استقلال - آزادی - عدالت اجتماعی (جمهوری ایرانی)
به سایت خبری جبهه ملی ایران ،پرببنده ترین سایت نیروهای ملی خوش آمدید
این سایت خبری مستقل است و به انعکاس اخبار تشکلهای جبهه ملی ایران و نیروهای ملی در سراسر جهان اختصاص دارد
از دیگر صفحات این تارنما در زیر این پیام با کلیک روی صفحه دیدن کنید
 
¤ اخبار دانشجویی
¤ صدور حکم زندان برای ۲۰ نفر از بازداشت شدگان زلزله آذربايجان
¤ دیدار اعضای جبهه ملی ایران با فرید طاهری
¤ روز دانشجو در مزار کیانوش آسا/ بیانیه دفتر تحکیم وحدت
¤ احضار مجدد پیمان عارف به دادگاه
¤ پیمان عارف بار دیگر از تحصیل محروم گردید.
¤ دفتر تحکیم وحدت و سازمان دانش آموختگان ایران در بیانیه ای مشترک: «صدای دانشجویان دربند باشیم»
¤ بیانیه‌ دانشجویان و دانش‌آموختگان لیبرال; «تشکیل جبهه‌ دموکراسی‌خواهان برای صیانت از منافع ملت ایران در مقابل استبداد داخلی»
¤ ممانعت از آزادی پیمان عارف، فعال سابق دانشجویی
¤ پیمان عارف، دانشجوی زندانی، پس از اعتصاب غذا به بیمارستان منتقل شد
¤ پیمان عارف برای سومین بار بازداشت شد
سایتهای دیگر
 
كانون انديشه و سخن.
¤ صفحه اول  ¤ اخبار ايران  ¤ اخبار جبهه ملی  ¤ بیانیه های جبهه ملی  ¤ کورش زعيم  ¤ جبهه ملی اروپا  ¤  واشنگتن  ¤ اخبار دانشجویی  ¤ خارج از کشور  ¤ دکتر ورجاوند  ¤ زنان  ¤ نشریات  ¤ دیدگاه  ¤ دریادار مدنی  ¤ رضا آذرخش  ¤ اندیشگاه ملی/ آریان پور  ¤ کنگره ملی/ امیرانتظام  ¤ مقالات  ¤  عضويت  ¤ نهضت آزادی/حزب ملت ایران  ¤ کارگران  ¤  اسناد جبهه ملی  ¤ جوانان جبهه ملی  ¤ دکتر باوند  ¤ كانون انديشه و سخن.  ¤ بیژن مهر  ¤  سمينار جبهه ملی  ¤  فرهنگ  ¤ همبستگی برای دمکراسی و حقوق بشر در ایران  ¤ دفتر پژوهش های جبهه  ¤ اخبار زندانیان سیاسی  ¤ برنامه تلوزیون  ¤ اقتصاد  ¤ آلبوم عکسها  ¤ تماس با ما ¤ آرشیو خبرها
سياست پوياي كشاورزي
3 تیر 1385       بازگشت به صفحه قبل 
سياست پوياي كشاورزي





پیشنهاد برای بهبود سیاست حمایت از کشاورزی در کشور







از:

مهندس عباس اميرانتظام و مهندس كورش زعيم










فروردين 1377
چاپ دوم: مجله ايران مهر، ارديبهشت 1385
چاپ سوم: مهر 1385


Center for Thought and Speech كانون انديشه و سخن (بنياد 1359)
Research for Shaping the Future Iranپژوهش براي شكل دهي به ايران آينده
P. O. Box 15815-1149, Tehran, Iran صندوق پستي 1149- 15815، تهران



پیشگفتار

کشور ما یکی از مستعدترین کشورهای جهان براي کشاورزی و دامداري است. با همین زمین و آب و هوایی که داریم می بایستی بتوانیم 8 تا 10% غذای جهان را تولید کنیم، در صورتیکه سهم کنونی ما ازتولید مواد غذایی جهان حتی یکدهم این مقدارهم نیست. مسئله عمده کشاورزی در کشور ما زمین و آب و بازار فروش نیست، مسئله عمده ما مدیریت است. ما همیشه ناتوان ترین مدیریت را در زمینه تولید داشته ایم. ذهنيت ما در زمینه پخش و ارائه به بازار، زيرتاثير تبلیغات کمونیستی سده بيستم، که بعلت شعارهای حمايت از ضعیف و حمایت از کارگر و شعارهاي ضد توزیع، که آنرا دلال بازی میخواندند، و اين شعارهاي بظاهر زيبا برای مردمی فقیر و زیر ستم مانند ملت ما جذاب بود، عقب افتاده باقیمانده است. پس از استقرار جمهوري اسلامي هم، نزديكان به مراكز قدرت از اين شعارها براي عقب نگه داشتن بهره وري و گسترش سامانه پخش فرآورده هاي كشاورزي، با سودبري از انحصارهاي دولتي، واردات را جانشين توليد داخلي كردند. بهمین دلیل، شبکه توزیع كارآيي در صنعت کشاورزی ما هرگز سازماندهی نشده و فقدان آن باعث ضایع شدن تولیدات، درآمد کم برای کشاورزان وسودجویی دلالانی شده که بي سرمایه گذاری در توزیع، كه خود صنعتي تخصصي است، سودهای موضعی و فرصت طلبانه و کوتاه مدت می برند.
از سوی دیگر، سیاست واردات مواد كشاورزي و دامي کشور زير نفوذ صاحبان قدرت سياسي، در چارچوب انحصارها و كنترل هاي دولتي به سود نمایندگان تولید کنندگان خارجی که بازار طبیعی تولید کنندگان داخلی را با جانشين كردن واردات مي بلعند بوده است.
سیستم یارانه ای دولتهاي جمهوري اسلامي همیشه نه در راستاي تشویق تولید بلکه در راستاي ارضاء وساکت نگهداشتن مصرف کننده کم درآمد برنامه ريزي شده است، که این خود سیاستی ضد تولید بشمار مي آيد. مثلاً، دولتها که غالباً منافع خود و حامیانشان را در واردات می دیده اند، کمتر به ابزار تولید مانند کود و بذر و ماشین هاي کشاورزی یارانه داده اند. توجه آنها فقط به پايین نگه داشتن بهای مواد مصرفی وارداتی کشاورزی بوده است. طبیعت يارانه دادن به مواد مصرفی این است که همیشه بايد تداوم داشته باشد، فشار تصاعدی روی بودجه کشور وارد می کند، زیرا تولید را کاهش میدهد و، در نتیجه، نیاز به واردات و افزايش یارانه بیشتر می شود. در حالیکه، يارانه دادن به ابزار تولید باعث افزایش تولید، کاهش قیمت تمام شده برای مصرف کننده، افزایش درآمد تولید کننده و، در نتيجه، بي نيازي به يارانه می شود.
دراین پیشنهاد، چهارعمل اصلی مؤثر در بهبود چرخه تولید کشاورزی شناسایی و بحث شده است.

