استقلال - آزادی - عدالت اجتماعی (جمهوری ایرانی)
به سایت خبری جبهه ملی ایران ،پرببنده ترین سایت نیروهای ملی خوش آمدید
این سایت خبری مستقل است و به انعکاس اخبار تشکلهای جبهه ملی ایران و نیروهای ملی در سراسر جهان اختصاص دارد
از دیگر صفحات این تارنما در زیر این پیام با کلیک روی صفحه دیدن کنید
 
¤ اخبار دانشجویی
¤ صدور حکم زندان برای ۲۰ نفر از بازداشت شدگان زلزله آذربايجان
¤ دیدار اعضای جبهه ملی ایران با فرید طاهری
¤ روز دانشجو در مزار کیانوش آسا/ بیانیه دفتر تحکیم وحدت
¤ احضار مجدد پیمان عارف به دادگاه
¤ پیمان عارف بار دیگر از تحصیل محروم گردید.
¤ دفتر تحکیم وحدت و سازمان دانش آموختگان ایران در بیانیه ای مشترک: «صدای دانشجویان دربند باشیم»
¤ بیانیه‌ دانشجویان و دانش‌آموختگان لیبرال; «تشکیل جبهه‌ دموکراسی‌خواهان برای صیانت از منافع ملت ایران در مقابل استبداد داخلی»
¤ ممانعت از آزادی پیمان عارف، فعال سابق دانشجویی
¤ پیمان عارف، دانشجوی زندانی، پس از اعتصاب غذا به بیمارستان منتقل شد
¤ پیمان عارف برای سومین بار بازداشت شد
سایتهای دیگر
 
دکتر ورجاوند
¤ صفحه اول  ¤ اخبار ايران  ¤ اخبار جبهه ملی  ¤ بیانیه های جبهه ملی  ¤ کورش زعيم  ¤ جبهه ملی اروپا  ¤  واشنگتن  ¤ اخبار دانشجویی  ¤ خارج از کشور  ¤ دکتر ورجاوند  ¤ زنان  ¤ نشریات  ¤ دیدگاه  ¤ دریادار مدنی  ¤ رضا آذرخش  ¤ اندیشگاه ملی/ آریان پور  ¤ کنگره ملی/ امیرانتظام  ¤ مقالات  ¤  عضويت  ¤ نهضت آزادی/حزب ملت ایران  ¤ کارگران  ¤  اسناد جبهه ملی  ¤ جوانان جبهه ملی  ¤ دکتر باوند  ¤ كانون انديشه و سخن.  ¤ بیژن مهر  ¤  سمينار جبهه ملی  ¤  فرهنگ  ¤ همبستگی برای دمکراسی و حقوق بشر در ایران  ¤ دفتر پژوهش های جبهه  ¤ اخبار زندانیان سیاسی  ¤ برنامه تلوزیون  ¤ اقتصاد  ¤ آلبوم عکسها  ¤ تماس با ما ¤ آرشیو خبرها
نقش كردها در گفتمان سياسي جهان امروز- گفت و گو عرفان قانعي فرد با پروفسور نادر انتصار،
8 شهریور 1384    jminews   بازگشت به صفحه قبل 
نقش كردها در گفتمان سياسي جهان امروز

گفت و گو با پروفسور نادر انتصار، نويسنده و محقق كرد

عرفان قانعي فرد





پيش گفتار: پس از ترجمه‌ي كتاب "ناسيوناليسم نژادي كرد" يا "قوم گرايي كردي" يا "ناسيوناليسم قومي كردي" بيش‌تر و بهتر با "نادر انتصار- " پروفسور علوم سياسي دانشگاه آلاباما در آمريكا - آشنا شدم، حتي در ايران كه كتابش را بنا به توصيه دكتر حميد احمدي، در كتاب قوميت ايراني و ابراهيم يونسي براي ترجمه در دست گرفتم، هرچند اخذ مجوز آن 3 سال طول كشيد، اما سرانجام بنا به توصيه وزير ارشاد سابق "عطاالله مهاجراني"، مجوز نشر آن صادر شد، تعلل ناشر موجب شد تا 2 سال انتشار آن به تعويق افتد و امروزه هم گراني كاغذ مانع تيراژ وسيع آن شده است، اما نقد زيبا و بي‌غرض دكتر احمد صارمي، استاد بازنشسته‌ي تاريخ اسلامي در سوئد، موجب دلگرمي براي ارايه ترجمه كردي اثر شد.
