استقلال - آزادی - عدالت اجتماعی (جمهوری ایرانی)
به سایت خبری جبهه ملی ایران ،پرببنده ترین سایت نیروهای ملی خوش آمدید
این سایت خبری مستقل است و به انعکاس اخبار تشکلهای جبهه ملی ایران و نیروهای ملی در سراسر جهان اختصاص دارد
از دیگر صفحات این تارنما در زیر این پیام با کلیک روی صفحه دیدن کنید
 
¤ اخبار دانشجویی
¤ صدور حکم زندان برای ۲۰ نفر از بازداشت شدگان زلزله آذربايجان
¤ دیدار اعضای جبهه ملی ایران با فرید طاهری
¤ روز دانشجو در مزار کیانوش آسا/ بیانیه دفتر تحکیم وحدت
¤ احضار مجدد پیمان عارف به دادگاه
¤ پیمان عارف بار دیگر از تحصیل محروم گردید.
¤ دفتر تحکیم وحدت و سازمان دانش آموختگان ایران در بیانیه ای مشترک: «صدای دانشجویان دربند باشیم»
¤ بیانیه‌ دانشجویان و دانش‌آموختگان لیبرال; «تشکیل جبهه‌ دموکراسی‌خواهان برای صیانت از منافع ملت ایران در مقابل استبداد داخلی»
¤ ممانعت از آزادی پیمان عارف، فعال سابق دانشجویی
¤ پیمان عارف، دانشجوی زندانی، پس از اعتصاب غذا به بیمارستان منتقل شد
¤ پیمان عارف برای سومین بار بازداشت شد
سایتهای دیگر
 
اندیشگاه ملی/ آریان پور
¤ صفحه اول  ¤ اخبار ايران  ¤ اخبار جبهه ملی  ¤ بیانیه های جبهه ملی  ¤ کورش زعيم  ¤ جبهه ملی اروپا  ¤  واشنگتن  ¤ اخبار دانشجویی  ¤ خارج از کشور  ¤ دکتر ورجاوند  ¤ زنان  ¤ نشریات  ¤ دیدگاه  ¤ دریادار مدنی  ¤ رضا آذرخش  ¤ اندیشگاه ملی/ آریان پور  ¤ کنگره ملی/ امیرانتظام  ¤ مقالات  ¤  عضويت  ¤ نهضت آزادی/حزب ملت ایران  ¤ کارگران  ¤  اسناد جبهه ملی  ¤ جوانان جبهه ملی  ¤ دکتر باوند  ¤ كانون انديشه و سخن.  ¤ بیژن مهر  ¤  سمينار جبهه ملی  ¤  فرهنگ  ¤ همبستگی برای دمکراسی و حقوق بشر در ایران  ¤ دفتر پژوهش های جبهه  ¤ اخبار زندانیان سیاسی  ¤ برنامه تلوزیون  ¤ اقتصاد  ¤ آلبوم عکسها  ¤ تماس با ما ¤ آرشیو خبرها
اطلاعات مختصری در باره موشک و راکت -امیر هوشنگ آریان پور
8 اردیبهشت 1386       بازگشت به صفحه قبل 

