استقلال - آزادی - عدالت اجتماعی (جمهوری ایرانی)
به سایت خبری جبهه ملی ایران ،پرببنده ترین سایت نیروهای ملی خوش آمدید
این سایت خبری مستقل است و به انعکاس اخبار تشکلهای جبهه ملی ایران و نیروهای ملی در سراسر جهان اختصاص دارد
از دیگر صفحات این تارنما در زیر این پیام با کلیک روی صفحه دیدن کنید
 
¤ اخبار دانشجویی
¤ صدور حکم زندان برای ۲۰ نفر از بازداشت شدگان زلزله آذربايجان
¤ دیدار اعضای جبهه ملی ایران با فرید طاهری
¤ روز دانشجو در مزار کیانوش آسا/ بیانیه دفتر تحکیم وحدت
¤ احضار مجدد پیمان عارف به دادگاه
¤ پیمان عارف بار دیگر از تحصیل محروم گردید.
¤ دفتر تحکیم وحدت و سازمان دانش آموختگان ایران در بیانیه ای مشترک: «صدای دانشجویان دربند باشیم»
¤ بیانیه‌ دانشجویان و دانش‌آموختگان لیبرال; «تشکیل جبهه‌ دموکراسی‌خواهان برای صیانت از منافع ملت ایران در مقابل استبداد داخلی»
¤ ممانعت از آزادی پیمان عارف، فعال سابق دانشجویی
¤ پیمان عارف، دانشجوی زندانی، پس از اعتصاب غذا به بیمارستان منتقل شد
¤ پیمان عارف برای سومین بار بازداشت شد
سایتهای دیگر
 
اندیشگاه ملی/ آریان پور
¤ صفحه اول  ¤ اخبار ايران  ¤ اخبار جبهه ملی  ¤ بیانیه های جبهه ملی  ¤ کورش زعيم  ¤ جبهه ملی اروپا  ¤  واشنگتن  ¤ اخبار دانشجویی  ¤ خارج از کشور  ¤ دکتر ورجاوند  ¤ زنان  ¤ نشریات  ¤ دیدگاه  ¤ دریادار مدنی  ¤ رضا آذرخش  ¤ اندیشگاه ملی/ آریان پور  ¤ کنگره ملی/ امیرانتظام  ¤ مقالات  ¤  عضويت  ¤ نهضت آزادی/حزب ملت ایران  ¤ کارگران  ¤  اسناد جبهه ملی  ¤ جوانان جبهه ملی  ¤ دکتر باوند  ¤ كانون انديشه و سخن.  ¤ بیژن مهر  ¤  سمينار جبهه ملی  ¤  فرهنگ  ¤ همبستگی برای دمکراسی و حقوق بشر در ایران  ¤ دفتر پژوهش های جبهه  ¤ اخبار زندانیان سیاسی  ¤ برنامه تلوزیون  ¤ اقتصاد  ¤ آلبوم عکسها  ¤ تماس با ما ¤ آرشیو خبرها
ارتش شاهنشاهی ایران / بخش 5 /امیر هوشنگ آریان پور
30 آذر 1386       بازگشت به صفحه قبل 
نا هنجاری هایی که در ارتش شاهنشاهی ایران در طول 57 سال دوران حیاتش وجود داشت؟
1- انتخاب کادر افسری و درجه داری بر مبنای اصول صحیحی انجام نمی گرفت!
الف – بیشتر افرادی که وارد ارتش می شدند کسانی بودند که موفق به یافتن شغل دیگری در کشور نشده بودند، و با پیوستن به ارتش برای حداقل 30 سال می توانستند از حقوق و مزایای ارتش "هرچند هم ناچیز " بهرمند شده و پس از بازنشستگی مادام العمر از حقوق بازنشستگی خود بهره مند گردند.
ب – اکثر کسانی که وارد ارتش می شدند فاقد حرفه و یا تخصصی بودند. افسران اغلب دوره دبیرستان را با معدل حداقل به پایان رسانده وتا سال 1330 دوره دانشکده افسری فقط یک دوره دو ساله بود، از آن سال به بعد به دوره 3 ساله تبدیل گردید. بیشتر امرای قدیمی ارتش تا سال 1957 را کسانی تشکیل می دادند که فقط همان دو سال دوره مقدماتی نظامی را طی کرده بودند.
