استقلال - آزادی - عدالت اجتماعی (جمهوری ایرانی)
به سایت خبری جبهه ملی ایران ،پرببنده ترین سایت نیروهای ملی خوش آمدید
این سایت خبری مستقل است و به انعکاس اخبار تشکلهای جبهه ملی ایران و نیروهای ملی در سراسر جهان اختصاص دارد
از دیگر صفحات این تارنما در زیر این پیام با کلیک روی صفحه دیدن کنید
 
¤ اخبار دانشجویی
¤ صدور حکم زندان برای ۲۰ نفر از بازداشت شدگان زلزله آذربايجان
¤ دیدار اعضای جبهه ملی ایران با فرید طاهری
¤ روز دانشجو در مزار کیانوش آسا/ بیانیه دفتر تحکیم وحدت
¤ احضار مجدد پیمان عارف به دادگاه
¤ پیمان عارف بار دیگر از تحصیل محروم گردید.
¤ دفتر تحکیم وحدت و سازمان دانش آموختگان ایران در بیانیه ای مشترک: «صدای دانشجویان دربند باشیم»
¤ بیانیه‌ دانشجویان و دانش‌آموختگان لیبرال; «تشکیل جبهه‌ دموکراسی‌خواهان برای صیانت از منافع ملت ایران در مقابل استبداد داخلی»
¤ ممانعت از آزادی پیمان عارف، فعال سابق دانشجویی
¤ پیمان عارف، دانشجوی زندانی، پس از اعتصاب غذا به بیمارستان منتقل شد
¤ پیمان عارف برای سومین بار بازداشت شد
سایتهای دیگر
 
جبهه ملی اروپا
¤ صفحه اول  ¤ اخبار ايران  ¤ اخبار جبهه ملی  ¤ بیانیه های جبهه ملی  ¤ کورش زعيم  ¤ جبهه ملی اروپا  ¤  واشنگتن  ¤ اخبار دانشجویی  ¤ خارج از کشور  ¤ دکتر ورجاوند  ¤ زنان  ¤ نشریات  ¤ دیدگاه  ¤ دریادار مدنی  ¤ رضا آذرخش  ¤ اندیشگاه ملی/ آریان پور  ¤ کنگره ملی/ امیرانتظام  ¤ مقالات  ¤  عضويت  ¤ نهضت آزادی/حزب ملت ایران  ¤ کارگران  ¤  اسناد جبهه ملی  ¤ جوانان جبهه ملی  ¤ دکتر باوند  ¤ كانون انديشه و سخن.  ¤ بیژن مهر  ¤  سمينار جبهه ملی  ¤  فرهنگ  ¤ همبستگی برای دمکراسی و حقوق بشر در ایران  ¤ دفتر پژوهش های جبهه  ¤ اخبار زندانیان سیاسی  ¤ برنامه تلوزیون  ¤ اقتصاد  ¤ آلبوم عکسها  ¤ تماس با ما ¤ آرشیو خبرها
آخرین پرواز مرغ توفان /بیستمین سال کشته شدن شاپور بختیار
12 مرداد 1390       بازگشت به صفحه قبل 
ششم آگوست ۲۰۱۱ برابر با پانزدهم مرداد



مراسم بیستمین سالگرد ترور دکتر شاپور بختیار ساعت 4 بعد از ظهر روز شنبه 6 ماه اوت برابر با 15 امردادماه در آرامگاه مون پاقنس پاریس برگزار می گردد

CIMETIERE DU MONTPARNASSE

BD EDGAR QUINET



~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
آخرین پرواز مرغ توفان

به بهانه بیستمین سال کشته شدن شاپور بختیار

فرامرز دادرس



دو سال پیش هنگامی که جوانان ایران زیر لوای جنبش سبز، علیه حکومت ارتجاع مذهبی به پا خاستند، بسیاری از آنان، تنها تبلیغات منفی حکومت اسلامی را درباره سی و هفت روز دولت شاپور بختیار، آخرین نخست وزیر حکومت پادشاهی شنیده بودند.

امروز کمتر کسی سخنان شاپور بختیار را در باره دیکتاتوری های چکمه و نعلین به یاد می آورد، اندیشه های بنیادین بختیار، درباره جدایی دین از حکومت، میهن دوستی، آزادی و سوسیالیسم که هم اکنون زیر بنای، حکومت های مردم سالاری در کشور های پیشرفته جهان می باشد، از خاطرات مردم کم حافظه، پاک شده و جای آن را هیاهوی مدعیان مصلحت طلبی اسلامی، پر کرده است.

