استقلال - آزادی - عدالت اجتماعی (جمهوری ایرانی)
به سایت خبری جبهه ملی ایران ،پرببنده ترین سایت نیروهای ملی خوش آمدید
این سایت خبری مستقل است و به انعکاس اخبار تشکلهای جبهه ملی ایران و نیروهای ملی در سراسر جهان اختصاص دارد
از دیگر صفحات این تارنما در زیر این پیام با کلیک روی صفحه دیدن کنید
 
¤ اخبار دانشجویی
¤ صدور حکم زندان برای ۲۰ نفر از بازداشت شدگان زلزله آذربايجان
¤ دیدار اعضای جبهه ملی ایران با فرید طاهری
¤ روز دانشجو در مزار کیانوش آسا/ بیانیه دفتر تحکیم وحدت
¤ احضار مجدد پیمان عارف به دادگاه
¤ پیمان عارف بار دیگر از تحصیل محروم گردید.
¤ دفتر تحکیم وحدت و سازمان دانش آموختگان ایران در بیانیه ای مشترک: «صدای دانشجویان دربند باشیم»
¤ بیانیه‌ دانشجویان و دانش‌آموختگان لیبرال; «تشکیل جبهه‌ دموکراسی‌خواهان برای صیانت از منافع ملت ایران در مقابل استبداد داخلی»
¤ ممانعت از آزادی پیمان عارف، فعال سابق دانشجویی
¤ پیمان عارف، دانشجوی زندانی، پس از اعتصاب غذا به بیمارستان منتقل شد
¤ پیمان عارف برای سومین بار بازداشت شد
سایتهای دیگر
 
اندیشگاه ملی/ آریان پور
¤ صفحه اول  ¤ اخبار ايران  ¤ اخبار جبهه ملی  ¤ بیانیه های جبهه ملی  ¤ کورش زعيم  ¤ جبهه ملی اروپا  ¤  واشنگتن  ¤ اخبار دانشجویی  ¤ خارج از کشور  ¤ دکتر ورجاوند  ¤ زنان  ¤ نشریات  ¤ دیدگاه  ¤ دریادار مدنی  ¤ رضا آذرخش  ¤ اندیشگاه ملی/ آریان پور  ¤ کنگره ملی/ امیرانتظام  ¤ مقالات  ¤  عضويت  ¤ نهضت آزادی/حزب ملت ایران  ¤ کارگران  ¤  اسناد جبهه ملی  ¤ جوانان جبهه ملی  ¤ دکتر باوند  ¤ كانون انديشه و سخن.  ¤ بیژن مهر  ¤  سمينار جبهه ملی  ¤  فرهنگ  ¤ همبستگی برای دمکراسی و حقوق بشر در ایران  ¤ دفتر پژوهش های جبهه  ¤ اخبار زندانیان سیاسی  ¤ برنامه تلوزیون  ¤ اقتصاد  ¤ آلبوم عکسها  ¤ تماس با ما ¤ آرشیو خبرها
گام به گام بسوی کنگره ملی - امیر هوشنگ آریان پور
15 اسفند 1384       بازگشت به صفحه قبل 
گام به گام بسوی کنگره ملی