1- روش کمک به افزایش کمیت و کیفیت تولید
الف: نقش تعاونی های تولید
ب: نقش منافع سرمایه و اعتبار
ج: نقش یارانه های دولتی
د: ایجاد مراکز پژوهش در امور کیفی و کاربردی
2- مسئولیت و وظایف دولت
الف: فراهم آوردن اطلاعات برا ی تولید کننده
ب: ایجاد و حفظ تعادل در چرخه تولید
ج: تعادل در سیاست واردات و بازرگانی
د: اعطای یارانه های مؤثر و بموقع
ه: ایجاد امنیت برای سرمایه کشاورز
و: ایجاد مراکز آموزش کشاورزی
3- روش کمک به ایجاد شبکه توزیع مناسب و فراگیر
الف: سیاست تشویق ایجاد صنایع تبدیلی
ب: سیاست تشویق صنایع پردازش و بسته بندی
ج: سیاست تشویق ایجاد شبکه های پخش
د: سیاست تشویق صادرات
ه: سیاست مناسب گمرکی برای واردات
و: الحاق به سازمان بازرگاني جهاني
4- ایجاد امنیت و انگیزه برای سرمایه گذاری
الف: ایجاد امنیت برای سرمایه گذاری در صنعت کشاورزی
ب: ایجاد انگیزه برای سرمایه گذاری در صنعت كشاورزي

بطورکلی باید توجه کرد که برخلاف آنچه تاکنون دولتها پیگیری کرده اند، بایستی از سیاستهای سطحی و مُسکّن درجهت ارضای مصرف کننده پرهیز کرد و برای افزایش تولید و افزایش درآمد کشاورز برنامه ریزی نمود. زیرا سیاست اخیر نه تنها در نهایت بعلت افزایش تولید، قیمت ها را تعدیل خواهد کرد، بلکه با بالا بردن سطح درآمد کشاورز، رفاه آن طبقه از مردم را که اکنون کم درآمد و نیازمند يارانه تلقی می شوند تامین خواهد نمود.
همینگونه، یادآوری می شود که دولت باید به سیاست گذاری های کلان و همه گیر بپردازد و از دخالت در اموری که بایستی بدست شهروندان اداره و تنظیم شود بپرهیزد.

1- سیاستهای افزایش تولید و بهبود کیفیت

الف: نقش تعاونی های تولید
تعاونی تولید در صنعت كشاورزي بيشترين كاربرد و بالاترين كارآيي را دارد. بزرگترين مسئله کشاورز سرمایه است. سرمایه ای که او برای تامین ابزار کارنياز دارد و سرمایه ای که در طی مدت "داشت" بایستی او را تا زمان "برداشت" حفظ کند. در شرکتهای بزرگ کشت و صنعت این مسئله حل شده، زیرا سرمایه لازم متناسب با حجم تولید است و استهلاک آن بخوبی سرشکن شدنی است. ولی برای کشاورز کوچک، حجم تولید آنقدرنیست که بتواند سرمایه لازم برای خرید ابزار سرمايه اي مانند تراکتور، کومباین، وسائط نقلیه، انبار ذخیره و درمانگاه دامپزشکی وآزمایشگاه کنترل کیفی را حمایت کند.
بنابراین، تعدادی کشاورز در یک منطقه کشاورزی و برای یک خانواده از فعالیتهای تولیدی، یک تعاونی توليد تشکیل میدهند تا با مجموعه سرمایه هایش بتوانند امکانات سرمایه ای ضروری را برای استفاده اعضای خودرا تامین کنند. یعنی کشاورزان بدون اينکه در زمین یکدیگر شریک باشند و یا در فرآورده هاي همدیگر شریک باشند، درامکانات سرمایه ای یکدیگر شریک میشوند.
این تعاونی ها همه آن خدماتی را که یک شرکت( يا صنعت) بزرگ از آنها بهره مند است، براي اعضای خود فراهم مي آورد تا بتوانند، در کمیت و کیفیت، با شرکتهای بزرگ که بعلت مزيت حجم توليد به هرحال بازار فروش را دردست می گیرند رقابت کنند.
این تعاونیها که با سرمایه مشترک كشاورزان بنيانگذاري میشوند، خدمات مهم زیر را به اعضاي خود میدهند كه هزینه آن به تناسب شراکت یا گستردگي زمین و یا میزان فرآورده برداشتی تقسیم می شود.
خدمات مهمی که این تعاونی ها، که وجودشان ضروری و تضمین بقاء و موفقیت کشاورز است، بشرح زیر است:
(1) خرید و استفاده دست جمعی از ماشین هاي کشاورزی.
(2) خرید انبوه و اقتصادی بذر و کود و سَم.
(3) ایجاد انبار برای مواد اولیه و فرآورده ها.
(4) ایجاد مرکز تعمیر و نگهداری ماشین آلات و ابزار فنی.
(5) ایجاد مرکز کمک های اولیه دامپزشگی.
(6) ایجاد ارتباط ترابری از مركز توليد تا مرکز فروش.
(7) ایجاد مرکز اطلاعات و اطلاع رسانی.
(8) تامین خدمات تخصصی کشاورزی و دامی.
(9) بازاریابی و ایجاد بازارهای فروش.

دولت بایستی با آموزش و تشویق، بنيانگذاري اینگونه تعاوني هاي توليد را رایج کند. در آغاز، می توان با اعطای برخی تسهیلات یا امتیازها برای ایجاد اینگونه تعاونی ها انگیزه بوجود آورد، یا به کشاورزان آموخت که تعاونی های مصرف که به آنها خو گرفته اند، مسئله پايين بودن درآمد و بالا بردن هزينه هاي زندگي را حل نمي كند. آنها باید به تعاونی های تولید روی آورند و با هم برای افزایش و بهبود تولید همیاری کنند. دولت باید خدمات رایگان برای ایجاد و آموزش در اداره این تعاونیها ارائه کند. ماموران دولت بایستی به روستاها بروند و دراجتماعات این نوع همیاریها شرکت نمایند و مزایای آنها را تشریح کنند.

ب- نقش منابع سرمایه و اعتبار
کارکشاوزی با کار تولید صنعتی این تفاوت را دارد که چرخه توليد کشاورزی یکساله است و پول به کُندی می چرخد و با تاخیر بازگشت می شود. بنابراین، نیاز کشاورز به نقدینگی بسیار زیادتر ازتوليدكننده صنعتي است. کشاورز همه سرمایه خود را در آمایش زمین وکاشت و سپس در تامین هزینه های زندگی خود تا زمان برداشت و فروش فرآورده مصرف می کند و هیچ منبع درآمد دیگری ندارد.
درحال حاضر، ازآنجا كه كشاورزي در كشور ما خيلي جدي گرفته نميشود، سود کشاورز ايراني ناچیز است و با نرخ تورم نیز همخوانی ندارد، هزینه های رو به افزايش زندگي، سرمایه ای کافی برای کاشت و برداشت بر جای نمی گذارد. اغلب كشاورزان مجبور مي شوند براي گُذَران زندگي يا بازپرداخت بدهي ها، فرآورده خود را با بهايي بسيار نازل پيش فروش كنند. بهمین دلیل، حجم تولید متکی به سرمایه اولیه، سال بسال کاهش می یابد. تا اينكه كشاورز مجبور به ترك شغل و مهاجرت به شهرها در جستجوي كار مي گردد. بنابراین، کشاورز بایستی در موقع لازم دسترسی به تسهیلات اعتباری كافي و كم هزينه داشته باشد. بانک کشاورزی چنین وظیفه اي را دارد و بايد پشتوانه اعتباری کشاورزان باشد. ولی بانک کشاورزی ايران تا حد زیادی نقش خود را فراموش کرده است. منابع دیگر سرمایه هم معمولاً به روی کشاورزان بسته است.
(1) بانکهاي کشاورزی
بانک هايي كه براي پشتيباني کشاورزی كشور بوجود مي آيند، نمی تواند مطلقاً مانند بانکهای بازرگاني رفتار کنند. وظیفه بانکهاي کشاورزی حمایت از فعالیت های سودآور کشاورزان است. اکنون بانک کشاورزی بيشتر گرايش به حمايت از طرحهای جدید کشت و صنعت كه حجم زيادي از تسهيلات را طلب مي كنند، یا در تامین مالي براي خرید ماشینهاي سرمایه ای دارد، ولی ابزار مؤثری برای تامین نقدینگی یا سرمایه در گردش کشاورز كوچك ندارد. يك بانک کشاورزی بایستی خدمات زیر را عرضه کند:
الف- تسهیلات دراز مدت برای خرید ابزار سرمایه ای.
ب- وام های فصلی برای سرمایه در گردش كشاورزان و دامداران.
ج- همه وام های کشاورزی بایستی كم بهره و شامل یارانه دولتی باشند.
د- شعبه های بانک در مناطق مختلف کشاورزی باید در نوع و ماهیت کشاورزی محل متخصص باشند تا در تشخیص نیاز کشاورزان منطقه اشتباه نکنند.
(2) صندوق های اعتباری
بایستی برای ایجاد صندوقهای اعتباري محلي براي تامين وام بي بهره با همیاری خود کشاورزان برنامه ریزی کرد. این صندوق ها با کمک مالی کشاورزان محل و كساني كه در چرخه توليد، فرآوري و فروش شركت دارند تشکیل می یابند و درمواقع اضطراری بکمک خودشان می شتابند. سامانه تشکیل و اداره صندوقهاي اعتباري را نويسندگان جداگانه تدوین و ارائه خواهد كرد. بطور کلی، منابع کمک مالی به کشاورز بایستی بگونه ای برنامه ریزی شوند که افزون برتامین نقدینگی برای کشاورز، سرمایه لازم را برای بهبود کیفیت و افزايش کمیت فرآورده تامین کنند. کشاورز خواهد توانست از محل ارزش افزوده کیفی و کمّی فرآورده خود، وام را بازپرداخت نماید و به درآمد و سرمایه خود نيز بیافزاید.

