استقلال - آزادی - عدالت اجتماعی (جمهوری ایرانی)
به سایت خبری جبهه ملی ایران ،پرببنده ترین سایت نیروهای ملی خوش آمدید
این سایت خبری مستقل است و به انعکاس اخبار تشکلهای جبهه ملی ایران و نیروهای ملی در سراسر جهان اختصاص دارد
از دیگر صفحات این تارنما در زیر این پیام با کلیک روی صفحه دیدن کنید
 
¤ اخبار دانشجویی
¤ صدور حکم زندان برای ۲۰ نفر از بازداشت شدگان زلزله آذربايجان
¤ دیدار اعضای جبهه ملی ایران با فرید طاهری
¤ روز دانشجو در مزار کیانوش آسا/ بیانیه دفتر تحکیم وحدت
¤ احضار مجدد پیمان عارف به دادگاه
¤ پیمان عارف بار دیگر از تحصیل محروم گردید.
¤ دفتر تحکیم وحدت و سازمان دانش آموختگان ایران در بیانیه ای مشترک: «صدای دانشجویان دربند باشیم»
¤ بیانیه‌ دانشجویان و دانش‌آموختگان لیبرال; «تشکیل جبهه‌ دموکراسی‌خواهان برای صیانت از منافع ملت ایران در مقابل استبداد داخلی»
¤ ممانعت از آزادی پیمان عارف، فعال سابق دانشجویی
¤ پیمان عارف، دانشجوی زندانی، پس از اعتصاب غذا به بیمارستان منتقل شد
¤ پیمان عارف برای سومین بار بازداشت شد
سایتهای دیگر
 
زنان
¤ صفحه اول  ¤ اخبار ايران  ¤ اخبار جبهه ملی  ¤ بیانیه های جبهه ملی  ¤ کورش زعيم  ¤ جبهه ملی اروپا  ¤  واشنگتن  ¤ اخبار دانشجویی  ¤ خارج از کشور  ¤ دکتر ورجاوند  ¤ زنان  ¤ نشریات  ¤ دیدگاه  ¤ دریادار مدنی  ¤ رضا آذرخش  ¤ اندیشگاه ملی/ آریان پور  ¤ کنگره ملی/ امیرانتظام  ¤ مقالات  ¤  عضويت  ¤ نهضت آزادی/حزب ملت ایران  ¤ کارگران  ¤  اسناد جبهه ملی  ¤ جوانان جبهه ملی  ¤ دکتر باوند  ¤ كانون انديشه و سخن.  ¤ بیژن مهر  ¤  سمينار جبهه ملی  ¤  فرهنگ  ¤ همبستگی برای دمکراسی و حقوق بشر در ایران  ¤ دفتر پژوهش های جبهه  ¤ اخبار زندانیان سیاسی  ¤ برنامه تلوزیون  ¤ اقتصاد  ¤ آلبوم عکسها  ¤ تماس با ما ¤ آرشیو خبرها
كارزار ”يك ميليون امضاء“ : ”... كوچه به كوچه، كو به كو“/نوشين احمدي خراساني
16 شهریور 1385       بازگشت به صفحه قبل 
كارزار ”يك ميليون امضاء“ : ”... كوچه به كوچه، كو به كو“
نوشين احمدي خراساني

يكشنبه 3 سپتامبر 2006



ما زنان مانند ديگر گروه‎هاي اجتماعي، هويت‎مان از ”مكاني“ خاص نشات نمي‎گيرد و در نتيجه بالقوه فضايي براي تعامل و گفتگو نداريم. بنابراين، قابل فهم است كه بيش از ديگر گروه‎هاي اجتماعي، نيازمند ايجاد نهادها و انجمن‎هاي مدني باشيم، زيرا زنان (در معناي عام كلمه) جزيره‎هايي جدا از هم هستند و فاقد مكان بالفعل و مشخص براي تعامل‎اند درحالي‎كه مثلا دانشگاه به دانشجويان هويت مي‎بخشد و آنان را به‎وجود مي‎آورد، كارگران را كارخانه و محل كارشان هويت مي‎دهد و به‎وجود مي‎آورد، پرستاران را بيمارستان هويت مي‎بخشد و...

