد اسلامي مرودشت از تخريب معدن گنداشلو و بي توجهي سازمان ميراث فرهنگي خبر مي‌دهند.
معدن تخريب شده گنداشلو متعلق به دوره هخامنشي
خبرگزاري ميراث فرهنگي _ گروه ميراث فرهنگي _ در پي تکذيب خبر تخريب معدن گنداشلو توسط روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، هسته علمي دانشجويان باستان شناسي دانشگاه آزاد اسلامي واحد مرودشت با تحقيقي در اين‌باره اعلام کردند که اين معدن به شدت تخريب شده و سازمان ميراث فرهنگي فارس نسبت به اين موضوع بي‌توجهي کرده است.
به گزارش CHN چندي پيش خبري مبني بر تخريب معدن هخامنشي گنداشلو روي تلکس خبري خبرگزاري ميراث فرهنگي (CHN) رفت؛ اما چندي بعد تکذيبه سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري به اين خبرگزاري ارسال شد که بنا بر رعايت قوانين مطبوعات، اين جوابيه منتشر شد. اما به تازه‌گي هسته علمي دانشجويان باستان شناسي دانشگاه آزاد اسلامي واحد مرودشت با تحقيق درباره تاييد يا تکذيب اين خبر به معدن رفته و گزارشي مبني بر تخريب اين معدن به CHN ارسال کرده‌اند.

بنا بر گزارش هسته علمي دانشجويان باستان شناسي دانشگاه آزاد اسلامي واحد مرودشت، برش­هاي سنگ کوه در اطراف معدن باستاني نشان مي­دهد که اگر اين معدن آنگونه که ادعا شده، تعطيل هم شده باشد، در همين اواخر دچار تخريب شده است.

همچنين اين هسته دانشجويي اعلام کرده است که گذشته از آن، در اطراف معادن جديد داير مورد اشارة سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان فارس که ادعا شده غير تاريخي است، تعداد زيادي خرفت­خانه­هاي (آرامگاه­هاي) دوره اشکاني و ساساني وجود دارد خطري جدي براي آنها ايجاد کرده و بايد فکري به حال آنها بشود.

همچنين اين هسته دانشجويي در پايان گزارش خود تاکيد کرده‌اند که در صورت لزوم، هسته علمي دانشجويان باستان شناسي دانشگاه آزاد اسلامي واحد مرودشت، آماده است تا علاوه بر همراهي رياست سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان فارس براي بازديد از محل، مدارک مربوط به اين تخريب ها را در اختيار آن سازمان قرار دهد.

متن کامل گزارش هسته علمي دانشجويان باستان شناسي دانشگاه آزاد اسلامي واحد مرودشت به اين شرح است:


تخريب معدن سنگ هخامنشي گُنداشلوي فارس؛
تکذيب ها و تأييدها
در پي انتشار خبري مبني بر تخريب معدن گنداشلو توسط خبرگزاري ميراث فرهنگي (CHN) در مورخ 18/5/88 و متعاقب آن تکذيب اين خبر توسط سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان فارس در تاريخ 4/6/88، برخي از اعضاي هسته علمي دانشجويان باستان­شناسي دانشگاه آزاد اسلامي واحد مرودشت، براي اطلاع از صحت و سقم اين اخبار از محل بازديد کردند که نتيجه آن در ادامه آمده است:

انگيزه براي پي بردن به اصل موضوع نکته­اي بود که در خبر تکذيبية سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان فارس وجود داشت مبني بر اينکه «معدني غير تاريخي در 2 کيلومتري روستاي گُنداشلو قرار داشته و فاقد ارزش تاريخي بوده و فعاليت آن از سوي اين سازمان متوقف گرديده است»

در جوابيه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان فارس آمده بود: «احتمالاً معدن مورد نظر كارشناس باستان­شناسي كه در اين خصوص با خبرگزاري ميراث فرهنگي (CHN) مصاحبه نموده همين معدن بوده كه در 2 كيلومتري روستاي گُنداشلو قرار دارد و فاقد ارزش تاريخي است و همانطور كه گفته شد فعاليت آن از سوي اين سازمان متوقف گرديده است».