از آنجا که سیستم حکومت در ایران قبل از انقلاب بصورت پادشاهی ( خودکامه) اداره می گردید، متاسفانه نسلهای گذشته ایرانی از فرصتهای مشارکت در فعالیتهای سیاسی و حزبی محروم و در نتیجه فاقد تجربه و بینش مبارزات سیاسی به مفهمومی که در کشور های غربی معمول و متداول است می باشند. بدین جهت در 27 سال گذشته جامعه برونمرزی ایران علیرغم موفقیتهای همه جانبه علمی - اقتصادی در کشورهای آمریکا و اروپا، از عهده سازماندهی یک تشکیلات سالم وفراگیر متکی به نظم و فرماندهی که از یکسو بتواند الگویی برای تلاشهای مبارزاتی ایرانیان داخل و خارج مخالف رژیم کنونی باشد، و از سوی دیگر در بستر باور و ارزیابی مثبت همه دولتها و ملتهای دمکرات جهان به عنوان یک نیروی جانشین مشروع برای حکومت آینده ایران تلقی گردد، ناتوان بوده است.
می دانیم که مهمترین شخصیتهای شناخته شده ایرانی که در سالهای گذشته در صحنه مبارزات سیاسی ایرانیان ظاهر گردیده اند، به علت عدم آگاهی از تدارک عملی و شیوه های اجرایی سازماندهی، قادر به ادامه فعالیتهای خود نبوده و عملاً تشکیلات آنها پس از مدتی هر یک با دادن ضایعات انسانی متلاشی و تلاش مبارزاتی آنها متوقف گردیده است.
جمع بندی تحقیقاتی در مورد علل ناکامی تلاشهای مبارزاتی ایرانیان و گروههای مختلف سیاسی در سالهای گذشته، بیانگر نتایجی بشرح زیر بوده است:
1- عدم آشنایی رهبران و فعالان سیاسی به اصول پنهانکاری و استفاده از روشهای اطلاعاتی و ضد اطلاعاتی.
2- عدم پیروی از روشهای شورایی و نادیده گرفتن افکار و استعداد دیگران و تحمیل اراده شخصی رهبران سیاسی به همکاران.
3- نبود ترکیبی موزون و هماهنگ در فعالیتهای مبارزاتی برای تحقق هدفهای براندازی و عدم امکان همکاری و هم آمیزی سلائق اخلاقی و روانی و ایدئولوژیکی مختلف گروهها و مبارزان سیاسی بایکدیگر.
4- عدم توانایی در تشخیص و سنجش استعدادها و اجرای ماموریتها و مسئولیتهای تخصصی در چهار چوب ابتکارات شخصی عوامل اجرایی.
5- عدم آشنایی به روشهای بررسی صلاحیت و قابلیت افراد در گزینش همکاران و در نتیجه فراهم شدن زمینه رخنه و نفوذ عوامل جاسوسی و ترور عوامل اطلاعاتی رژیم جمهوری اسلامی در آنها.
6- شرایط دیپلماسی بین المللی و عدم پشتیبانی جدی و رسمی دولتهای غربی از فعالیتهای مبارزاتی ایرانیان.
7- عدم امکان پیوند ایرانیان درون و برون مرز بعلت نبود یک تشکیلات مطمئن ارتباطی برای تماسهای پنهانی.
8- تشویق مخالفان و فعالان سیاسی داخل به تظاهرات اعتراضی با ارائه راه کارهای خیالبافانه، بکیفیتی که تلاش مخالفان داخلی در همان مرحله جنینی، در معرض شناخت و دستگیری عوامل امنیتی و مسئولین ضد براندازی رژیم قرار گرفته است.