ج- نقش یارانه های دولتی
در حال حاضر یارانه های دولت بیشتر به مواد مصرفی وارداتي تعلق می گیرد. این جور یارانه ها معمولاً توسط دولتهای ناكارآمد برای ساکت نگه داشتن قشرهای کم درآمد جامعه و یا برای پوشاندن نتایج زیانبار سوء مدیریت اقتصادي كشور و ناتواني در افزایش تولید داخلی بكار برده مي شوند. يارانه هايي كه صرف عرضه ارزانتر از قيمت واقعي مواد وارداتي بكار مي روند، مشوق فساد مالي، ايجاد بازار سياه و كاهش انگيزه براي توليد داخلي هستند.
یارانه وقتی معنای اقتصادی پیدا میکند که در راستای تشویق به تولید بکار گرفته شود. در مورد کشاورزی، دولت برای کمک و تشویق کشاورزان به اش بیشتر و ایجاد انگیزه، بایستی یارانه را به اقلامی اعطاء کند که بجز در چرخه تولید، سودی برای کسی نداشته باشد، مانند:
- فراوان و ارزان کردن کود شیمیايی.
- فراوان و ارزان کردن سموم کشاورزی.
- فراوان و ارزان کردن قطعات یدکی ماشین آلات کشاورزی.
- فراوان و ارزان کردن خوراک دام و ماكيان.
- فراوان و ارزان کردن داروهای دامپزشکی.
اینها همه در راستای افزایش تولید کاربرد دارند و اگر فراوان در دسترس کشاورزان باشند، بازار سیاه هم برای آنها بوجود نمی آید.

د- ایجاد مراکز پژوهش و ترویج
افزایش تولید نبايد فقط به گسترده تر كردن زمین زیر کشت و یا افزايش شمار دام بستگی داشته باشد. یک اقتصاد کشاورزی پویا بایستی کیفیت و بهره وری را نيزافزایش دهد. مثلاً اگر تعداد دانه خوشه گندم از30 به 70 افزایش پیدا کند، برداشت از همان گستره زمین بیش از دو برابر میشود بي اینکه سرمایه گذاری بیشتري در آب، کارگر و ماشین آلات و کود و سم شده باشد. هیچ عاملی بیش از کیفیت و افزایش بهره وری سود و رفاه اقتصادی کشاورز را تامین نمی کند، زیرا ارزش افزوده ای است که بدون فزودن هزينه يا سرمایه بدست آمده است. مهمترین روش ایجاد چنین امکاناتی داشتن مراکز پژوهش در مناطق مختلف کشاورزی است. اکنون وزارت کشاورزی معدودی مراکز پژوهش دارد و برخی دانشگاهها هم تلاش می کنند، ولی، می توان قضاوت کرد که همه کارهایشان برنامه ریخته شده و هدفمند نیست و مانند معدود کتابخانه های روستایی که كتابهايشان بيشتر درباره ترويج مذهب است تا كشاورزي، و کسی در آنها کتاب نمی خواند. دولت بایستی در ایجاد مراکز فعال پژوهش کشاورزی با همکاری دانشگاههای محلي سرمایه گذاری جدی کند. پژوهشها نبايد فقط برای رسیدن به هدفهای آکادمیک باشد، بلکه هدف بايد رسیدگي به دشواري هاي كشاورزي منطقه و رسيدن به کیفیت بالاتر و افزایش و بهبود توليد باشد.
عامل دیگر، رواج دادن یافته های پژوهشی است. دولت باید ترویج را جدی و حياتي تلقی کند و با اعزام كارشناس به مراکز کشاورزی و فراخوان کشاورزان به گرد همایی های محلی، آنان را به منافع روشهای نوين آشنا کند و به آنها بفهماند که با كاربرد روشهای نو، درآمد وثروتشان افزایش پیدا خواهد کرد.
(1) روشهای ترویج
ترویج بایستی پویا باشد و نه همیشه داوطلبانه، بایستی برای همکاری کشاورزان انگیزه ایجاد کرد و یا دستکم به کنجاو کردن آنها پرداخت. روشهای زیر را می توان براي مثال ذکر کرد:
الف- وابسته کردن بهره (یا سود) بانکی به افزایش بهره وری.
ب- ترتیب دادن جایزه های سالانه براي پيشرفت در بهره وری كيفيت فرآورده.
ج- جشن های سالانه محلی کشاورزی که در آنها به بهترین ها جایزه و افتخار داده شود، در ایجاد رقابت سازنده مؤثر خواهد بود.
د- اعزام ماموران ترویج برای بازدید هاي سرزده از روند توليد و راهنمایی براي بهبود.
ه- فراخوان به گردهمایی های آگاهي رساني با نشان دادن فیلم، سخنرانی و پرسش و پاسخ.
و- ایجاد کلاسهای آموزشی ترویجی.
ز- ایجاد کلاسهای سوادآموزی و تحصیلات پاره وقت براي كشاورزان.
ح- ترتيب سفرهاي آموزشي براي بازديد كشاورزان از مزرعه هاي نمونه و مراكز پژوهش.

2- مسئولیت ها و وظایف دولت

کشاورزی تنها بخش از صنایع تولیدی است که دولت بایستی در آن نقش فعال داشته باشد. زیرا، کشاورزی كه پر اهميت ترين بخش يك اقتصاد پويا و مستقل بشمار مي آيد، وابستگي زيادي به عوامل طبيعي دارد كه كشاورز قادر به كنترل آنها نيست. دولت بايد با دخالت خود از اثرگذاري سوء عوامل طبيعي بكاهد و كشاورز را مطمئن از پشتيباني خود كند. در شرایط سنتی، كشاورزي کمتر افراد بسیار تحصیل کرده یا سرمایه دار یا مبتکر را جذب میکند، ولی ازديدگاه استراتژیک و استقلال، كشاورزي برای کشور حیاتی است. ما هرگز نبايد براي تامين غذاي خود وابسته بديگران باشيم، حتا اگر در صنعت و كنولوژي پيشرفته باشيم. نقش پشتیبانی تعادل دهنده دولت میتواند معنای مرگ و زندگی برای صنعت کشاورزی داشته باشد. مهمترین وظایف دولت در این باره عبارتند از:

الف: فراهم آوری اطلاعات
برخلاف صنایع تولیدی، فعالان در کشاورزی توان و دانش و انگیزه جستجو برای اطلاعات را ندارند. اطلاعات باید برای آنها فراهم و به آنها تزریق شود. دولت موظف است که همه اطلاعات مربوط به جنبه های مختلف کشاورزی را بطور مستمر فراهم و در مناطق كشارزي شرايطي را ايجاد كند كه اين اطلاعات به كشاورزان برسد و طوری برسد که آنها را درک کنند و از آن بهره برداري کنند.
این اطلاعات بايستي بطور مستمر از طریق دفترهای ترویج، کلاسها، گردهمايی ها، خبرنامه ها، روزنامه های محلی، رادیوهای محلی روستايی (كه جايشان در كشور ما خالي است)، فیلم، ویديو و حتا از مسير کودکان و دانش آموزان روستایی به کشاورزان برسد. کشاورزان باید با اطلاعات بمباران شوند.