پ - در دوران قبل از شهریور 1320 تعداد قلیلی از افسران برای طی دوره های پیشرفته نظامی بخارج ایران گسیل شدند. پس از پایان جنگ دوم و شروع کمک های نظامی آمریکا به ایران تعداد بیشتری از افسران بخارج اعزام گردیدند. ولی بعلت ندانستن زبان خارجی و پایه تحصیلی ناکافی، پیشرفت آموزشی آنها چنانچه که انتظار می رفت رضایت بخش و جالب نبود. خیلی از این گونه افسران پس از پایان دوره تحصیلی موفق به اخذ پایان نامه مربوطه نگردیده ودر مدرک اهدائی به آنها به جمله: " در چند سال گذشته فقط در سر کلاس حاضز شده است" بجای دادن مدرک قبولی اکتفا شده بود. متاسفانه از این نوع افسران در ارتش فراوان بودند.
ت - شرط استخدام درجه داران در سالهای اولیه ایجاد ارتش نوین شاید فقط خواندن و نوشتن در نظر گرفته شده بود. ولی در سالهای بعد از شهریور 1320 بتدریج، داشتن مدرک ششم ابتدائی یکی از شرایط استخدامی آنها گردید. از سال 1350 به بعد در نیروی هوایی و دریایی، برای استخدام در کادر درجه دارای ، داشتن مدرک سوم دبیرستان تا حدی ضروری بود. دوره های درجه داری اغلب یکساله بود. ولی با گذشت زمان و وارد شدن سلاح و تجهیزات پیشرفته در ارتش به این نتیجه رسیدند که پایه تحصیلی سوم متوسطه برای درک اصول علمی، کارکرد و نگهداری و تعمیر آن تجهیزات کافی نیست، لذا مبادرت به ایجاد کادر هما فران در نیروی هوایی و دریا فران در نیروی دریایی نمودند که پایه تحصیلی آنها دیپلم دبیرستان وسپس اعزامشان بخارج کشور برای طی دوره دو ساله در یکی از تخصص های فنی و یا الکترونیکی بود. این در حالیکه یک قدم مثبت در راه بالابردن سطح معلومات درجه داران در ارتش بود، متاسفانه بعلت شرایط استخدامی نا مناسب و نحوه ترفیعات آنها که نه این هما فران افسر بودند و نه درجه دارباعث اختلافات فراوانی گردید که شاید یکی از اساسی ترین علل فروپاشی ارتش شاهنشاهی بود.
ث - برای ترفیع به درجات افسری زمان معینی تعیین شده بود به این شرح:
دانشجو به ستوان دوم 3 سال
ستوان دوم به ستوان یکم 3 سال .
ستوان یکم به سروان 4 سال
سروان به سرگرد 6 سال
سرگرد به سرهنگ دوم 4 سال
سرهنگ دوم به سرهنگ تمام 4 سال
سرهنگ تمام به سرتیپ 4 سال و بستگی به خالی بودن محل امیری داشت.

ج - در 26 سالی که در خدمت نیروی دریایی بودم، فقط در چند مورد ، مشاهده کردم افسر ویا درجه داری از دریافت ترفیع نوبه ای خود محروم شد . در سایر مواقع در اول مهر ماه ترفیعات به گونه دستجمعی (مثل خم رنگرزی) ابلاغ می گردید. [چنانچه در آبان ماه 1348 در یکروز 9 نفر از ناخدا دوم های نیروی دریایی با اهدای دو درجه ، دریادار گردیند! آیا با ارتقاء به درجه بالاتر میزان معلومات و دانش و تجربه این 9 نفر در امور تخصصی مربوط نیز در همان لحظه در حد دو درجه بالا رفت؟!]
به این علت، پس از گذشت 20 سال همه ادارات ارتشی مملو از افسران ارشد با درجه سرهنگ تمامی که ضمناً همه شان خود را واجد شرایط امیر شدن می دانستند گردیده بود.
2- با وجود آنکه بمنظور پی بردن به میزان علاقمندی و بهره دهی و وطن دوستی و پاکی و درستی و غیره پرسنل ارتش، فرمهای مخصوصی بنام "ن.پ. یک" که در حقیقت ترجمه تحت الفظی از نسخه آمریکایی آن بود در ارتش ایران مورد استفاده قرار می گرفت، و افسران مافوق ظاهراً هر سال یکباربرای هر یک از افراد زیر دست خود آنرا( بدون بررسی سوابق) پر می کردند؛ ولی این کار فقط یک کار ظاهری بود و هیچوقت ارزیابی افراد بر مبنای ارزش واقعی آنها برای خدمت در ارتش صورت نمی گرفت.
