استقلال - آزادی - عدالت اجتماعی (جمهوری ایرانی)
به سایت خبری جبهه ملی ایران ،پرببنده ترین سایت نیروهای ملی خوش آمدید
این سایت خبری مستقل است و به انعکاس اخبار تشکلهای جبهه ملی ایران و نیروهای ملی در سراسر جهان اختصاص دارد
از دیگر صفحات این تارنما در زیر این پیام با کلیک روی صفحه دیدن کنید
 
¤ اخبار دانشجویی
¤ صدور حکم زندان برای ۲۰ نفر از بازداشت شدگان زلزله آذربايجان
¤ دیدار اعضای جبهه ملی ایران با فرید طاهری
¤ روز دانشجو در مزار کیانوش آسا/ بیانیه دفتر تحکیم وحدت
¤ احضار مجدد پیمان عارف به دادگاه
¤ پیمان عارف بار دیگر از تحصیل محروم گردید.
¤ دفتر تحکیم وحدت و سازمان دانش آموختگان ایران در بیانیه ای مشترک: «صدای دانشجویان دربند باشیم»
¤ بیانیه‌ دانشجویان و دانش‌آموختگان لیبرال; «تشکیل جبهه‌ دموکراسی‌خواهان برای صیانت از منافع ملت ایران در مقابل استبداد داخلی»
¤ ممانعت از آزادی پیمان عارف، فعال سابق دانشجویی
¤ پیمان عارف، دانشجوی زندانی، پس از اعتصاب غذا به بیمارستان منتقل شد
¤ پیمان عارف برای سومین بار بازداشت شد
سایتهای دیگر
 
دکتر ورجاوند
¤ صفحه اول  ¤ اخبار ايران  ¤ اخبار جبهه ملی  ¤ بیانیه های جبهه ملی  ¤ کورش زعيم  ¤ جبهه ملی اروپا  ¤  واشنگتن  ¤ اخبار دانشجویی  ¤ خارج از کشور  ¤ دکتر ورجاوند  ¤ زنان  ¤ نشریات  ¤ دیدگاه  ¤ دریادار مدنی  ¤ رضا آذرخش  ¤ اندیشگاه ملی/ آریان پور  ¤ کنگره ملی/ امیرانتظام  ¤ مقالات  ¤  عضويت  ¤ نهضت آزادی/حزب ملت ایران  ¤ کارگران  ¤  اسناد جبهه ملی  ¤ جوانان جبهه ملی  ¤ دکتر باوند  ¤ كانون انديشه و سخن.  ¤ بیژن مهر  ¤  سمينار جبهه ملی  ¤  فرهنگ  ¤ همبستگی برای دمکراسی و حقوق بشر در ایران  ¤ دفتر پژوهش های جبهه  ¤ اخبار زندانیان سیاسی  ¤ برنامه تلوزیون  ¤ اقتصاد  ¤ آلبوم عکسها  ¤ تماس با ما ¤ آرشیو خبرها
تفاهم نسبى قدرتهاى جهانى عليه ايران -گفت و گو بادكتر پرويز ورجاوند
24 اسفند 1384       بازگشت به صفحه قبل 
چهارشنبه 24 اسفند 1384
تفاهم نسبى قدرتهاى جهانى عليه ايران

گفت و گو بادكتر پرويز ورجاوند صاحب‌نظر در مسايل سياسى و از اعضاى شوراى مركزى جبهه ملى -
ايران ما - با وجود اينكه برنامه هسته‌اى ايران در توافق‌نظرى بى‌سابقه ميان قدرتهاى بزرگ جهانى به شوراى امنيت سازمان ملل متحد گزارش شده است، اما در ميان اين قدرتها بر سر نوع رفتار با جمهورى اسلامى اختلاف‌نظر وجود دارد. در اين رابطه پرسشهاى بسيارى مطرح است. آيا طرح روسيه واقعا از دستور كار دولت ايران خارج شده است؟ چنانچه در شوراى امنيت براى ايران ضرب‌الاجلى تعيين شود، چه چشم‌اندازى در انتظار جمهورى اسلامى خواهد بود؟ دكتر پرويز ورجاوند صاحب‌نظر در مسايل سياسى و از اعضاى شوراى مركزى جبهه ملى در مصاحبه‌اى با بهنام باوندپور مصاحبه‌گرصداى آلمان به پرسش‌هايى از اين دست پاسخ داده است.