هموطنان گرامی:
27 سال است که در فضای گسترده از بی تفاوتی ها و خو گرفتن به محافظه کاری و بیمناکی و اعتقاد به نقش بی ثمری خود، ایام را با ننگ بی هویتی و دربدری سپری و محو کامل حیات ملی خویش را با تمام وزن و ابعاد مصیبت بارش نظاره می کنیم.
27 سالست که سرنوشت خود و فرزندان امروز و فردایمان را بازیچه فرساینده و جاه طلبانه تکمردان مدعی سیاسی که خود دستخوش ضعف و سر در گمی و بلا تکلیفی هستند، قرار داده و مردم درون و برون مرز را در قلمرو هیجانات بیمار گونه و حماسه سرائیهای فریبکارانه، محبوس و سرانجام دانسته و ندانسته تجهیز یک تحول بنیادی را که می تواند از پیوند و فعال کردن هزاران استعداد و اندیشه مکانیسین های بالقوه مورد نیاز براندازی، یک جریان سالم مبارزاتی را تکوین بخشد مایوس کرده ایم.
27 سالست در راستای ضعف و سردرگمی ها، انبوه مردمی که در داخل و خارج ایران درانتظار یک دگرگونی بنیادی، تدارک یک سازمان مبارزاتی غیر سالنی را آرزو، ولی الگویی که شایستگی هدایت و سازماندهی پیکار را تضمین نماید پیش روی نمی بینند، در جستجوی فرضیه ها و بهانه های تسلی بخش و تخیلات و برداشتهای ذهنی و مبهم و گوناگون، قربانی کرده ایم.
27 سالست که مردم داخل و خارج را تنها با تبلیغات و سخن پراکنیهای تکراری که هیچگاه کاربرد و کارایی عملی نداشته سرگرم و با روشهای مرده باد زنده باد گفتن، و با سخنرانیهای حماسی و احساسی و فهرست کردن درماندگیهای رژیم و انتقاد از مسائلی که مدتهاست در بستر وجدان ملی و بین المللی، تحصیل حاصل است، راهی برای هدایت نارضائیها و تبدیل آن بیک پیکار چاره ساز نگشوده ایم.
27 سالست برای توجیه عدم توانمندی و اهلیت خودمان در راهبری مبارزان سیاسی، به مفاخر و حماسه های تاریخی پناه برده و چشم انداز های تیره مردم ایران را در گشودن بن بست های کنونی، به تقدیر و سرنوشت و معجزه های غیبی واگذار کرده ایم.
با آنکه بارها و بارها شاهد تلاشهای پنهان و پیدای دیپلماسی غرب برای کنار آمدن و سازش با جمهوری اسلامی بوده ایم، همواره چشم بیاری غرب دوخته و ساختن و پرداختن مشکل بنیادی مبارزه را که حل آن به عهده خود ما است از آنها می خواهیم و متوجه این نکته ملال آور نیستیم که، غرب معامله گر، سرمایه گزاری روی یک جامعه از هم گسیخته و چند پاره را صرافانه تشخیص نمی دهد و در نبود یک نیروی جانشین، انتخابی جز کنار آمدن با رژیم ولایت فقیه ندارد.
27 سال است میلیونها ایرانی برون و درون مرز را که در آرزوی فراهم شدن یک حرکت متکی به نظم و فرماندهی لحظه شماری می کنند، به انتظار اتحاد و ائتلاف و باز سازی و اقدام مشترک گروههای مختلف سیاسی حواله داده ایم، در حالیکه همگان دریافته ایم که شخصیتهای اوپوزیسیون خود در بسیج هواداران انگشت شمار خویش عاجز، و سر انجام ظهور و سقوط صدها گروه و جبهه و دسته و فرقه و سازمان بظاهر مبارزاتی از چپ و راست و میانه در سالهای گذشته، پس از مدتی هیاهو و بحث و جدلهای بیهوده و انشعاب و تهمت و ناسزا بیکدیگر، چیزی جز ترویج یاس و ناامیدی در اذهان و ترک مردان و زنان آزاده از صحنه مبارزه، نبوده است.
با آنکه 27 سال است خود از درمان بیماری مزمن و بی تجربگی تلاشهای مبارزاتی برون مرز عاجز بوده ایم، با بی تجربگی بیشتر، هرزگاهی از میهن پرستان عصیان زده درون مرز می خواهیم که به استقبال خطر جویی رفته، و با تشویق این سرهای نا آرام، آنها را به اعمال شتابزده و نا آزموده و گسیخته و فاقد هرگونه ایمنی حفاظتی تهییج و ناخواسته تلاشهای آنان را در همان مرحله جنینی، در معرض شناخت عوامل اختناق و سرکوب و ترور قرار داده و هر بار با سپردن تنی چند از این مردان و زنان غیرتمند، به مسلخ استبداد مذهبی، نا خواسته مقاومتهای خود برانگیخته و خیزش بهنگام ملتی را تنها از آن جهت که از اتکاء به هدایت و راهبری یک پایگاه سازمان یافته مبارزاتی در خارج محرومند، به تاخیر انداخته ایم.
و سر انجام 27 سالست که به علت فقدان یک شالوده صحیح تشکیلاتی، هدف براندازی رژیم مرگ و وحشت معدودی جنایتکار را که برای هفتاد میلیون مردم ایران جنبه " مرگ و زندگی" و " بود و نبود" دارد، جدی تلقی نکرده و بجای بهره گیری از توانا ئیهای خفته مردان و زنان مبارز و تبدیل آن بیک سازمان اصیل مبارزاتی، آنها را با ارائه راه حلهای خیالبافانه گمراه و در فضای ذهنی پردازیهای تکراری فرسوده کرده ایم.
بنابر این برای خاتمه دادن به تئوریهای بی ارتباط با عمل و در حالیکه خاطرات دردناک شکستهای گروه های مبارزاتی بر اذهان سایه افکنده و امید ها کور و دلها سرد است، ضروری است، برای تهیه الگوئی که قادر باشد مبارزه مردم داخل و خارج را از طریق یک جریان سالم، نیرومند، جدی و وطن پرستانه، به یک خیزش موثر ملی تبدیل و راهبری نماید، مورد مطالعه قرار داده و نتایج بررسی خود را به صورت تنظیم طرح عملی، به مورد اجراء در آورند.
پر واضح است که قبل از شروع به تهیه چنین الگوئی ضروری و حیاتی است که تغییرات اساسی و بنیادی در تشکیلات و سازمانهای اپوزیسیون خارج کشور داده شود. به گونه ای این شرح:

ما می دانیم که مسائل سیاسی و اجتماعی ایران زیادند. اما بزرگترین مسئله ما آنست که ما توانائی حل مسائل را نداریم. یعنی بزرگترین مشکل آنست که اندازه و دایره مسائل از دایره تفکر کسانی که باید آنرا حل کنند بزرگتر است. و روزبروز بر پیچیدگی مسائل افزوده می شود و دایره و اندازه آن بزرگتر و بیشتر. بنابراین تردیدی باقی نمی ماند که باید دایره تفکر خود رابزرگتر کرد، تا بتوان بر مسائل احاطه یافت. به عبارت دیگر باید سیستم تفکر و علم جامعه را کارا و فعال نمود تا بتوان مسائل را حل کرد. اساساً انگیزه اصلی این نوشته این مطلب است که ما یک سیستمی بوجود آوریم که " مسئله پرداز" (Problem oriented) و " مسئله حل کن" باشد و نه فقط این، بلکه یک سیستمی که پایدار و پویا باشد. یعنی در طول زمان باقی بماند و همواره رشد نماید.

هموطنان گرامی
بی تردید حساسیت زمان و مخاطره آمیز بودن شرائط،، هر ایرانی را به خود می خواند که با هشیاری کامل به آینده میهن و استقلال و آزادی این سرزمین بیاندیشند و در گیر ودار تیرگی های زمان، ایستادگی در برابر یکه تازی های ایران برباد ده را وجهه همت خویش قرار دهد تا بیش از انکه بحران های داخلی و خارجی تعمیق بیشتری یابد و اساس استقلال و تمامیت ارضی کشور را به خطر اندازد، شرائطی فراهم گردد تا حاکمیت ملی به نحوی مسالمت آمیز و در فضایی باز و آزاد و با تکیه بر اصول دموکراسی، حقوق بشرو جمهوریت واقعی و عدالت اجتماعی، خارج از هر گونه تبعیض نژادی، جنسیتی و قومی و به دور از خشونت، در کشور استقرار یابد تا از کیان ایران و ایرانی در داخل و خارج در محیط صلح و صفا از دشمنی و دشمن تراشی خودداری شود و با حمایت از مطالبات بر حق اقوام ایرانی در چارچوب منافع ملی و حفظ یکپارچگی و تمامیت ارضی کشور پیوندهای تاریخی ملت ایران را هرچه بیشتر مستحکم نماید. ( از سایت ایران امروز- دوشنبه 19 اردیبهشت 1384)

دکتر کاظم ودیعی تحت عنوان " ضرورت باز سازی اپوزیسیون در هنگامه تلاقی غرب با اسلام حکومتی" در شماره 261 نشریه ایرانیان مورخ جمعه 5 اسفند 1384. چنین نوشته است:
" . . . در این جهان چند قطبی جدید اولین وظیفه اپوزیسیون آن است که سازمان دهد متناسب با شرایط تازه امروزی جهان، نه این که دل خوش کند به سناتوری که می خواهد مثلاً با 75 میلیون دلار کمک، آن ها را در خدمت قبله عالم نگه دارد.
. . . اپوزیسیون خارج در ریشه های درد کار نمی کند و تنها امیدش حوادث جهانی است!
. . . کسی منکر وجود انبوه مخالفان در برون مرز نیست، ولی این مخالفان نه همدست اند و نه هم فکر و در شرایطی برای جدایی ها می کوشند.
. . . نتیجه آن که جمهوری اسلامی مسلط، با امکانات بسیجی بسیار در ایران، اصلاحگران را مرعوب و مایوس کرده است و در خارج تفرقی میان مخالفان کاشته که اگر با سعه صدر و بلند بینی سیاسی چاره نشوند، به درازی عمر نظام کمک می شود.
. . . اپوزیسیون ایرانی درون و برون باید تجدید سازمان کنند. کجاست آن ستاد فکری که به این مسایل بپردازد!"