3 - چون ترفیع همه سرهنگها به درجه امیری غیر ممکن و غیر عملی بود ،پس از تشکیل ساواک عده زیادی از این گونه سرهنگها که سنشان بالای پنجاه و ضمناً دارای روابطی با مسئولین رده بالای ارتش بودند، موفق شدند که خود را بعنوان مسئول یکی ازسازمان های ساواک در استانها و شهرهای بزرگ بگنجانند. بتدریج مقام اکثر روسای ساواک استانها را سرتیبی کردند. با این عمل تعداد قابل توجهی از این سرهنگ ها به درجه سرتیبی ارتقاء یافتند.
در مقابل آن تعداد از سرهنگها ی ( پا بماه) که موفق نگردیده بودند به ساواک بپیوندند، اجبارا! بازنشسته می شدند. لذا اکثریت آنها که خود را ذیحق در ارتقاء به درجه امیری می دانستند، این قصور در بازنشسته کردنشان را بگردن رژیم سلطنتی گذاشته و از آن روی برگرداندند! که نتیجه اش را در بهمن 1357 مشاهده کردیم.
4 - هر گاه افسر و یا درجه داری کار خلافی انجام می داد ، و مثلاً به اموال دولتی دستبرد می زد، و یا مرتکب اعمال خلاف عفت عمومی شده و یا به زیردستان تجاوز کرده بود ، فرماندهان اکثرا! سعی می کردند که این گونه خلافکاری ها را بر ملاء نکنند! لذا به عنوان این که: " بیچاره عیالوار است و همسر و فرزندانش چه گناهی دارند!" موضوع را بطریقی فیصله می دادند.
5- کمتر اتفاق می افتاد که دوره های کوتاه مدت آموزشی برای افسران و درجه داران ترتیب داده شود. ظاهراً افسران برای طی دوره عالی ( که آنرا همطراز دوره فوق لیسانس فرض می کردند) اعزام می شدند، ولی متاسفانه محتوی دروس این دوره ها شامل جزواتی که از انگلیسی به فارسی ترجمه تحت الفظی شده بود و کمتر به معلومات افسران چیز قابل توجه و بدرد خوری را اضافه می کرد .
6- در نیروی هوایی و دریایی درجه داران فرصت بیشتری برای آموزش در حین خدمت بدست می آوردند. لذا اکثر درجه داران این دو نیرو پس از بازنشستگی مشکلی برای یافتن شغل مناسب نداشتند.
7- بیش از سه چهارم پرسنل ارتش را افراد وظیفه که برای خدمت دو ساله جلب می شدند( توجه کنید از آنها دعوتی برای پیوستن به ارتش بعمل نمی آمد بلکه اکثر این نوجوانها از دهات دور افتاده توسط کدخدا و یا مالک ده و یا گروهبان ژاندارم آن ده، بزورو بدون رضایت والدین شان، از دامن خانواده خود جدا شده و برای خدمت
( بیگاری و بردگی) به محیطی بسیار خشن و خالی از مهر ومحبتی که یک نو جوان به آن نیازمند بود و سرلوحه آن ( چو فرمان یزدان چو فرمان شاه، و پیروی کردن از فرمان "اطاعت کورکورانه"، بود) اعزام می گردیدند. آنچه در محیط های سربازی دیده می شد و افراد وظیفه به اجبار ملزم به اجرایش بودند، برایشان نا آشنا و غریبه بود ؛ لذا بعضی از آنها طاقت نیاورده و در فرصت های مناسبی که بدست می آوردند فرار را بر قرار ترجیح می دادند.
8 - در گذشته سربازان وظیفه را معمولاً به نزدیکترین سربازخانه ای که در مجاورت محل اقامت آنها قرار داشت اعزام می کردند. ولی چون عده ای از سربازان محل خدمتی خود را ترک گفته و بنزد خانواده های خود باز می گشتند؛ مغز های متفکر ارتش به عوض یافتن عللی که باعث فرار افراد می گردد باشند! برای جلوگیری از فرار احتمالی این نوجوانان که دوری از پدر مادر در آن سن کم برایشان واقعاً طاقت فرسا بود، پیشنهاد کردند که: " بهترین راه برای جلوگیری از فرارسربازان ،لازم است افراد وظیفه مثلاً بلوچستانی را به رضائیه و افراد وظیفه خراسانی را به سیستان و خوزستانی را به گیلان . . . اعزام گردند! شاید به علت بعد مسافت و بی پولی افراد ونداشتن امکان طی صد ها کیلومتر با پای پیاده و رفتن از یک گوشه ایران به گوشه دیگرآن، مانع فرار افراد شود!
