استقلال - آزادی - عدالت اجتماعی (جمهوری ایرانی)
به سایت خبری جبهه ملی ایران ،پرببنده ترین سایت نیروهای ملی خوش آمدید
این سایت خبری مستقل است و به انعکاس اخبار تشکلهای جبهه ملی ایران و نیروهای ملی در سراسر جهان اختصاص دارد
از دیگر صفحات این تارنما در زیر این پیام با کلیک روی صفحه دیدن کنید
 
¤ اخبار دانشجویی
¤ صدور حکم زندان برای ۲۰ نفر از بازداشت شدگان زلزله آذربايجان
¤ دیدار اعضای جبهه ملی ایران با فرید طاهری
¤ روز دانشجو در مزار کیانوش آسا/ بیانیه دفتر تحکیم وحدت
¤ احضار مجدد پیمان عارف به دادگاه
¤ پیمان عارف بار دیگر از تحصیل محروم گردید.
¤ دفتر تحکیم وحدت و سازمان دانش آموختگان ایران در بیانیه ای مشترک: «صدای دانشجویان دربند باشیم»
¤ بیانیه‌ دانشجویان و دانش‌آموختگان لیبرال; «تشکیل جبهه‌ دموکراسی‌خواهان برای صیانت از منافع ملت ایران در مقابل استبداد داخلی»
¤ ممانعت از آزادی پیمان عارف، فعال سابق دانشجویی
¤ پیمان عارف، دانشجوی زندانی، پس از اعتصاب غذا به بیمارستان منتقل شد
¤ پیمان عارف برای سومین بار بازداشت شد
سایتهای دیگر
 
فرهنگ
¤ صفحه اول  ¤ اخبار ايران  ¤ اخبار جبهه ملی  ¤ بیانیه های جبهه ملی  ¤ کورش زعيم  ¤ جبهه ملی اروپا  ¤  واشنگتن  ¤ اخبار دانشجویی  ¤ خارج از کشور  ¤ دکتر ورجاوند  ¤ زنان  ¤ نشریات  ¤ دیدگاه  ¤ دریادار مدنی  ¤ رضا آذرخش  ¤ اندیشگاه ملی/ آریان پور  ¤ کنگره ملی/ امیرانتظام  ¤ مقالات  ¤  عضويت  ¤ نهضت آزادی/حزب ملت ایران  ¤ کارگران  ¤  اسناد جبهه ملی  ¤ جوانان جبهه ملی  ¤ دکتر باوند  ¤ كانون انديشه و سخن.  ¤ بیژن مهر  ¤  سمينار جبهه ملی  ¤  فرهنگ  ¤ همبستگی برای دمکراسی و حقوق بشر در ایران  ¤ دفتر پژوهش های جبهه  ¤ اخبار زندانیان سیاسی  ¤ برنامه تلوزیون  ¤ اقتصاد  ¤ آلبوم عکسها  ¤ تماس با ما ¤ آرشیو خبرها
بزرگترین آبشار کشور در سد خرسان 3 غرق می‌شود
21 مرداد 1390       بازگشت به صفحه قبل 

قلع و قمع بناهای تاریخی در سکوت سازمان میراث فرهنگی

خبرگزاری مهر

نیمه مرداد امسال یکی از هولناکترین ما‌ه‌ها برای بناهای تاریخی ایران بود. طی17 روز گذشته هر روز حداقل یک خبر از تخریب میراث فرهنگی ایران منتشر شده اما در این میان سازمان میراث فرهنگی حتی خم به ابرو نیاورده است.
آفتاب: از اول تا هفدهم مردادماه هر روز یک خبر درباره تخریب یکی از بناهای تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی در رسانه‌ها منتشر شده است البته اگر قرار باشد اخبار مربوط به آثار در آستانه تخریب را هم در نظر بگیریم وضعیت به مراتب فاجعه‌بارتر است.

تاریخ 400 ساله خانه نواب صفوی در آتش سوخت

یکی از این خبرها درباره آتش گرفتن خانه نواب صفوی بود. خانه نواب صفوی که به شماره 12124 در سال 1384 به ثبت فهرست آثار ملی رسیده بود در آتش بی‌توجهی مسئولان میراث فرهنگی سوخت. متاسفانه قبلاً هم اهالی محل طی اقدامی شبانه به دنبال عریض کردن کوچه مجاور این خانه تاریخی اقدام به تخریب بخش ساباط این خانه "نواب صفوی" کرده بودند.