در آغاز، اين پرسش مطرح شد که اگر معدن جديد غير تاريخي بوده است، چرا جلوي کار آن گرفته شده و «فعاليت آن توسط سازمان ميراث فرهنگي متوقف شده است»؟ پيش از اقدام به بازديد از محل سعي کرديم بفهميم که آيا در سالهاي گذشته کار علمي و مطالعاتي روي اين معدن انجام شده است يا نه؟ جستجوها نشان داد که در 5 سال گذشته، يک پايان­نامه تحقيقي در مقطع کارشناسي ارشد باستان­شناسي دربارة «معادن هخامنشي مرودشت» نگاشته شده است. در اين پايان­نامه عکس­هايي هم از همين معدن منتشر شده که نشان مي­دهد معدن جديد در اطراف معدن هخامنشي در حال برداشت و کار است.

در اينجا خلاصه اطلاعات علمي پايان­نامه آقاي امان اللهي را درباره اين معدن ذکر مي­کنيم:
« موقعيت طبيعي كان:كان­سنگ كوه گُندشلو در جنوب كوه سبز و در 45 كيلومتري جنوب‌غربي، تخت‌جمشيد واقع شده است. مختصات جغرافيايي كان­سنگ كوه گُندشلو ?04?, 54,?29 شمالي?30?, 36 ,?52 شرقي و ارتفاع 1618 متر از سطح دريا است.

موقعيت فعلي كان: كان­سنگ كوه گنداشلو واقع در كوه گندشلو از سه طرف به زمين‌هاي زراعي محدود است. از شمال، شرق و جنوب به ترتيب با زمين‌هاي آقايان علي ارجي (عوض ارجي)، آقاجان محمد قرباني، احمد خليفه، شهيد قلي حق‌جو، چراغ روشنك و از سمت غرب به كوه گندشلو محدود است.

تاريخچه: كان­سنگ كوه گندشلو با توجه به شواهد به جاي مانده از جمله كا‌ن‌هاي استخراج سنگ در زمان هخامنشيان است. اما امروزه در كوه گُندشلو از سال 1381 خورشيدي سه كان­سنگ ساختماني در حال استخراج سنگ هستند. دومين كان فعال كه به نام آقايان جمالي، توكلي و حاج اكبر (اصفهاني الاصل) است، باعث تخريب صد در صد كان باستاني كوه گندشلو شده است.»

با توجه به يادداشتهاي ياد شده، براي بازديد به محل رفتيم. در زمان بازديد، فعاليتي در معدن انجام نمي­شد. با اين وصف، تازگي برش­هاي سنگ کوه در اطراف معدن باستاني نشان مي­دهد که اگر اين معدن آنگونه که ادعا شده، تعطيل هم شده باشد، در همين اواخر اين اتفاق رخ داده است. گذشته از آن، در اطراف معادن جديد داير مورد اشارة سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان فارس که ادعا شده غير تاريخي است، تعداد زيادي خرفت­خانه­هاي (آرامگاه­هاي) دوره اشکاني و ساساني وجود دارد که ادامه کار معادن جديد همان طور که در عکسهاي 2 و 3 ديده مي­شود، خطري جدي براي آنها ايجاد کرده و بايد فکري به حال آنها بشود.

گفتني است اهالي منطقه به خاطر مي آوردند که در سالهاي گذشته در هنگام برداشت سنگ از کوه تعدادي از بلوکهاي ناتمام سنگ هخامنشي، پيش از آغاز به کار فعاليت‌هاي معدني منفجر شده‌اند. البته براي باور اين ادعاهاي مردم محلي، شواهدي وجود دارد.

