استقلال - آزادی - عدالت اجتماعی (جمهوری ایرانی)
به سایت خبری جبهه ملی ایران ،پرببنده ترین سایت نیروهای ملی خوش آمدید
این سایت خبری مستقل است و به انعکاس اخبار تشکلهای جبهه ملی ایران و نیروهای ملی در سراسر جهان اختصاص دارد
از دیگر صفحات این تارنما در زیر این پیام با کلیک روی صفحه دیدن کنید
 
¤ اخبار دانشجویی
¤ صدور حکم زندان برای ۲۰ نفر از بازداشت شدگان زلزله آذربايجان
¤ دیدار اعضای جبهه ملی ایران با فرید طاهری
¤ روز دانشجو در مزار کیانوش آسا/ بیانیه دفتر تحکیم وحدت
¤ احضار مجدد پیمان عارف به دادگاه
¤ پیمان عارف بار دیگر از تحصیل محروم گردید.
¤ دفتر تحکیم وحدت و سازمان دانش آموختگان ایران در بیانیه ای مشترک: «صدای دانشجویان دربند باشیم»
¤ بیانیه‌ دانشجویان و دانش‌آموختگان لیبرال; «تشکیل جبهه‌ دموکراسی‌خواهان برای صیانت از منافع ملت ایران در مقابل استبداد داخلی»
¤ ممانعت از آزادی پیمان عارف، فعال سابق دانشجویی
¤ پیمان عارف، دانشجوی زندانی، پس از اعتصاب غذا به بیمارستان منتقل شد
¤ پیمان عارف برای سومین بار بازداشت شد
سایتهای دیگر
 
دکتر ورجاوند
¤ صفحه اول  ¤ اخبار ايران  ¤ اخبار جبهه ملی  ¤ بیانیه های جبهه ملی  ¤ کورش زعيم  ¤ جبهه ملی اروپا  ¤  واشنگتن  ¤ اخبار دانشجویی  ¤ خارج از کشور  ¤ دکتر ورجاوند  ¤ زنان  ¤ نشریات  ¤ دیدگاه  ¤ دریادار مدنی  ¤ رضا آذرخش  ¤ اندیشگاه ملی/ آریان پور  ¤ کنگره ملی/ امیرانتظام  ¤ مقالات  ¤  عضويت  ¤ نهضت آزادی/حزب ملت ایران  ¤ کارگران  ¤  اسناد جبهه ملی  ¤ جوانان جبهه ملی  ¤ دکتر باوند  ¤ كانون انديشه و سخن.  ¤ بیژن مهر  ¤  سمينار جبهه ملی  ¤  فرهنگ  ¤ همبستگی برای دمکراسی و حقوق بشر در ایران  ¤ دفتر پژوهش های جبهه  ¤ اخبار زندانیان سیاسی  ¤ برنامه تلوزیون  ¤ اقتصاد  ¤ آلبوم عکسها  ¤ تماس با ما ¤ آرشیو خبرها
رشوه نيم ميليون دلاري سيروس ناصري براي شركت در قراردادهاي نفتي
25 آذر 1384   farsnews   بازگشت به صفحه قبل 

خبرگزاري فارس: در اولين جلسه رسيدگي به پرونده متهمان شركت نفتي اورينتال كيش اويل مسئله رشوه بيش از نيم ميليون دلاري از حساب سوئيس سيروس ناصري به مشاور عالي شركت نفت و گاز پارس براي موفقيت در قراردادهاي نفتي از سوي نماينده دادستان اعلام شد.


به گزارش خبرنگار خبرگزاري فارس اولين جلسه علني رسيدگي به پرونده متهمان شركت نفتي اورينتال كيش اويل در غياب سيروس ناصري نايب رئيس هيات مديره شركت كيش اورينتال و عضو سابق پرونده هسته‌اي ايران كه حاضر به بازگشت به ايران نشده است، امروز در شعبه 1192 دادگاه عمومي جزايي مجتمع قضايي ويژه امور اقتصادي تهران برگزار شد.
در اين جلسه دادگاه كه به رياست قاضي موسوي برگزار شد، سيد مرتضي حسيني نماينده‌ي مدعي‌العموم كيفرخواست متهمان پرونده را قرائت كرد و سپس هر كدام از متهمين و وكلا به دفاع پرداختند.
