استقلال - آزادی - عدالت اجتماعی (جمهوری ایرانی)
به سایت خبری جبهه ملی ایران ،پرببنده ترین سایت نیروهای ملی خوش آمدید
این سایت خبری مستقل است و به انعکاس اخبار تشکلهای جبهه ملی ایران و نیروهای ملی در سراسر جهان اختصاص دارد
از دیگر صفحات این تارنما در زیر این پیام با کلیک روی صفحه دیدن کنید
 
¤ اخبار دانشجویی
¤ صدور حکم زندان برای ۲۰ نفر از بازداشت شدگان زلزله آذربايجان
¤ دیدار اعضای جبهه ملی ایران با فرید طاهری
¤ روز دانشجو در مزار کیانوش آسا/ بیانیه دفتر تحکیم وحدت
¤ احضار مجدد پیمان عارف به دادگاه
¤ پیمان عارف بار دیگر از تحصیل محروم گردید.
¤ دفتر تحکیم وحدت و سازمان دانش آموختگان ایران در بیانیه ای مشترک: «صدای دانشجویان دربند باشیم»
¤ بیانیه‌ دانشجویان و دانش‌آموختگان لیبرال; «تشکیل جبهه‌ دموکراسی‌خواهان برای صیانت از منافع ملت ایران در مقابل استبداد داخلی»
¤ ممانعت از آزادی پیمان عارف، فعال سابق دانشجویی
¤ پیمان عارف، دانشجوی زندانی، پس از اعتصاب غذا به بیمارستان منتقل شد
¤ پیمان عارف برای سومین بار بازداشت شد
سایتهای دیگر
 
نشریات
¤ صفحه اول  ¤ اخبار ايران  ¤ اخبار جبهه ملی  ¤ بیانیه های جبهه ملی  ¤ کورش زعيم  ¤ جبهه ملی اروپا  ¤  واشنگتن  ¤ اخبار دانشجویی  ¤ خارج از کشور  ¤ دکتر ورجاوند  ¤ زنان  ¤ نشریات  ¤ دیدگاه  ¤ دریادار مدنی  ¤ رضا آذرخش  ¤ اندیشگاه ملی/ آریان پور  ¤ کنگره ملی/ امیرانتظام  ¤ مقالات  ¤  عضويت  ¤ نهضت آزادی/حزب ملت ایران  ¤ کارگران  ¤  اسناد جبهه ملی  ¤ جوانان جبهه ملی  ¤ دکتر باوند  ¤ كانون انديشه و سخن.  ¤ بیژن مهر  ¤  سمينار جبهه ملی  ¤  فرهنگ  ¤ همبستگی برای دمکراسی و حقوق بشر در ایران  ¤ دفتر پژوهش های جبهه  ¤ اخبار زندانیان سیاسی  ¤ برنامه تلوزیون  ¤ اقتصاد  ¤ آلبوم عکسها  ¤ تماس با ما ¤ آرشیو خبرها
ایران در صدر نا امن ترین و پر حادثه ترین راه های جهان/حمید رضا خادم
16 شهریور 1386   http://www.hamidrezakhadem.blogfa.com   بازگشت به صفحه قبل 

حمید رضا خادم

حوادث و تصادفات جاده ای در جهان به سرعت رو به افزایش می باشد . سالیانه در جهان بیش از یک میلیون و دویست هزار نفر قربانی این نوع حوادث می گردند . بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی سالانه بیش از پنجاه میلیون نفر در جاده ها دچار سانحه میشوند که سهم ایران از این تلفات بسیار چشم گیر و درد آور میباشد . آمار تصادفات رانندگی در ایران بیش از چهارصد هزار مورد در سال است که نشان از نا امنی وحشتناک جاده های ایران دارد .

