استقلال - آزادی - عدالت اجتماعی (جمهوری ایرانی)
به سایت خبری جبهه ملی ایران ،پرببنده ترین سایت نیروهای ملی خوش آمدید
این سایت خبری مستقل است و به انعکاس اخبار تشکلهای جبهه ملی ایران و نیروهای ملی در سراسر جهان اختصاص دارد
از دیگر صفحات این تارنما در زیر این پیام با کلیک روی صفحه دیدن کنید
 
¤ اخبار دانشجویی
¤ صدور حکم زندان برای ۲۰ نفر از بازداشت شدگان زلزله آذربايجان
¤ دیدار اعضای جبهه ملی ایران با فرید طاهری
¤ روز دانشجو در مزار کیانوش آسا/ بیانیه دفتر تحکیم وحدت
¤ احضار مجدد پیمان عارف به دادگاه
¤ پیمان عارف بار دیگر از تحصیل محروم گردید.
¤ دفتر تحکیم وحدت و سازمان دانش آموختگان ایران در بیانیه ای مشترک: «صدای دانشجویان دربند باشیم»
¤ بیانیه‌ دانشجویان و دانش‌آموختگان لیبرال; «تشکیل جبهه‌ دموکراسی‌خواهان برای صیانت از منافع ملت ایران در مقابل استبداد داخلی»
¤ ممانعت از آزادی پیمان عارف، فعال سابق دانشجویی
¤ پیمان عارف، دانشجوی زندانی، پس از اعتصاب غذا به بیمارستان منتقل شد
¤ پیمان عارف برای سومین بار بازداشت شد
سایتهای دیگر
 
مقالات
¤ صفحه اول  ¤ اخبار ايران  ¤ اخبار جبهه ملی  ¤ بیانیه های جبهه ملی  ¤ کورش زعيم  ¤ جبهه ملی اروپا  ¤  واشنگتن  ¤ اخبار دانشجویی  ¤ خارج از کشور  ¤ دکتر ورجاوند  ¤ زنان  ¤ نشریات  ¤ دیدگاه  ¤ دریادار مدنی  ¤ رضا آذرخش  ¤ اندیشگاه ملی/ آریان پور  ¤ کنگره ملی/ امیرانتظام  ¤ مقالات  ¤  عضويت  ¤ نهضت آزادی/حزب ملت ایران  ¤ کارگران  ¤  اسناد جبهه ملی  ¤ جوانان جبهه ملی  ¤ دکتر باوند  ¤ كانون انديشه و سخن.  ¤ بیژن مهر  ¤  سمينار جبهه ملی  ¤  فرهنگ  ¤ همبستگی برای دمکراسی و حقوق بشر در ایران  ¤ دفتر پژوهش های جبهه  ¤ اخبار زندانیان سیاسی  ¤ برنامه تلوزیون  ¤ اقتصاد  ¤ آلبوم عکسها  ¤ تماس با ما ¤ آرشیو خبرها
فساد زاده استبداد است/ خسرو ناقد
24 آبان 1384   Roozonline   بازگشت به صفحه قبل 
خسرو ناقد

۲۳ آبان ۱۳۸۴

"فساد زاده استبداد است." اين سخن را که تکيه کلام محمدعلي جمالزاده بود. در سالمرگ او بهانه کردم تا از پيرِ قصه‌گوي سرزمينمان يادي کنم. اين‌بار اما نه از حيات فرهنگي و ادبي او، بلکه مي‌خواهم شمه‌اي از نظرات او درباره انقلاب بهمن 57 ايران را بازگويم؛ خاصه آنکه امروز پس از گذشت بيش از بيست و شش سال از انقلاب، هنوز نه تنها مردم که مجموعه نظام نيز از گسترش فساد در رنج‌اند و از افزايش فقر شکوه و شکايت‌ها دارند و از فزوني تبعيض مي‌نالند.