در نتیجه با این گونه طرز تفکرو رفتار و ابتکارات مسئولان ارتشی، در طول 57 سال سلطنت شاهان پهلوی، چنان کینه و تنفری نسبت به شاه و نظامیان در وجود بالغ بر 10 میلیون نوجوانی که بزور بخدمت سربازی روانه شده بودند، بوجود آمد که بالاخره این تنفر در انقلاب سال 57 فرصتی بدست آورد تا خود را نشان دهد!
9 - یکی ازمهمترین وظایف ارتش و مسئولانش در طول 57 سال سلطنت پهلوی ها با سواد کردن ویاد دادن راه و روش زندگی شهری و آموزش های اولیه به افراد وظیفه بی سواد، در امور بهداشت و نظافت شخصی و عمومی، جلوگیری و پیشگیری از بیماریها واگیردارو غیره بود. مقامات ارتشی می بایستی این وظیفه وخدمت انسانی را نسبت به این نوجوانان به مرحله اجرا در می آوردند.! اگر هر نوجوانی که بخدمت نظام میرفت با سواد شده و با خیلی از امور ضروری یک زندگی سالم آشنا می گردید ، در آنصورت پس از مراجعت به دهکده خود او نیز سعی می نمود پدر و مادر و سایر افراد خانواده اش را با آنچه فرا گرفته است آشنا سازد. با این عمل دیگر آن نوجوان و خانواده اش نه تنها عداوت و دشمنی نسبت به رژیم و ارتش در وجودشان رخنه نمی کرد ، بلکه پشتیبان و هوادار رژیم نیزمی شدند.
10- یکی دیگرازوظایف مقامات ارتشی یاد دادن یک نوع تخصص حرفه ای به هر یک ازافراد وظیفه بود. تخصص های ساده ای چون: بنائی، نجاری، آهنگری، سنگ تراشی، جوشکاری، درب و پنجره سازی، شخم زدن زمین بر مبنای اصول مدرن ، بذر کاری اصولی، درختکاری، دامداری، جلوگیری از آفات نباتی، استفاده از کود های شیمیائی ، نگهداری از محصولات کشاورزی در فصل زمستان، چاه کنی و قنات سازی، ضد عفونی کردن محیط زیست، تعمیر تراکتور ها و وسائل شخم مکانیکی، و دیگر حرفه ها!
با یاد دادن هر یک از این "حرف" به افراد وظیفه بتدریج کلیه افراد جامعه خودکفا شده و قادر به تامین هزینه زندگی خود و خانواده اش می گردید. در نتیجه میزان تولیدات کشاورزی افزایش پیدا می کرد، در آمد اهالی قصبات بیشتر شده، قدرت خرید بالا می رفت و در نتیجه کم کم اقتصاد کشور رو به شکوفائی می گذاشت!
11 – با اجرای این وظایف انسانی و مردمی دیگر نیازی نبود که نوجوانان بفکر فرار افتاده و دو سالی را که در خدمت ارتش قرار گرفته اند به صورت دوسال تلف شده از زندگی خود تصور نمایند؛ بلکه آنرا بعنوان بهترین دوران سازندگی زندگی خود منظور می کردند. [ اگر ارتش چنینن وظیفه ای را بعهده گرفته بود آیا کسی در ایام انقلاب 1357 به انقلابیون می پیوست و یا اساساً انقلابی بوجود می آمد؟!]
12 – در مقابل آنچه در بالا به ان اشاره شد ارتش چه کرد؟!
در هر سال هزاران نوجوان را که بنام خدمت مقدس سربازی جلب کرده بودند به عنوان گماشته افسران روانه کردند. این نوجوانان بعوض خدمت سربازی، اجبارا! وادار به نوکری و ظرف شوئی، رختشوئی، بچه داری، جاروکشی ، توالت شوئی،و دیگر کارهایی از این قبیل گردیدند.