بختیار، با همه توش و توان خود به دنبال برپایی نهاد های قانون گذاری، اجرائی و دادگستری، با راًی مستقیم مردم، به هدف برقراری حکومت مردم بر مردم بود، بختیار، حرمت انسانی، نیک بختی انسان، مبارزه با فساد و بسیاری برنامه های دیگر را در دستور کار دولت مستعجل خود قرار داده بود.

شاپوربختیار، را بسیاری از یاد برده اند، ولی با همه این ها ، اندیشه های وی در شعار های مردم و نوشته های تحلیلگران سیاسی به روشنی دیده می شود، بی آن که نامی از این بزرگمرد در کار باشد.

بختیار، هنگامی که درمجلس شورای ملی برنامه دولتش را اعلام می کرد سخن جالبی گفت: « من همان بختیار سی سال پیش هستم » نه این که سی سال گذشته در او دگرگونی ایجاد نکرده بود، بلکه بختیار می خواست با طنز ویژه خود، پاسخ چند ماه پیش جعفر شریف امامی، سیاست باز دوران پهلوی را بدهد. شریف امامی که ریشه در خانواده های مذهبی ایران داشت، هنگام انتصاب به نخست وزیری در مجلس شورای ملی گفته بود: « من شریف امامی دیروز نیستم ». در حقیقت شریف امامی از گذشته خود ننگ داشت و از آن تبری می جست، ولی شاپور بختیار به گذشته سیاسی خود و مبارزاتش افتخار می کرد و به آن باور داشت. از اینروی بود که درسخت ترین شرایط، مسئولیت بزرگ تاریخی را پذیرفت.

بختیار طنز را دوست می داشت، یکبار هنگامی که ساواک، برای آیت الله اشراقی، داماد خمینی در خواست اجازه خروج از کشور را کرده بود، پرسیده بود این آقا کی باشند؟ در پاسخ به وی گفته شد؛ داماد آقای خمینی هستند، بختیار هم با طنز گفته بود؛ این شغل شب های ایشان است، روز ها چه کار می کند.

بختیار،هنگامی که سکان کشتی شکسته کشور را به دست گرفت، ثابت کرد که یک سیاستمدار آینده نگر است، او به درستی پیش بینی می کرد ، آینده نگری، فروزه ای که در میان سیاستمداران ایرانی کمتر دیده شده است. بختیار به روشنی هشدار می داد که از زیر دیکتاتوری چکمه می‏روید زیر دیکتاتوری نعلین! بسیاری می پنداشتند که نعلین از چکمه سبک تر است و تحملش آسان تر خواهد بود و آخوند را جدی نمی گرفتند، هنگامی که جوی های خون به راه افتاد ، دریافتند که درد نعلین کمتراز چکمه نیست!

بختیار، می گفت :« در برخی از مسائل و اصول ، نه با شاه سازش می کنم، نه با خمینی» این سخن بختیار چند سال پس از انقلاب اسلامی به شعار محوری برخی از سازمان های اپوزیسیون تبدیل شد، آن ها می گویند: « نه شاه و نه شیخ ».

بختیار، یک آزادیخواه بود، اندیشه و هدف داشت، او می دانست برای رسیدن به هدفش که یک حکومت مردم سالاری بود، چگونه باید برنامه ریزی کند. بختیار بیشترین ضربه را از یاران ملی گرای خود دریافت کرد، چشم تنگی های مردانی حقیر و کوچک که تنها درغروب آفتاب سایه های بلند دارند. نمونه های بارزی چون آن دو تن، که همراه بختیار در خرداد ماه 1356، به شاه نامه نوشتند و از شاه خواستند که برای نجات کشور به حکومت استبدادی پایان داده، به اصول مشروطیت تمکین کند. همان کسانی که بختیار را در بزنگاه تاریخ تنها گذاشتند و در پشت خمینی به سجده رفتند. به زودی غروب آنان فرا رسید ، یکی از آنان در غربت و بد نامی درگذشت و دیگری نیز به همراه همسرش، به دست سربازان گمنام امام ، تکه و پاره شد، هر دو آنان و بسیاری دیگر از صحنه تاریخ پاک شدند، ولی بختیار جاودانه شد.

بختیار می دانست که شاه دیگر باز نمی گردد و از اینرو در این اندیشه بود که بتواند مدتی بازگشت خمینی به ایران را به تاًخیربیاندازد تا فرصت داشته باشد که اوضاع کشور را آرام نموده و یک همه پرسی در باره نوع حکومت آینده ایران انجام دهد، بی شک در فضایی که بختیار در نظر داشت فراهم کند، هیچگاه بخت با جمهوری اسلامی آقای خمینی، یار نمی شد.