اما شگفتا، سال هاست که همه جا سخن از "مبارزه با فقر و فساد و تبعيض" است ولي چنين مي‌نمايد که زور و زايش استبداد، مجال رفع فساد نمي‌دهد. به‌قول جمالزاده، درد واقعي جامعه فساد است كه علاجش مشكل است و نه با مذهب مي‏شود آن را مداوا كرد و نه با سياست و تنبيه. او با اين سخن انگشت بر زخمي ديرينه مي‏گذاشت و در نامه‏اي نيز دليل نرفتن به‏ ايران را ترس از رشوه‏خواري و فساد گسترده مي‏داند و فساد را همزاد استبداد و جفت سنت استبدادي مي‌خواند. او مي‏نويسد: "مكرر به ‏دوستانم گفته‏ام كه مي‏ترسم به ‏ايران بروم و از يك طرف عصباني بشوم و عنانِ اختيار از دستم بيرون برود و حتي جذبه رشوه، از جاده بيرونم بيندازد و داراي قوه و قدرتي كه بتوانم در مقابل امكان ثروتمند شدن- از راه رشوه و دخل و مداخل و عايدات نامشروع - استقامت بورزم، نباشم و آدم محولي، يعني ناپاك و آلوده و پُرسر و صدا و پُرمدعا و بي‏كاره از آب درآيم. حالا هم بي‏كاره و بي‏مصرف هستم ولي لااقل قدرت اينكه كار نامشروع و عمل زشتي انجام بدهم، ندارم."

اما نگاهي بيندازيم به‌نظرات جمالزاده درباره انقلاب که سبب واكنش‏هايي متفاوت و اغلب تند شد؛ چه از جانب موافقان و چه از جانب منتقدان و مخالفان انقلاب، تا جايي كه كار به ‏ناسزاگويي و بستن تهمت به‌ جمالزاده كشيد و او در يكي از نامه‏هايش به‏ من نوشت: "در هر صورت من كه جمالزاده نام دارم و تاكنون كتاب هايم روي هم رفته بي‏خريدار و طالب نمانده است و البته با انواع مشكلات و از آن جمله تكفير و دشنام و حتي مهدورالّدم واقع شدن، يعني اگر پس از صدور چنين حكمي كه فلان كس مهدورالدم است، اگر كسي او را به ‏قتل برساند، كسي از قاتل نخواهد پرسيد كه ‏اي مرد چرا اين پيرمرد را كشتي و قاتل ابداً مورد تحقيق و محاكمه واقع نخواهد گرديد...

عجبا كه جوانان ما در اين اوقات حساس‏تر از سابق شده‏اند و به ‏آساني بناي بدگويي و حتي فحش و دشنام را مي‏گذارند و اسناد تلخ و بي‌اساس هم گاهي به‏طرف مي‏بندند كه مايه تعجب است."

البته بيشتر انتقادها و اعتراض‏هايي كه به‏پيرمرد مي‏شد، پايه و اساس و منطق درستي نداشت و در واقع جزو ايرادات بني‌اسراييلي به ‏شمار مي‏آمد. مثلاً اينكه چرا از انقلاب با نام "انقلاب ايران" ياد مي‏كند و نه "انقلاب اسلامي"! يا تكرار همان انتقادات قديمي جلال آل‏احمد از كتاب "صحراي محشر" جمالزاده. عده‏اي هم كه ابراز نظرهاي او نسبت به‏انقلاب ايران را مطابق ديدگاه‏هاي خود نمي‏ديدند، به‏ خشم آمدند و اشتغال جمالزاده در "دفتر بين‏المللي كار" در ژنو، بين سالهاي 1310 تا 1335 را بهانه قرار دادند و به ‏او تهمت‏هاي ناروا بستند و به‏ تعرضاتي ناجوانمردانه‏ عليه او دست زدند. و اين همه در حالي بود كه جمالزاده به ‏وضوح وقوع انقلاب در ايران را مثبت ارزيابي مي‏كرد و در عين حال نكات ضعف و كمبود و كاستي‌هاي آنرا نيز از نظر دور نمي‏داشت.

در يكي از نامه‏هايش مي‏خوانيم: "نظر اساسي و قطعي من درباره انقلاب ايران مبني بر دو حقيقت است كه مي‏توان هر دو را حقيقت تاريخي ناميد. متجاوز از 2500 سال در مملكت ايران هميشه در حقيقت استبداد مطلق حكمفرما بوده است كه جزييات آن تا اندازه‏اي بر ما معلوم است و گاهي باور نكردنى. حالا خودتان مي‏توانيد حساب كنيد كه چنين استبدادِ بي حد و اندازه‏اى، در مدت 2500 سال تا چه اندازه توليد فساد [دروغ و تملق و نفاق و دورويي و بى‏غيرتي و بى‏شرافتي و بى‏عفتي و جنايت و خيانت] مي‏كند. در هر صورت، اكنون پس از 2500 سال در ايران انقلاب عجيبي كه حتي در مطبوعات خارجه به ‏قلم آدم‏هاي با نام و نشان خواندم كه نوشتند Sans Precedent و بى‏سابقه است و به ‏طور معجزه‏آسايي ظهور كرد و در مدت بسيار بسيار كوتاهي پادشاه كم فهم و از خود راضي را كه لشكري مركب از هفت صد هزار نفر آدم جوان مسلح داشت و در حدود بيست و پنج هزار مشاور آمريكايي آنها را تربيت مي‏كردند و در دست داشتند، همه را جاروب كرد و دور انداخت.