در واقع عنصر ”مكان“ يكي از عناصر مهم و هويت‎بخش گروه‎هاي مختلف اجتماعي است كه ”زنان“ از آن بهره‎ي چنداني ندارند. از اين‎روست كه زنان همواره مجبورند براي خود ”مكان“ خلق كنند. شايد به همين دليل است كه مي‎بينيم در طول يكصدسال گذشته، زنان بيش از ديگر لايه‎هاي اجتماعي به تشكيل انجمن‎ها، محفل‎ها، دوره‎ها و نهادهاي جمعي (چه در شكل سنتي يا مدرن) روي آورده‎اند.

اما اين نهادهاي مدني ”خلق‎شده“ ـ به‎ويژه نهادهاي مدرن زنانه ـ نيازمند ”فضا“هايي براي حركت و بيان خواسته‎هاي‎شان هستند وگرنه نمي‎توانند دوام بياورند و گسترش پيدا كنند، يعني نمي‎توانند زنان را از جزاير خود، به نهادهاي مدني و فعاليت‎هاي اجتماعي ترغيب كنند. بنابراين، فضاي شهر (كوچه و خيابان و محله، و اماكن عمومي)، فضاهايي هستند كه نهادهاي مدرن مدني براي ادامه حيات خود، سخت به آن محتاج‎اند.

جمع‎هاي سنتي زنانه (مثل دوره‎ها، مهماني‎ها، محفل‎هاي دوستان همفكر) كه بنا به ضرورت ”مكان‎يابي“ براي تعامل بين زنان ساخته مي‎شود، به نوعي ادامه‎ي فضاهاي خانگي است و طبيعي است كه به همان ميزان فضاي خانگي، از تحرك كمتري برخوردار باشند، اما نهادهاي مدرن‎ زنانه كه منبعث از فضاهاي عمومي و شهري هستند براي ادامه حيات خود نيازمند همان فضاها و مناسباتي هستند كه از آن ناشي شده‎اند. از اين‎روست كه تداوم نهادهاي مدني زنان بستگي بسيار زيادي به درآميزي و ”سهيم شدن“ هرچه بيشتر در فضاهاي عمومي دارد و در فقدان ارتباط با اين فضاها، چنين نهادهايي فلج خواهند شد.

سهيم شدن در فضاي شهري

زنان بسياري (به هزار و يك دليل و مانع) قادر نيستند پيام‎هاي ”ما“ را در ميان سيل خروشان تبليغات مردسالارانه جستجو كنند و معمولا فرصت نمي‎كنند تا در ميان انبوه ”پيام‎هاي آسان‎ياب“به دنبال معدود مجلات، كتاب‎ها و نهادهاي اندك‎شمار ما بگردند. بدين سبب اين ”ما“ هستيم كه مي‎توانيم در خيابان‎ها و فضاهاي شهر آن‎ها را بيابيم. به‎نظر مي‎رسد زمانه‎ي اقتدار ”پيام‎دهنده“ رو به زوال آمده و اكنون اين ”پيام‎گيرنده” است كه حرف اول را مي‎زند.

هم در دنياي ”واقعي“ و هم در دنياي ”مجازي“ اين ”پيام‎دهندگان“ نيستند كه داراي اقتدار و ”اهميت“‎اند بلكه مخاطبان‎شان هستند كه پيام‎شان را منزلت مي‎بخشند يا محكوم به شنيده نشدن مي‎كنند تا فراموش شوند. از همين‎روست كه اين ”پيام‎دهندگان“ هستند كه مجبورند به‎دنبال مخاطب تمام سوراخ سمبه‎هاي شهر را جستجو كنند. مخاطب ديگر به‎سراغ ما نمي‎آيد چون هم‎اكنون پيام‎دهندگان به‎شدت متكثر شده‎اند و ”ميليون‎ها پيام‎دهنده“ وجود دارد. (روشن است كه ايجاد ارتباط در پهنه‎ي ”واقعيت“ بسيار دشوارتر از ارتباط در دنياي ”مجازي“ است).