@@@@@@@@@@@@@
اطلاعات مختصری در باره موشک و راکت

1- سابقه تاریخی
برابر مدارک و اسناد موجود اولین راکت را چینی ها در حدود 2000 سال قبل با استفاده از باروت ساختند. به این ترتیب که در داخل ساقه تو خالی که از تنه درخت "نی" می بریدند . یک سر این " لوله" را مسدود کرده و سر دیگر آنرا از باروت پر کرده و فتیله ای از پنبه در داخل باروت فرو می کردند. سپس لوله را با بند نازکی به تیری نیزه مانند ( منظور تیر و کمان است) بسته و با آتش زدن فتیله تیر را با استفاده از کمان به طرف هدف ( دشمن، شکار و غیره رها می کردند). در نتیجه سوختن باروت آتش با فشار ازلوله به خارج پرتاب شده و تیر را به مسافت نسبتاً دورتری از پرتاب معمولی تیر می رساند.
چندی بعد چینی ها پی بردند که برای پرتاب تیر نیازی به کمان ندارند . تنها کافی است که نیزه و لوله نی ای پر از باروت متصل به آنرا در روی سکوی شیب داری قرار داده و با آتش زدن فتیله، نیزه به سمت هدف به پرواز درخواهد آمد . هرچه طول لوله بیشترو باروت داخل آن زیادتر باشد، مسافت پیموده شود بوسیله نیزه بیشتر خواهد بود.
در قرن هفدهم دانشمند و مخترع انگلیسی بنام " ایساک نیوتون" قوانین فیزیکی را در ارتباط با حرکت راکت به رشته تحریر در آورد و نشان داد در هر عملی عکس العملی است به این ترتیب یکی از اصول اولیه قوانین فیزیکی شناخته شد.
منظور از در مقابل هر عملی عکس العملی وجود دارد چیست؟ فرض کنید درداخل قایق بی حرکتی ایستاده اید . حال اگر گلوله فلزی را که در داخل قایق است برداشته و در جهت عقب قایق پرتاب کنید ؛ بلافاصله قایق در خلاف جهت پرتاب وزنه، یعنی به جلو بحرکت در خواهد آمد . اگر به پرتاب گلوله ها ادامه دهیم مشاهده خواهیم کرد که می توانیم قایق را به هر مسافتی که مورد نظرمان باشد بحرکت درآوریم. بر مبنای این اصل اولین راکتها ساخته شدند. نیوتون پیش بینی کرد که حتی می توان با بکارگیری این اصل فیزیکی راکتی ساخت که در خار ج اتمسفر زمین و خلع مطلق بحرکت در آید.
متاسفانه اکثراً بشر دو پا همیشه از اختراعات خود برای کشتار انسانها و تخریب شهرها و حصارها و مزارع استفاده کرده است. در سال 1232 میلادی در جنگی که میان چینی ها و مغولها در گرفت چینی ها با استفاده از موشکهای خود که در حقیقت اولین راکتهای با سوخت جامد بودند موفق شدند مغولها را شکست دهند.
سال ها بعد مغولها با استفاده از راکت های چینی به فتوحات خود تا سرزمینهای اروپای مرکزی دست یافتند. به این گونه بود که دانش راکت سازی به اروپا سرایت کرد. اروپائیان بر خلاف مردمان آسیا و خاور میانه که مطلقاً علاقه ای به تحقیقات علمی و صنعتی از خود نشان نمی دادند، در طول قرون 13 الی 15 میلادی شروع به تحقیق و بررسی برای تکمیل راکت ها کرده و در نتیجه پی بردند که اگر راکت و نیزه متصل به آنرا در داخل لوله ای قراردهند و سپس فتیله را آتش بزنند، نیزه مسافت طولانی تری را طی کرده و ضمناً در مسیر هدف دقیقتری قرار خواهد گرفت. ضمناً با استفاده از دانش راکت سازی اروپائیان تفنگ سرپر که برای پرتاب گلوله داخل آن فتیله ای را آتش میزدند اختراع شد. البته با همین اختراع تفنگ آنها با تعداد بسیار کمی از افراد نظامی محدود خود، و بکار گیری چند کشنی اوقیانوس پیمای چوبی و چند قبضه توپ توانستند بیشتر کشورهای آسیائی و افریقائی و آمریکائی و همه قاره استرالیا و نیوزیلند را به تصرف خود در آورده و ثروتهای عظیم آن کشورهائی را که بیش از 30 قرن قدمت تاریخی داشته و اکثراً دارای فرهنگ غنی تری بودند ، به کشورهای خود سرازیر نمایند. نتیجه آن پیروزی ها و چپاول ها و استثمارها بوجود آمدن کشورهای غربی فعلی جهان است ؛ که مجموع جمعیتشان کمتر از 1.5 میلیارد انسان است . در حالیکه بیش از 3.5 میلیارد انسان باقیمانده سایر کشورها در فقر ، گرسنگی، بیماری و نا امیدی بسر می برند!؟
اروپائیان به تحقیقات خود در زمینه راکت ادامه داده و سالها بعد موفق به ساختن بازوکا شدند. در قرن نوزدهم یک ایتالیایی بنام " جوانز فونتانا" اژدری اختراع نمود که با پرتاب آن از ساحل و یا عرشه کشتی می توانستند کشتیهای دشمن را غرق کنند.
برای سالیان دراز و حتی در حال حاضر، از نوعی از این راکت ها برای پرتاب فشفشه های آتش بازی استفاده می گردد. در قرن شانزدهم یک آلمانی بنام " جوان اشمیدلاپ " راکت چند زمانه ای اختراع کرد که فشفشه های آتش بازی را به ارتفاع بالاتری می رساند. این اختراع اشمیدلاپ منجر به اختراع و تکمیل موشک های چند مرحله ای که پیشرفته ترین آنها راکتی است که " شاتل" آمریکا را به فضا می برد گردید.
کنستانتین چیلکوسکی یک معلم روسی در سال 1903 در نوشته خود امکان استفاده از راکت هایی که بجای سوخت جامد از سوخت مایع استفاده کنند را بیان کرد و ادعا کرد، سرعت و مسافتی که یک راکت طی می کند بستگی مستقیم به سرعت گازهای سوخته شده از انتهای راکت دارد.
اولین راکت مدرن ساخته می شود
در اوائل قرن بیستم دانشمند آمریکایی بنام " رابرت گودارد" با محاسبات ریاضی
ثابت کرد که می توان راکتهائی ساخت که حتی به با لاتراز با لنهای سبکتر از هوا که به منظور هواشناسی به فضا فرستاده می شوند پرواز کند.
گودارد، در 16 مارچ 1926 راکتی که با سوخت مایع کار می کرد ساخت و مورد آزمایش قرارداد. اینراکت فقط بمدت دو و نیم ثانیه به پرواز ادامه داد و به ارتفاع 12.5 متری صعود کرده و در فاصله 56 متری در یک مزرعه کلم سقوط کرد.
در سال 1923 یک آلمانی بنام " هرمان اوبرس" کتابی در باره مسافرت به خارج از فضا نوشت. به دنبال این کتاب چندین شرکت تحقیقاتی و پژوهش فضائی در اروپا تاسیس گردید. یکی از آن شرکتها بنام "Verein Fur Raumschiffahrt " که ترجمه آن (موسسه مسافرت به فضا) است. این موسسه در سال 1944 موفق گردید موشک V-2 را ساخته و علیه انگلیس بکار گیرد.
موشک -2 V پیشرفته ترین موشک هدایت شونده ای بود که تا آنزمان ساخته شده بود زیر نظر دانشمند آلمانی "ورنر فون براون" Wernher Von Braun بوجود آمد. موشکV-2 با سوخت مایع یعنی مخلوطی از الکل و اکسیژن مایع کار می کرد. در هر ثانیه یک تن از این مخلوط به مصرف می رسید . کلاهک مواد منفجره آن قادر بود محوطه ای به ابعاد 100 در 100 متر را با خاک یکسان کند. البته این شانس نصیب انگلیس و متحدانش گردید که چنین موشکی در ماه های آخر جنگ وارد عملیات گردید. اگر زودتر از این موشکها استفاده می شد حتماً نتیجه جنگ جز آن بود که شد؟!
توسعه صنعت موشک سازی در جهان
پس از خانمه جنگ متفقین برنده جنگ پس از دستیابی به اسناد محرمانه آلمان نازی پی بردند که دانشمندان آلمانی برنامه ساخت موشکهای قاره پیما را علیه هدفهایی در آمریکا، در برنامه کاری خود قرار داده بودند. اگر آلمان می توانست جنگ را برای مدتی بیشتر ادامه دهد، بدون شک موشکهای قاره پیمای آلمانی شهر های مهم آمریکا را مورد اصابت موشکهای خود قرار می داد.
بلا فاصله پس از پایان جنگ تعدادی از دانشمندان موشکی آلمانی از جمله فون برون داوطلبانه از ترس اسارت توسط روسها به نیروهای نظامی آمریکا پناهنده شدند. حدود 300 دانشمند و متخصص امور موشکی آلمانی توسط ارتش سرخ دستگیر و به روسیه اعزام گردیدند . چند نفری نیز خود را در اختیار نیروهای انگلیسی و فرانسوی قرار دادند.
دو کشور آمریکا و روسیه از اهمیت موشک های هدایت شونده به عنوان یک سلاح جنگی در جنگهای آینده واقف بودند و لذا سریعاً با استفاده از دانشمندان آلمانی شروع به تحقیقات و فعالیت های موشکی نمودند.