براي من در گوشه قلب و در زوايا و خفاياي وجودم دو آرزو نهفته است: اول آنكه مردم ايران ديگر از جور و آزار شاه و شاهنشاه [خواه آريامهر باشد يا نباشد] رهايي بيابند. دوم آنكه فساد- كه زاييده همين نوع سلطنت‏ها و حكومت‏هاست و با گرسنگي و ترس و بي‌سوادي و ناداني ايجاد مي‏گردد- كم‏كم و به ‏مرور ايام از ميان برود. امروز كه 15 ارديبهشت 1360 است، يقين دارم كه آرزوي قلبي اولم برآورده شده و تحقق يافته است و ديگر هرگز ما مردم ايران رعيت و غلام و چاكر و جان‏نثار هيچ شاه و پادشاهي نخواهيم گرديد. ثانياً چون فساد را زاده استبداد مي‏دانم و معتقدم كه استبداد كم‏كم از ميان خواهد رفت [و يا كم‏كم كمتر خواهد شد]، در نتيجه فساد هم تقليل خواهد رفت. خواهيد گفت كه اين انقلاب كنوني ما معايب و نواقصي دارد. ابداً منكر نيستم و شايد احدي هم منكر نباشد.

من شخصاً خوب مي‏دانم كه هر انقلابي در دنيا براي مردم بى‏گناه هم مشكلاتي ايجاد مي‏كرده است و به ‏اصطلاح چه بسا كه تر و خشك را با هم مي‌سوزانيده است و انقلاب را مانند سيلي مي‏دانم كه بلاانتظار روان گرديده است و لطمه‏هاي بسيار بدانچه در مسير خود دارد، وارد مي‏سازد.

باز به‏ شهادت تاريخ، اين قبيل كيفيات موقتي بوده است و رفته ‏رفته مسير تعادلي را پيموده و به‏ حال طبيعي خود برگشته است. همه بايد دعا كنيم و آرزومند باشيم كه دوره شدت و تب و بحران انقلاب كنوني ايران هر چه زودتر مظفرانه و در نفع و صلاح كامل ملك و ملت ايران سير طبيعي خود را به‏ پايان رسانده به‏جايي برسد كه منظور هر ايراني با ايمان و پاك و وطن‏ دوست و آزادي‏خواهي است.

براي اينكه به‏ اين هدف مبارك برسيم، حُسن نيّت و شعور و درّاكه آگاه و اطلاعات كافي لازم است و بديهي است كه دلالت خيرخواهانه كه خالي از غرض و مرض باشد و گاهي به ‏صورت "مخالف" و به ‏قول فرانسوي‏ها Opposition [اُپوزيسيون] تجلي مي‏نمايد هميشه در اين موارد نه تنها ضرري نداشته، بلكه مفيد و سودمند هم بوده است."

جمالزاده در روز هفدهم آبان سال 1376 خورشيدي در سن يکصد و شش سالگي درشهر ژنو چشم از جهان فروبست.