در اولين جلسه رسيدگي به اين پرونده، قاضي موسوي، نام متهمين پرونده را به ترتيب احمدرضا كاظمي نجف‌آبادي مديرعامل سابق هواپيمايي و مشاور عالي شركت نفت و گاز پارس، رضا ماجدي، مهرداد صفدري مديرعامل شركت اورينتال اويل كيش آزاد با معرفي كفيل، محمد جواد خادمي و رسول رازي ذكر كرد.
بر پايه اين گزارش، نماينده مدعي‌العموم در سخنان خود گفت:‌ آقاي احمدرضا كاظمي نجف‌آبادي متهم به اخذ رشوه به ميزان نيم ميليون دلار و 129ميليون تومان و اخذ پورسانت از شركت نفتي gdc ژاپني به ميزان 32 هزار دلار در خلال سفرش به دوبي به انضمام هزينه سفر خانوادگي به دوبي، سنگاپور و ژاپن جمعاً به مبلغ 97 هزار دلار آمريكا، است.
وي افزود:‌ آقاي مهرداد صفدري، مدير عامل شركت اورينتال كيش اويل نيز متهم به پرداخت رشوه به ميزان نيم ميليون دلار و 129 ميليون تومان به احمد رضا كاظمي و پرداخت رشوه به آقايان رازي، خادمي و ماجدي است.
به گفته نماينده مدعي‌العموم، رسول رازي نيز متهم به اخذ رشوه به ميزان 14هزار دلار آمريكا و 4 ميليون و پانصد هزار تومان و 15 هزار درهم امارات از مهرداد صفدري، همچنين محمد جواد خادمي متهم به اخذ رشوه به ميزان 10 هزار دلار آمريكا در سفر به دوبي و رضا ماجدي متهم به اخذ رشوه به ميزان 48 هزار دلار آمريكا هستند.
نماينده مدعي العموم، پس از قرائت كيفرخواست، با اشاره به تحقيقات و اقارير متهمان، بزه متهمان را مسلم دانست و از دادگاه خواست به استناد ماده 3 قانون مبارزه با ارتشا، اختلاس و كلاهبرداري به اتهامات نامبردگان رسيدگي كند.
بر پايه اين گزارش، احمدرضا كاظمي نجف‌آبادي اولين متهم پرونده در جايگاه حاضر شد و ضمن توضيح روند و سير مراحل تشخيص صلاحيت كمپاني‌هاي نفتي براي شركت در مناقصات در كميسيون ويژه شركت ملي نفت و اين كه در هيچ يك از مراحل خطايي صورت نگرفته است، در دفاع از دليل دريافت رشوه توسط خود گفت: مراجع تصميم‌گير و مقررات به قدري در اين پروژه‌ها متعدد است كه فرد يا افرادي نمي‌توانند با اخذ رشوه، قراردادي را تحت تاثير قرار دهند، لذا علت برنده شدن نهايي شركت اورينتال كيش ظرفيت‌هاي فني و مالي آن بوده است.

در ادامه دادگاه اعلام گرديد كه مشاور عالي شركت نفت و گاز پارس كه مسئول پروژه‌هاي منطقه پارس جنوبي بوده ماهانه مبلغ ‌30 ميليون ريال را در مدت ‌29 ماه به عنوان رشوه از سيروس ناصري و مهرداد صفدري دريافت كرده است.
متهم رديف اول پرونده در اين باره گفت: با توجه به شناخت و دوستي ديرينه‌اي كه با آقاي سيروس ناصري داشتم خارج از ساعات اداري در زمينه‌هاي فني و اقتصادي و مسائل بين المللي به وي مشاوره مي‌دادم و در مدت 29 ماه وجه را اخذ مي‌كردم.
قاضي پرونده خطاب به متهم پرونده گفت: در صفحه 39 پرونده اظهار داشته‌ايد علت پيشنهاد مبالغي از سوي صفدري، تطميع و يا احياناً سوء ‌استفاده از جايگاه حقوقي و شخصيت شما بوده است، همچنين در خصوص اظهاراتتان در صفحات 141 و 143 پرونده و درباره افزايش مبلغ پيشنهادي از 282 ميليون دلار به 370 ميليون دلار توضيح دهيد، كه وي در پاسخ گفت: اين افزايش مبلغ پيشنهادي براي مناقصه، طبق عرف رايج در شركت ملي نفت ايران و بر حسب مصوبات هيات مديره مبني بر هم سنگ سازي قيمت دريافتي بوده است.