پس از گفتارهاي اخير بعضي از فعالان سياسي كرد درباره اوضاع كردستان معاصر، تصميم بر آن گرفتم تا با همكاري و رهنمودهاي اين استاد گرانمايه و دانشور، در سال جديد ميلادي با سفر به آمريكا بتوانم هم مجموعه گفتارهاي دانشگاهي و تحقيقي او و همكارانش را ترجمه كنم وهم پرسش‌هاي مطرح شده را با رهبران سياسي كرد در ميان بگذارم و در اين باره با آنان به گفت‌و‌گو بنشينم؛ اما تا قبل از انتشار آن مباحث و گفتارها، ترجمه‌ي بحث كوتاه من با پروفسور نادر انتصار را بخوانيد.

آقاي انتصار؛ ديدگاه شما درباره كردستان امروز ايران چگونه است؟ به عبارتي، آيا مي‌توانيد اوضاع كردستان ايران را از انقلاب ايران در 1357 به بعد بررسي و تحليل بفرماييد.
ازلحاظ اقتصادي، كردستان در اوضاع فعلي امروز، نسبت به دو دهه قبل پس رفت داشته است. اين امر را مي‌توان ناشي از افت و ركود اقتصادي ايران دانست. از آغاز انقلاب اسلامي ايران تا كنون، توليد ناخالص داخلي ايران 40 درصد كاهش داشته است و اگر ديگر بخش‌هاي ايران را در نظر نگيريم، كردستان در 25 سال اخير از لحاظ اقتصادي پيشرفت قابل ملاحظه‌اي نداشته است.
‌از نظر سياسي، كردهاي ايران فعال‌تر و هشيارتر شده‌اند و خصوصاً نسل پس از انقلاب، از نظر تحصيلات آكادميك و آگاهي، با توجه به پيشرفت‌هاي جهان امروز رشد قابل تاملي يافته است. اين پتانسيل به وجود آمده كاملا محسوس است و مشهود.
حالا با توجه به اين ديدگاه شما نسبت به وضعيت اجتماعي و سياسي كردهاي منطقه ايران و عراق و تركيه، آيا مي‌توان پذيرفت كه آينده كردستان، در جهت رشد و توسعه است؟
بله؛ من ديد خوش بينانه دارم درباره‌ي رشد اجتماعي و توسعه‌ي سياسي كردهاي ايران و عراق و تركيه، اما درباره‌ي اقتصاد منطقه، چندان خوش بين نيستم. اگر تركيه به اتحاديه اروپا بپيوندد، آن‌گاه من درباره‌ي افق تازه‌ي به‌وجود آمده در اقتصاد آن‌ها مي‌گويم كه كردها مي‌توانند از منفعت و سود اقتصادي و سياسي بنا به پيروي تركيه از قوانين اتحاديه اروپا، بهره‌مند باشند.
به‌عنوان مثال، تركيه بايد يك نظام قانوني را به اجرا درآورد كه رفتارش نسبت به غير ترك‌ها در سطحي باشد كه مورد نظر استانداردهاي رسمي اروپاست.
امروزه در گفتار سياسي داخل ايران، كاربرد واژگان "خود مختاري" و "ناسيوناليسم" پسنديده نيست و نوعي حساسيت بي‌سبب و علت را ايجاد مي‌كند. در زبان تحقيقي، براي ابراز اين مسايل، چه بايد كرد؟
‌من تصور مي‌كنم كه بعد از جنگ سرد و انحلال اتحاد جماهير شوروي و نابودي‌هاي ناشي از جنگ بالكان و بعضي از قسمت‌هاي بلوك شوروي سابق، تصوير ناپسند و غير مقبولي از "ناسيوناليسم" ‌به وجود آمد و خصوصاً اين مساله درباره‌ي كشت و كشتار يوگسلاوي سابق مصداق مي‌يابد. هر چند ناسيوناليسم را مي‌توان نيرويي در جهت دموكراسي و اتحاد در جوامع چند مليتي ناميد. شايد ما بتوانيم در كنار انديشه ناسيوناليسم، از بحث‌هاي "مردم سالاري" و حتي "جامعه مدني"، براي انتقال پيام استفاده كنيم و ناسيوناليسم را در لا به لا مطرح كنيم.