تخریب خانه قاجاری "صداقت" که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده بود در محدوده تاریخی سنگلج انجام شد. این بنا در محدوده تاریخی سنگلج تهران در اواخر دوره قاجار ساخته شده و از جمله آثار نادرشهر تهران به لحاظ معماری و تزئینات آجری منحصر به فرد است.

پل قدیمی لالی به زیر آب رفت

مردادماه امسال به دنبال آبگیری سد گتوند به عنوان بلندترین سد خاکی ایران، پل قدیمی و ارتباطی محور مسجدسلیمان لالی به زیر آب فرو رفت و بخشی از تاریخ 105ساله نفت ایران از بین رفت. از آنجایی که با آبگیری سد گتوندعلیا حدود 20 کیلومتر از جاده مسجدسلیمان به لالی در دریاچه قرار گرفته و مستغرق می‌شود، احداث پل بزرگ لالی و جاده‌های طرفین آنها با هدف جایگزین کردن محور موجود و برقراری ارتباط بین شهرهای مذکور و عبور لوله‌‌های نفت و گاز در منطقه به مرحله اجرا درآمد.

فرو رفتن این پل فلزی قدیمی که در سال 1329 بر روی رودخانه کارون و به منظور ارتباط دو شهر نفتی لالی و مسجدسلیمان توسط صنعت نفت احداث شد در حالی اتفاق افتاد که ده‌ها تن از کارکنان بازنشسته و قدیمی صنعت نفت که از این پل خاطرات تلخ و شیرین بسیاری داشتند در لحظه غرق شدن این پل از تپه‌های مشرف بر جاده این لحظه را تماشا و گریه می‌کردند.

بزرگترین آبشار کشور در سد خرسان 3 غرق می‌شود

یکی دیگر از پیامدهای سد‌سازی در ایران به زیر آب رفتن بزرگترین آبشار ایران است. آبشار آتشگاه در استان چهارمحال و بختیاری به عنوان طولانی‌ترین آبشار ایران و یکی از جاذبه‌های اکوتوریستی این استان با اجرایی شدن عملیات ساخت سد خرسان 3 به زیر آب می‌رود.

وزارت نیرو تا کنون اقدام به مطالعه 3 سد خرسان 1 بارز، خرسان 2 آبچنار اوره‌، خرسان 3 آتشگاه بر روی این رودخانه در مسیر شهرستان لردگان کرده است.


کاشیکاری سه ترک از ترک‌های گنبد مسجد امام دارای وضعیت استحکامی نامناسبی است که باید مرمت آن در اولویت دستور کار میراث فرهنگی قرار بگیرد.

کاشی‌های گنبد این مسجد نیز اکنون برای لانه پرنده‌ها به محل مناسبی تبدیل شده است. پرندگان در پشت این کاشیکاری‌ها لانه کرده‌اند و برخی از قسمت‌های گنبد نزدیک 60 سانتی متر بالا آمده است.

پل تاریخی هوره در میان زباله‌ها پنهان شده است

خبر نگران کننده دیگر در حوزه میراث فرهنگی این بود که زیبایی پل تاریخی هفت دهنه‌ای هوره هم اکنون در انبوه زباله مسافران کمرنگ شده است. پل تاریخی هوره یکی از کم‌نظیرترین ابنیه‌های تاریخی عهد صفوی در چهارمحال و بختیاری است.

هجوم حفاران غیرمجاز به محوطه پارینه سنگی اندیکا

مصیبت‌های آثار تاریخی در این ماه تمامی نداشته است به طوری که محوطه پارینه‌سنگی دشتگل اندیکا در استان خوزستان هم حال و روز خوبی ندارد و اکنون مورد هجوم حفاران قرار دارد. این محوطه تاریخی در محدوده پشت سد شهید عباسپور بالغ بر 100 هکتار وسعت است که ثبت نشدن آن در فهرست آثار ملی، تعیین نشدن حریم، نفوذ بخش‌هایی از آب دریاچه سد شهید عباسپور، آب زمین‌های کشاورزی و استفاده از سنگ‌های محوطه در ساخت نشیمنگاه‌های عشایری، تعدد حفاری‌های غیر مجاز و عدم هرگونه مراقبت لازم باعث شده است تا این محوطه در شرایط حساسی قرار بگیرد.

قلعه کهن با کاربری مخابراتی

وضعیت میراث فرهنگی در استان کرمان نیز در این ماه چندان رضایت‌بخش نبوده است چون خبر رسید که قلعه دختر با هزاران سال قدمت در ارتفاعات شهر کرمان درحالی عملا هیچ کاربری گردشگری ندارد که وجود دکل و ساختمان مخابراتی در این قلعه موجب تعجب ناظران می‌شود.