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که سوانح جاده ای به یک بحران جهانی قابل مقایسه با بیماری ایدز بدل میشود . خطای انسانی ، اصلی ترین عامل تصادفات جاده ای در جهان می باشد . بنا به گزارش این سازمان کشورهای در حال توسعه بیش از سایر کشورها از نا امنی راه ها آسیب دیده اند به طوری که نود درصد تلفات جاده ای جهان به این کشورها مربوط می شود ، در حالی که به گفته این سازمان اکثر تلفات قابل پیشگیری است . سازمان بهداشت جهانی خواستار وضع قوانین جدی برای ایمنی بیشتر شده است همچنین خواستار اولویت بخشیدن به ایمنی عمومی به هنگام احداث جاده ها است .این اصلاحات ممکن است پرهزینه باشد اما سازمان بهداشت جهانی می گوید که تلفات جاده ای هزینه هایی معادل سه درصد تولید نا خالص ملی برای کشورهای در حال توسعه بجا می گذارد . در ایران برآورد شده که میزان خسارات ناشی از تصادفات رانندگی رقمی بیش از چهار و نیم میلیارد دلار است .

در کشور ما حدود نیمی از پنج میلیون دستگاه خودرو که در جاده ها روانند فرسوده هستند و نقش موثری در تصادفات دارند حتی بسیاری از خودروهایی که جدیدا تولید شده اند نیز بخاطر اینکه از استانداردهای قدیمی برخوردارند ، به اندازه کافی ایمن نیستند . فرسودگی خودروها در مورد خودروهای عمومی مانند اتوبوس ها یا خودروهای باری نیز صدق می کند و خطرناکترین حوادث رانندگی در کشورهای جهان سوم به ویژه ایران در کمین همین خودروهای جمعی است که گاه و بی گاه رخ می دهد و در یک زمان ده ها نفر را به کام مرگ می کشاند .

کشور ایران به نسبت جمعیت خود دارای بالاترین تلفات جاده ای در جهان است

بر اساس داده های اولیه ، در ایران سالانه بیش از چهارصد هزار تصادف رخ میدهد و بیش از سی هزار نفر در اثر تصادف های جاده ای جان خود را از دست میدهند . متاسفانه همه شهرها یا حداقل مراکز استانها بوسیله بزرگراه و اتوبان به هم وصل نیستند ، در همه استانها قطار و وسایل نقلیه عمومی امن وجود ندارد که حجم مسافر جاده ای را کم کند. جاده ها در بسیاری موارد نه تنها استاندارد نیستند بلکه به شکلی بسیار ناامن و فرسوده می باشند . در بسیاری ازجاده ها و راه ها علائم هشدار دهنده کافی وجود ندارد و مشکلات فراوانی که برشمردن آنها به تنهایی می تواند در غالب یک کار تحقیقاتی به صورت مفصل که صفحات بی شماری را در بر می گیرد ارائه گردد . این مشکلات و معضلات که باعث تلفات مالی و جانی بسیاری بر پیکره ایران زمین می شود همگی نشان از سوء مدیریت و بی تدبیری مسئولین دارد چرا که سالهاست از استقرار حاکمیت جمهوری اسلامی می گذرد اما نه تنها آمار و ارقام مربوطه کاهش نیافته بلکه شکل وحشتناکی در حال افزایش می باشد .


جدول مقایسه تلفات جاده ای ایران با چند کشور

کشور
1980
2002
2003

ایران
10000
23150
27000

انگلستان
6182
3581
3658

آلمان
15050
6842
6613

فرانسه
13499
7655
6083

ژاپن
11388
9575
8877
ایران در شش سال اخیر بیش از صدو پنجاه هزار کشته و بیش از یک و نیم میلیون مجروح در اثر تصادفات جاده ای داشته است. آیا این آمار نشان از بی تدبیری مسئولان نیست که در زمان صلح آمار کشته ها و مجروحان کشور، عدد ناچیزی کمتر از تلفات جنگ هشت ساله بین ایران و عراق باشد (با صرف نظر از مسائل سیاسی جنگ میان ایران و عراق ) . همانگونه که در جدول مقایسه تلفات آمده کشور های اروپایی در سالهای اخیر تلاش زیادی را برای کاهش تصادفات خود انجام داده اند و آمارها نشان می دهد که در دو دهه اخیر برخی از این کشورها تلفات خود را به نصف کاهش داده اند این در حالی است که در همین مدت تلفات ایران در این بخش از ده هزار نفر به حدود سی هزار نفر افزایش یافته ( افزایش سیصد درصدی ) .