دکتر ورجاوند، در شورای امنیت اختلاف نظرهایی میان آمریکا، انگلستان و فرانسه با روسیه و چین بر سر برنامه اتمی ایران وجود دارد. به نظر شما این اختلاف نظرها تا چه حدی می‌تواند فضا را به نفع ایران تغییر بدهد؟

پرویز ورجاوند: این در واقع یک نوع چانه‌زنی‌ست که روسیه و چین در پیوند با مراودات خودشان در سطح کلان با آمریکا و اروپا دارند. بويژه، مثلا، در مورد چین باید پذیرفت که مسئله‌ی تایوان در شرایط کنونی یکنوع محور اساسی بده و بستان برای چین است یا مسئله‌ کم کردن ميزان فشارهای اقتصادی در مورد صادرات پرحجم چین به آمریکاست و در مورد روسیه باز گرفتن امکانات فراوانتر اقتصادی و راهگشایی کردن برای اینکه روسیه بتواند در حوزه نفوذ گذشته‌ی خودش تا حد بیشتری قدرت مانور پیدا بکند. بنابراین، اساس اختلاف آنها چانه‌زنی‌هایی‌ست و در این ضمن، امکان دارد که این چانه‌زنی‌ها که منجر به این می‌شود که اعتبار سیاسی چین و روسیه را بعنوان دو قدرتی که نمی‌‌خواهند دنیا احساس بکند که تسلیم مطلق آمریکا و اروپا هستند، این فرصتی را فراهم بکند که اگر ایران برخلاف عملکرد گذشته‌اش یکبار شعورمندانه در قبال مسایل به مانور بپردازد، شاید بتواند از چنین فضایی بهره بگیرد.

دکتر ورجاوند،‌ همانطور که فرمودید، این اختلاف نظرها در هرحال وجود دارد. آیا ممکن است این اختلاف‌نظرها باعث بلوکه شدن مواضع تند علیه ایران بشود و مسئله در درازمدت فقط در سطح دیپلماتیک پیش برود، یا فکر می‌کنید سیاست منزوی کردن ایران، بخصوص از طرف آمریکا، در نهایت شانس بیشتری خواهد داشت؟

پرویز ورجاوند: آمریکا در حالیکه می‌خواهد حاکمیت ایران را زیر فشار قرار بدهد، از سوی دیگر به دلیل مجاورت ایران بويژه با عراق و افغانستان، مسئله‌ی نقش ایران در این دو کشور را آمریکا نمی‌تواند نادیده بگیرد. بنابراین در حالی که می‌کوشد ایران را در یک فضایی قرار بدهد که بیشتر بتواند از خواست‌های او تمکین بکند، در عین حال می‌کوشد که در زمینه‌ی این دو بخش شرقی و غربی فضا را به مرحله‌ای نرساند که اینها بتوانند از وجود عوامل لازمی که دارند در بسامان رسیدن نسبی اوضاع در آن دو منطقه جلوگیری کنند. بنابراین یک ظرافت کاملا خاصی در اینجا وجود دارد که میزان فشار آمریکا چقدر باشد که بتواند هم حاکمیت ایران را مجبور به تمکین بکند از یک سیاست کلان ، و هم بتواند یک همسویی‌هایی را از او در قبال افغانستان و عراق طلب بکند.

