استقلال - آزادی - عدالت اجتماعی (جمهوری ایرانی)
به سایت خبری جبهه ملی ایران ،پرببنده ترین سایت نیروهای ملی خوش آمدید
این سایت خبری مستقل است و به انعکاس اخبار تشکلهای جبهه ملی ایران و نیروهای ملی در سراسر جهان اختصاص دارد
از دیگر صفحات این تارنما در زیر این پیام با کلیک روی صفحه دیدن کنید
 
¤ اخبار دانشجویی
¤ صدور حکم زندان برای ۲۰ نفر از بازداشت شدگان زلزله آذربايجان
¤ دیدار اعضای جبهه ملی ایران با فرید طاهری
¤ روز دانشجو در مزار کیانوش آسا/ بیانیه دفتر تحکیم وحدت
¤ احضار مجدد پیمان عارف به دادگاه
¤ پیمان عارف بار دیگر از تحصیل محروم گردید.
¤ دفتر تحکیم وحدت و سازمان دانش آموختگان ایران در بیانیه ای مشترک: «صدای دانشجویان دربند باشیم»
¤ بیانیه‌ دانشجویان و دانش‌آموختگان لیبرال; «تشکیل جبهه‌ دموکراسی‌خواهان برای صیانت از منافع ملت ایران در مقابل استبداد داخلی»
¤ ممانعت از آزادی پیمان عارف، فعال سابق دانشجویی
¤ پیمان عارف، دانشجوی زندانی، پس از اعتصاب غذا به بیمارستان منتقل شد
¤ پیمان عارف برای سومین بار بازداشت شد
سایتهای دیگر
 
دکتر ورجاوند
¤ صفحه اول  ¤ اخبار ايران  ¤ اخبار جبهه ملی  ¤ بیانیه های جبهه ملی  ¤ کورش زعيم  ¤ جبهه ملی اروپا  ¤  واشنگتن  ¤ اخبار دانشجویی  ¤ خارج از کشور  ¤ دکتر ورجاوند  ¤ زنان  ¤ نشریات  ¤ دیدگاه  ¤ دریادار مدنی  ¤ رضا آذرخش  ¤ اندیشگاه ملی/ آریان پور  ¤ کنگره ملی/ امیرانتظام  ¤ مقالات  ¤  عضويت  ¤ نهضت آزادی/حزب ملت ایران  ¤ کارگران  ¤  اسناد جبهه ملی  ¤ جوانان جبهه ملی  ¤ دکتر باوند  ¤ كانون انديشه و سخن.  ¤ بیژن مهر  ¤  سمينار جبهه ملی  ¤  فرهنگ  ¤ همبستگی برای دمکراسی و حقوق بشر در ایران  ¤ دفتر پژوهش های جبهه  ¤ اخبار زندانیان سیاسی  ¤ برنامه تلوزیون  ¤ اقتصاد  ¤ آلبوم عکسها  ¤ تماس با ما ¤ آرشیو خبرها
دكتر پرويز ورجاوند :در اين سرزمين فردي تيشه برداشته و به ريشه ميراث فرهنگي اين سرزمين مي‌‏كوبد
30 دی 1385       بازگشت به صفحه قبل 
كورش، در كتيبه پاسارگاد، : هر آن كه ميراث من و آثار سرزمينم را نابود كند، اهورا مزدا، او را نابود كند، ايدون/سد سيوند تاريخ دوهزار ساله ايران را زير آب مي برد

30 دی 1385


سد سيوند تاريخ دوهزار ساله ايران را زير آب مي برد/سدسيوند براساس نظر باستان‌‏شناسان مستقل آبگيري شود/آبگيري سد سيوند به رقابت سياسي تبديل شده است
آبگيري سيوند 5 سال به تعويق بيافتد/
تهران- خبرگزاري كار ايران

"كميل روحاني"
بهمن ماه امسال، عمليات آبگيري سد سيوند آغاز مي‌‏شود و اين نظريه به واقعيت نزديك مي‌‏شود كه نسخه آب گيري اين سد، حتي پيش از سپردن نظر نهايي به كارشناسان و آغاز عمليات نجات بخشي، پيچيده شده بود.