هردو کشوربه سرعت و علاقمندی زیاد شروع به ساختن موشکهای هدایت شونده کردند. در سال1949 روسیه موفق گردید که اولین بمب اتمی خود را آزمایش کند. به این علت آمریکا برای جلوگیری از نابودی کشورش بوسیله بمب های اتمی روسیه بدنبال یافتن راه حلهایی گردید. هدف اول ساختن موشکهای قاره پیما ئی بود که بتواند از راه دور هدفهای مورد نظر را در روسیه نابود سازد. آمریکا با استفاده از دانشمندان موشکی آلمانی به سرعت شروع به توسعه صنعت موشکی کرد. و چند نوع موشک هدایت شونده ساخت؛ ولی مسافتی که این موشک ها طی می کردند بیش از 500 مایل نبود. یعنی آمریکا نمی توانست روسیه را هدف قرار دهد. لذا آمریکا از دو هدف دیگر خود برای این منظور استفاده کرد. هدف دوم ایجاد پایگاه های نظامی و موشکی در اطراف روسیه در اروپا و خاور دور بود. آمریکا در دو کشور ایتالیا و ترکیه و سپس در ژاپن و فیلیپین پایگاه های موشکی خود را ایجاد کرد. هدف سوم ساختن زیردریایی هایی از نوع پولاریس بود که قادر بودند موشکهایی را که دارای کلاهک اتمی بودند، از داخل دریا به سوی هدف های زمینی روسیه ارسال کنند. این زیردریایی های اتمی قادر بودند به مدت بسیار طولانی در زیر آب باقیمانده و بدون آنکه دشمن بتواند موقعیت آنها را در زیر آب تشخیص دهد خود را به سواحل روسیه نزدیک کرده و موشکهای اتمی با برد محدودش را روانه هدفهای مورد نظر خود کند.
تواماً هردو کشور رقیب مشغول توسعه و زیاد کردن برد موثر موشکهای خود شده، و توانستند موشکهای با برد متوسط یکهزار تا یکهزار پانصد مایل و موشکهای قاره پیما که قادر به طی مسافتی بیش از چهار هزار و پانصد مایل بودند گردند .
در سال 1962 کشور سوسیالیستی کوبا به رهبری فیدل کاسترو با خروشچف صدر هیئت رئیسه روسیه از لحاظ سیاسی به توافق رسیدند و روسیه شروع به ایجاد پایگاه موشکی اتمی در کوبا را کرد که سخت آمریکا را بوحشت انداخت و هر لحظه مردم جهان انتظاروقوع جنگ سوم جهانی را داشتند. که خوشبختانه این اختلاف بین دو ابر قدرت اتمی جهان پس از مدتی با موافقت خروشچف به برچیدن پایگاه موشکی روسیه در کوبا برطرف گردید و مردم جهان نفس راحتی کشیدند.
رقابت دو کشور ابر قدرت منجر به توسعه صنایع و گسترش پیشرفت در این صنعت نو پا گردید. پس از آنکه انواع موشکهای هدایت شونده که ظاهراً برای امور دفاعی ولی در حقیقت برای نابودی دشمن ساخته شدند، کشورهای صنعتی و پیشرفته بفکر استفاده از موشک برای تسخیر فضا وامورمخابراتی و تجاری و اقتصادی افتادند.
بزودی قمر های مصنوعی جاسوسی و کسب خبر و به منظور پیش بینی تغییرات جوی و هواشناسی و بدنبال آن قمرهای مصنوعی برای رساندن امواج رادیو – تلویزیون – تلفن و فاکس – اینترنت به سرتاسر جهان و عکسبرداری از کلیه نقاط جهان به فضا پرتاب شدند. این اقمار مصنوعی در ارتفاع معینی از سطح زمین با سرعت معینی در حرکت می باشند. موقعیت آنها طوری محاسبه شده است که در حالیکه با سرعت نسبتاً زیادی به دور مرکززمین در گردش هستند، سرعتشان با گردش دورانی زمین بدور خودش هماهنگی داشته و بنظر می رسد که به گونه ثابت همیشه در یک نقطه از فضا ساکن اند.
برابر اصول قوانین فیزیکی ، هر جسمی که در خارج اتمسفر زمین در حرکت است، به علت وجود خلع مطلق سرعت اولیه آن تغییر نکرده و می تواند برای همیشه با آن سرعت به حرکت خود ادامه دهد. تنها نیروئی که آن جسم را در فضا به سمت خود می کشد نیروی جاذبه زمین است. ولی بنا بر یکی دیگر از اصول قوانین فیزیکی هر جسمی که دارای حرکت دورانی حول مرکزی است تحت تاثیر نیروی دیگری بنام نیروی گریز از مرکز که در خلاف جهت مرکز دوران است قرار می گیرد. اگر نیروی جاذبه زمین(که ضمناً بستگی به وزن جسم دارد) برابر نیروی گریز از مرکز باشد جسم در فاصله خود از مرکز دورانی باقی خواهد ماند . ولی اگر نیروی گریز از مرکز بیشتر باشد جسم را به سمت خارج می برد و در نتیجه فاصله از مرکز بیشتر می شود. و اگرنیروی جاذبه زمین بیشتر باشد جسم را به سمت زمین جذب می کند.
امواج رادیو و تلویزیونی و تلفنی از فرستنده های زمینی به سوی این قمرها هدایت می شود. سیستم های الکترونیکی داخل این قمر ها این امواج را دریافت کرده و پس از تقویت به بخش بسیار بزرگی از کره زمین که در مسیر دید مستقیم این امواج قرار دارد منتقل می کند. معمولاً با قرارگرفتن سه الی چهار قمر مصنوعی در دور کره زمین می توان هر برنامه تلویزیونی یا رادیوئی و یا مخابراتی را از هر نقطه زمین و از طریق این اقمار به سایر نقاط زمین رساند . البته ممکن است به علت بعد مسافت بین فرستنده اولیه ویک گیرنده ، تاخیر چند لحظه ای ( یک الی چند ثانیه ای) مشاهده شود.
اولین قمر مصنوعی به فضا فرستاده می شود
در تاریخ 4 اکتبر 1957 کشور روسیه با موفقیت اولین قمر مصنوعی خود را بنام اسپوتنیک شماره 1 با استفاده از موشک هدایت شونده به فضا پرتاب کرد و با این پرتاب دنیا را به تعجب وا داشت.. این قمر مصنوعی موفق شد بدور کره زمین در ارتفاع معینی بگردش درآید. یک ماه بعد دومین قمر مصنوعی روسیه که حامل سگی بنام لایکا بود به فضا پرتاب گردید . این سگ و قمر مصنوعی بمدت 7 روز درحالیکه آن سگ زنده بود به دور کره زمین در گردش بودند. پس از آن مدت به علت کم شدن سرعت اولیه، قمر مصنوعی وارد اتمسفر زمین شده و در اثر حرارت بسیار زیاد قمر مصنوعی و سگ حامل آن سوخته و تبدیل به بخار گردیدند.
در تاریخ 31 ژانویه 1958 آمریکا توانست با موفقیت اولین قمر مصنوعی خود بنام ٍ Explorer 1 را به فضا پرتاب کند.
در مدتی کوتاه پس از آن قمر های مصنوعی دیگری توسط آمریکا، روسیه و فرانسه ساخته شده و پس از پرتاب به فضا به دور زمین به گردش درآمدند.
در تاریخ 21 ژوئیه 1969 نیل آرمسترانگ Neil Armstrong و ادوین آلدرینEdwin Aldrin با کپسول فضائی خود در سطح ماه نشسته و پس از 20 دقیقه قدم به خارج کپسول گذاشته و در روی ماه شروع به راه رفتن کردند. آندو جمعاً 21 ساعت با کپسول خود در روی ماه ماندند و دو ساعت و نیم آنرا در روی ماه به جمع آوری نمونه سنگها، فیلمبرداری و آزمایش خاک پرداختند.
تقسیم بندی موشکها
الف- موشکهائی که سرعتشان کمتر از سرعت صوت است ( 300 متر در ثانیه یا 1080 کیلومتر در ساعت) بنام ( Sub Sonic ) خوانده می شوند. این موشکها در ارتفاعی که ممکن است بین چند هزار متر و 20 کیلومتر است به پرواز در می آیند. و برای رسیدن به هدف خود اجباراً موتور آن بایستی تا آخرین لحظه مشفول کار باشد؛ وگرنه لحظه ای پس از قطع نیروی محرکه به علت برخورد موشک با هوای محیط پرواز، سرعت اولیه آن چون گلوله ای که از یک قبضه توپ خارج می شود کم شده وبا طی یک قوس نزولی بتدریج سقوط خواهد کرد.
ب- موشکهائی که سرعتشان بیش از سرعت صوت است بنام Super Sonic)) این نوع موشکها که از روی زمین و یا سطح دریا و یا زیر آب پرتاب می شوند،به سه گروه تقسیم شده اند: 1- با برد موثر کوتاه، 2- متوسط و3- زیاد.
موشک های کروز
موشک کروز عبارت است از موشک هدایت شونده ای که دارای بالهای کوچکی برای پرواز است و مجهز به موتوری از نوع جت است که با عث ادامه پرواز موشک می گردد. در حقیقت موشک کروز مشابه هواپیمای جت بی خلبانی است که قادر است کلاهک انفجاری معمولی و یا کلاهک اتمی را با دقت بسیار زیاد به هدف برساند. دقت هدف گیری موشک کروز در حدی است که پس از طی صد ها مایل، می تواند هدف خود را فقط با چند متر فاصله مورد اصابت قرار دهد.
از سال 2001 موشک های مدرن کروز با سرعتهایی کمتر از سرعت صوت حرکت کرده و سیستم هدایت اتوماتیک آن بگونه ای است که موشک را در ارتفاع بسیار کمی از سطح زمین و یا دریا به سمت هدف می برد تا از دید رادارها ی اعلام خطر اولیه Early warning Radars در امان باشد.
طبقه بندی موشک های کروز بستگی به نوع ماموریت و نحوه پرتابشان دارد چون:
موشک کروز ضد کشتی، موشک کروز هدفهای زمینی، موشک کروزی که از هوا پیما پرتاب می شود، و موشک کروز پرتاب شده از زیردریایی و غیره.