دکتر ورجاوند، مسئله‌ی دیگر مسئله طرح روسیه است. سخنگوی وزارت خارجه ایران آقای آصفی، از یکطرف گفته‌اند که جمهوری اسلامی طرح روسیه را پس از گزارش پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت از دستور کار خارج کرده، اما از طرف دیگر با فاصله‌ی کوتاهی اعلام کرده‌اند که گفتگو با روسیه بر سر طرح این کشور برای غنی‌سازی اورانیوم ایران در خاک روسیه ادامه پیدا خواهد کرد. آیا به نظر شما، اصولا در شرایط کنونی چشم‌پوشی ایران از طرح روسیه امکان‌پذیر هست؟

پرویز ورجاوند: به مسئله‌ی طرح روسیه نباید فقط در چارچوب شرایط کنونی نگریست. طرح روسیه فقط پاسخگوی مسئله‌ی تامین سوخت راکتور بوشهر نمی‌تواند باشد. مسئله‌ی طرح روسیه در واقع بگونه‌ای مطرح شده است از سوی روسها که ایران خودش را متعهد به یک مجموعه‌ای از رآکتورها، تا ۱۰ رآکتوری بکند که از روسیه خریداری کند یا بخشهایی از این تاسیسات را با روسها تعهد ببندد و یک قرارداد بلندمدت را در مورد غنی‌سازی ببندد، ضمن آنکه روسیه بهیچوجه تمایلی ندارد به اینکه در مراکز غنی‌سازی خودش حضور کارشناسان ایران را داشته باشد. بنابراین، یکنوع قرارداد کاملا یکطرفه است. من تصورم این است که در آن بخشی که ایران ابراز آمادگی کرد برای این بود که شاید بتواند از این فرصت بهره بگیرد و بتواند تفاهم روسیه با آمریکا و اتحادیه اروپا را دچار مشکل بکند. حالا که نتوانسته از چنین مانوری برخوردار بشود، به احتمال زیاد ضرورتی نمی‌بنید که در زودهنگام در چارچوب پیشنهادات روسیه بتواند اعلام موافقت بکند. بنابراین قضیه را به درازا می‌کشاند تا ببیند تصمیماتی که در شورای امنیت گرفته خواهد شد به چه صورت خواهد بود.

دکتر ورجاوند، در کنار تاکید آمریکا و اتحادیه اروپا بر افزایش فشار بر ایران برای پذیرش خواست‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، هنوز هم اکثر طرف‌های درگیر صحبت از بازبودن راههای دیپلماتیک برای حل معضل هسته‌ای ایران می‌کنند. فکر می‌کنید بجز طرح روسیه آیا راه حل معقول دپیلماتیک دیگری هم برای ایران وجود دارد؟

پرویز ورجاوند: راه حل معقولی‌ که متاسفانه حاکمان ایران هیچگاه در این چارچوبهای واقعبینانه با قضایا برخورد نمی‌کنند، این بود که دست‌کم حالا که یکنوع موضعگیری نامعقول در زمینه‌ی مذاکره با آمریکا را دارند، پدیده‌ای که بی‌بروبرگرد سرانجام برای حل کل مشکلات خاورمیانه‌ که ایران محورش هست‌ بهرحال باید در چارچوب مذاکرات و گفت‌وشنود ایران و آمریکا صورت بگیرد، حالا آن را که تا حالا نفی کرده‌اند، اینها نتوانسته‌اند در چارچوب مذاکره با اتحادیه اروپا بگونه‌ای عمل کنند که اتحادیه اروپا در عین حالی که در بعد کلان با آمریکا تعامل دارد، بتواند برای تثبیت موقعیت خودش در خاورمیانه بگونه‌ای به تفاهم نسبی با ایران بیندیشد. بنابراین هنوز اگر این فرصت هست و بیشتر اروپایی‌ها روی این مسئله تکیه می‌کنند، برای این است که اروپایی‌ها بهرحال به یک کشوری با موقعیت بشدت عمده استراتژیک ایران در منطقه خاورمیانه نیاز دارند و بنابراین آنها می‌خواهند که به یک تعاملی برسند، ولی بشرطی که در اینسوی قضیه هم ایران بتواند با محذورات اتحادیه اروپا در قبال آمریکا و فشارهای افکار عمومی بگونه‌ای کنار بیاید.