به گزارش خبرنگار ايلنا،‌‏ بهمن ماه 85 برگ سياهي از دفتر پر برگ تاريخ ايران ويج نوشته خواهد شد. عجيب است، اين روزها ما كه نام خود را ايراني نهاده‌‏ايم، چه عزم، عجله و اشتياقي در نابودي تاريخ و تمدن كهن ايران داريم. با چنين اراده‌‏اي، عجيب نيست كه ديگران به خود اجازه مي‌‏دهند، هر آنچه كه مي‌‏خواهند با تاريخ، فرهنگ و ميراث گذشتگان ايران انجام دهند و هرآنچه را كه از ما نيك مي پندارند، تصاحب كنند.

از همان روزهاي اول مطرح شدن اين جريان به خوبي روشن بود كه سد سيوند آب‌‏گيري مي‌‏شود.
باستان شناسان خبره نيز از همان ابتدا همواره تاكيد كردند كه نجات بخشي آثار تنگ بلاغي در مدتي چنين كوتاه، امكان‌‏پذير نيست و مدت‌‏ها زمان نياز است تا ارزش واقعي نهفته در اين محوطه باستاني، تخمين زده شود.
نماينده زرتشيان در مجلس، گفت: مخالف آبگيري سد در اين روره زماني هستيم
كوروش نيكنام، عضو كميسيون اصل نود مجلس شوراي اسلامي، در گفت‌‏وگو با خبرنگار ايلنا، در خصوص سد سيوند كه در بهمن‌‏ماه سال جاري آبگيري خواهد شد و به دنبال آن تنگ‌‏بلاغي، گذرگاه شاهي هخامنش، زير آب خواهد رفت، گفت: به هيچ قيمتي نبايد آثار فرهنگي و تاريخي كشور را كه با تلاش و پشتكار نياكانمان فراهم شده، تخريب كنيم.
نماينده زرتشيان در مجلس، ادامه‌‏داد: ساختن سد با شعار پيشرفت جامعه نيز بهانه توجيه‌‏پذيري براي انجام اين كار نيست. ما كاملا با آب گيري اين سد در اين دوره زماني مخالفيم. هر اقدامي در اين راستا بايد با نظر جمعي همه كارشناسان باستان‌‏شناسي كشور انجام شود.
وي، با بيان اين كه بناي سد سيوند از ابتدا اشتباه و غير كارشناسي بوده، اظهارداشت: انتظار اين است كه سازمان ميراث فرهنگي در اين برهه زماني كه كار انجام شده، به وظيفه تاريخي خود به خوبي عمل كند. پيشنهاد من با توجه به اظهار نظرهاي كارشناسان امر، به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و وزارت نيرو اين است كه تا زماني پژوهش‌‏ها و كاووش‌‏ها در محوطه باستاني تنگه بلاغي به صورت واقعي و نه فشرده به حداقل ميزان خود نرسيده، آب‌‏گيري سد سيوند را حداقل براي مدت 5 سال به تعويق بياندازند تا آثار ارزشمند آن از دل خاك بيرون آورده شود.
نماينده زرتشيان در مجلس، گفت: مبادا با سهل انگاري حتي قسمتي از تاريخ خود را محو كنيم. با اين بهانه كه در برهه‌‏اي از زمان مي‌‏خواهيم آبي را براي كشاورزي جمع كنيم، حذف و نابودي حتي قسمتي از تاريخ سرزمين ايران جنايتي است تاريخي در قبال گذشتگان و آيندگان. بايد حداقل 5 سال در آبگيري اين سد تاخير ايجاد شود.
نيكنام، خاطرنشان‌‏كرد: ميراث فرهنگي ما هويت و شناسنامه ما است و نبايد با دستان خود، كمر به نابودي آن ببنديم.
در خصوص آبگيري سد سيوند، تنها باستان‌‏شناسان و كارشناساني كه تحت حاكميت سازمان ميراث فرهنگي نبوده، بايد تصميم‌‏گيري كنند و مديران بي‌‏اطلاع از اين موضوع حق اظهارنظر ندارند.
دكتر پرويز ورجاوند، باستان‌‏شناس و پژوهشگر تاريخ و تمدن، در گفت‌‏و‌‏گو با خبرنگار ايلنا، در خصوص آبگيري سد سيوند كه منطقه تنگ بلاغي، گذرگاه شاهي هخامنش را زير آب خواهد برد، گفت: اكثريت غريب به اتفاق سدهايي كه در طول دوران جنگ و به ويژه پس از انقلاب در كشور احداث شده، تنها از نظر توپوگرافي زميني و مباحث تخصصي سدسازي مورد مطالعه قرار گرفته است و از نظر باستان‌‏شناسي و ميزان تخريب آثار باستاني حاشيه آن مورد مطالعه و تحقيق قرار نگرفته است.