كاظمي همچنين در خصوص نيم ميليون دلار رشو‌ه‌اي كه متهم به اخذ آن است، گفت: بعد از گذشت حدود سه ماه از برنده شدن شركت اورينتال كيش، براي خريد منزل مسكوني در احتشاميه از آقاي سيروس ناصري نيم ميليون دلار گرفتم كه البته وام بود و مبلغ مذكور با پيشنهاد وي از حساب بانكي‌اش در سوئيس به نام همسر اينجانب در دوبي واريز شد و همسر من آن مبلغ پول را دريافت كرد.
رئيس دادگاه خطاب به متهم گفت:‌ آيا مراتب گرفتن اين وام به صورت مكتوب و قراردادي بوده و يا ضمانتي از اين طريق ماخوذ شده است و اين كه شرايط بازپرداخت و علت افتتاح حساب بانكي در دوبي و دو مرحله‌اي پرداخت شدن وام چه دليلي داشته است، متهم در پاسخ گفت: چيز مكتوبي در ميان نبود و مبلغ از حساب آقاي سيروس ناصري در سوييس به ما پرداخت شد و ما هم از بانك دوبي آن را گرفتيم.
متهم پرونده همچنين درباره اخذ پورسانت غيرقانوني از شركت نفت GDC ژاپن در جريان سفرش به دوبي، سنگاپور و ژاپن گفت: در اين سفر به نوعي دنبال تعامل فرهنگي بوديم و تدارك چنين سفرهايي بيشتر براي شناساندن شركت‌ها به ديگر كشورهاست.
كاظمي نجف آبادي ادامه داد: لازم است اضافه كنم كه سفر خانواده‌ من به اين كشورها كه از سوي شركت ژاپني تدارك ديده شده بود مدتها پس از انعقاد قرارداد بود و رابطي به قرارداد ندارد.
اشرافي وكيل مدافع كاظمي نجف آبادي پس از اين كه رئيس دادگاه مجدداً اتهامات انتصابي به متهم را تفهيم كرد، در دفاع از موكلش گفت: اتهامات موكل من هيچ ارتباطي با اين مناقصه ندارد و از هر گونه اتهامي مبراست.
وي گزارش حفاظت اطلاعات وزارت دفاع را كذب محض خواند و گفت: معلوم نيست وزارت دفاع چه ارتباطي با مسائل نفتي ما دارد.
وي همچنين مطلب عنوان شده از سوي صفدري را خلاف واقع خواند و گفت: آقايان صفدري و ناصري مي‌دانند كه مرجع اصلي تصميم گيري در قراردادهاي نفت و گاز، هيات مديره شركت ملي نفت ايران است.
وكيل مدافع كاظمي نجف آبادي تمامي موارد اتهامي نسبت به موكلش را رد كرد و از رئيس دادگاه تقاضاي صدور راي برائت براي موكلش كرد.
در ادامه جلسه رسيدگي به پرونده، مهرداد صفدري رئيس هيات مديره كيش اورينتال و ديگر متهم پرونده در جايگاه قرار گرفت و به دفاع از خود پرداخت.
رئيس دادگاه ضمن قرائت كيفر خواست و موارد اتهامي خواستار توضيحات متهم شد، كه وي در پاسخ به ارائه توضيحي درباره روند و نحوه تاسيس شركت نفتي اورينتال كيش، ضمن رد اين ادعا كه اين شركت نماينده و واسطه هاليبرتون در ايران است، گفت: اورينتال كيش با مبلغ 70 ميليون دلار سرمايه گذاري و بهره گيري از بيش از 400 متخصص نفتي و 4 دكل ملكي يكي از شركتهاي فعال خصوصي در زمينه حفاري است.
رئيس دادگاه در اين جلسه از صفدري سؤال كرد چه كسي به شما گفت اگر شركت شما ليدر خارجي نداشته باشد عملاً از مناقصه حذف خواهيد شد؟ وي در پاسخ به احمد رضا كاظمي نجف آبادي مشاور وزارت نفت و متهم رديف اول پرونده اشاره كرد.