در شورای امنیت بحث دادن ضرب‌الاجل کوتاه‌مدت به ایران برای پذیرش خواست‌های آژانس هم مطرح است. فکر می‌کنید اگر چنانچه چنین ضرب‌الاجلی، چه ۱۴ روزه و چه ۶۰ روزه، به ایران داده بشود، چه چشم‌انداز محتملی در برابر ایران قرار خواهد گرفت؟

پرویز ورجاوند: اگر این فرصت را به آنها بدهند، که به احتمال من ممکن است فرصتی بین یکماه، چهل روز تا دوماه باشد، این فرصت می تواند بسته به نحوه‌ی مذاکرات پس‌پرده‌ای که دارند چقدر اثرگذار باشد، برای اینکه در ساختار درونی حاکمیت ایران که اختلاف‌نظرهایی نسبت به نحوه‌ی مذاکره و برخورد با این بحران وجود دارد گروهی بتواند سکان را بدست بگیرد که به مسئله‌ی مذاکره کردن و به مسئله‌ی کنارآمدن با قدرتهای جهانی بعنوان یک اصل نگاه بکند، یا آن گروهی که فکر می‌کند باید شرایط را ببرد به مرز رودررویی و یک تنش خیلی شدیدتر از آن چیزی که هست. بنابراین، این امر بسته است به مذاکرات پس پرده و چالش‌هایی که دو گروه در درون حاکمیت ایران رودرروی با همدیگر دارند.

دکتر ورجاوند، طبیعی‌ست که گزارش پرونده‌ی هسته‌ای ایران به شورای امنیت آسیبهای زیادی را به ایران در عرصه‌های مختلف زده یا خواهد زد، ولی به نظر شما کمترین ضرری که این مسئله برای ایران دارد چيست؟

پرویز ورجاوند: کمترین ضرری که ما در این زمینه دیدیم این است که دنیا و صاحبان قدرت، بويژه در شورای امنیت به یک تفاهم نسبی باهم نزدیک شده‌اند، در حالیکه همیشه امکان داشت بنحوی عمل کرد که از شکل گیری این تفاهم نزدیک به تعامل کامل جلوگیری کرد.
بازگشت به صفحه قبل   نسخه قابل چاپ   لینک دائمی به این خبر 
 