دکلی مخابراتی بزرگ درست بر روی این بنای کهن و ارزشمند ساخته شده است و دیوارهای بتنی ساختمان این دکل نیز به خوبی قابل مشاهده است و این درحالی است که مسئولان از تعیین حریم این قلعه کهن سخن می‌گویند.

عملیات ساخت هتل در حریم آتشگاه آغاز شد

با وجود اعتراض و مخالفت سازمان میراث فرهنگی نسبت به هرگونه ساخت و ساز در حریم درجه یک آتشگاه به عنوان کهن‌ترین اثر تاریخی اصفهان، نه تنها شهرداری از صدور مجوز ساخت هتل و مجتمع تجاری در نزدیکی این اثر ملی خودداری نکرد بلکه شرکت پیمانکار مراحل اولیه ساخت هتل را نیز آغاز کرده است.

چند روزی است که عملیات تخریب خانه قدیمی و مسطح کردن زمین و نصب تابلوی کارگاه ساختمانی در زمین مقابل آتشگاه شروع شده است درحالی که آتشگاه به عنوان یک اثر ملی و ثبت شده؛ دارای حریم مشخص است و طبق ضوابط نباید در حریم درجه یک آن هیچ ساخت و سازی انجام شود.

حفر تونل ۲۰۰ متری زیر بافت تاریخی یزد برای ایجاد موزه قنات!

پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی یزد در حالی مراحل نهایی را سپری می کند که مدیرعامل گروه هتل‌های مهر در زیر بافت تاریخی و ثبت شده این شهر، تونلی به طول ۲۰۰ متر برای ساخت موزه قنات ایجاد کرده است.

این تونل برای اتصال دو هتل مهر و لب خندق متعلق به مدیرعامل این هتل‌ها ایجاد شده و در این بین برخی از قنات‌های موجود در مسیر تونل توسط پیمانکار مسدود شده است. ضمن آنکه این مسیر قدیمی‌ترین قسمت بافت تاریخی و متعلق به دوره ایلخانی است.

میراث تهران هر دو دقیقه یک بار می‌لرزند

تعداد آثار و بناهای تاریخی تهران که روی خط مترو واقع شده‌اند کم نیست. از عمارت مسعودیه که هر 2 دقیقه یکبار با عبور مترو از ایستگاه ملت تا بهارستان به لرزه می‌افتد. تا آثار متعددی که در بافت تاریخی تهران در منطقه 12 شهری واقع است.

آثارو بناهای تاریخی در مواجهه با مترو سپری ندارند، بخش عمده‌ای از بناهای تاریخی چون عمارت مسعودیه بین ایستگاه ملت و بهارستان، حریم مسجد فخرآباد در ایستگاه دروازه شمیران موزه علی اکبرصنعی درضلع شمال غربی میدان امام خمینی و مسجد فرازنده جنب متروی شوش قرارگرفته اند این درحالی است که تعداد قابل توجهی اثر از جمله ملک موقوفه قاجاری فرمانیان درتجریش و نابودی قنات آب شاهی و به دنبال آن خشک شدن نیمی از درختان کاخ گلستان قربانیان حضور و عبور مترو محسوب می‌شوند.

تخریب مجسمه مرمر و پله‌های کاخ اشرف سعدآباد توسط پژو 206

پله‌های ورودی و مجسمه مرمر نصب شده در ورودی کاخ اشرف یکی از مجموعه کاخ‌های هیجده‌گانه سعد‌آباد به وسیله یک خودرو پژو 206 که با سرعت 120 کیلومتر وارد مجموعه سعدآباد شده بود، تخریب شد. این کاخ هم اکنون محل موزه ظروف سعد‌آباد است.

کاروانسرای تاریخی دالکی در حال تخریب

حیدر دانافرد بخشدار مرکزی دشتستان هم از تخریب و ریزش کاروانسرای تاریخی دالکی خبر داد و گفت: این کاروانسرا در زمان حیات خود محل اتراق و استراحت کاروان‌های تجاری، بازرگانی و مسافران بوده است. وی افزود: کاروانسرای دالکی در واقع به عنوان شاهراه تجاری جنوب به حساب می‌آمده و همواره از رونق بسیار زیادی برخوردار بوده است.

نصب مخازن آب در حریم دخمه‌های یزد

هنوز سر و صدای ویراژ موتورسواران یزدی روی سراشیبی دخمه‌های تاریخی نخوابیده که اداره آب استان، با خاک‌برداری زمین کنار دخمه‌های ثبت شده در فهرست آثار ملی، مخزن آب ده هزار متر مکعبی نصب کرده است.

