به دستور دادستان تندیس آرش کمانگیر و اسبانش در ساری جمع آوری و نابود شدند
مقامات شورای شهر ساری تایید کرده اند مجسمه های تیرانداز و اسبانش در میدان امام این شهر دزیده نشده اند؛ بلکه به دستور دادستان شهر شبانه از میدان جمع آوری شده اند.رئیس شورای شهر ساری سکوت چند روزه مقامات شهری پیرامون علت جمع آوری شبانه این مجسمه ها ساری را شکسته و گفته است: «بر اساس دستور دادستان، وجود مجسمههای اسب در میدان امام چیزی جز اهانت به نام امام نیست و جمعآوری این مجسمهها به شهرداری ابلاغ شد.» رئیس شورای شهر ساری روشن نکرد که طی سی سال اخیر که نام این میدان تغییر کرده، چرا این اسبها جمع آوری نشده اند؛ اما افزود باید «از هرگونه حاشیه سازی» پرهیز کرد. شانزده اسب برنزی همراه با ارابه و سوار در میدان امام «ولیعهد سابق» ساری، نماد آرش کمانگیر تیرانداز اسطوره ای ایران زمین بوده اند که گفته می شود از اهالی ساری بوده است. نام این پهلوان نامدار اسطوره ای در اوستا کتاب مقدس زرتشتیان نیز آمده است. تندیس نمادین آرش کمانگیر در سال ۱۳۵۴ در میدان ولیعهد نصب شد که پس از انقلاب نام آن به میدان «امام خمینی» تغییر یافت. یک هوادار حفظ میراث فرهنگی ساری گفته است: دادستان ساری با تخلف آشکار از وظایف خود در امور شهری که در حوزه اختیارات شورای شهر است، اقدامی خلاف قانون انجام داده که قوه قضاییه باید براساس قانون با این متخلف برخورد کند و شورای شهر ساری نیز توضیح دهد که چرا در برابر اقدامات فراقانونی دیگر نهادها در امور خود سکوت کرده و آن را تایید کرده است. یکی دیگر از دوستداران میراث فرهنگی ساری نوشته است اگر می خواستند حرمت شکنی نشود بهتر بود نام میدان را تغییر می دادند نه اینکه آثار فرهنگی را نابود کنند.
\
واکنش آستان قدس به انتقادها از پاک کردن نقش شاهنامه در مشهد
شاهنامه بلوار فردوسی مشهد بلندترین نقاشی دیواری در ایران به شمار میرفت.
۱۳۹۰/۰۳/۲۱
آستان قدس رضوی در پاسخ به انتقادها از اقدام خود در پاک کردن نقاشی دیواری شاهنامه در میدان فردوسی مشهد گفت که برای «پیشگیری از تعدی و تصرف افراد سودجو و فرصتطلب به حریم موقوفات» و جلوگیری از «تغییر کاربری، تقطیع، خرید و فروش و ساختوسازهای غیر مجاز» دست به این اقدام زده است.
با این حال این نهاد متولی حرم امام هشتم شیعیان در پاسخ خود توضیح نداده است که چرا تازه پس از گذشت بیش از یک سال از رونمایی نقش شاهنامه به فکر پاک کردن آن و «پیشگیری از تعدی و تصرف» افتاده است.
مدیرکل روابط عمومی آستان قدس رضوی در جوابیه مبهمی که به این منظور منتشر کرد همچنین شهرداری مشهد را متهم کرده است که «به هر قیمتی، حتی بدون کسب اذن مالک و صیانت از موقوفات» و «با استفاده از تاریکی شب» به زیباسازی شهر پرداخته است.
اقدام آستان قدس رضوی در پاک کردن این نقاشی دیواری در حالی است که به گفته محمدصادق جوادی حصار، روزنامهنگار در مشهد، در مصاحبهای با رادیوفردا، کشیدن نقش شاهنامه، «طی یک توافق بین شهرداری و آستان قدس» انجام گرفته بوده و این کار بدون توافق با آستان قدس «نمیتوانسته صورت بگیرد».
به گفته این روزنامهنگار، آستان قدس رضوی با این گمان که این عکسها و نقشها ممکن است «زمینهساز یک تملک بشود» اقدام به پاک کردن این نقش و «محو صورت مسئله کرده است».
به گفته روابط عمومی آستان قدس رضوی در مشهد، سطح این دیوار، هماینک برای درج طرح مشترک «مورد توافق» آستان قدس رضوی و شهرداری مشهد «که متناسب با هنر و معماری اصیل اسلامی و ایرانی و شئون پایتخت معنوی ایران و موقوفات» امام رضا است آمادهسازی شده است.
اداره املاک و اراضی آستان قدس رضوی یکشنبه شب بلندترین نقاشی دیواری ایران با موضوع شاهنامه فردوسی را که حاصل کار یکساله یک تیم هنری بود، و برای آن بیش از ۴۵ میلیون تومان بودجه صرف شده بود با رنگ سفید پاک کرد.
این اقدام در حالی صورت گرفت که حامد مقدم، مدیر امور هنری شهرداری مشهد، پیش از این به خبرگزاری ایسنا گفته بود که «تمام مراحل انجام این نقاشی دیواری از ابتدا با هماهنگی آستان قدس رضوی انجام گرفته بود».
با این حال، آستان قدس رضوی در جوابیه خود شهرداری مشهد را متهم میکند که «بهصورت یکجانبه و شبانه» همچنان نسبت به درج طرحهای جایگزین دیگری بهجای عبارتی که نام امام هشتم شیعیان در آن آمده اقدام نموده است.
به گزارش ایسنا، هادی مظفری، مدیر امور هنری شهرداری مشهد، پیش از این با اشاره به اداره املاک و اراضی آستان قدس رضوی گفته بود: «اداره یادشده بر روی املاک موقوفه رضوی پس از دیوارکشی از ادبیاتی چون "ملک موقوفه حضرت رضا است" و غیره استفاده میکند. در صورتی که با این اقدام چهره شهر را نازیبا میکنند.»