بختیار، از سویی نگران کودتای ارتش بود، خاطره بیست و هشتم امرداد از ذهن بسیاری از مخالفین حکومت شاه، پاک نشده بود، با اینکه شاه ظاهراً به ارتش سفارش کرده بود که گوش به فرمان نخست وزیر قانونی! باشد، ولی بختیار بخوبی می دانست که هر لحظه که شاه از تصمیم خود باز گردد، دیگر نخست وزیر قانونی جایگاهی ندارد.

بختیار، رایزنی هایی را با چند تن از افسران مورد اعتمادش در ارتش آغاز کرد، او در نظر داشت در زمانی کوتاه همه امیران ارتش را از درجه سرتیپی به بالا بازنشسته نماید و تنها چند سرتیپ جوان را برای فرماندهی ستاد ارتش و نیرو های مسلح نگهدارد و سپس به افسران جوان میدان دهد تا بتوانند هدایت ارتش را به دست گیرند، بختیار می دانست که افسران جوان کمتر به فساد آلوده اند و احساسات میهن پرستانه آنان بر باور های مذهبی شان می چربد، ولی سران ارتش در هنگامی که می بایستی از دولت قانونی وی پشتیبانی می کردند با یک چرخش باور نکردنی، راه بیطرفی! را در پیش گرفتند.

مشکل اصلی بختیار، کمبود زمان بود، او فرصت کافی در اختیار نداشت تا برنامه هایش را به انجام برساند، با این حال کار های بزرگی را در مدت کوتاه نخست وزیری خود به انجام رساند. شاه چند بار وقت را به هدر داده بود، چند دولت شخصی و نظامی به ترتیب محلل امور شده بودند، هنگامی که نوبت به بختیار رسید بسیار دیر بود، شاه خود در اندیشه ترک ایران بود و می خواست هر چه زودتر با احترام بیرون رود.

پیش از کشته شدن دکتر شاپور بختیار در خانه اش در منطقه سورن، در حومه پاریس، به دیدارش رفتم، تابستان فرا رسیده و هوا گرم شده بود و فرانسه در تعطیلات بسر می برد، در خانه وی همواره سه پلیس فرانسوی از او محافظت می کردند، یکی از آنان با یک کارابین، (گونه ای تفنگ با لوله کوتاه) پشت در خانه نگهبانی می داد و دو تن دیگر در زیر زمین خانه جایگاه داشتند، احساس کردم که تعطیلات تابستانی در کار پلیس ها اثر گذاشته و آنان درکار خود جدی نیستند ،بازرسی بدنی انجام نشد و کیف دستی را نیز بازدید نکردند، از زیر زمینی که به آشپزخانه راه داشت بالا رفتم و در طبقه دوم در دفتر کوچکی که در آنجا بود با دکتر ملاقات کردم، وی در خانه تنها بود، از کار گروه حفاظت اظهار نگرانی کردم ، وی درپاسخ گفت که شما را می شناسند و جای نگرانی نیست و با لبخندی افزود:« اگر بخواهند مرا بکشند، می آیند در همین خانه، سرم را می برند.» متاًسفانه چندی بعد این پیش بینی وی نیز مانند همیشه درست از آب درآمد.

دکتربختیار را از کودکی می شناختم، برخی از روز های جمعه، پدر بزرگم، امیر خان، را به خانه اش دعوت می کرد و من هم عصای دوم پدر بزرگ بودم و به همراه وی می رفتم ، بیش از یک سده از عمر پدر بزرگ گذشته بود. بختیار، که هشت سال پس از انقلاب مشروطه پا به جهان گذاشته بود، به تاریخ آن دوران علاقه نشان می داد، و امیر خان، که بختیاری تبار و از مبارزان مشروطه بود، منبع معتبری برای پاسخگویی به کنجکاوی های شاپور بختیار بشمار می رفت.

نهم امرداد- سی و یکم ژوئیه 2011

www.farhangiran.com



بمناسبت نوزدهمین سالگرد قتل دکتر شاپور بختیار
بازگشت به صفحه قبل   نسخه قابل چاپ   لینک دائمی به این خبر 
 