میزان اتوبانها و بزرگراه های ایران تنها پنج درصد راه های کشور

یکی از بزرگترین علل تصادفات جاده ای در ایران عدم وجود جاده های کافی برای تردد این حجم بالای خودرو می باشد .در بررسی یکی از راههای پرتردد کشور( محور قزوین - رشت ) در سال 1384 تصادفات منجر به تلفات ، در چهل و سه درصد به شکل رودررو صورت گرفته و تنها سه درصد جلو به عقب بوده است . با این آمار می توان نشان داد که در صورتی که جاده ها در ایران به صورت اتوبان ها و بزرگراه هایی با مسیرهای رفت و برگشت مجزا تعریض و اصلاح گردند تقریبا می توان نیمی از تصادفات و تلفات را در مسیرهای بین شهری کاهش داد این در حالی است که میزان اتوبانها و بزرگراه های کشور تنها پنج درصد کل جاده های کشور را در بر دارد.


مقایسه راه های ایران با چند کشور

کشور
جمعیت(میلیون)
مساحت(هزار کیلومتر مربع)
طول راه ها ( هزار کیلومتر )
سرانه راه(کیلومتر/هزار نفر)

ایران
70
1651
171
6/2

انگلستان
60
8/244
2/372
6/2

آلمان
83
357
4/644
7/8

فرانسه
59
5/546
9/999
16/9

ژاپن
127
8/377
2/1152
9/1


مقایسه کشور فرانسه با ایران :

همانگونه که در دو جدول مقایسه ای مشاهده میشود کشور فرانسه با توجه به مساحتی تقریبا یک سوم کشور ایران دارای حدود شش برابر جاده ، بزرگراه و راه های استاندارد نسبت به ایران میباشد که اغلب این جاده ها در دو دهه اخیر احداث گردیده اند . با توجه به توسعه و ایمن سازی جاده ها در این کشور آمار تصادفات در سال 1980 از سیزده هزاروپانصد نفر به پنج هزار نفر در سال 2006 کاهش یافته است که تقریبا تمامی این تلفات نه بدلیل مشکلات فنی و امنیت راه هاست بلکه بدلیل مصرف الکل ، سبقت نابجا ، سرعت زیاد در هوای بارانی و خواب بوده که نشان دهنده خطای انسانی میباشد .

نکته جالب اینجاست که در جاده های خارج از شهر نمادهایی از کشته شدگان به شکل آدمهای آهنی به رنگ سیاه با نوشتن نام فرد کشته شده در محل تصادف قرار میدهند تا بعنوان یک زنگ خطر دائما جلوی چشم رانندگان باشد و یا در داخل شهر در همین نوع مکانها دسته گلهایی برای یادبود کشته شدگان در محل تصادف قرار میدهند که این نیز میتواند هر راننده را به یاد دسته گلی برای خود درنزدیکی همان محل بیاندازد . با وجود تمامی این فرهنگ سازی ها در کشور فرانسه ، قوانین و مقررات رانندگی بی رحمانه اجرا میگردد و هرکس از قوانین تخطی نماید بعنوان مجرم شناخته میشود و به سخت ترین شکل مانند سایر مجرمین مجازات میگردد . حضور دائم پلیس ، وجود دوربین های نظارتی و تکنولوژی روز به امنیت جاده ها قوت بخشیده و هیچ پلیسی نمی تواند با وجود اینگونه لایه های حفاظتی از حتی کوچکترین جرم رانندگان چشم پوشی نماید . سرانه وجود راه ها در کشور فرانسه برای هر هزار نفر حدود هفده کیلومتر میباشد در حالی که برای ایران با این گستره عظیم کمتر از سه کیلو متر برای هر هزار نفر است.