در منطقه مرودشت تعدادي معدن استخراج سنگ از دوره هخامنشي شناسايي شده است. متاسفانه وضعيت حفاظتي بيشتر اين معادن چندان رضايت بخش نيست. وجود معادن نشان‌دهنده استفاده هخامنشيان از سنگ­هاي محلي در برپايي و ساخت معماري عظيم تخت جمشيد است. به همين دليل تمامي محوطه­ها، آثار و شواهدي که نشاندهنده ارتباط با برپايي تخت جمشيد باشد، عملاً جزئي از «منظر و چشم­انداز فرهنگي» تخت جمشيد بوده و بايد در حفاظت از آنها کمال کوشش را به خرج داد.

حفاظت از محوطه ميراث جهاني و بشري تخت جمشيد بدون رعايت تمام جوانب فرهنگي، تاريخي، زيست محيطي و باستان­شناختي آن کاري عبث و بيهوده است. چگونه مي­شود دَم از حفاظت تخت جمشيد زد ولي از معادن آن حفاظت نکرد.

معادن دوره هخامنشي در مرودشت، قابل اعتمادترين و سهل الوصول­ترين منبع مرمت­هاي حال و آينده تخت جمشيد است. به خصوص با آزمايشهاي دقيق کاني­شناسي مي­توان گفت که براي ساخت کجاي تخت جمشيد از سنگهاي کدام معدن استفاده شده است. البته لازم به ذکر است که تا حدود زيادي اين آزمايشها در رسالة آقاي امان اللهي به انجام رسيده و ذکر شده است.

در پايان بايد گفت که اين معادن اهميتي به اندازه خود «محوطة ميراث جهاني تخت جمشيد» دارند و آنها در حکم يک موزه فضاي باز که تاريخچه صنعت، علم و هنر ما را نشان مي‌دهند، حايز اهميت اند. از ديدگاه کساني که در کشور ما با مصاديق ميراث فرهنگي ناآشنا و بيگانه هستند، شايد چنين آثاري داراي ارزش و اعتبار نباشد اما در دنياي امروز معمولاً اينگونه آثار نه تنها از جنبة حفظ ميراث فرهنگي و بشري بلکه به عنوان قابليت‌هايي براي توسعه گردشگري و نشان دادن جذابيتهاي تاريخي و فرهنگي به خوبي مورد استفاده قرار مي گيرند.

انتظار مي رود که سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان فارس نهايت تلاش خود را در شناسايي و حراست از چنين ميراثي که همانند بناهاي يادماني به طور آشکار جلب توجه نمي‌کنند، کوشا باشد و در معرفي آنها به علاقمندان بکوشد.

در صورت لزوم، هسته علمي دانشجويان باستان شناسي دانشگاه آزاد اسلامي واحد مرودشت، آماده است تا علاوه بر همراهي رياست محترم سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان فارس براي بازديد از محل، مدارک مربوط به اين تخريب ها را در اختيار آن سازمان قرار دهد.
بازگشت به صفحه قبل   نسخه قابل چاپ   لینک دائمی به این خبر 
 