وي، افزود: اين سدها يا به شدت ميراث فرهنگي را مورد آسيب قرار داده‌‏اند و يا در بسياري موارد به مسايل زيست‌‏محيطي لطمه زده و 450 هزار متر از جنگل‌‏هاي كشور را به زير آب فرو برده‌‏اند.
وي، با بيان اين كه هيچ‌‏كس مخالف توسعه كشور نيست؛ ولي نبايد مساله حفظ ميراث فرهنگي و محيط زيست به كلي ناديده گرفته شود، اظهارداشت: به نظر مي‌‏رسد هر از گاهي در اين سرزمين فردي تيشه برداشته و به ريشه ميراث فرهنگي اين سرزمين مي‌‏كوبد. سد سيوند، نمونه بارزي از اين جريان است. در طول حدود چهار سالي كه از اين ماجرا مي‌‏گذرد همواره بر اهميت و ويژگي‌‏هاي خاص آن تاكيد كرده‌‏ايم.
وي، با اشاره به كشفيات حاصل از تحقيقات باستان‌‏شناسان در تنگ بلاغي، گفت: به شهادت آثاري كه از تنگه بلاغي به دست آمده، از پنج هزار سال پيش از ميلاد مسيح تا به امروز يك مسير عمده ارتباطي بين بخش پايين دست و بالا دست منطقه بوده و ضمن وجود راه شاهي در آن، گذر ايلاتي بوده كه تا به امروز نيز جهت كوچ به مناطق قشلاقي و ييلاقي از آن عبور كرده و مي‌‏كنند؛ بنابراين اين مسير هويتي را در اختيار ما قرار مي‌‏دهد كه روشنگر عبور و حضور جريان‌‏هاي وابسته به پيش از تاريخ، دوران تاريخي و امروز سرزمين ايران است.
وزير فرهنگ دولت موقت، در ادامه گفت: حتي بر فرض محال اگر سازمان ميراث فرهنگي بتواند آثار اين منطقه را جمع آوري و مستندسازي كنند، باز هم منطقه بي‌‏نظيري را با حدود 14 كيلومتر وسعت و پيشينه تاريخي درخشان كه جاي پاي دوران‌‏هاي مختلف تمدني را در خود حك كرده، از بين مي‌‏برند؛ ضمن اين كه با آبگيري سد سيوند بسياري از جاذبه‌‏هاي اكوتوريسمي و گردشگري عشايري منطقه نيز از بين مي‌‏رود.
ورجاوند، با بيان اين كه اين مسايل از جمله دلايل مخالفت با آبگيري سد سيوند بود، اظهارداشت: باستان‌‏شناسان پژوهشكده باستان شناسي همكاري خوبي با گروه‌‏هاي مشترك ژاپني، آمريكايي، لهستاني، فرانسوي و ايتاليايي داشته و موفق به كشف آثاري نيز شدند؛ اما در بسياري از موارد ناگزير شدند گمانه‌‏هاي خود را محدود كنند. در حالي كه لازم بود اين گمانه‌‏‏ها به صورت وسيعي انجام شود تا منطقه از هر جهت مورد بررسي و گمانه زني‌‏هاي گسترده‌‏تري قرار گيرد.
وي، با اشاره به كنفرانس دانشگاه تهران در خصوص وضعيت سد سيوند، گفت: در اين كنفرانس معاون سازمان ميراث فرهنگي، معاون وزارت نيرو و مديرعامل سازمان آب و فاضلاب فارس قانع شدند و تاكيد كردند تا زماني كه صاحب‌‏نظران اجازه ندهند، عمليات آبگيري را انجام ندهند.
وي، با بيان اين كه هنوز زمان زيادي از قول‌‏هايي كه در آن كنفرانس داده شد، نمي‌‏گذرد كه خبر آبگيري اين سد منتشر شده، اظهارداشت: رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اعلام كرده كه ادامه كاووش‌‏ها پس از فرستادن اين منطقه تاريخي به زير آب، محقق خواهد شد؛ البته انتظار زيادي از وي وجود ندارد و با توجه به عدم تخصص و اشرافش به مساله، چنين اظهار نظرهايي عجيب به نظر نمي‌‏رسد.