امروزه، مساله‌ي قوميت در ايران مطرح شده است. پان ايرانيست‌ها يا جمهوري خواهان و.. درباره‌ي نقش كليدي و عمده‌ي قوميت‌ها اصرار دارند. حال بنا به راي ممكن و مقدور، با توجه به واقعيت‌هاي امروز جامعه ايران، كردها در آينده‌ي قدرت ايران چه بايد بكنند و چه نقشي را در ساختار اجتماعي و سياسي ايران داشته باشند؟
قوميت يا نژاد، بايد در بافت تغييرات اجتماعي به‌عنوان يك نيروي مثبت مورد بحث قرار بگيرد. در غير اين صورت، از آن به‌عنوان يك عامل ويران‌گر و منفي ياد مي‌شود. اگر قوميت و نژاد، به‌عنوان يك اصل عملكردي در جامعه شناخته شود، آن جامعه همواره به سوي اقتدارگرايي سوق خواهد يافت و قاعده‌ي مستثني وجود ندارد. به عبارت ديگر، منحصر بودن و تك بودن جانشين شمول خواهد شد.
جلال طالباني پس از مدت‌ها كش و قوس تاريخي گفت كه خودمختاري براي كردها بي‌ثمر است، ولي چرا امروزه به اين نتيجه رسيده‌اند؛ در حالي كه شايد سال‌ها قبل مي‌توانست به اين امر بپردازد؟
تصور من براين است كه اظهار اخير جلال طالباني در بافت رخ‌دادهاي اخير عراق قرار مي‌گيرد و با توجه به شرايط امروز عراق، اين گفته‌ها را بيان كرد و راجع به اين مبحث سخن گفت كه چگونه كردهاي عراق مي‌توانند اهداف و منافع خود را به به حداكثر برسانند. آن‌چه او بيان كرد، احتمالا به اين معناست كه چه‌گونه كردها مي‌توانند سود بيش‌تري به دست بياورند اگر جزيي از تصوير عراق بزرگ باشند. اين ديد درستي است از انزوا و جدايي در عراق شكسته و چموش امروز.
بعضي از فعالان كردستان به روشن‌فكري ديني و مساله حركت ديني در كردستان باور دارند؛ اما آيا حركت ديني و مذهبي در كردستان موفق مي‌شود؟
حركت مذهبي در كردستان امروز به قدرت و انسجام ديگر بخش‌هاي عراق و خاورميانه نمي‌تواند باشد يا به‌عبارتي نيست. حركت سياسي كردها تحت شعاع نيروهاي سكولار قرار گرفته است و آن‌ها احتمالاً مدت زمان بسياري باقي نخواهند ماند. دورنماي دراز مدت اين حركت و خيزش اسلامي‌گري در بين كردها، با موفقيت يا شكست موجوديت سكولار مشخص و معين خواهد شد. بايد اين نكته را به‌خاطر داشته باشيم كه اسلامي‌گري به‌عنوان نيروي سياسي، زماني به‌وجود خواهد آمد كه خلاء سياسي وجود داشته باشد كه نتواند توسط نيروهاي موجود رفع شود.
آيا امروزه كردها مي‌توانند در گفتمان سياسي جهان نقشي داشته باشند؟
اين مساله كاملاً بستگي به اتفاق‌هاي آيند‌ي خاورميانه دارد. در دهه‌ي آينده‌اي كه در پيش است، اگر منطقه از اين مخمصه فعلي رها شود، آن‌گاه كردها مي‌توانند نفوذ و قدرت حاصل از اهرم به وجود آمده را داشته باشند. اگر بازيكنان حاضر در عرصه‌ي منطقه يا جهان، آن‌چه را كه در خاورميانه به اجرا مي‌گذارند، تاثيرهاي زيادي بر قدرت مانور كردها خواهد داشت كه چه‌گونه بتوانند به‌عنوان يك بازي‌گر داراي نقش در جهان امروز، به ايفاي اجراي مورد نظر خود بپردازند.