 
¤ اخبار جبهه ملی
¤ درگذشت مهندس اسماعیل حاج قاسمعلی
¤ بازداشت پیمان عارف عضو جبهه ملی ایران
¤ ادیب برومند: انحلال مجلس استیضاح مصدق را منتفی کرد
¤ نامه سخنگوی جبهه ملی ایران به بی بی سی
¤ پیام های نوروزی
¤ خورشیدی که هر روز فروزان تر از روز پیش میدرخشد/بیانیه جبـــهه ملــــی ایــــران
¤ سنگر نشین بی مدعای آزادی هوشنگ کشاورز صدر رفت
¤ تجزیه طلبی محکوم است/رئیس هیئت رهبری جبهه ملی ایران
¤ متن پیام های رهبران جبهه ملی به مناسبت پنجاهمین سال تاسیس کنفدراسیون
¤ تحلیل جبهه ملی ایران ازرویدادهای مصر
¤ دکتر علی رشیدی عضو هیئت رهبری جبهه ملی ایران به دو سال زندان و 5 سال محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم شد
¤ بازداشت اعضاي جبهه ملي ايران در اسفراين خراسان شمالي
¤ بزرگداشت دکتر مصدق در واشنگتن/2 گزارش
¤ بزرگداشت دکتر محمد مصدق در باشگاه ملی خبرنگاران در واشنگتن دی سی شنبه 10 نوامبر 2012
¤ مشروح سومین گزارش احمد شهید در رابطه با حقوق بشر در ایران
¤ جبهه ملي ايران , نيروي هوايي و خلبانان قهرمان دفاع مقدس را گراميداشت
¤ تکدیب امضا
¤ جبهه ملی ایران: به یاری زلزله زدگان بشتابیم
¤ درگذشت رادمرد میهن دوست آقای دکترخسروسعیدی عضو حزب ایران و جبهه ملی ایران
¤ ننگ ونفرین بربیست وهشتم مرداد
¤ اسطوره مقاومت مهندس عباس اميرانتظام در بيمارستان بستري شد
¤ بیانیه ادیب برومند و جبهه ملی ایران- اروپا و آمریکا در اظهار تاثر و همدردی با هموطنان داغدیده آذربایجانی
¤ احضار كورش زعيم
¤ درود بر چهاردهم مرداد / ادیب بـرومـند- رهبر جبهه ملی ایــران
¤ جبهه ملی ایران نسل کشی مسلمانان در میانمار را محکوم میکند
¤ بیانیه ادیب بـــرومند رئیس شورای مرکزی جبهه ملی ایران به مناسبت بزرگداشت ۳۰ تیر 1331
¤ نامه سرگشاده جبهه ملی ایران به رئیس جمهور آمریکا درمورد ادعای واهی مالکیت امارات بر جزایر ایرانی
¤ عمل جراحی قلب دکتر حسین موسویان، رییس هیئت اجرایی جبهه ملی ایران
¤ گرامیداشت یکصدوسی امین زادروز دکتر محمد مصدق در پاریس و کلن
¤ یادداشت اعتراض جبهه ملی ایران به موسسه گوگل
¤ تکذیب مذاکرات جبهه ملی ایران با آقای رضا پهلوی و نزدیکان ایشان
¤ جبهه ملی ایران مهیای ستیزه گری در باره حفظ تمامیت کشور است/ادیـب بـرومـند رئیس شورای مرکزی جبهه ملی ایران
¤ پیام های نوروزی استاد ادیـب بـرومـنـد , دکتر حسین موسویان ,اقاي حسن لباسچی و مهندس كورش زعيم
¤ پیام نوروزی ادیـب بـرومـنـد
¤ دیدارسخنگو و اعضای جبهه ملی ایران با دکتر علی رشیدی
¤ بیانیه ادیـب بـــــرومــند رئیس شورای مرکزی جبهه ملی ایران درباره انتخابات اسفند ۱۳۹۰
¤ جبهه ملی ايران در انتخابات شرکت نمی کند
¤ آخرین وضعیت جبهه ملی ایران
¤ وضعیت نا مساعد جسمی حمید رضا خادم، زندانی سیاسی در بند ۳۵۰ اوین
¤ آیا جبهه ملی ایران منحل میشود؟
¤ بازجویی و بازداشت فعالان و اعضای جبهه ملی ایران
¤ ادامه بازداشتها و احضار اعضای جبهه ملی ایران به وزارت اطلاعات
¤ برگزاری جلسات شورای جبهه ملی ایران ممنوع شد
¤ احضارعیسی خان حاتمی عضو شورای مرکزی جبهه ملی ایران/ بازداشت مهندس محمد توسلی
¤ بازداشت دکتر علی رشیدی
¤ احضار ملیون به وزارت اطلاعات
¤ نشست مهرماه شوراي مركزي جبهه ملي ايران
¤ جلسه شورای مرکزی جبهه ملی ایران پنج شنبه در تهران برگزار شد
¤ جبهه ملی ایران در خارج از کشور نماینده ندارد
¤ @نامه پیمان عارف به احمدی نژاد@دیدار از پیمان عارف
© 2004 - 2011 - خبرگزاری جبهه ملی ایران - J M I N e w s . c o m - تماس با ما