آب استان یزد در کنار این دخمه‌های ثبت شده در فهرست آثار ملی، اقدام به نصب مخزنهای آب به اندازه حدود ده هزار متر مکعب کرده است. البته این سومین مخزنی است که اداره آب طی سال‌های اخیر در حریم دخمه‌ها نصب کرده است.

طولانی‌ترین اثر گچ‌بری دوره ساسانی در خطر تخریب

سرپرست گروه کاوش محوطه‌ بندیان درگز از وضعیت نامناسب نگهداری از طولانی‌ترین گچ‌بری دوره ساسانی در این محوطه تاریخی خبر داد.

مهدی رهبر گفت: در بازدیدی که به تازگی از نخستین سایت موزه‌ دوره‌ ساسانی در شهرستان درگز داشتم متوجه شدم که نورپردازی سالنی که برای نگهداری آثار تاریخی کشف شده در محوطه بندیان معین شده بسیار شبیه به نورپردازی‌های رنگی و چشمک‌زن مغازه‌های میوه فروشی است!

وی با اعلام اینکه در محل حفاری محوطه تاریخی بندیان آب باران جمع می‌شود گفت: برای پوشش سقف سالن و نورپردازی آن حدود یک میلیارد و دویست میلیون تومان هزینه شده است درحالی که در فصل زمستان روی این پوشش آب جمع می‌شود و سقف آن چکه می‌کند.

تبدیل کاروانسرای شاه عباسی شهر ری به انباری!

شاه عباسی در خیابان حرم شاه عبدالعظیم(ع) به انباری برای تولیدی‌های واقع در این خیابان تبدیل شده است.

شهرری با قدمت هشت هزارساله و بیش از ‪ ۱۶۳‬اثر و بنای تاریخی و وجود دو حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) و امام خمینی(ره) پذیرای جمع کثیری از گردشگران از سراسر دنیاست اما متاسفانه با کمبودهای زیادی در زمینه اسکان و خدمات رفاهی مواجه است درحالی که می‌توان با تغییر کاربری این کاروانسرا به مرکز اقامتی این کمبود را جبران کرد.

عمارت نواب یزد محل تجمع معتادین و حمام باغ‌لله در آستانه نابودی

عدم توجه مسئولین میراث فرهنگی در نگهداری و مرمت این بنای تاریخی باعث شده که عمارت نواب محل تجمع معتادان باشد. همچنین حمام باغ‌لله هم به عنوان یکی از آثار زیبا و تاریخی شهر کرمان در پی بی‌توجهی در حفظ و مرمت به محل تجمع معتادان تبدیل شده و در آستانه نابودی قرار گرفته است.

فرونشست و ترک‌های سطح زمین در اطراف حمام باغ لله براحتی دیده می شود همچنین قسمت ورودی و سقف مغازه‌های حمام نیز دچار ترک خوردگی شدید شده است به طوریکه امکان فرو ریختن آن وجود دارد.

این حمام تا چندی پیش فعال بود ولی بعد از آن به دلیل بالا آمدن آب‌های زیرزمینی تعطیل شد و هم اکنون به دلیل انباشته شدن فاضلاب در آن به منشا بیماری‌های عفونی در منطقه تبدیل شده است. امکان ریزش آن ره گذران را تهدید می‌کند و به محلی برای تجمع معتادان تبدیل شده است.

با توجه به بررسی اخبار منتشر شده از وضعیت میراث فرهنگی کشور آن هم تنها در نیمی از یک ماه این پرسش مطرح است که سازمان متولی حفاظت و نگهداری از میراث تاریخی کشور( سازمان میراث فرهنگی و گردشگری) کجاست؟
کد مطلب : 132218
بازگشت به صفحه قبل   نسخه قابل چاپ   لینک دائمی به این خبر 
 