امیر هوشنگ آریان پور در نوشته خود تحت عنوان " موانع رشد علمی ایران و راه حل های آن" چنین نوشته است:

"تضاد
تضاد یک عنصر پایدار فرهنگی است که از سطح کلان جامعه گرفته تا سطوح خردتر ایران همه جا روابط اجتماعی را تحت تاثیر قرار داده و روابط انسانها را از حالت دوستی و الفت به دو دستگی و خصومت مبدل کرده است. در محیط های سیاسی- علمی ایران نیز تضاد و میل درونی به آن، یک عامل بسیار مخرب است که برآیند نیروها را نه فقط خنثی می کند، بلکه به جهت منفی می کشاند. در کمتر گروه سیاسی - علمی ایران می توان یک روحیه صمیمیت و همکاری مشاهده نمود. اینکه افراد بر ضد هم کار می کنند و یا پشت سر هم بدگویی می کنند، راه ها را بر یکدیگر می بندند وبه اصطلاح معمول " باند بازی می کنند، آنقدر زیاد است که به علت کثرت موارد، به عنوان یک رفتار معمولی تلقی می شود.به گفته یکی از استادان دانشگاه:
" گرفتاری ما این است که ما حسادت می کنیم، پشت سر هم می زنیم، نمی توانیم با هم کار کنیم، همدیگر را قبول نداریم، وقتی من آقای ایکس را قبول ندارم، اصلاً ناشناخته قبول ندارم. کدام ( فرد سیاسی) و یا استاد به همکار پیش از خود رفرانس می دهد؟ هرکس جدید می آید، هرچه نفر قبلی نوشته است ، پاره می کند، با بسم الله شروع می کند، فصل اول را شروع می کند، هنوز کارش تمام نشده می رود و نفر بعد می آید، او هم دو باره با بسم الله شروع می کند او هم نمی تواند فصل اول را تمام کند . . ." ( به عمل کرد، ده ها گروه سیاسی خارج از کشور نگاه کنید. کدام یک از آنها توانسته است به پله دوم از نردبان بلندی که در جلویش قرار گرفته است صعود کند؟)

رفتار احساسی

رفتار احساسی مردم ما یکی دیگر از عتاصر سیاسی- فرهنگی است که تاثیرات منفی آن بر تاثیرات مثبتش برتری دارد. در بخش های سیاسی- علمی جامعه ما، رفتار احساسی تاثیرات منفی بر همکاریهای سیاسی- علمی نشان می دهد، مخصوصاً وقتی این عناصر با عناصر فرهنگی دیگر مانند استبداد، خودنمایی وخاصه با تضاد آمیخته می شود. زیرا عنصر احساس و عنصر تضاد وقتی با هم همراه می شوند بسیار مخربتر خواهند بود.
مشاهده دقیق رفتار سیاستمداران ایرانی و مقایسه آنها با همتاهای غربی ، خاصه در این نکته عموماً جلب توجه می کنند. آنها غالباً با احساس زیاد وارد بحثها می شوند، صدایشان بلند و هیجان زده می شود، از کلمات با بار ارزشی مثبت چون: " مخلص شما هستم" ، " قربان شما میروم " و منفی کوبنده و همچنین از تاکید و شدت ( خیلی خیلی زیاد، بسیار بسیار کم ، اصلاً موافق نیستم، کاملاً موافقم، عالی، مزخرف) استفاده می کنند. آنها اغلب با عجله و بدون دلیل کافی وسط صحبت شخص مقابل می پرند، حرف او را قطع می کنند و با همان روش توصیف شده سخن می گویند و به همراه آن صورت و گوشهایشان سرخ می شود. با کمی توجه متوجه می شویم، نسبت موارد انتقاد آمیز و بیان نارضایتی در گفته های ایشان بیشتر است و در پایان بحث ( ضمن نگاه کردن به افراد کناری برای گرفتن تایید)، میزان نارضایتیشان از وضعیت موجود افزایش می یابد. در نتیجه هم اعصاب خود را خرد می کنند و به سلامتی خود صدمه می زنند و هم رابطه شان با افراد دیگر تخریب می شود.