آيا نزاع كردها در خاورميانه روزي به پايان خواهد رسيد؟
اين مشكل و معضل كردها يا محذور و تنگناي به وجود آمده، به خودي خود مرتبط با نزاع‌هاي فعلي است كه در خاورميانه وجود دارند. اگر منطقه از اين بخش از تاريخ، از نزاع‌ها و درگيري‌ها و جنگ‌ رها شود و اگر بپذيريم كه روابط جهاني، بازي غير دسته جمعي نيست كه بتوان هم بازنده بود و هم برنده‌ي ميدان‌، آن‌گاه مشكل و معضل كردها افق بهتر و دورنماي منطقي‌تري خواهد يافت. اما دوباره بايد خاطر نشان كرد كه شرايط و اوضاع و احوال و بافت كلي تصوير سياسي جهاني در منطقه را بايد با دقت نگريست.
طبعاً براي رسيدن به ساختار اجتماعي جديد، وظيفه‌ي خاص و خطيري بر دوش روشن‌فكران و فعالان سياسي و فرهنگي كرد در جامعه‌ي امروز كردستان است، پيشنهاد شما چيست؟
روشن‌فكران و فعالان سياسي و فرهنگي مناطق كرد نشين ايران، در برابر موانع و مشكلات به‌وجود آمده نبايد منزوي و گوشه‌گير باشند و هم‌چنان بايد حضور و دوام خود را ادامه دهند. روشن‌فكران مشعل اميد را براي حركت جامعه نگاه مي‌دارند تا چراغ فراه راه حركت آنان باشد. اما از سوي ديگر نبايد خود را داراي نقشي مستقل از مردم بپندارند، بلكه بايد هشيار باشند و نظاره‌گر جامعه‌اي كه در آن زندگي مي‌كنند. تنها حاميان ساده‌ي علايق و تمايلات و منافع محدود و معدود خود نباشند و اين وظيفه‌ي هر روشن‌فكر و فعال داخل اجتماع است، چه كرد و چه غير كرد.
يك‌بار در مقاله‌اي در پاسخ به تحليل‌هاي جهت‌دار و گاه پر منظورحميدرضا جلايي‌پور، اشاره كردم كه در ايران امروز و محافل سياسي و اجتماعي، "هنوز به كردها اعتمادي وجود ندارد"، ديدگاه شما را مي‌خواستم بدانم.
اين شك و ترديد به‌جاي مانده و كشدار در بين بعضي از ايرانيان نسبت به كردها وجود دارد، با اين ذهنيت كه كردها ابزاري در دست دشمنان ايرانند. البته هيچ شاهد و سند تجربي در اين‌باره وجود ندارد و هنوز متاسفانه اين ترس قديمي باقي‌مانده است و حصاري از بي‌اعتمادي و نوعي شك و ترديد ادامه دار در ذهن بعضي از اصلاح‌طلبان ايراني باقي‌مانده است.
در مورد مساله‌ي قوميت‌ها در ايران، آيا شما خطر مبهم و ساخته و پرداخته‌ي "توهم تجزيه" را باور داريد؟
بازشناسي و درك درست از حقوق نژاد و قوم در جوامع چند مليتي، منجر به گرايش‌ها و تمايلات جدايي طلبي يا جدايي خواهي نمي‌شود. من استدلال خواهم كرد كه مخالف و عكس اين مساله صادق است و آن اين‌كه عدم شناخت درست از حقوق و نيز محروميت از حقوق مجاز و مشروع و قانوني گروه‌هاي قومي و نژادي، موجب بروز آزردگي و بيزاري ملت و اقوام مي‌شود. اگر اين شناخت درست وجود داشته باشد، چنين مسايلي پديد نمي‌آيد.