ب: ایجاد و حفظ تعادل در چرخه تولید
درحالیکه دولت وظیفه دارد مواد غذايی بنيادين را بهمه مردم برساند، حفظ سامانه تولید کشاورزی داخلی بایستی در اولویت قرارگیرد. برنامه ریزی دولت در كشاورزي باید چنان دقیق باشد که همه مواد اولیه و ابزار تولید کشاورزی و دامپروری در زمان مورد نیاز در دسترس كشاورز باشد تا لطمه ای به چرخه تولید نخورد. بویژه، در مورد مواد كشاورزي وارداتی، این برنامه ریزی، براي اينكه آسيبي به توليد كشاورزي داخلي نزند، حیاتی است.
ازسوی دیگر، در مواردی که تامین کمبود مصرف بایستی از خارج تامین شود، برخلاف عملکرد دولتهای جمهوري اسلامي، واردات نباید در حجم یا کیفیت و یا در زماني انجام گیرد که در رقابت مستقیم با پخش و فروش فرآورده هاي داخلی باشد.
ازسوي ديگر، دولت بایستی از ورود مازاد تولید داخلی به بازار جلوگیری کند تا بهاي فراورده ها افت نکنند و کشاورزان زیان نبیند. حتی اگر دولت مجبور شود سیب زمینی یا شیر مازاد را بخرد و آنها را به دریا بریزد، باید اینکار را بکند. البته خريد عادلانه مازاد توليد و کمک به کشورهای گرسنه و فقیر یک راه بشر دوستانه و پسندیده برای ایجاد تعادل در چرخه تولید داخلی است.

ج: تعادل در سیاست واردات و بازرگانی
با فرآورده های کشاورزی نبایستی مانند فرآورده هاي صنعتی رفتارکرد. در صنعت، ایجاد رقابت حتا با کالاهای وارداتی گاهی برای افزایش کیفیت منطقی است، ولی درکشاورزی، بويژه درمورد فرآورده هاي استراتژیک، این کار خطرناک وضد منافع ملي است.
سیاست دولت در ایجاد مقررات گمرکی و بازرگانی برای واردات فراورده هاي کشاورزی بایستی مطلقاً برپايه نیاز جامعه باشد و بایستی ماهیتی مقطعی داشته باشد. ماهرگز نباید بفکر ایجاد رقابت برای گوشت داخلی باگوشت وارداتی باشیم ویا با واردکردن گندم وبرنج وچای بخواهیم كشاورزان را تشویق به رقابت کنیم. فرآورده هاي کشاورزی داخلی به علت اهمیت استراتژیک و اینکه به کشور قدرت پایداری تزلزل ناپذیر می دهند، بایستی مقدس تلقی شوند.

د- اعطای یارانه های مؤثر و به هنگام
در بخش یک، درباره ضرورت یارانه های دولتی بحث شد. این یارانه ها بایستی با دقت محاسبه شوند که بيشينه تأثیر را با كمينه هزینه داشته باشد. مبلغ یارانه نباید ثابت باشد، بلکه بايد طوری طراحی شود که پس از چند سال کشاورز را به رقابت آزاد برساند. بنابراین، هدف این یارانه های موقت و مقطعی سه چیز است:
(1) امکان رقابت موفق با فرآورده هاي مشابه وارداتی.
(2) امکان رقابت موفق در بازار های خارج از کشور.
(3) تقویت بنیه مالی کشاورز برای ایجاد امکان افزایش کیفیت و تولید و بهبود بهره وری.

ه- ایجاد امنیت برای سرمایه کشاورز
دولت بایستی سرمایه کشاورز را که زمین آماده شده، تأسیسات و ابزار تولید اوست، در برابر آسيبهاي بيرون از کنترل کشاورز تضمین و بیمه کند. این بیمه باید اجباری و با هزینه اي بسيار اندک باشد. بيمه شامل موارد زیر خواهد بود:
(1) بازپرداخت کل سرمایه در صورت وقوع بلاهای طبیعی.
(2) تضمین خرید تمامي فرآورده کشاورز با بهاي عادلانه.
(3) تضمین پرداخت کمبود تولید در صورت کم آبی، توفان، سيل، آفت غیر قابل کنترل و موارد مشابه.
(4) بیمه تمامي دارایی و ابزار تولید کشاورز
در موارد تضمین خرید، دولت می تواند نفوذ خود را بر تنظیم حجم توليد کالا بکار برد؛ مثلاً در صورت فراوانی گوجه فرنگی از میزان تضمین خود بکاهد و فرآورده کمیاب تری را که با امکانات کشاورز هماهنگی داشته باشد پیشنهاد نماید.

و- ایجاد مراکز آموزش کشاورزی
هیچ عاملی مؤثرتر از آموزش و اطلاعات در بهبود کیفی و کمی کشاورزی نیست، و برخلاف صنایع تولیدی، هیچ تولید کننده ای کمتر از کشاورز به اطلاعات وآموزش علاقه ندارد. آنها بیشتر به اطلاعات سنتی متکی هستند. به این دلیل، دخالت و پویایی دولت درایجاد مراکز آموزش وترویج کشاورزی برای موفقیت کشاورز حیاتی است. یرای این کار، نیاز به تدوین یک برنامه گسترده و پویاست. نکته های زیر می تواند راهنما باشد:
(1) ورود آموزشهای کشاورزی در کتابهای درسی دانش آموزان روستایی.
(2) ایجاد کلاسهای غیر رسمی آموزش کشاورزان بالغ.
(3) نمایش و شرح روشهای موفق بوسیله فیلم، نشست هاي پرسش و پاسخ و غیره.
(4) ایجاد کتابخانه در همه روستاها و تامین كتابها و نشریات مربوط به كشاورزي.
(5) ایجاد كشتزارهای نمونه و پژوهشی در همه مناطق برای فرآرده هاي ویژه آن مناطق.
(6) ایجاد ایستگاههای رادیويی محلی روستایی برای تزریق اطلاعات.
(7) برنامه های تلویزیونی ترویج ویژه روستاییان در مناطق روستایی.
(8) ایجاد مسابقات مقایسه ای و رقابتی در همه مناطق روستایی.
(9) احداث دانشکده های کشاورزی و مدرسه های حرفه ای کشاورزی و دامداری در مناطق کشاورزی و دامداری.
(10) ایجاد شوراهای فعال روستایی که اعضای آن توسط اهالی انتخاب شده باشند.
(11)توقف ترویج فرهنگ فقر، ترويج فرهنگ رفاه و توليد ثروت، آموزش فرهنگ زندگی بهتر، زندگی مرفه با وسایل نوین و راحت، براي ایجاد انگیز در راستاي کسب درآمد بیشتر و سود بیشتر.