از اینجا است که در بیشتر محافل سیاسی ما، همدلی و رافت یک پدیده نایاب است و افراد نه فقط نمی توانند با یکدیگر کار مشترک انجام دهند، بلکه گاه به شدت بر ضد یکدیگر عمل می کنند.

آقای امیر انتظام در بیانیه خود که در روز 1 مارس 2006 در سایت گذارده شده بود به نکاتی در مورد " کنگره ملی" اشاره کرده اند:
1- هدف اصلی از طرح مساله کنگره ملی فراهم کردن فضای مناسب برای بحث و گفتگو پیرامون مساله مشترک همه ایرانیان یعنی استقرار حاکمیت ملی و دفاع از تمامیت ارضی و همزیستی مسالمت آمیز ایرانیان می باشد.
2- کنگره ملی خانه مشترکی است برای تولید اندیشه و اطاق فرمانی است برای همه ایرانیان، با بهره گیری از خرد دسته جمعی و در جریان یک دیالوگ ملی فراگیر " چه باید کرد" شناسایی و راه کارهای اجرایی تعریف خواهد شد.
3- کنگره ملی نهادی است برای طرح، تولید و جمع آوری، تبادل و انتخاب ایده ها.
4- از مهمترین محور های کنگره پیروی از اصول اخلاقی است. هیچیک از اعضاء حق تخریب دیگری از طریق توهین، تهمت، افتراء و پرونده سازی را ندارد.
5- نگرانی من بیشتر متوجه ضعفهای تاریخی ما در تحمل و تکمیل یکدیگر است
6- اکثر هموطنان ما از خلاقیت و توانمندی کافی در عرصه تئوریک و نظریه پردازی برخوردارند، با این وجود در عرصه عمل اشتیاق زیادی برای اجرائی کردن حتی ایده های مشترک از خود نشان نمی دهند! هرکس فقط خود و گروه خود را شایسته پرچمداری حرکت سیاسی و اجتماعی می بیند و دیگران را بیشتر به فرمانداری فرا می خواند. از این رو ا ست که ما در عرصه کار گروهی – تشکیلاتی توفیق چندانی نمی یابیم.
7- به جای صرف انرژی برای تحمیل مقام رهبری خود به دیگران، تلاش کنیم همدیگر را برای انجام وظیفه مشترک تشویق و یاری دهیم. این ابتدایی ترین درس دمکراسی است که مدیران، کارگزاران، مجریان . . یک جنبش سیاسی می بایستی بصورت طبیعی در جریان یک حرکت اجتماعی و به شیوه دمکراتیک برگزیده شوند. مردم ایران از دست رهبران ( خود) برگزیده خسته و بیزارند.
8- ایران برای ساختن آینده خود به انسانهای پر شور و پاکی نیاز دارد که سرشار از عشق به ایران و ایرانی است و با خدمت بدون منت به کشور عشق خود را نشان می دهد و با اعتقاد به برابری بین ایرانیان و نفی کلیه اشکال تبعیض بین آنان خود را به مقام شهروندی ایران ارتقاء می دهد.


در جواب به نامه آقای مهندس عباس امیر انتظام در مورد " تاسیس و برگزاری کنگره ملی" گروهی از اعضای جبهه ملی در خارج کشور مبادرت به نوشتن جوابی به آقای انتظام نموده اند که به خلاصه ای از آن نامه اشاره می شود:
" . . . ما بر این باوریم که فعالیت های سیاسی در خارج کشور زمانی مفید خواهد بود که عملکرد آن در چارچوب سیاستهای رهبران جنبش در داخل ایران باشد و تا با هماهنگی فعالیتهای داخل و خارج کشور بتوانیم بهترین راه را برای مبارزه و آزاد سازی میهنمان بدست آوریم. . .
. . . ما بر این باوریم که طرح کنگره ملی زمانی قابل اجرا خواهد بود که حد اکثر قاطع فعالین گروه های سیاسی ونهادها و گروه های حقوق بشری آمادگی خود را از این طرح اعلام کرده باشند . .
. . . بنظر ما یکی از راه حلهای اساسی برای مقابله با این مشکلات، مشارکت گسترده و فعال گروه ها، احزاب، سازمانها، نهاد ها، شخصیتهای سیاسی و فرهنگی است. . .
. . . برگزاری موفقیت آمیز کنگره ملی بستگی به مشروعیت آن در عرصه بین المللی دارد که برای تحقق آن لازم است هدفها و سیاستهای آن از پیش از برگذاری کنگره ملی تدوین گردد. . .