در سمینار بین المللی تصادفات جادهای در سال 1384 ، معاونت راهنمایی و رانندگی وقت ناجا ، عوامل اصلی تلفات جاده ای را در شش مورد عنوان نمود که عبارتند از :

1 – نبود مدیریت واحد در امر هدایت و کنترل ترافیک

2 – فقدان استراتژی ملی در کنترل راه ها

3 – سطح آگاهی پایین و ناهنجاری رفتاری برخی رانندگان

4 – پایین بودن ضریب ایمنی راه ها

5 – نا کارآمدی شبکه حمل و نقل بار و مسافر

6 – فقدان نظام مناسب امداد و نجات

در پایان :

هزینه های گزاف اجتماعی و اقتصادی تصادفهای جاده ای و آثار کوبنده فیزیکی و روانی آن روی افراد و جوامع امری است که مانند بسیاری از مسائل مهم کشور بر اثر سطحی نگری و سو مدیریت از چشم مسئولین بدور مانده و کشور را بسوی یک فاجعه پیش میبرد . وجود هواپیماهای فرسوده و نا امن با آنهمه سیاهی و سابقه بد در پرونده وزارت راه و سازمان هواپیمایی که سوار شدن بر آن هواپیماها هر بار دل مسافران را بلرزه در می آورد و فراز و فرود آن تنها با دعا و نیایش مسافران ممکن میباشد ، سفرهای کند و پر تلاقی قطارهای مسافری که بدلیل انحصاری بودن ، با امکانات بسیار کم و حجم انتقال محدود مسافر خستگی راه را تا آخر سفر بر تن مسافر باقی میگذارد ، ودر نهایت بی برنامگی در کلیه امور حمل و نقل بین شهری همگی باعث میشود که مردم خطر را بپذیرند و با خودروهای شخصی جاده های نا امن کشور را تبدیل به پارکینگ حجیمی از خودروها نمایند . بنابراین ضروری است فکری کرد تا با نگرشی صحیح در مدیریت و صرف هزینه ، حتی هزینه های سنگین از فاجعه کشته شدن سالانه سی هزار نفر و مجروح شدن سیصدهزارنفر در نیروی انسانی کشور که بطور میانگین سنی حدود 21 تا 40 سال دارند و زیان اقتصادی سرسام آور که روندی فزاینده دارد جلو گیری کرد .