همچنين در پاسخ به اين كه چه كسي گفت اگر شركت هاليبرتون نقش اساسي را نداشته باشد و اگر هم اورينتال كيش قرارداد را ببندد بعدها حذف خواهد شد؟ ماجدي ديگر متهم را مورد اشاره قرار داد.


صفدري در ادامه دفاعيات خود، پرداخت 3 ميليون تومان ماهيانه به كاظمي نجف آبادي را پذيرفت و از پذيرش اهداي مبلغ 129ميليون تومان رشوه خودداري كرد.
متهم همچنين حضورش در زمان افتتاح حساب بانكي در دوبي را رد كرد و گفت: اين مسائل رابطي به قرارداد شركت ندارد.
وي در خصوص پرداخت رشوه نيم ميليون دلاري به كاظمي نجف آبادي گفت: اين پرداخت اجباري بود، تصور ما اين بود كه اگر به درخواست‌هاي آقاي كاظمي پاسخ مثبت نمي‌داديم با توجه به اين كه در اجراي قرارداد متحمل هزينه‌هاي هنگفت شده بوديم، براي ما مشكل آفرين مي‌شود.
صفدري گفت: پرداخت ماهي 3 ميليون تومان به كاظمي نجف آبادي ربطي به قرارداد ندارد و هيچ مشاوره‌اي در ميان نبوده است، چرا كه در خود شركت مشاوران و مهندسان ارشد و بازنشسته‌اي داريم كه مي‌توانند مشاوره‌هاي قوي به ما بدهند.
صفدري بار ديگر با اعلام اين كه پرداخت‌ها به مشاور عالي شركت نفت و گاز پارس براساس اجبار بوده است، گفت: در زمان گشايش پاكت‌ها در سال 83 برنده قطعي، اورينتال بوده اما اين كه چرا بعد از 5 ماه اين خبز اعلام شده نشانگر همين موضوع است و پرداخت‌ها صرفا به منظور احقاق حقوق شركت اورينتال بود.
صفدري با كذب محض خواندن اقرارهاي قبلي او كه در پرونده نيز درج شده است، مبني بر اين كه پرداخت‌ها به كاظمي و ماجدي براي جلوگيري از ايجاد ممانعت احتمالي از برنده شدن اورينتال در مناقصه آن هم قبل از برنده شدن اين شركت گفت:هيچ پرداختي قبل از قرارداد صورت نگرفته است.
بخش نخست اولين جلسه رسيدگي به پرونده متهمان شركت اورينتال كيش از ساعت 30/9 صبح تا 30/13 به طول انجاميد كه بخش دوم نيز بعد از ظهر امروز برگزار خواهد شد.
كيش اورينتال كه سيروس ناصري عضو ارشد سابق پرونده هسته‌اي نايب رئيسي هيات مديره آن را بر عهده دارد متهم به پرداخت رشوه به مقامات وزارت نفت و گرفتن مسئوليت چند فاز طرح پارس جنوبي است.