بازگشت به صفحه قبل   نسخه قابل چاپ   لینک دائمی به این خبر 
 
 
¤ اخبار جبهه ملی
¤ درگذشت مهندس اسماعیل حاج قاسمعلی
¤ بازداشت پیمان عارف عضو جبهه ملی ایران
¤ ادیب برومند: انحلال مجلس استیضاح مصدق را منتفی کرد
¤ نامه سخنگوی جبهه ملی ایران به بی بی سی
¤ پیام های نوروزی
¤ خورشیدی که هر روز فروزان تر از روز پیش میدرخشد/بیانیه جبـــهه ملــــی ایــــران
¤ سنگر نشین بی مدعای آزادی هوشنگ کشاورز صدر رفت
¤ تجزیه طلبی محکوم است/رئیس هیئت رهبری جبهه ملی ایران
¤ متن پیام های رهبران جبهه ملی به مناسبت پنجاهمین سال تاسیس کنفدراسیون
¤ تحلیل جبهه ملی ایران ازرویدادهای مصر
¤ دکتر علی رشیدی عضو هیئت رهبری جبهه ملی ایران به دو سال زندان و 5 سال محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم شد
¤ بازداشت اعضاي جبهه ملي ايران در اسفراين خراسان شمالي
¤ بزرگداشت دکتر مصدق در واشنگتن/2 گزارش
¤ بزرگداشت دکتر محمد مصدق در باشگاه ملی خبرنگاران در واشنگتن دی سی شنبه 10 نوامبر 2012
¤ مشروح سومین گزارش احمد شهید در رابطه با حقوق بشر در ایران
¤ جبهه ملي ايران , نيروي هوايي و خلبانان قهرمان دفاع مقدس را گراميداشت
¤ تکدیب امضا
¤ جبهه ملی ایران: به یاری زلزله زدگان بشتابیم
¤ درگذشت رادمرد میهن دوست آقای دکترخسروسعیدی عضو حزب ایران و جبهه ملی ایران
¤ ننگ ونفرین بربیست وهشتم مرداد
¤ اسطوره مقاومت مهندس عباس اميرانتظام در بيمارستان بستري شد
¤ بیانیه ادیب برومند و جبهه ملی ایران- اروپا و آمریکا در اظهار تاثر و همدردی با هموطنان داغدیده آذربایجانی
¤ احضار كورش زعيم
¤ درود بر چهاردهم مرداد / ادیب بـرومـند- رهبر جبهه ملی ایــران
¤ جبهه ملی ایران نسل کشی مسلمانان در میانمار را محکوم میکند
¤ بیانیه ادیب بـــرومند رئیس شورای مرکزی جبهه ملی ایران به مناسبت بزرگداشت ۳۰ تیر 1331
¤ نامه سرگشاده جبهه ملی ایران به رئیس جمهور آمریکا درمورد ادعای واهی مالکیت امارات بر جزایر ایرانی
¤ عمل جراحی قلب دکتر حسین موسویان، رییس هیئت اجرایی جبهه ملی ایران
¤ گرامیداشت یکصدوسی امین زادروز دکتر محمد مصدق در پاریس و کلن
¤ یادداشت اعتراض جبهه ملی ایران به موسسه گوگل
¤ تکذیب مذاکرات جبهه ملی ایران با آقای رضا پهلوی و نزدیکان ایشان
¤ جبهه ملی ایران مهیای ستیزه گری در باره حفظ تمامیت کشور است/ادیـب بـرومـند رئیس شورای مرکزی جبهه ملی ایران
¤ پیام های نوروزی استاد ادیـب بـرومـنـد , دکتر حسین موسویان ,اقاي حسن لباسچی و مهندس كورش زعيم
¤ پیام نوروزی ادیـب بـرومـنـد
¤ دیدارسخنگو و اعضای جبهه ملی ایران با دکتر علی رشیدی
¤ بیانیه ادیـب بـــــرومــند رئیس شورای مرکزی جبهه ملی ایران درباره انتخابات اسفند ۱۳۹۰
¤ جبهه ملی ايران در انتخابات شرکت نمی کند
¤ آخرین وضعیت جبهه ملی ایران
¤ وضعیت نا مساعد جسمی حمید رضا خادم، زندانی سیاسی در بند ۳۵۰ اوین
¤ آیا جبهه ملی ایران منحل میشود؟
¤ بازجویی و بازداشت فعالان و اعضای جبهه ملی ایران
¤ ادامه بازداشتها و احضار اعضای جبهه ملی ایران به وزارت اطلاعات
¤ برگزاری جلسات شورای جبهه ملی ایران ممنوع شد
¤ احضارعیسی خان حاتمی عضو شورای مرکزی جبهه ملی ایران/ بازداشت مهندس محمد توسلی
¤ بازداشت دکتر علی رشیدی
¤ احضار ملیون به وزارت اطلاعات
¤ نشست مهرماه شوراي مركزي جبهه ملي ايران
¤ جلسه شورای مرکزی جبهه ملی ایران پنج شنبه در تهران برگزار شد
¤ جبهه ملی ایران در خارج از کشور نماینده ندارد
¤ @نامه پیمان عارف به احمدی نژاد@دیدار از پیمان عارف
© 2004 - 2011 - خبرگزاری جبهه ملی ایران - J M I N e w s . c o m - تماس با ما