3- کمک به ایجاد شبکه پخش

ناتوان ترین حلقه زنجیره تولید كشاورزي تا مصرف در کشور ما صنعت پخش است. ما هنوز تعریف درستی ازمعنای واژه پخش درمورد فرآورده های کشاورزی نداریم. شعارهای توخالی و غیرعملی "از تولید به مصرف" دولت هاي جمهوري اسلامي، مردم را از مسیر اصلی که باید طی شود منحرف کرده و شبکه پخش کشور را همچنان ناتوان باقی گذاشته است. شعار كودكانه "از تولید به مصرف"، پیاز تبریز را به زابل نمی رساند و خیار اهواز را در مشهد توزیع نمیکند.
دربسیاری از تولیدات کشاورزی که گاهگاه دچار کمبود یا گرانی آنها می شویم، مسئله كمبود از حجم تولید نیست، بلکه مسئله ضایعات پس ازتولید ویا ناتواني دررساندن فرآورده به محل مصرف است. بار ها رخ داده که دهها هزار تن پیاز در تبریز گندیده، در حالیکه برای مصرف تهران از پاکستان پیاز وارد کرده ایم. از این گونه مثال ها، در مورد بسياري از فرآورده هاي كشاورزي و دام و ماكيان، بدبختانه، زیاد می توان زد.
برای حل دراز مدت و قطعی این مسئله باید برای ایجاد فرهنگ و شبکه توزیع برنامه ريزي کرد. كار توسعه شبکه پخش بدست دولت عملی نیست. سامانه سنتی خرید فرآورده ها توسط دلالان ازکشاورزان و آوردن آنها به نزديكترين بازار بارفروشی، که درسده های گذشته کارآیی داشته، اکنون ديگر پاسخگوی وسعت کشاورزی وگسترگی بازارهای مصرف درکشور نیست. این روش فقط میتواند دریک محدوده جغرافیایی محلی پاسخگو باشد. شبکه های پخش "بازارهای شهرداری" نیز همان لباس را پشت و رو به تن کردن است، زیرا هدف آن کاهش دادن به هزینه های اضافی، چشم پوشی از کیفیت و رويارويي با تورم قیمتهاست که بیشتر جنبه سیاسی دارد و برای ساکت نگه داشتن مردم و کاهش سطح نارضایتی بکار رفته است.
یک دولت خدمتگذار و دوراندیش بایستی سیاست خودرا جوری تنظیم کند که در دراز مدت شبکه قدرتمندی از تبدیل و توزیع در کشور ایجاد شود. در این شبکه، که بايد با تشويق دولت توسط سرمایه گذاران و مدیران بخش خصوصی انجام شود، وظایف زیر خود بخود به انجام خواهد رسید:
الف) ايجاد امکان پخش سراسری همه فرآورده های کشاورزی در سراسر كشور.
ب) ايجاد امکان جلوگیری يا كاهش ضایعات هنگام برداشت.
ج) ايجاد امکان جلوگیری از ضایعات در روش استفاده.
د) ايجاد امکان انبار کردن برای ایجاد تعادل در عرضه فرآورده های فصلی.
ه) ايجاد امکان تبدیل مازاد مصرف به کالاهای دیگر يا كالاهاي ماندگار.
و) ايجاد امکان ایجاد صنایع تبدیلی و ایجاد اشتغال در سراسر سال.
ز) امکان ایجاد شبکه ترابری ضروری برای پخش سراسري.
ح) امکان ایجاد انبارها و سردخانه های ذخیره در همه مناطق کشاورزی.
ط) تفکیک فرآورده ها بر پايه کیفیت برای ارضای تقاضای همه طبقات اقتصادی کشور.
ی) ایجاد اشتغال دائم در توزیع بجای دلال بازی، و افزایش سطح درآمدها در چرخه توليد.
س) امکان توزیع در بازارهای خارج از کشور.
برای رسیدن به هدفهای بالا دولت باید باعث ایجاد یک حرکت زیربنایی در راستای پخش و عرضه صنعتی فرآورده های کشاورزی شود.

الف- تشویق ایجاد صنایع تبدیلی
صنایع تبدیلی کشاورزی از بسیاری صنایع مادر و تکنولوژیكي دهان پرکن براي كشور ما، در شرايط كنوني، مهمتر هستند. دولت باید با این فلسفه وارد کار شود که اگر ما غذای جهان را تولید کنیم در موقعیت قدرتمندتری قرار میگیریم تا اگر خودرو یا دوچرخه يا بمب اتمي تولید کنیم. زیرا آنکه فقط دوچرخه می سازد حاضر خواهد شد بهر قیمتی توليدش را به ما بفروشد تا از ما غذا بگیرد و شکمش را سیر کند. این نیاز و طبیعت بشر است.
بنابراین، ایجاد صنایعی که فرآورده های کشاورزی و دامی ما را تبدیل به کالاهای ماندگارتری میکند باید اولویت اول را داشته باشد. هیچ دامداری نباید مجبور شود شیرش را دور بریزد، که اکنون شامل 40% شیر تولیدی کشوراست. هیج کشاورزی نباید گوجه فرنگی، سیب زمینی یا پیازش کنار جاده بپوسد، هيچ باغداري نبايد با حسرت به ميوه هاي بي مشتري ريخته در زير درختانش بنگرد.
ما باید باور داشته باشیم که در اقتصاد، توليد ذرت و گندم هيچ تفاوتی با سنگ آهن و مس ندارد و اهمیتشان کمتر نيست، و اینکه سود پوست گاو و سیب درختی و زعفران از مس و سرب و روي کمتر نیست.
دولت باید ایجاد صنایع تبدیلی را مانند یک وظیفه مقدس تشویق و کمک کند، زیرا این کار با ایجاد مزایای زیر، کشاورزی ما را متحول خواهد کرد.
(1) مصرف کلیه فرآورده هاي افزون بر مصرف مستقیم.
(2) جلوگیری از ضایعات برداشت با بها دادن به آنها.
(3) جلوگیری از ضایعات مصرف با بهبود تليد و تبدیل آنها به کالای ماندگار.
(4) تولید فرآورده های پايين دست و جانشینی واردات.
(5) امکان ایجاد بازارهای صادراتی.
(6) امکان انبار کردن و توزیع غیر فصلی فرآورده هاي کشاورزی.
(7) ایجاد ارزش افزوده بيشتر در فرآورده هاي کشاورزی و دامی.
(8) ایجاد اشتغال گسترده صنعتی در بخش کشاورزی.
(9) امکان استفاده از وقتهای مرده کشاورزان در فصل های غیر فعال کشاورزی.

ب- تشویق به ایجاد صنایع فرآوري و بسته بندی
پیش نیاز یک شبکه پخش کارآمد در کشاورزی، موجود بودن صنایع فرآوري و بسته بندی است. بدون فرآوري و بسته بندی، توزیع فقط در محدوده جغرافیایی خاص و در فصل خاص امکان پذیر است. ولی باایجاد صنایع فرآوري وبسته بندی مناسب و کافی درمناطق کشاورزی، امکان توزیع سراسری و ماندگاري كالا فراهم می شود. کار این صنایع بشرح زیر خواهد بود:
- سواسازی و طبقه بندی فرآورده طبق معيارهاي كيفي و كمي برای بسته بندی مناسب جهت عرضه در بازارهای مناسب.
- بسته بندی مناسب برای بازارهای مربوط.
- بسته بندی مناسب برای انبارکردن پیش از پخش.
- بسته بندی مناسب برای ترابري سالم به محل فروش.
- فرآوري کالا به معنای پاکیزه کردن، گندزدايي کردن و جداکردن بخش غیرقابل مصرف، و برای جلوگیری از فساد سریع.
- فرآوري و بسته بندی مناسب برای صادرات.
معمولاً صنایع فرآوري و بسته بندی، شبکه پخش را هم بهمراه میآورد، زیرا غالباً شرکت های پخش کننده ترجیح میدهند فرآوري و بسته بندی را خودشان انجام دهند.