موشک بالیستیک
موشک بالیستیک موشکی است که فاقد بالچه پروازی است. قبل از پرواز مسیر و موقعیت دقیق هدف به کامپیوتر موشک داده می شود، لذا در حین پرواز به سمت هدف تغییر مسیر و هدف امکان پذیر نخواهد بود. پس از آنکه سوخت موشک به پایان می رسد برای آنکه موشک بتواند مسافت بیشتری را طی کند، لازم است که ارتفاع پرواز خیلی زیاد و در حد 1200 کیلومتر باشد. در چنین ارتفاعی موشک قادر است که با سرعت اولیه بسیار زیاد خود بدون برخورد با مقاومت هوا ( در آن ارتفاع خلع مطلق برقرار است) در مسیر مورد نظر به پرواز ادامه دهد. هنگامی که موشک به نزدیکی های هدف می رسد، ارتفاه پروازی کم شده و موشک وارد اتمسفر زمین می شود و سپس مسیر خود را به سمت هدف دنبال می کند. اولین موشک بالیستیکی که در دنیا ساخته شد -2 V آلمان نازی در سوم اکتبر1942 بود.
موشک های بالیستیکی را می توان از روی سکو های ثابت یا سکوهای متحرک یا از زیر بال هواپیما، یا از عرشه کشتی و یا از داخل زیردریایی در زیر آب پرتاب کرد. مدت زمانی که موتور موشک مشغول کار است می تواند کمتر از یک ثانیه الی چند دقیقه باشد و در سه مرحله انجام گیرد.
انواع موشکها
در حال حاضر انواع موشکهایی که در کشورهای مختلف ساخته و مورد آزمایش قرار گرفته اند بالغ بر 493 نوع است. به هر موشک نام و یا شماره خاصی داده شده است.
نام گذاری موشکها
Air to Air Missile موشک هوا به هوا
Anti – Ballistic missiles موشک ضد بالیستیک