 
¤ اخبار جبهه ملی
¤ درگذشت مهندس اسماعیل حاج قاسمعلی
¤ بازداشت پیمان عارف عضو جبهه ملی ایران
¤ ادیب برومند: انحلال مجلس استیضاح مصدق را منتفی کرد
¤ نامه سخنگوی جبهه ملی ایران به بی بی سی
¤ پیام های نوروزی
¤ خورشیدی که هر روز فروزان تر از روز پیش میدرخشد/بیانیه جبـــهه ملــــی ایــــران
¤ سنگر نشین بی مدعای آزادی هوشنگ کشاورز صدر رفت
¤ تجزیه طلبی محکوم است/رئیس هیئت رهبری جبهه ملی ایران
¤ متن پیام های رهبران جبهه ملی به مناسبت پنجاهمین سال تاسیس کنفدراسیون
¤ تحلیل جبهه ملی ایران ازرویدادهای مصر
¤ دکتر علی رشیدی عضو هیئت رهبری جبهه ملی ایران به دو سال زندان و 5 سال محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم شد
¤ بازداشت اعضاي جبهه ملي ايران در اسفراين خراسان شمالي
¤ بزرگداشت دکتر مصدق در واشنگتن/2 گزارش
¤ بزرگداشت دکتر محمد مصدق در باشگاه ملی خبرنگاران در واشنگتن دی سی شنبه 10 نوامبر 2012
¤ مشروح سومین گزارش احمد شهید در رابطه با حقوق بشر در ایران
¤ جبهه ملي ايران , نيروي هوايي و خلبانان قهرمان دفاع مقدس را گراميداشت
¤ تکدیب امضا
¤ جبهه ملی ایران: به یاری زلزله زدگان بشتابیم
¤ درگذشت رادمرد میهن دوست آقای دکترخسروسعیدی عضو حزب ایران و جبهه ملی ایران
¤ ننگ ونفرین بربیست وهشتم مرداد
¤ اسطوره مقاومت مهندس عباس اميرانتظام در بيمارستان بستري شد
¤ بیانیه ادیب برومند و جبهه ملی ایران- اروپا و آمریکا در اظهار تاثر و همدردی با هموطنان داغدیده آذربایجانی
¤ احضار كورش زعيم
¤ درود بر چهاردهم مرداد / ادیب بـرومـند- رهبر جبهه ملی ایــران
¤ جبهه ملی ایران نسل کشی مسلمانان در میانمار را محکوم میکند
¤ بیانیه ادیب بـــرومند رئیس شورای مرکزی جبهه ملی ایران به مناسبت بزرگداشت ۳۰ تیر 1331
¤ نامه سرگشاده جبهه ملی ایران به رئیس جمهور آمریکا درمورد ادعای واهی مالکیت امارات بر جزایر ایرانی
¤ عمل جراحی قلب دکتر حسین موسویان، رییس هیئت اجرایی جبهه ملی ایران
¤ گرامیداشت یکصدوسی امین زادروز دکتر محمد مصدق در پاریس و کلن
¤ یادداشت اعتراض جبهه ملی ایران به موسسه گوگل
¤ تکذیب مذاکرات جبهه ملی ایران با آقای رضا پهلوی و نزدیکان ایشان
¤ جبهه ملی ایران مهیای ستیزه گری در باره حفظ تمامیت کشور است/ادیـب بـرومـند رئیس شورای مرکزی جبهه ملی ایران
¤ پیام های نوروزی استاد ادیـب بـرومـنـد , دکتر حسین موسویان ,اقاي حسن لباسچی و مهندس كورش زعيم
¤ پیام نوروزی ادیـب بـرومـنـد
¤ دیدارسخنگو و اعضای جبهه ملی ایران با دکتر علی رشیدی
¤ بیانیه ادیـب بـــــرومــند رئیس شورای مرکزی جبهه ملی ایران درباره انتخابات اسفند ۱۳۹۰
¤ جبهه ملی ايران در انتخابات شرکت نمی کند
¤ آخرین وضعیت جبهه ملی ایران
¤ وضعیت نا مساعد جسمی حمید رضا خادم، زندانی سیاسی در بند ۳۵۰ اوین
¤ آیا جبهه ملی ایران منحل میشود؟
¤ بازجویی و بازداشت فعالان و اعضای جبهه ملی ایران
¤ ادامه بازداشتها و احضار اعضای جبهه ملی ایران به وزارت اطلاعات
¤ برگزاری جلسات شورای جبهه ملی ایران ممنوع شد
¤ احضارعیسی خان حاتمی عضو شورای مرکزی جبهه ملی ایران/ بازداشت مهندس محمد توسلی
¤ بازداشت دکتر علی رشیدی
¤ احضار ملیون به وزارت اطلاعات
¤ نشست مهرماه شوراي مركزي جبهه ملي ايران
¤ جلسه شورای مرکزی جبهه ملی ایران پنج شنبه در تهران برگزار شد
¤ جبهه ملی ایران در خارج از کشور نماینده ندارد
¤ @نامه پیمان عارف به احمدی نژاد@دیدار از پیمان عارف
© 2004 - 2011 - خبرگزاری جبهه ملی ایران - J M I N e w s . c o m - تماس با ما