بازگشت به صفحه قبل   نسخه قابل چاپ   لینک دائمی به این خبر 
 
 
¤ اخبار جبهه ملی
¤ درگذشت مهندس اسماعیل حاج قاسمعلی
¤ بازداشت پیمان عارف عضو جبهه ملی ایران
¤ ادیب برومند: انحلال مجلس استیضاح مصدق را منتفی کرد
¤ نامه سخنگوی جبهه ملی ایران به بی بی سی
¤ پیام های نوروزی
¤ خورشیدی که هر روز فروزان تر از روز پیش میدرخشد/بیانیه جبـــهه ملــــی ایــــران
¤ سنگر نشین بی مدعای آزادی هوشنگ کشاورز صدر رفت
¤ تجزیه طلبی محکوم است/رئیس هیئت رهبری جبهه ملی ایران
¤ متن پیام های رهبران جبهه ملی به مناسبت پنجاهمین سال تاسیس کنفدراسیون
¤ تحلیل جبهه ملی ایران ازرویدادهای مصر
¤ دکتر علی رشیدی عضو هیئت رهبری جبهه ملی ایران به دو سال زندان و 5 سال محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم شد
¤ بازداشت اعضاي جبهه ملي ايران در اسفراين خراسان شمالي
¤ بزرگداشت دکتر مصدق در واشنگتن/2 گزارش
¤ بزرگداشت دکتر محمد مصدق در باشگاه ملی خبرنگاران در واشنگتن دی سی شنبه 10 نوامبر 2012
¤ مشروح سومین گزارش احمد شهید در رابطه با حقوق بشر در ایران
¤ جبهه ملي ايران , نيروي هوايي و خلبانان قهرمان دفاع مقدس را گراميداشت
¤ تکدیب امضا
¤ جبهه ملی ایران: به یاری زلزله زدگان بشتابیم
¤ درگذشت رادمرد میهن دوست آقای دکترخسروسعیدی عضو حزب ایران و جبهه ملی ایران
¤ ننگ ونفرین بربیست وهشتم مرداد
¤ اسطوره مقاومت مهندس عباس اميرانتظام در بيمارستان بستري شد
¤ بیانیه ادیب برومند و جبهه ملی ایران- اروپا و آمریکا در اظهار تاثر و همدردی با هموطنان داغدیده آذربایجانی
¤ احضار كورش زعيم
¤ درود بر چهاردهم مرداد / ادیب بـرومـند- رهبر جبهه ملی ایــران
¤ جبهه ملی ایران نسل کشی مسلمانان در میانمار را محکوم میکند
¤ بیانیه ادیب بـــرومند رئیس شورای مرکزی جبهه ملی ایران به مناسبت بزرگداشت ۳۰ تیر 1331
¤ نامه سرگشاده جبهه ملی ایران به رئیس جمهور آمریکا درمورد ادعای واهی مالکیت امارات بر جزایر ایرانی
¤ عمل جراحی قلب دکتر حسین موسویان، رییس هیئت اجرایی جبهه ملی ایران
¤ گرامیداشت یکصدوسی امین زادروز دکتر محمد مصدق در پاریس و کلن
¤ یادداشت اعتراض جبهه ملی ایران به موسسه گوگل
¤ تکذیب مذاکرات جبهه ملی ایران با آقای رضا پهلوی و نزدیکان ایشان
¤ جبهه ملی ایران مهیای ستیزه گری در باره حفظ تمامیت کشور است/ادیـب بـرومـند رئیس شورای مرکزی جبهه ملی ایران
¤ پیام های نوروزی استاد ادیـب بـرومـنـد , دکتر حسین موسویان ,اقاي حسن لباسچی و مهندس كورش زعيم
¤ پیام نوروزی ادیـب بـرومـنـد
¤ دیدارسخنگو و اعضای جبهه ملی ایران با دکتر علی رشیدی
¤ بیانیه ادیـب بـــــرومــند رئیس شورای مرکزی جبهه ملی ایران درباره انتخابات اسفند ۱۳۹۰
¤ جبهه ملی ايران در انتخابات شرکت نمی کند
¤ آخرین وضعیت جبهه ملی ایران
¤ وضعیت نا مساعد جسمی حمید رضا خادم، زندانی سیاسی در بند ۳۵۰ اوین
¤ آیا جبهه ملی ایران منحل میشود؟
¤ بازجویی و بازداشت فعالان و اعضای جبهه ملی ایران
¤ ادامه بازداشتها و احضار اعضای جبهه ملی ایران به وزارت اطلاعات
¤ برگزاری جلسات شورای جبهه ملی ایران ممنوع شد
¤ احضارعیسی خان حاتمی عضو شورای مرکزی جبهه ملی ایران/ بازداشت مهندس محمد توسلی
¤ بازداشت دکتر علی رشیدی
¤ احضار ملیون به وزارت اطلاعات
¤ نشست مهرماه شوراي مركزي جبهه ملي ايران
¤ جلسه شورای مرکزی جبهه ملی ایران پنج شنبه در تهران برگزار شد
¤ جبهه ملی ایران در خارج از کشور نماینده ندارد
¤ @نامه پیمان عارف به احمدی نژاد@دیدار از پیمان عارف
© 2004 - 2011 - خبرگزاری جبهه ملی ایران - J M I N e w s . c o m - تماس با ما