 
¤ اخبار جبهه ملی
¤ درگذشت مهندس اسماعیل حاج قاسمعلی
¤ بازداشت پیمان عارف عضو جبهه ملی ایران
¤ ادیب برومند: انحلال مجلس استیضاح مصدق را منتفی کرد
¤ نامه سخنگوی جبهه ملی ایران به بی بی سی
¤ پیام های نوروزی
¤ خورشیدی که هر روز فروزان تر از روز پیش میدرخشد/بیانیه جبـــهه ملــــی ایــــران
¤ سنگر نشین بی مدعای آزادی هوشنگ کشاورز صدر رفت
¤ تجزیه طلبی محکوم است/رئیس هیئت رهبری جبهه ملی ایران
¤ متن پیام های رهبران جبهه ملی به مناسبت پنجاهمین سال تاسیس کنفدراسیون
¤ تحلیل جبهه ملی ایران ازرویدادهای مصر
¤ دکتر علی رشیدی عضو هیئت رهبری جبهه ملی ایران به دو سال زندان و 5 سال محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم شد
¤ بازداشت اعضاي جبهه ملي ايران در اسفراين خراسان شمالي
¤ بزرگداشت دکتر مصدق در واشنگتن/2 گزارش
¤ بزرگداشت دکتر محمد مصدق در باشگاه ملی خبرنگاران در واشنگتن دی سی شنبه 10 نوامبر 2012
¤ مشروح سومین گزارش احمد شهید در رابطه با حقوق بشر در ایران
¤ جبهه ملي ايران , نيروي هوايي و خلبانان قهرمان دفاع مقدس را گراميداشت
¤ تکدیب امضا
¤ جبهه ملی ایران: به یاری زلزله زدگان بشتابیم
¤ درگذشت رادمرد میهن دوست آقای دکترخسروسعیدی عضو حزب ایران و جبهه ملی ایران
¤ ننگ ونفرین بربیست وهشتم مرداد
¤ اسطوره مقاومت مهندس عباس اميرانتظام در بيمارستان بستري شد
¤ بیانیه ادیب برومند و جبهه ملی ایران- اروپا و آمریکا در اظهار تاثر و همدردی با هموطنان داغدیده آذربایجانی
¤ احضار كورش زعيم
¤ درود بر چهاردهم مرداد / ادیب بـرومـند- رهبر جبهه ملی ایــران
¤ جبهه ملی ایران نسل کشی مسلمانان در میانمار را محکوم میکند
¤ بیانیه ادیب بـــرومند رئیس شورای مرکزی جبهه ملی ایران به مناسبت بزرگداشت ۳۰ تیر 1331
¤ نامه سرگشاده جبهه ملی ایران به رئیس جمهور آمریکا درمورد ادعای واهی مالکیت امارات بر جزایر ایرانی
¤ عمل جراحی قلب دکتر حسین موسویان، رییس هیئت اجرایی جبهه ملی ایران
¤ گرامیداشت یکصدوسی امین زادروز دکتر محمد مصدق در پاریس و کلن
¤ یادداشت اعتراض جبهه ملی ایران به موسسه گوگل
¤ تکذیب مذاکرات جبهه ملی ایران با آقای رضا پهلوی و نزدیکان ایشان
¤ جبهه ملی ایران مهیای ستیزه گری در باره حفظ تمامیت کشور است/ادیـب بـرومـند رئیس شورای مرکزی جبهه ملی ایران
¤ پیام های نوروزی استاد ادیـب بـرومـنـد , دکتر حسین موسویان ,اقاي حسن لباسچی و مهندس كورش زعيم
¤ پیام نوروزی ادیـب بـرومـنـد
¤ دیدارسخنگو و اعضای جبهه ملی ایران با دکتر علی رشیدی
¤ بیانیه ادیـب بـــــرومــند رئیس شورای مرکزی جبهه ملی ایران درباره انتخابات اسفند ۱۳۹۰
¤ جبهه ملی ايران در انتخابات شرکت نمی کند
¤ آخرین وضعیت جبهه ملی ایران
¤ وضعیت نا مساعد جسمی حمید رضا خادم، زندانی سیاسی در بند ۳۵۰ اوین
¤ آیا جبهه ملی ایران منحل میشود؟
¤ بازجویی و بازداشت فعالان و اعضای جبهه ملی ایران
¤ ادامه بازداشتها و احضار اعضای جبهه ملی ایران به وزارت اطلاعات
¤ برگزاری جلسات شورای جبهه ملی ایران ممنوع شد
¤ احضارعیسی خان حاتمی عضو شورای مرکزی جبهه ملی ایران/ بازداشت مهندس محمد توسلی
¤ بازداشت دکتر علی رشیدی
¤ احضار ملیون به وزارت اطلاعات
¤ نشست مهرماه شوراي مركزي جبهه ملي ايران
¤ جلسه شورای مرکزی جبهه ملی ایران پنج شنبه در تهران برگزار شد
¤ جبهه ملی ایران در خارج از کشور نماینده ندارد
¤ @نامه پیمان عارف به احمدی نژاد@دیدار از پیمان عارف
© 2004 - 2011 - خبرگزاری جبهه ملی ایران - J M I N e w s . c o m - تماس با ما