13- یکی از بدترین تصمیماتی که مقامات ارتشی گرفتند ، اجازه دادن به کسانی که وضع مالی خوبی داشتند، تا با پرداخت مبلغی فرزندان خود را از اعزام بخدمت سربازی معاف کنند! علت گرفتن چنین تصمیمی از اینقرار بود که چون تعداد کسانی که به سن قانونی ( 18 سالگی) برای احضار بخدمت در هر سال می رسیدند، بیش از نیاز ارتش به سربازان وظیفه بود. با قانونی کردن این ابتکار! اکثر فرزندان پولدارها و کاسب ها و کسانی که در شهرها زندگی می کردند و قادر به پرداخت این پول بودند از خدمت معاف می گردیدند! خوب با این ابتکار جون گذشته قرعه احضار بخدمت مقدس سربازی! بنام طبقه ستمدیده و عقب نگهداشته شده و خانواده های بی پول آنها اصابت می کرد. یعنی آن خانواده ای که فقیر تر بود هم فرزند نوجوانش را برای مدت دو سال به بیگاری می بردند. و هم در این دو سال پدر خانواده که می توانست در کار کشاورزی ازفرزندش بهره گیرد و شاید درآمد ناچیزش را کمی بیشترکند ، با به خدمت "مقدس سربازی!" بردن فرزندش از آن نعمت نیز بی بهره می گردید!؟حال مسئولین کشور چگونه انتظار داشتند که فلان زارع در فلان ده عقب نگهداشته شده ، در هنگامیکه رژیم به پشتیبانی او و فرزندانش نیاز داشت، فوراًبا میل و رغبت و لبخند برلب، جان خود و فرزندانش را در طبق اخلاص تقدیم رژیمی کند که جز جور و ستم و زورگوئی از جانب عواملش چون: کدخدای ده اش، ژاندارم ده اش، مالک ده اش، مامورین مالیاتی اش و سایرباجگیرانش چیز دیگری عایدش نگردیده بود ؟!
14– از اقدامات خلاف دیگر مسئولین کشور انتخاب افسران ارتش و گماردن آنها در مشاغل صد در صد سیاسی چون: نخست وزیری( ارتشبد ازهاری) وزارت، معاونین وزارتخانه ها، مدیران کل، استانداران وروسای شهربانی و روسای ساواک یعنی سازمانی که سر و کارش با افراد سیاسی چون: روشنفکران، استادان دانشگاه، نویسندگان، معلمین، دانشجویان و محصلین، روزنامه نگاران و اعضای احزاب سیاسی و غیره بود! پرسش این است که افسران ارتشی که در دوران عمر خود برابر قوانین اساسی کشور نه تنها حق دخالت در امور سیاسی را نداشتند بلکه به آنها اجازه داده نمی شد کتابهای سیاسی را نیز مطالعه کنند و لذا بوئی از سیاست نبرده بودند! چرا می باید به چنین مشاغلی گمارده شوند؟! گماردن امثال سپهبد تیمور بختیار و ارتشبد نصیری در راس ساواک و سپهبد علوئ مقدم ، سپهبد محسن مبصر سپهبد صدری و سپهبد صمد صمدیانپور در راس شهربانی کشور آیا اقدام درستی بود؟!

ارتش آینده ایران چگونه باید باشد؟!
انتخاب و تصمیم گیری در مورد چگونه بودن ارتش آینده ایران البته بعهده رژیم دموکراتیک آینده است که توسط اکثریت ملت ایران برگزیده خواهد گردید. ولی از هم اکنون این فرصت بایستی به روشنفکران، دانشگاهیان، سیاستمداران و قاطبه ملت ایران داده شود که نظریات خود را در مورد ارتش به صورت کتبی و از طریق سایت های الکترونیکی، تقدیم ملت ایران کنند. تا بدینوسیله با در اختیار داشتن مجموعه این نظرات مسئولین اداره کشور در آینده فرصت تدوین اصول تشکیل ارتش ایران را به دست آورند.
پیشنهاداتی که راقم این نوشته ارائه می کند:
1- فرماندهی کل قوا در هیچ زمانی به تنهایی در اختیار یک فرد بنام شاه، ولایت فقیه و یا رئیس جمهور قرار نگیرد. بلکه در اختیار شورایی مرکب از شخص اول مملکت، روسای مجلسین ، نخست وزیر ، وزیر دفاع و رئیس ستاد ارتش قرار گیرد.
( در مورد اعضای این شورا ملت ایران با رای اکثریت در آینده تصمیم خواهد گرفت.)
2- ارتش آینده ایران می تواند به دو گونه زیرین باشد:
الف - مشابه بعضی از کشورها از کادر ثابتی که داوطلبانه خدمت در ارتش را انتخاب کرده اند تشکیل گردد. این ارتش نیاز به داشتن سربازان وظیفه نخواهد داشت.
ب - کادر افسری و درجه داری آن متشکل از داوطلبان خدمت در ارتش و کادر سربازی اش از افراد وظیفه برای مدت کوتاهی باشد.
در صورت انتخاب نوع ( ب) عملکرد ارتش به این گونه خواهد بود:
پ - همه افراد ایران، زنان و مردان که سنشان بین 18 و 40 سالگی است بایستی در هر زمانی که فرصت مناسب در اختیارشان قرار می گیرد برای طی دوره
" مقدس سربازی" ( به معنای واقعی آن) شخصا! داوطلب گردند.