ج- تشویق به ایجاد شبکه های پخش
در ایران، دولت همیشه با سیاستها و دخالتهای خود مانع ایجاد شبکه های مؤثر پخش توسط شرکتهای خصوصی پخش بوده است. از آنجا که همیشه شعارهای گمراه کننده و مخرب ضد "واسطه ها" برای مقاصد سیاسی و پنهان كردن ناكارآمدي دولت را در ساماندهي شبكه پخش بگوش مردم خوانده شده، بسياري كارآفرينان از ورود به صنعت پخش براي پرهيز از "دلال و واسطه" قلمداد شدن خودداري كرده اند. بنابراین، سرمایه گذاران از این صنعت بسیار مهم و حیاتی فراری داده شده اند. نخست باید توجه کرد که شبکه پخش كشاورزي چه مسئولیتی دارد، و تاثیرش درافزایش و بهبود فرآورده های کشاورزی وافزایش درآمد کشاورزان چیست؟
نقش شرکت های پخش از قرار زیر است:
- خريد کالای کشاورزی بصورت خام از کشاورز.
- فرآوري و بسته بندی مناسب بازار مصرف.
- بازاریابی برای فرآورده در سراسر کشور یا در منطقه تحت پوشش خود.
- ترابري کالا به مراکز فروش.
- سرمایه گذاری در امر خرید از کشاورز.
- سرمایه گذاری در امر فرآوري، انبار و ترابری.
- ایجاد شبکه ترابری دائمی و قابل اطمینان و مناسب براي رساندن فرآورده به محل مصرف
- تبلیغ و راهيابي برای مصرف بیشتر فرآورده.
- منبع اطلاعات برای کشاورز در راستای تنظیم برنامه تولید و کیفیت و قیمت ها.
شرکتهای بزرگ پخش بعلت تعدد منابع خرید، پخش برنامه ریخته شده، و نیاز به داشتن یک برنامه زمانبندی مدون و قابل اتکاء، دیگر مانند دلالان میدانهای بارفروشی نمیتواند عمل کنند. برای آنها ثبات و كيفيت در منابع تامین فرآورده مهمتر از سود آني در یک معامله موضعی و گُذَرا است. آنها ترجيح مي دهند بیشتر با تعاونی های کشاورزان طرف شوند تا شمار زيادي كشاورز كوچك و قراردادهای درازمدت ببندند که طی آن هم خودشان بتوانند براي تغذيه و گسترش بازار برنامه ریزی کنند و هم کشاورزان بتوانند برای تولید شان برنامه ریزی کنند.
دولت معمولاً با دخالتهای زیانبار خود انگيزه ایجاد اینگونه شرکتها را كاهش داده است.
شعارهای "از تولید به مصرف" و ایجاد بازارهای دولتی محله،عدم شناسایی و کمک شبکه بانکی، عدم اطمینان به سرمایه گذاری درازمدت بعلت عدم ثبات در سیاستهای دولت، تضاد در مقررات، و بالاخره رانتخواري و انحصارگري در واردات فرآورده هاي پرمصرف استراتژيك، این بخش از چرخه تولید کشاورزی را بسیار ناتوان نگه داشته است.
باید توجه داشت كه هرچند بازارهای "از تولید به مصرف" ممکن است سیب زمینی را ده تومان ارزانتر به مصرف کننده برساند، ولی ضایعاتی که در مسیرش از خود بر جای می گذارد نابود کننده است و سال به سال باعث کاهش تولید و افزایش قیمتها و کاهش کیفیت می شود، که همیشه شاهد آن بوده ایم.
(1) مزایای ایجاد شبکه پخش
در صورت اعمال یک سیاست صحیح و دراز مدت توسط دولت در ایجاد یک چرخه درست و کامل در تولید و پخش فرآورده هاي کشاورزی، مزایای زیر بدست مي آيد:
- انبوهی از صنایع کشاورزی در سراسر کشور بوجود می آید.
- برای بخش عظیمی از جمعیت وابسته به کشاورزی ایجاد اشتغال می كند.
- باعث افزایش تولید می شود و ضایعات را کاهش می دهد.
- سطح درآمد کشاورز و نيز کارگر در سطح شبکه پخش افزایش می یابد.
- کشاورز حداکثر بهره را از افزایش قیمت ها می برد، زیرا درصدهای ارزش افزوده در مسير فرآوري و پخش تقریباً ثابت می ماند.
- کشاورز از انزوای روستای خود خارج میشود و به ارزش اطلاعات و برنامه ریزی پی می برد.
- تخصص كشاورزي در سطح کشور ترویج می شود و ارتقاء پیدا میکند.
- پژوهش و آموزش بعلت نیاز شبکه به آن، حتا بدون تشویق دولت بصورت خودجوش ترویج می یابد.
- اقتصاد کلان کشور از افزایش تولید در رده های مختلف زنجیره تولید تا مصرف سود می برد و تولید سرانه و سطح رفاه بالا میرود.
- درآمد دولت از مالیات بصورت تصاعدی افزایش می یابد.
- با افزایش درآمدها در بخش کشاورزی خرید كمي و كيفي وسايل زندگي افزایش مییابد و بنابراین صنایع دیگر کشور رونق می یابند.
- گرايش به شغل كشاورزي افزايش مي يابد، مهاجرت از روستا به شهر كاهش مييابد، جمعيت و در نتيجه آباداني روستاها افزايش مي يابد و به علت گسترش خدمات شهري به روستاها، تفاوت در دسترسي به ابزار وخدمات رفاهي ميان شهر و روستا كاهش پيدا مي كند.

د- سیاست تشویق صادرات
سیاست هاي متزلزل، متناقض، بی ثبات، بی منطق و پردست انداز دولت ها را در ایران، در مورد صادرات فرآورده های کشاورزی، حتا رقيبان کشور ما هم نمی توانستند به این خوبی طراحی کنند. شگفت آور است که صادر کنندگان ایرانی توانسته اند، حتا در بدترین شرایط ، با همه مشکلات بجنگند، بي ثباتي را تحمل كنند و خطرهای مالی را بجان بخرند و هنوز صدها میلیون دلار محصولات کشاورزی را بخارج از كشور صادر کنند.
این جنگ سخت صادرکنندگان ایراني با دولت های مزاحم، حقایق زیر را آشکار کرده است:
- فرآورده های كشاورزي ایران بازارهای بسیار خوبی در خارج دارند.
- تقاضا برای فرآورده هاي ایراني بعلت تنوع و کیفیت آنهاست.
- صادرکنندگان ایرانی بسیار پویا، سرسخت و مبتکر هستند.
- ایران می تواند سالانه بيش از درآمد فروش نفت، صادرات کشاورزی داشته باشد و جمعیت عظیمی از مردم کشور، بويژه كشارزان، باغداران و دامداران را به رفاه برساند.
- ما در صنایع پردازش و بسته بندی بسيار ناتوان و عقب افتاده هستیم.
- ما در ترابری صادراتی بسيار ناتوان هستیم.
- ما در سامانه بانکی همگام با كشاورزي و صادرات ناتوان هستیم.
- ما در مقررات گمرکی پشتيبان كشاورزي و صادرات ناكارآمد هستیم.
- ما درتبلیغات دولتي و سازمانی برای معرفی فرآورده های كشور ناكارآمد هستیم.
دولت بایستی در نخستین گام کلیه موانع مقرراتی را از سر راه صادرات مواد كشاورزي بردارد، گمرک و شبکه ترابري را وادار به دادن الویت به صادرات کند. موانع پیمان ارزی و محدودیت های ارزی صادر کنندگان را حذف و شبکه بانکی را وادار به پشتيباني اعتباری از توليدكنندگان و صادر کنندگان كشاورزي نماید و خود به تبلیغ جهانی فرآورده های کشاورزی ایران بپردازد.