ولیعهد سابق شاهزاده رضا پهلوی در روز چهارشنبه 10 اسفند 1384 در باشگاه ملی خبرنگاران آمریکا گفت:
" اتحاد و هماهنگی نیروهای آزادیخواه داخل و خارج از کشور برای حاکم شدن دموکراسی در ایران راه سومی است که احتمال موفقیت بیشتری از تلاش دیپلماتیک یا حمله نظامی به ایران دارد."
شاهزاده رضا پهلوی از گروه های سیاسی خواست تا با کنار گذاشتن اختلافات سیاسی و سلیقه ای در جهت گسترش حاکمیت دموکراسی و حقوق بشر در کشورشان حرکت کنند. وی در این مورد گفت: " طبیعی است که اگر اپوزیسیون و به خصوص نیروهای برون مرزی در جهت پاسخگویی به خواسته های مردم ایران اقدام کنند، از مقبولیت و اعتبار بیشتری برخوردار خواهند شد."

با توجه به اظهارات عده ای از اپوزیسیون ایرانی خارج کشور، مشاهده می کنیم که همه آنها صحبت از اتحاد، همبستگی، ائتلاف و هماهنگی گروه ها و شخصیتهای سیاسی می کنند! و این در حالی است که اغلب این گروه های سیاسی، چون مشروطه خواهان، سلطنت طلبان، جمهوری خواهان، جبهه ملی ها، فدائیان و گروه هایی با تمایلات چپی و سوسیالیستی و سایرین ، همگی در بین خود به علت اختلاف های شدید، به گروه ها و سازمانهای جداگانه ای تقسیم شده اند! ( به عنوان نمونه در خارج کشور چهار گروه جبهه ملی ، سه گروه مشروطه خواه، سه گروه فدائیان خلق و . . . وجود دارد) سئوالی را که کاملاً بجاست و میتوان مطرح نمود این است: " درحالیکه این گروه های کوچک که تعداد اعضای آن از تعداد انگشتان دست و پای یک نفر کمتر است نمی توانند در بین خود به توافق رسیده و هماهنگی لازم را با یکدیگر بدست آورند، پس چگونه می خواهند با سایر گروه ها که دارای ایدئولوژی دیگری می باشند ائتلاف کرده و به گفتگو بپردازند؟!

نتیجه گیری
با توجه به مطا لب ذکر شده در این نوشته ، پیشنهاد می شود که قبل از هر گونه اقدامی توسط گروه های به اصطلاح مبارز و اپوزیسیون، لازم و ضروری است که هر یک ابتدا تمامی سعی و کوشش خود را در راه ایجاد همبستگی و ائتلاف در بین اعضای گروه خود صرف کرده و پس از آنکه موفق شدند در بین خود این همگامی و توافق را به وجود آوردند، در آن هنگام شاید بتوانند با سابر گروه ها به گفتگو و مذاکره پرداخته و پیرامون مسائل مشترک به توافق برسند!
به امید آنروز
امیر هوشنگ آریان پور
بازگشت به صفحه قبل   نسخه قابل چاپ   لینک دائمی به این خبر 
 