براي همين منظور، به‎كارگيري روش سياست خياباني، راه و روشي مناسب براي ”تصاحب“ سهم خود از فضاهاي عمومي است. اين روش آن‎طور كه عده‎اي مي‎گويند روش ”انقلابي“ نيست بلكه روشي منطبق با طبيعت مناسبات شهري يعني روشي مسالمت‎آميز براي ارتباط بي‎واسطه با گروه‎هاي مختلف زنان، گروه‎هايي كه در جايي غير از مكان‎هاي عمومي و فضاي شهري نمي‎توان با آن‎ها ارتباط برقرار كرد.

شكل‎هاي مختلف ظهور ”سياست خياباني“

و اما، كاربست ”سياست خياباني“ (كه سياستي اصلاحي براي تغيير تدريجي فرهنگ و تلطيف و كارآمدي فضاي شهري است) در شكل‎هاي مختلف بروز مي‎كند: براي نمونه اگر در سالگرد 22 خرداد، ”سياست خياباني“ در ميدان هفت تير به شكل تجمع اعتراضي نسبت به قوانين تبعيض‎آميز صورت مي‎گيرد، اما در تداوم خود (و باز هم به منظور تغيير قوانين ناعادلانه) در قالب كمپين ”جمع‎آوري يك ميليون امضاء“ تغيير شكل مي‎دهد و شيوه‎هايي مانند: گفتگوي چهره به چهره با مردم از طريق حضور در كوچه، خيابان، اتوبوس‎، مترو، كارگاه‎هاي توليدي، تاكسي‎ها، ورزشگاه‎ها، مراسم مذهبي، آرايشگاه‎ها، و بالاخره مراجعه‎ به خانه‎هاي مردم را براي جمع‎‎آوري امضاء برمي‎گزيند.

سياست خياباني مي‎تواند در شكل‎هاي ديگري از جمله برگزاري ”تئاتر خياباني“ در پارك‎ها و محله‎هاي پر جمعيت شهرمان نيز به‎كار گرفته شود. تئاتر خياباني به عنوان بخشي موثر از سياست خياباني،‌در واقع يكي ديگر از ابزارهاي مطمئن و جذاب براي ترويج آگاهي نسبت به شرايط ناعادلانه زندگي زنان و ترسيم و ترويج حقوق برابر ـ به زبان ساده و مردمي ـ است. اجراي ”تئاتر خياباني“ به مانند توزيع جزوه‎هاي آشنايي با قوانين (كه به زبان ساده توسط فعالان كمپين منتشر شده) به طور قطع در جلب آراي شهروندان براي كمپين ”يك ميليون امضا“ مي‎تواند بسيار مؤثر باشد.

اين كمپين حوزه‎ي عمل‎اش، محله‎هاي شهر و فضاهاي عمومي است، تا هم از اماكن عمومي بهره ببرد و هم فضاي مردانه‎ي عمومي را زنانه‎ كند شايد از اين منظر، زنان موفق شوند با وجود هدفي مشخص (جمع‎آوري امضا و آموزش زنان)، مشكلات و دردهاي ”زندگي خصوصي“‎شان را به ”فضاي عمومي“ پيوند دهند و در نتيجه، فضاهاي عمومي كوچك و سيالي براي خود و ديگر شهروندان ايجاد كنند، فضايي پرنشاط و جذاب كه ‎كسي نتواند به سادگي، آن را از زنان پس بگيرد. يعني فضاهايي كه در خيابان‎ها، كوچه‎ها و در فضاي صميمي مجتمع‎هاي مسكوني و خانه‎هاي مردم ايجاد مي‎شود و پل‎هاي ارتباطي كوتاه‎مدتي بين ما زنان ايجاد خواهد كرد، پلي كه جرقه‎‎وار در پهنه‎ي شهرهاي‎مان ساخته‎ خواهد شد و هرچند به‎سرعت ”دود مي‎شود و به هوا مي‎رود“ ولي آرام آرام، اقتدار عبوس و مردانه‎ي فضاهاي عمومي را خواهد شكست.