ه- سیاست مناسب گمرکی و واردات
دولت باید بپذیرد که واردات فرآورده های کشاورزی یا مواد غذایی برای جبران کمبود تولید داخلی، فقط در شرایط زیر مي تواند توجيه داشته باشد:
(1) حداقل ضروری برای تکمیل انبارهای استراتژیک فقط در مورد اقلام استراتژيك.
(2) حداقل مواد بنيادين ضروری برای مصرف و تندرستي مردم.
(3) واردات تکمیلی برای جبران کمبود موقت تولید داخلی.
(4) واردات اقلام غیرضروری فقط در برابر صادرات همان رده اقلام، برای ایجاد تنوع.
اصولی که بایستی دولت در وضع مقررات گمرکی بکار برد از این قرار است:
(1) اقلام وارداتی نبابد به قیمتهايی باشند که جانشین تليد فرآورده در داخل شوند.
(2) واردات بايد در راستاي افزایش و بهبود تولید داخلی باشد.
(3) مقررات گمرکی و واردات نسبت به شرایط کشاورزی داخلی حساس باشد. مثلاً چای مورد نیاز مصرف کشور در زمان برداشت چای داخلی وارد نشود، یا هنگام فروش برنج داخلي، سیل برنج وارداتي به کشور جاري نشود، یا بجای خوراک دام مورد نياز مرغداران، مرغ و تخم مرغ وارد نشود.

و- الحاق به سازمان بازرگاني جهانی
آنچه مسلم است کشور ما نمی تواند از الحاق به پیمان بازرگانی جهانی سرباز زند، و آماده شدن برای الحاق مستلزم بسیاری مقرارت حمایتی و تدوین یک سیاست حساب شده برای تقویت بخشهای داراي مزيت و قابل رقابت کشاورزی کشور خواهد بود.
کشاورزی ما در شرایط کنونی بعلت کیفیت پايین، هزینه بالاي تولید، ضایعات بالا و بهره وری بسیار پايین، درنخستین حمله كالاهاي خارجی شکست خواهد خورد و از بین خواهد رفت. بنابراین، نقش دولت ازاکنون تاآن زمان برای صنعت کشاورزی ما، نقش مرگ وزندگی را دارد. یک دولت هوشمند بایستی در این چند سال مانده برنامه ریزی دقیقی برای بالا بردن سطح کشاورزی بشرحی که گذشت انجام دهد تا ما بتوانیم در برابر كالاهاي جهانی رقابت کنیم و حتا جای خود را در جهان" تامین غذا" باز کنیم.
پیشنهادهایي که ارائه شده ما را به این هدف خواهد رسانید. نه تنها چرخه تولید به مصرف فرآورده های کشاورزی و دامی را تقویت کرده و گسترش خواهد داد، بلکه کیفیت و بهره وری را ارتقاء وهزینه های تولید را کاهش خواهدداد، سطح رفاه را درفعالیت کشاورزی بالا خواهد برد و قدرت خرید کشاورزان را به سطح تولید کنندگان صنعتی خواهد رسانید.

4- ایجاد امنیت و انگیزه برای سرمایه گذاران

الف- ایجاد امنیت برای سرمایه گذاری در کشاورزی
مهمترین عامل بازدارنده سرمایه گذاری در کشاورزی، در طی دهه هاي گذشته نبودن امنیت اقتصادی و قضائی بوده است. این نبود امنیت، البته ویژه صنعت کشاورزی نبوده، بلکه در کل اقتصاد صنعتی رایج بوده و هست. نبودن امنیت را میتوان به شرح زیر فهرست کرد:
(1) قانونها و مقررات ضد مالکیت زمینهای بزرگ که برای ایجاد مزارع و باغها و دامداریها با شیوه های کارآمد و پربازده و ایجاد صنایع تبدیلی جنبی ضرورت دارد.
(2) تعدد مراکز تصمیم گیری و قضاوت، هر کدام با قدرت خود ساخته اجرايی حتا در حد تصرف، دستگیری و زنداني کردن، که مزاحم، مخل و برای سرمایه گذاران نااميد کننده و گاه هولناک و خانمان برانداز بوده است. در بسیاری موارد حتا برخی نهادها بي مجوز یا مراجعه و یا حتا استفاده از مراجع قانونی، اقدام به عملیات تهدید، تصاحب، زورگويی، اخاذی سازمانی وغیره کرده اند. سرمایه گذار غالباً خودرا مواجه با چندین نهاد و سازمان و اداره مزاحم می بیند. در برخی موارد تا بیش از بیست مرجع مزاحمت و بیش از پنجاه نوع اخاذی رسمی يا قانوني ازانواع عوارض تاهمیاری برای یک طرح شمرده شده است
(3) قانونها و مقررات بیشمار و غالباً متناقض که سرمایه گذار را گیج و بلاتکلیف میکند.
(4) قانونها ومقررات موقت و بی ثبات که سرمایه گذار را ازبرنامه ریزی دراز مدت که یک ضرورت حیاتی برای یک طرح موفق است باز می دارد.
(5) نبود امنیت برای سرمایه انباشت شده در مورد طرح های موفق، که سرمایه گذار را ناامید از بهره گیری از دستاوردهای ابتکارات و زحمات و سرمایه خود می کند.
(6) رواج فساد اداری ژرف و گسترده، که باعث اعطای امتیازات ناسزاوار به اشخاص کم مایه در رقابت نابرابر با سرمایه گذار مبتكر قرار میدهد و یا امتیازات سزاوار سرمایه گذار را لغو یا به خطر می اندازد.
(7) پروانه های واردات و خریدهای وارداتی نابجای دولت از فرآورده های کشاورزی استراتژیک با ارز يارانه ای يا با عرضه آنها در زير قيمت توليد داخلي، آنهم همزمان با فصل برداشت کشاورزان ایرانی، که نتیجه ای جزکاهش قیمت وکاهش تقاضا براي فرآورده هاي ایرانی و زيان بردن کشاورز ایرانی نداشته است. این سیاست که خوش بینانه در اثر نادانی و بی لیاقتی، و بدبینانه فقط بخاطر سودجویی هاي شخصيت هاي نزديك به هرم قدرت اعمال می شده است، یکی از آفت های بزرگ و خانمان برانداز کشاورزی ایران بوده وهست، که نه تنها از گسترش تولید کشاورزی و افزایش رفاه و قدرت اقتصادی کشاورزان ایرانی جلوگیری میکند بلکه سرمایه گذاری را به سوی واردات و دلالی سودآور و بي زحمت،هدایت و از تولید مخاطره آمیز دور می نماید.
(8) سیاست نابخردانه یارانه دادن به مصرف کننده فرآورده کشاورزی بجای تولید کننده.

ذکر دلایل وجود عوامل دافعه در سرمایه گذاري در ایران مسئله را حل نمی کند، بلکه فقط پیچیده و ژرف بودن مسئله را یادآوری می نماید، و اینکه چرا دلالی و بازرگانی از نوع کوتاه مدت و سریع الوصول درایران بیشتر از صنعت و کشاورزی رایج است. سرمایه داران ایرانی به همین دلایل سرمایه های خود را از کشور فرار میدهند و کشور ازنظر سرمایه گذاری فقیرتر و فقیرتر می شود. وقتی مردم یک کشور از سرمایه گذاری در میهن خودشان به علت ناامنی و ناپایداری پرهیز می کنند، امید بستن به سرمایه گذاری خارجی سرابی در رؤیا بیش نمیتوان باشد.
با همه این موانع و مسایل، راه هايی هست که بتوان سرمایه گذاری در صنعت کشاورزی را در ایران پرجاذبه کرد، و آنهم فقط توسط دولتی که واقعاً بخواهد. درصورت ایجاد شرایط لازم، طرح مربوط به اي كار تدوین و ارائه خواهد شد.