 
¤ اخبار جبهه ملی
¤ درگذشت مهندس اسماعیل حاج قاسمعلی
¤ بازداشت پیمان عارف عضو جبهه ملی ایران
¤ ادیب برومند: انحلال مجلس استیضاح مصدق را منتفی کرد
¤ نامه سخنگوی جبهه ملی ایران به بی بی سی
¤ پیام های نوروزی
¤ خورشیدی که هر روز فروزان تر از روز پیش میدرخشد/بیانیه جبـــهه ملــــی ایــــران
¤ سنگر نشین بی مدعای آزادی هوشنگ کشاورز صدر رفت
¤ تجزیه طلبی محکوم است/رئیس هیئت رهبری جبهه ملی ایران
¤ متن پیام های رهبران جبهه ملی به مناسبت پنجاهمین سال تاسیس کنفدراسیون
¤ تحلیل جبهه ملی ایران ازرویدادهای مصر
¤ دکتر علی رشیدی عضو هیئت رهبری جبهه ملی ایران به دو سال زندان و 5 سال محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم شد
¤ بازداشت اعضاي جبهه ملي ايران در اسفراين خراسان شمالي
¤ بزرگداشت دکتر مصدق در واشنگتن/2 گزارش
¤ بزرگداشت دکتر محمد مصدق در باشگاه ملی خبرنگاران در واشنگتن دی سی شنبه 10 نوامبر 2012
¤ مشروح سومین گزارش احمد شهید در رابطه با حقوق بشر در ایران
¤ جبهه ملي ايران , نيروي هوايي و خلبانان قهرمان دفاع مقدس را گراميداشت
¤ تکدیب امضا
¤ جبهه ملی ایران: به یاری زلزله زدگان بشتابیم
¤ درگذشت رادمرد میهن دوست آقای دکترخسروسعیدی عضو حزب ایران و جبهه ملی ایران
¤ ننگ ونفرین بربیست وهشتم مرداد
¤ اسطوره مقاومت مهندس عباس اميرانتظام در بيمارستان بستري شد
¤ بیانیه ادیب برومند و جبهه ملی ایران- اروپا و آمریکا در اظهار تاثر و همدردی با هموطنان داغدیده آذربایجانی
¤ احضار كورش زعيم
¤ درود بر چهاردهم مرداد / ادیب بـرومـند- رهبر جبهه ملی ایــران
¤ جبهه ملی ایران نسل کشی مسلمانان در میانمار را محکوم میکند
¤ بیانیه ادیب بـــرومند رئیس شورای مرکزی جبهه ملی ایران به مناسبت بزرگداشت ۳۰ تیر 1331
¤ نامه سرگشاده جبهه ملی ایران به رئیس جمهور آمریکا درمورد ادعای واهی مالکیت امارات بر جزایر ایرانی
¤ عمل جراحی قلب دکتر حسین موسویان، رییس هیئت اجرایی جبهه ملی ایران
¤ گرامیداشت یکصدوسی امین زادروز دکتر محمد مصدق در پاریس و کلن
¤ یادداشت اعتراض جبهه ملی ایران به موسسه گوگل
¤ تکذیب مذاکرات جبهه ملی ایران با آقای رضا پهلوی و نزدیکان ایشان
¤ جبهه ملی ایران مهیای ستیزه گری در باره حفظ تمامیت کشور است/ادیـب بـرومـند رئیس شورای مرکزی جبهه ملی ایران
¤ پیام های نوروزی استاد ادیـب بـرومـنـد , دکتر حسین موسویان ,اقاي حسن لباسچی و مهندس كورش زعيم
¤ پیام نوروزی ادیـب بـرومـنـد
¤ دیدارسخنگو و اعضای جبهه ملی ایران با دکتر علی رشیدی
¤ بیانیه ادیـب بـــــرومــند رئیس شورای مرکزی جبهه ملی ایران درباره انتخابات اسفند ۱۳۹۰
¤ جبهه ملی ايران در انتخابات شرکت نمی کند
¤ آخرین وضعیت جبهه ملی ایران
¤ وضعیت نا مساعد جسمی حمید رضا خادم، زندانی سیاسی در بند ۳۵۰ اوین
¤ آیا جبهه ملی ایران منحل میشود؟
¤ بازجویی و بازداشت فعالان و اعضای جبهه ملی ایران
¤ ادامه بازداشتها و احضار اعضای جبهه ملی ایران به وزارت اطلاعات
¤ برگزاری جلسات شورای جبهه ملی ایران ممنوع شد
¤ احضارعیسی خان حاتمی عضو شورای مرکزی جبهه ملی ایران/ بازداشت مهندس محمد توسلی
¤ بازداشت دکتر علی رشیدی
¤ احضار ملیون به وزارت اطلاعات
¤ نشست مهرماه شوراي مركزي جبهه ملي ايران
¤ جلسه شورای مرکزی جبهه ملی ایران پنج شنبه در تهران برگزار شد
¤ جبهه ملی ایران در خارج از کشور نماینده ندارد
¤ @نامه پیمان عارف به احمدی نژاد@دیدار از پیمان عارف
© 2004 - 2011 - خبرگزاری جبهه ملی ایران - J M I N e w s . c o m - تماس با ما