نسل پنچم فمينيست‎هاي ايراني

بارها با خود انديشيده‎ام كه چطور مي‎شود ما نسلي از زنان (كه هم‎اكنون ميانسال شده‎ايم) نزديك به دو دهه در قالب نوشتن گزارش‎هاي متعدد، در قالب برگزاري سمينار، مقاله‎نويسي، ايراد سخنراني، ترجمه‎ي متون و نظاير اين فعاليت‎ها، جواني را به ميانسالي رسانده‎ايم، و برخي از فعالان زن هم بودند كه هشت سال از اين سال‎ها (دوران اصلاحات) را با فرستادن نمايندگاني به مجلس قانونگذاري، اميد و انتظاري طاقت‎فرسا تحمل كردند ولي در نهايت، آب از آب تكان نخورده و سرمان به ديوار كوچه‎ي بن‎بست استصواب و غيراستصواب خورده است.

ما با چشمان نگران خود به جاي مشاهده‎ي دستاوردهاي حداقلي، دوره به دوره شاهد ريزش نيرو، استحاله‎ي دختران روزنامه‎نگار، نااميدي خيل زنان پرانرژي بوده و بي‎انگيزه شدن و انفعال گروه‎هاي وسيع دختران جوان بوده‎ايم. و هم از اين‎روست كه شايد ديگر نبايد صرفا به گزارش دادن فجايع بسنده كنيم، بلكه براي كاهش اين فجايع ناگزيريم دست به اقدامي عملي بزنيم. به اين دليل ساده كه گزارش كردن تكراري ”بدبختي‎هاي زنان“ و مكرر نوشتن خودسوزي و فرار دختران، آمار اعتياد رو به گسترش آنان و... ديگر نمي‎تواند ـ به‎تنهايي ـ راهگشاي تغييرات مورد نظر جنبش زنان باشد.

اما به‎نظر مي‎رسد نسل جوان جنبش زنان (نسل پنجم فمينيست‎هاي ايراني) كه نمي‎خواهند به مدار بسته‎ي سرخوردگي و استحاله دچار شوند، راه خود را يافته‎اند و به‎دنبال كاربست ”روش“هاي نو و خلاق خياباني، براي تغيير قوانين ظالمانه و تبعيض‎آميز هستند، قوانين واپس‎مانده‎اي كه خشونت خانگي، قتل‎هاي ناموسي، سوء استفاده‎هاي جنسي در خانواده، خودسوزي، حقارت، تمكين و صدها فاجعه غيرانساني عليه زنان را پشتيباني مي‎كند.

آنان در جستجوي عدالت و برابري، به‎دنبال شيوه‎هاي جذاب و روش‎هاي نو و خلاق رفته‎اند و سعي دارند آرمان‎ها و نظريه‎هاي خود را در زندگي روزمره و عمل اجتماعي، محك بزند، با هم‎وطنان‎اش مستقيم و چهره به چهره ارتباط بگيرد و با اين روش‎هاي ”خياباني“، حضور شجاعانه خود را در فضاي شهر خود به اثبات برساند.