Anti- satellite weapon موشک ضد قمر مصنوعی
موشک ضد کشتیAnti-ship missile
موشک ضد تانکAnti-tank guided missile
موشک بالیستیک Ballistic missile
موشک کروز Cruise missile
موشک بالیستیک با برد متوسطIntermediate Range ballistic missile
موشک بالیستیک قاره پیماIntercontinental ballistic missile
موشک بالیستیک پرتاب شده از زیردریاییSubmarine launched ballistic missile
موشک سطح به هواSurface-to-air missile
موشک هدایت شونده از طریق سیمWire-guided missile
تنها 11 کشور جهان دارای موشکهایی می باشند که می تواند بیش از 1000 کیلومتر طی طریق کند.
تنها 8 کشور جهان قادرند کلاهک های اتمی را در روی موشک های خود نصب کنند.
موشک های ایرانی
موشک هایی که در کشور ایران موجود است بر دو نوع است الف- موشک هایی که از خارج خریداری شده ب- موشک هایی که با استفاده از تکنولوژی موشکهای خریداری شده و اجرای تغییراتی در آنها در ایران طراحی و ساخته شده اند، به این شرح:
شهاب – 1
موشک رزمی بالیستیک با برد کم Tactical short range ballistic Missiles
برد- 350 کیلومتر
سوخت- مایع
کلاهک انفجاری- یک عدد به وزن 1000 کیلو گرم
ساخت ایران
وارد خدمت- 1987
شهاب -2
موشک رزمی بالیستیک با برد کم S.R.B.M.
برد حد اکثر- 750 کیلو متر
سوخت – مایع
کلاهک انفجاری- یک عدد به وزن 1000 کیلو گرم
طول- 11.37 متر. قطر- 88.5 سانتیمتر.
وزن- 6370 کیلو گرم
ساخت ایران
وارد خدمت- 1990
شهاب -3
موشک رزمی بالیسنیک با برد متوسط Strategic Medium range Ballistic Missiles
برد حد اکثر- 2000 کیلو متر
برد شهاب - 3 شهاب – 3 در حال پرتاب
سوخت – مایع و جامد
سرعت – 5500 کیلو متر در ساعت
کلاهک انفجاری- 990 کیلو گرم
ساخت ایران
وارد خدمت – 2003
فجر- 3
موشک بالیستیک با برد متوسط MRBM
برد حد اکثر- مشخص نشده
کلاهک انفجاری – 3 کلاهک ( یعنی می تواند سه هدف را مورد اصابت قرار دهد.)
سوخت - جامد
ساخت ایران در سال 2006
ایران ادعا کرده است که رادار های دشمن قادر به دیدن این موشک نیستند.
فجر – 3 در حال پرتاب
فجر -5
موشک توپخانه ای سطح به سطح Artillery Rocket
سکوی پرتاب دارای 4 لوله که قطر داخلی هر لوله 333 میلیمتر است . این سکوی پرتاب در روی کامیون مرسدس بنز تصب شده است.
برد حد اکثر- 75 کیلومتر و با نصب یک رادار در روی خود رو می توان از این موشک علیه هدفهای دریایی استفاده کرد.
فجر-7
از نوع بالیستیک، با برد 64 کیلومتر
فاتح- 110
موشک یک زمانه سطح به سطح بالیستیک با برد کم
برد حد اکثر – 200- 250 کیلومتر
کلاهک انفجاری- یک عدد به وزن 500 کیلو گرم.
سوخت- جامد
طول 10 متر، عرض 61 سانتیمتر، وزن کامل 3450 کیلو گرم
سیستم هدایت- Guidance Inertia & electro – optical terminal
ساخت ایران و در سپتامبر 2002 آزمایش قرار گرفت.
فاتح 110 در روی سکوی پرتاب