بازگشت به صفحه قبل   نسخه قابل چاپ   لینک دائمی به این خبر 
 
 
¤ اخبار جبهه ملی
¤ درگذشت مهندس اسماعیل حاج قاسمعلی
¤ بازداشت پیمان عارف عضو جبهه ملی ایران
¤ ادیب برومند: انحلال مجلس استیضاح مصدق را منتفی کرد
¤ نامه سخنگوی جبهه ملی ایران به بی بی سی
¤ پیام های نوروزی
¤ خورشیدی که هر روز فروزان تر از روز پیش میدرخشد/بیانیه جبـــهه ملــــی ایــــران
¤ سنگر نشین بی مدعای آزادی هوشنگ کشاورز صدر رفت
¤ تجزیه طلبی محکوم است/رئیس هیئت رهبری جبهه ملی ایران
¤ متن پیام های رهبران جبهه ملی به مناسبت پنجاهمین سال تاسیس کنفدراسیون
¤ تحلیل جبهه ملی ایران ازرویدادهای مصر
¤ دکتر علی رشیدی عضو هیئت رهبری جبهه ملی ایران به دو سال زندان و 5 سال محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم شد
¤ بازداشت اعضاي جبهه ملي ايران در اسفراين خراسان شمالي
¤ بزرگداشت دکتر مصدق در واشنگتن/2 گزارش
¤ بزرگداشت دکتر محمد مصدق در باشگاه ملی خبرنگاران در واشنگتن دی سی شنبه 10 نوامبر 2012
¤ مشروح سومین گزارش احمد شهید در رابطه با حقوق بشر در ایران
¤ جبهه ملي ايران , نيروي هوايي و خلبانان قهرمان دفاع مقدس را گراميداشت
¤ تکدیب امضا
¤ جبهه ملی ایران: به یاری زلزله زدگان بشتابیم
¤ درگذشت رادمرد میهن دوست آقای دکترخسروسعیدی عضو حزب ایران و جبهه ملی ایران
¤ ننگ ونفرین بربیست وهشتم مرداد
¤ اسطوره مقاومت مهندس عباس اميرانتظام در بيمارستان بستري شد
¤ بیانیه ادیب برومند و جبهه ملی ایران- اروپا و آمریکا در اظهار تاثر و همدردی با هموطنان داغدیده آذربایجانی
¤ احضار كورش زعيم
¤ درود بر چهاردهم مرداد / ادیب بـرومـند- رهبر جبهه ملی ایــران
¤ جبهه ملی ایران نسل کشی مسلمانان در میانمار را محکوم میکند
¤ بیانیه ادیب بـــرومند رئیس شورای مرکزی جبهه ملی ایران به مناسبت بزرگداشت ۳۰ تیر 1331
¤ نامه سرگشاده جبهه ملی ایران به رئیس جمهور آمریکا درمورد ادعای واهی مالکیت امارات بر جزایر ایرانی
¤ عمل جراحی قلب دکتر حسین موسویان، رییس هیئت اجرایی جبهه ملی ایران
¤ گرامیداشت یکصدوسی امین زادروز دکتر محمد مصدق در پاریس و کلن
¤ یادداشت اعتراض جبهه ملی ایران به موسسه گوگل
¤ تکذیب مذاکرات جبهه ملی ایران با آقای رضا پهلوی و نزدیکان ایشان
¤ جبهه ملی ایران مهیای ستیزه گری در باره حفظ تمامیت کشور است/ادیـب بـرومـند رئیس شورای مرکزی جبهه ملی ایران
¤ پیام های نوروزی استاد ادیـب بـرومـنـد , دکتر حسین موسویان ,اقاي حسن لباسچی و مهندس كورش زعيم
¤ پیام نوروزی ادیـب بـرومـنـد
¤ دیدارسخنگو و اعضای جبهه ملی ایران با دکتر علی رشیدی
¤ بیانیه ادیـب بـــــرومــند رئیس شورای مرکزی جبهه ملی ایران درباره انتخابات اسفند ۱۳۹۰
¤ جبهه ملی ايران در انتخابات شرکت نمی کند
¤ آخرین وضعیت جبهه ملی ایران
¤ وضعیت نا مساعد جسمی حمید رضا خادم، زندانی سیاسی در بند ۳۵۰ اوین
¤ آیا جبهه ملی ایران منحل میشود؟
¤ بازجویی و بازداشت فعالان و اعضای جبهه ملی ایران
¤ ادامه بازداشتها و احضار اعضای جبهه ملی ایران به وزارت اطلاعات
¤ برگزاری جلسات شورای جبهه ملی ایران ممنوع شد
¤ احضارعیسی خان حاتمی عضو شورای مرکزی جبهه ملی ایران/ بازداشت مهندس محمد توسلی
¤ بازداشت دکتر علی رشیدی
¤ احضار ملیون به وزارت اطلاعات
¤ نشست مهرماه شوراي مركزي جبهه ملي ايران
¤ جلسه شورای مرکزی جبهه ملی ایران پنج شنبه در تهران برگزار شد
¤ جبهه ملی ایران در خارج از کشور نماینده ندارد
¤ @نامه پیمان عارف به احمدی نژاد@دیدار از پیمان عارف
© 2004 - 2011 - خبرگزاری جبهه ملی ایران - J M I N e w s . c o m - تماس با ما