خوشبختانه دست مدافعان حقوق برابر ”پر و پيمان“ است

”سياست خياباني“ به عنوان كنش خلاق و ابزاري مستقل، اكنون در دست‎هاي ورزيده‎ي مدافعان حقوق برابر قرار دارد. اين روش مسالمت‎آميز در چند سال اخير بركات و فوايد بسياري ـ حداقل براي خود كنش‎گران ـ داشته است. براي نمونه كنش‎گران توانسته‎اند تحليل‎هاي نظري خود را در بطن زندگي روزمره (در حوزه‎ي عمل اجتماعي) مورد سنجش قرار دهند، موفق شده‎اند روي پاي خود بايستند و ميزان توان (آستانه‎ي تحمل) خود را محك بزنند، نحوه‎ي برخورد و تعامل با نيروهاي انتظامي را به‎تدريج ياد بگيرند، در مورد حقوق مسلم و ناديده گرفته شده‎ي زنان در همه‎ي سطوح مملكت، حساسيت ايجاد كنند و در قبال آن بياموزند و بياموزانند، هم‎چنين طراوت و شادابي خاصي در لايه‎هاي مختلف فكري جنبش بيافرينند، حركت حق‎خواهانه زنان را به عنوان ”جنبشي مستقل“ تثبت كنند، به‎خصوص، قدر و ارزش ياران خود را بهتر درك كنند و سرانجام از دل همه‎ي اين مجموعه‎هاي پرفراز و كم‎نشيب، قدم به قدم به مراحل تكامل يافته‎تري در كاربست سياست خياباني (دموكراسي از پايين) دست يابند.

چنانچه اوج پختگي و خلاقيت اين روش اصلاحي، همانا اقدام جمعي و متحد زنان و مردان آزادانديش براي كسب ”يك ميليون امضاء براي تغيير قوانين تبعيض‎آميز“ است. اين حركت عظيم و متحد (كه عمدتا به ياري نيروهاي جوان جنبش زنان آغاز شده) در ادامه‎ي كار خود، بي‎شك اندوخته‎هاي تجربي گرانبها و پرارزش را ثبت خواهد كرد كه نه تنها خود فعالان اين كارزار، كه بيش از آنان، نظريه‎پردازان جنبش‎هاي اجتماعي از آن سود خواهند برد. زيرا حركت‎هايي از اين دست مي‎تواند به توليد نظريه‎هاي نوين (در مورد تحولات اجتماعي) كمك شاياني بكند...

...قلب‎مان گواهي مي‎دهد كه اين روش، پيروز خواهد شد.

سخن آخر

خلاصه‎ي كلام آن‎كه روش و مبناي كار در ”كمپين يك ميليون امضاء“، مصداق اشعار به‎ياد ماندني آن زن شجاع تاريخ ايران (زرين‎تاج) است، وقتي كه سرود:

گر به تو افتدم نظر، چهره به چهره، رو به‎رو / شرح دهم غم تو را، نكته به نكته، مو به مو

از پي ديدن رخ‎ات، همچو صبا فتاده‎ام / خانه به خانه، در به در، كوچه به كوچه، كو به كو
بازگشت به صفحه قبل   نسخه قابل چاپ   لینک دائمی به این خبر 
 