قدر- 110
موشک رزمی بالیستیک با برد متوسط IRBM
برد 2000-3000 کیلومتر
سوخت –جامد
کلاهک انفجاری – یک عدد به وزن . . ؟
میثاق – 1
موشک انفرادی میثاق را از روی شانه نفر پرتاب می کنند. این موشک از نوع زمین به هوا است و علیه هواپیما و هلیکوپتر استفاده می شود. Iranian man Portable guided surface to air missile
برد حد اکثر- 5 کیلومتر
کلاهک انفجاری 1.42 کیلو گرم
سوخت- جامد
وزن کل – 16.9 کیلو گرم
طول 1.47 متر، قطر71 سانتیمتر
سرعت - 600 متر در ثانیه
سیستم هدایت – Passive infra red homing
ساخت ایران در سازمان شهید کاظمی در تهران
میثاق – 2
موشک انفرادی زمین به هوا
وزن کل – 12.74 کیلوگرم
سرعت- 700 متر در ثانیه
کلاهک انفجاری – 1.42 کیلوگرم
سیستم هدایت – (پرتاب کن و فراموش کن؟) Fire & forget
رعد – 1
موشکی که از لوله توپ تانک شلیک می شود.
لوله توپ به قطر 122 میلیمتر
حد اکثر برد 15.2 کیلومتر
سرعت خود رو 65 کیلومتر در ساعت
شاسی خود رو از نوع خود رو براق است.
وزن کل خود رو و توپ 17500 کیلوگرم است.
رعد و سکوی پرتاب
کوثر