وي، افزود: از زمان روي كار آمدن مشايي تمام باستان‌‏شناسان با تجربه و كاردان، كنار گذاشته شدند و تيمي كه دولت در تمام دستگاه‌‏ها همراه خود آورده، به جاي اين افراد متخصص مشغول به كار شدند. با توجه به تخصصي بودن كار، مديران نبايد تنها با داشتن حداقل مدرك كارشناسي باستان شناسي مجاز به كار در سازمان ميراث فرهنگي هستند و يا بايد دوره تخصصي مرمت جايگاه‌‏ها، بافت‌‏ها و بناهاي تاريخي را گذرانده باشد؛ ولي اين شرايط در خصوص مديران و كارشناسان فعلي سازمان ميراث فرهنگي صدق نمي‌‏كند.
اين باستان شناس، افزود: مساله تنگ بلاغي، جرياني نيست كه آقاياني كه تكيه بر صندلي‌‏هاي مختلف مي‌‏زنند، حق تصميم‌‏گيري در مورد آبگيري آن را داشته باشند. اين حق كارشناسان عالي رتبه است كه در شورايي مشترك، تصميم نهايي را در اين خصوص اتخاذ كنند. شورا بايد موضوع را طي كنفرانسي چهار روزه از طريق هيات‌‏ها بر مبناي گزارش‌‏ها، تصويرها و مستند نگاري‌‏هاي صاحب‌‏نظران متخصصي كه زير بار حاكميت سازمان نمي‌‏روند، در اين خصوص نظر نهايي را اعلام كنند.
وي، تصريح‌‏كرد: اين موضوع بايد در غالب يك سمينار چند روزه و توسط كارشناسان رده بالا كه امروز به هيچ وجه در سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري وجود ندارند و به گونه اجباري بازنشست شده‌‏اند، بررسي شود.
وي، ادامه داد: اين كارشناسان رده بالا بايد تعيين كنند كه آب‌‏گيري طي سال‌‏هاي آينده بايد در چه سطح كمي باشد و با استقرار ايستگاه‌‏هاي رطوبت سنجي مشخص شود، نشت آب، بالا آمدن سطح سفره آب،‌‏ ميزان رطوبت و بخار آب منتشر شده از آن چقدر است و اين رطوبت چه ميزان آثار منفي را بر روي سنگ‌‏هاي آهكي آرامگاه كورش و قصرهاي پاسارگاد، ايجاد مي‌‏كند.
اين پژوهشگر تاريخ و تمدن، افزود: بايد با تهيه نقشه هوايي از منطقه مشخص شود كه آيا جايگاه‌‏هاي ديگري نيز وجود دارد كه مورد بررسي قرار نگرفته و آيا جايگاه‌‏هاي مورد بررسي قرار گرفته بايد گسترش پيدا كند، يا نه. اين گونه است كه مي‌‏توان كليه جايگاه‌‏هاي دوره‌‏هاي مختلف تاريخي و پيش از تاريخ را بازشناسي كرد.
وي، خاطرنشان‌‏كرد: به دليل اين كه مجموعه مديريتي كه باستان شناسان سازمان ميراث فرهنگي زير نظر آن كار مي‌‏كنند، شناخت علمي لازم را ندارد، ايجاد ارتباط بين گروه كارشناسان و گروه مديران بي‌‏بهره از دانش كافي، كار بسيار مشكلي است و قضاوت در اين مورد را بايد بر عهده كساني گذاشت كه به صورت‌‏هاي مختلف به عنوان اساتيد اين رشته طي ساليان دراز آثارشان براي جامعه شناخته شده است.
در اين خصوص، سازمان‌‏هاي غير دولتي مردم نهاد مستقل نيز همواره مخالفت شديد خود را با آب گيري اين سد، اعلام كرده‌‏اند و حتي NGOهاي وابسته به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري (كه تعداد آنها اخيرا زياد شده) نيز به صورت غير علني، نارضايتي خود را از اين اقدام عجولانه بيان مي كنند.
آبگيري سد سيوند بيش از اين كه يك طرح عمراني باشد، تبديل به رقابتي سياسي دو سازمان زير نظر نهاد رياست جمهوري شده است.