 
¤ اخبار جبهه ملی
¤ درگذشت مهندس اسماعیل حاج قاسمعلی
¤ بازداشت پیمان عارف عضو جبهه ملی ایران
¤ ادیب برومند: انحلال مجلس استیضاح مصدق را منتفی کرد
¤ نامه سخنگوی جبهه ملی ایران به بی بی سی
¤ پیام های نوروزی
¤ خورشیدی که هر روز فروزان تر از روز پیش میدرخشد/بیانیه جبـــهه ملــــی ایــــران
¤ سنگر نشین بی مدعای آزادی هوشنگ کشاورز صدر رفت
¤ تجزیه طلبی محکوم است/رئیس هیئت رهبری جبهه ملی ایران
¤ متن پیام های رهبران جبهه ملی به مناسبت پنجاهمین سال تاسیس کنفدراسیون
¤ تحلیل جبهه ملی ایران ازرویدادهای مصر
¤ دکتر علی رشیدی عضو هیئت رهبری جبهه ملی ایران به دو سال زندان و 5 سال محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم شد
¤ بازداشت اعضاي جبهه ملي ايران در اسفراين خراسان شمالي
¤ بزرگداشت دکتر مصدق در واشنگتن/2 گزارش
¤ بزرگداشت دکتر محمد مصدق در باشگاه ملی خبرنگاران در واشنگتن دی سی شنبه 10 نوامبر 2012
¤ مشروح سومین گزارش احمد شهید در رابطه با حقوق بشر در ایران
¤ جبهه ملي ايران , نيروي هوايي و خلبانان قهرمان دفاع مقدس را گراميداشت
¤ تکدیب امضا
¤ جبهه ملی ایران: به یاری زلزله زدگان بشتابیم
¤ درگذشت رادمرد میهن دوست آقای دکترخسروسعیدی عضو حزب ایران و جبهه ملی ایران
¤ ننگ ونفرین بربیست وهشتم مرداد
¤ اسطوره مقاومت مهندس عباس اميرانتظام در بيمارستان بستري شد
¤ بیانیه ادیب برومند و جبهه ملی ایران- اروپا و آمریکا در اظهار تاثر و همدردی با هموطنان داغدیده آذربایجانی
¤ احضار كورش زعيم
¤ درود بر چهاردهم مرداد / ادیب بـرومـند- رهبر جبهه ملی ایــران
¤ جبهه ملی ایران نسل کشی مسلمانان در میانمار را محکوم میکند
¤ بیانیه ادیب بـــرومند رئیس شورای مرکزی جبهه ملی ایران به مناسبت بزرگداشت ۳۰ تیر 1331
¤ نامه سرگشاده جبهه ملی ایران به رئیس جمهور آمریکا درمورد ادعای واهی مالکیت امارات بر جزایر ایرانی
¤ عمل جراحی قلب دکتر حسین موسویان، رییس هیئت اجرایی جبهه ملی ایران
¤ گرامیداشت یکصدوسی امین زادروز دکتر محمد مصدق در پاریس و کلن
¤ یادداشت اعتراض جبهه ملی ایران به موسسه گوگل
¤ تکذیب مذاکرات جبهه ملی ایران با آقای رضا پهلوی و نزدیکان ایشان
¤ جبهه ملی ایران مهیای ستیزه گری در باره حفظ تمامیت کشور است/ادیـب بـرومـند رئیس شورای مرکزی جبهه ملی ایران
¤ پیام های نوروزی استاد ادیـب بـرومـنـد , دکتر حسین موسویان ,اقاي حسن لباسچی و مهندس كورش زعيم
¤ پیام نوروزی ادیـب بـرومـنـد
¤ دیدارسخنگو و اعضای جبهه ملی ایران با دکتر علی رشیدی
¤ بیانیه ادیـب بـــــرومــند رئیس شورای مرکزی جبهه ملی ایران درباره انتخابات اسفند ۱۳۹۰
¤ جبهه ملی ايران در انتخابات شرکت نمی کند
¤ آخرین وضعیت جبهه ملی ایران
¤ وضعیت نا مساعد جسمی حمید رضا خادم، زندانی سیاسی در بند ۳۵۰ اوین
¤ آیا جبهه ملی ایران منحل میشود؟
¤ بازجویی و بازداشت فعالان و اعضای جبهه ملی ایران
¤ ادامه بازداشتها و احضار اعضای جبهه ملی ایران به وزارت اطلاعات
¤ برگزاری جلسات شورای جبهه ملی ایران ممنوع شد
¤ احضارعیسی خان حاتمی عضو شورای مرکزی جبهه ملی ایران/ بازداشت مهندس محمد توسلی
¤ بازداشت دکتر علی رشیدی
¤ احضار ملیون به وزارت اطلاعات
¤ نشست مهرماه شوراي مركزي جبهه ملي ايران
¤ جلسه شورای مرکزی جبهه ملی ایران پنج شنبه در تهران برگزار شد
¤ جبهه ملی ایران در خارج از کشور نماینده ندارد
¤ @نامه پیمان عارف به احمدی نژاد@دیدار از پیمان عارف
© 2004 - 2011 - خبرگزاری جبهه ملی ایران - J M I N e w s . c o m - تماس با ما