موشک کوثر، با برد متوسط موشکی است که از روی سکوی متحرک علیه کشتی ها بکار میرود. این موشک در ایران ساخته شده و برابر اظهارات مقامات ایرانی، سیستم های جامینگ ( Electronic Jamming System) دشمن نمی تواند مسیر پرواز موشک را تغییر داده و یا منحرف کند.
موشک کوثر در حال پرتاب


طوفان
موشک ضد تانک که شبیه موشک آمریکایی Tow می باشد.
وزن مهمات آن 3.6 کیلوگرم و قادر است از فولادی به ضخامت 550 میلیمتر عبور کند.
برد حد اکثر – 3850 متر و سرعت پرتاب 310 متر در ثانیه.
سازنده – سازمان فضائی ایران

طوفان- 1


طوفان- 2
زلزال- 1
موشک بالیستیک با برد کم
برد حد اکثر 150 کیلومتر
کلاهک انفجاری- یک عدد بوزن 600 کیلو گرم
سوخت جامد
در سال 1990 در ایران ساخته و آزمایش شد.
بدون سیستم هدف گیری
زلزال- 1
زلزال – 2
موشک بالیستیک با برد کم
برد حد اکثر 200 کیلومتر
کلاهک انفجاری- یک عدد
سوخت- جامد
بدون سیتم هدف گیری
طول 16 متر، عرض 61 سانتیمتر، وزن 3545 کیلو گرم
کلاهک انفجاری- 600 کیلو گرم
از سال 1993 وارد خدمت شده است.
زلزال – 3
موشک بالیستیک با برد 400 کیلو متر
کلاهک انفجاری- 800 کیلو گرم
از روی سکوی پرتابی که در روی خود رو نصب شده است پرتاب می شود.ساخت ایران و در سال 1993 وارد خدمت شده است زلزال – 3 در روی سکوی متحرک


موشک فینیکس AIM- 54 Phoenix
از این موشک در روی هواپیما های
F-14 Tomcat سابق آمریکایی در نیروی هوایی جمهوری اسلامی استفاده می شود.
سیستم هدایت شونده موشک از طریق رادار هواپیما کنترل می شود.

موشک صاعقه
کالیبر 40 میلیمتری
وزن 4/1 کیلوگرم . کلاهک 1/1 کیلوگرم.
طول 590 میلیمتر. طول کلاهک 310 میلیمتر.
سرعت 150 متر در ثانیه
برد حد اکثر 1800 متر.