امين طباطبايي، مديرعامل خانه فرهنگ جاودان استان فارس، در گفت‌‏وگو با خبرنگار ايلنا، با بيان اين مطلب، در خصوص آبگيري سد سيوند، گفت: سال گذشته كه خبر آبگيري سد سيوند مانند شرايط كنوني داغ بود، سميناري در شيراز در رابطه با اين موضوع برگزار شد و اعضاي هيات علمي شركت‌‏كننده براي بازديد از سد سيوند به اين منطقه بردند. در آن زمان اعلام شده بود كه سد اسفندماه 84 آبگيري مي‌‏شود، سد سيوند پيشرفت اجرايي چنداني نداشت و تپه‌‏اي از خاك را به عنوان سد سيوند به شركت‌‏كنندگان در اين كنفرانس نشان دادند.
وي، با بيان اين كه تاخير در آبگيري سد سيوند با هدف كمرنگ شدن حساسيت‌‏ها انجام مي‌‏شود، افزود: علاوه بر عزم وزارت نيرو براي آب گيري اين سد، يك نوع خبررساني تبليغاتي نيز در جريان است. زمان بهره‌‏برداري از سد در آغاز سال ابتداي سال 84 اعلام شد كه پس از مخالفت‌‏هاي فراوان، تاريخ اين افتتاح به مهر، دهه فجر و سپس اسفند سال 84 موكول شد.
مديرعامل خانه فرهنگ جاودان استان فارس، گفت: برنامه‌‏ريزي شده آنقدر خبر آبگيري سد سيوند تكرار و تكذيب شود كه پي‌‏گيري و اهميت آن براي مردم كمتر شود تا هنگام آبگيري واكنش خاصي در مورد آن صورت نگيرد.
وي، در مورد آخرين وضعيت سد، اظهارداشت: در آخرين بازديد از سد، خاك‌‏ريزي سد كم و بيش به پايان رسيده؛ ولي مقداري از كار تاسيساتي آن باقي مانده است. بنا به گفته كارشناسان سدسازي، بهترين زمان آب گيري سد، آغاز فصل بارندگي است و نه آخرين روزهاي سال.
طباطبايي، افزود: متاسفانه بر خلاف بسياري از كشورها كه علاوه بر نظر كارشناسي، خواست عموم مردم هم در تصميم‌‏گيري‌‏ها موثر است، متاسفانه باوجود اعتراضات گسترده‌‏اي كه در مورد آب‌‏گيري سد سيوند به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و وزارت نيرو شد، هيچ اهميتي به اين خواست عمومي، باستان‌‏شناسان و تاريخ‌‏پژوهان داده نمي‌‏شود و اين ميراث با اهميت فرهنگي كشور، به زير آب فرو مي‌‏رود.
وي، ادامه‌‏داد: كارشناسان داخلي و خارجي معتقدند با توجه به هزينه‌‏هايي كه در مورد كاووش در اين منطقه به عمل آمده، بايد اين كاووش‌‏ها تا سال‌‏هاي آينده ادامه يابد و آب‌‏گيري سد سيوند حداقل ظرف 5 سال آينده متوقف بماند.
مديرعامل خانه فرهنگ جاودان استان فارس، گفت: به نظر مي‌‏رسد در سطح دولت، تفاهم‌‏نامه‌‏اي غيررسمي در اين خصوص ميان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و وزارت نيرو انجام شده است.
طباطبايي، با بيان اين كه پشت پرده بدنه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و وزارت نيرو از ابتدا با هم به توافق رسيده‌‏اند كه سد آبگيري شود، اظهارداشت: اين توافق برخلاف منافع ملي و بر سر ميراث كهن يك سرزمين است.
وي، از ديگر تبعات آبگيري سد سيوند را علاوه بر زير آب رفتن تنگه بلاغي به زير آب رفتن مزارع و مراتع اطراف سد سيوند، بيان كرد و گفت: حدود هشت هزار قطعه درخت با عمر بالا در اين منطقه به صورت جنگلي تنك وجود دارد كه به صورت كامل زير آب خواهد رفت. همچنين، مزارع بسيار حاصل‌‏خيزي در اين منطقه وجود دارد كه در آنها گندم و ذرت كاشته مي‌‏شود.