ت – هیچیک از افسران و درجه دارن داوطلب در خدمت، نبایستی چون گذشته برای مدت 30 سال یا بیشتربرابر قراردادی در خدمت ارتش باقی بمانند. بلکه هر یک از آنها در ازاء هر سال تحصیل موظف باشد چند سال ( از دو سال تا سه سال) در ارتش خدمت کند. پس از پایان این مدت، در صورت داشتن صلاحیت به ادامه خدمت و تمایل آن فرد به ادامه خدمت و البته نیاز ارتش بوی ؛ آن فرد بمدت بیشتری در ارتش باقی خواهد ماند. در غیر این صورت بخدمتش خاتمه داده می شود.
ث – کلیه افسران و درجه دارانی که در خدمت ارتش وارد خواهند شد، بایستی از بین بهترین داوطلبان انتخاب گردند. یک گروه صلاحیت دار و بی نظر دائماً آنها را مورد ارزیابی قرار داده و درهر زمانی که مشاهده شد آن فرد صلاحیت ماندن در ارتش را ندارد، بخدمتش خاتمه داده شود.
ج – به داوطلبان خدمت در ارتش از روز یکم تفهیم گردد که ارتش محل اطعام مساکین نیست!
چ – ترفیعات نه چون گذشته و بصورت ( خم رنگرزی)، بلکه پس از گذست حد اقل زمانی که برابر آئین نامه ها تعیین شده است و با در نظر گرفتن صلاحیت خدمتی هر فرد و میزان بهره دهی او انجام خواهد گرفت. ضمن اینکه محل خالی سازمانی در درجه بالاتر برای او در ارتش موجود باشد. ( نه اینکه شغل سازمانی را فقط به منظور ارتقاء درجه فرد بوجود آورده باشند.)

ح - به منظور بالابردن سطح دانش افسران و درجه داران، هر چند وقت ( برابر آئین نامه های ارتشی) افسران و درجه داران در کلاسهای آموزشی حین خدمت شرکت خواهند نمود. قبولی در امتحانات مربوطه یکی از شروط اصلی ترفیع به درجه بالاتر خواهد بود.
خ – شرکت در امور سیاسی و داشتن حق رای و عضویت در احزاب سیاسی حق مسلم کلیه افراد نظامی خواهد بود.
د – حقوق و مزایا ی افسران و درجه داران باید در حدی باشد که تامین هزینه یک زندگی متوسط را برای او و خانواده اش میسر سازد.
ذ – کلیه افراد جامعه اعم از زن یا مرد برای مدت معینی در بین سنین 18 الی 40 برای آموزش نظامی ( برابر آئین نامه های ارتشی) در صورتی که شرایط تحصیلی و خانوادگی به او امکان شرکت در ارتش را بدهد، خود را به سازمانهای ارتشی معرفی خواهند کرد. این افراد دوره آموزشی مقدماتی را در امور نظامی طی خواهند نمود ، ضروری است، بیشتر مواد آموزشی اختصاص داده شود به وطن دوستی و دفاع از تمامیت ارضی کشور و ایثار جان و مال در راه نجات وطن در مقابل تجاوز دیگران و رساندن کمک به افراد جامعه در هنگام وقوع اتفاقات ناگوار چون جنگ، آتش سوزی ، سیل ، زلزله ومشابه آن. ( متاسفانه کمترین توجهی به این نکات مهم و اساسی در ارتش شاهنشاهی مبذول نمی گردید!)
پس از خاتمه دوره مقئماتی ، افراد بیکی از مراکز آموزشی ارتش بمنظورفراگیری یک حرفه تخصصی ( اگر افراد فاقد آن هستند) که هم مورد نیاز ارتش و هم مورد استفاده دربخش خصوصی باشد، اعزام گردند.
ر - افرادی که برای خدمت سربازی احضار می شوند اگر ازدواج کرده و دارای فرزندی می باشند، در آنصورت تامین هزینه خانواده آنها تا هنگامیکه نان آور خانواده در خدمت سربازی است بعهده ارتش خواهد بود.
ز - – در حین آموزش مقدماتی ، ارتش موظف خواهد بود که ضمن تدریس قانون اساسی کشور ، شرح وظایف ارتش ، نحوه عملکرد سازمانهای دولتی و وزارتخانه ها، و ارائه اطلاعات لازم در مورد جامعه مدنی و حق و حقوق هر شهروند و خاصه تاکید بر برخورداری از عدالت اجتماعی و اینکه هیچ فردی در ایران بالاتر از قانون نیست بزبان ساده به افراد بیاموزند.