موشک صاعقه Saegheh 40 mm anti-personnel rocket






بعضی از موشکهای ایران

امیر هوشنگ آریان پور
14 آوریل 2007


بازگشت به صفحه قبل   نسخه قابل چاپ   لینک دائمی به این خبر 
 
 
¤ اخبار جبهه ملی
¤ درگذشت مهندس اسماعیل حاج قاسمعلی
¤ بازداشت پیمان عارف عضو جبهه ملی ایران
¤ ادیب برومند: انحلال مجلس استیضاح مصدق را منتفی کرد
¤ نامه سخنگوی جبهه ملی ایران به بی بی سی
¤ پیام های نوروزی
¤ خورشیدی که هر روز فروزان تر از روز پیش میدرخشد/بیانیه جبـــهه ملــــی ایــــران
¤ سنگر نشین بی مدعای آزادی هوشنگ کشاورز صدر رفت
¤ تجزیه طلبی محکوم است/رئیس هیئت رهبری جبهه ملی ایران
¤ متن پیام های رهبران جبهه ملی به مناسبت پنجاهمین سال تاسیس کنفدراسیون
¤ تحلیل جبهه ملی ایران ازرویدادهای مصر
¤ دکتر علی رشیدی عضو هیئت رهبری جبهه ملی ایران به دو سال زندان و 5 سال محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم شد
¤ بازداشت اعضاي جبهه ملي ايران در اسفراين خراسان شمالي
¤ بزرگداشت دکتر مصدق در واشنگتن/2 گزارش
¤ بزرگداشت دکتر محمد مصدق در باشگاه ملی خبرنگاران در واشنگتن دی سی شنبه 10 نوامبر 2012
¤ مشروح سومین گزارش احمد شهید در رابطه با حقوق بشر در ایران
¤ جبهه ملي ايران , نيروي هوايي و خلبانان قهرمان دفاع مقدس را گراميداشت
¤ تکدیب امضا
¤ جبهه ملی ایران: به یاری زلزله زدگان بشتابیم
¤ درگذشت رادمرد میهن دوست آقای دکترخسروسعیدی عضو حزب ایران و جبهه ملی ایران
¤ ننگ ونفرین بربیست وهشتم مرداد
¤ اسطوره مقاومت مهندس عباس اميرانتظام در بيمارستان بستري شد
¤ بیانیه ادیب برومند و جبهه ملی ایران- اروپا و آمریکا در اظهار تاثر و همدردی با هموطنان داغدیده آذربایجانی
¤ احضار كورش زعيم
¤ درود بر چهاردهم مرداد / ادیب بـرومـند- رهبر جبهه ملی ایــران
¤ جبهه ملی ایران نسل کشی مسلمانان در میانمار را محکوم میکند
¤ بیانیه ادیب بـــرومند رئیس شورای مرکزی جبهه ملی ایران به مناسبت بزرگداشت ۳۰ تیر 1331
¤ نامه سرگشاده جبهه ملی ایران به رئیس جمهور آمریکا درمورد ادعای واهی مالکیت امارات بر جزایر ایرانی
¤ عمل جراحی قلب دکتر حسین موسویان، رییس هیئت اجرایی جبهه ملی ایران
¤ گرامیداشت یکصدوسی امین زادروز دکتر محمد مصدق در پاریس و کلن
¤ یادداشت اعتراض جبهه ملی ایران به موسسه گوگل
¤ تکذیب مذاکرات جبهه ملی ایران با آقای رضا پهلوی و نزدیکان ایشان
¤ جبهه ملی ایران مهیای ستیزه گری در باره حفظ تمامیت کشور است/ادیـب بـرومـند رئیس شورای مرکزی جبهه ملی ایران
¤ پیام های نوروزی استاد ادیـب بـرومـنـد , دکتر حسین موسویان ,اقاي حسن لباسچی و مهندس كورش زعيم
¤ پیام نوروزی ادیـب بـرومـنـد
¤ دیدارسخنگو و اعضای جبهه ملی ایران با دکتر علی رشیدی
¤ بیانیه ادیـب بـــــرومــند رئیس شورای مرکزی جبهه ملی ایران درباره انتخابات اسفند ۱۳۹۰
¤ جبهه ملی ايران در انتخابات شرکت نمی کند
¤ آخرین وضعیت جبهه ملی ایران
¤ وضعیت نا مساعد جسمی حمید رضا خادم، زندانی سیاسی در بند ۳۵۰ اوین
¤ آیا جبهه ملی ایران منحل میشود؟
¤ بازجویی و بازداشت فعالان و اعضای جبهه ملی ایران
¤ ادامه بازداشتها و احضار اعضای جبهه ملی ایران به وزارت اطلاعات
¤ برگزاری جلسات شورای جبهه ملی ایران ممنوع شد
¤ احضارعیسی خان حاتمی عضو شورای مرکزی جبهه ملی ایران/ بازداشت مهندس محمد توسلی
¤ بازداشت دکتر علی رشیدی
¤ احضار ملیون به وزارت اطلاعات
¤ نشست مهرماه شوراي مركزي جبهه ملي ايران
¤ جلسه شورای مرکزی جبهه ملی ایران پنج شنبه در تهران برگزار شد
¤ جبهه ملی ایران در خارج از کشور نماینده ندارد
¤ @نامه پیمان عارف به احمدی نژاد@دیدار از پیمان عارف
© 2004 - 2011 - خبرگزاری جبهه ملی ایران - J M I N e w s . c o m - تماس با ما