طباطبايي، اظهارداشت: شهرستان ارسنجان هم مرز با شهرستان ني‌‏ريز است و درياچه بختگان و درياچه تشت نيز با آبراهه‌‏اي به هم وصل هستند، متاسفانه سطح آب‌‏هاي زيرزميني استان فارس نسبت به سال گذشته پايين‌‏تر رفته و ارسنجان نيز از اين جريان مستثني نيست، بنابرگفته كشاورزان ارسنجاني، 20 سال پيش با حفر چاه‌‏هاي 30 متري امكان دستيابي به آب بود؛ ولي در حال حاضر در برخي مناطق بايد 200 تا 250 متر چاه حفر شود تا بتوان به آب رسيد.
مديرعامل خانه فرهنگ جاودان استان فارس، در ادامه گفت: طبق گفته احداث‌‏كنندگان سد، اين كار باعث تقويت آب‌‏هاي زيرزميني مي‌‏شود؛ ولي بنا به گفته كشاورزان و كارشناسان سدسازي، سد سيوند تنها مي‌‏تواند به عنوان كانال آب‌‏رساني عمل كند و حتي حفره‌‏هاي زيرزميني ارسنجان را تقويت نخواهد كرد؛ زيرا تنها مي‌‏تواند زمين‌‏هاي كشاورزي ارسنجان را آبياري كند. روشي كه هميشه روي اين رودخانه به كار مي‌‏رفته، احداث بند بوده تا سد.
وي، افزود: پيش از اين با احداث بندهاي متعدد به روي رودخانه، نيازهاي منطقه را به صورت همه جانبه و بدون تبعات بعدي، تامين مي كردند. به نظر مي‌‏رسد احداث سد، اكوسيستم منطقه را نيز به هم مي‌‏زند؛ زيرا اگر درياچه بختگان خشك شود، تاثير منفي همه جانبه‌‏اي بر روي منطقه و حتي نقاط ديگر خواهد گذاشت و اين موضوع همه را نگران كرده است. آب اين رودخانه در همه استان جريان دارد، در حال ممكن است به صورت موقت بروي يك منطقه تاثير داشته باشد؛ ولي ديگر نقاط استان را از ثمرات اين رودخانه محروم مي‌‏كند.
طباطبايي، تصريح‌‏كرد: اگر آب اين رودخانه مانند رود كارون به خارج از كشور سرازير مي‌‏شد، در اين صورت مي‌‏توان نتيجه گرفت كه احداث اين سد به سود كشور است. مسوولان با احداث اين سد بر خلاف ادعاهايشان مردم بسياري از مناطق استان فارس را از نعمتي كه خدا به آنها عطا فرموده، محروم مي‌‏كنند و اين موضوعي است كه در مورد سد سيوند تاكنون كمتر به آن پرداخته شده است.
مسوولان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بايد به خوبي بر اين نكته واقف باشند كه سال‌‏ها بعد تاريخ در مورد آنها خواهد نوشت و از قضاوت فرهنگ دوستان و آيندگان در امان نخواهند بود.
آيندگان در صورت بروز هرگونه اشتباه دوراني را زير سوال خواهند برد كه آب گيري سد سيوند در آن زمان انجام شده و تنگه بلاغي يا همه رازهايي كه در دل دارد را به زير آب فرستاده است.
كورش، در كتيبه پاسارگاد، نوشته است: هر آن كه ميراث من و آثار سرزمينم را نابود كند، اهورا مزدا، او را نابود كند، ايدون.