ب- ایجاد انگیزه برای سرمایه گذاری
در ایران هیچگونه انگیزه برای سرمایه گذاری در کشاورزی وجود ندارد، مگر براي تصاحب زمينهاي منابع طبيعي در قالب طرحهايي كه عمدتاً انجام نميشود. تقریباً همه چیز ضد این امر برنامه ریزی شده و عمل میشده است. تبلیغات ضد سرمایه و ضد سرمایه گذاری، که از چند دهه پیش، از زمان آغاز کار حزب توده، در ایران رایج شد، باعث شده که حتی برای حفظ احترام اجتماعی هم كه شده از سرمایه گذاری در کشور پرهيز شود. رفتار شوراي انقلاب و دادگاههاي انقلاب با سرمايه داران و صاحبان صنايع در سه دهه گذشته نمونه بارزي از تاثير تبليغات سوء در ذهنيت طبقه حاكمه پس از انقلاب بوده است. بنابراین، سرمایه ها به خارج از کشور انتقال پیدا كرده و می کنند، دوبي با پول ايراني از بياباني خشك به پيشرفته ترين مركز بازرگاني جهان تبديل مي شود، تركيه خود را با پول ما مي سازد و كشورهاي غربي صدها ميليارد دلار سرمايه هاي ايراني و ميليونها مغز ايراني را پذيرا مي شوند. زیرا در آنجا برای سرمایه گذار انگیزه، امنیت و احترام اجتماعی وجود دارد. این مسئله درطی سده حاضر کشور را فقیرتر و عقب افتاده تر کرده است.
اکنون بایستی بر این مسئله حیاتی و بغرنج چیره شد. اگر دولتي مصمم باشد که در راستای حل این مسئله گام بردارد و با این ویروس سرمايه ستيزي هشتاد ساله که بصورت یک فرهنگ منفی و ویرانگر درآمده مبارزه نماید، اندیشه هایی وجود دارد که می توان پروراند، بصورت قانون و مقررات درآورد وهمراه با تبلیغاتی که توام با عمل باشد به جامعه باوراند.
برنامه هایی نیز برای ایجاد انگیزه برای سرمایه گذاری در صنعت کشاورزی ایران، حتا در این شرایط منفی و نااميد كننده، می توان تدوین کرد که کشور را در درازمدت از این بلای خودسوز برهاند و رشد راستين کشاورزی را در این کشور جان دهد.













اين پيشنهاد در فروردين 1377 براي استفاده رياست جمهوري وقت، آقاي محمد خاتمي، تدوين و تسليم شد. در تاريخ 12 خرداد 1377، رياست جمهوري طرح را عيناً به وزارت كشارزي وقت ابلاغ كرد. هرچند كه برخي از پيشنهادها بصورت ناقص در اين چند ساله عمل شده، ولي بيشتر پيشنهادها هنوز مصداق عملي دارد.
بازگشت به صفحه قبل   نسخه قابل چاپ   لینک دائمی به این خبر 
 
 
¤ اخبار جبهه ملی
¤ درگذشت مهندس اسماعیل حاج قاسمعلی
¤ بازداشت پیمان عارف عضو جبهه ملی ایران
¤ ادیب برومند: انحلال مجلس استیضاح مصدق را منتفی کرد
¤ نامه سخنگوی جبهه ملی ایران به بی بی سی
¤ پیام های نوروزی
¤ خورشیدی که هر روز فروزان تر از روز پیش میدرخشد/بیانیه جبـــهه ملــــی ایــــران
¤ سنگر نشین بی مدعای آزادی هوشنگ کشاورز صدر رفت
¤ تجزیه طلبی محکوم است/رئیس هیئت رهبری جبهه ملی ایران
¤ متن پیام های رهبران جبهه ملی به مناسبت پنجاهمین سال تاسیس کنفدراسیون
¤ تحلیل جبهه ملی ایران ازرویدادهای مصر
¤ دکتر علی رشیدی عضو هیئت رهبری جبهه ملی ایران به دو سال زندان و 5 سال محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم شد
¤ بازداشت اعضاي جبهه ملي ايران در اسفراين خراسان شمالي
¤ بزرگداشت دکتر مصدق در واشنگتن/2 گزارش
¤ بزرگداشت دکتر محمد مصدق در باشگاه ملی خبرنگاران در واشنگتن دی سی شنبه 10 نوامبر 2012
¤ مشروح سومین گزارش احمد شهید در رابطه با حقوق بشر در ایران
¤ جبهه ملي ايران , نيروي هوايي و خلبانان قهرمان دفاع مقدس را گراميداشت
¤ تکدیب امضا
¤ جبهه ملی ایران: به یاری زلزله زدگان بشتابیم
¤ درگذشت رادمرد میهن دوست آقای دکترخسروسعیدی عضو حزب ایران و جبهه ملی ایران
¤ ننگ ونفرین بربیست وهشتم مرداد
¤ اسطوره مقاومت مهندس عباس اميرانتظام در بيمارستان بستري شد
¤ بیانیه ادیب برومند و جبهه ملی ایران- اروپا و آمریکا در اظهار تاثر و همدردی با هموطنان داغدیده آذربایجانی
¤ احضار كورش زعيم
¤ درود بر چهاردهم مرداد / ادیب بـرومـند- رهبر جبهه ملی ایــران
¤ جبهه ملی ایران نسل کشی مسلمانان در میانمار را محکوم میکند
¤ بیانیه ادیب بـــرومند رئیس شورای مرکزی جبهه ملی ایران به مناسبت بزرگداشت ۳۰ تیر 1331
¤ نامه سرگشاده جبهه ملی ایران به رئیس جمهور آمریکا درمورد ادعای واهی مالکیت امارات بر جزایر ایرانی
¤ عمل جراحی قلب دکتر حسین موسویان، رییس هیئت اجرایی جبهه ملی ایران
¤ گرامیداشت یکصدوسی امین زادروز دکتر محمد مصدق در پاریس و کلن
¤ یادداشت اعتراض جبهه ملی ایران به موسسه گوگل
¤ تکذیب مذاکرات جبهه ملی ایران با آقای رضا پهلوی و نزدیکان ایشان
¤ جبهه ملی ایران مهیای ستیزه گری در باره حفظ تمامیت کشور است/ادیـب بـرومـند رئیس شورای مرکزی جبهه ملی ایران
¤ پیام های نوروزی استاد ادیـب بـرومـنـد , دکتر حسین موسویان ,اقاي حسن لباسچی و مهندس كورش زعيم
¤ پیام نوروزی ادیـب بـرومـنـد
¤ دیدارسخنگو و اعضای جبهه ملی ایران با دکتر علی رشیدی
¤ بیانیه ادیـب بـــــرومــند رئیس شورای مرکزی جبهه ملی ایران درباره انتخابات اسفند ۱۳۹۰
¤ جبهه ملی ايران در انتخابات شرکت نمی کند
¤ آخرین وضعیت جبهه ملی ایران
¤ وضعیت نا مساعد جسمی حمید رضا خادم، زندانی سیاسی در بند ۳۵۰ اوین
¤ آیا جبهه ملی ایران منحل میشود؟
¤ بازجویی و بازداشت فعالان و اعضای جبهه ملی ایران
¤ ادامه بازداشتها و احضار اعضای جبهه ملی ایران به وزارت اطلاعات
¤ برگزاری جلسات شورای جبهه ملی ایران ممنوع شد
¤ احضارعیسی خان حاتمی عضو شورای مرکزی جبهه ملی ایران/ بازداشت مهندس محمد توسلی
¤ بازداشت دکتر علی رشیدی
¤ احضار ملیون به وزارت اطلاعات
¤ نشست مهرماه شوراي مركزي جبهه ملي ايران
¤ جلسه شورای مرکزی جبهه ملی ایران پنج شنبه در تهران برگزار شد
¤ جبهه ملی ایران در خارج از کشور نماینده ندارد
¤ @نامه پیمان عارف به احمدی نژاد@دیدار از پیمان عارف
© 2004 - 2011 - خبرگزاری جبهه ملی ایران - J M I N e w s . c o m - تماس با ما