ژ - – مدت دوره اولیه خدمت سربازی را آئین نامه های ارتشی تعیین خواهد نمود. پس از پایان دوره خدمت سربازی مربوطه افراد از ارتش خارج می شوند ولی هر چند سال برای مدتی کوتاه در حالی که کلیه مزایا و حقوق خود را از محلی که در استخدامش هستند دریافت خواهند نمود، برای گذراندن دوره آموزشی "یادآوری و تکمیلی" که مربوط به آشنائی و یادگیری کار کرد با سلاح جدید است اعزام خواهند شد. بدین ترتیب کشور ایران بمرور قادر می گردد کلیه افرادی که سنشان بین 18 الی چهل سالگی است در هر زمانی که لازم باشد، بزیر پرچم احضار کرده و آماده دفاع از مرز و بوم ایران در مقابل تجاوز خارجی نماید. [ با اجرای این روش کشوری چون ایران با جمعیت 70 میلیون می تواند در یک حالت اورژانس و استثنائی حد اقل 20 میلیون زن و مرد جنگی را برای دفاع از کشوربه زیر پرچم دعوت کندد.]
س- در مورد انواع سلاح و جنگ افزار و تجهیزاتی که در ارتش آینده ایران استفاده خواهد شد باید نکات زیر را مورد نظر قرار داده و مراعات نمود:
(1) – از سلاح و مهماتی استفاده شود که خود قادر، به نگهداری ، تعمیر و ساخت آن در کشور باشیم. و نیازی به مستشار خارجی نداشته باشیم
(2) – از خرید سلاح و تجهیزات و وسایلی پیشرفته که خود قادر به نگهداری ، تعمیر و ساخت آن نیستیم خودداری گردد. در گذشته آموختیم که به هیچیک از کشورهایی که در زمان صلح و آرامش وانمود بدوستی با ایران می کردند نمی توان اعتماد نمود. بنابر این چه لزومی دارد به سلاحی دسترسی پیدا کنیم که در زمان نیاز به آن ، ما را از داشتنش منع کنند ؟! ضمناً چون هر سلاح و مهمات و تجهیزات دارای عمر محدود قانونی است لذا هدر کردن سرمایه ملی کشور و انبار کردن تعداد زیاد آن نه منطقی و نه عاقلانه خواهد بود.
(3) – چون امیدواریم در رژیم آینده ایران، سیاست خارجی کشور بر مبنای دفاعی و نه تعرضی و عدم دخالت در امور داخلی سایر کشورها خاصه همسایگان کشورمان خواهد بود؛ و در نتیجه این گونه سیاست خارجی دوستانه دیگر نیازی به انواع سلاح تعرضی نخواهیم داشت، در آنصورت هزینه ارتش به مقدار قابل ملاحظه ای تقلیل یافته و مازاد بودجه صرفه جوئی شده را می توان در اختیار مراکز علمی کشور قرار داد که به تحقیقات و بررسی های علمی خود ادامه داده و بتوانند نیازهای صنعتی پیشرفته را بتدریج در مراکز صنعتی کشورمان تولید کنند.

در مورد ارتش آینده ایران ، آنچه به اطلاع رسید فقط یک طرح پیشنهادی است، که امید می رود به مرور با کمک سایر ایرانیان وطن دوست خاصه ارتشیان بازنشسته در داخل و خارج کشور ویا ارتشیان شاغل تکمیل گردد.
بامید رسیدن به روزی که در کشور ما ایران حکومتی مردمی مستقر گردد و دارای ارتشی ملی با کیفیت بسیار بالا و کمیت ی در حد اقل باشد.