بازگشت به صفحه قبل   نسخه قابل چاپ   لینک دائمی به این خبر 
 
 
¤ اخبار جبهه ملی
¤ درگذشت مهندس اسماعیل حاج قاسمعلی
¤ بازداشت پیمان عارف عضو جبهه ملی ایران
¤ ادیب برومند: انحلال مجلس استیضاح مصدق را منتفی کرد
¤ نامه سخنگوی جبهه ملی ایران به بی بی سی
¤ پیام های نوروزی
¤ خورشیدی که هر روز فروزان تر از روز پیش میدرخشد/بیانیه جبـــهه ملــــی ایــــران
¤ سنگر نشین بی مدعای آزادی هوشنگ کشاورز صدر رفت
¤ تجزیه طلبی محکوم است/رئیس هیئت رهبری جبهه ملی ایران
¤ متن پیام های رهبران جبهه ملی به مناسبت پنجاهمین سال تاسیس کنفدراسیون
¤ تحلیل جبهه ملی ایران ازرویدادهای مصر
¤ دکتر علی رشیدی عضو هیئت رهبری جبهه ملی ایران به دو سال زندان و 5 سال محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم شد
¤ بازداشت اعضاي جبهه ملي ايران در اسفراين خراسان شمالي
¤ بزرگداشت دکتر مصدق در واشنگتن/2 گزارش
¤ بزرگداشت دکتر محمد مصدق در باشگاه ملی خبرنگاران در واشنگتن دی سی شنبه 10 نوامبر 2012
¤ مشروح سومین گزارش احمد شهید در رابطه با حقوق بشر در ایران
¤ جبهه ملي ايران , نيروي هوايي و خلبانان قهرمان دفاع مقدس را گراميداشت
¤ تکدیب امضا
¤ جبهه ملی ایران: به یاری زلزله زدگان بشتابیم
¤ درگذشت رادمرد میهن دوست آقای دکترخسروسعیدی عضو حزب ایران و جبهه ملی ایران
¤ ننگ ونفرین بربیست وهشتم مرداد
¤ اسطوره مقاومت مهندس عباس اميرانتظام در بيمارستان بستري شد
¤ بیانیه ادیب برومند و جبهه ملی ایران- اروپا و آمریکا در اظهار تاثر و همدردی با هموطنان داغدیده آذربایجانی
¤ احضار كورش زعيم
¤ درود بر چهاردهم مرداد / ادیب بـرومـند- رهبر جبهه ملی ایــران
¤ جبهه ملی ایران نسل کشی مسلمانان در میانمار را محکوم میکند
¤ بیانیه ادیب بـــرومند رئیس شورای مرکزی جبهه ملی ایران به مناسبت بزرگداشت ۳۰ تیر 1331
¤ نامه سرگشاده جبهه ملی ایران به رئیس جمهور آمریکا درمورد ادعای واهی مالکیت امارات بر جزایر ایرانی
¤ عمل جراحی قلب دکتر حسین موسویان، رییس هیئت اجرایی جبهه ملی ایران
¤ گرامیداشت یکصدوسی امین زادروز دکتر محمد مصدق در پاریس و کلن
¤ یادداشت اعتراض جبهه ملی ایران به موسسه گوگل
¤ تکذیب مذاکرات جبهه ملی ایران با آقای رضا پهلوی و نزدیکان ایشان
¤ جبهه ملی ایران مهیای ستیزه گری در باره حفظ تمامیت کشور است/ادیـب بـرومـند رئیس شورای مرکزی جبهه ملی ایران
¤ پیام های نوروزی استاد ادیـب بـرومـنـد , دکتر حسین موسویان ,اقاي حسن لباسچی و مهندس كورش زعيم
¤ پیام نوروزی ادیـب بـرومـنـد
¤ دیدارسخنگو و اعضای جبهه ملی ایران با دکتر علی رشیدی
¤ بیانیه ادیـب بـــــرومــند رئیس شورای مرکزی جبهه ملی ایران درباره انتخابات اسفند ۱۳۹۰
¤ جبهه ملی ايران در انتخابات شرکت نمی کند
¤ آخرین وضعیت جبهه ملی ایران
¤ وضعیت نا مساعد جسمی حمید رضا خادم، زندانی سیاسی در بند ۳۵۰ اوین
¤ آیا جبهه ملی ایران منحل میشود؟
¤ بازجویی و بازداشت فعالان و اعضای جبهه ملی ایران
¤ ادامه بازداشتها و احضار اعضای جبهه ملی ایران به وزارت اطلاعات
¤ برگزاری جلسات شورای جبهه ملی ایران ممنوع شد
¤ احضارعیسی خان حاتمی عضو شورای مرکزی جبهه ملی ایران/ بازداشت مهندس محمد توسلی
¤ بازداشت دکتر علی رشیدی
¤ احضار ملیون به وزارت اطلاعات
¤ نشست مهرماه شوراي مركزي جبهه ملي ايران
¤ جلسه شورای مرکزی جبهه ملی ایران پنج شنبه در تهران برگزار شد
¤ جبهه ملی ایران در خارج از کشور نماینده ندارد
¤ @نامه پیمان عارف به احمدی نژاد@دیدار از پیمان عارف
© 2004 - 2011 - خبرگزاری جبهه ملی ایران - J M I N e w s . c o m - تماس با ما