بازگشت به صفحه قبل   نسخه قابل چاپ   لینک دائمی به این خبر 
 
 
¤ اخبار جبهه ملی
¤ درگذشت مهندس اسماعیل حاج قاسمعلی
¤ بازداشت پیمان عارف عضو جبهه ملی ایران
¤ ادیب برومند: انحلال مجلس استیضاح مصدق را منتفی کرد
¤ نامه سخنگوی جبهه ملی ایران به بی بی سی
¤ پیام های نوروزی
¤ خورشیدی که هر روز فروزان تر از روز پیش میدرخشد/بیانیه جبـــهه ملــــی ایــــران
¤ سنگر نشین بی مدعای آزادی هوشنگ کشاورز صدر رفت
¤ تجزیه طلبی محکوم است/رئیس هیئت رهبری جبهه ملی ایران
¤ متن پیام های رهبران جبهه ملی به مناسبت پنجاهمین سال تاسیس کنفدراسیون
¤ تحلیل جبهه ملی ایران ازرویدادهای مصر
¤ دکتر علی رشیدی عضو هیئت رهبری جبهه ملی ایران به دو سال زندان و 5 سال محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم شد
¤ بازداشت اعضاي جبهه ملي ايران در اسفراين خراسان شمالي
¤ بزرگداشت دکتر مصدق در واشنگتن/2 گزارش
¤ بزرگداشت دکتر محمد مصدق در باشگاه ملی خبرنگاران در واشنگتن دی سی شنبه 10 نوامبر 2012
¤ مشروح سومین گزارش احمد شهید در رابطه با حقوق بشر در ایران
¤ جبهه ملي ايران , نيروي هوايي و خلبانان قهرمان دفاع مقدس را گراميداشت
¤ تکدیب امضا
¤ جبهه ملی ایران: به یاری زلزله زدگان بشتابیم
¤ درگذشت رادمرد میهن دوست آقای دکترخسروسعیدی عضو حزب ایران و جبهه ملی ایران
¤ ننگ ونفرین بربیست وهشتم مرداد
¤ اسطوره مقاومت مهندس عباس اميرانتظام در بيمارستان بستري شد
¤ بیانیه ادیب برومند و جبهه ملی ایران- اروپا و آمریکا در اظهار تاثر و همدردی با هموطنان داغدیده آذربایجانی
¤ احضار كورش زعيم
¤ درود بر چهاردهم مرداد / ادیب بـرومـند- رهبر جبهه ملی ایــران
¤ جبهه ملی ایران نسل کشی مسلمانان در میانمار را محکوم میکند
¤ بیانیه ادیب بـــرومند رئیس شورای مرکزی جبهه ملی ایران به مناسبت بزرگداشت ۳۰ تیر 1331
¤ نامه سرگشاده جبهه ملی ایران به رئیس جمهور آمریکا درمورد ادعای واهی مالکیت امارات بر جزایر ایرانی
¤ عمل جراحی قلب دکتر حسین موسویان، رییس هیئت اجرایی جبهه ملی ایران
¤ گرامیداشت یکصدوسی امین زادروز دکتر محمد مصدق در پاریس و کلن
¤ یادداشت اعتراض جبهه ملی ایران به موسسه گوگل
¤ تکذیب مذاکرات جبهه ملی ایران با آقای رضا پهلوی و نزدیکان ایشان
¤ جبهه ملی ایران مهیای ستیزه گری در باره حفظ تمامیت کشور است/ادیـب بـرومـند رئیس شورای مرکزی جبهه ملی ایران
¤ پیام های نوروزی استاد ادیـب بـرومـنـد , دکتر حسین موسویان ,اقاي حسن لباسچی و مهندس كورش زعيم
¤ پیام نوروزی ادیـب بـرومـنـد
¤ دیدارسخنگو و اعضای جبهه ملی ایران با دکتر علی رشیدی
¤ بیانیه ادیـب بـــــرومــند رئیس شورای مرکزی جبهه ملی ایران درباره انتخابات اسفند ۱۳۹۰
¤ جبهه ملی ايران در انتخابات شرکت نمی کند
¤ آخرین وضعیت جبهه ملی ایران
¤ وضعیت نا مساعد جسمی حمید رضا خادم، زندانی سیاسی در بند ۳۵۰ اوین
¤ آیا جبهه ملی ایران منحل میشود؟
¤ بازجویی و بازداشت فعالان و اعضای جبهه ملی ایران
¤ ادامه بازداشتها و احضار اعضای جبهه ملی ایران به وزارت اطلاعات
¤ برگزاری جلسات شورای جبهه ملی ایران ممنوع شد
¤ احضارعیسی خان حاتمی عضو شورای مرکزی جبهه ملی ایران/ بازداشت مهندس محمد توسلی
¤ بازداشت دکتر علی رشیدی
¤ احضار ملیون به وزارت اطلاعات
¤ نشست مهرماه شوراي مركزي جبهه ملي ايران
¤ جلسه شورای مرکزی جبهه ملی ایران پنج شنبه در تهران برگزار شد
¤ جبهه ملی ایران در خارج از کشور نماینده ندارد
¤ @نامه پیمان عارف به احمدی نژاد@دیدار از پیمان عارف
© 2004 - 2011 - خبرگزاری جبهه ملی ایران - J M I N e w s . c o m - تماس با ما