تهیه شده در اندیشگاه ملی ایرانیان
امیر هوشنگ آریان پور
آبان ماه 1386
بازگشت به صفحه قبل   نسخه قابل چاپ   لینک دائمی به این خبر 
 
 
¤ اخبار جبهه ملی
¤ درگذشت مهندس اسماعیل حاج قاسمعلی
¤ بازداشت پیمان عارف عضو جبهه ملی ایران
¤ ادیب برومند: انحلال مجلس استیضاح مصدق را منتفی کرد
¤ نامه سخنگوی جبهه ملی ایران به بی بی سی
¤ پیام های نوروزی
¤ خورشیدی که هر روز فروزان تر از روز پیش میدرخشد/بیانیه جبـــهه ملــــی ایــــران
¤ سنگر نشین بی مدعای آزادی هوشنگ کشاورز صدر رفت
¤ تجزیه طلبی محکوم است/رئیس هیئت رهبری جبهه ملی ایران
¤ متن پیام های رهبران جبهه ملی به مناسبت پنجاهمین سال تاسیس کنفدراسیون
¤ تحلیل جبهه ملی ایران ازرویدادهای مصر
¤ دکتر علی رشیدی عضو هیئت رهبری جبهه ملی ایران به دو سال زندان و 5 سال محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم شد
¤ بازداشت اعضاي جبهه ملي ايران در اسفراين خراسان شمالي
¤ بزرگداشت دکتر مصدق در واشنگتن/2 گزارش
¤ بزرگداشت دکتر محمد مصدق در باشگاه ملی خبرنگاران در واشنگتن دی سی شنبه 10 نوامبر 2012
¤ مشروح سومین گزارش احمد شهید در رابطه با حقوق بشر در ایران
¤ جبهه ملي ايران , نيروي هوايي و خلبانان قهرمان دفاع مقدس را گراميداشت
¤ تکدیب امضا
¤ جبهه ملی ایران: به یاری زلزله زدگان بشتابیم
¤ درگذشت رادمرد میهن دوست آقای دکترخسروسعیدی عضو حزب ایران و جبهه ملی ایران
¤ ننگ ونفرین بربیست وهشتم مرداد
¤ اسطوره مقاومت مهندس عباس اميرانتظام در بيمارستان بستري شد
¤ بیانیه ادیب برومند و جبهه ملی ایران- اروپا و آمریکا در اظهار تاثر و همدردی با هموطنان داغدیده آذربایجانی
¤ احضار كورش زعيم
¤ درود بر چهاردهم مرداد / ادیب بـرومـند- رهبر جبهه ملی ایــران
¤ جبهه ملی ایران نسل کشی مسلمانان در میانمار را محکوم میکند
¤ بیانیه ادیب بـــرومند رئیس شورای مرکزی جبهه ملی ایران به مناسبت بزرگداشت ۳۰ تیر 1331
¤ نامه سرگشاده جبهه ملی ایران به رئیس جمهور آمریکا درمورد ادعای واهی مالکیت امارات بر جزایر ایرانی
¤ عمل جراحی قلب دکتر حسین موسویان، رییس هیئت اجرایی جبهه ملی ایران
¤ گرامیداشت یکصدوسی امین زادروز دکتر محمد مصدق در پاریس و کلن
¤ یادداشت اعتراض جبهه ملی ایران به موسسه گوگل
¤ تکذیب مذاکرات جبهه ملی ایران با آقای رضا پهلوی و نزدیکان ایشان
¤ جبهه ملی ایران مهیای ستیزه گری در باره حفظ تمامیت کشور است/ادیـب بـرومـند رئیس شورای مرکزی جبهه ملی ایران
¤ پیام های نوروزی استاد ادیـب بـرومـنـد , دکتر حسین موسویان ,اقاي حسن لباسچی و مهندس كورش زعيم
¤ پیام نوروزی ادیـب بـرومـنـد
¤ دیدارسخنگو و اعضای جبهه ملی ایران با دکتر علی رشیدی
¤ بیانیه ادیـب بـــــرومــند رئیس شورای مرکزی جبهه ملی ایران درباره انتخابات اسفند ۱۳۹۰
¤ جبهه ملی ايران در انتخابات شرکت نمی کند
¤ آخرین وضعیت جبهه ملی ایران
¤ وضعیت نا مساعد جسمی حمید رضا خادم، زندانی سیاسی در بند ۳۵۰ اوین
¤ آیا جبهه ملی ایران منحل میشود؟
¤ بازجویی و بازداشت فعالان و اعضای جبهه ملی ایران
¤ ادامه بازداشتها و احضار اعضای جبهه ملی ایران به وزارت اطلاعات
¤ برگزاری جلسات شورای جبهه ملی ایران ممنوع شد
¤ احضارعیسی خان حاتمی عضو شورای مرکزی جبهه ملی ایران/ بازداشت مهندس محمد توسلی
¤ بازداشت دکتر علی رشیدی
¤ احضار ملیون به وزارت اطلاعات
¤ نشست مهرماه شوراي مركزي جبهه ملي ايران
¤ جلسه شورای مرکزی جبهه ملی ایران پنج شنبه در تهران برگزار شد
¤ جبهه ملی ایران در خارج از کشور نماینده ندارد
¤ @نامه پیمان عارف به احمدی نژاد@دیدار از پیمان عارف
© 2004 - 2011 - خبرگزاری جبهه ملی ایران - J M I N e w s . c o m - تماس با ما