 
¤ اخبار جبهه ملی
¤ درگذشت مهندس اسماعیل حاج قاسمعلی
¤ بازداشت پیمان عارف عضو جبهه ملی ایران
¤ ادیب برومند: انحلال مجلس استیضاح مصدق را منتفی کرد
¤ نامه سخنگوی جبهه ملی ایران به بی بی سی
¤ پیام های نوروزی
¤ خورشیدی که هر روز فروزان تر از روز پیش میدرخشد/بیانیه جبـــهه ملــــی ایــــران
¤ سنگر نشین بی مدعای آزادی هوشنگ کشاورز صدر رفت
¤ تجزیه طلبی محکوم است/رئیس هیئت رهبری جبهه ملی ایران
¤ متن پیام های رهبران جبهه ملی به مناسبت پنجاهمین سال تاسیس کنفدراسیون
¤ تحلیل جبهه ملی ایران ازرویدادهای مصر
¤ دکتر علی رشیدی عضو هیئت رهبری جبهه ملی ایران به دو سال زندان و 5 سال محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم شد
¤ بازداشت اعضاي جبهه ملي ايران در اسفراين خراسان شمالي
¤ بزرگداشت دکتر مصدق در واشنگتن/2 گزارش
¤ بزرگداشت دکتر محمد مصدق در باشگاه ملی خبرنگاران در واشنگتن دی سی شنبه 10 نوامبر 2012
¤ مشروح سومین گزارش احمد شهید در رابطه با حقوق بشر در ایران
¤ جبهه ملي ايران , نيروي هوايي و خلبانان قهرمان دفاع مقدس را گراميداشت
¤ تکدیب امضا
¤ جبهه ملی ایران: به یاری زلزله زدگان بشتابیم
¤ درگذشت رادمرد میهن دوست آقای دکترخسروسعیدی عضو حزب ایران و جبهه ملی ایران
¤ ننگ ونفرین بربیست وهشتم مرداد
¤ اسطوره مقاومت مهندس عباس اميرانتظام در بيمارستان بستري شد
¤ بیانیه ادیب برومند و جبهه ملی ایران- اروپا و آمریکا در اظهار تاثر و همدردی با هموطنان داغدیده آذربایجانی
¤ احضار كورش زعيم
¤ درود بر چهاردهم مرداد / ادیب بـرومـند- رهبر جبهه ملی ایــران
¤ جبهه ملی ایران نسل کشی مسلمانان در میانمار را محکوم میکند
¤ بیانیه ادیب بـــرومند رئیس شورای مرکزی جبهه ملی ایران به مناسبت بزرگداشت ۳۰ تیر 1331
¤ نامه سرگشاده جبهه ملی ایران به رئیس جمهور آمریکا درمورد ادعای واهی مالکیت امارات بر جزایر ایرانی
¤ عمل جراحی قلب دکتر حسین موسویان، رییس هیئت اجرایی جبهه ملی ایران
¤ گرامیداشت یکصدوسی امین زادروز دکتر محمد مصدق در پاریس و کلن
¤ یادداشت اعتراض جبهه ملی ایران به موسسه گوگل
¤ تکذیب مذاکرات جبهه ملی ایران با آقای رضا پهلوی و نزدیکان ایشان
¤ جبهه ملی ایران مهیای ستیزه گری در باره حفظ تمامیت کشور است/ادیـب بـرومـند رئیس شورای مرکزی جبهه ملی ایران
¤ پیام های نوروزی استاد ادیـب بـرومـنـد , دکتر حسین موسویان ,اقاي حسن لباسچی و مهندس كورش زعيم
¤ پیام نوروزی ادیـب بـرومـنـد
¤ دیدارسخنگو و اعضای جبهه ملی ایران با دکتر علی رشیدی
¤ بیانیه ادیـب بـــــرومــند رئیس شورای مرکزی جبهه ملی ایران درباره انتخابات اسفند ۱۳۹۰
¤ جبهه ملی ايران در انتخابات شرکت نمی کند
¤ آخرین وضعیت جبهه ملی ایران
¤ وضعیت نا مساعد جسمی حمید رضا خادم، زندانی سیاسی در بند ۳۵۰ اوین
¤ آیا جبهه ملی ایران منحل میشود؟
¤ بازجویی و بازداشت فعالان و اعضای جبهه ملی ایران
¤ ادامه بازداشتها و احضار اعضای جبهه ملی ایران به وزارت اطلاعات
¤ برگزاری جلسات شورای جبهه ملی ایران ممنوع شد
¤ احضارعیسی خان حاتمی عضو شورای مرکزی جبهه ملی ایران/ بازداشت مهندس محمد توسلی
¤ بازداشت دکتر علی رشیدی
¤ احضار ملیون به وزارت اطلاعات
¤ نشست مهرماه شوراي مركزي جبهه ملي ايران
¤ جلسه شورای مرکزی جبهه ملی ایران پنج شنبه در تهران برگزار شد
¤ جبهه ملی ایران در خارج از کشور نماینده ندارد
¤ @نامه پیمان عارف به احمدی نژاد@دیدار از پیمان عارف
© 2004 - 2011 - خبرگزاری جبهه ملی ایران - J M I N e w s . c o m - تماس با ما