اقدام بزرگوارانه مهندس امیرانتظام در عیادت از قاضی جلاد محمدی گیلانی همچنان بازتاب داشته و اسطوره مقاومت ایران در توجیه این دیدار بخشایشی میگوید:
“اصلاحگران حقوق بشری باید در نهادینه سازی آن چه را که درست می پندارند بکوشند و این آموزه ها را بپرورانند و بگسترانند، باشد که حتی در مخالفانشان اثرگذار گردد.”
براستی امیر انتطام مبارزی فداکار و بزرگ و آموزگاری صبور برای ملتی در زیر تیغ است.
××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××
جرس: در پی اقدام “عباس امیرانتظام” در عیادت از قاضی دادگاهش که او را به حبس ابد محکوم کرد، نسرین ستوده به همراه جمعی از دوستانش روز جمعه 17 آبان ماه 1392 به دیدار آقای امیر انتظام رفتند.
به گزارش جرس، آقای امیر انتظام در این دیدار بار دیگر با تأکید بر اینکه عیادت از آقای محمدی گیلانی با انگیزه حقوق بشر انجام شده است، آن را مغایر با امر عدالت خواهی ندانست. البته آقای امیر انتظام اعتقاد خود از امر عدالت خواهی را اینگونه شرح می دهد: “این عدالت خواهی بهتر است در راستای آگاه سازی باشد نه ایجاد رعب و تهدید خشونت ورزانه؛ چرا که در این صورت جامعه در دور باطلی از نفرت و پرخاش تثبیت می شود که برای منافع ملی در برهه ای حساس، آسیب زا می شود و هم ارتقای اخلاق انسانی را در جامعه ای که سالیان متمادی است مورد ستم و محرومیت اخلاقی قرار گرفته است با مانع مواجه می سازد.”
از همین رو می گوید: “اگر زمانی کسانی برای میهنشان از خود گذشتند شاید بخواهند باز هم برای میهنشان از حاکمان گذشت کنند ولی با آگاه سازی و فراموش نکردن باز تولیدش را نا ممکن سازند و گذاری مسالمت آمیز را الگوسازی کنند و اگر که آنان در قدرتند تفاوتی در مساله ایجاد نمی کند.”
بنابراین آقای امیر انتظام در توصیه ای می گوید: “اصلاحگران حقوق بشری باید در نهادینه سازی آن چه را که درست می پندارند بکوشند و این آموزه ها را بپرورانند و بگسترانند، باشد که حتی در مخالفانشان اثرگذار گردد.”
با درود
بیاد بیاوریم سخنان”خمینی” را در دهه۶۰ هنگامی که نظامش را در خطر می دید او گفت:
“حفظ نظام اسلامی از اوجب واجبات است،اگر اسلام را می خواهیم باید این جمهوری را حفظش کنیم”.
حال باید از خودمان بپرسیم ایا جناب«عباس امیر انتظام» هیچ اطلاعی از فلسفه بخشش “جنایتکاران”
بر مبنای«ببخش ولی فراموش نکن»که حکومت *اپارتاید افریقای جنوبی*و طرح بخشش”جنایتکاران”
که از طرف«کنگره ملی افزیقا» ارائه شد و نلسون ماندلایی که در زندان بود و بصورت سمبولیک
نماد ان است ندارد؟ فراموش نکنیم طرح ببخشش و عفو جنایتکاران در افریقای جنوبی دارای چند پیش
شرط بود. من برای مستند کردن سخنانم از مقاله رها بحرینی – وکیل حقوق بین الملل و محقق حقوقی
یاری گرفته ام. ایشان در اعتراض به تحریف واقعیات *تجربه آفریقای* جنوبی مقاله ای نوشته است.
اصل مقاله در سایت«بی بی سی» با عنوان *تجربه آفریقای جنوبی، فراموشی جنایات گذشته؟*موجود
است.همانطور که می دانیم این تحریف واقعیت با عیادت امیر انتظام از گیلانی شروع نشده بلکه سالها
پیش از او این تحریف بوسیله اشخاصی همچون اکبر گنجی، عبدالرضا تاجیک و مرتضی کاظمیان و
دیگرانی در سطح جامعه خفقان زده ما بصورت وسیع امکان پخش یافته است. ذکر چند لازم است مثلا
“نظام عفو مشروط آفریقای جنوبی، که توسط قانون ترویج اتحاد و آشتی ملی مصوبه پارلمان آفریقای
جنوبی به تاریخ ۱۹۹۵ رسمیت پیدا کرد، در زمانه خود پدیدهای بسیار نو و خلاقانه بود زیرا برای
اولین بار اعطای عفو را مشروط به “افشای کامل تمامی وقایع مرتبط با اعمال در پیوند با یک هدف
سیاسی” کرد (ماده ۲۰) و بدین سان تقاضای عفو را به وسیله ای برای کشف حقیقت تبدیل کرد”.
“متقاضیان عفو ملزم بودند که فرمهایی مشخص و از پیش تنظیم شده را تکمیل کنند (ماده ۱۸) و در
آنها با جزئیات کامل جرایمی که برایش عفو میطلبند را همراه با ذکر دستورالعمل ها و اوامر صادره،
نام و نشانههای قربانیان، اهداف سیاسی مورد نظر و سود و منفعت های حاصل از جرایم، شرح دهند”
“۱. محکمه علنی -۲. بازپرسی دقیق و مشارکت قربانیان -۳. تحقیقات جامع-۴. شرایط دریافت عفو
و موارد بیشتری در طرح مدل موفق«افریقای جنوبی» در راه اشتی ملی وجود دارد که بدلیل مصلحت
نمیدانم چه حذف شده است. امیر انتظام عنوان می کند که تصمیم ایشان شخصی و بر حسب تصادف
بوده است و لاغیر!! پس چرا مطبوعاتیش کردید؟ انهم از کانال کسانی که مبلغ اسلام«رحمانی» اند.
ما پیر شدیم و میوه مان کال است / افتاده به روی خاک و پامال است
ما پیر شدیم و آرزوهامان / در جعبهء مارگیر و رمال است
بالجمله هنروران ِ پروازیم / چیزی که کم است نزد ما ، بال است